#سورة_المائدة
... وَ مَنْ يَكْفُرْ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ
تفسير العياشي عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ تَفْسِيرٍ هَذِهِ الْآيَةِ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ ؛
فَقَالَ يَعْنِي بِوَلَايَةِ عَلِيٍّ عليه السلام وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ
از تفسیر این آیه از محضر امام باقر علیه السلام سوال شد؛ فرمودند:
یعنی [ کفر به ] ولايت على عليه السلام که این چنین شخصی در آخرت از خسارت دیدگان است.
📚 منابع
تفسير العياشي ج ۱ ص ۲۹۷. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۶۹، ص: ۹۸ | بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۳۵، ص:۳۴۸ | بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج ۳۵، ص۳۶۹ | أمالي الصدوق: ۲۹۶. بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج۳۸، ص: ۱۰۵ |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
🔰«با معیار فلسفه و عرفان نمی توان فتوا داد»
🎙بیانات مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی در مورد #مبانی #فقه_شیعی
آقایان باید توجه کنند که فقه شیعه اصیلترین فقه اسلامی است که بیش از هزار سال در یک راه صحیح سیر کرده است و امروزه همان فقه مرحوم شیخ مفید، شیخ طوسی و سید مرتضی اعلی الله مقامهم است که یک درخت تنومند شده است.
شیعه باید به فقه خود ببالد که فقهی اینگونه اصیل دارد، اگر فردی اهل فن باشد و فقه شیعه را با فقه عامه مقایسه کند می فهمد که شیعه در فقه اسلامی، به قیاس، استحسان و امثالهم تکیه نکرده است بلکه مدارک فقهی اش، قرآن و روایات است و ضمناً ائمه علیهم السلام فرموده اند باید در صحت و سقم روایات قرآن را اصل قرار داد، بنابراین اساس فقه شیعه و رویه صحیح ما، تمسک به روایات ائمه علیهم السلام و قرآن می باشد .
روشن است با فلسفه و عرفان نمی شود در فقه اسلامی فتوی داد و بزرگان ما همواره توصیه به فقه جواهری و سنتی کرده اند
لذا به آقایان توصیه میکنم در بیان مبانی فقه شیعه احتیاط کنند و فقه سنتی را زیر سوال نبرند که در واقع اینگونه کلمات، توهین به تمام علماء و بزرگان شیعه از صدر اول تا عصر حاضر همچون مفید ها و سید مرتضی ها وطوسی ها و حلی ها و شهیدین و بروجردی ها و حکیم ها و خوئی ها اعلی الله مقامهم است.
30/4/1401
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir 👈
🌺 گفتن و شنیدن و خواندن فضائل امیرالمؤمنین علیهالسلام، موجب آمرزش گناهان
امام صادق علیهالسلام از پدران طاهرینشان از رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله روایت فرمودند:
🍃 «خدا براى برادرم علىّ بن ابیطالب علیهماالسلام، فضائل بيشمارى مقرّر كرده است؛ هر كه یک فضيلت او را با اعتراف قلبی به آن ذكر و بیان كند، خدا گناهان گذشته و آيندهاش را بيامرزد، گرچه با گناه جن و انس به محشر آيد؛ و هر كه یک فضيلت از او بنويسد، تا آن نوشته باقی است، فرشتگان برايش طلب آمرزش کنند؛ و هر كه به فضيلتى از او گوش دهد، خدا گناهانى را كه با گوشش انجام داده بيامرزد؛ و هر كه به یک نوشته از فضائلش نگاه كند، خدا گناهانى را كه با چشمش كرده ببخشاید.»
سپس فرمودند:
💠 «نگاه کردن به علىّ بن ابیطالب علیهماالسلام، عبادت است؛ یاد و ذکر او، عبادت است؛ ايمان بنده پذيرفته نيست جز به ولايت او و برائت از دشمنانش!»
📚 بحار الانوار (علامهمجلسی)، ج۳۸، ص۱۹۶
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
#آیه_مباهله #24_ذی_الحجه
مباهله یعنی طرفین، یکدیگر را #لعن می کنند، و لعن روی هر کدام اثر کرد، آن طرف دروغگوست
پيامبر خدا (ص) به #مسیحیان نجران فرمود: با من #مُباهله كنيد! اگر من راستگو باشم لعن و نفرين، شما را مى گيرد و اگر دروغگو باشم لعن ونفرين، مرا مى گيرد. آن ها پذیرفتند! صبح كه شد نزد پيامبر خدا آمدند، ديدند آن حضرت، عزیزترین افرادش یعنی اميرالمؤمنين و فاطمه و حسن و حسين (ع) را همراه خود آورده است. آنان ترسیدند و به رسول خدا گفتند: با تو صلح مى كنيم، ما را از #مباهله معاف بدار!
امام صادق (ع)؛ تفسير القمّی: ۱/۱۰۴
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
📷 #اعمال روز #مباهله
▫️روزه گرفتن
▫️غسل
▫️صدقه دادن
▫️خواندن دعای مباهله که شبیه دعای سحر ماه رمضان است
▫️خواندن دو رکعت نماز، مانند نماز صبح و ۷۰ مرتبه استغفار بعد از آن
خواندن زیارت جامعه کبیره به نیت زیارت امیرالمومنین (علیه السلام)
اقامه دو رکعت نماز مانند «نماز روز عید غدیر ولی «آیت الکرسی» در نماز مباهله باید تا «هم فيها خالدون» خوانده شود
📚 اقبال الاعمال، ص ۵۱۵، مصباح المجتهد، ص ۷۵۹.
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
✨#واقعه #مباهله
🅾️ نامه پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله به نصارای نجران
در سال دهم هجری پیامبر ص نامه ای به نصارای نجران فرستادند، به این مضمون که خداوند یکتا را عبادت کنند و مسلمان شوند، یا به مسلمین جزیه بدهند و به مذهب خود باشند، در غیر این صورت آماده جنگ گردند.
بنی نجران در کلیسای بزرگ خود به مشورت پرداختند، عده ای مانند «سید» که از بزرگان قوم بود و «عاقب» که اسقف نجران بود مخالفت خود را با تسلیم در برابر خواسته پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله اعلام کردند. در مقابل عده ای مانند «ابوحارثه» اسقف اعظم نجران که 120 سال عمر داشت و در باطن مسلمان بود با امر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله موافق بودند. بعد از دو روز مشورت قرار شد کتاب «جامعه» را که صفات پیامبر بعد از حضرت عیسی علیه السّلام را ذکر کرده بود، و صحیفه حضرت شیث ع را بخوانند. در حضور جمع مسیحیان و فرستادگان پیامبر ص فصلهای جامعه قرائت شد و با اذعان به آنچه در جامعه آمده بود تصمیم گرفتند هفتاد نفر از جمله سید و عاقب و ابوحارثه را برای تحقیق به مدینه بفرستند.
🅾️ نجرانیان در مدینه
آنان به مدینه آمدند و خدمت پیامبر ص شرفیاب شدند. هرچه آن حضرت دلیل و برهان آورد آنان قبول نکردند و امر به مباهله واگذار شد. جبرئیل نازل شد و این آیه را آورد:
«فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أبْنائَنا وَ أبْنائَکُمْ وَ نِسائَنا وَ نِسائَکُمْ وَ أنْفُسَنا وَ أنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ»(3) «اگر کسی با تو مجادله کند بعد از علمی که نزد تو آمده، بگو بیاید تا فرا خوانیم پسران خود و زنهای خود و کسی که به منزله جان ماست. آنگاه نفرین کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم».
لذا قرار بر مباهله شد و سید و عاقب به محل اردوی خود در خارج مدینه رفتند. آنان با یکدیگر مشورت کردند و بعضی از علمای آنها گفتند: «اگر فردا محمّد ص با اصحاب و جمعی کثیر برای مباهله حاضر شود این روش پادشاهان است و ترسی به خود راه ندهید. ولی اگر خواص اهل بیت خود را آورد این کار انبیاء است».
🅾️ مراسم مباهله
روز دیگر هنگام بالا آمدن آفتاب، پیامبر ص دست علی بن ابی طالب ع را گرفت و از حجره بیرون آمد. امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام را پیش رو روانه فرمود و حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها از پشت سر آمدند، تا بین دو درختی که قبلاً تعیین شده بود رسیدند. قبلاً به دستور حضرت زیر آن دو درخت را جارو زدند، و به عنوان سایه بان عبای سیاهی بالای درخت قرار دادند. مسلمانان مدینه هم آمدند، بنی نجران هم با فرزندان خود آمدند. پیامبر ص کسی را نزد سید و عاقب فرستاد که ما آماده ایم.
اسقف با همراهان آمد و گفت: به چه کسانی با ما مباهله می کنید؟ پیامبر ص فرمود: «با بهترین اهل زمین و نیکوترین جهانیان نزد خداوند متعال زیرا که از طرف خداوند متعال امر شده ام که آنها را بیاورم»، و اشاره به آل عبا علیهم السّلام فرمودند.
سید و عاقب و اسقف همین که چشمشان به پیامبر ص و آل عبا افتاد، وحشت کردند به حدّی که چهره هایشان زرد شد. ابوحارثه که میل به اسلام داشت فرصت را مغتنم شمرده، پا پیش گذاشت و دست سید و عاقب را گرفته پس کشید و آنها را نصیحت کرد و از عواقب این مباهله مطلع کرد و گفت: صفات او و اهل بیت او را در کتابها خوانده اید. این محمّد همان پیامبر است، مگر نمی بینید ابرهای سیاه را، و دگرگونی آفتاب را، و شاخه های درختان را که خم شده، و صدای مرغان، و دود سیاه اطراف و آثار زلزله را که در کوهها نمودار شده است. آن بزرگواران منتظرند که دست به دعا بردارند. به خدا قسم اگر سخنی گویند از ما نشانی نمی ماند. برویم و با او صلح کنیم.
🅾️ پرهیز نجرانیان از مباهله
بنی نجران ابوحارث را فرستادند و او مسلمان شد و عرض کرد: مردم نجران پشیمان شده اند. حضرت فرمود: اسلام بیاورند. گفت: قبول نمی کنند. فرمود: آماده جنگ باشند. گفت: قدرت این کار را ندارند، ولی حاضرند جزیه را قبول کنند.
پیامبر ص به امیرالمؤمنین ع فرمودند: «شرایط ذمّه و مقدار آن را به آنها بگویید». بعد از معیّن نمودن جزیه و شرایط آن، امیرالمؤمنین ع آنها را نزد پیامبر ص آوردند، و پیامبر ص فرمودند: «اگر با من و این جماعت اهل بیت من مباهله می نمودید، به صورت میمون و خوک می شدید و این وادی بر شما آتش می شد و یک سال نمی گذشت که تمامی نصاری نابود می شدند».
📚تفسیر برهان: ج 1، ص 287 - 288. قلائد النحور: ج ذی الحجه، ص 427، 438 و...
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
🎙مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی:
از آیه 61 سوره آل عمران،مطالبی بدست می آید از جمله:
#عظمت #اهل_بیت علیهم السلام و آنکه حضرت امیر المومنین صلوات الله علیه جانِ پیغمبر صل الله علیه و آله می باشند.
از آیه استفاده می شود #مُباهله روز پیروزی منطق اسلام و شکست #نصاری و اقرار آنها به حقانیت و عظمت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام می باشد.
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈
✨24 #ذی_الحجه روز #خاتم بخشی
#آیه_ولایت
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈
✨24 #ذی الحجّه روز خاتم بخشی
🍃در این روز امیر المؤمنین علیه السلام در مسجد پیامبر صلّی الله علیه و آله #انگشتر خود را در حالت #رکوع به سائل بخشید، و #آیه مبارکه ی «إنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ» (2) در شأن آن حضرت نازل شد. (3)
▫️امام صادق علیه السلام درباره معنای این آیه شریفه از پدرشان از جدّشان علیهم السلام نقل می کنند که فرمودند: «یَعْرِفُونَ نِعْمَةَ اللهِ ثُمَّ یُنْکِرُونَها» (4): «نعمت خداوند را می شناسند و سپس آن را انکار می کنند».
حضرت فرمودند:
هنگامی که آیه مبارکه ی «انما ولیکم الله ...» نازل شد، عدّه ای از اصحاب پیامبر صلّی الله علیه و آله در مسجد مدینه جمع شدند.
بعضی به بعض دیگر گفتند: درباره این آیه چه می گویید؟ بعضی گفتند : اگر منکر این آیه بشویم سایر آیات را هم باید منکر شویم و اگر ایمان به این آیه بیاوریم و قبول کنیم برای ما ذلّت است زیرا علی بن ابی طالب علیه السّلام بر ما مسلّط می شود.
عدّه ای از منافقین گفتند: ما می دانیم که محمّد در آنچه می گوید صادق است. او را به ظاهر دوست داریم، ولی از علی علیه السلام در آنچه امر می کند اطاعت نمی کنیم.
حضرت فرمودند: در این هنگام این آیه نازل شد: «یعرفون نعمة الله ثم ینکرونها ...»، یعنی: ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام را می شناسند و حال اینکه اکثر آنها که آن را می شناسند نسبت به ولایت آن حضرت کافرند. (5)
▫️بعضی از مخالفین گفته اند: برای کسی اتّفاق نیفتاده که در یک زمان جمع بین دو عبادت مالی و بدنی بنماید مگر برای علی بن ابی طالب علیه السلام، و برای احدی نیامده از فضایل مثل آنچه برای علی علیه السلام آمده است.
📚 منابع
1. قلائد النحور: ج ذی الحجّه، ص 426. اکابر اهل سنّت اتّفاق دارند که آیه «انما ولیکم الله ...» در شأن امیر المؤمنین علیه السّلام نازل شده است. مانند فخر رازی، محمّد صدر عالم، ابن مردویه، خطیب بغدادی، ابن عساکر، محمّد بن اسماعیل الامیر، ابن مغازلی، ابو اللیث سمرقندی، سبط ابن جوزی، شهاب الدین احمد، ابن صباغ، ابو نعیم، ملا علی قوشجی، سمعانی، واقدی، بیهقی، نسائی، خوارزمی، طبری، کلبی، حموینی و ...
2. مائده: آیه ی 55.
3. مسار الشیعة: ص 23. و ... .
4. نحل: آیه 83.
5. کافی: ج 1، ص 427. و ... .
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅باشم ببینم سینهزنی نوکراتو حسین جان
🔅باشم ببینم که گریه میکنم برای تو حسین جان
#شب_جمعه
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
🔰25 ذی الحجّه نزول سوره ی هل اتی
در این روز سوره «هل اتی» در شأن #امیرالمؤمنین و #فاطمه_زهرا و امام #حسن و امام #حسین علیهم السّلام نازل شده است. این مهمّ بعد از سه روز #روزه ی آنان و اعطای افطارشان به مسکین و یتیم و اسیر بود که آن طعام بهشتی نازل شد. (1)
امام صادق علیه السّلام فرمود:
آن کاسه ای که طعام از بهشت آوردند و آن بزرگواران میل کردند نزد ماست و حضرت صاحب الأمر علیه السّلام آن را ظاهر خواهد کرد، و طعام بهشتی از آن تناول خواهند فرمود. (2)
📚 منابع
1. مسار الشیعة: ص 23.
2. زاد المعاد: ص 304. بحار الأنوار: ج 43، ص 31، 63.
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
💌حضرت پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله):
🖋 به هر كس در دنيا چهار #خصلت داده شود، #خير دنيا و آخرت به او داده شده و بهره خويش را از دنیا و آخرت گرفته است:
▫️تقوايی كه او را از حرام های خدا باز دارد
▫️اخلاق خوشی كه با آن در ميان مردم زندگی كند
▫️حلمی كه با آن جهالت نادان را از خود دور سازد
▫️زنی شايسته كه در كار دنيا و آخرت او را ياری رساند.
🌱مَنْ اُعطِي اَربَعَ خِصالٍ فِي الدُّنْيا فَقَد اُعطِي خَيْرَ الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ وَ فازَ بِحَظِّهِ مِنْهُما : وَرَعٌ يَعصِمُهُ عَنْ مَحارِمِ اللّه ، وَ حُسْنُ خُلُقٍ يَعيشُ بِهِ فِي النّاسِ ، وَ حِلْمٌ يَدفَع بِهِ جَهْلَ الْجاهِلِ ، وَ زَوجَةٌ صالِحَةٌ تُعينُهُ عَلی اَمرِ الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ .
📚 بحار الأنوار ، ج ۶۹ ، ص ۴۰۴
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
❓چرا خدا امر می کند به غیر او #سجده نکنید اما با دستور به سجده فرشتگان بر آدم، حرف خودش را نقض می کند؟
⚠️ پاسخ:
بندگی غیر خدا، ناپسند و ممنوع بوده و در پی آن، سجده نیز اگر نشانی از پرستش غیر خدا به شمار آید مجاز نمی باشد اما اگر همین سجده، به فرمان خداوند و جهت اجابت دعوتش در مقابل انسانی و برای احترام به او انجام پذیرد چنین سجده ای نه تنها حرام نیست بلکه نوعی عبودیت و بندگی پروردگار نیز به شمار خواهد آمد همان گونه که تمام فرشتگان؛ غیر از ابلیس چنین سجده ای را بجا آوردند.
🟢بله، اگر سجده در زمان خاصی؛ مانند زمان ظهور اسلام از حالت احترام خارج شده و به نشانه ای از پرستش تبدیل شود آن گاه نمی توان برای انسان ها حتی برای احترام نیز سجده نمود این که حرمت سجده بر غیر خداوند، در برخی روایات مطرح شده به همین دلیل است و گرنه پدر و برادران یوسف در مقابل او به سجده افتادند بدون آن که هیچ گناهی در انجام این سجده، مرتکب شوند.
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
🪐افراط و تفريط نشانه جهل است:
#نهج_البلاغه
❄️ لاَ تَرَى الْجَاهِلَ إِلاَّ مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً
🟤همیشه جاهل را یا افراط گر مى بینى و یا تفریط کار
✍راه صحیح به سوى مقصد راه مستقیم است که ما پیوسته در نمازها هر روز خدا را مى خوانیم تا ما را بر آن راه ثابت بدارد. در اطراف راه مستقیم خطوط انحرافى فراوانى هست که پیدا کردن راه مستقیم از میان آن خطوط نیاز به دقت و علم و دانش دارد. به همین دلیل، جاهل غالبا گرفتار خطوط انحرافى یا در جانب زیاده روى مى گردد و یا در سوى کوتاهى و کندروى. این مسئله در تمام شئون زندگى اعم از فردى و اجتماعى و سیاسى و غیر آن دیده مى شود; مثلاً حفظ ناموس و پاسدارى آن از هرگونه انحراف یک فضیلت است ولى افراد جاهل گاهى به طرف افراط کشیده مى شوند و با وسواس هر حرکتى از همسر خود را زیر نظر مى گیرند و با نگاه اتهام و گمان سوء به او نگاه مى کنند به طورى که زندگى براى آنها تبدیل به دوزخى مى شود و گاه هیچ گونه نظارتى بر وضع خانه و همسر خود ندارند که کجا رفت و آمد و با چه کسى صحبت مى کند و امثال آن.
📘#حکمت_70
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
فرازی از خطبه ی غدیر
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir
🏴انَّ الحُسَین مصباحُ الهُدی و سَفینةُ النّجاة
همانا حسین (صلوات الله علیه) چراغ هدایت و کشتی نجات است.
⬛ مراسم #عزاداری #شهادت حضرت امام حسین علیه السلام و یاران ایشان علیهم السلام، #دهه_اول محرم ۱۴۴۵ در بیت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی مدظله العالی منعقد می گردد.
▫️زمان: از روز اول ماه محرم الحرام ۱۴۴۵ به مدت ۱۲ روز
▫️مکان: قم، خیابان معلم، کوچه ۱۱، پلاک ۳۷، بیت معظم له
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir
🏴اُدْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آمِنِينَ ...
▫️#صل_الله_علیک #یا_اباعبدالله
و آجرکم الله و عظم الله اجورکم یا صاحب العصر و الزمان یا بقیة الله
🔘فرارسیدن ماه محرم الحرام ۱۴۴۵ را به پیشگاه مقدس حضرت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان تسلیت و تعزیت عرض می نمائیم.
✔️یا رب الحسین بحق الحسین عجل لولیک الفرج مولانا صاحب الزمان
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈
🏴 ایام عزای شیعه
حضرت امام رضا علیهالسلام فرمودند:
🚩 «محرّم ماهی بود که مردم جاهلیّت، جنگ را در آن حرام میدانستند، ولی خون ما (اهلبیت) را در آن حلال شمردند و حُرمت ما را هتک کردند و فرزندان و زنان ما را اسیر نمودند و آتش به خیمههای ما زدند و آنچه در آن بود غارت کردند و حرمت رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله را در حقّ ما رعایت نکردند؛
همانا روز شهادت حسین علیهالسلام، پلکهای چشم ما را زخمی کرد و اشکهای ما را روان ساخت و عزیز ما را در زمین کربلا، خوار نمود و محنت و بلا را تا روز قیامت برای ما به ارث نهاد؛ پس بر مثل حسینی باید گریست، چرا که این گریه، گناهان بزرگ را فرو میریزد؛
پدرم (امام کاظم علیهالسلام) چنین بود که با آغاز ماه محرّم، دیگر خندان دیده نمیشد و اندوه بر ایشان غالب بود تا روز دهم؛ و چون روز عاشورا میرسید، روز مصیبت و حزن و گریۀ مُدامش بود و میفرمود: این روزی است که حسین علیهالسلام در آن کشته شد.»
📚 الأمالی (شیخصدوق)، ص۱۹۰
روضة الواعظین (فتالنیشابوری)، ص۱۶۹
☑️ عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
▫️2 محرّم نامه امام حسین علیه السلام برای اهل کوفه
در این روز امام حسین علیه السلام برای بزرگان کوفه نامه ای نوشتند و آن را به قیس بن مسهّر صیداوی دادند که به کوفه برساند.
مأمورین بین راه قیس را گرفتند، و پس از آنکه او بر ضدّ یزید و ابن زیاد سخن گفت، او را به شهادت رساندند.
هنگامی که خبر شهادت قیس به امام حسین علیه السلام رسید آن حضرت گریستند و فرمودند:
اللهم اجعل لنا و لشیعتنا عندک منزلاً کریماً، و اجمع بیننا و بینهم فی مستقرٍّ و من رحمتک إنّک علی کل شیء قدیر.
📚 بحار الأنوار: ج 44، ص 382. و ... .
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شب_جمعه_های_حسینی
السلام علی ساکن کربلاء
بانی ماه غم یابن خیرالنساء
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
#تاریخ_به_افق_کربلا
⚫️ روز سوم محرم الحرام سال ۶۱ هجری قمری بر امام حسین (علیه السلام) و همراهانشون چطور گذشت؟
▪️ از وقایعی که در روز سوم محرمالحرام ذکر شده است این که امام قسمتی از زمین کربلا را که بارگاه شریفشان در آن واقع هست از اهل نینوا و غاضریه به ۶۰ هزار درهم خریداری کردند و با آنها شرط کرد که مردم را برای زیارت قبرش راهنمایی نموده و زوار او را تا سه روز میهمانی کنند.
🏴 عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
#معرفة_البکاء_في_القرآن
◀️آنچه که از لسان حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله و سلم) پس از خبر دادن به امّت و آگاه کردن مردم از به شهادت رسیدن حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) تبیین شد، این بود که حقیقت بکاء، «نصرت و اعانت و یاری» است:
نقل است روزی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم)، پس از وعظ و خطابه بر منبر مسجد ، دست خود را بر سر مبارک امام حسین (علیه السلام) قرار دادند و امّت را از ابتلاء و امتحان شدنشان با کربلای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، آگاه و مطلع نمودند و فرمودند:
▫️«قدْ أَخْبَرَنِي جَبْرَئِيلُ أَنَّ وَلَدِي ..شَهِيدٌ مُضَرَّجٌ بِالدَّمِ قالَ فَضَجَّ النَّاسُ بِالْبُكَاءِ وَ الْعَوِيلِ فقَالَ لَهُمُ النَّبِيُّ أَيُّهَا الِنَّاسُ أَ تَبْكُونَهُ وَ لَا تَنْصُرُونَهُ ؟! احْذَرُوا أَنْ تَلْقَوْنِي غَداً عَلَى الْحَوْضِ وَ قَدْ آذَيْتُمْ عِتْرَتِي وَ قَتَلْتُمْ أَهْلَ بَيْتِي وَ ظَلَمْتُمُوهُمْ » (۶)
▪️جبرئیل به من خبر داده که این فرزندم را آغشته به خون خود، شهید می کنند ؛ در این هنگام مردم با صدای بلند شروع به گریه و ناله و فغان کردند؛ پس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) فرمودند: آیا گریه می کنید و او را یاری نمی کنید؟! بر حذر باشید که روز قیامت بر من وارد آیید در حالی که عترت مرا اذیت کرده، به قتل رسانده و ظلم و ستم بر آنان روا داشته باشید!
🖋لذا حقیقت اشک و بکاء، آن اشک و بکاء ای که از روی معرفت و خضوع و خشوع نسبت به حق باشد، «اعانت و نصرت و یاری» است؛ همان بکاء ای که مؤمنین را به درجه معیت با شاهدان می رساند؛ یعنی معیت با اصحاب الحسین (علیهم السلام) در یاری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) ؛ آن اصحابی که به مقام و مرتبه شهود و شهادت و حلّت بفناءک رسیدند. به عبارت دیگر، بکاء متاخرین سبب ملحق شدن ایشان به اصحاب الحسین (علیه السلام) در نصرت و اعانت و یاری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) میگردد.
✔️چنانکه حضرت السلطان اباالحسن الرضا (علیه السلام) پس از امر به بکاء بر امام حسین (علیه السلام) تصریح فرمودند:
▫️«يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلَايَتِنَا..» (۷):
▪️اى ابن شبيب! اگر دوست دارى با ما در درجات عالى بهشت همراه باشى، در حزن ما محزون و در خوشحالى ما، خوشحال باش، و بر تو باد به ولايت ما.
ا┄┅═✧❁منابع ❁✧═┅┄ا
(۱).إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج۱ ؛ ص۹۶
(۲).مجمع البيان في تفسير القرآن، ج۳ ص: ۳۶۲
(۳). تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ؛ ج۴ ؛ ص۲۰۷؛ تفسير منهج الصادقين في إلزام المخالفين، ج۳ ص: ۳۰۵
(۴).كامل الزيارات ؛ النص ؛ ص۶۱
(۵).بحار الأنوار ؛ ج۴۳ ؛ ص۲۴۸؛ کمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص۲۸۲
(۶).بحار الأنوار ؛ ج۴۴ ؛ ص۲۴۸؛ کمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص۲۸۲
(۷).عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج۱ ؛ ص۳۰۰
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
#تاریخ_به_افق_کربلا
⚫️ روز چهارم محرم الحرام سال ۶۱ هجری قمری بر امام حسین(علیه السلام) و همراهانشون چطور گذشت؟
▪️هنوز آفتاب روز چهارم محرم از منتهیالیه افق برنخاسته بود که کنانه بن عتیق به کاروان امام حسین (علیه السلام) ملحق شد. کنانه بن عتیق پیرمردی از شهدای کربلاست که در حمله نخست به شهادت رسید و از عابدان و قاریان آن شهر بود. کنانه یکی از اصحاب امام علی (علیه السلام) بود که در رکاب آن حضرت یک پای خود را از دست داده بود.
🏴 عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
🏴 مرا ملامت نکنيد ...
🔴 وَ عَنْ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ قَالَ : سُئِلَ اَلْإِمَامُ اَلسَّجَّادُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ عَنْ كَثْرَةِ بُكَائِهِ قَالَ لاَ تَلُومُونِي فَإِنَّ يَعْقُوبَ فَقَدَ سِبْطاً مِنْ وُلْدِهِ فَبَكَى حَتَّى اِبْيَضَّتْ عَيْنٰاهُ وَ لَمْ يَعْلَمْ أَنَّهُ مَاتَ وَ قَدْ نَظَرْتُ إِلَى أَرْبَعَةَ عَشَرَ رَجُلاً مِنْ أَهْلِ بَيْتِي فِي غَدَاةٍ وَاحِدَةٍ قَتْلَى فَتَرْوَن حُزْنَهُمْ يَذْهَبُ مِنْ قَلْبِي.
⚫️ امام صادق صلوات الله علیه نقل می فرمایند : از امام سجاد صلوات الله علیه از زيادی گريه ی ایشان سوال شد ، در پاسخ فرمودند : مرا ملامت نکنيد ، يعقوب عليه السلام يکی از فرزندانش گم شد ، آن قدر گريه کرد تا چشمانش از شدت غم ، سفيد نابينا شد و نمی دانست فقط به او خبر داده بودند که فرزندش فوت کرده است ، در حالی که من ديدم چهارده نفر از اهل بيتم در يک روز ، سرشان بريده شد ،
مردم گمان می کنند که غم آنان به طور کلی از قلب من می رود که چنين نيست.
📚کشف الغمة في معرفة الأئمة، ج ۲، ص۱۰۲.
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir👈