عرفان فاطمی در سبک زندگی - ۳ - دکتر آزاد - دی ۱۴۰۱.m4a
22.26M
سخنرانی ایام فاطمیه
موضوع:
عرفان فاطمی در سبک زندگی
(شرح معاصرانه "فص فاطمیه" علامه حسن زاده آملی)
دکتر علیرضا آزاد
(جلسه ۳)
دیماه ۱۴۰۱
@Dr_AlirezaAzad
عرفان فاطمی در سبک زندگی - ۴ - دکتر آزاد - دی ۱۴۰۱.m4a
24.99M
سخنرانی ایام فاطمیه
موضوع:
عرفان فاطمی در سبک زندگی
(شرح معاصرانه "فص فاطمیه" علامه حسن زاده آملی)
دکتر علیرضا آزاد
(جلسه ۴)
دیماه ۱۴۰۱
@Dr_AlirezaAzad
عرفان فاطمی در سبک زندگی - ۵ - دکتر آزاد - دی ۱۴۰۱.m4a
24.35M
سخنرانی ایام فاطمیه
موضوع:
عرفان فاطمی در سبک زندگی
(شرح معاصرانه "فص فاطمیه" علامه حسن زاده آملی)
دکتر علیرضا آزاد
(جلسه ۵)
دیماه ۱۴۰۱
@Dr_AlirezaAzad
حضرت فاطمه در آثار اسلامپژوهان غربی - دکتر آزاد - دی ۱۴۰۱.m4a
26.82M
سخنرانی روز شهادت حضرت فاطمه(س)
حضرت فاطمه در آثار اسلامپژوهان غربی
(لامنس، ماسینیون، کربن، والیری، کِلِم، مک اولیف، کلوهسی، فیدر، گَبِی، روفل و...)
دکتر علیرضا آزاد
هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
دی ۱۴۰۱
۵۳ دقیقه
@Dr_AlirezaAzad
انجمن علمی ادیان و عرفان تطبیقی و کانون نماز دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میکنند:
🔮 سلسله نشستهای بررسی عبادت و نیایش در ادیان الهی 🔮
موضوع نشست پایانی:
از ناز تا نیاز
(درنگی عرفانی در رواندرمانیِ نماز)
✍ با حضور: دکتر علیرضا آزاد
عضو هیأت علمی گروه معارف دانشگاه فردوسی مشهد
🔺تاریخ: روز یکشنبه، ۱۱ دی ماه
🔺زمان: ۱۲:۳۰ الی ۱۳:۳۰
🔺مکان: دانشکده الهیات، سالن شهید عبدالکریمی
@Dr_AlirezaAzad
▪️سریال چرنوبیل و هزینه دروغ
از سریال چرنوبیل تعریف بسیاری شنیده بودم. امتیاز ۹.۴ از IMDb رغبتم را برای تماشایش بیشتر کرد. امروز این سریال ۵ قسمتی را دیدم. از جهاتی عالی بود اما کلاً چندان نپسندیدم.
به نظر میرسد جنایت و پنهانکاری دولتمردان شوروی در حادثه چرنوبیل، به مراتب بیشتر از چیزی بود که سریال به تصویر کشید. به تنازع قدرت بلوک شرق و غرب و روایتهای غیر رسمی از علل حادثه هم پرداخته نشد. بار عاطفی فوقالعادهای هم نداشت. سر آخر، چنان که باید و شاید، تازیانه حقیقت بر پیکر دروغ ننشست.
سریال چرنوبیل صحنههای سینمایی و ماندگار فراوان (مثل مواجهه معدنچیها با وزیر و یا شیردوشی پیرزن و توله سگهای داخل آپارتمان و...) و دیالوگهای ماندگار اندکی داشت که شاید مهمترینش در پایان سریال بود:
از کسانی که از هزینه حقیقت هراس دارند، میپرسم که هزینه دروغ چیست؟
@Dr_AlirezaAzad
الف مثل استاد... الف مثل آزادگی...
هفتهای نیست که خبر اخراج، عدم تمدید قرارداد و اعلام قطع همکاری دانشگاهها با برخی همکاران و استادان در دانشگاههای مختلف، به گوش نرسد. معلوم نیست که این داس کجمدار، تا کی و کجا، مزرعه سبز اندیشه و آزادگی را درو خواهد کرد.
متأسفانه بیان عواقب فاجعهبار این اقدامات، تاکنون اثری در تغییر اراده و عمل سازمانیافته بانیان و عاملان نامآشنای این اخراجها نداشته است. لذا از بیان تحلیلهای منطقی میگذرم و تنها به ذکر چند عبرت تاریخی در نسبت دانشگاه و حکومت، بسنده میکنم:
▪️روزی روزگاری به دستور رژیم ظالم پهلوی، شهید مطهری زندانی و حتی ممنوع المنبر شد، اما دانشگاه تهران هیجگاه او را اخراج نکرد.
▪️روزی روزگاری به دستور رژیم ظالم پهلوی، تدریس دکتر شریعتی در دانشگاه فردوسی و دانشکده ادبیاتی که اکنون به نام اوست، ممنوع شد اما در پژوهشگاه وزارت علوم وقت، بهکار گرفته شد و دانشگاه فردوسی مشهد هیچگاه حقوق ماهیانه استادی او را قطع نکرد.
▪️روزی روزگاری به دستور رژیم ظالم پهلوی، شهید مفتح دستگیر و مسجدش تعطیل شد اما دانشگاه تهران، کلاس درسش در دانشکده الهیات را از او نگرفت.
احتمالاً مفاهیمی مثل حرمت دانشگاه و استقلال نهادهای علمی و پرهیز از سیاستزدگی در مدیریت آکادمیک، معنای قابلفهم یا قابل قبولی برایتان ندارد لذا ساده میگویم:
نه استادانی که این روزها اخراج میکنید، بانفوذتر از شهید مطهری و اثرگذارتر از دکتر شریعتی و مخالفتر از شهید مفتح میباشند و نه شما ضعیفتر و آسیبپذیرتر از رژیم بیبنیاد پهلوی هستید. پس به حکم "خُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ" در این قیاس تأمل کنید و عاقبتاندیشانهتر سیاست بورزید و روادارانهتر گام بردارید.
ما تاریخ را و شما روایتِ تاریخ را میسازید اما نه ما و نه شما هرگز قضاوتِ تاریخ را نمیتوانیم بسازیم. از تاریخ عبرت گیرید تا مایه عبرت تاریخ نشوید.
@Dr_AlirezaAzad
🔹در تعطیلات
تعطیلات بین دو ترم، علاوه بر تصحیح ورقههای امتحانی - که یکی از سختترین کارهای عمرم است - فرصتی برای دیدن فیلمها و خواندن کتابها و شنیدن سخنرانیهای زیر بود:
🎥 فیلم:
▪️The Legend of 1900
یک هفته است که از حس و حال ویژه این فیلم بیرون نیامدهام. دیالوگهای ماندگار، تصاویر منحصر به فرد و موضوعی فلسفی، روانشناختی، هنری همان اصالتی بود که از تورناتوره و کارگردان سینما پارادیزو و مالنا و... انتظار میرفت.
▪️Jai Bhim
فیلم در مرز هالیوود و بالیوود حرکت کرد. اثر هنری فوقالعادهای بود اما شعور و احساس عمیق و تازهای در آن نیافتم. تصاویر و کلیشههای کمونیستیاش خیلی خام بود.
▪️Trumbo
نفوذ اندیشههای کمونیستی در امریکا و هالیوود وآنچه بر سر نویسندگان میآورند، موضوع جالب و محوری این فیلم بود. هر چند خیلی بهتر از این میتوانست آن را بپروراند.
▪️Babylon
موضوعی جالب (چالشهای ورود صدا به سینما) و نامی عالی انتخاب کرد. اما تقلید کورکورانه از Eyes wide shut به گمانم از ارزش های آن کاست. تفاوت دو شخصیت اصلی فیلم، کاملاً باورپذیر بود.
▪️Now You See Me1
بی دلیل نیست که یکی از بالاترین امتیازهای IMDb را در ژانر سرقت کسب کرده است. فیلمی جذاب و روان و غافلگیرانه بود.
▪️Now You See Me2
جذابیتهای این فیلم در ادامه داستان قبلی کاهش پیدا نکرد. جالب آنکه سوارکاران از قدرت خود در تغییر چهره حقیقت، به عنوان راهی برای بیان بهتر حقیقت استفاده میکردند.
▪️Snatch
دیدنش یکی از بیفایدهترین کارهایی بود که در این مدت انجام دادم.
▪️Deadpool 1
به توصیه و انتخاب پسرهایم آن را با هم دیدیم. خب، معلوم است با افکار و سلایق امثال من فاصله دارد. تخیل های تکنولوژیک نسل جدید همان کاری را با انسان میکند که توهمهای ایدئولوژیک با نسلهای گذشته میکرد. باید خیلی مراقب بود.
📕 کتاب:
▪️عصر هوش مصنوعی و آینده ما انسانها: کسینجر، اشمیت، هوتنلوچر
خواندنش چندان طول نکشید. فیشبرداری و خطکشی را برای دور دوم مطالعهاش گذاشتم. انتظار تحلیل فلسفی و اجتماعی بیشتری از این کتاب درباره هوش مصنوعی و تاثیرات آن در زندگی آینده انسانها داشتم اما سه نویسنده سرشناس آن، ترجیح دادند عمدتاً به شناساندن این آینده بپردازند. گمان میکنم هوش مصنوعی آیندهای بهمراتب پرچالشتر از آنچه در این کتاب به تصویر کشیده شده است، رقم خواهد زد.
🎙سخنرانی:
▪️اندر حکایت حقیقت و روش: عبدالکریم سروش
آنچه دکتر سروش به عنوان دستاورد جدید اندیشهورزی اش معرفی کرد، در هرمنوتیک فلسفی کاملاً شناخته شده است. آنچه او به عنوان سیره عقلا معرفی کرد نیز در قالب مباحثی نظیر سنت، دیالکتیک، فراروش، کاربست و... به شکلی قانعکنندهتر در هرمنوتیک فلسفی مطرح شده است.
▪️موانع تاریخی رشد علم و توسعه در کشورهای اسلامی: رسول جعفریان
بعد از مدتها، یک سخنرانی جدی شنیدم. تغییر معنای علم در طول تمدن اسلامی و تأثیرش در مسائل اجتماعی امروز ما، بسیار جالب بود. اما مانند سایر مباحث استاد جعفریان، مشوب به مباحث فلسفی عمیقی نیست اما به لحاظ تاریخی، عالی است. چند روز بعد، در گفتگو با دوست اندیشمندی، این بحث را در مقایسه فرهنگ سومری و بابلی و تاثیر آن در نوع دینورزی و علمآموزی و سیاستپردازی امروزمان پی گرفتیم. شاید در آینده مطلب مستقلی در اینباره بنویسم.
▪️نقد و بررسی کتاب «ساختار انقلابهای علمی»: مرتضی مردیها
آنچه پارادایم با ما می کند و در ناخودآگاه جمعی ما شکل میدهد و آنچه ما با آن میکنیم، در توصیف نیکوی دکتر مردیها درباره یکی از مهمترین کتابهای جریانساز قرن بیستم آمده است. بهگمانم کوهن و گادامر و پوپر هر چند از هم خوششان نمیآمد، اما در حال بیان یک مطلب به چند زبان بودند.
@Dr_AlirezaAzad
🔹 برنامه تدریسهای ترم جدید
(ترم دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱)
▪️زمان کلاسهای حضوری و آدرس کانالهای درسی اینجانب در ترم دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱
🔹اخلاق کاربردی (کارشناسی)
چهارشنبهها، ساعت ۱۶
🔹 ویرایش متون علمی (کارشناسی)
چهارشنبهها، ساعت ۱۰
🔹 روش تحقیق (کارشناسی ارشد)
سهشنبهها: ساعت ۱۰
🔹روش تدریس (کارشناسی ارشد)
سهشنبهها، ساعت ۱۴
🔹مبانی و قواعد تفسیر (کارشناسی ارشد)
چهارشنبهها، ساعت ۸
▪️فهرست کامل کانالهای درسی مجازی اینجانب را میتوانید در آدرس زیر مشاهده نمایید:
https://t.me/Dr_AlirezaAzad/705
▪️عضویت در کانالهای درسی و استفاده از فایلهای صوتی اینجانب برای عموم علاقهمندان آزاد و نقل و انتشار آن، به شرط عدم استفاده تجاری، حتی بدون کسب اجازه و بدون نام بردن از بنده، بلامانع است.
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار
@Dr_AlirezaAzad