هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
🔻 نقدی بر فهم عامیانه از نظریهی «الاسلام هو الحکومه» (4 از 8)
🖊محمد قاسمی (پژوهشگر گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار)
🔏مشق پنجم: نگاهی اجمالی به دلالت آیات اطاعت
از میان شش دسته آیات اطاعت، دسته اول و دوم به دلالت مطابقی بر وجوب اطاعت از انبیاء دلالت دارند. البته دستهی اول از سنخ امر مستقیم هستند و دسته دوم امر غیر مستقیم؛ بدین معنا که در دسته اول امر به اطاعت از ناحیه خداوند صادر میشود، اما در دسته دوم امر به اطاعت از ناحیهی انبیاء صادر شده است. وجوب اطاعت در سایر آیات، به دلالت التزامی است. یعنی بیان آثار اطاعت و عصیان که بهشت و جهنم است، یا تهدید به جهت عدم اطاعت و ناسازگار بودن عدم اطاعت با ایمان، به دلالت التزامی بیانگر آن است اطاعت از انبیاء واجب است.
نظر به مطالب پیش گفته چنین نتیجه گرفته میشود که کسی حق حکومت دارد که حق اطاعت داشته باشد و از آنجا که حق اطاعت صرفا برای انبیاء و اوصیاء جعل شده است، پس حق حکومت نیز صرفا برای آنان خواهد بود. نمیتوان حق اطاعت را منحصرا برای انبیاء دانست، اما آنان را از حکومت و حکمرانی بیگانه تصور نمود. البته نباید غفلت ورزید که اگر حق حکومت برای انبیاء علیهم السلام بوده، پس قهرا آنان حکومت با معنا و ساختاری که امروز متصور است، تشکیل دادند. بسیاری از انبیاء نتوانستند از مرحله مبارزه با طاغوت عبور نمایند، آنان نیز که جامعه ایمانی تشکیل دادند، امر حکومت را نیز متناسب با جامعه زمان خودشان عهدهدار شدند. اما اینکه برخی سادهاندیشان حکومت دینی بعد از طوفان نوح را انکار میکنند، در واقع توجه نکردهاند که حکومت دینی برای جامعه چند ده نفر را نباید به مانند امروز تصور نموده و تصور نمائیم که برای تحقق حکومت در جامعه چند ده نفره آن زمان، باید سپاهی باشد، قوه مقننه و قضائیه باشد و سایر ساختارهای حکومتی. همین که نوح به عنوان رهبر این جامعه باید و نبایدهای الهی را ابلاغ و اجراء میکردد، به معنای حکومت نوح است.
🔏مشق ششم؛ اصل محوری در مواجهه با نظریه علمی
اصل محوری در مواجهه با آرای اندیشمندان -که اصل محوری در اجتهاد ورزی است-، این است که نباید فهم و برداشت شخصی را در تفسیر کلام متکلم حکیم دخالت داد. این مطلب در کتب درجه دو و سه اصولی مندرج و مفروغعنه تلقی شده است. متاسفانه بر خلاف آنچه در روش شناسی اجتهاد و بلکه به عنوان ملاک اجتهاد مطرح است، برخی حوزویان که گاها برای خود به کمتر از عنوان مدرس خارج فقه و اصول یا مدرس سطوح عالی رضایت نمیدهند، نتوانستهاند این مهم را فهم نمایند. اصطلاحا تحمیل فهم شخصی در تفسیر یک عبارت، همان هرمنوتیک مفسر محور است که اگر چه با مبنای نسبیگرایانه برخی فلاسفه غربی سازگار است، اما در فقه و معارف شیعی چنین رویکردی هیچ جایگاهی دارد.
نظریه “الاسلام هو الحکومه” که از سوی رهبر فقید جمهوری اسلامی ایران در کتاب البیع مطرح شده؛ فقیهی که در فهم فقه اهلبیت علیهمالسلام و تطبیق آن بر مسائل روز، اگر نگوئیم بینظیر، لا اقل کم نظیر است. نظر به مطلب فوق، برای بحث از نظریه *الاسلام هو الحکومه* ابتدا باید اراده استعمالی صاحب نظریه از عباراتی که به کار برده است را درست فهم نمود. در قدم دوم مستندات فقهی -خصوصا قرآنی- این نظریه مورد توجه قرار گیرد. در مقام برخورد با این نظریه برخی از افرادِ پیشگفته، بدون اینکه فهم صحیحی از عبارات استعمال شده در این نظریه را داشته باشند، جازمانه و قاطعانه در مقام انکار آن بر آمدهاند. حال آنکه قطع جازمانه بر عدم صدق یک قضیه یا نظریه- بدون فهم دقیق آن-، از مصادیق قطع قطاع یا همان قطع روانشناختی است که به فرض اعتبار، فقط برای صاحب قطع اعتبار دارد و در تقابل با دیگران باید در قالب *فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ* ظهور و بروز یابد.
#نقد_و_نظر
#الاسلام_هو_الحکومه
#آیت_الله_فاضل_لنکرانی
💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
🔻 نقدی بر فهم عامیانه از نظریهی «الاسلام هو الحکومه» (5 از 8)
🖊محمد قاسمی (پژوهشگر گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار)
🔏مشق هفتم: تبیین نظریه الاسلام هو الحکومه
در اینکه مراد امام رضوان الله علیه از عبارت *الاسلام هو الحکومه* چیست؛ با توجه به بیانات ایشان در کتب فقهی و اصولی*پنج احتمال* قابل طرح است. سئوال کننده بدون اینکه به این احتمالات که در درس خارج فقه سیاسی مورد اشاره قرار گرفته توجه نماید، در قالب سؤال انکاری تلاش میکند با برخی توصیفاتی از اسلام که در برخی متون روایی با *الاسلام هو التسلیم* تعبیر شده و بدون توجه به معنای اصطلاحی *حکومت* و سایر تعابیری که در همین متون روایی و بلکه قرآنی از *اسلام* مطرح شده، تضاد بین حکومت و اسلام را نتیجه گرفته و اصل این مدعا را به چالش بکشد. مستشکل محترم توجه ندارد که نباید یک نظریه را که در قالب عبارتی کوتاه و موجز بیان میشود، با چند سطر عربی از کتاب گران سنگ مکاسب یا سایر کتب حوزوی یکسان تلقی شود و این گونه پنداشته شود که با ترجمه تحت اللفظی میتوان آن را فهم کرد. هر چند فهم درست و دقیق عبارات مکاسب و کفایه نیز، در توان هر *خود مدرس پنداری* نیست.
🔻در این راستا باید توجه داشت که:
*اولا* الاسلام هو التسلیم در برخی روایات (کافی، ج۸، ص۱۱)، در صدد توضیح صرفِ معنای لغوی و مصدری اسلام نیست. در این روایات متعلق تسلیم که همان اوامر و نواهی خدای متعال است، مفروغ عنه تلقی شده است. متعلق تسلیم اولا و بالذات اوامر و نواهی خدای متعال و ثانیا و بالعرض اوامر و نواهی انبیاء و اوصیاء میباشد. چنانکه در روایت مورد اشاره، سخن از اسلام به عنوان تسلیم، بعد از امر به اطاعت الهی (وَ عَلَیْکُمْ بِطَاعَهِ رَبِّکُمْ مَا اسْتَطَعْتُم) به میان آمده است. بنابراین اسلام یعنی تسلیم در برابر اوامر و نواهی خدای متعال یا اوامر و نواهی صاحبان امرِ مأذون از ناحیه خداوند متعال. این معنا از اسلام با آیه شریفه «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً» (المائده/۳) کاملا سازگار است. در این آیه خدای متعال اکمال دین را به ولایت اهل بیت علیهم السلام منوط دانسته و سپس این نوع دین را به عنوان اسلامِ مرضی خویش برای مؤمنان قرار داده است. بنابراین تسلیم در برابر ولایت اهل بیت علیهم السلام (ولایت سیاسی آنان) اصل و اساس اسلام است.
*ثانیا* مستشکل محترم بین معنای اصطلاحی حکومت که مد نظر امام رضوان الله علیه میباشد، با ساختار یا لازمه حکومت که در جوامع گسترده و پراکنده به صورت قهری محقق میشود، خلط کرده است. حکومت در معنای اصطلاحی تشکیلات عریض و طویل نیست. به عبارت دیگر حکومت چیزی فراتر از حاکم (یعنی حکم کننده که همان آمر و ناهی است)، و محکوم (یعنی پذیرنده و مجری امر آمر و نهی ناهی) نیست. متاسفانه مستشکل بدون توجه به این مطلب، تصور نموده است که حکومت یعنی ساختار و شکلی انتزاعی که امروزه و در لسان عامیانه به تبعیت از اصطلاحات غربی در ترجمه واژه (Government) مطرح میشود. بر اساس مبانی کلامی و اعتقادی شیعه این امر و نهی جز از ناحیه خداوند متمشی نمی شود و بشر را در آن راهی نیست. بنابراین اگر حکومت پسوند اسلامی داشته باشد -که در بیان امام همین مد نظر است-، عبارت خواهد بود از *باید و نبایدهای الهی که از ناحیه منصوبان الهی ابلاغ و بر عموم جامعه لازم الاتباع است به بیان دیگر حکومت سه جزء دارد؛ حکم الهی+ حاکم الهی+ محکومین یا افراد جامعه*. حکومت در این معنا به لحاظ کمی میان دو نفر نیز محقق میشود. البته اگر این باید و نبایدها منشأ الهی نداشته باشد یا از ناحیهی مأذونین الهی نباشد -هر چند میان تعداد کثیری از افراد جاری باشد-، مصداق طاغوت است. طاغوتی که تمام انبیاء موظف به مبارزه و اجتناب از آن بودهاند.
با توجه به معنایی که از واژهگان *الاسلام* و *الحکومه* در اندیشه امام خمینی (رضوان الله علیه) بیان گردید، عینیت اسلام و حکومت غیر قابل انکار خواهد بود. کاش مستشکل یا مستشکلین محترم در فضای علمی توضیح میدادند که اگر بین معنای یاد شده از این دو واژه عینیت نیست، چه نسبتی برقرار است؟ اینان توجه نداشته یا نخواستهاند توجه کنند که عباراتی که فقیه در کرسی نظریه پردازی به کار میبرد، عباراتی است فنی و بر آمده از مبانی فقهی او و بنابراین باید او را فقیهانه فهم کرد، نه عامیانه!! و در مقام نقد نیز، فقیهانه نقد کرد و نه عامیانه!!
#نقد_و_نظر
#الاسلام_هو_الحکومه
#آیت_الله_فاضل_لنکرانی
💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
🔻 نقدی بر فهم عامیانه از نظریهی «الاسلام هو الحکومه» (6 از 8)
🖊محمد قاسمی (پژوهشگر گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار)
🔏مشق هشتم؛ مستندات نظریه الاسلام هو الحکومه
نظریه *الاسلام هو الحکومه* اگر درست فهم شود، علاوه بر آنکه با مبانی کلامی شیعه سازگار است، بلکه عقل -منوط به تصور دقیق موضوع و محمول-، حکم به بداهت آن میکند. در عین حال آیات و حتی روایات فراوانی مثبت و موید این نظریه هستند. دلالت این آیات در مباحث درس خارج فقه سیاسی استاد فاضل لنکرانی، مفصلا مورد بحث قرار گرفته و بیان مجدد آن از حوصله این نوشتار که بنا بر اختصار است، خارج میباشد. بنابراین صرفا به ذکر برخی آیات اشاره و اطلاع از بحث تفصیلی این آیات به جلسات ۹ تا ۱۴ درس خارج فقه سیاسی، مقاله *تفسیری نو از نظریه الاسلام هو الحکومه* در دو فصلنامه مطالعات فقه سیاست و مقاله *مستندات قرآنی نظریه الاسلام هو الحکومه*، ارجاع داده میشود؛ در نگرش اجمالی به مستندات قرآنی نظریه مذکور، به دو دسته آیات سلبی (نافی طاغوت) و آیات ایجابی قابل تقسیم هستند.
🔏مشق نهم:آیات سلبی (نافی طاغوت)
۱. پذیرش ولایت طاغوت مساوق با کفر (بقره /۲۵۷)
«اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ»
۲. ایمان به طاغوت (النساء: ۵۱-۵۲)
«أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذینَ أُوتُوا نَصیباً مِنَ الْکِتابِ یُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ یَقُولُونَ لِلَّذینَ کَفَرُوا هؤُلاءِ أَهْدى مِنَ الَّذینَ آمَنُوا سَبیلاً» * «أُولئِکَ الَّذینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ مَنْ یَلْعَنِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ نَصیراً»
۳. ضدیت تحاکم به طاغوت با ایمان (النساء: ۶۰)
«أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذینَ یَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ یُریدُونَ أَنْ یَتَحاکَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ وَ یُریدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُضِلَّهُمْ ضَلالاً بَعیداً»
۴. حرکت در مسیر طاغوت مساوق با ولایت شیطان (النساء: ۷۶)
«الَّذینَ آمَنُوا یُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا یُقاتِلُونَ فی سَبیلِ الطَّاغُوتِ فَقاتِلُوا أَوْلِیاءَ الشَّیْطانِ إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطانِ کانَ ضَعیفاً»
۵. عبادت طاغوت (المائده: ۶۰)
«قُلْ هَلْ أُنَبِّئُکُمْ بِشَرٍّ مِنْ ذلِکَ مَثُوبَهً عِنْدَ اللَّهِ مَنْ لَعَنَهُ اللَّهُ وَ غَضِبَ عَلَیْهِ وَ جَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَهَ وَ الْخَنازیرَ وَ عَبَدَ الطَّاغُوتَ أُولئِکَ شَرٌّ مَکاناً وَ أَضَلُّ عَنْ سَواءِ السَّبیلِ»
۶. اجتناب از طاغوت (النحل: ۳۶)
«وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی کُلِّ أُمَّهٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلالَهُ فَسیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ الْمُکَذِّبینَ»
۷. اجتناب از طاغوت و عبادت آن (الزمر: ۱۷)
«وَ الَّذینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یَعْبُدُوها وَ أَنابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرى فَبَشِّرْ عِبادِ».
#نقد_و_نظر
#الاسلام_هو_الحکومه
#آیت_الله_فاضل_لنکرانی
💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
🔻 نقدی بر فهم عامیانه از نظریهی «الاسلام هو الحکومه» (7 از 8)
🖊محمد قاسمی (پژوهشگر گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار)
🔏مشق دهم: دلالت آیات نافی طاغوت
از آیات نافی طاغوت حداقل ۵ مطلب اساسی استفاده میشود:
* معنای طاغوت* طاغوت معنای عامی دارد و هر فرد یا شیء مطاعی که از طرف خدای متعال اذن نداشته باشد را شامل میشود. بنابراین حکومتهای غیر دینی نیز یکی از مصادیق طاغوت محسوب میشوند.
* معنای عبادت طاغوت* اصلیترین شأن عبادت، اطاعت است. بنابراین عبادتِ طاغوت یعنی سرسپردهگی و پذیرش ولایت طاغوت و اطاعت از اوست. از آنجا که لازمه حکومت، اطاعت از اوست؛ پذیرش حکومت غیر الهی، مساوق با عبادت غیر خدای متعال و نوعی شرک خواهد بود.
* عدم مشروعیت طاغوت* نظر به اینکه از مصادیق اصلی طاغوت فرد یا افرادِ مطاعی هستند که اوامر و نواهی آنان موید به اذن الهی نیست، چنین به دست میآید که حکومت فرد یا افراد غیر مأذون حرام است. زیرا چنانکه اشاره شد، حکومت ملازم با امر و نهی است و وقتی فاقد اذن الهی بود، نا مشروع و بلکه اطاعت و فرمانبری او، میل و محبت به او و همراهی با اوست. و حال آنکه محبت به طاغوت و همراهی او از بزرگترین محرمات الهی است. زیرا شدت حرمت اطاعت از طاغوت در قرآن کریم به حدی است که مساوق با کفر تعبیر شده است. یعنی اطاعت کنندگان از طاغوت، کافران به خدای متعال معرفی شدهاند.
* اجتناب از طاغوت* اجتناب از طاغوت بدین معناست که نباید طاغوت در هیچ شأنی از شئون زندگی فرد و اجتماعی حضور و دخالت داشته باشد. بنابراین اجتناب از حکومت جور یا کفر به شرطی به صورت کامل محقق خواهد شد که پس از سلب طاغوت، اطاعت الهی محقق شود. به بیان دیگر با نفی حکومت طاغوت، حکومت الهی محقق و جایگزین شود.
* مبارزه با طاغوت* علاوه بر اینکه اطاعت و همراهی طاغوت حرام است، برخی از آیات قرآن کریم دستور به اجتناب از طاغوت میدهند. اگر چه اجتناب از طاغوت معنای عامی دارد و به نوعی عدم اطاعت و همراهی طاغوت را نیز در بر میگیرد؛ اما مصداق تام و اصلی برای اجتناب از طاغوت، از بین بردن و نابودی آن است. به بیان سادهتر اجتناب در معنای أتم خود زمانی معنا پیدا میکند که طاغوت از بین رفته باشد. زیرا اجتناب از طاغوت تکلیف عام اجتماعی است. با این فرض، اجتناب جامعه از ولایت طاغوت و نفی آن اضمحلال و نابودی آن را به دنبال خواهد داشت.
#نقد_و_نظر
#الاسلام_هو_الحکومه
#آیت_الله_فاضل_لنکرانی
💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
🔻 نقدی بر فهم عامیانه از نظریهی «الاسلام هو الحکومه» (8 از 8)
🖊محمد قاسمی (پژوهشگر گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار)
🔏مشق یازدهم: آیات ایجابی و دلالت آنها
*آیات۱۳-۱۵ شوری*
«شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى وَعِیسَى أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ کَبُرَ عَلَى الْمُشْرِکِینَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ اللَّهُ یَجْتَبِی إِلَیْهِ مَنْ یَشَاءُ وَیَهْدِی إِلَیْهِ مَنْ یُنِیبُ* وَمَا تَفَرَّقُوا إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ وَلَوْلَا کَلِمَهٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ أُورِثُوا الْکِتَابَ مِنْ بَعْدِهِمْ لَفِی شَکٍّ مِنْهُ مُرِیبٍ* فَلِذَلِکَ فَادْعُ وَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَقُلْ آمَنْتُ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ کِتَابٍ وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَیْنَکُمُ اللَّهُ رَبُّنَا وَرَبُّکُمْ لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَکُمْ أَعْمَالُکُمْ لَا حُجَّهَ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمُ اللَّهُ یَجْمَعُ بَیْنَنَا وَإِلَیْهِ الْمَصِیرُ».[۱]
در این سه آیه باید به مسأله تشریع دین، اقامه دین، استقامت و عدالت ورزی میان مردم توسط انبیاء توجه شود.
*آیه ۶۶ سوره مائده*
«وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاهَ وَالْإِنْجِیلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ …».
از «وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا»، لزوم اقامه استفاده میشود. یعنی مردم باید اقامه کنند، منتهی نمیکنند. اگر این مردم دین را اقامه کنند برکات آسمانی و زمینی فراوان میشود. [نظیر این مطلب در آیات دیگر هم وجود دارد] مثل اینکه در برخی از آیات دیگر داریم «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا» بگوییم مستحب است ایمان بیاورید؟ «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»[۲] اساساً آیاتی که بحث اقامهی دین در آن شده، از همه اینها مسئله حکومت دین استفاده میشود.
*آیات حکم*
یعنی آیاتی که حکم (باید و نباید یا قانون) را صرفا شأن خداوند دانسته و مجریان این قانون نیز، باید مأذونین از جانب خدای متعال باشند؛
البقره: ۲۱۳ «کانَ النَّاسُ أُمَّهً واحِدَهً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فیمَا اخْتَلَفُوا فیهِ …»
ص: ۲۶ «یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَهً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى…»
یوسف: ۴۰ « … إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ أَمَرَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِیَّاهُ ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ … »
المائده: ۴۴ «إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراهَ فیها هُدىً وَ نُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذینَ أَسْلَمُوا لِلَّذینَ هادُوا وَ الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ کِتابِ اللَّهِ وَ کانُوا عَلَیْهِ شُهَداءَ فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآیاتی ثَمَناً قَلیلاً وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْکافِرُونَ»
المائده: ۴۵ «وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ»
المائده: ۴۷ «وَ لْیَحْکُمْ أَهْلُ الْإِنْجیلِ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فیهِ وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
*و سایر آیات…*
#نقد_و_نظر
#الاسلام_هو_الحکومه
#آیت_الله_فاضل_لنکرانی
💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
#اخبار_کوتاه
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی :
باید این باور در مردم ایجاد شود که وجود فرزند منشأ برکات خدا برای خانواده و جامعه است، باور برخی افراد ضعیف شده است، میگویند بچه بیاید چه کسی خرجش را میدهد؛ درحالی که خدا فرموده من متکفل رزق او هستم، باید دانست که بچه زیاد پشتوانهای برای دنیا و آخرت پدر و مادر است، فرزند زیاد می تواند مبدأ بسیاری از کارهای بزرگ شود.
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
#نشست_علمی
گروه فقه سیاسی مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل برگزار می كند:
📚موضوع:«مستندات قرآنی و روایی نظریه الاسلام هو الحکومة »
🔹 ارائه دهنده:«حجت الاسلام دکتر یحیی عبدالهی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم)»
▪️دبیر علمی: «حجت الاسلام دکتر محمد قاسمی (عضو گروه فقه سیاسی مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل)»
⏰ زمان: یکشنبه 31 اردیبهشت ماه ساعت 17
🕌 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، گروه فقه سیاسی
#نشست_علمی
#الاسلام_هو_الحکومه
💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
❇️ وجود فرزند منشاء برکات خداوند برای خانواده و جامعه است/ اولاد زیاد پشتوانهای برای دنیا و آخرت است
🔶آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی:
فرزندآوری بر آنها که تمکّن دارند واجب کفایی است، چون اگر این معضل حل نشود کشور در ده سال پیش رو گرفتار بحران جمعیت میشود و خروج از آن بسیار مشکل خواهد شد.
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
12.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_معرّفی_کتاب
#خطابات_قانونیه
#مهمترین_ابتکار_اصولی_امام_خمینی_ره
#آیت_الله_محمدجواد_فاضل_لنکرانی
جهت تهیّه اثر فوق میتوانید روی عبارت (تهیّه آثار) کلیک کنید یا به آدرس قم، نبش میدان معلّم، و یا خیابان ارم، جنب مدرسه کرمانیها، نمایشگاه و فروشگاه کتاب انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، مراجعه نمایید.
🌐https://eitaa.com/joinchat/3949592944C0267770f28
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
#معرّفی_کتاب
#قاعده_میسور
#آیتالله_محمدجواد_فاضل_لنکرانی
🔰 همه قواعد فقهی دارای یک ارزش نیستند و برخی از آنها، به جهت وسعت قلمرو جریان، و نیز حکومت بر سایر قواعد و احکام در رتبه بالاتری قرار دارند. اگر به تعبیر زیبای برخی بزرگان، قواعد «حاکمه»ای، مثل «لا ضرر» و «لا حرج»، عـنوان راز و رمز تحرّک و حیات جاوید اسلام و انطباقدهنده آن با پيشرفتها و توسعه روزافزون بشریت را -از طریق تعدیل و کنترل قواعد دیگر- بهخود گرفتهاند، بیشک بایستی قاعده «میسور» را نیز از این دسته قواعد دانست که بر سراسر فقه وتمامی عمومات واطلاقات اوامر و نواهی شرعی، حکومت داشته و در انطباق وشمول احکام اسلام بر تمامی مکلّفان، عمدهترین نقش را ایفا میکند.
🔸به سبب اهمیت این قاعده، فقیه گرانقدر آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی دام ظله، در ماه مبارک رمضان سال۱۴۳۷، کلیات، مفاد قاعده و مفردات آن، ادلّه و مستندات آن، حدود و شروط و مصادیق، شرایط اجرا و گستره عرضی و طولی آن در قلمرو فقه را مورد بحث قرار دادند که توسط محقّق ارجمند، حجّت الاسلام والمسلمین میرزاده اهری، با قلمی شیوا و دقّت و تتبّعی ستودنی تقریر و تنظیم گردیده است و دارای جامعیّتی کمنظیر و فراگیر و استدلال به برخی آیات قرآن کریم برای قاعده میسور است که تاکنون در کتب فقهی و اصولی پیشین، مسبوق به سابقه نبوده است.
⬅️ مراکز پخش و فروش:
۱. قم، نبش میدان معلّم.
۲. خیابان ارم، جنب مدرسه کرمانیها.
۳. خیابان ارم، بوستان کتاب.
۴. مجتمع ناشران، انتشارات دلیل ما.
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در مورد امام خمینی.mp3
4.25M
🔹آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی :
مطالبه از مسئولین حوزه برای پرداختن به مکتب فقهی و اصولی حضرت امام(ره)
#مکتب_امام_خمینی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
15.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠پاسخ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی به شش سوال در باره مبانی حکومتی حضرت امام خمینی(ره)
1️⃣.حکومت از منظر امام خمینی...؟
2️⃣.مبنای امام راحل در باره حکومت چه آثاری دارد؟
3️⃣.آیا دین از منظر امام راحل در عرض حکومت است...؟
4️⃣.حقیقت غدیر و ولایت از نگاه امام خمینی...؟
5️⃣.جوهر، حقیقت و روح حکومت از منظر امام خمینی...؟
6️⃣.اسلام بدون حکومت از منظر امام راحل....؟
#الاسلام_هوالحکومه
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani