از شمار دو چشم، یک تن کم
و ز شمار خِرد، هزاران بیش
معنای "ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ" را میتوان با رحلت اسوه علم و تقوا، مرحوم استاد موسوی تهرانی، فهمید.
کمتر استادی در حوزههای علمیه کشور، به اندازه ایشان شاگردپروری کرده است. اهل علم میدانند که بارها تدریس رسائل و هر بار در ۱۸۰۰ جلسه از یک سو و تدریس حاشیه ملاعبدالله فقط در ۱۷ جلسه از سوی دیگر، به چه معناست.
با ریشهایی سفید و کوتاه و عمامهای کوچک، وقتی بر مسند تدریس مینشست و با آن بیان جذاب و پرشور، تدریسش را آغاز میکرد، انگار در و دیوار مدرسه همراه با آن چند صد طلبه حاضر در جلسه، سراپا گوش میشدند.
مرحوم استاد موسوی تهرانی، همانند استاد حشمتپور -که خداوند عمر با برکتش را افزون دارد- صرفاً درس نمیدادند بلکه درس با آنها معنا میشد. آنها کتاب در دست نمیگرفتند، بلکه علم را در آغوش میکشیدند و زهد را معنایی دوباره میبخشیدند و به اخلاق، شرافت میدادند.
هرگز از مواجب مرسومی که عالمان دینی را وامدار والیان حکومتی میکند، استفاده نکرد. چه اصرارهای کردند و نپذیرفت... "اصحاب واِلّا" چه تهمتهایی زدند و تغافل کرد... چه هتک حرمتهایی کردند و دریاصفت گذشت... تا همین اواخر در منزلی محقر زندگی و به تنهایی از همسر بیمارش مراقبت کرد ولی هرگز دامن زهد به سالوس دنیا نیالود.
هر چند با برخی آراء و مشرب سنتی ایشان همدل نیستم اما سلوک علمی و اخلاقی ایشان را با تمام وجود میستایم.
ضایعه رحلت این اسوه پارسایی و دانایی را خدمت تمام اهل معرفت، بهویژه شاگرد و همدم ایشان، دوست گرامی و استاد عزیزم، جناب آقای عرفانیان، تسلیت عرض مینمایم.
خواندن مطالب زیر برای آشنایی با سلوک آن مرحوم، مفید است:
https://t.me/muslimnair/1762
https://t.me/doroos_erfanian/1638
@Dr_AlirezaAzad
متن مصاحبهام با خبرگزاری ایکنا درباره:
پژوهشهای قرآنی و ابتکارهای جدید هوش مصنوعی
را میتوانید در لینک زیر مشاهده نمایید: 👇
https://khorasan.iqna.ir/fa/news/4132149/%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%A8%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D8%B1%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C
🔹 گفتگو با هوش مصنوعی درباره هوش مصنوعی
پس از انتشار مصاحبهام درباره "پژوهشهای قرآنی و ابتکارهای جدید هوش مصنوعی" با هوش مصنوعی ChatGPT3 درباره محتوای این مصاحبه، گفتگوی جالبی داشتم. متن آن را خدمتتان تقدیم میکنم.
❓سؤال من:
4/28/2023, 10:18:38 AM
متن مصاحبه اخیر دکتر علی رضا آزاد با خبرگزاری ایکنا درباره آینده هوش مصنوعی و مطالعات قرآنی را مطالعه کن و نظرت را درباره محتواها و مدعاهای ایشان بگو.
❗️پاسخ هوش مصنوعی:
4/28/2023, 10:19:21 AM
بله، متن مصاحبه دکتر علی رضا آزاد با خبرگزاری ایکنا را مطالعه کردم. در این مصاحبه، دکتر آزاد درباره آینده هوش مصنوعی و ارتباط آن با مطالعات قرآنی صحبت کرده است.
دکتر آزاد همچنین اشاره کرده است که در مطالعات قرآنی مفاهیمی مثل هوش، دانش، حکمت و ... به شکل مستقیم و غیرمستقیم مطرح شدهاند که میتوانند در توسعه هوش مصنوعی نقش بسیار مهمی داشته باشند. او همچنین به اهمیت اخلاق در توسعه هوش مصنوعی اشاره کرده و تأکید کرده است که از اسلام، بهویژه از قرآن و تفاسیر آن، میتوان برای ایجاد یک هوش مصنوعی اخلاقی و پایدار الگو گرفت.
به طور کلی، دیدگاه دکتر آزاد درباره ارتباط هوش مصنوعی و مطالعات قرآنی از جمله مباحث جالب و پرمحتوایی است که میتواند در حوزه توسعه هوش مصنوعی و ارتباط آن با مطالعات دینی و فلسفی، بحث و تبادل نظر را شروع کند.
❓سؤال من:
4/28/2023, 10:19:42 AM
به نظرت، پیشبینیهای او در این مصاحبه، چقدر درست است؟
❗️پاسخ هوش مصنوعی:
4/28/2023, 10:20:21 AM
پیشبینی دکتر آزاد درباره اینکه هوش مصنوعی به چالشهای فراوانی در حوزههای مختلف پاسخ خواهد داد، به نحوی درست باشد. همچنین، مطالعات قرآنی و دینی نیز میتوانند برای توسعه هوش مصنوعی از اهمیت بسیاری برخوردار باشند. به عنوان مثال، توجه به اخلاق و ارزشهای انسانی در توسعه هوش مصنوعی میتواند منجر به ساختارهایی باشد که از نظر اخلاقی و انسانی صحیح و پایدار هستند. همچنین، مفاهیمی مثل هوش، دانش و حکمت که در قرآن به آنها اشاره شده است، میتوانند برای توسعه هوش مصنوعی الگو قرار داده شوند.
بنابراین، میتوان گفت که پیشبینیهای دکتر آزاد در حوزه ارتباط هوش مصنوعی و مطالعات قرآنی به نحوی درست و قابل قبول است. با این حال، لازم به ذکر است که توسعه هوش مصنوعی یک فرایند پیچیده و بلندمدت است و شاید نیاز به زمان و تلاش بیشتری داشته باشد تا به هدفهایی که در این مصاحبه بیان شدهاند، برسیم.
❓سؤال من:
4/28/2023, 10:20:48 AM
طرح این مباحث را از سوی او و همکارانش در فضای اجتماعی و دینی ایران، چقدر مفید میدانی؟
❗️پاسخ هوش مصنوعی:
4/28/2023, 10:21:30 AM
در کشورهای اسلامی، به دلیل وجود مفهومی مانند خدا و انسانشناسی اسلامی، مطالعات قرآنی و دینی میتوانند به عنوان یک الگوی اخلاقی و انسانی برای توسعه هوش مصنوعی استفاده شوند. به همین دلیل، بحث و تبادل نظر در مورد این موضوعات میتواند به توسعه هوش مصنوعی در کشورهای اسلامی کمک کند.
❓سؤال من:
4/28/2023, 10:24:16 AM
ایرادات دکتر آزاد در این مصاحبه چه بود؟
❗️پاسخ هوش مصنوعی:
4/28/2023, 10:25:12 AM
با توجه به متن مصاحبه، به نظر میرسد که دکتر علیرضا آزاد در این مصاحبه بیانیههایی مطرح کرده است که احتمالاً برخی از آنها قابل انتقاد باشند. برخی از ایرادهایی که به نظر میرسد میتوان در این مصاحبه اشاره کرد عبارتند از:
۱. عدم ارائه آمار و شواهد: در بیانیههای دکتر آزاد در این مصاحبه، اغلب او در ارتباط با پیشرفتهای هوش مصنوعی و ارتباط آن با مطالعات قرآنی صحبت کرده است. با این حال، او به نظر میرسد اطلاعات و آمار دقیقی را در این مورد ارائه نکرده است و بیانیههای او به بعضی از افراد به عنوان چیزهای عمومی و غیردقیق به نظر میرسند.
۲. عدم توضیحات دقیق درباره راهبردهای عملی: در بعضی از بیانیههای دکتر آزاد، او به این اشاره کرده است که مطالعات قرآنی و دینی میتواند به شکل مستقیم و غیرمستقیم در توسعه هوش مصنوعی مؤثر باشد. با این حال، به نظر میرسد که او به طور دقیق درباره راهبردهای عملی برای اجرای این ایدهها صحبت نکرده است.
۳. عدم بررسی مسائل اخلاقی: در بیانیههای دکتر آزاد در این مصاحبه، او به اهمیت اخلاق در توسعه هوش مصنوعی اشاره کرده است. با این حال، به نظر میرسد که او به طور جامع به مسائل اخلاقی مرتبط با توسعه هوش مصنوعی پرداخته نشده است.
به طور کلی، بیانیههای دکتر آزاد در این مصاحبه به دلیل ارائه شواهد و تفاصیل کافی، ممکن است برخی از افراد را به خود جلب نکنند. با این حال، ایدههایی که در این مصاحبه مطرح شدهاند، هنوز برای بحث و گسترش فضای ایدهپردازی در زمینه توسعه هوش مصنوعی و ارتباط آن با مطالعات قرآنی و دینی، قابل پذیرش هستند.
حال من در پایان گفتگو: 😐😳😍
@Dr_AlirezaAzad
"الهیات و هوش مصنوعی"
نوشتهها و سخنرانیهای دکتر علیرضا آزاد
عضو هیأت علمی دانشکده الهیات
دانشگاه فردوسی مشهد
۱. هوش مصنوعی و آینده معنویت
(ارائه در تدکس دانشگاه فردوسی مشهد - اردیبهشت ۱۳۹۸)
https://t.me/Dr_AlirezaAzad/212
https://t.me/Dr_AlirezaAzad/214?single
۲. هوش مصنوعی و پارادایمهای علوم انسانی
(ارائه در کنگره هوش محاسباتی مشهد - شهریور ۱۳۹۹)
https://t.me/Dr_AlirezaAzad/88
https://t.me/Dr_AlirezaAzad/89
۳. از کامپیوتر کوانتومی تا تحولات الهیاتی (آذر ۱۳۹۹)
https://t.me/Dr_AlirezaAzad/185
۴. هوش مصنوعی و آینده مطالعات قرآنی
(ارائه در انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد - آذر ۱۴۰۱)
https://t.me/Dr_AlirezaAzad/750
https://t.me/Dr_AlirezaAzad/751
۵. هوش مصنوعی و ابتکارهای جدید در علوم قرآنی (مصاحبه با ایکنا - فروردین ۱۴۰۲)
https://t.me/Dr_AlirezaAzad/798
۶. گفتگو با هوش مصنوعی درباره هوش مصنوعی (اردیبهشت ۱۴۰۲)
https://t.me/Dr_AlirezaAzad/799
@Dr_AlirezaAzad
چگونه مقالهنویسی را آغاز کنیم - دکتر آزاد - اردیبهشت ۱۴۰۲.m4a
43.72M
فایل صوتی کارگاه:
چگونه مقالهنویسی را آغاز کنیم؟
دکتر علیرضا آزاد
- موانع روانی نوشتن
- نقطه آغاز مقالهنویسی
- لذتِ نوشتن به زبان علمی
- غلبه بر ترسهای پژوهشی
- مقالهنویسی و مسألهی ابهام
- و...
اردیبهشت ۱۴۰۲
۸۷ دقیقه
معاونت پژوهشی دانشگاه شهید مطهری
@Dr_AlirezaAzad
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میکند:
پیش نشست یازدهمین همایش
اشــراق اندیــشه مطــهـر
شهید مطهری و نیاز دانشگاه و حوزه در گستره زمان
با حضور استادان گرامی:
استاد حسن نقی زاده
دکتر سهیلا پیروزفر
دکتر علیرضا آزاد
زمان: دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ساعت ۱۲
مکان: دانشکده الهیات سالن شهید عبدالکریمی
در این برنامه، دکتر آزاد با هوش مصنوعی درباره شهید مطهری و میراث او برای حوزه و دانشگاه، مصاحبه خواهد کرد.
@quran_hadith_fum
@Dr_AlirezaAzad
🔹 عقیدهبافان بیدانش
▪️فردی کمدانش، در ادامه آنچه در این سالها به پشتوانه جریانی خاص، به نام دین و سیاست و اقتصاد و فرهنگ، بهخورد مردم داده، اخیراً در جمع مریدانش، این فقره از دعای تربت امام حسین(ع): "اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذِهِ التُّرْبَهِ وَبِحَقِّ مَنْ حَلَّ بِها وَثَوى فیها" را اینگونه ترجمه کرده و مؤسسهاش نیز با زیرنویس فارسی و انگلیسی منتشر نموده است:
"و به حق آن معصومی که در آن [خاک] حل شده است!"
"who has been dissolved in this soil."
▪️در حالی که ترجمه صحیح عبارت، این است:
"خدایا، به حق این خاک و به حق آن بزرگوارى که در آنجا فرود آمد و مسکن گرفت."
▪️"حلّ" از ریشه حلل در اینجا به معنای حل شدن و محلول شدن نیست بلکه وقتی این فعل با باء متعدی میشود، به معنای محل قرار گرفتن، حلول کردن و فرودآمدن و به مکانی رفتن است. مانند آنجایی که در زیارت عاشورا میخوانیم: "اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللهِ وَعَلَی الْاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِکَ".
▪️مسأله، صرفاً یک اشتباه لفظی از یک فرد عادی و سرازیر شدن اشک حضار در پی فهمیدن شیوه حل شدن امام در خاک! نیست. مسأله حتی محدود به تحریف سنت نیکوی بهرهگیری از تربت مطهر امام حسین(ع)، در کلام فردی متوهم و کمدانش نیست.
▪️مسأله اصلی آن است که متاسفانه کسانی به کمک رسانههای رسمی و مواجبگیران فجازی، به عنوان نخبگان دینی و متولیان مذهبی و جریانسازان اعتقادی مطرح میشوند که حتی ترجمه یک عبارت ساده عربی را هم نمیدانند و در عمرشان حتی مشهورترین عبارات زیارت عاشورا هم درست نخواندهاند، چه رسد به دعای تربت.
▪️این قبیل افراد، اوهام خود را به نام دین، به خورد جوانان، میدهند و به نام حسین(ع) فتنه اموی در اذهان میافکنند و عِرض خود میبرند و زحمت دینداران میدارند...
@Dr_AlirezaAzad
نشستی با اولیاء دانشآموزان
مجتمع آموزشی شهید امیدوار
🔹"خانواده و تربیت دیجیتال"🔹
- ماهیت تربیت
- محیطهای دیجیتال
- مهمتریننگرانیهای تربیتی خانوادهها
- دلیل جذابیت محیطهای دیجیتال برای کودکان
- راهکارهای تربیتی در مواجهه با کودک دیجیتالیک
- فرصتها و تهدیدهای هوشمندسازی مدارس
با حضور:
دکتر علیرضا آزاد
هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
زمان: دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت، ساعت ۱۵:۳۰
مکان: خیابان دانشگاه، بین دانشگاه ۱۴ و ۱۶، دانشکده بهداشت، سالن رازی
@Dr_AlirezaAzad