نگویید رمضان ❌❗️
امیرالمؤمنین علی(علیه السلام):
نگوييد رمضان، زيرا شما نمىدانيد كه رمضان چيست، بلكه هر كس چنين بگويد، بايد به عنوان كفّاره اين سخن صدقه پرداخته و روزه بگيرد، بلكه همان گونه كه خداوند متعال فرموده، بگوييد: ماه رمضان.
امام باقر(علیه السلام):
نگوئید این رمضان است، نگوئید رمضان رفت و رمضان آمد. زیرا رمضان اسمى از اسماى الهى است كه نمىآید و نمىرود. سخن از آمدن و رفتن براى آن صحیح نیست. فقط آنچه كه زوال پذیر و نابود شدنى است مىآید و مىرود.
و در ادامه فرمودند:
بلكه بگوئید ماه رمضان، پس ماه را در تلفظ به اسم اضافه كنید كه اسم(رمضان)اسم خداست.
📚 بحارالانوار، ج۹۶،ص۳۷۶
💠 صديق معظم سيد مكرم حاج سيد محمد معروف به امين الذاكرين نقل فرمود: يك نفر از تجار محترم خرمشهر بنام حكيم به مشهد مقدس براى زيارت مشرف شده بود و چون مريض بود من به همراهى حضرت حجة الاسلام حاج سيد على اكبر خوئى شب ماه مبارك رمضان به عيادتش رفتيم .
در آنمجلس ذكرى از زيارت حضرت رضا (ع ) شد. آن مريض گفت من حكايتى در خصوص مرحمت آنحضرت درباره زائرينش دارم و آن اينست :
در يكى از مسافرتهاى خود كه به مشهد مقدس مشرف شده بودم شبى به مجلس ذكر مصيبت حضرت سيدالشهداء (ع ) رفته بودم در آنجا شخصى را ديدم كه به زبان طائفه بختيارى سخن مى گفت لكن به لباس عرب بود. من باو گفتم كه من شما را بشكل عرب مى بينم اما به زبان بختيارى صحبت مى نمائى ؟
گفت بلى چون من اصلا بختيارى هستم لكن از زمان پدر خود تاكنون در بصره سكونت دارم لذا بصورت عربم و من چند سال است كه هر سال به مشهد مقدس مشرف مى شوم و هر سال يك ماه توقف مى كنم و آنگاه از خدمت حضرت رضا (ع ) مرخص مى شوم و به محل سكونت خود بصره مى روم و سبب تشرف من هر سال اين است كه چون سفر اول مشرف شدم يازده ماه ماندم و توقف نمودم و در آن سفر شبى در عالم خواب ديدم آمده ام براى تشرف بحرم مطهر چون به نزديك در پيش روى امام (ع ) رسيدم كه آنجا اذن دخول مى خوانند ديدم طرف دست چپ تختى است و خود حضرت رضا (ع ) روى آن نشسته است و هر نفرى كه مى آيد و مى خواهد وارد حرم شود آنحضرت برمى خيزد و مى ايستد و چند قدمى استقبال آن زائر مى نمايند تا او داخل حرم مى شود آنگاه مى نشيند و كسى از آن در خارج نمى شود پس من هم داخل شدم .
چون نگاه كردم ديدم زائرين بعد از زيارت هنگام خروج از حرم از در پائين پاى مبارك بيرون مى روند لذا من هم از همان در خارج شدم . در آنجا ديدم تختى طرف دست چپ گذاشته شده و خود حضرت رضا (ع ) روى آن تخت تشريف دارد و ميزى در برابر آنحضرت هست و روى آن ميز جعبه اى است و در آن جعبه برگهاى سبزى است . و نيز ديدم هر يك نفر از زائرين تا از حرم مطهر بيرون مى آيد امام (ع ) از جاى خود برمى خيزد و يكى از آن برگهاى سبز را برمى دارد بآن زائر عطا مى نمايد و مى فرمايد (خذ هذا امان من النار و انا ابن رسول الله ) يعنى بگير اين را كه اين امان است از آتش منم پسر رسول خدا (ص ) چون آن زائر مى رفت آن جناب چند قدم براى بدرقه او برمى داشت .
در آن حال هيبت و عظمت و جلالت آنسرور مرا چنان گرفته بود كه جراءت نداشتم كه نزديك شوم . بالاخره بخود جراءت دادم و پيش رفتم و دست و پاى آنجناب را بوسيدم و عرضكردم آقا زوار بسيار است بر شما سخت و اذيت و دشوار است كه اين قدر از جاى خود حركت مى فرمائيد.
فرمود آنها بر من واردند و بر من است كه ايشان را پذيرايى نمايم آنگاه برگ سبزى هم به من عطا نمود فرمود (خذ هذا امان من النار و انا ابن رسول الله ) و من آن برگ را گرفتم ديدم كه بخط طلا آن عبارت نوشته شده بود.
از خواب بيدار شدم و از اين جهت من براى زيارت آنحضرت هر سال مشرف مى شوم و يكماه مى مانم و مرخص مى شوم .
📚كرامات رضويه .
~~~~~~~~
@Dastanhayeebratamooz
══🇮🇷🌹🇮🇷═════ 💫💫💫💫
#حکایت
💠روزی ارباب لقمان
خربزه ای در دست وارد منزلش شد
و لقمان را صدا کرد و خربزه را قسمت قسمت کرد
اولی را به او داد
لقمان چنان با لذت و ولع خورد که اربابش
دومی و سومی و بعدی و بعدی را نیز به او داد.
نوبت به آخرین قسمت که شد
ارباب آنرا خودش بدهان گذاشت
که ناگهان از فرط تلخی زیاد آنرا از دهانش بیرون انداخت
و رو بلقمان با تعجب گفت:
تو چگونه خربزه ای به این تلخی را با این شیرینی خوردی
و لب فرو بسته ، هیچ نگفتی؟!
گفت:
من از دست نعمت بخش تو
خورده ام چندانکه از شرمم دو تو
شرمم آمد که یکی تلخ از کفت
من ننوشم ای تو صاحب معرفت
چون همه اجزام از انعام تو
رسته اند از بند دانه و دام تو
گر ز یک تلخی کنم فریاد و داد
خاک صد ره بر سر اجزام باد
📚مثنوی معنوی مولانا
⭕️پرسش: آیا قبر هارون الرشید در کنار قبر شریف امام رضا علیه السلام قرار دارد؟
#پرسش_کلید_دانایی
#تاریخی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چقدر دیر آمدی ...
داستان نماز شیخ رجبعلی خیاط از زبان آیت الله مجتهدی (ره)
🔮 یک آیه، یک دنیا معرفت 🔮
📔 گزیده پیامهای آیهی ۳ سورهی بقره:
🔖 قسمت اول:
1️⃣ تقوا و متّقی بودن، نه زن میشناسد و نه مرد، نه عرب و نه عجم --> (الّذین). دلیل این که اسلام در برابر همهی اختلافاتِ نژادی برنده بوده و هست، این است که ملاک آن تقواست --> (انّ اکرمکم عند الله اتقاکم).
2️⃣ اوّلین قدم در تقوا، ایمان است --> (للمتّقین(2) الّذین یؤمنون). به عبارت دیگر، اوّلین شرط برای اینکه انسان به صف متّقین بپیوندد، این است که به وجود آنچه نمیبیند و حس نمیکند، ایمان داشته باشد و بپذیرد غیر از عالَم محسوسات، عالَمی دیگر هم هست. البتّه باید توجّه داشت که ایمان به غیب، با دانستن غیب فرق میکند --> (الّذین یؤمنون بالغيب).
3️⃣ آرامش، فقط با ایمان ایجاد میشود، نه چیز دیگر --> (ایمان، از ریشهی «اَمَنَ» به معنی «در امان قرار دادن خود»).
4️⃣ ایمان، باید تداوم داشته باشد؛ یکباره نیست --> (یؤمنون: فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد).
5️⃣ اوّلین قدم بعد از ایمان آوردن، برپایی فرهنگ نماز است --> (یقیمون الصّلاه).
6️⃣ انسان باید در برپایی نماز، استمرار و تداوم داشته باشد --> (یقیمون: فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد).
#پویش_ناشران_نور
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🔮 یک آیه، یک دنیا معرفت 🔮
📔 گزیده پیامهای آیهی ۳ سورهی بقره:
🔖 قسمت دوم:
7️⃣ ما موظّف نیستیم از همهی آنچه به ما روزی داده شده، انفاق کنیم. باید در آن، حقّی معلوم قرار دهیم «للسّائل و المحروم»، امّا این حقِّ معلوم، میتواند تمام مال ما را نیز در بر بگیرد --> (ممَّا).
8️⃣ ما اجازه نداریم از آنچه روزیِ ما نیست، انفاق کنیم --> (ممّا رزقناهم).
9️⃣ قبل از آن که چیزی را انفاق کنیم، آن چیز به حساب ما واریز شده است --> (رزقناهم: فعل ماضی/ ینفقون: فعل مضارع؛ پس فعل «رزقناهم» قبل از فعل «ینفقون» اتفاق افتاده است).
🔟 مؤمن باید دست به جیب باشد --> (ممّا رزقناهم ینفقون). این طور نباشد که:
🔸به دیناری چو خر در گل بمانند
🔹و گر الحمد خواهی، صد بخوانند!
1️⃣1️⃣ فرهنگ، بر اقتصاد مقدّم است. میتوان با فرهنگ، اقتصاد را مدیریّت کرد امّا نمیشود با اقتصاد، فرهنگ را اداره نمود --> (اوّل: «يقيمون الصَّلاه» بعد: «ممّا رزقناهم ینفقون»).
#پویش_ناشران_نور
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh