تفسیر 28.docx
30.7K
5شنبه 2/1/1403-10رمضان 1445 -21مارس 2024-درس 28تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم –اختیارات مدیران در جهت بازدارندگی از فساد .
[سوره المائدة (5): آيه 64]
وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشاءُ وَ لَيَزِيدَنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً وَ أَلْقَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ (64)
مدیران باید مبسوط الید باشند نه مغلوله الید تا بتوانند موانع و مفاسد احتمالی را برطرف کنند موانع آفاقی یا انفسی ،مادی یامعنوی . اصولا بدون اختیارات کافی نمیتوان وظائف را انجام داد و نمیتوان توقع داشت که سرباز یا سرداری بدون سلاح رزمندگی نماید . اختیارات قدرت لازم رابرای خدمت موثر پدید می آورد . مثلا بودجه در اختیار میتواند انفاقات ضروری و دیده نشده در بودجه را میسر نماید .(ینفق کیف یشاء) این انفاق به معنای پول پاشی نیست به نورچشمی ها نیست بلکه بر اصل شایستگی و عدالت است . و جلوی فتنه ها را هم میگیرد ولی اگر دست بسته باشد مدیر نمیتواند مانع طغیان و کفر باشد (لیزیدن طغیانا و کفرا) با اختیارات کافی است که آتش فتنه را خاموش کند (کلما اوقدوا نارا للحرب أَطْفَأَهَا اللَّهُ) در حقیقت بودجه اطفاء نار را در اختیارش گذاشته اند وباید اعتماد به او نمود . با اختیارات کافی است که میتوان جلوی افساد فی
#تفسیر
تفسیر 28.MP3
24.49M
✍️
5شنبه 2/1/1403-10رمضان 1445 -21مارس 2024-درس 28تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم –اختیارات مدیران در جهت بازدارندگی از فساد .
[سوره المائدة (5): آيه 64]
وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشاءُ وَ لَيَزِيدَنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً وَ أَلْقَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ (64)
مدیران باید مبسوط الید باشند نه مغلوله الید تا بتوانند موانع و مفاسد احتمالی را برطرف کنند موانع آفاقی یا انفسی ،مادی یامعنوی . اصولا بدون اختیارات کافی نمیتوان وظائف را انجام داد و نمیتوان توقع داشت که سرباز یا سرداری بدون سلاح رزمندگی نماید . اختیارات قدرت لازم رابرای خدمت موثر پدید می آورد . مثلا بودجه در اختیار میتواند انفاقات ضروری و دیده نشده در بودجه را میسر نماید .(ینفق کیف یشاء) این انفاق به معنای پول پاشی نیست به نورچشمی ها نیست بلکه بر اصل شایستگی و عدالت است . و جلوی فتنه ها را هم میگیرد ولی اگر دست بسته باشد مدیر نمیتواند مانع طغیان و کفر باشد (لیزیدن طغیانا و کفرا) با اختیارات کافی است که آتش فتنه را خاموش کند (کلما اوقدوا نارا للحرب أَطْفَأَهَا اللَّهُ) در حقیقت بودجه اطفاء نار را در اختیارش گذاشته اند وباید اعتماد به او نمود . با اختیارات کافی ا
#تفسیر
@qavami
هدایت شده از مدیریت در اسلام
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: ترک لذات
🔸اول حکمت، ترک لذات است. لذائد آلوده، دستوپاگیر و منفی و ترک آنها باید به کارکنان تعلیم شود.
📒خلاصه درس ۴۵ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته #حکمت
@madineyefazele
اصول43.docx
44.5K
شنبه ۴/1/1403-12رمضان1445-23مارس 2024-درس 43اصول فقه الاداره – اصول نظریه پردازی – ارکان پردازش نظریه – رکن اول، پدیده – پدیدار شناسی - پدیده از منظر قرآن کریم – پدیده کیفیت خلقت شتر
پدیده در قرآن
در 7 طائفه از آیات قرآن به 7 پدیده مورد نظر متفقه و متفطن گشتیم یعنی پدیده "عاقبة الامور" ، پدیده " کیفیت تبیین و تصریف آیات خدا " ، پدیده "آسمان" وپدیده" زمین" و پدیده " رویش ثمره شجره" و پدیده "طعام انسان"و پدیده نطفه (منشاء خلقت)اکنون ادامه تفقه در طوائف آیات ناظر به پدیده ها:
طائفه هفتم:پدیده خلقت شتر
الغاشية : 17 أَ فَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ [ ترجمه تفسير الميزان ج20 459
أَ فَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ" بعد از آنكه اوصاف غاشيه و حال دو طايفه مؤمن و كافر را بيان نمود، دنبالش اشارهاى اجمالى كرد به تدبير ربوبى كه به خوبى دلالت بر ربوبيت خداى تعالى مىكند، ربوبيتى كه مقتضى وجوب عبادت است، و لازمه آن هم رسيدن به حساب اعمال و جزا دادن به مؤمن و كافر است، مؤمن را در برابر ايمانش، و كافر را در برابر كفرش، و ظرفى كه اين حساب و جزا در آن واقع مىشود همان روز غاشيه است.
در اين آيه منكرين ربوبيت خداى تعالى را نخست دعوت مىكند به اينكه در كيفيت خلقت شتر نظر و دقت كنند كه چگونه خلق شده، و خداى تعالى آن را چگونه از زمينى مرده و فاقد حيات و بى شعور به اين صورت عجيب در آورده، صورتى كه نه تنها خودش عجيب است، بلكه اعضا و قوا و افعالش نيز عجيب است، و اين هيكل درشت را مسخر انسانها كرده، (يك كودك از انسانها افسارش را مىكشد، و به هر جا بخواهد مىبرد)
توانمندسازی 113.docx
27.3K
یکشنبه 5/1/1403-13رمضان 1445 -24مارس2024-درس 113 فقه توانمندسازی – شرط کمال توان افزایی -
مساله:توان پذیر باید به گونه جهادی استعمال قدم کند تا توانش مدام افزایش یابد و به ثبات قدم برسد با کمک توان بخشان که موظف به توان افزایی او هستند.
شرح مساله : معلوم شد که مطالبه توان از دستگاه توانمندساز سازمان امری مطلوب ومشروع است (طبق قاعده رب زدنی علما) و باید مورد اجابت قرار گیرد و توان خواه هم موظف است در نظامات توان بخشی شرکت جدی داشته باشد و بلکه طبق قاعده وحیانی مذکور مسئولان توان بخش باید کارکنان را به توان خواهی فرا بخوانند و بدین طریق آمادگی خود را در جهت توان افزایی نشان دهند تا توان خواه با انگیزش بیشتری به مطالبه داوطلبانه توان، اقدام کند . وقاعده فقهی "تضا عف الحسنات" هم وظیفه توانمندسازان را خطیر کرد که باید هر فعل حسنه سازمانی توان خواه را به اضعاف مضاعفه توسعه دهند یعنی زمینه افزایش مهارت و توانایی اورا به خوبی فراهم نمایند . براین تکلیف آیاتی دلالت دارند مانند:
توانمندسازی114.docx
29.9K
دوشنبه 6/1/1403-13رمضان 1445-25مارس 2024-درس 114 فقه توانمندسازی – توان های ممنوعه
مساله : توان های ممنوعه غیر مجاز کدامند ؟
شرح مساله:معلوم شد که بکارگیری توان به گونه جهادی وقربی از سوی کارکنان باید از سوی کار فرما به روند توان افزایی تبدیل گردد . طبق قواعد فقه الاداره خداوند کار فرمای اصلی است آنجا که فرمان «اعملوا» را به «آل داوود"[ المؤمنون : 51 يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ عَليمٌ
سبأ : 11 أَنِ اعْمَلْ سابِغاتٍ وَ قَدِّرْ فِي السَّرْدِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ
سبأ : 13 يَعْمَلُونَ لَهُ ما يَشاءُ مِنْ مَحاريبَ وَ تَماثيلَ وَ جِفانٍ كَالْجَوابِ وَ قُدُورٍ راسِياتٍ اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُكْراً وَ قَليلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ
اعراب القرآن الكريم و بيانه ج8 75
(اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُكْراً وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ) كلام مستأنف مسوق للمنة على آل داود و اعملوا فعل أمر و فاعل و آل
توانمندسازی 115.docx
19.4K
سه شنبه 7/1/1403-15رمضان 1445- 26مارس 2024 – درس 115 فقه توانمندسازی از فقه الاداره از فقه معاصر– توان تدبیر سازمان – فصل اول در «توان» – ملاک توان مشروع و مطلوب .
مساله : توان واجد منفعت محلله مقصوده توانی مطلوب برای سیستم توانمندسازی سازمان است . تشخیص مصداق چنین توانی به مقتضای شرائط هر سازمان توسط عرف خاص تعیین میشود .
شرح مساله :معلوم شد که اصل اولی، مشروعیت اعداد هر نوع قوه بازدارنده است. بازدارنده فساد توسط دشمنان خدا ومومنان دشمنان ظاهری و پنهان . دشمن خدا و مومنان، مفسد در زمین است دوستان خدا هیچ وقت حامی فساد نیستند لذا برای بازدارندگی دشمنان دین هر نوع اعداد قوا مشروع است اعم از نظامی ،امنیتی ،فرهنگی ،شناختی و..یا ترکیبی از همه اینها . اینها همه را از آیه 60 سوره انفال متفقه شدیم . مساله این است که آیا قوای فاقد بازدارندگی دشمن آیا از تحت قاعده و اصل مشروعیت قوا خارجند یا نه؟ و اگر خارجند مصادیق آنها کدامند ؟ آیا قوای ممنوعه و محرمه در شرع مقدس مفهوما و مصداقا کدامند؟ در پاسخ این سوال به علم نافع و غیر نافع دست یافتیم شارع مقدس به آن پرداخته است . با این ملاک که علم و قدرت با هم در آمیخته اند علم سلطان و سلاح است قدرت بدون علم حاصل نمیشود . لذا علم غیر........
توامندسازی116.docx
13.8K
4شنبه ۸فروردین 1403 -16رمضان 1445- 27مارس 2024- درس 116 فقه توانمندسازی – توان تدبیر سازمان – توان نافع مبتنی بر علم نافع .
مساله : درجه توانایی تابع درجه دانایی است و دانایی نافع توانایی نافع و دانای انفع توانایی انفع را به دنبال دارد .و بر مسئولان توانا سازی تکلیف است که برای تولید توان در کارکنان آنان را به دانش بیش تر و نافع تر مجهز کنند.
شرح مساله : معلوم شد که توان مطلوب توان واجد منفعت محلله مقصوده ناشی از علم نافع است . قدرت و مکنت بدون دانش و دانایی نافع در حقیقت قدرت نیست توانایی نیست قدرت خدا عین علم اوست . در عرف هم دانایی است که توانایی می آورد . قدرتی که منفعت محلله مقصوده دارد مثل قدرت اداری یا قدرت تفهیم قدرت بیان نوعا مبتنی بر دانش است ممکن است که فردی گویش خوبی داشته باشد ولی .........
تفسیر29.docx
19.4K
شنبه 9/1/1403-17رمضان 1445-28مارس 2024-درس 29تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم – شرائط تعالی سازمانی
[سوره المائدة (5): آيات 65 تا 66]
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ (65) وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ66
مدیران ورهبران سازمانی در هر عصر و مصر باید باید به قوانین الهی و مدیریت اسلامی و قرآنی رویکرد اعتقادی و عملیاتی داشته باشند و با تقوی باشند و تابع احکام وضعی و تکلیفی دینی باشند و این احکام را اقامه کنند یعنی به شکل کامل و جامع پیاده کنند و تار و پود سازمان و دولت متبوع خود را از این احکام حیات بخش و سعادت مندانه تشکیل دهند به معنای واقعی کلمه دین و قانون دینی را اقامه کنند . در دنیا و آخرت موفق میشوند و به اهداف مادی و معنوی به طور کامل دست می یابد و الا جز سفال و انحطاط را شاهد نخواهند بود .
#تفسیر
تفسیر 29.MP3
25.44M
✍️شنبه 9/1/1403-17رمضان 1445-28مارس 2024-درس 29تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم – شرائط تعالی سازمانی
[سوره المائدة (5): آيات 65 تا 66]
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ (65) وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ66
مدیران ورهبران سازمانی در هر عصر و مصر باید باید به قوانین الهی و مدیریت اسلامی و قرآنی رویکرد اعتقادی و عملیاتی داشته باشند و با تقوی باشند و تابع احکام وضعی و تکلیفی دینی باشند و این احکام را اقامه کنند یعنی به شکل کامل و جامع پیاده کنند و تار و پود سازمان و دولت متبوع خود را از این احکام حیات بخش و سعادت مندانه تشکیل دهند به معنای واقعی کلمه دین و قانون دینی را اقامه کنند . در دنیا و آخرت موفق میشوند و به اهداف مادی و معنوی به طور کامل دست می یابد و الا جز سفال و انحطاط را شاهد نخواهند بود .
#تفسیر
@qavami