eitaa logo
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
899 دنبال‌کننده
385 عکس
124 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔻#شرطیت_ایمان در #برخورداری از برخی #حقوق_شهروندی (بخش اول) 🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد د
🔻 در از برخی (بخش دوم) 🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد در مورد ایمان و کفر به حقوق شهروندی ✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی 🔹دو نکته: پیش از بیان پاسخ و اشکالات دیدگاه ایشان، ضروری است به عنوان مقدّمه بر دو نکته تاکید کنیم؛ 1️⃣اوّل این که، اسلام دین رأفت، رحمت، مودّت و دوستی است و پیامبر اسلام (ص) به عنوان رحمت جهانیان از جانب خداوند متعال به رسالت مبعوث شده است. به طور کلی، دین اسلام بر اساس عقل و منطق، همراه با محبت و دوستی پایه‌گذاری شده و در اصل اولی، از خشونت و برخورد خشن بیزار و متنفر است. آیات قرآن کریم و سیره عملی پیامبر اسلام (ص) بر این مطلب دلالت دارد؛ از جمله این که در آیه ۱۰۷ سوره انبیا خطاب به رسول رحمت پیامبر اکرم (ص) آمده است: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ»؛ دینی که پیامبرش را رحمت برای مردم معرفی می‌کند، به یقین، نمی‌تواند دین خشونت باشد. رفتار و سیره پیامبر رحمت نیز گواه این ادعا است و به شهادت تاریخ، آن حضرت نیکوترین اخلاق و بهترین گفتار را حتی با دشمنان خود داشته است و در قرآن کریم نیز آمده است: «إِنَّکَ لَعَلی‏ خُلُقٍ عَظیمٍ» (قلم:۴). همچنین قرآن کریم نتیجه اخلاق و رفتار پیامبر (ص) را در گسترش قلمرو اسلام و توسعه مسلمانان این‌گونه تبیین می‌کند: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الأَْمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ» (آل عمران: ۱۵۹). 🔸بنابراین، دینی که دستورالعمل اصلی‌اش سفارش به اخلاق و تواضع و عفو و گذشت باشد و رهبرش این گونه با تواضع و اخلاق رفتار کند، به‌ هیچ وجه با خشونت سازگار نیست. 2️⃣دوم این که، از جناب ایشان ـ با توجه به شخصیت علمی و فرهنگی که دارند ـ انتظار می‌رفت مسئله نفی خشونت از دستورات دین را به صورت صحیح و منطقی و کاملاً محققانه مورد بررسی قرار دهد. تردیدی نیست برداشت غلط و تفسیر نادرست از برخی آموزه‌های دینی، سبب به وجود آمدن افراط‌گری‌ها و خشونت‌هایی شده که ناراحتی همگان را موجب شده است؛ اما آیا تفسیر نادرست را باید به تفسیر صحیح تبدیل نمود یا این که موضوع و مسئله را به طور کامل از ریشه حذف کرد؟ 🔸متأسفانه از مجموع کلمات ایشان راه دوم استفاده می‌شود. اصرار ما بر این است که علاوه بر مقابله با تفسیر نادرست از آموزه‌های دینی، باید تفسیری دقیق و مطابق با حقیقت و منطق از مسئله ارائه شود. ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔻#شرطیت_ایمان در #برخورداری از برخی #حقوق_شهروندی (بخش دوم) 🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد د
🔻 در از برخی (بخش سوم) 🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد در مورد ایمان و کفر به حقوق شهروندی ✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ♦️تفسیر به رای واضح پس از ذکر این مقدمه و در مقام نقد سخنان ایشان، نکته اوّل که چندین مطلب را دربردارد، عبارت است از این که: ◾️نخست این که، از کدام قسمت آیه شریف استفاده می‌شود کسانی که ایمان نیاورده‌اند، چنان چه بر مقررات اسلام گردن نهند، از همه حقوق بشری برخوردارند؟! این یک تفسیر به رأی واضح و آشکار است و آیه هیچ دلالتی و بلکه هیچ اشعاری بر این امر ندارد. ◾️دوم این که، از آیه ۱۴ سوره حجرات به خوبی استفاده می‌شود بین مسلمان و غیر مسلمان فرق است؛ به این بیان که بر فرض پذیرش قلبی بودن ایمان، روشن است اسلام و مسلمانی فرد، متقوّم به شهادتین و اقرار زبان به توحید و رسالت است، هرچند که در قلب خلاف آن را معتقد باشد. آیا این آیه شریف بر تقسیم افراد به مسلمان و غیر مسلمان دلالت ندارد؟ آیا ایشان چنین تقسیمی را نیز انکار می‌کند؟ ◾️سوم این که، چرا و با کدام مدرک و دلیل، ایمان را به قلب منحصر می‌کند؟ در روایات معتبر از امیرمؤمنان علی(ع) رسیده است که: «الْإِیمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْکَانِ» (نهج البلاغه، حکمت ۲۱۸)؛ روشن است مراد از ارکان در عبارت «عمل بالأرکان» ارکان دین است که عبارت باشد از نماز، روزه، حج، زکات و ولایت معصومان(ع)؛ این بدان معنا است که صف نمازگزاران، روزه‌داران، حج‌گزاران، زکات‌دهندگان و کسانی که ولایت و سلطه و حکومت الهی را بر حکومت غیر خدا ترجیح داده‌اند از سایرین جدا خواهد بود. ◾️چهارم این که، سخن ایشان صرف ادعا است و دلیلی بر مطلب خود اقامه نکرده است. سؤال این است که بر فرض قلبی بودن ایمان و کفر، چه دلیلی وجود دارد بر این که امر قلبی نمی‌تواند معیار و شاخصی برای برخورداری حقوق شهروندی باشد؟ به چه دلیل بین مؤمن و کافر در این امور تفاوتی نیست؟ با مراجعه به آیات قرآن کریم، معلوم می‌گردد دیدگاه ایشان با بسیاری از آیات سازگار نیست. به عنوان نمونه، در آیه ۲۵۷ سوره بقره آمده است: «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ»؛ بر اساس این آیه، خداوند ولیّ مؤمنان بوده و آنها را از ظلمت و تاریکی به سوی نور خارج می‌کند و در نقطه مقابل، طاغوت و شیاطین سرپرستان و ولیّ کافران هستند و آنها را از روشنایی به تاریکی می‌برند. آیا چنین چیزی یک امر قلبی است و هیچ ارتباطی به عالم خارج و واقع ندارد؟ خیر؛ اینگونه نیست و بلکه این امر همه ابعاد بشر را شامل است. هم‌چنین در آیه ۱۲۱ سوره انعام آمده است: «إِنَّ الشَّیاطینَ لَیُوحُونَ إِلی‏ أَوْلِیائِهِم‏»، آیا القای شیاطین فقط یک امر قلبی است و تنها شرک قلبی را شامل است؟ آیا می‌توان گفت فتنه‌ها و توطئه‌هایی که کافران علیه مسلمانان انجام می‌دهند، مطالب وسوسه‌انگیز شیاطین نیست؟ دقت در جریان لیلة المبیت و آشکار شدن شیطان در شمایل پیرمرد نجدی در دار الندوة بطلان این سخن را واضح می‌کند. ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔻#شرطیت_ایمان در #برخورداری از برخی #حقوق_شهروندی (بخش سوم) 🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد د
🔻 در از برخی (بخش چهارم) 🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد در مورد ایمان و کفر به حقوق شهروندی ✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ♦️آیا دوران ایمان و کفر گذشته است؟! ▪️نکته دوم این که آیا به واقع، دوران تقسیم انسان‌ها به مؤمن و کافر گذشته است؟ این ادعا نیز با آیات متعددی از قرآن کریم مخالف بوده و سازگار نیست؛ آیاتی نظیر: «لا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ» ـ آل‌عمران: ۲۸ ـ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ» ـ نساء: ۱۴۴ ـ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصاری‏ أَوْلِیاءَ» ـ مائده: ۵۱ ـ و «لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَی الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً» ـ نساء: ۱۴۱ ـ؛ ⁉️ آیا می‌توان گفت این آیات به زمان نزول و صدر اسلام اختصاص دارد؟ این نظر با ظاهر این آیات که در آنها کلمه «لن» آمده و بر نفی ابد دلالت دارد و نیز با جاودانه و خالد بودن قرآن منافات دارد. بر اساس این آیات، مؤمنان در هیچ زمانی حق ندارند کافران را به عنوان سرپرست خود برگزینند. بنابراین، دوران تقسیم انسان‌ها به مؤمن و کافر نگذشته است. در غیر این صورت، اگر دوران تقسیم گذشته باشد و در برخورداری از حقوق شهروندی تفاوتی بین مؤمن و کافر نباشد، دیگر فرق نمی‌کند چه کسی در رأس حکومت یا در مناصب مهم حکومتی و قدرت باشد؛ مسلمان و کافر، بر اساس حق انتخاب شدن، در این جهت یکسان هستند. به طور قطع، التزام به چنین مطلبی ممکن نیست. ♦️ این نظریه بیان دیگری از جدایی دین از سیاست است! ▪️نکته سوم این که نتیجه نظر ایشان آن است که از ابتدا تا انتهای ابواب فقه، تمام مسائلی که در آنها بین کافر و مسلمان فرق گذاشته شده، حذف شوند. در باب نکاح که مشهور فقها بر این باورند که نکاح دائم با اهل کتاب و مشرکان جایز نیست، باید بگوییم چنین ازدواجی اشکال ندارد و فرقی بین مسلمان و کافر نیست! یا در باب قصاص که مسلمان در مقابل کافر قصاص نمی‌شود، باید قائل به قصاص شد و یا در باب ارث، باید بر حکم ارث نبردن کافر از مسلمان ـ «الکافر لا یرث» ـ خط بطلان کشیده و گفته شود کافر از مسلمان ارث می‌برد! هم‌چنین در بحث دیه نیز باید به تساوی دیه مسلمان و کافر قائل شد؛ چرا که بر اساس نظر ایشان تمامی افراد در برخورداری از حقوق اجتماعی و شهروندی یکسان هستند. نیز «لا یحلّ مال امرء مسلم» باید کنار گذاشته شود و مال مسلمان و غیر مسلمان فرقی نداشته باشد. بنابراین، نظریه فوق بنیان فقه را از بین می‌برد. طبق این نظریه چیزی به نام «ما أنزل الله» نباید داشته باشیم! مردم باید در هر زمانی از قوانینی که عقلای آن زمان وضع می‌کنند، حداقل در حقوق اجتماعی تبعیت کنند. ما أنزل الله مختص به امور عبادی شخصی مثل نماز و روزه و حج می‌شود و در امور اجتماعی، معاملات، مناکحات و سیاسات، باید از آن‌چه در اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده تبعیت کنیم!!! ⛔️ در حقیقت، این نظریه بیان دیگری از جدایی دین از سیاست است. بر اساس این نظریه، نباید دین را در حکومت و حاکم دخیل دانست و باید دین و ارزش‌ها و احکام و قواعد دینی را در امور اجتماعی و حقوق شهروندی از جمله مسئله حکومت‌داری کنار گذاشت. ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه 🔷آیت الله محمد جواد 🔺هدف اصلی مرحوم والد ما از تاسیس مرکز فقهی ائمه اطهار تربیت بود. 🔺در مورد بسیاری از کارهایی که در کشور انجام می‌دهند مشروع نیست. 7️⃣ قسمت هفتم @fotooh1 ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🔻 ما پرتوي از عظمت . ✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی 🔹انقلاب ما پرچمش ولایت است، با انقلاب، فاطمه(س) در دنیا اوج گرفت، امیرالمؤمنین(ع) در دنیا اوج گرفت، عده‌ای که با انقلاب مخالفند سنگ ولایت به سینه زده و می‌گویند این انقلاب مثلاً با ولایت چه کرد؟! این افراد اشتباه می‌کنند! 🔹 این انقلاب به برکت آن روح پاک و قدسی امام(ره) و خون‌های شهیدان و خون پاک شهید قاسم سلیمانی، این سردار عزیزی که با شهادتش انقلاب از نو زنده شد، ولایت را إحیاء کرده است. 🔹پرچم این انقلاب إحیای فاطمه زهرا(س) و احیای امیرالمؤمنین(ع) و احیای ولایت است. ما زیر این پرچم سینه می‌زنیم و همه عشق‌مان همین است. ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🔻اگر نبود، در کشور شده بود ✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ♦️در مورد فتنه 88 اگر کسی بخواهد منصفانه تحلیل کند، اگر رهبری با درایت خودش فتنه 88 را تدبیر نکرده بود امروز این مملکت تجزیه شده و خون صدها هزار بی‌گناه ریخته شده بود. 🔹 هوشیاری رهبری قابل تحسین است و هر کسی که با دیده انصاف به قضایای سال 88 و نقش رهبری نگاه کند به خوبی به این نتیجه می‌رسد که ایشان با بصیرت و درایت نظام اسلامی و مردم را از بلاها و آفت‌ها حفظ کردند. ▪️ اگر هوشیاری رهبر معظم انقلاب و حضور و بصیرت مردم در سال 88 نبود معلوم نبود چه بر سر انقلاب و نظام می‌آمد. 🔸 دشمن انتخابات سال 88 را بهانه قرار داد تا از آن طریق توطئه‌های خود را پیاده کند. خوشبختانه مردم با تشخیص به موقع خود در صحنه حضور پیدا کرده و نقشه‌های دشمن را خنثی کردند. ▪️واقعاً اگر تدبیر ایشان و حضور مردم در آن زمان نبود معلوم نبود که کشور در آن زمان در چه وضعی قرار می‌گرفت! حوادثی به مراتب شدیدتر از حوادثی که در کشورهایی مثل لیبی، مصر و ... اتفاق افتاد در ایران واقع می‌شد اما این تدبیر رهبری و این حضور مردم بود که موجب شد این نظام و این کشور از گزند این خطرات حفظ شود. در قضیه سال 88 و حوادثی که در آن سال اتفاق افتاد انسان نقش مهم و بی‌بدیل ولایت فقیه و رهبری را به خوبی مشاهده می‌کند. ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔻اگر #رهبری نبود، در #فتنه88 کشور #تجزیه شده بود ✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ♦️در مورد فت
🔻تدبیر رهبری در فتنه ۸۸ نبود ایران بدتر از لیبی و مصر می شد ✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در درس خارج خود به حماسه ۹ دی سال ۸۸ اشاره و بر زنده نگه داشتن و عدم غفلت از ایام و حوادثی چون ۹ دی که در تداوم انقلاب سرنوشت ساز و حیاتی و نقش مهمی دارد، تاکید کرد. وی با بیان اینکه حضور با شکوه مردم در روز ۹ دی و خلق حماسه دیگر در تاریخ این سرزمین نشان از عمق فهم و حساسیت مردم به حفظ اسلام، انقلاب و ولایت فقیه است، اظهار داشت: در آن روز مردم احساس کردند که باید به میدان بیایند و به میدان هم آمدند، همه ایران و همه جناحها به میدان آمدند، چون کسی نسبت به قضیه امام حسین (ع)که اساس و رکن انقلاب است، اختلافی ندارد. عضو جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه در کشور کسی نسبت به اساس انقلاب تردیدی ندارد، افزود: در آن روز همه مردم و جناح ها، احساس کردند یک حماسه ای در کشور در جریان است و دشمن در حال توطئه و طراحی برای استفاده از این حادثه به قصد براندازی نظام است. وی اظهار داشت: مردم این را به خوبی و زودتر از همه فهمیدند و به میدان آمدند و باید به این آگاهی باور داشت. این سطح عالی از آگاهی مردم به برکت انقلاب و معارف دینی به وجود آمده است. فاضل لنکرانی گفت: مردم ایران مردمی هستند که با همه مشکلات معیشتی، اقتصادی و اخلاقی لحظه ای از آرمانهای انقلاب و امام راحل(ره) و دفاع از ارزشهای دینی عقب نشینی نکردند.وی ابراز داشت: این بعد مسئله اقتضا میکند مسئولین، روحانیون و حتی جناح ها مراقب حرکات و موضع گیریهای خود باشند، چیزی را مطالبه کنند، که با خواست عموم مردم مقابله نمیکند، حتی توهم مقابله با آن هم نشود، از انجام کارها و بیان سخنانی که بوی تضعیف انقلاب میدهد، اجتناب کنند. این عنصر از مهمترین پیام حماسه ۹ دی است. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز داشت نکته دیگری که باید به آن توجه شود تدبیر و درایت رهبری معظم انقلاب در این حماسه است، حقیقتا اگر تدبیر ایشان و حضور مردم در آن زمان نبود، معلوم نبود که کشور در آن زمان در چه وضعی قرار میگرفت!وی عنوان کرد: حوادثی به مراتب شدیدتر از حوادثی که در کشورهایی مثل لیبی و مصر اتفاق افتاد، در ایران واقع میشد اما این تدبیر رهبر انقلاب و حضور مردم موجب شد نظام و کشور از گزند خطرات حفظ شود. فاضل لنکرانی گفت: در قضیه سال ۸۸ و حوادثی که در آن سال اتفاق افتاد، انسان نقش مهم و بیبدیل ولایت فقیه و رهبر انقلاب را به خوبی مشاهده میکند. وی به جایگاه ولایت فقیه در بیانات امام راحل اشاره کرد و ابراز داشت: جامعه اسلامی اهمیت ولایت فقیه را که امام راحل(ره) به عنوان مبنای نظام و انقلاب قرار داد واقعا در آن زمان بیشتر احساس کرد. عضو جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه نباید از حماسه ۹ دی استفاده جناحی کرد بلکه این حماسه، حماسه ملی، دینی، انقلابی و مربوط به همه مردم است، عنوان کرد: اگر بگوییم حضور مردم مربوط به تقویت فلان جناح یا برای برخورد با فلان جناح بود، در حقیقت ظلم به این حماسه است. 🌐 لینک خبر: https://www.magiran.com/article/3489757 ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه 🔷آیت الله محمد جواد 🔺 قبل از انقلاب خیلی بهتر از حالا بود !! 🔺 یک تهمتی است که زدند . 8️⃣ قسمت هشتم @fotooh1 ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
16.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹شرح روایت مربوط به اسمای نه گانه حضرت زهرا(علیها السلام) ✔️ بیانات آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی پیرامون حضرت زهرا(سلام الله علیها) ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه 🔷آیت الله محمد جواد 🔺 در قضیه به چه جمع‌بندی رسیده است؟ 🔺مشکل در اجراست ربطی به حوزه ها ندارد. 🔺 نقش در مورد پاسخ به چیست ؟ 9️⃣ قسمت نهم @fotooh1 ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🔻پیام آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در پی شهادت (ره) بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون شهادت سردار بزرگ اسلام و ایران آقای حاج قاسم سلیمانی رحمة الله علیه و همراهان غیور و مجاهدش اگرچه حادثه ای بس ناگوار است و قلوب همه آزاد مردان و مجاهدان را جریحه دار نمود اما در واقع برگ زرینی در تاریخ جهاد و شهادت در اسلام است. آمریکای جنایتکار و ترامپ خبیث با این ترور ناشیانه طبل زوال استکبار و آغاز رشد جهاد و فداکاری را در همه عالم به صدا درآوردند. این شهید بزرگوار الگویی بس راسخ و موثر برای جوانهای منطقه و همه دلدادگان به راه مقاومت است. این حادثه بزرگ را محضر مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و رهبری معظم انقلاب و همه ملت عظیم الشان ایران و مجاهدان در راه خدا و مجموعه معظم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جان برکفان سپاه قدس و خانواده های عزیز این شهیدان تبریک و تسلیت عرض می نمایم. امید آنکه با این شهادت انگیزه دفاع از اسلام و مقابله با کفر جهانی خصوصا آمریکا در همه ملت ها افزون گردد و هرچه زودتر شاهد اضمحلال استکبار خصوصا اسرائیل غاصب باشیم . ان شاء الله محمدجواد فاضل لنکرانی ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🔻 بیانات آیت الله به مناسبت رحلت آیت الله (ره)👇