امام هادی علیه السلام فرمودند:
اَلمِراءُ یُفسِدُ الصِّداقَةَ القَدِیمَةَ و یُحَلِّلُ العُقدَةَ الوَثیقَةَ؛
کشمکش و جدال، دوستی کهن را خراب می کند و پیوند استوار را از هم می گسلد.
بحارالانوار، ج75، ص 369
شرح حدیث:
هرچه دوستی ها را به هم بزند و پیوندها را به جدایی بکشاند. ناپسند است. «جدال»، یکی از این عوامل است.
در مجادله و جرّ و بحث، هر کس می کوشد بر حریف خویش پیروز شود و اثبات کند که حق با اوست و حرف او درست است. این مسأله، حسّ غلبه و برتری جویی و تفوّق طلبی را در انسان تقویت می کند و به جداییها و سست شدن پیوندهای دوستی می انجامد.
یکی از محرّمات در حال احرام برای حاجیان، «جدال» است. (بقره، آیه 197)
حج که باید محیط و فضای دوستی و معنویت و رها شدن از خودخواهی و تکبّر را فراهم آورد، در سایه ی جدال و نزاعهای لفظی، سبب پیدایش اختلاف و تفرقه و جدایی می شود و این با روح حج ناسازگار است. از نشانه های تواضع، یکی هم آن است که انسان با دیگری به جرّ و بحث و جدال بیهوده نپردازد و اگر حق با او هم باشد، جدل را ترک کند و این چون نیازمند پاگذاشتن روی نفسانیّات و مبارزه با خودخواهی است، نشان فروتنی به شمار آمده است.
چه بسیار دوستیهای کهن که در اثر جدال، از بین می رود.
و چه بسا رشته های مستحکم و ریشه دار رفاقت و روابط حسنه که در پی آن گسسته می شود.
از سخنان امام علی علیه السلام نیز این است.«مراء و جدال، بذر و اساس شر و بدی است.»(غررالحکم، حدیث 393).) با افزودن ظرفیت و تحمّل خویش، از جدالهای بی ثمر بپرهیزیم.
منبع: حکمت های نقوی(ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام هادی علیه السلام)، جواد محدثی
مباهله در کلام مقام معظم رهبری
روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه میآورد.
نکتهی مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نسانا و نساکم»در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجهای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد.
هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمومنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است.
یعنی نشان دهندهی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشهکن بشود با عذاب الهی
گروه آموزشی فرهنگ و ارتباطات اسلامی از خواهران و برادران دعوت می کند:
💠حسینیه مجازی با عنوان امام حسین (ع) برای جهانیان
مراسم سخنرانی و مدیحه سرایی
🏴به زبان انگلیسی 🏴
👈هفتم محرم مورخ دوشنبه ۲۵ مرداد ساعت ۱۷ تا ۱۸
آدرس حسینه مجازی:
https://b2n.ir/dteculture
@BouNEWS
You are invited to participate in the virtual Husainiah entitled as
Imam Husain for the World: Civilizational and Systematic Reflections in Imam Husain's Movement to Karbala
💠 Lecture and Mourning in English
🏴 Date &Time: Monday; Aug. 17th 2021 @ 5 p.m to Tehran Time
🔗 https://b2n.ir/dteculture
@BouNEWS
امام صادق (ع) چهار صفت در وصف حضرت عباس (ع) به کار میبرد. اولین توصیف این است که حضرت میفرمایند: کسی میتواند یار امام باشد، که «تسلیم» بودن جزو ویژگیهای اخلاقش باشد؛ یعنی فرد با تمام وجود تابع امام باشد. اکنون امام عصر (عج) قائم است اما ما بیتفاوت نشستهایم. وقتی امام در بین ما نیست ما باید در تلاش باشیم مقدمات ظهور را فراهم کنیم. حضرت عباس (ع) وقتی دید امام حسین (ع) به سمت کربلا میرود ننشست فقط دعا کند، بلکه همراه امام شد. تسلیم بودن یعنی هر گامی امام بر میدارد ما هم همان گام را برداریم، نه اینکه بگوییم دلمان چه میگوید. تسلیم بودن یعنی خواسته امام را بر دیگران ترجیح دادن و این در وجود حضرت عباس (ع) بود.
نکته دوم درباره شخصیت رفتاری حضرت عباس (ع) این بود که ایشان «تصدیق» بودند، یعنی با جان و دل تمام مباحث را میپذیرفتند و این رفتار یک گام فراتر از تسلیم است. نمونه آن را میتوانیم اینگونه مطرح کنیم؛ مثلاً گاهی فرزندان از روی اجبار حرف پدر و مادر را گوش میکنند و گاهی از دل و جان، حضرت عباس (ع) در مقام جان دادن و گوش فرا دادن به دستورات امام تصدیقگر بودند. یعنی هر آنچه خواست امام بود را با دل و جان قبول داشتند. حتی در زمانی که لازم بود امام گفت میدان نرو، نرفت و اطاعت محض کرد.
سومین ویژگی حضرت «وفا» بود. یعنی اینکه همیشه میگوئیم الگوی وفا حضرت ابوالفضل یعنی چه؟ یعنی اینکه فرد با تمام وجود قدم بردارد اما همواره خود را بدهکار بداند. وفا یعنی در مقام یاری رساندن همواره خود را بدهکار بدانیم نه طلبکار. نکته بعدی در رفتار حضرت «نُصحِ به خلف نبی» است. در اینجا نصیحت برای امام؛ به معنای نصیحت کردن امام نیست بلکه به معنی خیرخواهی است. یعنی کار را زیباتر و بیشتر از آنچه که خواستند، انجام بدهد. یعنی حضرت همواره خیرخواه بودند و همواره خیر دیگران را در نظر میگرفتند و خواسته دیگران را بر خواسته خود ترجیح میدادند و درصدد بودند دست بندگان را در تمام مراحل بگیرند. حضرت عباس (ع) جوانمردی صاحب نظر بودند که در کمتر از ۱۳ سالگی در صفین شمشیر میزدند و از جوانی دلیر و دلاور بودند اما وقتی به کربلا میرسند در مسیر، امام تمام مراحل زندگی خود را طی کرده و تابع امام هستند.
گروه آموزشی فرهنگ و ارتباطات اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی برگزار می کند :
🏴🏴 الحسینیة الافتراضية
🌏 الامام الحسين ( ع) للعالم:
محاضرة يوم الثامن من شهر محرم الحرام
البصيرة؛ اهميتها و دورها في كربلاء
💠شيخ قاسم السميري
🏴يوم الثلاثاء ١٧ اغطسطس ٢٠٢١
١٧ بتوقيت طهران GMT 12.30
https://b2n.ir/dteculture
@dteculture
گروه آموزشی فرهنگ و ارتباطات اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی برگزار می کند
представляет учебный отдел по исламским культуре и отношении специольного центра Ахунд Хурасани.
امام حسین برای جهانیان
Имам Хусейн (а) для миров
سخنرانی نهم محرم به زبان روسی
лекция девятого месяца Мухаррам на русском языке
موضوع:اهداف و انگیزه های قیام امام حسین علیه السلام در روز عاشورا
на тему: цели и мотивации восстания Имама Хусейна (ДБМ) в день Ашура
حجت الاسلام و المسلمین جیحون ممدف
مبلغ مذهبی بین المللی
с шейхом Джейхун мамедов
религиозный международный агитатор
چهارشنبه 27مرداد1400 ساعت17 به وقت تهران
в 17:00 по тегерану в среду
18 Августа 2021 года.
https://b2n.ir/dteculture
@dteculture
💠 مجموعه پوسترهای فرازهایی از زیارت عاشورا (۹)
⬛️ اَللّهُمَّ ارْزُقْنى شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ
🔹چرا با خواندن این زیارت، در نهایت به خودمان اجازه میدهیم که شفاعت حضرت حسین(ع) را از خدا طلب کنیم!؟
🔸به این دلیل که زیارت عاشورا یک بیعتنامه است، یک انتخاب است، یک جهتگیری است، یک پایبندی و تعهد است.
🔹انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم الی یوم القیامه؛ من با شما هستم. دل سپرده به شما و دوست دارنده شما. من با شما هستم و با هر که با شماست. و دشمنم با هر که دشمن شماست و بیزارم از هر که دشمنی کند با شما. و این مِهر و قهر با من است تا قیامِ قیامت.
🔰شفاعت یعنی معیّت، یعنی با هم بودن؛ طلب شفاعت یعنی من که در این جهان با شما بودم، رخصت دهید که در آن جهان هم با شما باشم.
💡با ما همراه باشید
#زیارت_عاشورا
#عاشورا
#محرم
#مدار_فرهنگی
👈 نشر حداکثری
🆔 @medar_farhangi
💠 مجموعه پوسترهای فرازهایی از زیارت عاشورا (۱۰)
⬛️ و ثَبِّتْ لى قَدَمَ صِدْق عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ وَ اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
🔹خدایا نزد خودت گام های راستین مرا همراه حسین(ع) و اصحاب حسین(ع) محکم گردان؛ یعنی طلب تداوم این معیت و همراهی.
🔰 عصاره حرف زائر در زیارت عاشورا این است که:
✅ اگر من در کربلا حضور میداشتم، بی تردید به یاری حسین(ع) میشتافتم،
✅ و از این پس هم در هر جنگ و جدال، میان هر حق و باطلی متعهدم که از حق و حقیقت و آزادگی و حُریت دفاع کنم و با ظلم و باطل بجنگم.
💡با ما همراه باشید
#زیارت_عاشورا
#عاشورا
#محرم
#مدار_فرهنگی
👈 نشر حداکثری
🆔 @medar_farhangi
◼ ️بعد از واقعه عاشورا حدودا 3 مرتبه 3 گروه به ندای #هل_من_ناصر امام حسین علیه السلام لبیک گفتند :
🔹 گروه اول #توابین بودند
همانهایی که روز عاشورا و قبل از آن سکوت کردند همگی قیام کردند تقریبا همه کشته شدند 5000 نفر « ولی #دیر_شده_بود » .
🔹 گروه دوم مردم #مدینه بودند
بعد از عاشورا قیام کردند همگی کشته شدند حدود 10000 نفر یزید گفت لشکری که به مدینه حمله کند 3 روز جان و مال و ناموس مردم مدینه برایش حلال است آورده اند اهل بیت امام سجاد(ع) را در این زمان از مدینه خارج کردند،در یک صحرا، تا در مدینه شاهدجنگ نباشند. ولشکریان جنایتکار یزید ازهیچ جنایت وخیانتی کوتاهی نکردند و 10000 نفرهم شهید شدند.
*« اما #دیر_شده_بود »* .
🔹 گروه سوم #مختار بود که بعد از جنگهای فراوان و کشته شدن حدود 15000 نفر شکست خورد و حدود 7000 نفر هم از اسرا گردن زده شدند . مجموعا حدود 20000 نفر کشته شد ، «اما #دیر_شده_بود»* .
🔹مردمی که در مدینه هنگام خروج امام حسین علیه السلام همراهیش نکردند و مردمی که هنگام ورود امام حسین علیه السلام به کوفه کمکش نکردند ، همه بعد ها به کمک امام رفتند ,«ولی #دیر_شده_بود» .
🌸 امام سجاد هم استقبال خاصی از این حرکتها نمی کردند «چون #دیر_شده_بود».
🔹حدود 35000 نفر کشته شدند
«اما #دیر_شده_بود» .
☝️خیلی فرق هست بین آن 72 نفری که به موقع به یاری امامشان رفتند با این 35000 نفری که بعد از شهیدشدن امام حسین(ع)قیام کردند .
👌ما باید مراقب باشیم
از امام خودمان عقب نیفتیم .
️الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ، هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته و کسى که از ایشان عقب ماند به نابودى گراید.