فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری #ولادت امام #موسی_کاظم علیه السلام
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir 👈
💐20 ذی الحجّه #ولادت _امام_کاظم علیه السلام
بنا بر فرمایش امام حسن عسکری علیه السلام، حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام در ماه ذی الحجّه سال 127 هـ در «ابواء» بین مکّه و مدینه بدنیا آمد. (1)
اسم شریف آن حضرت موسی و کنیه ی مشهورش ابو الحسن و ابو ابراهیم است.
القاب آن حضرت:
کاظم و صابر و صالح و امین است، امّا لقب مشهور آن حضرت همان کاظم است یعنی خاموش و فرو برنده ی خشم. (2)
پدر بزرگوارش حضرت امام جعفر صادق علیه السلام و مادر آن حضرت عُلیا مخدّره حمیده ی مصفّاة است.(3)
حضرت صادق علیه السلام فرموده اند:
«حمیده» تصفیه شده از هر دنس و بدی مانند شمش طلا است، و پیوسته ملائکه او را حراست و پاسبانی می نمودند تا به من رسید؛ به سبب آن کرامتی که از حقتعالی است برای من و حجّت بعد از من. (4)
کمال الدین شافعی درباره موسی بن جعفر علیهما السلام می گوید:
اوست امام کبیر القدر، عظیم الشأن، کثیر التهجَد، مُجدّ در اجتهاد، مشهور به عبادات، مواظب بر طاعات، مشهور به کرامات.
شب را با سجده و قیام به روز می آورد و روز را با تصدّق و صیام به آخر می رسانید، و به سبب حِلم بسیار و گذشتش از جرم تقصیر کنندگان در حقش «کاظم» خوانده شد. آن حضرت در مقابل کسی که به او بدی کرده بود احسان می کرد، و کسی را که به او جنایتی کرده مورد عفو قرار می داد.
به جهت کثرت عبادتش «عبد صالح» نامیده شد و به «باب الحوائج الی الله » معروف شد، زیرا که هر کس متوّسل به آن جناب شده به حاجت خود رسیده، کراماته تحار منها العقول. (5)
دلائل ولادت آن حضرت در ماه ذی الحجّه:
1. روایت حضرت عسکری علیه السلام که فرموده اند:
امام کاظم علیه السلام در ابواء بین مکّه و مدینه در ماه ذی الحجه سال 127 هـ به دنیا آمدند. (6)
2. ابو بصیر نقل می کند در سالی که حضرت کاظم علیه السلام متولّد شدند من در خدمت حضرت صادق علیه السلام به سفر حجّ رفتم (ماه ذی الحجّه ایّام حجّ) چون به منزل ابواء رسیدیم حضرت برای ما چاشت طلبید، و غذای بسیار و نیکو آوردند.
در اثنای خوردن طعام پیکی از جانب «حمیده» عیال حضرت به خدمت آن حضرت آمد و عرض کرد که حمیده می گوید:
فرمودید چون اثر ظاهر شد شما را خبر کنم ... پس حضرت شاد و خوشحال برخاست و رفت و بعد از اندک زمانی شکفته و خندان بر گشت، در حالی که آستین های خود را بالا زده بود.
عرض کردیم:
خداوند دهان شما را همیشه خندان و دل شما را شاد گرداند، حال حمیده چگونه است ؟
حضرت فرمودند:
حق تعالی پسری به من عطا کرد که بهترین خلق خداست ... . (7)
3. منهال قصاب می گوید:
در ایّام حجّ از مکّه به قصد تشرّف به مدینه بیرون رفتم. هنگامی که به ابواء رسیدم دیدم خداوند مولودی به حضرت صادق علیه السلام عطا فرموده است. من زودتر از آن حضرت به مدینه وارد شدم و آن حضرت یک روز بعد ازمن وارد شد و سه روز مردم را اطعام کرد. (8)
4. (اگر چه احتمالی بیش نیست):
در 15 ماه ذی الحجّه بنابر مشور ولادت حضرت هادی علیه السلام است، و حال اینکه از امام زمان علیه السلام این دعای شریف منقول است: اللّهم انی اسئلک بالمولودین فی رجب محمد بن علی الثانی و ابنه علی بن محمد المنتجب ... . (9)
پس کلام امام عصر علیه السلام دلالت بر ولادت حضرت جواد و حضرت هادی علیهم السلام در ماه رجب دارد، و بنابر روایت ابن عیاش ولادت حضرت هادی علیه السلام در 2 یا 5 رجب واقع شده است. (10)
از طرفی کنیه ی مشهور امام کاظم علیه السلام ابو الحسن سپس ابو ابراهیم است و کنیه ی امام هادی علیه السلام هم ابو الحسن است.
شاید مطالبی که در مورد ولادت ابو الحسن علیه السلام در ذی الحجّه ذکر شده مراد امام هادی نباشد، بلکه حضرت موسی بن جعفر علیه السلام باشد چرا که روایت ولادت حضرت کاظم علیه السلام در ذی الحجّه و ولادت امام هادی علیه السلام در ماه رجب است.
📚 منابع
1. دلائل الامامة: ص 303.
2. تاریخ موالید الائمة: ص 35. بحار الأنوار: ج 48، ص 11.
3. کافی: ج 1، ص 477. و ... .
4. کشف الغمة: ج 2، ص 212. الأنوار البهیّه: ص 179.
5. دلائل الإمامة: ص 303.
6. کافی: ج 1، ص 385. و ... .
7. المحاسن: ج 2، ص 418. و ... .
8. مصباح المتهجد: ص 805.
9. همان: ص 804. بحار الأنوار : ج 50، ص 116.
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir 👈
#علامه_امینی رحمت الله علیه که قلم از بیان شخصیت وی عاجز است
چرا که ایشان به جهت تحقیق و تحلیل در مقامی قرار گرفته که قلم نمی تواند مثل ایشان را در اذهان مستمعین به تصویر کشاند، در 15 قرن گذشته افرادی در حقانیت مذهب شیعه کتاب ها نوشته اند که در جای خود و در آن زمان بی نظیر بوده اند، مثل سید مرتضی، سید رضی، شیخ طوسی، علامه مجلسی، علامه حلی، علامه سید محسن امین قدس الله سرهم، ولی در عین حال به قاطعیت می توان گفت:
کسی به اندازه علامه امینی در این میدان، قلم فرسایی نکرده است. چرا که مطالب ناگفته و نانوشته ای مانده بود که ایشان به رشته ی تحریر در آورده بالخصوص در کتاب #الغدیر.
▫️تقریظ معظم له بر کتاب الغدیر
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir 👈
🔰آیا در میان شاگردان امام باقر و امام صادق علیهما السلام از زنان هم کسی بوده است؟
✅در ميان خيل عظيم شاگردان امام باقر و امام صادق (عليهماالسلام) زنانی به چشم ميخورند،که به محضر معصومين (عليهمالسلام) رسيده و از سخنان آنان استفاده کرده و اندوختههاي خود را به ديگران منتقل ميکردهاند. در ادامه به برخي از شاگردان و راويان امام صادق (عليهماالسلام) در ميان زنان اشاره می کنیم.
یکی از این شاگردان «حُبابه والبیّه» است.
حبابه بانویی مومن و دانشمند بود که خداوند عمری طولانی به او عطا کرد. حبابه محضر چندین امام را درک کرد و از دریای علمشان استفاده فراوان کرد. حبابه سال ها به زنان شیعه درس دین می داد و به سوالات شرعی شان پاسخ می گفت.
در ضمن او بسیار نکته سنج و دقیق بود. از داوود رقّی روایت شده که: «روزی به همراه چند نفر در خدمت امام صادق(ع) بودیم که حبابه وارد شد و مسائل مختلفی از حلال و حرام از حضرت پرسید.
ما از سوالات ظریف و دقیق او تعجب کردیم. حضرت فرمود: آیا تا به حال از این مسائل که حبابه پرسید، سوالات بهتر و دقیقتری شنیده بودید؟ عرض کردیم: فدایت شویم به درستی که چشم و دل ما روشن شد…»
از دیگر بانوان شاگرد امام جعفرصادق(ع) دو خواهر به نام «سعیده» و «مَنّت» دختران ابی عمیر بودند. این دو بانوی بسیار مومن و پرهیزگار سال ها از محضر امام استفاده کرده و دانش فراوانی کسب کرده بودند. هر دو جزء راویان حدیث و معلم بانوان هم عصر خود بودند. روایت شده که سعیده بنت ابی عمیر زیاد به مسجد النبی میرفت و بر پیامبر(ص) درود می فرستاد.
در واقع بانوان تربیت شده در محضر امام خود تبدیل به رسانه ای برای انتقال مفاهیم عمیق شیعی به سایر بانوان مسلمان بودند و اینچنین معارف شیعه در میان امت رسول الله تا به امروز باقی مانده است…
📚منابع:
۱-«محدثات شیعه»، صفحات ۲۰۶ و ۲۷۶
۲-«اصحاب امام صادق(ع)»، صفحات ۱۴۰، ۱۴۳ و ۲۲۷
۳-«آشنایی با حوزه های علمیه شیعه در طول تاریخ»، ص ۱۸۸.
🔹 @duzduzani_ir 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهل تقوا چه کسانی هستند؟
از بیانات حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی(مدظله العالی)
✅ @duzduzani_ir
🔰خرید از توهین کننده به مقدسات
❓ سوال: خريد کردن از کسبه اي که بصورت علني و در حضور مشتري، به مقدسات دين اسلام (اعم از ضروريات و ساير احکام) و مراجع شيعه اهانت ميکنند و از الفاظ رکيک استفاده مي کنند و زمينه هيچ گونه نهي از منکر هم وجود ندارد، چگونه است؟
🖊سوال: بهتر بلکه مطابق احتياط اين است که با اينگونه افراد معامله نکنند.
#استفتاء
ارسال سوال
✅ @ZolfiDuzduzani 👈
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
✨24 #ذی الحجّه روز خاتم بخشی(1)
🍃در این روز امیر المؤمنین علیه السلام در مسجد پیامبر صلّی الله علیه و آله #انگشتر خود را در حالت #رکوع به سائل بخشید، و #آیه مبارکه ی «إنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ» (2) در شأن آن حضرت نازل شد. (3)
▫️امام صادق علیه السلام درباره معنای این آیه شریفه از پدرشان از جدّشان علیهم السلام نقل می کنند که فرمودند: «یَعْرِفُونَ نِعْمَةَ اللهِ ثُمَّ یُنْکِرُونَها» (4): «نعمت خداوند را می شناسند و سپس آن را انکار می کنند».
حضرت فرمودند:
هنگامی که آیه مبارکه ی «انما ولیکم الله ...» نازل شد، عدّه ای از اصحاب پیامبر صلّی الله علیه و آله در مسجد مدینه جمع شدند.
بعضی به بعض دیگر گفتند: درباره این آیه چه می گویید؟ بعضی گفتند : اگر منکر این آیه بشویم سایر آیات را هم باید منکر شویم و اگر ایمان به این آیه بیاوریم و قبول کنیم برای ما ذلّت است زیرا علی بن ابی طالب علیه السّلام بر ما مسلّط می شود.
عدّه ای از منافقین گفتند: ما می دانیم که محمّد در آنچه می گوید صادق است. او را به ظاهر دوست داریم، ولی از علی علیه السلام در آنچه امر می کند اطاعت نمی کنیم.
حضرت فرمودند: در این هنگام این آیه نازل شد: «یعرفون نعمة الله ثم ینکرونها ...»، یعنی: ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام را می شناسند و حال اینکه اکثر آنها که آن را می شناسند نسبت به ولایت آن حضرت کافرند. (5)
▫️بعضی از مخالفین گفته اند: برای کسی اتّفاق نیفتاده که در یک زمان جمع بین دو عبادت مالی و بدنی بنماید مگر برای علی بن ابی طالب علیه السلام، و برای احدی نیامده از فضایل مثل آنچه برای علی علیه السلام آمده است.
📚 منابع
1. قلائد النحور: ج ذی الحجّه، ص 426. اکابر اهل سنّت اتّفاق دارند که آیه «انما ولیکم الله ...» در شأن امیر المؤمنین علیه السّلام نازل شده است. مانند فخر رازی، محمّد صدر عالم، ابن مردویه، خطیب بغدادی، ابن عساکر، محمّد بن اسماعیل الامیر، ابن مغازلی، ابو اللیث سمرقندی، سبط ابن جوزی، شهاب الدین احمد، ابن صباغ، ابو نعیم، ملا علی قوشجی، سمعانی، واقدی، بیهقی، نسائی، خوارزمی، طبری، کلبی، حموینی و ...
2. مائده: آیه ی 55.
3. مسار الشیعة: ص 23. و ... .
4. نحل: آیه 83.
5. کافی: ج 1، ص 427. و ... .
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir 👈
✨24 #ذی_الحجه روز #خاتم بخشی
#آیه_ولایت
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈
✨۲۴ ذی الحجه روز #مباهله
🅾️ نامه پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله به نصارای نجران
در سال دهم هجری پیامبر ص نامه ای به نصارای نجران فرستادند، به این مضمون که خداوند یکتا را عبادت کنند و مسلمان شوند، یا به مسلمین جزیه بدهند و به مذهب خود باشند، در غیر این صورت آماده جنگ گردند.
بنی نجران در کلیسای بزرگ خود به مشورت پرداختند، عده ای مانند «سید» که از بزرگان قوم بود و «عاقب» که اسقف نجران بود مخالفت خود را با تسلیم در برابر خواسته پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله اعلام کردند. در مقابل عده ای مانند «ابوحارثه» اسقف اعظم نجران که 120 سال عمر داشت و در باطن مسلمان بود با امر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله موافق بودند. بعد از دو روز مشورت قرار شد کتاب «جامعه» را که صفات پیامبر بعد از حضرت عیسی علیه السّلام را ذکر کرده بود، و صحیفه حضرت شیث ع را بخوانند. در حضور جمع مسیحیان و فرستادگان پیامبر ص فصلهای جامعه قرائت شد و با اذعان به آنچه در جامعه آمده بود تصمیم گرفتند هفتاد نفر از جمله سید و عاقب و ابوحارثه را برای تحقیق به مدینه بفرستند.
🅾️ نجرانیان در مدینه
آنان به مدینه آمدند و خدمت پیامبر ص شرفیاب شدند. هرچه آن حضرت دلیل و برهان آورد آنان قبول نکردند و امر به مباهله واگذار شد. جبرئیل نازل شد و این آیه را آورد:
«فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أبْنائَنا وَ أبْنائَکُمْ وَ نِسائَنا وَ نِسائَکُمْ وَ أنْفُسَنا وَ أنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ»(3) «اگر کسی با تو مجادله کند بعد از علمی که نزد تو آمده، بگو بیاید تا فرا خوانیم پسران خود و زنهای خود و کسی که به منزله جان ماست. آنگاه نفرین کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم».
لذا قرار بر مباهله شد و سید و عاقب به محل اردوی خود در خارج مدینه رفتند. آنان با یکدیگر مشورت کردند و بعضی از علمای آنها گفتند: «اگر فردا محمّد ص با اصحاب و جمعی کثیر برای مباهله حاضر شود این روش پادشاهان است و ترسی به خود راه ندهید. ولی اگر خواص اهل بیت خود را آورد این کار انبیاء است».
🅾️ مراسم مباهله
روز دیگر هنگام بالا آمدن آفتاب، پیامبر ص دست علی بن ابی طالب ع را گرفت و از حجره بیرون آمد. امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام را پیش رو روانه فرمود و حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها از پشت سر آمدند، تا بین دو درختی که قبلاً تعیین شده بود رسیدند. قبلاً به دستور حضرت زیر آن دو درخت را جارو زدند، و به عنوان سایه بان عبای سیاهی بالای درخت قرار دادند. مسلمانان مدینه هم آمدند، بنی نجران هم با فرزندان خود آمدند. پیامبر ص کسی را نزد سید و عاقب فرستاد که ما آماده ایم.
اسقف با همراهان آمد و گفت: به چه کسانی با ما مباهله می کنید؟ پیامبر ص فرمود: «با بهترین اهل زمین و نیکوترین جهانیان نزد خداوند متعال زیرا که از طرف خداوند متعال امر شده ام که آنها را بیاورم»، و اشاره به آل عبا علیهم السّلام فرمودند.
سید و عاقب و اسقف همین که چشمشان به پیامبر ص و آل عبا افتاد، وحشت کردند به حدّی که چهره هایشان زرد شد. ابوحارثه که میل به اسلام داشت فرصت را مغتنم شمرده، پا پیش گذاشت و دست سید و عاقب را گرفته پس کشید و آنها را نصیحت کرد و از عواقب این مباهله مطلع کرد و گفت: صفات او و اهل بیت او را در کتابها خوانده اید. این محمّد همان پیامبر است، مگر نمی بینید ابرهای سیاه را، و دگرگونی آفتاب را، و شاخه های درختان را که خم شده، و صدای مرغان، و دود سیاه اطراف و آثار زلزله را که در کوهها نمودار شده است. آن بزرگواران منتظرند که دست به دعا بردارند. به خدا قسم اگر سخنی گویند از ما نشانی نمی ماند. برویم و با او صلح کنیم.
🅾️ پرهیز نجرانیان از مباهله
بنی نجران ابوحارث را فرستادند و او مسلمان شد و عرض کرد: مردم نجران پشیمان شده اند. حضرت فرمود: اسلام بیاورند. گفت: قبول نمی کنند. فرمود: آماده جنگ باشند. گفت: قدرت این کار را ندارند، ولی حاضرند جزیه را قبول کنند.
پیامبر ص به امیرالمؤمنین ع فرمودند: «شرایط ذمّه و مقدار آن را به آنها بگویید». بعد از معیّن نمودن جزیه و شرایط آن، امیرالمؤمنین ع آنها را نزد پیامبر ص آوردند، و پیامبر ص فرمودند: «اگر با من و این جماعت اهل بیت من مباهله می نمودید، به صورت میمون و خوک می شدید و این وادی بر شما آتش می شد و یک سال نمی گذشت که تمامی نصاری نابود می شدند».
📚تفسیر برهان: ج 1، ص 287 - 288. قلائد النحور: ج ذی الحجه، ص 427، 438 و...
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈
✨24 ذی الحجّه روز #مباهله
«فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أبْنائَنا وَ أبْنائَکُمْ وَ نِسائَنا وَ نِسائَکُمْ وَ أنْفُسَنا وَ أنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ»(3)
«اگر کسی با تو #مجادله کند بعد از علمی که نزد تو آمده، بگو بیاید تا فرا خوانیم پسران خود و زنهای خود و کسی که به منزله جان ماست. آنگاه #نفرین کنیم و #لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم».
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈
🏞 داستان #مباهله به روایت تصویر
✅اعمال مخصوص روز مباهله:
1- #غسل کردن
2- #روزه گرفتن
3- دو ركعت #نماز که مانند نماز روز عید غدیر است
(دو ركعت است؛ در هر ركعت، یك مرتبه حمد و ده مرتبه توحید ، ده مرتبه آیة الكرسى و ده مرتبه قدر خوانده مى شود و بهتر است پیش از اذان ظهر خوانده شود.)
4- خواندن #دعای مباهله
این دعا شبیه به دعای سحرهای ماه رمضان است «اللهم انی اسئلك من بهائك بابهاء...»
و نیز روایت شده است بعد از نماز هفتاد مرتبه #استغفار كند.
📚اقبال الاعمال، ص 515.
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈
🔰25 ذی الحجّه نزول سوره ی هل اتی
در این روز سوره «هل اتی» در شأن #امیرالمؤمنین و #فاطمه_زهرا و امام #حسن و امام #حسین علیهم السّلام نازل شده است. این مهمّ بعد از سه روز #روزه ی آنان و اعطای افطارشان به مسکین و یتیم و اسیر بود که آن طعام بهشتی نازل شد. (1)
امام صادق علیه السّلام فرمود:
آن کاسه ای که طعام از بهشت آوردند و آن بزرگواران میل کردند نزد ماست و حضرت صاحب الأمر علیه السّلام آن را ظاهر خواهد کرد، و طعام بهشتی از آن تناول خواهند فرمود. (2)
📚 منابع
1. مسار الشیعة: ص 23.
2. زاد المعاد: ص 304. بحار الأنوار: ج 43، ص 31، 63.
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
#شب_جمعه ✨
اَللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفیقَ زیارت کربلا 🙏
#شب_جمعہ ✨
#شب_زیارتےارباب_بےڪفݧ 💚
#صلی_الله_علیک_یا_ابا_عبدالله 💚
#اللهم_ارزقنا_کربلا 🙏
💥 زيارت روز جمعه
مخصوص امام صاحب العصر والزمان
عجل الله تعالی فرجه
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ السَّلامُ
عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللَّهِ فِي خَلْقِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللَّهِ الَّذِي يَهْتَدِي بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخَائِفُ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَلِيُّ النَّاصِحُ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ النَّجَاةِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الْحَيَاةِ السَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللَّهُ لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولاكَ وَ أُخْرَاكَ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَى يَدَيْكَ،
وَأَسْأَلُ الله أَنْ يُصَلِّيَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ يَجْعَلَنِي مِنَ المُنْتَظِرِينَ لَكَ وَالتَّابِعِينَ وَالنَّاصِرِينَ لَكَ عَلى أَعْدائِكَ، وَالمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فِي جُمْلَةِ أَوْلِيائِكَ ، يامَوْلايَ ياصاحِبَ الزَّمانِ، صَلَواتُ الله عَلَيْكَ وَعَلى آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ المُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ، وَالفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤْمِنِينَ عَلى يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الكافِرِينَ بِسَيْفِكَ، وَأَنا يامَوْلايَ فِيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَأَنْتَ يامَولايَ كَرِيمٌ مِنْ أَوْلادِ الكِرامِ وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِجارَةِ فَأَضِفْنِي وَأَجِرْنِي صَلَواتُ الله عَلَيْكَ وعَلى أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّاهِرِينَ ].
اللهم عجل لوليك الفرج.
@Duzduzani_ir
🔰به جویندگان حق و حقیقت توصیه میکنم کتاب #الغدیر را با دقت بخوانند آن وقت به صراحت گفتار ما پی می برند.
الغدیر #دایرة_المعارفی است که در علم #ادب، #تاریخ و #اخلاق و #کلام که عصاره یک عمر تلاش عالمی زاهد و متقی است که از اخلاص و علاقه ایشان به #اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نشأت گرفته و هر کس به اندازه وسع خود می تواند از میوه ی این درخت تنومند و پرثمر استفاده کند.
▫️نوشته معظم له درباره کتاب الغدیر
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir 👈
🔰حضور اين همه آدم با گذشتگان و آيندگان چطور در قيامت و بهشت و جهنم جا مي شود؟
✅خداوند متعال درباره گستره بهشت مى فرمايد: (وَ سارِعُوا اِلى مَغفِرَه مِن رَبِّكُمْ وجَنَّه عَرضُهَا السَّمـوتُ والاَرضُ اُعِدَّت لِلمُتَّقين)[1] ؛ و شتاب كنيد براى رسيدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتى كه وسعت آن، آسمان ها و زمين است كه براى پرهيزگاران آماده شده است. مراد از «عرض» در آيه شريف، پهنا و گستره است. در زبان عربى، هنگامى كه مى خواهند بگويند فلان شئ از وسعت برخوردار است. واژه «عرض» را به كار مى برند.
عبارت (جَنَّه عَرْضُهَا السَّمواتُ وَ الاَرْضُ) كنايه از اين است كه بهشت از نظر گستره، به اندازه اى وسيع است كه به نهايت وسعت رسيده است و يا به قدرى است كه قوه واهمه بشرى از درك گستره آن ناتوان است. هر چند معاد جسمانى است و بهشتيان و جهنميان با وجود جسمانى، پاداش و كيفر داده مى شوند، ولى بهشت و جهنم ويژگى هاى اين جهان مادى را ندارد، زيرا با برچيده شدن اين جهان مادى و تمام كرات آسمانى و ويران شدن آنها، قيامت آغاز مى شود:
(يَومَ تُبَدَّلُ الاَرضُ غَيرَ الاَرضِ والسَّمـوتُ وبَرَزوا لِلّهِ الو حِدِ القَهّار)[2] ؛ در آن روز كه اين زمين به زمين ديگر و آسمان ها [به آسمان هاى ديگر] مبدّل مى شود و آنان در پيشگاه خداوند واحد قهّار ظاهر مى گردند؛ (اِذَا الشَّمسُ كُوِّرَت * واِذَا النُّجُومُ انكَدَرَت)[3] ؛ هنگامى كه خورشيد در هم پيچيده شود و هنگامى كه ستارگان بى فروغ شوند؛ (اِذَا السَّماءُ انفَطَرَت * واِذَا الكَواكِبُ انتَثَرَت)[4] ؛ هنگامى كه آسمان از هم شكافته شود و هنگامى كه ستارگان پراكنده شوند و فرو ريزند.
بنابراين بهشت و جهنم در عالَم ديگرى فوق اين جهان مادى است و ويژگى هاى اين جهان مادى را ندارد. آن عالَم از نظر گستره به اندازه اى است كه وسعت بهشت به مقدار آسمان ها و زمين است و جهنم نيز از وسعتى برخوردار است كه همه گنه كاران در آن جاى مى گيرند.[5]
در روايت است كه پيامبراكرم(ص) و حضرت على(ع) در پاسخ اين پرسش كه اگر وسعت بهشت، آسمان ها و زمين است، پس دوزخ كجاست؟ فرمودند: چون شب آيد، روز كجاست؟[6]
ب) منظور از «نزديك كردن» (ازلِفَت) يعنى در پيش رويشان باشد و داخل شدنشان در آن زحمتى نداشته باشد. و اين كه بهشت را به آنها نزديك مى كنند، نه آنها را به بهشت، دَرك آن در شرايط اين دنيا قابل تصور نيست، امّا از آن جا كه اصول حاكم بر قيامت و آخرت، اصولى است كه با شرايط اين جهان بسيار تفاوت دارد، پس جاى شگفتى نيست.[7]
پي نوشتها:
[1] . آل عمران، آيه 133.
[2] . ابراهيم، آيه 48.
[3] . تكوير، آيه 1و2.
[4] . انفطار، آيه 1و2.
[5] . ر.ك: الميزان، ج 4، ص 20؛ بحارالأنوار، ج 8، ص 83 و ج 66، ص 57؛ سيد شريف رضى، حقايق التأويل فى متشابه التنزيل، ص 241.
[6] . عبد على عروسى حويزى، تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 463؛ فضل بن شاذان قمى، الفضائل، ص 150.
[7] . الميزان، ج 4، ص 32 ـ 43.
#اعتقادی
@duzduzani_ir
#نهج_البلاغه
◽️لَمْ يَفْرُغْ صَاحِبُهَا فِيهَا قَطُّ سَاعَةً إِلاَّ کَانَتْ فَرْغَتُهُ عَلَيْهِ حَسْرَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ
🌗هر کس ساعتى در اين دنيا بيکار بماند (و عمل نيکى براى آخرت انجام ندهد) اين ساعتِ فراغت و بيکارى موجب حسرت (و ندامت) او در قيامت خواهد شد»
📚#نامه_59
🆔 @duzduzani_ir 👈
🔰 عدم امکان انجام نذر
❓سوال: نذر کرده و امسال امکان بجا آوردن آن نذر نيست آيا مي تواند نذر خود را تغيير دهد يا نه؟
🖊جواب: در فرض سئوال اگر امکان عمل به نذر ولو به صورت فردي يا رساندن نذر به درب خانه ها را دارد انجام بدهد و الا عمل به آن واجب نيست و در صورت ساقط شدن نذر مي توان نذر را تغيير داد.
#استفتاء
ارسال سوال
✅ @ZolfiDuzduzani 👈
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
🔰 نماز روز آخر ماه ذی الحجه
◽️خواندن دو رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره توحید و ده مرتبه آیة الکرسی خوانده میشود
💠 دعای بعد از نماز
🔹اللّهُمَّ ما عَمِلْتُ فی هذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَلٍ نَهَیتَنی عَنْهُ وَلَمْ تَرْضَهُ وَنَسیتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ وَدَعَوْتَنی اِلَی التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرائی عَلَیکَ اَللّهُمَّ فَاِنّی اَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ فَاغْفِر لی وَما عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ یقَرِّبُنی اِلَیکَ فَاقْبَلْهُ مِنّی وَلا تَقْطَعْ رَجآئی مِنْکَ یاکَریمُ
🔸خدایا آنچه انجام دادم در این سال از اعمالی که مرا از آن نهی فرمودی و راضی بدان نبودی و من آنرا فراموش کردم ولی تو فراموشش نکردی و مرا به بازگشت بسویت خواندی پس از دلیری کردنم بر تو خدایا من از آن اعمال آمرزش میطلبم پس بیامرز آنها را و هر عملی که انجام دادم از اعمالی که مرا به تو نزدیک گرداند پس آنرا از من قبول کن و قطع مکن امیدم را از خودتای بزرگوار
📚اقبال الاعمال، ص 530.
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈
▪️السلام علیک یا رحمة الله الواسعة و یا باب نجاة الاُمّة
#مراسم عزا و سوگواری #شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام در بیت مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت اللّه العظمی #دوزدوزانی_تبریزی مدظله العالی
🕦 زمان: از روز اول محرم الحرام 1443 به مدت 12 روز - از ساعت 11:30 صبح
🔘 مکان: قم، خیابان معلم، کوچه 11، پلاک 37
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈
#ماه_محرم #ماه_حسین علیه السلام
باز این چه شورش است، پریشان شدم حسین
ماه محرّم آمد و گریان شدم حسین
تا که هلال ماه عزایت حلول کرد
دل بیقرار و بی سرو سامان شدم حسین
این سفره های روضه پر از رزق و برکت است
شکر خدا دو مرتبه مهمان شدم حسین
ممنونم از نگاه کریمانه ات که باز
ماندم، گدای بزم محبّان شدم حسین
با اینکه پر گناهم و شرمنده ام ولی
بخشیده ای که شامل احسان شدم حسین
از لحظه ای که اذن محرّم گرفته ام
بی تاب قصه ی لب عطشان شدم حسین
وقتی ز خون تو رگ اسلام تازه شد
قطعاً به خاطر تو مسلمان شدم حسین
دستم به کربلا شب اوّل نمی رسید
پس عازم بهشت خراسان شدم حسین
جابر عابدی (خادم کاشانی)
@Duzduzani_ir
#مقتل_خوانی
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈
▪️#بیانیه حضرت آیت الله العظمی #دوزدوزانی_تبریزی به مناسبت #محرم_الحرام 1443
قال رسول الله حسین منی و انا من حسین
قیام و حرکت و مقصد امام حسین علیه السلام برای بقای دین است.
مسلمانان مأمورند در احیای دین به هر نحو ممکن کوشا باشند.
از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام حدود 14 قرن می گذرد و با گذشت زمان، بیشتر عیان می شود که شهادت حضرتش و یاران با وفایش و اسارت حضرت زینب سلام الله علیها و بنات رسول الله چقدر در بقای دین موثر بوده است.
لذا لازم است با رعایت دستورالعمل های بهداشتی ضمن اقامه و بزرگداشت شعائر مذهب شیعه و ادای این وظیفه خطیر، جان عزاداران نیز به خطر نیفتد.
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