eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
571 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
254 ویدیو
397 فایل
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ یدالله دوزدوزانی تبریزی مدظله العالی آدرس سایت : WWW.DUZDUZANI.IR آدرس کانال : @Duzduzani_ir شماره تماس : ۰۲۵-۳۷۱۳۳ جهت ارتباط با ما و ارسال استفتاء لینک زیر کلیک نمایید: @duzduzani
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش با سلام؛ جدا کردن سر یا زدن نخاع، پیش از جان دادن حیوان چه حکمی دارد و آیا موجب حرام شدن حیوان می‌شود؟ پاسخ سلام علیکم؛ این عمل حرام است اما موجب حرمت گوشت حیوان نمی‌شود. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
حضرت اميرالمؤمنين امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند: آیا از چیزهایی كه روزی را می‌افزايد به شما خبر دهم؟ عرض كردند: آری، ای امیرمؤمنان! فرمود... یاری كردن برادر دینی روزی را افزایش می ‌دهد. أَلا أُنَبِّئُكُمْ بَعْدَ ذَلِكَ بِمَا یزِیدُ فِى الرِّزْقِ؟ قَالُوا: بَلَی یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ! قَال: ... وَ مُوَاسَاةُ الأَخِ فِى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ یزِیدُ فِى الرِّزْقِ. معانی الاخبار، صفحه ۱۲۴. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قالَ الباقرُ عليه‌السلام: إنَّ الفَقيهَ حَقَّ الفَقيهِ: الزاهِدُ في الدنيا، الراغِبُ في الآخِرَةِ، المُتَمسِّكُ بسُنَّةِ النبيِّ صلى‌الله‌عليه‌وآله. امام باقر عليه‌السّلام می‌فرمایند: فقيه حقیقی كسى است كه به دنيا بى اعتنا و به آخرت مشتاق باشد و به سنّت پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله، چنگ زند. کافی، جلد ۸، صفحه ۷۰. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
پرسش با سلام؛ استفاده طلا برای مردان چه حکمی دارد؟ و آیا نماز را باطل می‌کند؟ پاسخ سلام علیکم؛ استعمال طلا برای مردان حرام است و نماز را باطل می‌کند. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
امام صادق عليه‌السلام می‌فرمایند: برآوردن نیاز مؤمن از ده طواف خانه خدا برتر است. قَضَاءُ حَاجَةِ الْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ طَوَافٍ وَ طَوَافٍ حَتَّی عَدَّ عَشْراً‌. كافى، جلد ۲، صفحه ۱۹۴. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق عليه‌السلام می‌فرمایند: شیعیان ما را به دو خصلت بیازمایید. اگر این دو خصلت را نداشتند حتماً از آنان دوری كنید. مفضل بن عمر پرسید: آن دو كدامند؟ امام عليه‌السلام می‌فرمایند: مواظبت بر نماز اوّل وقت و یاری رساندن به برادران دینی، گر چه اندك باشد. اخْتَبِرْ شِیعَتَنَا فِى خَصْلَتَینِ، فَإِنْ كَانَتَا فِیهِمْ وَ إِلاَّ فَاعْزُبْ ثُمَّ اعْزُبْ. قُلْتُ: مَا هُمَا؟ قَالَ: الْمُحَافَظَةُ عَلَی الصَّلَوَاتِ فِى مَوَاقِیتِهِنَّ وَ الْمُوَاسَاةُ لِلإِخْوَانِ وَ إِنْ كَانَ الشَّىْ‏ءُ قَلِیلاً. مصادقة الاخوان، صفحه ۳۶. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
پرسش با سلام؛ نظر حضرتعالی در مورد کسی که خمس را انکار می‌کند چیست؟ پاسخ سلام علیکم؛ اصل خمس از فروع و از ضروریات دین است. هر چند در بعضی مصادیق آن اختلاف نظر وجود دارد. در هر حال، انکار ضروری دین در صورتی موجب ارتداد است که با انکار خدا و رسالت ملازم باشد. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
حضرت آیت الله العظمی حاج میرزا یدالله دوزدوزانی تبریزی مدظله العالی در طی سال‌های متمادی بحث‌هایی را طرح کرده‌اند که برخی از آنها به قلم خود ایشان و برخی توسط شاگردان به رشته تحریر درآمده است. ایشان در طرح مباحث اشتیاقی به نوشتن مطالب تکراری ندارند به همین دلیل است که کتاب‌های منتشر شده چه به قلم ایشان و چه بر اساس تحقیقات و دروس معظم له، اغلب دارای موضوعات جدید و مورد نیاز جامعه و محتوایی نو است. از جمله اين کتاب‌ها "کتاب رساله هلالیه" است که از ايشان در سال‌های اخیر به زیور چاپ آراسته شده. رساله هلالیه به عنوان یکی از نخستین کتاب‌های فارسی که به بررسی دلایل فقهی آغاز ماه قمری می‌پردازد، گنجینه‌ای ارزشمند است که می‌تواند خوانندگان خود را با نظرات فقهی و اجتهادی یک متفکر دینی آشنا سازد. بررسی دلایل موافقان و مخالفان شرط اتحاد افق و نفوذ حکم حاکم در ثبوت اول ماه، بررسی رؤیت با ابزار نجومی و استفتائات از جمله مطالب کتاب است که با بیانی شیوا و قابل فهم برای همه خوانندگان در دسترس است. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قَالَ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا علیه‌السلام: مِنْ عَلَامَاتِ الْفِقْهِ الْحِلْمُ وَ الْعِلْمُ وَ الصَّمْتُ إِنَّ الصَّمْتَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْحِكْمَةِ إِنَّ الصَّمْتَ يَكْسِبُ الْمَحَبَّةَ إِنَّهُ دَلِيلٌ عَلَى كُلِّ خَيْرٍ. امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند: بردباری و دانش و سکوت از نشانه‌های فهم دینی هستند. سکوت، دری از درهای حکمت است و موجب جلب محبت می‌شود و انسان را به هر خیری رهنمون می‌کند. کافی، جلد ۲، صفحه ۱۱۳. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
پرسش با سلام؛ شخصی بیماری آلزایمر دارد؛ آیا بر ديگران لازم است تا خواندن نماز را به او یادآوری کنند؟ پاسخ سلام علیکم؛ اگر وجوب نماز را متوجه باشد باید کسی را موظف کند تا به او یادآوری کند وگرنه لازم نیست. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
قال رسول الله صلی الله علیه و آله: لِلْمُرائِي ثلاثُ علاماتٍ: ينْشطُ إِذا كان عِنْد النّاسِ، يكْسلُ إِذا كان وحْدهُ، يُحِبُّ أنْ يُحْمد فِي جمِيعِ الْأُمُورِ. رسول خدا می‌فرمایند: رياكار سه نشانه دارد : نزد مردم شاداب و با نشاط است. و چون تنها گردد افسرده و بى حال است. و دوست دارد در همه كارها از او تعريف و تجليل شود. تحف العقول، صفحه ۱۰. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قال الحسن علیه‌السلام: إنَّ لِأهَلِ النّارِ علاماتٌ يُعرَفونَ بِها وَ هِيَ الَاِلحادُ لِأَولياءِاللهِ و الموُالاةُ لِأَعداءِالله. امام حسن مجتبی عليه‌السلام می‌فرمایند: اهل دوزخ نشانه‌هایی دارند که به آن شناخته می‌شوند؛ آن‌ها با اولياء خدا عداوت و دشمنی می‌کنند و با دشمنان خدا محبّت و دوستی دارند. بحارالانوار، جلد ۴۴، صفحه ۱۰۲. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
پرسش با سلام؛ آیا مالیاتی که دولت وضع می‌کند، ما را از پرداخت خمس بی‌نیاز نمی‌کند؟ پاسخ سلام علیکم؛ ماهیت خمس با مالیات متفاوت است. خمس به مال اضافی و منفعت کسب تعلق می‌گیرد. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می‌فرمایند: خداوند عزّ و جلّ به چيزى برتر از عقل عبادت نشده است و مؤمن آن گاه عاقل باشد كه ده خصلت در او فراهم آيد: ... و دهمين خصلت كه از همه مهمتر است اينكه: هر كه را ببيند بگويد: او از من بهتر و پرهيزگارتر است. كه مردم دو قسم هستند: مردمى كه واقعا از او بهتر و پرهیزگارتر هستند و قسم ديگرى كه از او بدترند. پس، هر گاه كسى را بهتر و پرهيزگارتر از خود ببيند در برابرش فروتنى كند، تا به مرتبه او برسد. و هر گاه كسى را بدتر از خود ببيند، گويد: اى بسا كه ظاهرش بد اما باطنش خوب باشد و چه بسا كه عاقبتش به خير بينجامد. هر گاه مؤمن چنين باشد، به اوج بزرگى دست يافته و بر هم روزگاران خويش مهترى يافته است. خصال؛ جلد ۲، صفحه ۴۳۳. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:‏ لَمْ يُعْبَدِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْ‏ءٍ أَفْضَلَ مِنَ الْعَقْلِ وَ لَا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ عَاقِلًا حَتَّى يَجْتَمِعَ فِيهِ عَشْرُ خِصَالٍ ... وَ الْعَاشِرَةُ وَ مَا الْعَاشِرَةُ لَا يَرَى أَحَداً إِلَّا قَالَ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي وَ أَتْقَى إِنَّمَا النَّاسُ رَجُلَانِ فَرَجُلٌ هُوَ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى وَ آخَرُ هُوَ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى فَإِذَا رَأَى مَنْ هُوَ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى تَوَاضَعَ لَهُ لِيَلْحَقَ بِهِ وَ إِذَا لَقِيَ الَّذِي هُوَ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى قَالَ عَسَى خَيْرُ هَذَا بَاطِنٌ وَ شَرُّهُ ظَاهِرٌ وَ عَسَى أَنْ يُخْتَمَ لَهُ بِخَيْرٍ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدْ عَلَا مَجْدُهُ وَ سَادَ أَهْلَ زَمَانِه‏. عصر پنجشنبه و در آستانه شب جمعه برای شادی روح همه اموات حمد و سوره‌ای قرائت کنیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
صلی الله علیک یا ابا عبدالله و رحمة الله و برکاته سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جمعه روز حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و بنام آن حضرت است. زیارت آن حضرت: السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ فِى أَرْضِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللّٰهِ فِى خَلْقِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللّٰهِ الَّذِى يَهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَلِىُّ النَّاصِحُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ النَّجاةِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الْحَيَاةِ، السَّلامُ عَلَيْكَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ، عَجَّلَ اللّٰهُ لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الْأَمْرِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاىَ، أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولَاكَ وَأُخْرَاكَ، أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ تَعَالَىٰ بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَأَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلَىٰ يَدَيْكَ؛ وَأَسْأَلُ اللّٰهَ أَنْ يُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ يَجْعَلَنِى مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ لَكَ وَالتَّابِعِينَ وَالنَّاصِرِينَ لَكَ عَلَىٰ أَعْدائِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فِى جُمْلَةِ أَوْلِيَائِكَ . يَا مَوْلاىَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ، هٰذَا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ، وَالْفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤْمِنِينَ عَلَىٰ يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرِينَ بِسَيْفِكَ، وَأَنَا يَا مَوْلاىَ فِيهِ ضَيْفُكَ وَجَارُكَ، وَأَنْتَ يَا مَوْلاىَ كَرِيمٌ مِنْ أَوْلادِ الْكِرَامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالْإِجَارَةِ، فَأَضِفْنِى وَأَجِرْنِى صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّاهِرِينَ. سلام بر تو ای حجّت خدا در زمینش، سلام بر تو ای دیده خدا در میان مخلوقاتش، سلام بر تو ای نور خدا که ره‌جویان به آن نور ره می‌یابند و به آن نور از مؤمنان اندوه و غم زدوده می‌شود، سلام بر تو ای پاک‌نهاد و ای هراسان از آشوب دوران، سلام بر تو ای همراه خیرخواه، سلام بر تو ای کشتی نجات، سلام بر تو ای چشمه حیات، سلام بر تو، درود خدا بر تو و بر خاندان پاکیزه و پاکت، سلام بر تو، خدا در تحقق وعده‌ای که به تو داده از نصرت و ظهور امرت شتاب کند، سلام بر تو ای مولای من، من دل‌بسته به تو و آگاه به مقام و موقعیت دنیا و آخرت توأم و به دوستی تو و خاندانت به‌سوی خدا تقرّب می‌جویم و ظهور تو و ظهور حق را به دست تو انتظار می‌کشم؛ و از خدا درخواست می‌کنم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستد و مرا از منتظران و پیروان و یاوران تو در برابر دشمنانت و از شهیدان پیش رویت، در شمار شیفتگانت قرار دهد، ای سرور من، ای صاحب زمان، درودهای خدا بر تو و بر خاندانت، امروز روز جمعه و روز توست، روزی که ظهورت و گشایش کار اهل ایمان به دستت در آن روز و کشتن کافران به سلاحت امید می‌رود و من ای آقای من در این روز میهمان و پناهنده به توأم و تو ای مولای من بزرگواری از فرزندان بزرگواران و از سوی خدا به پذیرایی و پناه‌دهی مأموری، پس مرا پذیرا باش و پناه ده، درودهای خدا بر تو و خاندان پاکیزه‌ات. | سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
امام صادق عليه‌السلام می‌فرمایند: مؤمن تنگدستی كه گرفتاری برادر مؤٴمن خود را برطرف كند خدا در دنیا و آخرت تأمین نیازهایش را بر او آسان می‌كند. أَیمَا مُؤْمِنٍ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً وَ هُوَ مُعْسِرٌ یسَّرَ اللَّهُ لَهُ حَوَائِجَهُ فِى الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ. كافى، جلد ۲، صفحه ۲۰۰. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا. ما راه را به او نشان دادیم خواه شاکر باشد یا ناسپاس. آیه ۳ سوره انسان. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. امام سجاد علیه‌السلام می‌فرمایند: هركس نیاز برادر مؤٴمن خود را برآورد، به برآوردن حاجت خدا آغاز كرده است و خدا صد نیاز او را برآورد كه در یكی از آن‌ها بهشت است. مَنْ قَضَی لأَخِیهِ حَاجَةً فَبِحَاجَةِ اللَّهِ بَدَأ وَ قَضَی اللَّهُ بِهَا مِائَةَ حَاجَةٍ فِى إِحْدَاهُنَّ الْجَنَّةُ. وسائل الشیعة، جلد ۱۶، صفحه ۳۴۲. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
پرسش با سلام؛ در شب‌های مهتابی (مقمره) آیا نماز صبح را باید با تأخیر خواند یا نه؟ پاسخ سلام علیکم؛ بعد از طلوع فجر مطلقا ً وقت نماز صبح است و تأخیر در لیالی مقمره لازم نیست. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
حضرت مولی الموحدین علی ابن ابیطالب علیه‌السلام می‌فرمایند: هیچ شخصی طعم ایمان و مزۀ حقیقی ایمان را نمی چشد مگر اینکه بداند آن چه در این عالم به او رسیده است، این طور نیست که بی حساب باشد و آن چه به او نرسیده است قرار نبوده که به او برسد. رُوِيَ‏ عَنْ عَلِيٍّ‏ عَلَيْه السَّلَامُ قَالَ: لَا يَجِدُ رَجُلٌ‏ طَعْمَ‏ الْإِيمَانِ‏ حَتَّى‏ يَعْلَمَ‏ أَنَّ مَا أَصَابَهُ لَمْ يَكُنْ لِيُخْطِئَهُ وَ مَا أَخْطَأَهُ لَمْ يَكُنْ لِيُصِيبَهُ. بحار الأنوار، جلد ۷۵، صفحه ۴۴. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرقه منحرف صوفیه در آغاز کلام باید دانست که هر مذهب انحرافی افراد مورد اعتمادی از جامعه را به خود نسبت می‌دهد و جزو معتقدین به مذهب خود می‌شمارد تا اعتماد مردم را جلب کند. در این راه گاه یک جمله از یک شخص پیدا می‌کنند و با تحریف آن و یا حذف اول و آخر جمله و ترفندهایی از این قبیل از آن بهره می‌جویند. مثلاً با دیدن کلمۀ «صوفیه» و امثال آن در کتب بزرگان که حکم ایشان را بیان کرده و یا پیرامون عقاید و… ایشان بحث کرده باشد، می‌گویند: فلان آقا از ماست. در برخی موارد