eitaa logo
کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب حوزه
522 دنبال‌کننده
468 عکس
87 ویدیو
34 فایل
در این کانال اطلاعات و اخبار ادیان و مذاهب زنده ایران و دنیا به اشتراک گذاشته می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد دانشگاه و حوزه علمیه خواهران دکتر زهرا دلاوری پاریزی مطرح کرد: تحقق وحدت بین تمام ادیان با اربعین استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه باید از تجمع و پیاده‌روی جهانی اربعین برای معرفی اسلام استفاده کنیم، گفت: یکی از مهم‌ترین برکات پیاده‌روی اربعین وحدت بین تمام ادیان مخصوصاً مسلمانان در دنیا است. https://qomefarda.ir/50171
💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
‌ 🔵 برنامۀ ارائه‌های چهارمین مدرسه تابستانی انعکاس 🔵«قرآن و عهدین: سنت‌ها، بافتارها، و بینامتن‌ها» 🎓 ۵ ارائهٔ فارسی و ۱۲ ارائهٔ انگلیسی 💬 با ترجمهٔ همزمان فارسی و ارائهٔ‌ ترجمهٔ مقالات 📄 برای مطالعه چکیده ارائه‌ها و معرفی ارائه‌کنندگان به کتابچۀ مدرسه رجوع کنید. ⭐️ فهرست ارائه‌ها (آثاری که پیش از این از هر فرد در کانال انعکاس معرفی شده است در زیر نام او آمده است.) 🔵روز ۱ 🟢 احمد پاکتچی| سخنرانی افتتاحیه 🟢 محمد حقانی| تعامل قرآن با بینامتن‌های بایبلی: دریافت قرآن از داستان تولد موسی (ارائه و ویدئو) 🟢 آیدا گلاسر | تفسیر کتاب مقدس در زمینه اسلامی: تأملات روش‌شناختی دربارهٔ تفاسیر پیدایش ۱-۱۱ و غلاطیان 🟢 شری لوین | ا«وقالتِ اليهود يدُ اللَّه مَغلُوله»: پاسخ به مدراشی در پیوت ربّی العازار بن کلیر (ویدئو و معرفی مقاله) 🔵روز ۲ 🟢احسان روحی| منابع الهام/اقتباس یهودی مسیحی در سیره نبوی: بررسی موردی داستان کشتار مسیحیان نجران و یهود بنی قریظه (معرفی مقالات: + و + و +) 🟢اندرو اُکانر| رسالت پیامبرانه در قرآن 🟢گابریل رینولدز | تعابیر بایبلی در قرآن (معرفی کتاب) 🔵روز ۳ 🟢 آنا داویتاشویلی| قرآن و مسیحیت سریانی: زمینه، تداوم‌ و ملاحظات (کنفرانس‌ها: + و + و +) 🟢روی مک‌کوی | تفسیر قرآن با کتاب مقدس (معرفی کتاب مرتبط) 🟢دیوید پنچانسکی | سلیمان و مور: قرآن در گفتگو با کتاب مقدس 🔵روز ۴ 🟢 گیوم دی | مریم قرآنی و گاهشماری قرآن 🟢 رایان کریگ | «وما قَتَلوهُ وما صَلَبُوه ولكنْ شُبِّهَ لهم»«بَل رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيه»: الگوهای اعتقادی و تصلیب قرآنی (ارائهٔ مرتبط در کنفرانس) 🟢 جان ریوز | قرآن آشنایی با کدام بایبل را مفروض می‌گیرد؟ 🔵 روز ۵ 🟢نیکولای ساینای| به سوی الهیات توصیفی قرآن: خدا، حس اخلاقی مشترک و آزادی انسان (معرفی کتاب: + و + و +) 🟢مارتین ویتنگهام | تاریخچه دیدگاه‌های مسلمانان درباره کتاب مقدس (مرور کتاب مرتبط) 🟢هولگر زلنتین | قرآن و یهودیت در پژوهش‌های کنونی (معرفی کتاب و ویدئوی کتاب) 🔵 روز ۶ 🟢 عبدالله گلدری|برداشت‌های قرآنی از نام الهی یهوه (مقاله و معرفی مقاله و مرور) 🟢 هادی تقوی|موسی و محمد در گفتگو: «مثلهم فی التورات» به عنوان خوانشی قرآنی از سفر تثنیه ۳۳:۲-۴ (ارائه و معرفی مقالات) 🟢 ثاقب حسین | آدم و نام‌ها (مقاله و ویدئوی ارائه و مرور) ⬇️ دریافت کتابچۀ مدرسه ⏲ مهلت ثبت‌نام: ۵ شهریور ۱۴۰۳ 🌐 ثبت‌نام و اطلاعات بیشتر: 🔵 inekas.org/2024 یا به @Inekas_admin پیام بدهید. 💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
🔰کتاب «موسی و گرشاسپ، اردشیر و هرود» نوشتۀ آزاده احسانی چمبلی یک بررسی تطبیقیِ نوآورانه میان کتاب «تلمود بابلی» یهودیان و متون پهلوی ایرانیان باستان. ✅کتاب «موسی و گرشاسپ، اردشیر و هرود: پژوهش تطبیقی متون پهلوی و تلمود بابلی»، با عنوان اصلی Moses and Garshap, Ardeshir and Herod: Narratives of the Babylonian Talmud in Their Iranian Context، پژوهشی‌ست دربارۀ تأثیرات متقابل سنت‌ها و روایت‌های یهودی و ایرانی و آن‌چه از طریق فرهنگ و متون ایرانیان باستان وارد فرهنگ و متون یهودیان شده و آن‌چه از روایت‌های «تلمود بابلی» یهودیان وارد فرهنگ و باورهای اساطیری ایرانیان باستان شده است. ✍آزاده احسانی چمبلی در کتاب «موسی و گرشاسپ، اردشیر و هرود» وجوه مختلف فرهنگ و باورهای ایرانیان باستان و متون پهلوی و نیز وجوه گوناگون فرهنگ و باورهای یهودی مندرج در «تلمود» را، با نگاه به متون پهلوی و «تلمود» و مقایسه و واکاوی اشتراکات این دو، مورد بررسی قرار می‌دهد و بخشی از ادبیات و اساطیر ایران باستان و بخشی از ادبیات و باورهای یهودی را از این منظر مورد کندوکاو و تحلیل و قرار می‌دهد. 🔰این کتاب چشم‌اندازی نو و متفاوت به روی مطالعۀ اساطیر و ادبیات ایران باستان می‌گشاید. کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب حوزه https://eitaa.com/Communityinformationchannel
هدایت شده از حمیدرضا غریب رضا
40.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱۴۰۳ روایتگری از حرم با صفای حضرت سلمان فارسی محمدی رحمة الله عليه 🆔 @gharibreza1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نقش بهائیان در کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ و به قدرت رسیدن رضاشاه شاداب عسگری، محقق و پژوهشگر تاریخ انقلاب: 🔻بهائیان در لحظه‌ای حساس از تاریخ ایران، زمانی که قدرت نظامی برای تغییرات سیاسی ضروری بود، نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کردند. آن‌ها رضاخان را به عنوان چهره‌ای مناسب معرفی کردند. 🔺پس از کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹، در سال ۱۳۰۰، اولین محفل بهائیان در تهران تشکیل شد و نشریه "اخبار امری" منتشر گردید. در آذر ۱۳۰۴، رضاخان تاج‌گذاری کرد و در اردیبهشت ۱۳۰۵، اولین حظیرةالقدس بهائیان در تهران افتتاح شد. بهائیان پاداش همکاری خود را دریافت کردند. 💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
📢 علمی «آشنایی با با رویکرد پاسخ به شبهات» 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مؤلف کتاب ارزنده «الحاد جدید» 🔺دو روزه به صورت حضوری 🔺 🕓 پنجشنبه و جمعه ۸ و ۹ شهریورماه (صبح و عصر) 🔺جهت ثبت نام در دوره به آیدی زیر پیام دهید @M_S_Dolatshahiهمراه با اعطای گواهی علمی 💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
📝 معرفی مقاله: صورتبندی نظام دانش مواجهه با فرقه‏ ها به مثابه دانشی بینارشته‏ای 🔗 دانلود از: https://www.kalamislami.ir/article_201199.html ✍علی محمدی هوشیار فصلنامه علمی پژوهشی کلام اسلامی @ali_m_hoshyar 💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
⚡️ آیا همه اهل سنت نزد علمای شیعه، وهابی، ناصبی و نجس هستند؟ ✍ به قلم: مهدی فرمانیان 🔹 چندی پیش فردی به نام شیخ امیر قریشی به زبان عربی، کلیپی در فضای مجازی پخش کرد و بیان داشت: «هر سنی، وهابی است. هر سنی، ناصبی و نجس است و ...» و عباراتی را به کار برد که باعث ناراحتی اهل سنت شد و برخی درخواست داشتند تا دیدگاه فقهاء و علمای شیعه را در این زمینه بدون روتوش بدانند. در ادامه نکاتی تقدیم می شود: 1⃣ این کلیپ نشان می دهد شیخ امیر قریشی اطلاع دقیق و درستی از مذاهب و جریان های فکری اهل سنت ندارد. از نظر علم ملل و نحل هر مسلمانی در سه دسته مذاهب فقهی، کلامی و صوفی تقسیم می شود که در کتاب درآمدی بر فرق تشیع و درآمدی بر فرق تسنن بیان کرده ایم. 2⃣ بزرگان و فقهای شیعه می دانند اهل سنت از نظر کلامی به سه دسته اشاعره، ماتریدیه و اهل حدیث تقسیم می گردند و وهابیت یک گروه کوچکی است که اشاعره و ماتریدیه و صوفیان، وهابیان را قبول ندارند. اینکه فردی بگوید هر سنی، وهابی است نشان از بی اطلاعی ایشان از اهل سنت است. بیش از یک میلیارد سنی، مخالف وهابیت اند. اینرا مکررا در کلاس های درس خود در حوزه علمیه قم و مشهد بیان کرده ام. 3⃣ ناصبی در فقه شیعه به فردی اطلاق می شود که بغض اهل بیت را داشته باشد و علمای شیعه می دانند که اکنون به ندرت ناصبی در جهان اسلام پیدا می شود. زیرا امروزه اهل سنت محب اهل بیت بوده و این محبت در صوفیان بسیار زیاد و در دیگر مذاهب اهل سنت زیاد است. اینکه فردی بگوید همه اهل سنت ناصبی هستند نشان از عدم اطلاع ایشان از مبانی شیعه است. در فقه شیعه در کتاب طهارت، ذیل بحث از کافر، به موضوع ناصبی پرداخته شده است. 4⃣ فقهای شیعه، اهل سنت را مسلمان دانسته و تمام احکام اسلام را بر اهل سنت بار می کنند. لذا سخنان شیخ امیر قریشی در این کلیپ نظر شخصی خودش است که با مبانی فقه شیعه هم سازگار نیست. جواز ازدواج با اهل سنت، جواز خرید و فروش، جواز دفن در قبرستان، اطاعت از حاکم اهل سنت و صدها مساله دیگر که در فقه شیعه آمده است نشان از این است که در فقه شیعه، خون و مال و عرض و ناموس اهل سنت محترم است. حتی مقام معظم رهبری غیبت اهل سنت را هم جایز نمی دانند. اینکه شیعه و اهل سنت بیش از هزار و چهارصد سال است در کنار هم زندگی کرده اند، نشان از این است که هر دو گروه، گروه دیگر را مسلمان و پاک می دانند. 5⃣ در هر مذهبی عده ای افراط کرده و سخنانی می گویند که باعث تفرقه و اختلاف میان مذاهب شده و حال آن که تعداد این افراد کم است، اما چون حرف های خلاف مبانی مذهب می زنند، بسیار دیده می شود. باید میان فتاوای فقهی و حرف های خطابی و منبری فرق گذاشت. 6⃣ در این زمینه محققان را به چند کتاب ارجاع می دهم. این کتابها بدون روتوش مواضع علماء و فقهای شیعه را بیان کرده و نشان داده اند که اکثر قریب به اتفاق شیعه قائل به اسلام اهل سنت هستند: 📚 یک: کتاب تکفیر مخالف از منظر علمای امامیه که دکتر محمد انصاری تالیف کرده و دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر کرده است. در این کتاب نشان داده که همه علمای شیعه، نظر صاحب حدائق را مردود دانسته و اسلام اهل سنت را ثابت کرده اند. 📚 دو: کتاب تکفیر در ترازوی فقه شیعه، تالیف دکتر نسرین میانجی، چاپ نشر ادیان. این کتاب با بیان ضوابط تکفیر از دیدگاه فقه شیعه، تمامی اظهار کنندگان به شهادتین را مسلمان می داند. 📚 سه: کتاب تکفیر در شیعه، تهمت یا حقیقت،‌ تالیف محمدعلی جابری، انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره). این کتاب اثبات کرده عالمان شیعه، به پیروی از اهل بیت (ع)، همواره به اسلام اهل سنت فتوا داده و هیچگاه به نجاست و جواز لعنشان حکم نکرده اند. 💥 کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
⚡️تصویر شیعه در رسانه های آمریکا ✍ به قلم: مهدی فرمانیان 📚 به تازگی کتابی با عنوان «قلب واقعیت، بازنمایی شیعه در رسانه های آمریکا» تالیف محمدصاحب بیانی و سید سعید هاشمی نسب منتشر شده است که بسیار جالب و آموزنده است. 📚 نویسندگان این کتاب با بررسی ده سال اخبار مربوط به شیعه در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی در رسانه های آمریکایی، نشان داده اند غول های رسانه ای آمریکایی، با مساله شیعه به شدت ایدئولوژیک برخورد کرده و هیچ نشانی از بی طرفی و آزادی در رسانه های آمریکایی نسبت به شیعه دیده نمی شود. 1⃣ این رسانه ها، ولایت فقیه به عنوان دال مرکزی و اصلی گفتمان شیعه را با عناوینی همچون دیکتاتور، جنگ طلب و جنایتکار بازنمایی کرده اند. 2⃣ رسانه های آمریکایی دال جهاد و مقاومت در جهان اسلام را با مفاهیمی همچون تروریست، رقابت میان شیعه و اهل سنت، انتقام جویی علیه سنی ها، بی ثباتی خاورمیانه و فرقه گرا بازنمایی می کنند. 3⃣ رسانه های آمریکایی، اربعین و مناسک عاشورا را به عنوان «بهانه ای برای قدرت یابی و قدرت نمایی شیعیان» معرفی کرده که توسط شیعه انقلابی به گروگان گرفته شده است. 4⃣ این رسانه ها، استقلال و نفی سلطه بیگانگان که یکی از اصول انقلاب اسلامی است را به عنوان «آمریکا ستیزی و یهودی ستیزی» بازنمایی می کنند. 5⃣ راهبرد وحدت و تقریب اسلامی و ایده امت واحده را با عناوینی همچون «امپراطوری شیعی- ایرانی، هلال شیعی، سلطه ایران و خلافت شیعه» تفسیر و بازنمایی می کنند. ☑️ بنابراین استکبار جهانی با دو روش نرم و سخت به دنبال حاشیه رانی اسلام سیاسی، مخصوصا شیعه انقلابی در جهان اسلام است. البته حاشیه رانی نرم با رسانه ها و حاشیه رانی سخت با تحریم و حمله نظامی صورت می گیرد. ⁉️ حال سوال این است که مدافعان اسلام سیاسی در ایران در مقابل این تبلیغات رسانه ای باید چگونه بیندیشند و چگونه عمل کنند؟ 💥 کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
📣 نمایه شدن دانشنامه جهان اسلام در پایگاه نورمگز 📝 به گزارش نورسافت؛ دائرة المعارف نویسی (که اصطلاح دانشنامه در زبان فارسی به آن اطلاق شده) در تمدن اسلامی سابقه‌ای کهن دارد و در دوره‌ای بیش از 1000 سال، مسلمانان آثار بسیاری در این زمینه تألیف کرده‌اند. 📚 دانشنامه‌ها برای تسهیل مراجعه محققان به مباحث و اصطلاحات علوم بسیار کاربردی هستند. 📔 کتاب «دانشنامه جهان اسلام» از منابع ارزنده‌ای است که در بنیاد دائرة المعارف اسلامی تدوین شده و تلاش کرده است تا به تمامی موضوعات مختلف اما مرتبط با جهان اسلام بپردازد. ⬅️ اینک پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) با همکاری بنیاد دائرة المعارف اسلامی، به ارائه این کتاب مرجع و ارزنده نموده است. ⬅️ در صفحه اصلی وبگاه نورمگز، قاب سمت راست، گزینه «دانشنامه»، کاربر را به صفحه دانشنامه‌ها منتقل می‌کند که کتاب ارزنده «دانشنامه جهان اسلام» از جمله آنها است. 🌐 مطالعه خبر فوق در پایگاه : noorsoft.org/fa/News/View/111549 🔶🔷🔶🔷🔶🔷 💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
تاجی_تاریخ_وفات_پیامبر_و_ماهیت_دعوت_اولیۀ_او.pdf
377.5K
📣 مقاله «تاریخ وفات پیامبر و ماهیت دعوت اولیۀ او: تحلیلی از متن آموزه‌های یعقوب». ✍ نویسنده: ایمان تاجی ✅ در این نوشته، بخش‌هایی از فصل اول کتابِ استیون شومیکر، «مرگ یک پیامبر: پایان زندگی محمد و آغاز اسلام»، (دانشگاه پنسیلوانیا، ۲۰۱۱) به‌صورت خلاصه آمده است. ⬅️ شومیکر در این کتاب ادعا می‌کند سال وفات پیامبر را باید دو سال دیرتر از آنچه در منابع اسلامی آمده است در نظر گرفت و یکی از منابع مهم او در این ادعا متن کتاب «آموزه‌های یعقوب» است. نوشتۀ حاضر به این نکته پرداخته است. 💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 جلسه نقد و بررسی کتاب«همسنجی متن های پهلوی و تلمود بابلی موسی و گرشاسپ، اردشیر و هرود» ✅ سخنران: دکتر خداداد رضاخانی؛ ✅ دبیر علمی نشست: دکتر شاهین آریا منش؛ و با حضور ✍ نویسنده: دکتر آزاده احسانی؛ 🗓 تاریخ: یکشنبه ۱۸ شهریور 🕙 زمان: ساعت ۱۰ الی ۱۲ 📍مکان: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن حکمت 💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
📚 معرفی کتاب «انگاره بت‌پرستی و پیدایش اسلام»، از جدل تا تاریخ؛ ✍ نویسنده: جرالد آر. هاوتینگ؛ 📝 مترجمان: اعظم پویا و مریم پیروان؛ ✳️ نویسنده در این کتاب از این دیدگاه دفاع می‌کند که پیدایش اسلام بیشتر مرهون مشاجرات و منازعات میان یکتاپرستان بر سر توحید حقیقی بوده است تا احتجاج با بت‌پرستان و چند خداپرستان. ✳️ به نظر وی، «مشرکان» مورد حمله قرآن در واقع یکتاپرستان یهودی و مسیحی بوده‌اند، و اگر «مشرک» خطاب شده‌اند صرفا از روی جدل و به این دلیل بوده‌ است که از منظر قرآن اعتقادات و مناسکشان از توحید حقیقی دور افتاده بود. ✳️ همچنین از نگاه او، تفسیر «مشرکان» به عرب‌های بت‌پرست قبل از اسلام مبتنی بر سنت است و در خود قرآن مطرح نشده است. ✳️ در نهایت، از نظر نویسنده آثار سنتی مسلمانان که جزئیاتی درباره بت‌پرستی و چندخدا پرستی عرب‌های جاهلی قبل از اسلام ارائه می‌دهند، تا حد زیادی کلیشه‌ای و قالبی‌اند و ارزش آنها به عنوان مدرکی برای عقاید و رسوم دینی عرب‌های قبل از اسلام مورد تردید است. 💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
تحقیق_در_روز_وفات_پیامبر_سید_محمد.pdf
369.2K
📣 معرفی مقاله: تحقیقی در روز وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله ✍ نویسنده: استاد محمدجواد شبیری استاد شبیری، در این مقاله با بررسی تطبیقی مناسبات نزدیک شهادت تنها قول مروی از اهل بیت علیهم السلام يعنى روز 2ربیع الاول را ترجیح داده است. 💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
📚 معرفی کتاب: باز پژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان (علیهم السلام) ✍ نویسنده: یدالله مقدسی ✅ شناخت تاریخ ولادت و شهادت معصومان (ع) از نظر مسلمانان اهمیت به سزایی دارد. فهم رخدادهای تاریخی، به ویژه گفتار و کردار معصومان و آگاهی از شرایط زمانه ی آن بزرگواران نیازمند دانستن تاریخ تولد و شهادت آنان است. ✅ این کتاب ضمن توجه به نوشته های پیشینیان ، با استفاده از منابع متعدد و متقدم و بررسی گزارش های پراکنده، اقوال مختلف را در این باره کاویده، با اشاره به عواملِ اختلاف اقوال و پراکندگی آن، تلاش کرده است نظر صحیح تر را بنمایاند. 💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
💢گزارشی از دو تحقیق در تاریخ رحلت پیامبر (ص) ✍️محمد ذکاوت صفت 1️⃣ جناب استاد سید محمدجواد شبیریِ زنجانی مقاله ای با نام «تحقیقی در روز وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم» دارند که در آن تحقیق، اقوال مختلف در روز و ماهِ وفات پیامبر (ص) را بررسی می کند و نتیجتاً ثابت می نماید که روز وفات ایشان، دوشنبه دوم ربیع الأول (و نه 28 صفر) سال 11 قمری بوده است. ایشان گفته اند هیچ روایتی ـ حتی ضعیف ـ وجود ندارد که ثابت کند روز رحلت پیامبر (ص) 28 صفر است (روزی که ما اکنون به عنوان سالگردِ رحلت پیامبر می دانیم). و علاوه بر این که قولِ 28 صفر، با روایت صحیحی از امام صادق علیه السلام تعارض دارد، تا پیش از شیخ مفید (وفات: 413 قمری) کسی به رحلت پیامبر (ص) در 28 صفر تصریح نکرده است. ایشان تنها قولی که از ائمه علیهم السلام در تاریخ رحلت پیامبر (ص) روایت شده را دوم ربیع الأول می داند. همچنین، ایشان روز دوازدهم ربیع الأول را مشهورترین قول در نظر مورخان و دانشمندان سنّی دانسته، که از عایشه و ابن عبّاس و دیگران نیز روایت شده است. مرحوم شیخ کلینی و محمد بن جریر بن رستم طبری ـ از دانشمندان شیعه ـ این قولِ مشهور در نزد سنّیان را پذیرفته اند. استاد شبیریِ زنجانی بوسیله ی اموری که از طریق آنها به کشف تاریخ دقیق روز وفات پیامبر (ص) منتهی می شود، جدولی را طراحی کرده و با آن جدول ـ به دلیل تعارض ـ به نفی و رد بسیاری از تاریخ های ادعا شده پرداخته و در نهایت به قول صحیح رسیده است. ✳️ ایشان گفته است که وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز دوم ربیع الأول بوده و در نزد مورخان پیشین نیز قائلان زیادی دارد. جناب استاد، منشأ اشتباه را در این می داند که در روایت صحیح آمده که وفات پیامبر (ص) دو روز پس از هلال ربیع الأول بوده و مرحوم شیخ مفید آن را ـ به اشتباه ـ دو روز پیش از هلال ربیع الأول (28 صفر) نوشته، و بقیه ی علما ـ به دلیل شخصیّتِ علمی شیخ مفید ـ بدون تحقیق، از او تقلید کرده اند. 2️⃣ با این حال، جناب آقای یدالله مقدسی در کتاب «بازپژوهیِ تاریخ ولادت و شهادت معصومان علیهم السلام»، روز دوشنبه 28 صفر را به عنوانِ تاریخ رحلت پیامبر (ص) اختیار کرده، و درحالی که جناب آقای شبیری ادعا کرده بودند هیچ روایتی حتی ضعیفُ السند در سندیّتِ روز 28 صفر وجود ندارد، امّا مستند جناب آقای مقدسی سه روایت معتبر است که دو روایت در «کافی» از مرحوم شیخ کلینی، جلد 1، صفحه ی 458، حدیث 1 و جلد 3، صفحه ی 228، حدیث 3 و یک روایت در «دلائل الامامه» از ابن رستم طبری، صفحه ی 79 و 134 آمده است. این سه روایت، مدّت زمان حیات حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها را پس از رحلت پیامبر (ص)، ۷۵ روز ثبت کرده اند و روایتِ دلائل الامامه آخرین روزِ حیات حضرت فاطمه (س) را روز سوم جمادی الثانی دانسته است. جناب مقدسی نوشته اند که با بازگشتِ ۷۵ روز قبل از سوم جمادی الثانی، رحلت پیامبر (ص) با تاریخ های ۱۶، ۱۷ و ۱۸ ربیع الاول تطبیق خواهد کرد که هیچ کدام گزارشی در متون شیعه و سنّی ندارند. ✳️ بنابراین، ایشان عدد ۷۵ روز (خمسةً و سبعین) را در نسخه های روایات، تصحیف شده از «خمسةً و تسعین» (۹۵ روز) دانسته و روز رحلت پیامبر( ص) را ۲۸ صفر محاسبه کرده که پس از ۹۵ روز از این تاریخ، شهادت حضرت فاطمه (س) در روز ۳ جمادی الثانی اتفاق افتاده است. جناب شبیریِ زنجانی، اشاره ای به این سه روایت نکرده است. 💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 طولانی‌ترین سفر پاپ 🔻پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان امروز برای آغاز طولانی‌ترین سفر دوران پاپی خود وارد اندونزی شد. 🔹او امیدوار است که در این سفر بر هماهنگی و رواداری بین ادیان به‌ویژه در کشوری که بزرگترین جمعیت مسلمانان جهان را دارد، تأکید کند. 🛬 هواپیمای پاپ فرانسیس نزدیک ظهر به وقت محلی در فرودگاه بین‌المللی جاکارتا به زمین نشست. او با صندلی چرخدار از هواپیما خارج شد و توسط وزیر امور دینی اندونزی، مورد استقبال قرار گرفت. 🔸 پاپ سپس به سفارت واتیکان منتقل خواهد شد تا پیش از شروع برنامه‌های خود در جاکارتا، استراحت کند. ✍ از برنامه‌های مهم سفر پاپ فرانسیس به جاکارتا، شرکت او در یک نشست بین‌الادیانی در مسجد مشهور استقلال با نمایندگان شش دین رسمی شناخته شده در اندونزی از جمله اسلام، بودیسم، هندوئیسم، مسیحیت کاتولیک و مسیحیت پروتستان است. 💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
36.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎼 هنرنمایی جاوید یک اهل سنت در مدح حضرت رضا (ع) 🔹 قطعه «شاه پناهم بده» اثر ماندگار دولتمند خالُف نوازنده و خوانندهٔ تاجیک است و متوفی ۲۰۲۴ میلادی است. 🔹دولتمند در آغاز دههٔ نود هجری خورشیدی، سرودی را با نام «پناه» در مدح علی بن موسی الرضا، امام هشتم شیعیان ارایه کرد که در ماوراء النهر، مرو، بخارا، سمرقند و ایران مورد توجه قرار گرفت. ✍ پانوشت: 🔸 مرو تاریخی شامل بناها و ویرانه‌هایی مربوط به دوره‌های مختلف باقی مانده که مهم‌ترین آن دیواره‌های بجا مانده از خانه امام رضا (ع) است که در میان مردم محلی به قدمگاه آن حضرت مشهور است. 🔹 مرو در دوره خلفای اموی به دلیل اسلام ستیزی و سیاست‌های نژاد پرستانه به پایگاهی علیه امویان تبدیل شد و قیام بنی عباس از مرو آغاز شد تا اینکه با روی کار آمدن مأمون مرکز خلافت عباسی به مرو منتقل شد. 🔸 از زمان ورود حضرت رضا (ع) یعنی در سال ۲۰۱ ق تا زمان شهادت ایشان در سال ۲۰۳ ق، حوادث گوناگونی در پیرامون امام روی داد که مناظره‌ها، گفت‌وگوهای امام و مامون، و همچنین ماجرای ولایتعهدی در طی این مدت بر اهمیت منطقه مرو در زمان حاضر به لحاظ جایگاهی که حضرت رضا (ع) در ۲ سال آخر عمر پربرکتشان داشته‌اند، دارا است. بدن مطهر امام رضا ع بعد از شهادت از مرو باستانی به مشهد فعلی که باغ حُمَید بن قَحطَبه بود منتقل شد. 💥 کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel