هدایت شده از فلسفه ذهن
💥 در تاریخ #فلسفه_غرب جدید، مهمترین دیدگاه دوئالیستی، همان نظریه «تأثیر متقابل» بوده است که توسّط رنه #دکارت در اثر مهمش، «تأمّلات در فلسفه اولی» ارائه گردید.
☄ هرچند که پیشینه این اعتقاد در مکتوبات فلسفی، به نظریه #افلاطون باز میگردد. طبق دیدگاه او، هرکدام از ما یک #روح دارد که بسیط، الهی، تغییرناپذیر و غیر همسنخ با بدنمان است؛ بدنهایی که مرکّبشده از اجزاء و #فناپذیر هستند.
☄ در واقع، قبل از آنکه ما در این جهان متولّد شویم، روحمان در حالتی خالص و غیربدنمند، وجودی پیشینی داشتهاند.
این ایده، علّت آنکه هریک از ما دارای #آگاهی و عقلانیت هستیم را تبیین میکند. به بیان دقیقتر، هرکدام از ما «دارای» یک روح نیستیم؛ بلکه هرکدام از ما یکی از همین روحها هستیم. این نگرش است که چه بسا همچنان بصورت دیدگاه عامیانه بین مردم دیندار رواج دارد.
💥 دکارت هرچند در صدد اثبات #روح_مجرد بسیط #فناناپذیر بر میآمد، ولی مانند #بوعلی و برخلاف افلاطون، نفس را #حادث به همراه بدن (و نه #قدیم و ازلی) میدانست؛ #ابن_سینا به این مطلب تصریح داشت و از ظاهر برخی سخنان دکارت نیز همین دیدگاه برداشت میشود.
مثلاً در رساله گفتار در روش به کار بردن عقل، پس از آنکه به کارکردهای مختص به بدن اشاره میکند و آن را بین انسان و سایر حیوانات مشترک میداند، به صفت یا کارکرد «اندیشیدن» میپردازد که فقط در انسانها یافت میشود. آنگاه میافزاید: «من فرض کردهام که خداوند، نفس ناطقه را خلق میکند و آن را به شیوهای خاص که توضیح دادهام، به بدن ملحق میسازد». (Descartes, 2006, p.39.)
💥 دیدگاه شیخالرئیس و دکارت در اینباره، گونهای تبعیت از ایده ارسطویی درباره حادث بودن نفس است که در مقابل نظریه افلاطونی پیرامون ازلی بودن نفس قرار داشت.
💥 ابنسینا و فیلسوفان مشّاء، نفس را حادث به همراه بدن مادّی معرّفی میکنند. این البته با ماهیّت روحانیبودن نفس در نگاه ایشان، منافات ندارد و در نتیجه نفس، #روحانیة_الحدوث و روحانیة البقاء خواهد بود.
بدین ترتیب، تعلّق به یک بدن خاص هم جزو عوارض و ملحقّات ذات روحانی نفس تلقّی میشود. شیخ اشراق نیز در آثار خویش، در چارچوب همین دیدگاه سخن گفته است.
🔥 در واقع قول به "حدوث" روحانی نفس، ناشی از اشکالاتی بود که "ازلیت" نفس روحانی را به چالش میکشید.
هرچند که #حدوث_روحانی نفس نیز بعدها توسّط منتقدین بوعلی و بویژه خواجه طوسی و صدرالمتألّهین، با اشکالات مهمّی مواجه گشت و دیدگاه #حدوث_جسمانی نفس مطرح گردید.
هدایت شده از فلسفه ذهن
🔥 مدرسه تابستانی فلسفه ذهن 🔥
🗓 دوشنبه ۸ شهریور
🕚 ساعت ۱۳-۱۱: کلیات حالات ذهنی و رویکردهای فلسفی
دکتر همتیمقدم (دانشگاه علوم و تحقیقات)
🕑 ساعت ۱۶-۱۴: دوگانهانگاری جوهری و رفتارگرایی
دکتر ساداتمنصوری (پژوهشکده علوم شناختی)
🕓 ساعت ۱۸-۱۶: نظریات اینهمانی
دکتر لهراسبی (پژوهشکده علوم شناختی)
🗓 سهشنبه ۹ شهریور
🕚 ساعت ۱۳-۱۱: نظریات کارکردگرایی
دکتر غیاثوند (دانشگاه خوارزمی)
🕑 ساعت ۱۶-۱۴: نظریات محاسباتی و بدنمندی
دکتر همازاده (پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی)
🕓 ساعت ۱۸-۱۶: فلسفه اسلامی و مسئله ذهن-بدن
دکتر ذاکری (دانشگاه تهران)
🗓 چهارشنبه ۱۰ شهریور
🕚 ساعت ۱۳-۱۱: علیت ذهنی
دکتر همازاده (پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی)
🕑 ساعت ۱۶-۱۴: حیث التفاتی؛ برونگرایی و درونگرایی
دکتر محمود مروارید(IPM)
🕓 ساعت ۱۸-۱۶ مسئله دشوار آگاهی و استدلال تصورپذیری
دکتر محمود مروارید(IPM)
🗓 پنجشنبه ۱۱ شهریور
🕚 ساعت ۱۳-۱۱: استدلال معرفت
دکتر ذاکری(دانشگاه تهران)
🕑 ساعت ۱۶-۱۴: دیدگاههای بازنمودگرایانه در باب آگاهی
دکتر قهار (پژوهشکده علوم شناختی)
🕓 ساعت ۱۸-۱۶: اراده آزاد
دکتر مهاجری(IPM)
💵 هزینه ثبتنام: ۸۰ هزار تومن
هدایت شده از فلسفه دین اسلامی
🔴 مدرسه تابستانی فلسفه ذهن
🕰دوشنبه ۸ شهریور
-ساعت ۱۳-۱۱: کلیات حالات ذهنی و رویکردهای فلسفی
دکتر همتیمقدم/دانشگاه علوم و تحقیقات
-ساعت ۱۶-۱۴: دوگانهانگاری جوهری و رفتارگرایی
دکتر ساداتمنصوری/پژوهشکده علوم شناختی
-ساعت ۱۸-۱۶: نظریات اینهمانی
دکتر لهراسبی/پژوهشکده علوم شناختی
🕰 سهشنبه ۹ شهریور
-ساعت ۱۳-۱۱: نظریات کارکردگرایی
دکتر غیاثوند/دانشگاه خوارزمی
-ساعت ۱۶-۱۴: نظریات محاسباتی و بدنمندی
دکتر همازاده/پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی
-ساعت ۱۸-۱۶: فلسفه اسلامی و مسئله ذهن-بدن
دکتر ذاکری/دانشگاه تهران
🕰چهارشنبه ۱۰ شهریور
-ساعت ۱۳-۱۱: علیت ذهنی
دکتر همازاده/پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی
-ساعت ۱۶-۱۴: حیث التفاتی؛ برونگرایی و درونگرایی
دکتر محمود مروارید/IPM
-ساعت ۱۸-۱۶: مسئله دشوار آگاهی و استدلال تصورپذیری
دکتر محمود مروارید/IPM
🕰پنجشنبه ۱۱ شهریور
ساعت ۱۳-۱۱: استدلال معرفت
دکتر ذاکری/دانشگاه تهران
-ساعت ۱۶-۱۴: دیدگاههای بازنمودگرایانه در باب آگاهی
دکتر قهار/پژوهشکده علوم شناختی
-ساعت ۱۸-۱۶: اراده آزاد
دکتر مهاجری/IPM
هزینه ثبتنام: ۸۰ هزار تومن
@PhilMind
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
هدایت شده از محسنی
#کارگاه
✅ دومین مدرسه فلسفه و علوم شناختی: رویکردهای 4E(بدنمندانه) برگزار میکند
🔰 مقدمهای بر فلسفه ذهن
👤 ارائهکننده: ابوطالب صفدری(دانشجوی دکتری فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف؛ دبیر علمی مدرسه فلسفه و علوم شناختی)
🗓 14 و 15 مرداد 1400؛ ساعت 17 الی 20:30
🌐 ثبتنام در:
📎 b2n.ir/4ecog-2
❗️ به همراه تخفیف دانشجویی
—————
نوروساینس و فلسفه ذهن
💥 در تاریخ #فلسفه_غرب جدید، مهمترین دیدگاه دوئالیستی، همان نظریه «تأثیر متقابل» بوده است که توسّط ر
اقتباس از کانال فلسفه ذهن، دکتر همازاده،
هدایت شده از a.shahgoli
📚کانال #انسان_شناسی، تأملاتی است درباره:
🌍#انسان؛ اوصاف و احوال آن
📌لینک عضویت ایتا👇
👉https://eitaa.com/joinchat/2600337464C9b945cb3d1
🖥سایت:
🆔https://ahmadshahgoli.ir
__ ✍🏻احمد شه گلی
(دکتری فلسفه_عضو هیئت علمی)
🌿
🌾💐
🍃☘️🍄
💐🌾🌺🍃🌱
هدایت شده از محسنی
#دوگانه انگاری جوهری
✅نوع رابطه نفس با بدن یکی از مسایل مهم و بحث برانگیز در طول تاریخ فلسفه میباشد.
✅ با توجه به مباحث گستردهای که در این زمینه انجام شده، ولی هنوز به طور کامل همه جنبههای این مسئله روشن نشده است. نفس مجرد و غیر مادی چگونه با بدن مادی رابطه تأثیر و تأثری برقرار میکند؟
✅ فلاسفه غربی و مسلمان هرکدام دیدگاههای متفاوتی را دراین مسئله اتخاذ کردهاند. فیلسوفان دوگانهانگار هر کدام خواستهاند به یک گونهی این مشکل را حل کنند.
✅ «رنه دکارت» یکی از برجستهترین فیلسوفان طرفداران دیدگاه دوگانهانگاری قرون وسطا در غرب به حساب می آید. نظریه وی در چگونه ارتباط نفس با بدن از سوی برخی به چالش کشیده شد.
✅دکارت پیشنهاد کرد غده «پینهآل» -که در مرکز مغز قرار گرفته است و اکنون به عنوان بخشی از سیستم غدد «درون ریز» در نظر گرفته می شود-، مکانی است که نفس و بدن با هم تعامل میکنند. با این وجود، هنوز سؤال به حال خود باقی بود، زیرا دوباره این پرسش تکرار می شود: چگونه نفس مجرد با این غده مادی ارتباط برقرار کرده است؟
✳️کانال نوروساینس و فلسفه ذهن
@Brain_Mind
#دوگانهانگاریدکارتی1
#ارتباط_ نفس_ بدن
#دیدگاه_دکارت در ارتباط نفس با مغز:
✅ادله اینکه دکارت غده صنوبری یا پینهآل را به عنوان جایگاهی برای ارتباط نفس با بدن مطرح می کند:
❇️1.غده صنوبری یکپارچه است در حالی که بقیه اقسام مغز چند قسمت هستند.
❇️2.این غده بسیار سبک و به آسانی قابل حرکت است.
❇️3.غده صنوبری توسط رگهای از #روح_حیوانی پرشده است.
دکارت از این ارواح حیوانی به عنوان «باد بسیار خوب» یا «شعله با روح» یاد میکند. این ارواح بطن های مغز را پر کرده است.
🔰ان شاء الله در مباحث بعدی در مورد #روح_حیوانی بیشتر گفتگو خواهیم کرد.....
مطالب ادامه دارد...
کانال نوروساینس و فلسفه ذهن
@Brain_Mind
#رنه-دکارت، فیلسوف و ریاضی دان فرانسوی(1596-1650م)
❇️ در بین فلاسفه ذهن، نام دکارت به عنوان یکی از سردمدارن دیدگاه #دوگانهانگارجوهری در قرون اخیر مطرح است.
❇️اما دیدگاه دوگانهانگاری جوهری چیست؟
❇️به طور خلاصه: انسان مرکب از دو وجود مستقل نفس یا ذهن غیر فیزیکی، و بدن فیزیکی است.
❇️ آگاهی و تجربه به نفس مربوط است نه بدن. در طول حیات، بدن و نفس به نحوی به یکدیگر پیوند خورده اند. به گونه ای که هریک می تواند بر دیگری تأثیر بگذارد.
❇️اما با مرگ این پیوند قطع شده و بدن دچار فروپاشی میشود. ولی نفس شخصا و مستقل از بدن به وجودش در عالمی ورای این عالم ادامه می دهد. ✅(کیتمسلین،درآمدی به فلسفه ذهن،ترجمه مهدی ذاکری، ص 65-66)
❇️هرچند فیلسوفانی همچون افلاطون قبل از وی به گونهای این دیدگاه را مطرح کردهاند. اما در فلسفه ذهن امروز بیشتر نام دکارت به عنوان طرفدار این نظریه بر زبانها جاری است...
کانال نوروساینس و فلسفه ذهن
@Brain_Mind