هم – مخصوصاً – در سخنان و نوشته‌های اوایل دوران اسلامی که هنوز حد و مرز صوفیه و اشخاص زاهد مشخص نشده بود، بحث پیرامون ایشان خلط می‌شده و شاهد گفتار ما این است که در برخی نوشته‌ها صوفی را به دو قسم تقسیم کرده اند: صوفی که شریعت را ترک می‌کند و صوفی که طبق شریعت عمل کند. نا گفته پیداست کسی که به شریعت عمل کند و به تمام آن معتقد باشد، صوفی به معنای مصطلح فعلی آن نیست، بلکه شیعۀ خالص است. امروزه گروهی از صوفیان ادعا می‌کنند که ما از گروه دوم هستیم و به شریعت عمل می‌کنیم و طبق رساله عملیۀ مراجع عظام عمل می‌کنیم، در حالی که این چنین نیست و صراحتاً در کتاب‌های خود از عشریه سخن می‌گویند و به آن اعتقاد دارند و عملشان همان است در حالی که خمس نمی‌پردازند. البته در دوره‌هایی گفته شده که برخی همانند شیخ بهایی خرقه پوشیده‌اند که بر فرض صحّت چنین نقل هایی، قابل توجیه است و می‌توان گفت ممکن است برای مصلحت یا ارشاد و یا از روی تقیه بوده و در هر حال نسبت تصوف در حق بزرگان مذهب همانند شیخ که در کتاب‌های خویش آشکارا مقال و گفتار آن ها را رد می‌کند، قابل قبول نیست. باید دانست از این گونه حرفها در زمان گذشته گفته و نوشته‌اند و به افرادی تصوف را بسته و حرفهایی نسبت داده‌اند که نباید به حرف آنان اعتنا کرد. این که در قرن‌های مقارن و یا نزدیک به ائمه علیهم‌السلام، شیعیان خانقاه داشته اند مسلماً از دروغهای شاخدار است و ناگفته پیداست در حالی که حضرات ائمه علیهم‌السلام از سفیان ثوری و یا حسن بصری بشدت انتقاد نموده و منصور حلاج را لعن کرده‌اند و در روایاتی از دخول به حلقه صوفیه نهی فرموده‌اند، ممکن نیست شیعیان خانقاه داشته باشند و جالب این جاست که بر اساس اعتراف خود صوفیه تاریخ تأسیس نخستین خانقاه حداکثر به قرن پنجم می‌رسد و در هیچ منبعی نیامده که پیش از آن خانقاهی وجود داشته باشد تا چه رسد به این که شیعیان برای خود خانقاه بسازند!!! با مطالعه در تاریخ اسلام می‌بینیم که تا این اواخر – تقریباً – نزدیک به دوره صفویه، صوفی شیعه نداشته‌ایم و بزرگان و مرشدهای ایشان به این مطلب اقرار و تصریح کرده‌اند. این که ادعا می‌کنند ابن بطوطه در سفرنامۀ خویش گفته در مقابل حرم حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نجف اشرف تعدادی خانقاه بوده معلوم است دروغ است چون با مراجعه به آن کتاب خواهید دید اولاً ذکری از شهر نجف در آن نیامده و در ثانی در فصلی که از شهر کوفه سخن می‌گوید هیچ سخنی از وجود خانقاه به میان نیاورده است، همچنین این که به شهید رضوان الله علیه نسبت می‌دهند که در کتاب منیه تشویق به استفاده از تفسیر عبدالرزاق نموده با رجوع به این کتاب می‌بینیم که ایشان می‌فرماید هر مفسری بر اساس علمی که بر آن تسلط دارد به تفسیر قرآن کریم پرداخته و سپس به معرفی انواع این تفاسیر می‌پردازد و از چهار گونه تفسیر نام می‌برد، اول: تفاسیر لغوی است که عربیت بر آن‌ها غلبه دارد، دوم: تفاسیر حکمی و برهانی کلامی، سوم: تفاسیر داستانی و بر مبنای قصص و چهارم: تفاسیر عرفانی که هدفشان تأویل حقایق است. جالب است که ایشان برای این چهار گونه تفسیر مثال‌هایی می‌آورد یعنی تفسیر کشاف، زمخشری، مفاتیح الغیب رازی و تفسیر ثعلبی، در این جاست که برای گونۀ آخر از تفاسیر، تفسیر عبدالرزاق کاشانی را مثال زده، بر این اساس هر منصفی می‌بیند که هرگز شهید تشویق به مراجعه به هیچ یک از این کتاب‌ها نکرده و این نسبت هم دروغ محض است. در خاتمه از علماء اعلام و دانشمندان کرام انتظار داریم که مسلمانان به ویژه جوانان را آگاهی دهند تا در دام افراد شیاد و خطرناک گرفتار نشوند. از خداوند متعال توفیق همگان را خواستارم. یدالله دوزدوزانی سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir