eitaa logo
مدرسه فقهی مدیریت اسلامی
984 دنبال‌کننده
853 عکس
9 ویدیو
2.2هزار فایل
کانال مدرسه فقهی مدیریت اسلامی تابع بنیاد فقهی مدیریت اسلامی-حوزه علمیه قم ارائه دروس خارج: فقه الادارة اصول فقه الادارة تفسیر مدیریتی قرآن کریم انعکاس اخبار کرسی‌های نظریه‌پردازی و رسالات اجتهادی وب سایت مدرسه: https://fiim.ir/feqhi-school/
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم و رحمت الله
تفسیر 29.MP3
25.44M
✍️شنبه 9/1/1403-17رمضان 1445-28مارس 2024-درس 29تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم – شرائط تعالی سازمانی [سوره المائدة (5): آيات 65 تا 66] وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ (65) وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ66 مدیران ورهبران سازمانی در هر عصر و مصر باید باید به قوانین الهی و مدیریت اسلامی و قرآنی رویکرد اعتقادی و عملیاتی داشته باشند و با تقوی باشند و تابع احکام وضعی و تکلیفی دینی باشند و این احکام را اقامه کنند یعنی به شکل کامل و جامع پیاده کنند و تار و پود سازمان و دولت متبوع خود را از این احکام حیات بخش و سعادت مندانه تشکیل دهند به معنای واقعی کلمه دین و قانون دینی را اقامه کنند . در دنیا و آخرت موفق میشوند و به اهداف مادی و معنوی به طور کامل دست می یابد و الا جز سفال و انحطاط را شاهد نخواهند بود . @qavami
✍درس فردا غیر حضوری است
اصول 44.docx
25.7K
شنبه 11/1/1403-- 19مضان1445-30مارس 2024-درس 44اصول فقه الاداره – اصول نظریه پردازی – ارکان پردازش نظریه – رکن اول، پدیده – پدیدار شناسی - پدیده از منظر قرآن کریم – پدیده در قرآن در 7 طائفه از آیات قرآن به 7 پدیده مورد نظر متفقه و متفطن گشتیم یعنی پدیده "عاقبة الامور" ، پدیده " کیفیت تبیین و تصریف آیات خدا " ، پدیده "آسمان" وپدیده" زمین" و پدیده " رویش ثمره شجره" و پدیده "طعام انسان"و پدیده نطفه (منشاء خلقت)وپدیده کیفیت خلقت شتر،اکنون ادامه تفقه در طوائف آیات ناظر به پدیده ها: طائفه هشتم:پدیده کیفیت تفضیل آدمیان بریکدیگر الإسراء : 21 انْظُرْ كَيْفَ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ وَ لَلْآخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجاتٍ وَ أَكْبَرُ تَفْضيلاً [ الميزان في تفسير القرآن ج‏13 69-قوله تعالى: «انْظُرْ كَيْفَ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ وَ لَلْآخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجاتٍ وَ أَكْبَرُ تَفْضِيلًا» إشارة إلى تفاوت الدرجات بتفاوت المساعي حتى لا يتوهم أن قليل العمل و كثيره على حد سواء و يسير السعي و السعي البالغ لا فرق بينهما فإن تسوية القليل و الكثير و الجيد و الردي في الشكر و القبول رد في الحقيقة لما يزيد به الأفضل على غيره. و قوله: «انْظُرْ كَيْفَ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ‏» أي بعض الناس على بعض في الدنيا، و القرينة على هذا التقييد قوله بعد: «وَ لَلْآخِرَةُ أَكْبَرُ» و التفضيل في الدنيا هو ما يزيد به بعض أهلها على بعض من أعراضها و أمتعتها كالمال و الجاه و الولد و القوةو الصيت و الرئاسة و السؤدد و القبول عند الناس. و قوله: «وَ لَلْآخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجاتٍ وَ أَكْبَرُ تَفْضِ
توانمندسازی 117.docx
17.6K
یکشنبه 12/1/1403-20رمضان 1445 – 31مارس2024- درس 117 فقه توانمندسازی – فصل توان سازمانی – توان تصمیم گیری – شرائط توان تصمیم صحیح - مساله :عزم با شرائط 12 گانه لازم التحصیل عزمی اثر بخش و صحیح خواهد بود .اتخاذ چنین عزمی مستلزم توانایی فوق العاده ای است که باید مدیران اولوالعزم و تصمیم گیر را به آن مجهز نمود. شرح مساله :معلوم شد در فصل توان ،توان ها میتوانند محکوم به احکام خمسه تکلیفیه باشند کما اینکه دارای احکام وضعیه خاص خود هستند مانند صحت وبطلان و مقدمیت و مانعیت و جزئیت وشرطیت می باشند .این قوا از درون نفس کارمند توان پذیر نشات میگیرد که در بخش تدبیر نفس باآن آشنا شدیم که در قالب کلی و عمومی حکمت، در اخبار باب آمده ........
این درس غیر حضوری است
سلام علیکم و رحمت الله
توانمندسازی 118.docx
29.9K
دوشنبه 13/1/1403-21رمضان 1445- اول آوریل 2024 –درس 118فقه توانمندسازی – از فقه الاداره از فقه معاصر – توان سازمانی – توان تصمیم گیری – توان فسخ تصمیم مساله: با توجه به اینکه در اراده عزم امکان فسخ و تخطی وجود دارد توان عزم نیز با توجه این فسخ پذیری باید تعلیم داده شود . شرح مساله : معلوم شد که توان تصمیم گیری از وزین ترین توان های سازمانی است البته در تدبیر نفس و تدبیر بیت هم همین نقش را دارد در تدابیر ثلاثه به آن نیاز احساس میشود سیستم توانمند سازی باید که تعلیم و تمکین این توان را به کارگزاران هر مجموعه و منظومه در برنامه داشته باشد در نوبت قبل با 12 شرط برای صحت و کمال وقبول عزم و تصمیم از 9آیه قرآن مورد استنباط قرار گرفت که حکم وضعی صحت و بطلان را برای عزم تصویر میکرد . البته فقط واژه عزم نیست اراده هم هست هر چند اراده مقدمه تصمیم است و خوب است نگاهی به احادیث
توانمندسازی 119.docx
25.7K
3شنبه 14/1/1403-22رمضان 1445 – 2آوریل 2024-درس 119فقه توانمندسازی – توان تصمیم گیری – اولوالعزم مساله: توان بر عزم با ملاک "اولو العزم "باید به مدیران دائما تمکین و تجهیز شود . و واجب است بر توانمندسازان چنین تمکینی . زیرا جهت توانمند سازی همواره باید تقویت و ارتقاء سازمان به برترین درجات باشد. شرح مساله : معلوم شد که توان عزم مهم ترین توان یک مدیر است و عزم یک فعل سازمانی پیچیده است مدیران الو العزم تواناترین مدیران هستند . یعنی مدیران تصمیم گیر نوعا تراز اول هستند که صبوری و مقاومت در مقابل چالش محافظه کاران عمده ترین ویژگی آنهاست (فاصبر کما صبر اولوالعزم من الرسل) این صبر یک تکلیف است نه صبر برای تصمیم نگرفتن بلکه برای بحرانهای عواقب تصمیم متخذه و عزیمت گرفته شده .چراکه عزم قابل فسخ و تخطی و بهانه برای چالشکاران فراهم تر است . این را از اخبار باب عزم استنباط کردیم . لذا عزم صحیح که مشروط به شروط 12 گانه وحیانی بود در احادیث، قابل فسخ تعریف شد . با این حساب باید دید اولوالعزم دارای چه ویژگی هستند مفهوما و مصداقا :
درس غیر حضوری است
سلام علیکم و رحمت الله
توانمندسازی 120.docx
15.6K
4شنبه 14/1/1403-23رمضان 1445- 3آوریل 2024 – درس 120 فقه توانمندسازی – توان عزم – عزم توام به عدم مشیت مساله: بر عزمی که جدی و عمل نیست عمدا، باید توان پیدا کرد به علت مصالحی که در خود برای سازمان دارد شرح مساله : معلوم شد که توان عزم وتصمیم باید به مدیران تعلیم داده شود مدیران اولوالعزم قابلیت پیشرانی سازمان متبوع خود را دارند .بدون مکنت عزم از هیچ مدیری توقع تحول نباید داشت برای بهبود مستمر و فردای بهتر باید به قدرت عزم و تصمیم مجهز شد و نمود . معلوم شد اراده عزم وقتی در قالب امر و نهی در می آید به مشیت بدل شده است به مشیت عزم . که قابل تخطی و فسخ است و ممکن است مدیر عزم ......
سلام علیکم و رحمت الله
تفسیر 30.docx
22.4K
5شنبه 16/1/1403-24رمضان 1445- 4آوریل 2024-درس30تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم [سوره المائدة (5): آيات 67 تا 68]- وجوب معرفی بهنگام جانشین اصلح يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ (67) قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لَسْتُمْ عَلى‏ شَيْ‏ءٍ حَتَّى تُقِيمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَ لَيَزِيدَنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرِينَ (68) ا تفسیر مدیریتی معرفی جانشین اصلح اصلی ترین وظیفه یک مدیر و مدیریت عواقب آن اصلی ترین وظیفه رهبران جانشین پروری بر اساس شایستگی و اهلیت است و نیز معرفی به هنگام او به جامعه و مجموعه و نباید نگران بحرانهای ناشی از آن شد بحران امنیتی یکی از آنها ست ولی نباید از ترس این عواقب از این اقدام خطیر غفلت کرد . البته جامعه طبیعتا اصلح را می شناسد ولی منفعت جویی و قدرت طلبی و انحصار طلبی مانع از اعتراف است لذا با وجود شناخت اصلح با او مخالفت میشود نباید ترسید و باید او را معرفی کرد و الا تمامی کار ها ابتر می ماند و رشته ها پنبه میشود و انحراف و انحطاط اغاز میشود . معرفی اصلح باعث ازدیاد کفر وطغیان ناصالحان میشود ولی نباد مراعات حال آنها را کرد و نباید به بهانه دلسوزی به آنها بها داد . اینقدر معرف اصلح مهم است یک فریضه عینی و تعیینی است . البته زمان معرفی را میتوان ب .
تفسیر 30.MP3
23.21M
✍️5شنبه 16/1/1403-24رمضان 1445- 4آوریل 2024-درس30تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم [سوره المائدة (5): آيات 67 تا 68]- وجوب معرفی بهنگام جانشین اصلح يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ (67) قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لَسْتُمْ عَلى‏ شَيْ‏ءٍ حَتَّى تُقِيمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَ لَيَزِيدَنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرِينَ (68) ا تفسیر مدیریتی معرفی جانشین اصلح اصلی ترین وظیفه یک مدیر و مدیریت عواقب آن اصلی ترین وظیفه رهبران جانشین پروری بر اساس شایستگی و اهلیت است و نیز معرفی به هنگام او به جامعه و مجموعه و نباید نگران بحرانهای ناشی از آن شد بحران امنیتی یکی از آنها ست ولی نباید از ترس این عواقب از این اقدام خطیر غفلت کرد . البته جامعه طبیعتا اصلح را می شناسد ولی منفعت جویی و قدرت طلبی و انحصار طلبی مانع از اعتراف است لذا با وجود شناخت اصلح با او مخالفت میشود نباید ترسید و باید او را معرفی کرد و الا تمامی کار ها ابتر می ماند و رشته ها پنبه میشود و انحراف و انحطاط اغاز میشود . معرفی اصلح باعث ازدیاد کفر وطغیان ناصالحان میشود ولی نباد مراعات حال آنها را کرد و نباید به بهانه دلسوزی به آنها بها داد . اینقدر معرفی اصلح مهم است یک فریضه عینی و تعیینی است . البته زمان معرفی...... @qavami
هدایت شده از صبح صادق
برنامه حضرت آیت الله قوامی شنبه 18فروردین از ساعت هفت و نیم تا هشت و نیم سپاه کربلا یکشنبه 19فروردین صبح از ساعت هفت و نیم تا هشت و نیم سپاه و بعد از نماز و ظهر و عصر دفتر آیت‌الله لائینی دو شنبه 20 فروردین صبح از ساعت هفت و نیم تا هشت و نیم سپاه و بعد نماز ظهر و عصر دفتر آیت‌الله لائینی سه شنبه 21فروردین صبح از ساعت هفت و نیم تا هشت و نیم سپاه و بعد از نماز ظهر و عصر دفتر آیت‌الله لائینی
در این ایام دروس فقه الا داره بلافاصله بعد از نماز صبح برخط از ساری برگزار میشود.انشالله. @qavami
اصول45.docx
21.4K
شنبه 17/1/1403—25رمضان1445-5آوریل 2024-درس 45اصول فقه الاداره – اصول نظریه پردازی – ارکان پردازش نظریه – رکن اول، پدیده – پدیدار شناسی - پدیده از منظر قرآن کریم – پدیده در قرآن در 7 طائفه از آیات قرآن به 7 پدیده مورد نظر متفقه و متفطن گشتیم یعنی پدیده "عاقبة الامور" ، پدیده " کیفیت تبیین و تصریف آیات خدا " ، پدیده "آسمان" وپدیده" زمین" و پدیده " رویش ثمره شجره" و پدیده "طعام انسان"و پدیده نطفه (منشاء خلقت)وپدیده کیفیت خلقت شتر،وپدیده کیفیت تفضیل آدمیان بر یکدیگر .اکنون ادامه تفقه در طوائف آیات ناظر به پدیده ها: طائفه نهم:پدیده استحکام کوه ها [ الميزان في تفسير القرآن ج‏20 275 قوله تعالى: «وَ إِلَى الْجِبالِ كَيْفَ نُصِبَتْ‏» و هي أوتاد الأرض المانعة من مورها و مخازن الماء التي تتفجر منها العيون و الأنهار و محافظ للمعادن.],[ مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، 28جلد، دار الكتب الإسلامية - ايران - تهران، چاپ: 10، 1371 ه.ش. كوه‏هايى كه ريشه‏هاى آن به يكديگر متصل است، و همچون حلقه‏هاى زره گرداگرد زمين را فرا گرفته، و لرزشهاى ناشى از مواد مذاب درونى، و جزر و مد ناشى از جاذبه‏هاى ماه و خورشيد را به حد اقل مى‏رساند. كوه‏هايى كه پناهگاه مطمئن است و سپرى است در مقابل طوفانها كه اگر نبودند كره زمين تبديل به بيابانى مى‏شد غير قابل زندگى. و بالآخره كوه‏هايى كه آب‏ها را در خود حفظ مى‏كند و تدريجا به سوى سرزمينهاى تشنه روان مى‏سازد، و در دامنه‏هاى خود نشاط حيات و سرسبزى و خرمى و طراوت مى‏آفريند و شايد به خاطر همين جهات است كه در آيات ديگر قرآن كوه‏ها به عنوان ميخها و اوتاد زمين معرفى ...
👆این درس برای شنبه فردا بعد از نماز صبح است .به شکل برخط و غیر حضوری .
اصول45.docx
21.4K
شنبه 17/1/1403—25رمضان1445-5آوریل 2024-درس 45اصول فقه الاداره – اصول نظریه پردازی – ارکان پردازش نظریه – رکن اول، پدیده – پدیدار شناسی - پدیده از منظر قرآن کریم – پدیده در قرآن در 7 طائفه از آیات قرآن به 7 پدیده مورد نظر متفقه و متفطن گشتیم یعنی پدیده "عاقبة الامور" ، پدیده " کیفیت تبیین و تصریف آیات خدا " ، پدیده "آسمان" وپدیده" زمین" و پدیده " رویش ثمره شجره" و پدیده "طعام انسان"و پدیده نطفه (منشاء خلقت)وپدیده کیفیت خلقت شتر،وپدیده کیفیت تفضیل آدمیان بر یکدیگر .اکنون ادامه تفقه در طوائف آیات ناظر به پدیده ها: طائفه نهم:پدیده استحکام کوه ها [ الميزان في تفسير القرآن ج‏20 275 قوله تعالى: «وَ إِلَى الْجِبالِ كَيْفَ نُصِبَتْ‏» و هي أوتاد الأرض المانعة من مورها و مخازن الماء التي تتفجر منها العيون و الأنهار و محافظ للمعادن.],[ مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، 28جلد، دار الكتب الإسلامية - ايران - تهران، چاپ: 10، 1371 ه.ش. كوه‏هايى كه ريشه‏هاى آن به يكديگر متصل است، و همچون حلقه‏هاى زره گرداگرد زمين را فرا گرفته، و لرزشهاى ناشى از مواد مذاب درونى، و جزر و مد ناشى از جاذبه‏هاى ماه و خورشيد را به حد اقل مى‏رساند. كوه‏هايى كه پناهگاه مطمئن است و سپرى است در مقابل طوفانها كه اگر نبودند كره زمين تبديل به بيابانى مى‏شد غير قابل زندگى. و بالآخره كوه‏هايى كه آب‏ها را در خود حفظ مى‏كند و تدريجا به سوى سرزمينهاى تشنه روان مى‏سازد، و در دامنه‏هاى خود نشاط حيات و سرسبزى و خرمى و طراوت مى‏آفريند و شايد به خاطر همين جهات است كه در آيات ديگر قرآن كوه‏ها به عنوان ميخها و اوتاد زمين معرفى ...