🗯 النَّظَرُ إِلَی وَجْهِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عِبَادَةٌ
🔻ما، [الأمالی] للشیخ الطوسی الْحَفَّارُ عَنْ عِیسَی بْنِ مُوسَی الْهَاشِمِیِّ عَنْ أَبِی بَکْرِ بْنِ الْمَرْزُبَانِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُوسَی الْقُرَشِیِّ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ سَعِیدٍ الْجُعْفِیِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ الْبَجَلِیِّ عَنْ شُعْبَةَ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ حُمَیْدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَیْنٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: النَّظَرُ إِلَی وَجْهِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عِبَادَةٌ .
🔻عمران بن حصین گوید: رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله فرمود: نظر کردن به رخسار علی بن ابی طالب علیه السّلام عبادت است.
📚بحارالانوار- جلد ۳۸، صفحه ۱۹۵
🔸خدایا نگاه به وجه امام عصر روحی فداه را قسمت ما بفرما.
#امیرالمومنین
🗯 با خواندن این حدیث باید جان داد...
🔻 ابوهریره گوید: مردی نزد رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله آمده عرض کرد: یا رسول الله، آیا ندیده ای فلانی با اندک کالایی سوار بر کشتی گشته و به چین سفر نموده و خیلی زود بازگشته و سودِ بسیار برده به گونه ای دوستانش به وی حسادت میورزند و در حق خویشاوندان و همسایگانش بخشش بسیار کرده است؟
🔸 رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله فرمود: مال دنیا هرچه بیشتر گردد، صاحبش بیشتر در معرض بلا قرار گیرد، از این رو بر ثروتمندان غبطه نخورید مگر کسانی که مال خود را در راه خدا ببخشند، لیکن آیا دوست دارید شما را از کسی آگاه کنم که سرمایه اش از دوست شما کمتر و زودتر از او بازگشته و سود بیشتری برده باشد و هرچه برای وی فراهم گشته جملگی در خزانه خدا محفوظ باشد؟
گفتند: آری یا رسول الله، فرمود:
▪️به این شخص که دارد به سمت شما میآید بنگرید! چون نگاه کردیم، مردی از انصار را دیدیم که جامه ای کهنه بر تن داشت.
فرمود: از این مرد امروز به قدری خیر و طاعت بالا رفته که اگر بر همه اهل آسمانها و زمین پخش شود، کمترین بهره مند آن است که گناهانش آمرزیده شود و بهشت بر او واجب گردد.
🔻عرض کردند: با چه عملی یا رسول الله؟
فرمود: از وی بپرسید به شما خواهد گفت امروز چه کرده است.پس صحابه رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله به وی روی آورده و گفتند: بر تو گوارا باد آنچه را که رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله به تو مژده داد، امروز چه کرده ای که این همه ثواب برای تو نوشته شده است؟
🔸 آن مرد گفت: به یاد ندارم امروز کار خاصی کرده باشم جز اینکه در پی کاری از خانه بیرون آمدم و تأخیر کردم و ترسیدم که از دستم برود و با خود گفتم که نظر کردن به روی علی بن ابی طالب علیه السّلام را با آن حاجت عوض میکنم، زیرا از رسول صَلی الله علیهِ و آله شنیدهام که «نظر کردن به روی علی عبادت است»
▪️ پس رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله فرمود: آری به خدا، عبادت است؛ و چه عبادتی است! ای بنده خدا، رفته بودی دیناری برای قوت خانواده ات به دست آوری لیکن آن را از دست دادی و به جای آن با محبت و اعتقاد به فضل او، به روی علی نظر کردی و این بهتر از آن است که همه دنیا پر از زر سرخ بود و به تو تعلّق داشت و تو آن را در راه خدا انفاق میکردی و به تعداد نفسهایی که در این راه کشیده ای، قطعاً شفیع هزار گناهکار میشوی که خداوند آنها را به شفاعت تو آزاد میکند.
📚بحارالانوار- جلد ۳۸، صفحه ۱۹۷
پ.ن: بیچاره ما که از دیدن جمال نورانی امام عصر روحی فداه محرومیم!
@BotShenasi
#امیرالمومنین
May 11
🗯 فرعون امت ۴
🔸الکافی الْعِدَّةُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ أَبِی الْعَلَاءِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ مُعَاوِیَةَ أَوَّلُ مَنْ عَلَّقَ عَلَی بَابِهِ مِصْرَاعَیْنِ بِمَکَّةَ فَمَنَعَ حَاجَّ بَیْتِ اللَّهِ مَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ سَواءً الْعاکِفُ فِیهِ وَ الْبادِ وَ کَانَ النَّاسُ إِذَا قَدِمُوا مَکَّةَ نَزَلَ الْبَادِی عَلَی الْحَاضِرِ حَتَّی یَقْضِیَ حَجَّهُ وَ کَانَ مُعَاوِیَةُ صَاحِبَ السِّلْسِلَةِ الَّتِی قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی سِلْسِلَةٍ ذَرْعُها سَبْعُونَ ذِراعاً فَاسْلُکُوهُ إِنَّهُ کانَ لا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِیمِ وَ کَانَ فِرْعَوْنَ هَذِهِ الْأُمَّةِ.
🔸ثقة الاسلام کلینی آن را در باب این سخن خداوند عز و جل (سواء العاکف و الباد) از کتاب حج از کتاب الکافی: ج۴، ص ۲۴۲، چاپ آخوندی روایت کرده است.
🔻امام صادق علیه السّلام فرمود: معاویه اولین کسی است که در مکه دو لنگه بر درش نهاد و حاجی بیت الله را از آنچه خداوند فرمود منع کرد: «سَوَاء الْعَاکِفُ فِیهِ وَالْبَادِ» {مقیم در آنجا و بادیهنشین یکسان قرار دادهایم}، و مردم زمانی که به مکه میآمدند بادیه نشین بر مقیم وارد میشد تا اینکه حجش را به جای آورد. و معاویه صاحب زنجیر بود خداوند فرمود: «ثُمَّ فِی سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُکُوهُ إِنَّهُ کَانَ لَا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِیمِ»
{پس در زنجیری که درازی آن هفتاد گز است وی را در بند کشید، چرا که او به خدای بزرگ نمی گروید} و فرعون این امت بود.
📚بحارالانوار - جلد ۳۳، صفحه ۱۷۰
#فرعون_امت
@BotShenasi
🗯 حق انتقاد از حاکم جامعه اسلامی
🔸قال مولانا امیرالمومنین علیه السلام:
فإنه مَنِ استثقَلَ الحقَّ أن یقال له أو العدلَ أن یُعرَضَ علیه کان العمل بهما اَثقَلَ علیه.
🔻هر حاکمیتی که شنیدن حرف حق مردم یا قبول پیشنهادی درباره عدالت برای او سخت و غیر قابل تحمل باشد قطعا اقامه حق و اجرای عدالت برای او سخت تر و سنگین تر است.
📚نهج البلاغه خطبه ۲۱۶
#حکومت_علوی
@BotShenasi
🗯 مستی حکومت
🔻سَكْرَةُ الحُكُومَةِ اسْكَرُ مِن سُكْرِ الخَمْرِ .
🔸مستى حكومت از مستى شراب بدتر
است!
https://b2n.ir/939149
#حکومت_علوی
@BotShenasi
🗯 نیاز ملائک به اذن امام برای جا به جایی
🔻 قَالَ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِين عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا سَلْمَان وَ اَلَّذِي رَفَعَ اَلسَّمَاءَ بِغَيْرِ عَمَدٍ لَوْ أَنَّ أَحَدَهُمْ رَامَ أَنْ يَزُولَ مِنْ مَكَانِهِ بِقَدْرِ نَفَسٍ وَاحِدٍ لَمَا زَالَ حَتَّى آذَنَ لَهُ وَ كَذَا يَصِيرُ حَالُ وَلَدِيَ اَلْحَسَنِ وَ بَعْدَهُ اَلْحُسَيْنِ وَ تِسْعَةٍ مِنْ وُلْدِ اَلْحُسَيْنِ تَاسِعُهُمْ قَائِمُهُمْ.
امیرالمومنین علیه السلام به سلمان رحمه الله فرمودند:
🔸«قسم به آن خدائى كه آسمان را بدون ستون برافراشته، اگر يكى از ملائکه تصميم داشته باشد به قدر يك نفس كشيدن از جاى خود تغيير محل دهد، تا من اجازه ندهم نخواهد رفت؛ حالِ پسرم حسن نيز چنين خواهد شد؛ بعد از او حسين و نُه نفر از اولاد حسين كه نهمین آنها قائم ايشان است.»
📚تفسير البرهان، ج۵، ص۱۲۷،مدینة معاجز، ج ۱، ص ۵۴۹،المحتضر، ج ۱، ص ۱۲۹
#امامت
@BotShenasi
🗯 نامه تند امیرالمومنین علیه السلام خطاب بر عثمان بن حُنَیف
🔸 اى پسر حُنَيف! به من خبر رسيده كه تو را بر سفره اى دعوت كرده و تو به سوى آن شتافته اى و خوردنى هاى رنگارنگ برايت مهيّا کرده اند. گمان نمىكردم تو ميهمانى ای را بپذيرى كه نيازمندانِ آنجا دعوت نشده اند. آگاه باش كه هر پيروى را پيشوايى است كه به وى اقتدا مىكند و از نور دانش او روشنى مىجويد. پس بدان كه پيشواى شما از دنياى خود، به دو جامه فرسوده اكتفا كرده و از خوراكى ها، به دو گِرده نان ... آری حرص، مرا به گُزيدن خوراكى ها نخواهد كشيد. چه بسا كسى در حجاز يا يمامه، هرگز شكمى سير نخورد و من سير بخوابم و پيرامونم شكم هايى باشند كه از گرسنگى، به پشت دوخته شده، و جگرهايى سوخته است، يا چنان باشم كه گوينده اى سروده است: درد تو اين بس كه شب، سير بخوابى و گرداگردت جگرهايى در آرزوى پوست بزغاله باشند! يا بدين بسنده كنم كه مرا اميرمؤمنان گويند ولی در ناخوشايندى هاى روزگار، شريک آنان نباشم؟ يا در سختى زندگى، نمونه اى برايشان نشوم؟...
📚نهج البلاغه نامه۴۵
#حکومت_علوی
@BotShenasi
🔻رؤیت هلال با چشم عادی ( غیر مسلح ) و اشتراط اتّحاد افق
این مبنای فقهی آیات عظام سیستانی، گلپایگانی ، اراکی ، سیّدمحمّد صدر، بهجت ، خمینی ، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، سیّدمحمّدتقی مدرّسی
🔻رؤیت هلال با چشم عادی ( غیر مسلح ) و کفایت رؤیت در نقاطی که در بیشترِ شب با هم مشترکاند
مبنای فقهی مرجع تقلید شیخ الفقهاء آقای وحید خراسانی
🔻رؤیت هلال با چشم عادی( غیر مسلح) و کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترکاند
این مبنای فقهی آیات عظام خویی ، تبریزی ، لطفالله صافی گلپایگانی ، محمّداسحاق فیّاض
🔻 لزوم رؤیت هلال با چشم عادی( غیر مسلح) و کفایت رؤیت در هر نقطهای برای همۀ نقاط زمین
مبنای فقهی آقای شیخ بشیرحسین نجفی
🔻 رؤیت هلال با چشم مسلّح و اشتراط اتّحاد افق
مبنای فقهی آقای سید علی خامنهای
🔻رؤیت هلال با چشم مسلّح و کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترکاند
مبنای فقهی مراجع تقلید: فاضل لنکرانی، سیّدکاظم حائری، نوری همدانی
#ماه_رمضان
🗯 سوار بر کشتی نجات امیرالمومنین علیه السلام شوید...
🔸ک، [إکمال الدین] مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَعْبَدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السّلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَسْتَمْسِکَ بِدِینِی وَ یَرْکَبَ سَفِینَةَ النَّجَاةِ بَعْدِی فَلْیَقْتَدِ بِعَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ لْیُعَادِ عَدُوَّهُ وَ لْیُوَالِ وَلِیَّهُ فَإِنَّهُ وَصِیِّی وَ خَلِیفَتِی عَلَی أُمَّتِی فِی حَیَاتِی وَ بَعْدَ وَفَاتِی وَ هُوَ إِمَامُ کُلِّ مُسْلِمٍ وَ أَمِیرُ کُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِی قَوْلُهُ قَوْلِی وَ أَمْرُهُ أَمْرِی وَ نَهْیُهُ نَهْیِی وَ تَابِعُهُ تَابِعِی وَ نَاصِرُهُ نَاصِرِی وَ خَاذِلُهُ خَاذِلِی ثُمَّ قَالَ صلی الله علیه و آله مَنْ فَارَقَ عَلِیّاً بَعْدِی لَمْ یَرَنِی وَ لَمْ أَرَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ مَنْ خَالَفَ عَلِیّاً حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ الْجَنَّةَ وَ جَعَلَ مَأْوَاهُ النَّارَ وَ مَنْ خَذَلَ عَلِیّاً خَذَلَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْعَرْضِ عَلَیْهِ وَ مَنْ نَصَرَ عَلِیّاً نَصَرَهُ اللَّهُ یَوْمَ یَلْقَاهُ وَ لَقَّنَهُ حُجَّتَهُ عِنْدَ الْمُسَاءَلَةِ ثُمَّ قَالَ صلی الله علیه و آله الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ إِمَامَا أُمَّتِی بَعْدَ أَبِیهِمَا وَ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ أُمُّهُمَا سَیِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ أَبُوهُمَا سَیِّدُ الْوَصِیِّینَ وَ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ تِسْعَةُ أَئِمَّةٍ تَاسِعُهُمُ الْقَائِمُ مِنْ وُلْدِی طَاعَتُهُمْ طَاعَتِی وَ مَعْصِیَتُهُمْ مَعْصِیَتِی إِلَی اللَّهِ أَشْکُو الْمُنْکِرِینَ لِفَضْلِهِمْ وَ الْمُسْتَنْقِصِینَ لِحُرْمَتِهِمْ بَعْدِی وَ کَفی بِاللَّهِ وَلِیًّا وَ نَاصِراً لِعِتْرَتِی وَ أَئِمَّةِ أُمَّتِی وَ مُنْتَقِماً مِنَ الْجَاحِدِینَ لِحَقِّهِمْ- وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ .
🔻امام رضا علیه السّلام از پدرانش علیهم صلوات الله اجمعین: هرکس دوست داشته باشد که به دین من چنگ زند و پس از من بر کشتی نجات سوار شود، باید به علی بن ابی طالب اقتدا کند. با دشمنش دشمنی کند و با دوستدارش دوست باشد که او وصی و خلیفه من بر اُمّت من است، هم در حیاتم و هم پس از وفاتم، و او پس از من امام هر مسلمان و امیر هر مؤمنی است. قول او قول من، فرمانش فرمان من، نهی او نهی من، پیرو او پیرو من، یاورش یاور من و خوار دارنده اش خوار دارنده من است.
▪️ سپس فرمود: هر کس پس از من از علی جدا شود، روز قیامت مرا نخواهد دید و من نیز او را نخواهم دید و آنکه با علی از در مخالفت درآید، خداوند بهشت را بر وی حرام گرداند و در آتش جایش خواهد داد. و آن که علی را خوار دارد، در روزی که همه به حضور خدا خواهند رسید، خداوند خوارش خواهد نمود. و هرکس علی را یاری دهد، خداوند در روزی که با وی دیدار کند، یاریش نماید و به هنگام سؤال و جواب نکیر و منکر در قبر، حجتش را به وی القا مینماید.
🔸 سپس فرمود: حسن و حسین پس از پدرشان دو امام اُمّت من و دو سرور جوانان اهل بهشت هستند. مادرشان سرور زنان جهان و پدرشان سید اوصیاست؛ و از نسل حسین نه امام خواهد بود که نهمین آنها قائم خواهد بود که از فرزندان من است. اطاعت از ایشان اطاعت از من و نافرمانی اش نافرمانی من خواهد بود. شکایت منکران فضیلت آنها را به خدا میبرم و نیز کسانی که از حرمت ایشان بکاهند و مرا برای یاری و انتقام گرفتن از منکران حق عترتم و امامان اُمّتم، خداوند بس است
«وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُواْ أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ»، شعراء/ ۲۲۷
وکسانی که ستم کرده اند به زودی خواهند دانست به کدام بازگشتگاه برخواهند گشت.
📚 بحارالانوار- جلد ۳۶، صفحه ۲۵۴
#امیرالمومنین #امامت
@BotShenasi