240602_002.mp3
7.96M
📢 #اصول #المقصد_السابع #الاصول_العملیة
#اصالة_الاحتیاط #دوران_الامر_بین_المتباینین
#التنبیه_الرابع_و_الخامس
📅 ۱۳/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳
💠جلسه ۱۲۹
📚موضوع جلسه :
1️⃣شرط دوم انحلال حکمی در علم اجمالی این است که اماره یا اصل منجز در یک طرف بعد از حدوث علم اجمالی اتفاق نیفتاده باشد.
2️⃣اگر دو یا چند علم اجمالی طرف یا اطراف مشترک داشتند پس مشهور قائلند که علم اجمالی دوم دیگر منجِّز نیست و هم قائلین به علیت و هم قائلین به اقتضائیت می گویند که اصل مؤمن در اناء غیر مشترک از علم اجمالی دوم بدون معارض جاری می شود.
3️⃣اگر علم اجمالی به وجود نجاست در اناء ازرق یا ابیض در کار باشد و سپس علم اجمالی دومی به وجود نجاست در اناء ازرق یا اسود حادث شود پس مشهور قائلند که علم اجمالی دوم منجِّز نیست.
4️⃣دلیل قائلین به علیت تنجز علم اجمالی نسبت به عدم تنجز علم اجمالی دوم این است که در طرف مشترک محال است علم اجمالی منجِّز تکلیف باشد زیرا «المتنجَّز لا یتنجز ثانیا»؛ این دلیل درست نیست زیرا بنا بر مبنای ایشان ما نحن فیه از قبیل این است که معلول واحد حدوثا معلول یک علت باشد اما بقاءا معلول دو علت در عرض هم باشد.
5️⃣دلیل قائلین به اقتضائیت علم اجمالی برای تنجز هم درست نیست زیرا سه اصل مومن در اناء ازرق و ابیض و اسود در عرض هم در نظر گرفته می شوند و لذا با هم تعارض و تساقط می کنند و این طور نیست که اصل مؤمن در اناء اسود بدون معارض جاری باشد.
240605_002.mp3
7.75M
📢 #اصول #المقصد_السابع #الاصول_العملیة
#اصالة_الاحتیاط #دوران_الامر_بین_المتباینین
#التنبیه_الخامس و السادس
📅 ۱۶/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳
💠جلسه ۱۳۰
📚موضوع جلسه :
1️⃣اگر دو علم اجمالی در یک یا بعض اطراف مشترک بودند و علم اجمالی و معلوم بالاجمال دومی متاخر بودند پس علم اجمالی دومی در کار نیست یعنی علم اجمالی به تکلیف زائدی تولید نمی شود و لذا اصل مؤمن در اناء مختص در علم دوم بدون معارض جاری می شود.
2️⃣شمول و اطلاق یک دلیل نسبت به یک مورد همیشه تابع عرف است و این عرف است که می گوید اگر علم اجمالی به وجود نجاست در اناء ازرق یا ابیض در کار بود و سپس علم به وجود نجاست در اناء ازرق یا اسود آمد پس شمول دلیل قاعده طهارت نسبت به اناء اسود بدون معارض است.
3️⃣اگر علم اجمالی به نجاست این آب یا نجاست این گلاب در کار بود پس نمی توان اصل مؤمن را در اناء حاوی آب به لحاظ اثر وضعی مختص که جواز وضوء است جاری نمود؛ زیرا تفکیک دو اثر به لحاظ جریان اصل غیر عرفی است و وقتی عرف بین جریان دو اصل مؤمن در طرفین مناقضه می بیند فرقی برای او ندارد که یک طرف دارای دو اثر مختص و مشترک است و طرف دیگر فقط دارای اثر مشترک است.
🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240608_002.mp3
8.89M
📢 #اصول #المقصد_السابع #الاصول_العملیة
#اصالة_الاحتیاط #دوران_الامر_بین_المتباینین
#التنبیه_السابع_و_الثامن
📅 ۱۹/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳
💠جلسه ۱۳۱
📚موضوع جلسه :
1️⃣وقتی علم اجمالی به تکلیف الزامی ظاهری (وجوب احتیاط) تعلق می گیرد اگر مؤدای آن اماره باشد پس این علم اجمالی حجت است و فرقی ندارد که اجمال در ناحیه علم باشد یا در ناحیه خود اماره و حجت باشد مانند وقتی که بینه قائم شده است بر نجاست یک اناء اما آن اناء برای مکلف در بین چند طرف مشتبه می شود یا بینه ابتدائا بر نجاست احد الانائین قائم می شود.
2️⃣اگر علم اجمالی به وجوب احتیاط در احد الاطراف مؤدّای اصل استصحاب باشد پس اگر اجمال از ناحیه علم باشد دیر علم اجمالی منجِّز نخواهد بود مانند وقتی که احد الاطراف مستصحب النجاسة بوده است اما برای مکلف در بین اطراف مشتبه شده باشد.
3️⃣اگر علم اجمالی به وجوب احتیاط در احد الاطراف مؤدّای از اصل استصحاب باشد و اجمال از ناحیه خود استصحاب باشد پس علم اجمالی منجِّز است مانند وقتی که مستصحب النجاسة، احد الاطراف است یعنی مکلف یقین دارد که یکی از اطراف نجاست داشته است و الان نجاست آن مشکوک است.
4️⃣علم اجمالی در تدریجیات بنا بر نظر مشهور منجِّز است مانند این که می داند یا روزه امروز بر او واجب است یا روزه فردا بر او واجب می شود؛ تکلیف وجوب صوم فردا بر مکلف فعلی است اما بالفعل نیست و همین که در ظرف خودش بالفعل می شود کافی است که گفته شود علم اجمالی به تکلیف فعلی تعلق گرفته است.
🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240609_002.mp3
6.94M
📢 #اصول #المقصد_السابع #الاصول_العملیة
#اصالة_الاحتیاط #دوران_الامر_بین_المتباینین
#التنبیه_الثامن_و_التاسع
📅 ۲۰/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳
💠جلسه ۱۳۲
📚موضوع جلسه :
1️⃣علم اجمالی در تدریجیات منجِّز است و دو اشکال وارد شده بر تنجز این علم وارد نیست بنابراین اگر شک کند که یا روزه امروز بر او واجب است یا روزه فردا بر او واجب خواهد شد باید هر دو روز روزه بگیرد.
2️⃣موضوع برائت احتمال تکلیف فعلی است نه بالفعل بنابراین همین امروز هم اصل برائت نسبت به احتمال وجوب روزه امروز وجود دارد و هم اصل برائت نسبت به احتمال وجوب روزه فردا وجود دارد و این دو اصل تعارض و تساقط می کنند.
3️⃣اگر اضطرار به یک طرف معین از اطراف علم اجمالی باشد پس در صورتی علم اجمالی نسبت به طرف غیر مضطر الیه منجِّز خواهد بود که علم اجمالی مقدم بر اضطرار باشد اما اگر اضطرار به فرد معین ابتدائا رخ دهد و بعد علم اجمالی بیاید هر چند سبب التکلیف قبل از اضطرار باشد باز علم اجمالی منجِّز طرفی که مضطر الیه نیست نخواهد بود.
🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240610_002.mp3
7.48M
📢 #اصول #المقصد_السابع #الاصول_العملیة
#اصالة_الاحتیاط #دوران_الامر_بین_المتباینین
#التنبیه_التاسع
📅 ۲۱/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳
💠جلسه ۱۳۳
📚موضوع جلسه :
1️⃣اگر مکلف به فرد مردد از اطراف علم اجمالی مضطر شد پس ارتکاب آن بر او جواز عقلی واقعی دارد یعنی چه نجس باشد و چه پاک باشد در ارتکاب آن مستحق عقوبت نیست؛ در این جا با نظر مرحوم شیخ و خویی اختلاف وجود دارد زیرا قائلند که اگر فرد مردد مضطر الیه نجس باشد پس مرتکب حرام غیر منجَّز شده است.
2️⃣قبل از ارتکاب اناء مرددی که واقعا نجس است و مضطر الیه است حرمت فعلی موجود است اما بعد از شرب عرفا و عقلا به آن اناء اضطرار دارد و اضطرار رافع حرمت فعلیه است.
3️⃣اگر مکلف بعد ارتکاب فرد مردد مضطر الیه، دومی را نیز شرب کند پس مستحق عقوبت است؛ زیرا یا نجس را شرب کرده است که معصیت است یا پاک را شرب کرده است که متجری خواهد بود و هر دوی آنها مستحق عقوبتند بر خلاف نظر آخوند که ارتکاب فرد غیر مضطر الیه را جائز می دانند.
🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240611_002.mp3
7.48M
📢 #اصول #المقصد_السابع #الاصول_العملیة
#اصالة_الاحتیاط #دوران_الامر_بین_المتباینین
#التنبیه_التاسع_و_العاشر
📅 ۲۲/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳
💠جلسه ۱۳۴
📚موضوع جلسه :
1️⃣جواز شرب احدهما وقتی اضطرار به «احد لا علی التعیین » باشد جواز واقعی عقلی است که عدم الزام شارع نسبت به هر طرف از اطراف علم اجمالی انتزاع می شود.
2️⃣اگر بعضی از اطراف علم اجمالی از محل ابتلاء خارج شدند پس علم اجمالی نسبت به فرد داخل در محل ابتلاء منجِّز نیست و اصل مؤمن در آن بدون معارض جاری می شود.
3️⃣شارع مقدس نسبت به فرد داخل و فرد خارج از محل ابتلاء دو تا ترخیص دارد و هر دوی اینها جاری هستند و تعارض و تساقطی در کار نیست زیرا عرف بین جریان این دو ترخیص با تکلیف معلوم بالاجمال مناقضه ای نمی بیند زیرا ارتکاب فرد خارج از محل ابتلاء عادتا محال است.
4️⃣فرد خارج از محل ابتلاء دارای دو صورت است: گاهی مقدمات صعبه و مشقت زا برای دسترسی به آن لازم است که عادتا دسترسی به آن محال است و گاهی با وجود دسترسی به آن ارتکاب به آن به جهت منافرت با طبع انسانی عادتا محال است.
🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi