eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
570 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
254 ویدیو
397 فایل
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ یدالله دوزدوزانی تبریزی مدظله العالی آدرس سایت : WWW.DUZDUZANI.IR آدرس کانال : @Duzduzani_ir شماره تماس : ۰۲۵-۳۷۱۳۳ جهت ارتباط با ما و ارسال استفتاء لینک زیر کلیک نمایید: @duzduzani
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۰۲ 🔴بیعت مشروط❗️ ✍ آیا منظور طلحه و زبیر این بود که واقعاً خلافت شورایى باشد و آنها با على علیه السلام شریک در تصمیم گیرى شوند. یا مقصود این بود که بخشى از قلمرو حکومت اسلامى را امام به آنها بسپارد آن گونه که از بعضى روایات استفاده مى شود؟ در بعضى از منابع معروف آمده است آن روز که زبیر با امام علیه السلام بیعت کرد امام به او فرمود: من از این مى ترسم که تو پیمان خود را بشکنى، عرض کرد: هرگز بیم نداشته باش تا ابد چنین کارى را نخواهم کرد. امام فرمود: آیا خداوند شاهد و گواه بر این موضوع باشد، عرض کرد: آرى. چیزى نگذشت که آن دو به امیرمؤمنان علیه السلام عرض کردند: مى دانى در زمان عثمان چه اندازه به ما جفا شد و او همواره طرفدار بنى امیه بود; اما اکنون که خداوند خلافت را به تو سپرده بعضى از این فرماندارى ها را در اختیار ما بگذار امام فرمود: به قسمت الهى راضى باشید تا در این باره فکر کنم. سپس افزود: آگاه باشید من کسى را در این امانت شریک مى کنم که از دین و امانت او راضى و مطمئن باشم. از سویى دیگر هنگامى که امیرمؤمنان على علیه السلام به معاویه نامه نوشت که مردم با من بیعت کردند تو هم از اهل شام براى من بیعت بگیر و بزرگان اهل شام را نزد من بفرست و معاویه (سخت دست پاچه شد) و نامه اى براى زبیر نوشت و او را به عنوان امیرالمؤمنین خطاب کرد و گفت: از تمام مردم شام براى تو بیعت گرفتم با سرعت به سوى کوفه و بصره برو و این دو شهر را تسخیر کن که اگر آن دو را تسخیر کنى دیگر هیچ مشکلى نخواهى نداشت. ✔️ از اینجا روشن مى شود این که طلحه و زبیر به هنگام بیعت و طبق بعضى از روایات مدتى بعد از بیعت خدمت امام علیه السلام آمدند و گفتند: ما بیعت کرده ایم که با تو شریک باشیم منظورشان این بود که حکومت بصره و کوفه را امام به آنها بسپارد و به این ترتیب بر تمام عراق مسلط شوند و دست به دست معاویه بدهند شام را هم در اختیار بگیرند تا قسمت عمده کشور اسلام تحت سیطره آنها واقع شود. با این توضیح مى فهمیم چرا امام علیه السلام دست رد بر سینه آنها گذاشت و این جواب حکیمانه پرمعنا را به آنها داد 📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir
🔻«زیارت اهل قبور» 🔸السَّلامُ عَلَى أَهْلِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ مِنْ أَهْلِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ یَا أَهْلَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ بِحَقِّ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ مِنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ یَا لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ بِحَقِّ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ اغْفِرْ لِمَنْ قَالَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ احْشُرْنَا فِی زُمْرَهِ مَنْ قَالَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِیٌّ وَلِیُّ اللَّهِ... 🌺با قرائت یک روحشان را شاد کنیم. 📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir
▪️13 جمادی الثانی سالروز وفات حضرت سلام الله علیها 📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir
▪️13 جمادی الثانی ﻭﻓﺎﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻡّ ﺍﻟﺒﻨﻴﻦ علیها ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 64 هـ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻡّ ﺍﻟﺒﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻗﻤﺮ ﺑﻨﻰ ﻫﺎﺷﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺣﻠﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ. (1) ﻧﺎﻡ ﻣﺒﺎﺭک ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺎﻃﻤﻪ، ﻭ ﻛﻨﻴﻪ ی ﺷﺮﻳﻔﺶ ﺍﻡّ ﺍﻟﺒﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻨﻴﻪ ﻣﻌﺮﻭﻓﻨﺪ. ﭘﺪﺭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺣﺰﺍﻡ ﺑﻦ ﺧﺎﻟﺪ، ﻭ ﻣﺎﺩﺭﺷﺎﻥ ﻟﻴﻠﻰ ﺩﺧﺘﺮ ﺷﻬﻴﺪ ﺑﻦ ﺍﺑﻰ ﻋﺎﻣﺮ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮﻯ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﭼﻬﺎﺭ ﭘﺴﺮ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺣﻀﺮﺕ ﻗﻤﺮ ﺑﻨﻰ ﻫﺎﺷﻢ ﻋﺒّﺎﺱ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ، ﻋﺒﺪالله، ﺟﻌﻔﺮ ﻭ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ، ﻛﻪ ﻫﺮ ﭼﻬﺎﺭ ﭘﺴﺮ ﺩﺭ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﺷﻬﻴﺪ ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﺎﻧﻮﺍﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﺑﻪ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻣﺮﺍﺟﻌﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ی ﺍﻡّ ﺍﻟﺒﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﻯ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﺩﺭ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﻧﺒﻮﺩ ﻭﻟﻰ ﺍﺯ ﻧﺎﻟﻪ ﻭ ﮔﺮﻳﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺷﺖ. ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺯن ها ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﻡّ ﺍﻟﺒﻨﻴﻦ ﺧﻄﺎﺏ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺗﺴﻠﻴﺖ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﻣﻰ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺮﺍ ﺍﻡّ ﺍﻟﺒﻨﻴﻦ ﻧﺨﻮﺍﻧﻴﺪ ...». (2) امام باقر علیه السلام می فرماید: «آن حضرت به بقیع می رفت ﻭ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺟﺎﻧﺴﻮﺯ ﻣﺮﺛﻴﻪ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺮﻭﺍﻥ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻗﺴﺎﻭﺕ ﻗﻠﺐ ﮔﺮﻳﻪ ﻣﻰ ﻛﺮﺩ». ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻳﻪ ﻭ ﺯﺍﺭﻯ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﺗﺎ ﺑﺪﺭﻭﺩ ﺣﻴﺎﺕ ﮔﻔﺖ. (3) علّامه مامقانی می نویسد: از علوّ مقام امّ البنین علیها السلام همین بس که وقتی بشیر بن جذلم خبر شهادت فرزندانش را به او داد، فرمود: «رگ های قلبم را بریدی! فرزندانم و هر آنچه در زیر آسمان است به فدای ابا عبدالله الحسین علیه السلام باد». (4) 📚 منابع : 1. ﺍﻡّ ﺍﻟﺒﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺳﻴّﺪﺓ ﻧﺴﺎﺀ ﺍﻟﻌﺮﺏ : ﺹ 84. 2. ﺭﻳﺎﺣﻴﻦ ﺍﻟﺸﺮﻳﻌﺔ : ﺝ 3، ﺹ 294. مقتل الحسین علیه السلام (ابی مخنف) : ص 181. 3. بحار الأنوار : ج 45، ص 40. مقاتل الطالبین : ص 56. 4. ﺭﻳﺎﺣﻴﻦ ﺍﻟﺸﺮﻳﻌﺔ : ﺝ 3، ﺹ 294. 4. تنقیح المقال : ج 3، فصل کنیه ها، ص 70. العقیلة و الفواطم علیهنّ السلام : ص 124. 🍃 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی 💎 @duzduzani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 فرا رسیدن سالروز وفات مادر علمدار کربلا، بانوی فداکار اسلام حضرت ام البنین سلام الله علیها را تسلیت می‌گوییم. 📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir
✅با توجه به اینکه در دوران پیامبر هنر تصویرگری و نقاشی بوده ،‌چرا ما عکس و تصویری از اهل بیت(ع) نداریم در حالیکه روایات و احادیث‌شان برای ما نقل شده است ✍️ اینکه روایات معصومین(ع) و تاریخ گذشتگان به مارسیده است بخاطر اهمیت ثبت و ضبط این سخنان و گزارشات بوده و مسلمانان برای حفظ و ثبت سخنان و سیره عملی معصومین(ع) اهمیت قائل می شدند و همچنین است ثبت حوادث مهم تاریخی و زندگی شخصیت های بزرگ. 🔹اما در مورد نبودن عکس و نقاشی از معصومین(ع)باید گفت: در اسلام نگاه مثبتی به تصویر نگاری و مجسمه سازی نیست. نه تنها تصویری از امامان شیعه نیست بلکه تصویری از خلفای عباسی هم وجود ندارد با آنکه موقعیت مثلا هارون و مامون چه ازنظر تمدنی وچه از نظر امکانات از تمدنهای پیش از آنها بیشتر بود. حتی اگر به تصاویر و کاشی کاری های مساجد اسلامی نگاه کنیم، کاشی ها و تذهیب کاریها پر است از گل و بوته اما هیچ خبری از تصویر جانواران وحیوانات درآن دیده نمی شود. 🔸غربی‌ها به تذهیب و کاشی کاری هایی که نقاشی آن از گل وبوته باشد اما عاری از انسان و جانور باشد اسلیمی میگویند. لذا عدم وجود تصاویر از شخصیتهای اسلامی به نگاه منفی اسلام در آن زمان به تصویر نگاری از صورت بر می گردد زیرا ممکن بود در اوایل اسلام این تصاویر و کندوکاریها به بت پرستی منجر شود. 🔹هنراسلامی اغلب برخلق زیبایی با نقوش انتزاعی و استفاده از حروف متمرکز بوده است و به دلیل محدودیت نسبی سایر هنرها همچون نقاشی، مجسمه سازی،موسیقی،مسلمانان به توسعه سبکهای مختلف درزمینه هایی انتزاعی سوق داده شدند. 📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir
1401-10-17.WAV
7.91M
📔 درس آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی جلسه ۸۹ شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۷ 📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir
💠 پیامبر اکرم(صلےالله‌علیه‌وآله) میفرمایند: 🔻آيا شما را از چيزى خبر ندهم كه اگر به آن عمل كنيد ، شيطان از شما دور شود ، چندان كه مشرق از مغرب دور است؟ 🔹 عرض كردند: چرا؟ فرمودند : 🌱 «روزه» روى شيطان را سياه مى‏ كند 🌱 «صدقه» پشت او را مى ‏شكند 🌱 «دوست داشتن براى خدا و هميارى در كار نيك» ، ريشه او را مى ‏كند 🌱 و «استغفـار» شاه رگش را مى ‏زند. 📚 کافی ، ج۴ ، ص۶۲ 📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir
1401-10-18.WAV
7.27M
📔 درس آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی جلسه ۹۰ یکشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ 📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir
🍀🌟🍀🌟🍀 💢 در قرآن به گیاه خواری اشاره شده است!؟ ✍️اگر منظور گیاه خواری و آن چه امروزه مطرح است که بطور کلی خوردن گوشت را ممنوع بداند، باید گفت خیر؛ 🔹 قرآن کریم نه راجع به گوشت خواری و نه راجع به گیاه خواری، موضع گیری ندارد و در آیات قرآن کریم به انواع خوراکی ها اعم از زیتون، انجیر، خرما، انار، خیار، عدس، سیر، پیاز، گوشت، ماهی و... اشاره شده است. 🔸لازم به ذکر است که قرآن کریم کتاب هدایت و راهنمای انسان به سوی سعادت و کمال است و در این زمینه هر آن چه لازم باشد را بیان فرموده است لذا به مسائلی که ارتباط خاصی با موضوع هدایت و سعادت انسان ندارد را نپرداخته و اگر به موضوعات علمی یا تاریخی یا داستان و... نیز اشاره نموده است، یک نکته و پیام هدایتی داشته است که قرآن مطرح فرموده است. 🔹شاید موضوع گیاه خواری یا گوشت خواری را بتوان از مجموعه دین (قرآن و روایات و سیره و سنت و... ) مورد بررسی قرار داد ولی در قرآن کریم بطور خاص، نه برای گیاه خواری و نه برای گوشت خواری، آیه و یا موضع گیری خاصی مطرح نشده است کما این که عرض شد هدف قرآن هدایت است و نیازی نبوده به این مسائل پرداخته شود. •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• @duzduzani_ir👈👈
1401-10-19.WAV
7.03M
📔 درس آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی جلسه ۹۱ دوشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ 📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir
1401-10-20.WAV
7.67M
📔 درس آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی جلسه ۹۲ سه شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۰ 📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir
مقدار عمر نوح علیه السلام و قوم او! ❓حضرت نوح علیه السلام ۹۵۰ سال حدودا پیامبری کرد.پس عمر شریفش مثلا هزار سال بوده.اما پسرش و همسرش هم آیا اینقدر عمر کردند؟ آیا دلیلی داریم که پسرش مثلا در سن نهصد سالگی او به دنیا آمده؟ و اگر بله آیا همسرش هم در پیری زایمان کرده؟ گویا در طول نبوت طولانی او دوازده نفر به او ایمان آوردند آیا آنها هم عمر طولانی داشتند یا اواخر کار به او ایمان آوردند❗️ 👌قرآن تصریح می‌فرماید که نوح علیه السلام نهصد و پنجاه سال در میان قومش بود , چنان که می‌فرماید : "ما نوح را به سوى قومش فرستاديم و او در ميان آنها هزار سال، الا پنجاه سال، درنگ كرد اما سرانجام طوفان آنها را فرو گرفت در حالى كه ظالم بودند." " وَلَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلاَّ خَمْسِينَ عاماً فَأَخَذَهُمُ الطُّوفانُ وَهُمْ ظالِمُون‏ " (عنکبوت/14) ❕مفسرین می‌گویند مدت مزبور تنها اشاره به مدت دعوت نوح علیه السلام قبل از طوفان است و الا عمر نوح بیشتر از نهصد و پنجاه سال بوده است , چنان که در تفسیر المیزان می‌خوانیم : "از ظاهر آيه برمى‏‌آيد اين مدت يعنى هزار الا پنجاه (یا نهصد و پنجاه سال) مدت دعوت نوح (ع) بوده، يعنى فاصله بين بعثت او و وقوع طوفان كه قهرا چند سال هم قبل از بعثت و بعد از طوفان زندگى كرده، بنابراين فرموده قرآن با گفته تورات در اين باره مغاير است، چون تورات گفته نهصد و پنجاه سال مدت عمر او بوده‏ است " 📚ترجمه تفسير الميزان، ج‏16، ص170 👌در روایات ما عمر نوح علیه السلام تقریبا دو هزار و پانصد سال بیان شده است , چنان که در نقلی امام صادق علیه السلام فرمود : " نوح علیه السلام دو هزار و پانصد سال زندگانى كرد بدين شرح 1- پيش از بعثت 850 سال 2- پس از بعثت ميان قوم خود 950 سال 3- پس از نزول از كشتى كه آب طوفان فرو كشيد و شهرسازى كرد و اولاد خود را در شهر هاجا داد 700 سال‏ " عَاشَ نُوحٌ ع أَلْفَيْ سَنَةٍ وَ خَمْسَمِائَةِ سَنَةٍ مِنْهَا ثَمَانُمِائَةٍ وَ خَمْسُونَ سَنَةً قَبْلَ أَنْ يُبْعَثَ وَ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عاماً وَ هُوَ فِي قَوْمِهِ يَدْعُوهُمْ وَ سَبْعُمِائَةِ عَامٍ بَعْدَ مَا نَزَلَ مِنَ السَّفِينَةِ وَ نَضَبَ الْمَاءُ " 📚کمال الدین ج2 ص523 ❕در مورد عمر قوم نوح ع که شامل زن و فرزند نوح ع هم می‌شود , در روایاتی آمده عمرشان سیصد سال بوده , چنان که امام صادق ع فرمود : " عمر قوم نوح سیصد سال، سیصد سال بود. "كَانَتْ أَعْمَارُ قَوْمِ نُوحٍ ع ثَلَاثَمِائَةِ سَنَةٍ ثَلَاثَمِائَةِ سَنَةٍ" 📚کمال الدین ج2 ص523📚اثباه الوصیه ص33 ❕یا در نقل دیگری , عمر سیصد ساله قوم نوح چنین ترسیم شده که نقل می‌کنند : " سه قرن بر قوم او می‌گذشت و هرکدام از آنها فرزند کوچکش را می‌آورد و بر سر نوح علیه السلام می‌ایستادند و می‌گفتند: ای فرزندم اگر بعد از من ماندی از این دیوانه اطاعت مکن" ‌‌، "مَضَى ثَلَاثَةُ قُرُونٍ مِنْ قَوْمِهِ..." 📚قصص الانبیاء راوندی ص84📚بحارالانوار ج11 ص287 👌بنابراین عمر انسانها در زمان نوح علیه السلام تا سیصد سال بوده و با این وجود نیز عمر نوح علیه السلام در میان آنها عمر بیشتر و خارق العاده و معجزه گونه،ای داشته است , چنان که در تفسیر نمونه در این رابطه می‌خوانیم : " البته اين عمر طولانى در مقياس عمرهاى زمان ما بسيار زياد است و هيچگاه طبيعى به نظر نمى‌‏رسد، ممكن است ميزان عمر در آن ايام با امروز تفاوت داشته، اصولا قوم نوح چنان كه از بعضى مدارك به دست مى‏‌آيد عمر طولانى داشتند و در اين ميان خود نوح نيز فوق العاده بوده ، ضمنا اين نشان مى‌‏دهد ساختمان وجود انسان به او امكان عمر طولانى مى‏دهد" 📚تفسير نمونه، ج‏16، ص230 ❕بنابراین عمر همسر و فرزند نوح علیه السلام هم در هنگام طوفان و غرق شدن در همین محدوده سیصد سال و کمتر بوده است . 👌در مورد ایمان آورندگان به نوح علیه السلام هم قرآن می‌فرماید تعداد آن کم و قلیل بوده است : "ما آمَنَ مَعَهُ إِلاَّ قَلِيل‏" "جز عده كمى به او ايمان نياوردند" (هود/40) ❕این تعداد کم مومن در روایات هشتاد تن معرفی شده : "عن أبي جعفر ع في قول الله: «وَما آمَنَ مَعَهُ إِلَّا قَلِيلٌ» قال: كانوا ثمانية" 📚تفسير العياشي، ج‏2، ص148 👌و با توجه به آنکه در روایات افراد نجات یافته و سوار کشتی شده از قوم نوح هشتاد تن معرفی شده , استفاده می‌شود این هشتاد تن از افرادی بوده‌اند که در آخر امر به نوح علیه السلام ایمان آورده بودند و نسل‌های قبلی بی‌ایمان مرده بودند : " فَنَزَلَ نُوحٌ بِالْمَوْصِلِ مِنَ السَّفِينَةِ مَعَ الثَّمَانِينَ وَبَنَوْا مَدِينَةَ الثَّمَانِين‏ " 📚تفسير القمي، ج‏1، ص328 ••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈•• 📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir
1401-10-21.WAV
7.18M
📔 درس آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی جلسه ۹۳ چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۱ 📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir
▫️فرازهایی از ادعیه مبارکه حضرت أم الائمه و الأبرار، فاطمة الزهراء سلام الله علیها (دعای پس از نماز عصر) 📓 بحار الأنوار ج ۸۶ ص ۸۷ 📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir
فاطمه سلام الله علیها 💠امام صادق عليه السلام 🔸أنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَتْ سُبْحَتُهَا مِنْ خُيُوطِ صُوفٍ مُفَتَّلٍ مَعْقُودٍ عَلَيْهِ عَدَدَ اَلتَّكْبِيرَاتِ فَكَانَتْ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ تُدِيرُهَا بِيَدِهَا تُكَبِّرُ وَ تُسَبِّحُ إِلَى أَنْ قُتِلَ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ ، رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ سَيِّدُ اَلشُّهَدَاءِ فَاسْتَعْمَلَتْ تُرْبَتَهُ وَ عَمِلَتِ اَلتَّسَابِيحَ فَاسْتَعْمَلَهَا اَلنَّاسُ 🔹تسبيح فاطمه ، دختر پيامبر خدا ـ كه درود خدا بر آن دو باد ـ ، از نخ پشمىِ بود كه بر آن به تعداد تكبيرات ـ 34 عدد ـ گِره زده بود و او با دستش، آن را مى چرخاند و تكبير و تسبيح مى گفت تا آن كه حمزة بن عبد المطّلب، به شهادت رسيد، پس تربت او را براى ساختن تسبيح، به كار برد. و از آن پس ساختن تسبيح در ميان مردم رواج يافت. 📗وسائل الشیعة، ج۶، ص۴۵۵. 📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir
💐 با سعادت سرور بانوان عالم، دخت مکرم خاتم الأنبیاء، حضرت سلام الله علیها را به محضر مبارک امام عصر و زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان تبریک و شادباش عرض می نمائیم. یا فاطر بحق فاطمه عجل لولیک الفرج کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی 🆔 @duzduzani_ir
28.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠کلیپ تصویری: بانوی آفتاب 🔸معرفی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از ولادت تا شهادت 📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir
💐20 جمادی الثانی ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻫﺮﺍ علیها ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﭼﻨﻴﻦ ﺭﻭﺯﻯ ﺣﻀﺮﺕ ﺣﻮﺭﺍﺀ ﺍﻧﺴﻴﻪ، ﻋﺬﺭﺍﺀ ﺑﺘﻮﻝ، ﺍﻡّ ﺍﺑﻴﻬﺎ، ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺯﻫﺮﺍ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ﭘﻨﺠﻢ ﺑﻌﺜﺖ ﺩﺭ ﻣﻜّﻪ ﻣﻜﺮّﻣﻪ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺁﻣﺪ. (1) ← ﺍﻧﻌﻘﺎﺩ ﻧﻄﻔﻪ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﻧﻌﻘﺎﺩ ﻧﻄﻔﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻫﺮﺍ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﻣﺮﺍﺣﻠﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺫﻳﻠﺎً ﺧﻠﺎﺻﻪ ﺁﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ : (2) 1. ﺩﺭ ﺷﺐ ﻣﻌﺮﺍﺝ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺳﻴﺒﻰ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻫﺪﻳﻪ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻋﻈﻤﺖ ﺧﻠﻘﺖ ﻭ ﺑﻮﻯ ﻭ ﺭﻧﮓ ﻭ ﺯﻳﺒﺎﺋﻰ ﺁﻥ، ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﺗﻌﺠّﺐ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻣﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺗﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻴﻞ ﻛﻨﺪ. ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺳﻴﺐ ﺭﺍ ﺷﻜﺎﻓﺖ، ﻧﻮﺭﻯ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭﺧﺸﻴﺪ. ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ علیه السلام ﮔﻔﺖ : ﺑﺨﻮﺭ ﻳﺎ ﺭﺳﻮﻝ الله، ﻛﻪ این ﻧﻮﺭ ﻣﻨﺼﻮﺭﻩ ﻓﺎﻃﻤﻪ، ﺩﺧﺘﺮﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺻﻠﺐ ﺗﻮ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ. (3) ﺩﺭ ﺑﻌﻀﻰ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﻃﺐ ﺑﻬﺸﺘﻰ ﻫﻢ ﺧﺎﺗﻢ ﺍﻟﺎﻧﺒﻴﺎﺀ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﻴﻞ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ. (4) 2. ﺩﺭ 10 ﺷﻌﺒﺎﻥ ﺳﺎﻝ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭ ﺍﺑﻄﺢ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻛﻨﺎﺭﻩ ﮔﻴﺮﻯ ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺪّﺕ 40 ﺭﻭﺯ ـ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻘﺪّﻣﻪ ﺣﻤﻞ ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻫﺮﺍ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ـ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﻓﺮﻣﻮﺩ. (5) ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﺎﻗﻪ ﻭﺍﻓﺮﻯ ﺑﻪ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﭘﺮ ﻣﺸﻘّﺖ ﺑﻮﺩ، ﻭﻟﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﭘﻴﻐﺎﻡ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﻣﺪّﺗﻰ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻝ ﻧﻤﻰ ﺁﻳﻢ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻝ ﻓﺎﻃﻤﺔ ﺑﻨﺖ ﺍﺳﺪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﻣﻰ ﺭﻭﻡ. شب ها ﺩﺭ ﺭﺍ ﺑﺒﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺴﺘﺮ ﺁﺳﺎﻳﺶ ﻛﻦ. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ شب ها ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻝ ﻓﺎﻃﻤﺔ ﺑﻨﺖ ﺍﺳﺪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﻣﻰ ﺁﻣﺪ. ﻫﺮ ﺷﺐ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﻓﻄﺎﺭ، ﺧﺮﻣﺎ ﻭ ﺍﻧﮕﻮﺭ ﻭ ﻏﺬﺍﻯ ﺑﻬﺸﺘﻰ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ. ﺑﺎ ﺁﺏ ﺑﻬﺸﺘﻰ ﻭ ﺣﻮﻟﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺷﺴﺘﻪ ﻭ ﺗﻤﻴﺰ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺣﺴﺐ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺟﻠﻮ ﺩﺭ ﻣﻰ ﻧﺸﺴﺖ ﻛﻪ ﻛﺴﻰ ﻧﻴﺎﻳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻏﺬﺍ ﺑﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ شریک ﺷﻮﺩ. ﺩﺭ ﺷﺐ ﭼﻬﻠﻢ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺭﺳﻴﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﺑﺮﻭ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﻛﻪ ﺍﻣﺸﺐ ﺍﺯ ﺻﻠﺐ ﺗﻮ ﺫﺭﻳّﻪ پاک ﻭ ﻃﻴّﺒﻪ ﺍﻯ ﺑﻴﺎﻓﺮﻳﻨﺪ. ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺯ ﺟﺎ ﺑﺮ ﺧﺎﺳﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻝ ﺧﺪیجه ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﺁﻣﺪﻧﺪ. ﺣﻀﺮﺕ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ : ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻓﺮﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺁﺏ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﺟﻮﺷﺎﻧﻴﺪﻩ، ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺩﻭﺭ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺳﻨﮕﻴﻨﻰ ﻭﺟﻮﺩ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻛﺮﺩﻡ. (6) ← ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭﻯ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺁﺑﺴﺘﻨﻰ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﺬﺭﺍﻧﺪ، ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﺍﺯ ﺩﺍﺧﻞ ﺷﻜﻢ ﺑﺎ ﻣﺎﺩﺭ ﺻﺤﺒﺖ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﻮﺩ، ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﻟﺪارﻯ ﻣﻰ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺻﺒﺮ ﻭ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﻯ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﻮﺩ. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ صلّی الله علیه و آله ﺑﻪ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : «ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﻟﻮﺩ ﺩﺧﺘﺮ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﻭ ﻣﻮﺟﻮﺩﻯ پاک ﻭ ﺑﺎ ﺑﺮﻛﺖ ﺍﺳﺖ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﻧﺴﻞ ﻭ ﺫﺭّﻳﻪ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﻧﺴﻞ ﺍﻭ ﺍﻣﺎﻣﺎﻧﻰ ﺩﺭ ﺍﻣّﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﻭﺣﻰ ﺍﻭ، ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﺎﻧﺶ ﺩﺭ ﺭﻭﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺎﺷﻨﺪ» 📚 منابع 1. کافی : ج 1، ص 458. و ... . 2. بحار الأنوار : ج 43، ص 18. تفسیر فرات کوفی : ص 322 ـ 321. و ... . 3. بحار الأنوار : ج 43، ص 18. و ... . 4. دلائل الإمامة : ص 147. و ... . 5. وقائع الشهور : ص 140. قلائد النحور: ج شعبان، ص 393. 6. العدد القویة : ص 221 ـ 220. و ... . 🍃 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی 💎 @duzduzani_ir
ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻇﺎﻫﺮ ﺷﺪﻥ ﺁﺛﺎﺭ ﻭﺿﻊ ﺣﻤﻞ، ﺳﺮﺍﻍ ﺯﻧﺎﻥ ﻗﺮﻳﺶ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻧﺪ. ﻭﻟﻰ ﻛﺴﻰ ﺑﺮﺍﻯ کمک ﻧﻴﺎﻣﺪ، ﭼﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍﺿﻰ ﺑﻪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺣﻀﺮﺕ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﺑﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ صلّی الله علیه و آله ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻏﻤﻨﺎک ﺷﺪ. ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺣﺎﻝ، ﭼﻬﺎﺭ ﺯﻥ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎﻟﺎ ﻛﻪ ﺷﺒﻴﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﻨﻰ ﻫﺎﺷﻢ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻧﺪ. ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺖ : «ﺍﻯ ﺧﺪﻳﺠﻪ، ﻏﻤﮕﻴﻦ ﻣﺒﺎﺵ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﮔﺎﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺗﻮ ﻫﺴﺘﻴﻢ. ﻣﺎ ﺧﻮﺍﻫﺮﺍﻥ ﺗﻮﺍﻳﻢ، من ﺳﺎﺭﻩ ﻫﺴﺘﻢ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺁﺳﻴﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﻣﺰﺍﺣﻢ ﻭ ﻫﻤﻨﺸﻴﻦ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﻳﻢ ﺩﺧﺘﺮ ﻋﻤﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺻﻔﻮﺭﺍﺀ ﺩﺧﺘﺮ ﺷﻌﻴﺐ ﺍﺳﺖ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﺗﻮ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺗﺎ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻯ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﻮ کمک ﻛﻨﻴﻢ». ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﻤﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺍﻭ، ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺩﺭ ﺳﻤﺖ ﭼﭙﺶ، ﻭ ﺳﻮّﻣﻰ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻯ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ، ﻭ ﭼﻬﺎﺭﻣﻰ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺍﻭ ﻧﺸﺴﺘﻨﺪ. ← ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺁﻣﺪ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ تولد ایشان ﻧﻮﺭﻯ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩﺵ ﺩﺭﺧﺸﻴﺪ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﻣﻜّﻪ ﺭﺍ ﺭﻭﺷﻦ ﻛﺮﺩ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﺭ ﺩﺭ ﺷﺮﻕ ﻭ ﻏﺮﺏ ﺩﺭﺧﺸﺶ ﻧﻤﻮﺩ. ﺑﺎﻧﻮﺋﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻯ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﺑﻮﺩ، ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﺭﺍ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺑﺎ ﺁﺏ ﻛﻮﺛﺮ ﺷﺴﺘﺸﻮ ﺩﺍﺩ، ﻭ ﭘﺎﺭﭼﻪ ﺳﻔﻴﺪﻯ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﻴﺮ ﺳﻔﻴﺪ ﺗﺮ ﻭ ﺍﺯ مشک ﻭ ﻋﻨﺒﺮ ﺧﻮﺷﺒﻮ ﺗﺮ ﺑﻮﺩ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﺩ. ﻳﻜﻰ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﺪﻥ ﺍﻭ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ، ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺳﺮﺵ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺑﮕﻮﻳﺪ. ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﻟﺐ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ ﮔﺸﻮﺩ، ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ : «ﺍﺷﻬﺪ أﻥ ﻟﺎ ﺍﻟﻪ ﺍﻟﺎ الله، ﻭ أﻥ أﺑﻰ ﺭﺳﻮﻝ الله ﺳﻴّﺪ الأﻧﺒﻴﺎﺀ ﻭ أﻥ ﺑَﻌﻠﻰ ﺳﻴّﺪ الأﻭﺻﻴﺎﺀ ﻭ ﺍﻥّ ﻭﻟﺪﻯ ﺳﻴّﺪ ﺍﻟﺎﺳﺒﺎﻁ» : «ﮔﻮﺍﻫﻰ ﻣﻰ ﺩﻫﻢ ﻛﻪ ﺟﺰ الله ﺧﺪﺍﺋﻰ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﭘﺪﺭﻡ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ی ﺧﺪﺍ ﻭ ﺳﺮﻭﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺷﻮﻫﺮﻡ ﺳﺮﻭﺭ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﻢ ﺁﻗﺎﻯ ﻧﻮﺍﺩﮔﺎﻥ ﻭ ﺍﺳﺒﺎﻁ ﻫﺴﺘﻨﺪ». ﺑﻌﺪ ﺑﺮ یکایک ﺁﻧﺎﻥ ﺳﻠﺎﻡ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻫﺮ یک ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺳﻢ ﺻﺪﺍ ﺯﺩ. ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮ ﭼﻬﺮﻩ ی ﺍﻭ ﺗﺒﺴﻢ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺣﻮﺭ ﺍﻟﻌﻴﻦ ﻭ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺩﺍﺩﻧﺪ. ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻧﻮﺭﻯ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻣﺪ ﻛﻪ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﺗﺎ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﭼﻨﺎﻥ ﻧﻮﺭﻯ ﺭﺍ ﻧﺪﻳﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻭ ﻟﺬﺍ ﻧﺎﻡ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ «ﺯﻫﺮﺍ» ﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ. ﺑﺎﻧﻮﺋﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻯ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام نشسته ﺑﻮﺩ، ﺑﻪ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﮔﻔﺖ : «ﺍﻭ ﺭﺍ پاک ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﻭ ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﻭ ﺑﺎ ﺑﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﺑﺮ ﮔﻴﺮ، ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﺴﻞ ﻭ ﺫﺭﻳّﻪ ﺍﺵ ﺑﺮﻛﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ». ﺧﺪﻳﺠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺷﺎﺩﻯ ﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩﻯ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺍﻭ ﮔﺮﻓﺘﻪ، ﻭ ﺳﻴﻨﻪ ﺩﺭ ﺩﻫﺎﻧﺶ ﮔﺬﺍﺭﺩﻩ ﻭ ﺩﻫﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﭘﺮ ﺍﺯ ﺷﻴﺮ ﻛﺮﺩ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﺭﺷﺪ ﺟﺴﻤﻰ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺁﻏﺎﺯ ﻛﺮﺩ. (7) 7. امالی صدوق : ص 691. و ... . 🍃 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی 💎 @duzduzani_ir
✅ بهشت و جهنم در مورد جن ها ✍️بر اساس آموزه های دینی، طائفه جنیان مانند انسان ها مکلف به انجام تکالیف الهی بوده و از این رو در حساب رسی روز قیامت و نیز ورود به بهشت و جهنم مانند انسان ها هستند. بر این اساس گناه کاران از طایفه ی جن وارد جهنم می شوند: « و تمت کلمة ربک لاملان جهنم من الجنة و الناس اجمعین»؛ فرمان پروردگارت قطعی شده است که: جهنّم را از همه (سرکشان و طاغیان) جنّ و انس پر خواهم کرد! «و لکن حق القول منی لاملان جهنم من الجنه و الناس اجمعین ‏»؛سخن و وعده‏ام حق است که دوزخ را (از افراد بی ایمان و گنه کار) از جن و انس همگی پر کنم! «ولقد ذرانا لجهنم کثیرا من الجن و الانس ‏ ...»؛و در حقیقت، بسیاری از جنّیان و آدمیان را برای دوزخ آفریده ‏ایم. 🔹با این وجود آیه و روایتی که دلالت بر آن داشته باشد که دوزخ مربوط به انسان و جن در یک مکان باشد و آنها در کنار هم قرار گیرند، یافت نشده است. اما در مورد ورود مؤمنان از طائفه جن به بهشت دو نظر وجود دارد: عدم ورود اجنه به بهشت: آیه ی صریحی در قرآن که دلالت بر ورود جنیان به بهشت باشد وجود ندارد؛ از این رو برخی معتقدند که مؤمنان طایفه جن از عذاب جهنم نجات پیدا می کنند؛ اما به بهشت وارد نمی شوند. 🔸برخی در تبیین علت آن گفته‌اند که اجنه از آتش خلق شده اند؛ اما بهشت از نور خلق شده است. از آن جا که نور و آتش با هم جمع نمی شوند، جن ها نیز وارد بهشت نمی شوند.کلامی از ابن عباس نیز مؤید این نظریه است که می‌گوید: طایفه جن از ذریه ابلیس هستند و ذریه ابلیس وارد بر بهشت نمی شوند،چراکه پدر آنها از بهشت اخراج شده است. کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی 🆔 @duzduzani_ir
👈 برخی ویژگی‌های «قرآن آسان» - تنظیم دقیق هر جزء در 50 صفحه (جمعا 1500 صفحه) - درج شماره صفحات مصحف مدینه (به خط عثمان طه) در کناره‌ها، برای انطباق - ختم به معنا شدن در هر صفحه - تقطیع مناسب معنایی در هر خط - شکسته‌نشدن عبارات پیوسته بین دو خط - درج مشخصات کامل جزء، حزب، سوره در سرصفحه‌ها - نگارش بر اساس «رسم‌الاملاء» (مانند درج الف کامل در کلماتی همچون «کِتٰاب» به جای «کِتٰب») برای سهولت قرائت - درج هر دو شکل مَدّ متصل و منفصل به صورت متفاوت - کمرنگ بودن حروف ناخوانا - درج اعراب‌ها دقیقا روی همان حرف - سبز بودن اسامی الله - مشخص کردن رکوعات قرآنی با رنگ قرمز - اعراب رنگی برای آرامش بصری - رنگ‌بندی ملایم برای کاهش خستگی چشم - درج علائم کامل وقف با رنگ بنفش - ترجمه کامل الهی قمشه‌ای در زیر آیات - کمرنگ کردن توضیحات مترجم و تشخیص آنها {ویژگی‌های کامل این اثر در پایان قرآن با ذکر نمونه درج شده است.} مجموعه ویژگی‌های فوق باعث می‌شود تا این قرآن: الف) با خطی واضح و خوانا ب) رنگ‌بندی ملایم و دلنشین و ج) توضیحاتی کامل؛ موجب: 1- قرائت آسان 2- تلاوت کم‌اشتباه 3- درک بهتر ترجمه و 4- کمترین خستگی برای قرائت‌های طولانی شود. کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی 🆔 @duzduzani_ir
قرآن آسان - 1500.pdf
21.9M
💠دانلود کل قرآن «نگارش آسان» کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی 🆔 @duzduzani_ir
1401-10-26.WAV
7.4M
📔 درس آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی جلسه ۹۴ دوشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۶ 📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir