eitaa logo
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
2.4هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
218 ویدیو
114 فایل
🔴کانال‌های اطلاع رسانی دانشگاه👇 🔹روابط عمومی @Bounews 🔸آموزش @Bouedu 🔹پذیرش @Boustud 🔸پژوهش @Bouresearch 🔹فرهنگی @BouCul 🔸خدمات دانشجویی @Bouser 🔸اداری @Edaribou ▪️
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️ از امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: ته استکان آبی را به زحمت مضمضه می‌کنند و رودخانه‌ای خروشان و عظیم را رها کرده‌اند! از ایشان سوال شد: آن رودخانه خروشان و عظیم چیست؟ فرمودند:‌ رسول الله ص و علمی که خداوند به او بخشید؛ همانا خداوند عز و جل برای حضرت محمد ص سنتهای پیامبران از حضرت آدم تا خود حضرت محمد ص را جمع فرمود. گفته شد: و آن سنتها چیست؟ فرمودند: علم پیامبران به‌تمامتیش، و همانا رسول الله ص همه آن را نزد امیرالمومنین ع گذاشت. شخصی گفت: یا ابن رسول الله! آیا امیرالمومنین عالمتر بود یا برخی از پیامبران؟! امام ع فرمود: بشنوید که چه می‌گوید؟! خداوند خودش گوش هرکس را که می‌خواهد باز می‌کند! من برایش حدیث می‌گویم که خداوند علم همه انبیاء را برای حضرت محمد ص جمع کرد و او نیز همه این را نزد امیرالمومنین ع گذاشت؛ آنگاه او از من می‌پرسد که آیا وی داناتر است یا برخی از پیامبران؟! 📚الكافي، ج‏1، ص222-223؛ بصائر الدرجات، ج‏1، ص117 مُحَمَّدٌ عَنْ أَحْمَدَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ النُّعْمَانِ رَفَعَهُ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع يَمُصُّونَ الثِّمَادَ وَ يَدَعُونَ النَّهَرَ الْعَظِيمَ! قِيلَ لَهُ وَ مَا النَّهَرُ الْعَظِيمُ؟ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص [وَ إِنَّهُ] وَ الْعِلْمُ الَّذِي أَعْطَاهُ [آتَاهُ] اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَمَعَ لِمُحَمَّدٍ ص سُنَنَ النَّبِيِّينَ مِنْ آدَمَ وَ هَلُمَّ جَرّاً إِلَى مُحَمَّدٍ ص. قِيلَ لَهُ وَ مَا تِلْكَ السُّنَنُ؟ قَالَ عِلْمُ النَّبِيِّينَ بِأَسْرِهِ [؛ إِنَّ اللَّهَ جَمَعَ لِمُحَمَّدٍ ص عِلْمَ النَّبِيِّينَ بِأَسْرِهِ] وَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص صَيَّرَ ذَلِكَ كُلَّهُ عِنْدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ! فَأَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ أَعْلَمُ أَمْ بَعْضُ النَّبِيِّينَ؟ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع اسْمَعُوا مَا يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ يَفْتَحُ مَسَامِعَ مَنْ يَشَاءُ إِنِّي حَدَّثْتُهُ [حَدَّثْتُ] أَنَّ اللَّهَ جَمَعَ لِمُحَمَّدٍ ص عِلْمَ النَّبِيِّينَ وَ أَنَّهُ جَمَعَ ذَلِكَ كُلَّهُ عِنْدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ هُوَ يَسْأَلُنِي أَ هُوَ أَعْلَمُ أَمْ بَعْضُ النَّبِيِّينَ. @yekaye
✴️ همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم از سوی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می شود. همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم ❇️ همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم از سوی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می شود. #دانشگاه_باقرالعلوم 🆔 https://eitaa.com/BouNEWS🇮🇷
#حجتـالاسلامـسوزنچی 🔸اگر مردم با امام همکاری نکردند امام چه کند؟ زیدیه گفتند باید قیام کند؛ خوارج هم همین را گفتند. در ماجرای حکمیت امام به‌خاطر اسلام مدارا کرد و به‌دلیل تحمیل خوارج نجنگید. ماجراهای بعد از سقیفه هم همین‌طور است و امام در نهایت قیام نکرد. جمله غلطی که در سال‌های اخیر باب شده این است که حقیقت را نباید فدای مصلحت کرد. آن چیزی که نباید حقیقت فدایش شود منفعت است نه مصلحت. امام علی(ع) ‌‌هم بارها این کار را کرد و مهم‌ترینش این بود که خودش از حکومت کنار رفت. در ماجرای ولایت عهدی امام رضا(ع) ‌‌ می‌گفتند چرا امام جانشین حکومت جائر بنی‌عباس می‌شود؟ عده‌ای به همین دلیل جدا شدند. شیعه بودن سخت است. شیعه این‌قدر تحلیل دارد که اگر امامش به خاطر مصلحت سکوت کرد حقی را اجرا نکرد بفهمد مصلحت بالاتری از این حق وجود دارد. 🔸مسأله شیعه این است که امام باید حکومت کند و اگر امام نبود، فوقش باید تقیه کرد یا باید امام باشد یا امام بگوید سراغ کسی برویم؛ بنابراین ولایت فقیه مسأله‌ای کلامی است نه فقهی. امامت جزو اصول دین است؛ یعنی من جانشین پیامبر(ص) ‌‌را اگر غیرمعصوم باشد قبول نمی‌کنم؛ اما ولایت فقیه که معصوم نیست. خب نباشد. مگر ما به‌خاطر خود ولی فقیه سراغ او رفتیم؟ امام معصوم او را منصوب کرده است، شرایطی هم در روایات برای ولی فقیه بیان شده است که بعضی از فقهای شیعه شامل آن می‌شوند. اگر امام می‌گفت سراغ مثلاً فلان فیلسوف بروید می‌رفتیم. 🆔 https://eitaa.com/BouNEWS🇮🇷
🔹اگر هرگونه قرائتی از یک تمدن شیعی داشته باشید بازهم نمی‌توانید ،، و را حذف کنید، این شهرها در این تمدن به‌شدت تأثیرگذارند، یعنی حتی اگر یک تمدن شیعی در آسیای جنوب شرقی ساخته شود، بازهم آن کانونی که نظام معنایی را برای این تمدن باید بسازد نجف و مشهد است و نه کوالالامپور؛ نظام معنایی و نظام اخلاقی تمدن مانند هوا اهمیت دارد، هوایی که در همه‌جا هست و با همه نظام‌ها و قسمت‌ها ارتباط دارد، البته قرار نیست فضای تمدنی اخلاق فقط در حوزه علمیه باشد، برای این‌که یک تمدن سرپا بماند باید خیابان، بازار، ساحل، کارخانه‌، دانشگاه و همه نهادها و امکانش اخلاق تمدنی پیدا کند، لذا باید برای تمدن اسلامی یک کانون معنا ساز و اخلاق ساز شناسایی کنیم. 🔹چیزی مثل ۲۸ صفر راه افتاده است و مردم را در شهرهای دیگر با تمام ادعاها و تمایز‌هایی که دارند به غلغله انداخته است؛ این‌ها می‌آیند و مصادره به نفع مشهد می‌شوند، در شهرهایی که رقابت‌های مردم شناختی در آن‌ها بالا است، شما مشهد را با هرجای دیگر به رقابت درآورید واضح است مشهد پتانسیلی دارد که می‌تواند فضای رقابتی را به نفع خود مصادره کند، لذا باید سرمایه‌های زیارت را شناخت و زیارت را مفهومی گسترده بخشید؛ حال اگر برای یک شهر تمدن ساز مدل مشهد در سطح معرفت عمومی، حرم را داخل دیوار حرم تعریف کردیم، مثلاً کسی که می‌رود شاندیز خودش را اصلاً زائر (ع) نمی‌بیند، به ذهنش هم خطور نمی‌کند که اینجا مهمان امام رضا(ع) است، لذا در شاندیز یک رفتار و در حرم رفتار دیگر دارد. 🆔 https://eitaa.com/BouNEWS🇮🇷
✴️ سالروز شهادت امام رئوف، سلطان طوس ،امام علی بن موسی الرضا علیه السلام را تسلیت می گوییم. 🆔 https://eitaa.com/BouNEWS
: چگونگی رشد در سوریه و عراق و راهبردهای مواجه با آن 🔸دولت اسلامی عراق و شام که به اختصار «داعش» نامیده می­شود با شعار تشکیل خلافت اسلامی و جذب نیروهای جوان از سراسر جهان و با خشونتی عریان و بی‌سابقه توانسته بر قسمت­های از کشور عراق و سوریه مسلط شود و پایه­های خلافت اسلامی مدنظر خود را استوار کند و در رقابتی استراتژیک و با تغییر راهبردهای اساسی خود، از گروه­های تکفیری دیگر در جهان اسلام بیعت بگیرد، در این سپهر این پرسش مطرح می­شود که «زمینه­ها و عوامل موثر بر رشد داعش در جهان اسلام کدام است و بهترین راهبردی برای مواجه با آن چیست؟» 🔸این مقاله تلاش دارد با محوریت این پرسش و با روش توصیفی-تحلیلی این فرضیه را مورد بررسی قرار دهد که «داعش تلاش دارد، در بستر سیاست تمرکززدایی گروه­های تکفیری حاصل از حمله ایالات متحده آمریکا به افغانستان و بستر آماده کشورهای سنی مذهب بلحاظ ناکارمدی دولت، وجود ناامنی، رشد جامعه شیعه، بحران نظریه سیاسی و با کمک مستقیم و غیر مستقیم نظام سلطه و با استفاده از پیشرفته­ترین تکنولوژی­های ارتباطی با کادر حرفه­ای برای نمایش مخوف­ترین کشتارها و سخت کشی­ها، به هدف اصلی سیاسی خود که همانا تشکیل خلافت اسلامی مورد نظر خود است، دست پیدا کند، مواجه با داعش با توجه به بسترهای آماده کشورهای عربی و فضای بین المللی نیاز به اجماعی جهانی برای سامان دادن به حوزه عمومی و فضای سیاسی این کشورها دارد تا به موازات مواجه مستقیم با داعش، بسترها و عوامل رشد گروه­های تکفیری کنترل و اصلاح شود». 🌹🎋 🇮🇷 https://eitaa.com/BouNEWS
نشست علمی پایگاه جامع تاریخ tarikh.inoor.ir پنج شنبه 9 آبان 1398 ساعت 9:30 مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)
✴️ سید ، فارغ التحصیل مقطع دکتری از دانشگاه باقرالعلوم(ع) با عنوان «بهسازی سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آفریقا با تأکید بر تجربه زیسته تبلیغی» دفاع شد. 🔸این پژوهش بر پایه مزیت نسبی پژوهش‌گر و تجربه زیسته وی در آفریقا و جمهوری کُنگو با روشی مرکب از اتواتنوگرافی، مصاحبه، تحلیل مضمون و بررسی جریانهای رقیب به منظور بهسازی سیاستهای فرهنگی سامان گرفته است. 🔸اتواتنوگرافی به دلیل ماهیت باز اندیشانه ای که دارد، این فرصت را به پژوهش‌گر میدهد تا به نوعی «خودآگاهی انتقادی» نسبت به خود، جامعه، دانش و جایگاه خود با جامعه برسد. 🔸 اتواتنوگرافی راهبرد مناسبی برای تولید دانش در بستر زیست بوم اجتماعی و تاریخی هر جامعه و پژوهشگری است؛ تحلیل مضمون نیز به پژوهشگر این امکان را میدهد که با کندوکاو در متن برآمده از اتواتنوگرافی و لحاظ نهادهای فرهنگی ج.ا.ا در مقابل کشورها و جریانهای رقیب حاضر در صحنه، به مفهوم سازی و صورت بندی کارآمد برای بهسازی سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آفریقا با تکیه بر تجربه زیسته تبلیغی دست یابد. 🔸پژوهشگر در نهایت با این رویکرد پژوهشی، سیاست‌های پیشنهادی خود را در شش ساحت «باز طراحی نگاشت نهادی فرهنگی عرصه بین‌الملل؛‌ ترسیم الگوی ارتباطاتی مطلوب در فعالیت‌های فرهنگی بین‌الملل، بایسته‌های نظام آموزشی، توانمند سازی حوزه پژوهش و ترجمه با توجه به نیاز مناطق، توسعه منابع انسانی وکیفی سازی نظام تبلیغ» ‌ارائه می‌دهد. 🇮🇷https://eitaa.com/BouNEWS