📌آیا امام علی (ع) جسارت و اهانت به همسرشان را در ماجرای کوچه میدانستند ؟ و آیا در واقعه هجمه به خانه حضرت زهرا(س) امام علی (ع) واکنشی نسبت به جسارت کنندگان داشتند..!؟
✍️در رابطه با درخواست حضرت زهرا(سلام الله علیها) از امام حسن(علیه السلام) برای اینکه ماجرای جسارت به آن حضرت در کوچه را به امام علی(علیه السلام) نگوید، اولا منبع معتبر تاریخی ندارد و بعنوان زبان حال توسط مداحان و روضه خوان ها گفته می شود.
▪️ثانیاً این زبان حال مربوط به ماجرای پاره کردن قباله فدک توسط خلیفه دوم و سیلی زدن به حضرت زهرا(سلام الله علیها) بود که امام علی(علیه السلام) حضور نداشتند.
▪️اما در جریان هجوم به خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها) و جسارت به ایشان و مجروح شدن حضرت زهرا(سلام الله علیها)، امام علی(علیه السلام) حضور داشتند و حضرت با دیدن این اهانت و جسارت، خلیفه دوم را بر زمین کوبیدند و روی سینه او نشستند در حالیکه داشت جان می داد ، امام علی(علیه السلام) فرمود اگر وصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) به من نبود که باید صبر کنم، کسی از شما حریف من نمی شد.1
1.کتاب سلیم بن قیس، تحقیق محمد باقر انصاری (387)، بحار الأنوار مجلسی، (28 / 299) (43 / 198).
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه...
سلام بر تو ای مولایی که زمین و زمینیان، عطر خدا را تنها از وجود تو می شنوند.
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
1401-10-10.WAV
7.54M
📔 درس #خارج_فقه #مضاربه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
جلسه ۸۵
شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
💠امام صادق عليه السلام
🔹اَلشِّتَاءُ رَبِيعُ اَلْمُؤْمِنِ يَطُولُ فِيهِ لَيْلُهُ فَيَسْتَعِينُ بِهِ عَلَى قِيَامِهِ وَ يَقْصُرُ فِيهِ نَهَارُهُ فَيَسْتَعِينُ بِهِ عَلَى صِيَامِهِ
🔸زمستان، بهار مؤمن است؛ شبهايش طولانى است و براى عبادتِ نيمه شب از آن كمك مى گيرد و روزهايش كوتاه است و براى روزه گرفتن از آن مدد مى جويد
📗بحارالأنوار ج80 ص133
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
1401-10-11.WAV
8.1M
📔 درس #خارج_فقه #مضاربه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
جلسه ۸۶
یکشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
1401-10-12.WAV
7.56M
📔 درس #خارج_فقه #مضاربه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
جلسه ۸۷
دوشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
💠 حضرت امام باقر (علیهالسلام) خطاب به جابر بن یزید جُعفی میفرمایند :
✍ ای جابر ! تو را به پنج چیز وصیت میکنم.
⇦ اگر مورد ستم قرار گرفتی، ستم نکن .
⇦ اگر به تو خیانت کردند، تو خیانت نکن .
⇦ اگر تو را تکذیب کردند، خشم نگیر .
⇦ اگر تو را ستایش کردند، دلخوش نشو .
⇦ و اگر تو را سرزنش کردند، دلگیر مشو .
بلکه درباره آنچه گفتند، فکر کن !
🔻 اگر دیدی آنچه میگویند راست است، خود را اصلاح کن . و اگر دیدی درست نیست، پس بدان که خود را مدیون تو کردند و برای جبران این دِین، از ثوابهای او به تو میدهند و از گناهان تو کم کرده، در نامه اعمال او قرار میدهند.
📚 بحار الأنوار، ج ۷۵، ص ۱۶۲
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
1401-10-13.WAV
7.03M
📔 درس #خارج_فقه #مضاربه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
جلسه ۸۸
سه شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
💠چند تفاوت مومن و منافق
🔻امام علی علیه السلام
🔹إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ يُرَى يَقِينُهُ فِي عَمَلِهِ وَ إِنَّ اَلْمُنَافِقَ يُرَى شَكُّهُ فِي عَمَلِهِ
🔸در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك
📗غرر الحكم، ح 3551
🔹شُكْرُ اَلْمُؤْمِنِ يَظْهَرُ فِي عَمَلِهِ، شُكْرُ اَلْمُنَافِقِ لاَ يَتَجَاوَزُ لِسَانَهُ
🔸سپاسگزارى مؤمن در كردارش آشكار مى شود، [امّا ]سپاسگزارى منافق از زبانش فراتر نمى رود
📗غررالحكم، ح 5661 و 5662
🔹اَلْمُؤْمِنُ حَيٌّ غَنِيٌّ مُوقِنٌ تَقِيٌّ، اَلْمُنَافِقُ وَقِحٌ غَبِيٌّ مُتَمَلِّقٌ شَقِيٌّ
مؤمن، با حیا، بی نیاز، باوقار و پرهیزگار است و منافق، بی شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت
📗غررالحكم، ح 1852 و 1853
🔹اَلْمُؤْمِنُ إِذَا أَصَابَتْهُ شِدَّةٌ صَبَرَ ، الْمُنافِقُ إِذَا أَصَابَتْهُ شِدَّةٌ ضَغَا
🔸مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب
📗تحف العقول ص۲۱۲
🔹اَلْمُؤْمِنُ فَهُوَ قَرِيبُ اَلرِّضَى بَعِيدُ اَلسَّخَطِ ، الْمُنافِقُ فَهُوَ قَرِيبُ اَلسَّخَطِ بَعِيدُ اَلرِّضَى
🔸مؤمن زود خشنود و دیر ناراحت مىشود و منافق زود ناراحت و دیر خشنود مىگردد.
📗تحف العقول ص۲۱۲
@duzduzani_ir
#نهج_البلاغه
◽️وقد قال له طلحه والزبیر: نُبایِعُکَ عَلى أَنّا شُرَکاؤُکَ فی هذَا الاَْمْر:لاَ، وَلکِنَّکُمَا شَرِیکَانِ فِی الْقُوَّهِ وَالاِْسْتِعَانَهِ، وَعَوْنَانِ عَلَى الْعَجْزِ وَالاَْوَدِ.
💠امام علیه السلام در پاسخ طلحه و زبیر آنجا که به امام پیشنهاد خلافت شورایى کردند و گفتند با تو بیعت مى کنیم به این شرط که در حکومت شریک باشیم، فرمود: نمى شود (زیرا شرکت در خلافت معنا ندارد) شما شریک در تقویت و کمک و یار و یاور به هنگام ناتوانى و سختى و مشکلات باشید.
📘#حکمت_202
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
#شرح_حکمت ۲۰۲
🔴بیعت مشروط❗️
✍ آیا منظور طلحه و زبیر این بود که واقعاً خلافت شورایى باشد و آنها با على علیه السلام شریک در تصمیم گیرى شوند. یا مقصود این بود که بخشى از قلمرو حکومت اسلامى را امام به آنها بسپارد آن گونه که از بعضى روایات استفاده مى شود؟ در بعضى از منابع معروف آمده است آن روز که زبیر با امام علیه السلام بیعت کرد امام به او فرمود: من از این مى ترسم که تو پیمان خود را بشکنى، عرض کرد: هرگز بیم نداشته باش تا ابد چنین کارى را نخواهم کرد.
امام فرمود: آیا خداوند شاهد و گواه بر این موضوع باشد، عرض کرد: آرى. چیزى نگذشت که آن دو به امیرمؤمنان علیه السلام عرض کردند: مى دانى در زمان عثمان چه اندازه به ما جفا شد و او همواره طرفدار بنى امیه بود; اما اکنون که خداوند خلافت را به تو سپرده بعضى از این فرماندارى ها را در اختیار ما بگذار امام فرمود: به قسمت الهى راضى باشید تا در این باره فکر کنم. سپس افزود: آگاه باشید من کسى را در این امانت شریک مى کنم که از دین و امانت او راضى و مطمئن باشم. از سویى دیگر هنگامى که امیرمؤمنان على علیه السلام به معاویه نامه نوشت که مردم با من بیعت کردند تو هم از اهل شام براى من بیعت بگیر و بزرگان اهل شام را نزد من بفرست و معاویه (سخت دست پاچه شد) و نامه اى براى زبیر نوشت و او را به عنوان امیرالمؤمنین خطاب کرد و گفت: از تمام مردم شام براى تو بیعت گرفتم با سرعت به سوى کوفه و بصره برو و این دو شهر را تسخیر کن که اگر آن دو را تسخیر کنى دیگر هیچ مشکلى نخواهى نداشت.
✔️ از اینجا روشن مى شود این که طلحه و زبیر به هنگام بیعت و طبق بعضى از روایات مدتى بعد از بیعت خدمت امام علیه السلام آمدند و گفتند: ما بیعت کرده ایم که با تو شریک باشیم منظورشان این بود که حکومت بصره و کوفه را امام به آنها بسپارد و به این ترتیب بر تمام عراق مسلط شوند و دست به دست معاویه بدهند شام را هم در اختیار بگیرند تا قسمت عمده کشور اسلام تحت سیطره آنها واقع شود.
با این توضیح مى فهمیم چرا امام علیه السلام دست رد بر سینه آنها گذاشت و این جواب حکیمانه پرمعنا را به آنها داد
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
#پنجشنبه
🔻«زیارت اهل قبور»
🔸السَّلامُ عَلَى أَهْلِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ مِنْ أَهْلِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ یَا أَهْلَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ بِحَقِّ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ مِنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ یَا لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ بِحَقِّ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ اغْفِرْ لِمَنْ قَالَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ احْشُرْنَا فِی زُمْرَهِ مَنْ قَالَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِیٌّ وَلِیُّ اللَّهِ...
🌺با قرائت یک #فاتحه روحشان را شاد کنیم.
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
▪️13 جمادی الثانی سالروز وفات حضرت #ام_البنین سلام الله علیها
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
▪️13 جمادی الثانی ﻭﻓﺎﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻡّ ﺍﻟﺒﻨﻴﻦ علیها ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 64 هـ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻡّ ﺍﻟﺒﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻗﻤﺮ ﺑﻨﻰ ﻫﺎﺷﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺣﻠﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ. (1)
ﻧﺎﻡ ﻣﺒﺎﺭک ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺎﻃﻤﻪ، ﻭ ﻛﻨﻴﻪ ی ﺷﺮﻳﻔﺶ ﺍﻡّ ﺍﻟﺒﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻨﻴﻪ ﻣﻌﺮﻭﻓﻨﺪ. ﭘﺪﺭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺣﺰﺍﻡ ﺑﻦ ﺧﺎﻟﺪ، ﻭ ﻣﺎﺩﺭﺷﺎﻥ ﻟﻴﻠﻰ ﺩﺧﺘﺮ ﺷﻬﻴﺪ ﺑﻦ ﺍﺑﻰ ﻋﺎﻣﺮ ﺍﺳﺖ.
ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮﻯ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﭼﻬﺎﺭ ﭘﺴﺮ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺣﻀﺮﺕ ﻗﻤﺮ ﺑﻨﻰ ﻫﺎﺷﻢ ﻋﺒّﺎﺱ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ، ﻋﺒﺪالله، ﺟﻌﻔﺮ ﻭ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ، ﻛﻪ ﻫﺮ ﭼﻬﺎﺭ ﭘﺴﺮ ﺩﺭ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﺷﻬﻴﺪ ﺷﺪﻧﺪ.
ﺑﺎﻧﻮﺍﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﺑﻪ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻣﺮﺍﺟﻌﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ی ﺍﻡّ ﺍﻟﺒﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﻯ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﺩﺭ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﻧﺒﻮﺩ ﻭﻟﻰ ﺍﺯ ﻧﺎﻟﻪ ﻭ ﮔﺮﻳﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺷﺖ. ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺯن ها ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﻡّ ﺍﻟﺒﻨﻴﻦ ﺧﻄﺎﺏ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺗﺴﻠﻴﺖ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﻣﻰ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺮﺍ ﺍﻡّ ﺍﻟﺒﻨﻴﻦ ﻧﺨﻮﺍﻧﻴﺪ ...». (2)
امام باقر علیه السلام می فرماید:
«آن حضرت به بقیع می رفت ﻭ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺟﺎﻧﺴﻮﺯ ﻣﺮﺛﻴﻪ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺮﻭﺍﻥ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻗﺴﺎﻭﺕ ﻗﻠﺐ ﮔﺮﻳﻪ ﻣﻰ ﻛﺮﺩ».
ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻳﻪ ﻭ ﺯﺍﺭﻯ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﺗﺎ ﺑﺪﺭﻭﺩ ﺣﻴﺎﺕ ﮔﻔﺖ. (3)
علّامه مامقانی می نویسد: از علوّ مقام امّ البنین علیها السلام همین بس که وقتی بشیر بن جذلم خبر شهادت فرزندانش را به او داد، فرمود:
«رگ های قلبم را بریدی! فرزندانم و هر آنچه در زیر آسمان است به فدای ابا عبدالله الحسین علیه السلام باد». (4)
📚 منابع :
1. ﺍﻡّ ﺍﻟﺒﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺳﻴّﺪﺓ ﻧﺴﺎﺀ ﺍﻟﻌﺮﺏ : ﺹ 84.
2. ﺭﻳﺎﺣﻴﻦ ﺍﻟﺸﺮﻳﻌﺔ : ﺝ 3، ﺹ 294. مقتل الحسین علیه السلام (ابی مخنف) : ص 181.
3. بحار الأنوار : ج 45، ص 40. مقاتل الطالبین : ص 56.
4. ﺭﻳﺎﺣﻴﻦ ﺍﻟﺸﺮﻳﻌﺔ : ﺝ 3، ﺹ 294.
4. تنقیح المقال : ج 3، فصل کنیه ها، ص 70. العقیلة و الفواطم علیهنّ السلام : ص 124.
🍃 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
💎 @duzduzani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 فرا رسیدن سالروز وفات مادر علمدار کربلا، بانوی فداکار اسلام حضرت ام البنین سلام الله علیها را تسلیت میگوییم.
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
✅با توجه به اینکه در دوران پیامبر هنر تصویرگری و نقاشی بوده ،چرا ما عکس و تصویری از اهل بیت(ع) نداریم در حالیکه روایات و احادیثشان برای ما نقل شده است
✍️ اینکه روایات معصومین(ع) و تاریخ گذشتگان به مارسیده است بخاطر اهمیت ثبت و ضبط این سخنان و گزارشات بوده و مسلمانان برای حفظ و ثبت سخنان و سیره عملی معصومین(ع) اهمیت قائل می شدند و همچنین است ثبت حوادث مهم تاریخی و زندگی شخصیت های بزرگ.
🔹اما در مورد نبودن عکس و نقاشی از معصومین(ع)باید گفت: در اسلام نگاه مثبتی به تصویر نگاری و مجسمه سازی نیست. نه تنها تصویری از امامان شیعه نیست بلکه تصویری از خلفای عباسی هم وجود ندارد با آنکه موقعیت مثلا هارون و مامون چه ازنظر تمدنی وچه از نظر امکانات از تمدنهای پیش از آنها بیشتر بود. حتی اگر به تصاویر و کاشی کاری های مساجد اسلامی نگاه کنیم، کاشی ها و تذهیب کاریها پر است از گل و بوته اما هیچ خبری از تصویر جانواران وحیوانات درآن دیده نمی شود.
🔸غربیها به تذهیب و کاشی کاری هایی که نقاشی آن از گل وبوته باشد اما عاری از انسان و جانور باشد اسلیمی میگویند. لذا عدم وجود تصاویر از شخصیتهای اسلامی به نگاه منفی اسلام در آن زمان به تصویر نگاری از صورت بر می گردد زیرا ممکن بود در اوایل اسلام این تصاویر و کندوکاریها به بت پرستی منجر شود.
🔹هنراسلامی اغلب برخلق زیبایی با نقوش انتزاعی و استفاده از حروف متمرکز بوده است و به دلیل محدودیت نسبی سایر هنرها همچون نقاشی، مجسمه سازی،موسیقی،مسلمانان به توسعه سبکهای مختلف درزمینه هایی انتزاعی سوق داده شدند.
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
1401-10-17.WAV
7.91M
📔 درس #خارج_فقه #مضاربه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
جلسه ۸۹
شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
💠 پیامبر اکرم(صلےاللهعلیهوآله) میفرمایند:
🔻آيا شما را از چيزى خبر ندهم كه اگر به آن عمل كنيد ، شيطان از شما دور شود ، چندان كه مشرق از مغرب دور است؟
🔹 عرض كردند: چرا؟ فرمودند :
🌱 «روزه» روى شيطان را سياه مى كند
🌱 «صدقه» پشت او را مى شكند
🌱 «دوست داشتن براى خدا و هميارى در كار نيك» ، ريشه او را مى كند
🌱 و «استغفـار» شاه رگش را مى زند.
📚 کافی ، ج۴ ، ص۶۲
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
1401-10-18.WAV
7.27M
📔 درس #خارج_فقه #مضاربه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
جلسه ۹۰
یکشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
🍀🌟🍀🌟🍀
💢 در قرآن به گیاه خواری اشاره شده است!؟
✍️اگر منظور گیاه خواری و آن چه امروزه مطرح است که بطور کلی خوردن گوشت را ممنوع بداند، باید گفت خیر؛
🔹 قرآن کریم نه راجع به گوشت خواری و نه راجع به گیاه خواری، موضع گیری ندارد و در آیات قرآن کریم به انواع خوراکی ها اعم از زیتون، انجیر، خرما، انار، خیار، عدس، سیر، پیاز، گوشت، ماهی و... اشاره شده است.
🔸لازم به ذکر است که قرآن کریم کتاب هدایت و راهنمای انسان به سوی سعادت و کمال است و در این زمینه هر آن چه لازم باشد را بیان فرموده است لذا به مسائلی که ارتباط خاصی با موضوع هدایت و سعادت انسان ندارد را نپرداخته و اگر به موضوعات علمی یا تاریخی یا داستان و... نیز اشاره نموده است، یک نکته و پیام هدایتی داشته است که قرآن مطرح فرموده است.
🔹شاید موضوع گیاه خواری یا گوشت خواری را بتوان از مجموعه دین (قرآن و روایات و سیره و سنت و... ) مورد بررسی قرار داد ولی در قرآن کریم بطور خاص، نه برای گیاه خواری و نه برای گوشت خواری، آیه و یا موضع گیری خاصی مطرح نشده است کما این که عرض شد هدف قرآن هدایت است و نیازی نبوده به این مسائل پرداخته شود.
•┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈•
@duzduzani_ir👈👈
1401-10-19.WAV
7.03M
📔 درس #خارج_فقه #مضاربه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
جلسه ۹۱
دوشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
1401-10-20.WAV
7.67M
📔 درس #خارج_فقه #مضاربه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
جلسه ۹۲
سه شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
مقدار عمر نوح علیه السلام و قوم او!
❓حضرت نوح علیه السلام ۹۵۰ سال حدودا پیامبری کرد.پس عمر شریفش مثلا هزار سال بوده.اما پسرش و همسرش هم آیا اینقدر عمر کردند؟ آیا دلیلی داریم که پسرش مثلا در سن نهصد سالگی او به دنیا آمده؟
و اگر بله آیا همسرش هم در پیری زایمان کرده؟ گویا در طول نبوت طولانی او دوازده نفر به او ایمان آوردند آیا آنها هم عمر طولانی داشتند یا اواخر کار به او ایمان آوردند❗️
👌قرآن تصریح میفرماید که نوح علیه السلام نهصد و پنجاه سال در میان قومش بود , چنان که میفرماید :
"ما نوح را به سوى قومش فرستاديم و او در ميان آنها هزار سال، الا پنجاه سال، درنگ كرد اما سرانجام طوفان آنها را فرو گرفت در حالى كه ظالم بودند." " وَلَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلاَّ خَمْسِينَ عاماً فَأَخَذَهُمُ الطُّوفانُ وَهُمْ ظالِمُون " (عنکبوت/14)
❕مفسرین میگویند مدت مزبور تنها اشاره به مدت دعوت نوح علیه السلام قبل از طوفان است و الا عمر نوح بیشتر از نهصد و پنجاه سال بوده است , چنان که در تفسیر المیزان میخوانیم :
"از ظاهر آيه برمىآيد اين مدت يعنى هزار الا پنجاه (یا نهصد و پنجاه سال) مدت دعوت نوح (ع) بوده، يعنى فاصله بين بعثت او و وقوع طوفان كه قهرا چند سال هم قبل از بعثت و بعد از طوفان زندگى كرده، بنابراين فرموده قرآن با گفته تورات در اين باره مغاير است، چون تورات گفته نهصد و پنجاه سال مدت عمر او بوده است "
📚ترجمه تفسير الميزان، ج16، ص170
👌در روایات ما عمر نوح علیه السلام تقریبا دو هزار و پانصد سال بیان شده است , چنان که در نقلی امام صادق علیه السلام فرمود :
" نوح علیه السلام دو هزار و پانصد سال زندگانى كرد بدين شرح 1- پيش از بعثت 850 سال 2- پس از بعثت ميان قوم خود 950 سال 3- پس از نزول از كشتى كه آب طوفان فرو كشيد و شهرسازى كرد و اولاد خود را در شهر هاجا داد 700 سال " عَاشَ نُوحٌ ع أَلْفَيْ سَنَةٍ وَ خَمْسَمِائَةِ سَنَةٍ مِنْهَا ثَمَانُمِائَةٍ وَ خَمْسُونَ سَنَةً قَبْلَ أَنْ يُبْعَثَ وَ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عاماً وَ هُوَ فِي قَوْمِهِ يَدْعُوهُمْ وَ سَبْعُمِائَةِ عَامٍ بَعْدَ مَا نَزَلَ مِنَ السَّفِينَةِ وَ نَضَبَ الْمَاءُ "
📚کمال الدین ج2 ص523
❕در مورد عمر قوم نوح ع که شامل زن و فرزند نوح ع هم میشود , در روایاتی آمده عمرشان سیصد سال بوده , چنان که امام صادق ع فرمود :
" عمر قوم نوح سیصد سال، سیصد سال بود. "كَانَتْ أَعْمَارُ قَوْمِ نُوحٍ ع ثَلَاثَمِائَةِ سَنَةٍ ثَلَاثَمِائَةِ سَنَةٍ"
📚کمال الدین ج2 ص523📚اثباه الوصیه ص33
❕یا در نقل دیگری , عمر سیصد ساله قوم نوح چنین ترسیم شده که نقل میکنند :
" سه قرن بر قوم او میگذشت و هرکدام از آنها فرزند کوچکش را میآورد و بر سر نوح علیه السلام میایستادند و میگفتند: ای فرزندم اگر بعد از من ماندی از این دیوانه اطاعت مکن" ، "مَضَى ثَلَاثَةُ قُرُونٍ مِنْ قَوْمِهِ..."
📚قصص الانبیاء راوندی ص84📚بحارالانوار ج11 ص287
👌بنابراین عمر انسانها در زمان نوح علیه السلام تا سیصد سال بوده و با این وجود نیز عمر نوح علیه السلام در میان آنها عمر بیشتر و خارق العاده و معجزه گونه،ای داشته است , چنان که در تفسیر نمونه در این رابطه میخوانیم :
" البته اين عمر طولانى در مقياس عمرهاى زمان ما بسيار زياد است و هيچگاه طبيعى به نظر نمىرسد، ممكن است ميزان عمر در آن ايام با امروز تفاوت داشته، اصولا قوم نوح چنان كه از بعضى مدارك به دست مىآيد عمر طولانى داشتند و در اين ميان خود نوح نيز فوق العاده بوده ، ضمنا اين نشان مىدهد ساختمان وجود انسان به او امكان عمر طولانى مىدهد"
📚تفسير نمونه، ج16، ص230
❕بنابراین عمر همسر و فرزند نوح علیه السلام هم در هنگام طوفان و غرق شدن در همین محدوده سیصد سال و کمتر بوده است .
👌در مورد ایمان آورندگان به نوح علیه السلام هم قرآن میفرماید تعداد آن کم و قلیل بوده است : "ما آمَنَ مَعَهُ إِلاَّ قَلِيل" "جز عده كمى به او ايمان نياوردند" (هود/40)
❕این تعداد کم مومن در روایات هشتاد تن معرفی شده : "عن أبي جعفر ع في قول الله: «وَما آمَنَ مَعَهُ إِلَّا قَلِيلٌ» قال: كانوا ثمانية"
📚تفسير العياشي، ج2، ص148
👌و با توجه به آنکه در روایات افراد نجات یافته و سوار کشتی شده از قوم نوح هشتاد تن معرفی شده , استفاده میشود این هشتاد تن از افرادی بودهاند که در آخر امر به نوح علیه السلام ایمان آورده بودند و نسلهای قبلی بیایمان مرده بودند : " فَنَزَلَ نُوحٌ بِالْمَوْصِلِ مِنَ السَّفِينَةِ مَعَ الثَّمَانِينَ وَبَنَوْا مَدِينَةَ الثَّمَانِين "
📚تفسير القمي، ج1، ص328
••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈••
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
1401-10-21.WAV
7.18M
📔 درس #خارج_فقه #مضاربه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
جلسه ۹۳
چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir