eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
569 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
254 ویدیو
397 فایل
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ یدالله دوزدوزانی تبریزی مدظله العالی آدرس سایت : WWW.DUZDUZANI.IR آدرس کانال : @Duzduzani_ir شماره تماس : ۰۲۵-۳۷۱۳۳ جهت ارتباط با ما و ارسال استفتاء لینک زیر کلیک نمایید: @duzduzani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 در روز _پنج‌شنبه ▫️در روایات برای روز پنج‌شنبه مستحبات بسیاری ذکر شده است؛ مانند روزه گرفتن در اولین پنج‌شنبه دهه اول و دهه آخر هر ماه، خواندن هزار مرتبه سوره قدر، خواندن سوره دهر در نماز صبح روزهای پنج‌شنبه، خواندن سوره مائده، زیارت قبور، هزار مرتبه صلوات بر پیامبر، استغفار و....[1] 💎از جمله مستحب در این روز، دو است. یکی برای کسب و غفران الهی، و دیگری علاوه بر درک ثواب، رسیدن به است. این دو نماز عبارت‌اند از: 1. پیامبر اسلام (ص) فرمود: «هر کس در روز پنج‌شنبه بین نماز ظهر و عصر دو رکعت نماز بخواند که در رکعت اول 100 مرتبه حمد و 100 مرتبه آیة الکرسی، و در رکعت دوم 100 مرتبه حمد و 100 مرتبه سوره توحید، و در پایان نماز 100 مرتبه استغفار کند و 100 مرتبه صلوات بر پیامبر(ص) بفرستد، قبل از این‌که از جایش بلند شود بی‌گمان خداوند او را می‌آمرزد و گناهانش را می‌بخشد».[2] 2. از امام صادق (ع) نقل شده است: «کسی که حاجت و درخواستی از پروردگار بزرگ دارد، در روز پنج‌شنبه هنگامی که روز بالا آمد، غسل نماید، سپس چهار رکعت نماز بخواند که در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد و 20 مرتبه سوره قدر، و هنگامی که چهار رکعت نماز به پایان رسید 100 مرتبه بگوید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»، سپس دست‌ها را به سوی آسمان بالا ببرد و 10مرتبه بگوید: «یَا الله یَا الله ...». بعد انگشت سبابه را حرکت داده 10 مرتبه، بلکه به مقداری که نفس تمام شود بگوید: «یا ربّ». پس از آن دست‌ها را تا مقابل صورت بالا بیاورد و 10 مرتبه بگوید:« یَا الله یَا الله...»، و بعد بگوید: «یَا الله یَا أَفْضَلَ مَنْ رُجِیَ وَ یَا خَیْرَ مَنْ دُعِیَ وَ یَا أَجْوَدَ مَنْ أَعْطَى وَ یَا أَکْرَمَ مَنْ سُئِلَ یَا مَنْ لَا یَعِزُّ عَلَیْهِ مَا فَعَلَهُ یَا مَنْ حَیْثُ مَا دُعِیَ أَجَابَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مُوجِبَاتِ رَحْمَتِکَ وَ عَزَائِمَ مَغْفِرَتِکَ وَ بِأَسْمَائِکَ الْعِظَامِ وَ بِکُلِّ اسْمٍ لَکَ عَظِیمٌ وَ أَسْأَلُکَ بِوَجْهِکَ الْکَرِیمِ وَ بِفَضْلِکَ الْعَظِیمِ وَ أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی إِذَا دُعِیتَ بِهِ أَجَبْتَ وَ إِذَا سُئِلْتَ بِهِ أَعْطَیْتَ وَ أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الْعَظِیمِ الْعَظِیمِ دَیَّانِ یَوْمِ الدِّینِ مُحْیِی الْعِظَامِ‏ وَ هِیَ رَمِیمٌ‏ وَ أَسْأَلُکَ بِأَنَّکَ الله لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُیَسِّرَ لِی أَمْرِی وَ لَا تُعَسِّرَ عَلَیَّ وَ تُسَهِّلَ لِی مَطْلَبَ رِزْقِی مِنْ فَضْلِکَ الْوَاسِعِ یَا قَاضِیَ الْحَاجَاتِ یَا قَدِیراً عَلَى مَا لَا یَقْدِرُ عَلَیْهِ غَیْرُکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ وَ أَکْرَمَ الْأَکْرَمِین‏».[3] ان شاء الله پروردگار او را حاجت روا خواهد کرد.  📚 منبع [1] . طوسى، محمد بن حسن‏، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج 1، ص 256 - 258، بیروت، مؤسسة فقه الشیعة، چاپ اول، 1411ق. [2] . همان، ص 256. [3] . همان، ص 258 – 259. @duzduzani_ir 👈👈🏼
⚜️ خاصه (علیه السلام) ⚜️ ✨ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلَى الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ الرَّشِید قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ وَ أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ صَلاَهً نَامِیَهً زَاکِیَهً مُبَارَکَهً یَصْعَدُ أَوَّلُهَا وَ لاَ یَنْفَدُ آخِرُهَا أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلاَدِ أَنْبِیَائِکَ الْمُرْسَلِینَ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ‏ ✨ دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir👈🏼👈🏼
روز روز حضرت عليه السلام و به نام آن جناب است و همان روزى است كه در آن روز ظهور خواهد فرمود ☀️قرائت 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم ✨اللّهُمَّ رَبَّ النُّورِالْعَظیمِ،وَ رَبَّ الْکُرْسِىِّ الرَّفیعِ، وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ،وَ مُنْزِلَ التَّوْراةِ وَالْإِنْجیلِ وَالزَّبُورِ، وَ رَبَّ الظِّلِّ وَالْحَرُورِ، وَ مُنْزِلَ الْقُرْآنِ الْعَظیمِ، وَ رَبَّ الْمَلائِکَةِ الْمُقَرَّبینَ، وَالْأَنْبِیاءِ وَالْمُرْسَلینَ اَللّهُمَّ إِنّى أَسْأَلُکَ بوَجْهِکَ الْکَریمِ، وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الْمُنیرِ، وَ مُلْکِکَ الْقَدیمِ، یا حَىُّ یا قَیُّومُ، أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذى أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمواتُ وَالْأَرَضُونَ، وَ بِاسْمِکَ الَّذى یَصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْآخِرُونَ،یا حَیّاً قَبْلَ کُلِّ حَىٍّ،وَ یا حَیّاً بَعْدَ کُلِّ حَىٍّ،وَ یا حَیّاً حینَ لا حَىَّ،یا مُحْیِىَ الْمَوْتى، وَ مُمیتَ الْأَحْیاءِ، یا حَىُّ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ.✨ ✨اللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِىَ الْمَهْدِىَّ الْقائِمَ بِأَمْرِکَ، صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ الطّاهِرینَ، عَنْ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ فى مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها، سَهْلِها وَ جَبَلِها، وَ بَرِّها وَ بَحْرِها، وَ عَنّى وَ عَنْ والِدَىَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ، وَ مِدادَ کَلِماتِهِ، وَ ما أَحْصاهُ عِلْمُهُ، وَ أَحاطَ بِهِ کِتابُهُ. أَللّهُمِّ إِنّى أُجَدِّدُ لَهُ فى صَبیحَةِ یَوْمى هذا،وَ ما عِشْتُ مِنْ أَیّامى عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَیْعَةً لَهُ فى عُنُقى، لا أَحُولُ عَنْها، وَ لا أَزُولُ أَبَداً. اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِنْ أَنْصارِهِ وَ أَعَوانِهِ، وَالذّابّینَ عَنْهُ، وَالْمُسارِعینَ إِلَیْهِ فى قَضاءِ حَوائِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلینَ لِأَوامِرِهِ، وَالْمُحامینَ عَنْهُ، وَالسّابِقینَ إِلى إِرادَتِهِ، وَالْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ.✨ ✨اللّهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنى وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذى جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً، فَأَخْرِجْنى مِنْ قَبْرى مُؤْتَزِراً کَفَنى، شاهِراً سَیْفى، مُجَرِّداً قَناتى، مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدّاعى فِى الْحاضِرِ وَالْبادى. اَللّهُمَّ أَرِنِى الطَّلْعَةَ الرَّشیدَةَ وَالْغُرَّةَ الْحَمیدَةَ، وَاکْحَُلْ ناظِرى بِنَظْرَةٍ مِنّى إِلَیْهِ، وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ، وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ، وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ، وَاسْلُکْ بى مَحَجَّتَهُ، وَ أَنْفِذْ أَمْرَهُ، وَاشْدُدْ أَزْرَهُ، وَاعْمُرِ اللّهُمَّ بِهِ بِلادَکَ ، وَ أَحْىِ بِهِ عِبادَکَ، فَإِنَّکَ قُلْتَ وَ قَوْلُکَ الْحَقُّ: ظَهَرَ الْفَسادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِى النّاسِ، فَأَظْهِرِ اللّهُمَّ لَنا وَلِیَّکَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمّى بِاسْمِ رَسُولِکَ✨ ✨حتّى لا یَظْفَرَ بِشَىْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ، وَ یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُحَقِّقَهُ، وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ وَ ناصِراً لِمَنْ لا یَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ، وَ مُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ، وَ مُشَیِّداً لِما وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دینِکَ، وَ سُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدینَ، اَللّهُمَّ وَ سُرَّ نَبِیَّکَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِرُؤْیَتِهِ، وَ مَنْ تَبِعَهُ عَلى دَعْوَتِهِ، وَارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ ، اللّهُمَّ اکْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ، وَ عَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ، إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعیداً وَ نَراهُ قَریباً، بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرّاحِمینَ.✨ 🍃 الْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمانِ 🍃 الْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمانِ 🍃 الْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمانِ دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir👈🏼👈🏼
💠إنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا 🔹خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانتها را به اهلش بدهید! 📗 آیه 58 🔸در نامه 5 نهج البلاغه آمده است که وقتی امام علی علیه السلام اشعث ابن قيس را فرماندار آذربايجان نمود به او نوشت: فرماندارى براى تو وسيله آب و نان نبوده، بلكه امانتى در گردن تو است دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir👈🏼👈🏼
🖌فراموشي نجس بود اعضاي وضو ❓سوال: شخصي بعض اعضاي وضو يا غسلش نجس بوده و فراموش کرده، سپس با گرفتن اعضا زير آب کر، وضو يا غسل نموده، بعد از اتمام عمل متوجه شده آيا در آن واحد هم وضو و غسل کرده و هم بدنش پاک شده هر چند خودش غافل، ساهي يا ناسي بوده يا خير؟ 🖊جواب: به نظر ما هر دو (طهارت و وضو و غسل) محقق مي شود. ارسال t.me/aduzduzani 👈 دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir👈🏼👈🏼
🎻 عقوبت نگهداری آلات موسیقی در منزل 🟠 قال الرّضا علیه السلام: مَنْ لَقِيَ فِي بَيْتِهِ طُنْبُوراً أَوْ عُوداً أَوْ شَيْئاً مِنَ الْمَلَاهِي مِنَ الْمِعْزَفَةِ وَ الشِّطْرَنْجِ وَ أَشْبَاهِهِ أَرْبَعِينَ يَوْماً فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ فَإِنْ مَاتَ فِي أَرْبَعِينَ مَاتَ فَاجِراً فَاسِقاً مَأْوَاهُ النَّارُ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ. 📚 (فقه الرضا عليه السلام، ص282) 📌 حضرت رضا علیه السلام فرمود: هر كس چهل روز در خانه‏ اش طنبور (کمانچه) يا عود (یکی از آلات موسیقی شبیه تار) يا يكى از آلات لهو مثل مِعزف (آلات موسیقی) و شطرنج و امثال آن نگهدارى كند، بی گمان با خشمى از جانب خدا همراه می گردد. پس اگر در اين چهل روز بميرد، تبهكار و فاسق مرده است و جايگاهش آتش است، و آتش چه بد جايگاهى است! 🟠 عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله أَنَّهُ قَالَ: لَا تَدْخُلُ الْمَلَائِكَةُ بَيْتاً فِيهِ خَمْرٌ أَوْ دَفٌّ أَوْ طُنْبُورٌ أَوْ نَرْدٌ وَ لَا يُسْتَجَابُ دُعَاؤُهُمْ وَ تَرْتَفِعُ عَنْهُمُ الْبَرَكَةُ. 📚 (مستدرك الوسائل، ج‏13، ص218) 📌 رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: در آن خانه‏ اى كه شراب يا دف يا طنبور (کمانچه) يا تخته نرد باشد، فرشتگان وارد نمى‏ شوند و دعاى‏ اهل خانه اجابت نمی ‏گردد و بركت از آنان برداشته مى‏ شود. 🟠 عَنْ أَبِي أُمَامَةَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى بَعَثَنِي هُدًى وَ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ وَ أَمَرَنِي أَنْ أَمْحُوَ الْمَزَامِيرَ وَ الْمَعَازِفَ وَ الْأَوْتَارَ وَ الْأَوْثَانَ وَ أُمُورَ الْجَاهِلِيَّةِ إِلَى أَنْ قَالَ: إِنَّ آلَاتِ الْمَزَامِيرِ شِرَاؤُهَا وَ بَيْعُهَا وَ ثَمَنُهَا وَ التِّجَارَةُ بِهَا حَرَامٌ. 📚 (مستدرك الوسائل، ج‏13، ص219 به نقل از تفسیر روح الجنان) 📌ابو امامه از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله روايت مى‏ كند كه فرمود: به تحقيق، خداوند مرا براى هدايت و رحمت براى جهانيان بر انگيخت و به من دستور داد نى‏ ها و معازف (آلات موسیقی) و تارها و بت‏ ها و امور جاهليت را نابود كنم ... همانا خريد و فروش و بهای فروش و تجارت با آلات موسيقى حرام است. دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir👈🏼👈🏼
با فضیلت در های ماه لطفا این پیام را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 🆔 @duzduzani_ir👈🏼👈🏼
‍ 📗 کتاب «خمس در عصر پیامبر (ص)» ✅ مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی در این کتاب کوشیده اند با تبیین تاریخی و فقهی فریضه در دوران اسلام با ارائه مستندات تاریخی و روایی اثبات کند پرداخت خمس اختصاص به نداشته و از رایج نیز خمس پرداخت می شده است. 🔸این کتاب توسط فقیه مسلمی از فقهای حوزه علمیه نوشته شده که مخاطب خود را غیر حوزویانی فرض کرده که صاحب اندیشه‌اند، و خواسته است تا سؤالی از سؤالات مطرح در اذهان ایشان را پاسخ دهد. 🔹اهمیت این موضوع در کتاب، کارکرد خمس در اندیشه است، تاریخ شیعه آن چنان جایگاهی به آن داده است که دستبرد در آن می تواند خطرناک باشد. با تبدیل خلافت به نظام سلطنت بعد از پیامبر، غالب مردم دریافتند که نظام موجود، اسلامی نیست. اهل بیت عصمت ع پس از آنکه، به خصوص با قیام امام حسین ع، در قدم اول، با ایجاد شبکه‌ای از وکلا ارتباط دائمی خود را با شیعیان از طریقی قابل اعتماد محفوظ داشتند، و سپس با استقلال مالی‌ای که عمدتاً از طریق خمس به قرائت شیعی آن برای ایشان حاصل شد، توانستند نبض مدیریت جامعه کوچک شیعی را با وجود سلطه حکومت جائر به دست بگیرند. 🔸 در این مسیر خمس توانست استقلال و هویت متفاوت و مستقلی به تشیع و نظام حوزه های علمیه شیعه بدهد. در این کتاب مبحث کلامی بسیار کلیدی‌ «تفویض» در ذیل مسأله اصلی مطرح شده، که أحیانا از اصل موضوع کتاب مهمتر است. این بحث ارزشمند زوایای برخی مباحث در خصوص اباحه و تشریع خمس در ادوار مختلف را از نظر کلامی و فقهی روشن می کند. 🔸این کتاب در 192 صفحه در قطع وزیری توسط انتشارات شرق خیال به چاپ رسیده است. کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir 👈
💐قدسیان از عالم بالا صفا آورده‌اند 💐مژده میلاد نور حق، رضا آورده‌اند کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام رئوف، ، حضرت علی بن عليه السلام 🔹اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى، الصِّدّیقِ الشَّهیدِ، صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً، کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِکَ. کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir 👈
💐11 ذو القعده عليه السلام در روز پنجشنبه سال 148 هـ امام رضا عليه السلام در مدينه طيّبه به دنيا آمد. (1) در ولادت آن حضرت 11 ذى الحجّه (2) و 11 ربيع الأوّل نيز ذكر شده است. (3) پدر آن حضرت موسى بن جعفر عليه السلام، و مادرشان امّ البنين نجمه عليها السلام (4) است. نام مباركشان على است، و كنيه ی آن حضرت ابو الحسن است، و كنيه ی خاصّشان ابو على است. القاب حضرت سراج الله، نور الهُدى، قرّة عين المؤمنين، مكيدة الملحدين، كفو الملک، كافى الخلق، رب السرير، رئاب التدبير (به معناى مصلح)، فاضل، صابر، وفىّ، صديق، رضى. (5) هنگامى كه آن حضرت به دنيا آمد پدرشان حضرت موسى بن جعفر عليه السلام دستور دادند فرزندشان را بياورند. آن حضرت را در پارچه ی سفيدى پيچيده و به خدمت پدر بُردند. آن حضرت در گوش راست حضرت رضا عليه السلام اذان و در گوش چپ آن حضرت اقامه فرمود، و آب فرات به كام مبارک آن حضرت ريخت و سپس ‍ او را به مادر مكرّمه اش نجمه عليها السلام بر گردانيد. (6) 📚 منابع 1. اعلام الوری: ج 2، ص 40. و ... . 2. کشف الغمّة: ج 2، ص 297. و ... . 3. عیون اخبار الرضا: ج 2، ص 28. و ... 4. اعلام الوری: ج 2، ص 40. و ... . 5. مناقب آل ابی طالب: ج 4، ص 397. بحار الأنوار : ج 49، ص10. 6. عیون اخبار الرضا علیه السلام : ج 2، ص 30. بحار الأنوار : ج 49، ص 9. دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹بیان روایت از علیه السلام مرجع معظم شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی، در بیانی از اهمیت حدیث سلسلة الذهب که امام رضا علیه السلام آن را در نیشابور بیان داشته اند، سخن می گوید .... مشاهده ی کامل بیانات معظم له کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir 👈
❓ چرا علیه السلام در سفر به مرو و ايران امام جواد علیه السلام را همراه خود نياوردند اما علیه السلام، امام سجاد علیه السلام را همراهشان برده بودند؟ علت اين موضوع به شرايط زمان امام حسين و امام رضا(عليهما السلام) و علت و هدف آن بزرگواران از سفري بود که در پيش گرفتند. 🌱امام حسين (عليه السلام) با خود و براي هدفي مشخص براي مخالفت با خلافت نامشروع يزيد بن معاويه به همراه خانواده خود از مدينه به مکه و از مکه به سمت عراق حرکت کرده بودند.ضمن آنکه حضور بستگان بسيار نزديک و اهل و عيال و فرزندان آن حضرت در مدينه مي توانست زمينه مناسبي را در اختيار حاکم يزيد در مدينه قرار دهد تا با گروگان گرفتن آنها مخالفت و قيام امام حسين(عليه السلام) را با مشکلات جدي مواجه کند. 🌼اما در مورد امام رضا(عليه السلام) آمدن حضرتش به ايران به اختيار خود نبود و توسط مأموران مأمون به ايران آمدند، به جز برخي از غلامانش مثل اباصلت هيچ کس از خاندان حضرت به ايران نيامد. ضمن آنکه مأمون تمام تلاشش اين بود که در ظاهر رفتاري محبت آميز با امام رضا(عليه السلام) داشته باشد و اينگونه وانمود کند در پيشنهاد خلافت و بعد ولايتعهدي به امام رضا(عليه السلام) صداقت دارد و با اين روش مردم و شيعيان را فريب دهد، 👈لذا با آنکه مأمون تقاضا کرده بود امام (عليه السّلام) با اهل بيت خويش به سمت مرو رهسپار شود تا مايه تأييد حکومت او باشد، حضرت (عليه السّلام) کسي را با خود نبرد بلکه تنها فرزندش را نيز در مدينه گذاشت و اين امر به خاطر اطلاع آن حضرت از آينده اين سفر بود. ✍️مؤيد اين امر وداع آن حضرت با قبر پيامبر (صلي الله عليه و آله) و طرز خروج حضرت از مدينه بود که همه دريافتند ناگزير و بالاجبار پاي در راه سفر نهاده است و امنيت و آرامش و برگشتي وجود ندارد.[1] پي نوشت: 1. علي بن عيسي الاربلي، کشف الغمه في معرفه الائمه، ج 2، ص 118. کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir 👈
🔰وعده علیه‌السلام به 🔹 قالَ الرِّضَا (ع) مَنْ زَارَنِي عَلَى بُعْدِ دَارِي أَتَيْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي ثَلَاثِ مَوَاطِنَ حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا، إِذَا تَطَايَرَتِ الْكُتُبُ يَمِيناً وَ شِمَالًا وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِيزَانِ. 🔻امام‌رضاعليه‌السلام فرمودند: 🔸 هركه مرا با وجود دوری حرمم زيارت كند روز قيامت در سه موضع نزد او خواهم بود تا آن كه او را از هولهاى آن خلاص گردانم. ◽️هنگامی که نامه‌های مردم از راست وچپ داده می‌شود ◽️نزد پل صراط ◽️نزد میزان 👈 جامع الاخبار ص31 دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir
💠 امام رضا علیه السلام 🔹إذَا نَزَلَتْ بِكُمْ شَدِيدَةٌ فَاسْتَعِينُوا بِنَا عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ 🔸 هرگاه برای شما پیشامد سختی روی داد، به‌ واسطه ما از خداوند کمک و یاری بجویید. 📗بحار الأنوار ج 91 ص22 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir 👈
در علامت‌هاي ط، ز، ق، ن، وقف، و... همه علامت وقف هستن در چه جاهايي حتماً بايد وقف کنيم و در چه جاهايي لازم نيست؟ علائم به طور ساده به همراه توضيحات: 1-📌 م‍: علامت وقف لازم است و بايد حتماً وقف نمود. 2-📌 ط: علامت وقف مطلق است، يعني وقف کردن بدون اعادة جملة ماقبل، نيکو است. 3-📌 ج: نشانة وقف جايز است يعني وقف و وصل آن هر دو جايز است ولي وقف بهتر است. 4-📌 ز: علامت وقف مُجَوَّز (تجويز شده) است يعني وقف و وصل هر دو تجويز شده ولي وصل بهتر است. 5- 📌ص: نشانة وقف مُرَخَّصْ است و به معناي آن است که در حالت اضطرار، مي‌توان وقف نمود و سپس حُسْن ابتدا را در نظر گرفته و مجدداً شروع به خواندن کرد. 6-📌 لا: علامت ممنوع بودن وقف است و اگر وقف شد بايد مجدداً با رعايت حُسْنِ ابتدا شروع نمود. 🔹در بعضي قرآني ديگر که بيشتر چاپ عربي هست اين علائم هم هست: 1-📌 قفْ: (يعني وقف کن) وقف مطلقاً بر آن خوب است. 2-📌 ق: وقف بر آن اشکالي ندارد ولي وصل بهتر است. 3-📌 صلْ: وقف جايز نبوده و وصل نيکو است. 4-📌 صلي: بهتر اين است که وصل شود. 5-📌 قفْهُ: علامت سکت است فقط در اينجا زمان سکت مقداري طولاني تر است. 6-📌 صقْ: علامت وصل به ماقبل است يعني از آنجا شروع نشود بلکه از ماقبل آن شروع شود. 7-📌 صبْ: نشانة وصل به مابعد است. 8-📌 جهْ: علامت وقف مُرَخَّصْ است. 9-📌ک: يعني با علامت وقف قبل از خود يکسان است. 10-📌 قلي: وقف کردن بهتر است. کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir 👈
📖 السَّلاَمُ عَلَى الدِّينِ الْمَأْثُورِ وَ الْكِتَابِ الْمَسْطُورِ... ▫️سلام بر تنها نشان باقی مانده از دین و کتاب نگاشته شده ▫️سلام بر او که گنجینه علم الهی است. 📚 صحیفه مهدیه، زیارت پنجم حضرت بقیة الله، ص 631. کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir 👈
🖌فراموشي نجس بود اعضاي وضو ❓سوال: شخصي بعض اعضاي وضو يا غسلش نجس بوده و فراموش کرده، سپس با گرفتن اعضا زير آب کر، وضو يا غسل نموده، بعد از اتمام عمل متوجه شده آيا در آن واحد هم وضو و غسل کرده و هم بدنش پاک شده هر چند خودش غافل، ساهي يا ناسي بوده يا خير؟ 🖊جواب: به نظر ما هر دو (طهارت و وضو و غسل) محقق مي شود. ارسال t.me/aduzduzani 👈 دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir👈🏼👈🏼
✨عِبَادَاللّهِ، احْذَرُوا يَوْماً تُفْحَصُ فِيهِ الاَْعْمَالُ، وَ يَکْثُرُ فِيهِ الزِّلْزَالُ، وَ تَشِيبُ فِيهِ الاَْطْفَالُ 🔷بندگان خدا! از روزی بترسید که اعمال و رفتار انسان وارسی می شود ، روزی که پر از تشویش و اضطراب است و کودکان در آن روز پیر می گردند .! 📚 ۱۵۷ دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir
💢در این دوره از زمان، رسالت ما چیست و در برخورد با و دیگران به عنوان یک ، به چه شیوه ای باید برخورد کنیم؟ وظيفه ما در زمان مانند وظيفه در زمان امام معصوم (علیه السلام) است. گرچه آن حضرت از نظر ما غايب است، اما به ما اشراف و آگاهي دارد و بر اعمال و رفتار ما ناظر است. بنابراين، تمام وظايفي که قرآن مجيد و پيامبر اکرم (ص) و ائمه معصومين (علیهم السلام) براي يک فرد مسلمان تعيين و بيان فرموده اند در زمان غيبت نيز متوجه ما است که همه اين وظايف را مي توان در يک جمله خلاصه کرد و گفت بزرگ ترين وظيفه شيعيان در عصر غيبت انتظار فرج[1] و ظهور دولت جهاني حضرت مهدي (عج) است. اما با عنايت به اين که انتظار فرج يک شعار نيست، بلکه يک فرهنگ است و مجموعه اي از وظايف و تکاليف است که بايد عملي شود تا يک فرد، منتظر حقيقي مولا و امام خود باشد. ما در اين جا به طور خلاصه به بخشي از آنها اشاره مي کنيم: 1. 📌معرفت و شناخت کامل دين يعني در بخش عقايد، اخلاق، احکام و وظايف، منتظر بايد تفکر اسلامى خويش را سامان داده و وضعيت روحى و ايمان درونى خود را تقويت کند. 2. 📌مطالعه در جهت معرفت و شناخت هر چه بيشتر امام‏ زمان (عج). 3. 📌پيروي کامل از قرآن و فرهنگ اهل بيت (ع) به عنوان نزديک ترين افراد به پيامبر اکرم (ص) و آگاه ترين افراد از حقايق دين. 4.📌 اطاعت از نايبان بر حق امام زمان (مراجع معظم تقليد به ويژه ولى فقيه) و همراه و هم‏گام با آنان و زمينه ظهور را فراهم کردن. 5.📌 اتحاد و همستگي با ديگر مسلمانان به ويژه شيفتگان و منتظران واقعي آن حضرت. 6. 📌کسب آمادگي فکري و فرهنگي جهت آشنا ساختن مردم با حقايق دين و مقابله با خرافات، شبهات و گرايش هاي انحرافي. 7.📌 اميدوارى بر قيام و انقلاب آن حضرت و اميد دادن به ديگران و زنده نگه داشتن اميد به گشايش همه امور. 8.📌 رعايت تقوا ، خود را در محضر خدا دانستن، ترک گناه و خشکانيدن زمينه گناه در جامعه. 9. 📌توجه قلبي امام عصر (عج) در شبانه روز و او را مطلع از اعمال خود دانستن و اسوه قرار دادن امام 10. 📌ارتباط با امام (عج) از راه دعا به ويژه دعاهاي زيبايي؛ مانند دعاى ندبه، زيارت آل ياسين، دعاى عهد، دعاي فرج و... که از طرف بزرگان بسيار توصيه شده است. 11. 📌صبر کردن در برابر آزار و تکذيب و ساير محنت ها و سفارش به حق و صبر و مبارزه همه جانبه در برابر دشمن. 12. 📌ايجاد محبت امام ‏عصر (عج) در دل ديگران در ميان مردم با ذکر احاديث، کرامات، مناقب و فضايل واقعي و معتبر ايشان و عنايت او به مردم به عنوان امام مهربان و دلسوز. 13. 📌تقويت و بزرگ داشت شعائر اسلامي؛ نظير حج و عمره و مجالس مذهبي براي آشنايي با معارف اسلام. 14.📌 دلبستگي و محبت به امام (ع) و اظهار اشتياق به نزديک شدن به آن حضرت با مداومت در انجام امور خير و ثواب، مخصوصا به نيابت از ايشان؛ نظير بنا هاي عام المنفعه، اطعام مساکين، پرداخت صدقه براى سلامتى آن عزيز و يا حواله نمودن ثواب‏هايى براى آن حضرت. 15.📌 آماده سازي محيط براي تشکيل حکومت عدل جهاني و اجراي عدالت و ريشه کن شدن درخت ستم. 16.📌 جلوگيري از نفوذ شيطان هاي داخلي و خارجي در دين و فرهنگ و مليت و آب و خاک. بيزاري جستن از دشمنان امام و خالص کردن حب و بغض ها. 17.📌 اهتمام در اداي حقوق برادران ديني و دفاع و ياري شيعيان واقعي. اينها بخشي از وظايف ما در زمان غيبت است. با برادران اهل سنت بايد با مدارا رفتار نمود وآنها را از راه منطق وبا دليل با معارف اهل بيت آشنا نمود . 1. کمال ‏الدين، ج 1، ص 287، ح 6 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir 👈
معنای «» چیست؟ و آیا استفاده از این لقب برای امام رضا(ع) و یا دیگر امامان(ع)، مستند به روایت می‌باشد؟ معادل اصطلاح «شمس الشموس» در فارسی، «خورشید خورشیدها» است. و به عبارتی، مراد آن است که اگر هزاران خورشید گرد هم آیند، فردی که این لقب برای او در نظر گرفته شده، مانند خورشیدِ برتری بر تمام این خورشیدها درخشیده و نور آنها را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد. این لقب برای امام رضا(ع) در حدیث یا روایتی از معصوم نقل نشده است. بلکه تنها در خطبه‌ای که کتاب مصباح کفعمی در قرن دهم آن‌را از بعضی علما نقل کرده، این تعبیر و توصیف برای حضرتشان به کار رفته است. قسمتی از آن خطبه چنین است: «اللهمَّ وَ صَلِّ عَلَى الامامِ المَعْصومِ وَ السیِّدِ الْمَظلومِ وَ الشهِیدِ الْمَسمومِ وَ الْبَدْرِ بَیْنَ النُّجُومِ شَمْسِ‏ الشَّمُوسِ‏ وَ أُنْسِ النُّفُوسِ الْمَدْفونِ بِأَرْضِ طُوسَ‏ الرِّضَا الْمرْتَضى وَ السَّیْفِ الْمُنْتَضَى الْعَادِلِ فِی الْقَضاءِ الْإِمَامِ أَبِی الْحَسَنِ الثَّانِی عَلِیِّ بْنِ مُوسى الرِّضا». آنچه امروزه مشهور است، آن است که این لقب را برای توصیف امام رضا(ع) به کار می‌برند، اما این لقب در بحار الانوار در «باب زیارة الإمام المستتر عن الأبصار الحاضر فی قلوب الأخیار المنتظر فی اللیل و النهار الحجة بن الحسن‏»، در زیارتی برای توصیف امام زمان(عج) نیز به کار رفته است: «... السلَامُ عَلَیکَ یا شَمسَ‏ الشُّموسِ‏ السلَامُ عَلیکَ یا مَهدِیَّ الْأَرْضِ وَ مُبِیِّنَ عَیْنِ الْفَرْضِ السلَامُ عَلَیکَ یا مَولَایَ یَا صاحِبَ الزمان ..» دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir
🔰ده فایده 🔸رسول خدا صلی الله علیه واله: 💠بر شما باد صدقه دادن که در آن ده خصلت وجود دارد که پنج چیز مربوط به دنیاست و پنج چیز مربوط به عالم آخرت می باشد. 🔻آنچه مربوط به دنیاست عبارتند از: 1⃣پاک شدن اموالتان؛ 2⃣پاک شدن بدن هایتان؛ 3⃣دوای مریض های شماست؛ 4⃣باعث وارد شدن شادی و مسرّت در دل های شماست؛ 5⃣سبب افزونی مال و فراخی روزی آن؛ 🔻و آنچه مربوط به آخرت مربوط است: 1⃣در قیامت سایه ای برای شما در مقابل آفتاب محشر است؛ 2⃣سبب آسانی حساب می شود؛ 3⃣سبب سنگینی کفّه ترازو که مزد و اجر آن افزون گردد؛ 4⃣سبب عبور از صراط؛ 5⃣سبب رسیدن به بالاترین درجات بهشت است. 📚 مواعظ العددیه/ص۲۲۰ کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir
📱منتخب آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی حفظه الله محتوا: ارائه متن 7 عنوان از آثار منتخب آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی به زبان در موضوع: احکام شرعی و معارف اسلامی، مانند:  – رساله توضیح المسائل  – مناسک حج  – مجموعه استفتائات  – ارشاد المؤمنین  – رساله هلالیه  – خمس  – تغییر جنسیت؛ آری یا نه؟ امکانات و قابلیت ها • جستجو در متن و فهرست کتب • دسترسی به تاریخچه جستجو • پیمایش در متن از طریق فهرست عناوین و صفحه • دسترسی آسان به پاورقی‌ها • حاشیه نویسی • رنگی کردن متن • علامت گذاری • اشتراک‌گذاری متن • تنظیم نمایش اعراب • تنظیم نحوه حرکت بین صفحات • تنظیم فونت و فاصله خطوط • تنظیم حالت مطالعه در شب • تنظیم نور صفحه • فهرست کتب براساس موضوع، نویسنده و دلخواه کاربر • نمایش فهرست بصورت خلاصه، لیستی و یا جدولی • مرتب‌سازی فهرست براساس عنوان و زمان مطالعه • دسترسی به اطلاعات تفصیلی کتاب کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir 👈🏼
Duzduzani_030219154507.apk
11.74M
📱منتخب آیت ‌الله العظمی مدظله العالی کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir 👈🏼
✍امام صادق علیه السلام: از حسد بر حذر باش، كه در شأن تو نيست، و از بداخلاقى دورى كن، كه از سرشت تو نيست؛ زيرا تو به وسيله آن دو، جز به خودت ضرر نمى زنى، و هرگاه به خودت ضرر رساندى، دشمنت را از پرداختن به كار تو كفايت مى كنى؛ زيرا دشمنى تو با خودت، از دشمنى ديگرى زيان بارتر است 📚بحارالأنوار ج13ص420 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir 👈🏼
✅مفهوم واژه" " قساوت در لغت به معنی غلظت، شدّت و سخت شدن قلب است. وقتی گفته می شود: "قسا قلبه" یعنی قلبش مانند سنگ سخت است . و در اصطلاح به معنی قلب کسی است که از دیدن ناراحتی و رنج و مصائب متاثر نمی شود و دلش به رحم نمی آید و دلش نمی سوزد. حال قلبی که از👇 ✨ «مُصِیبَةً مَا أَعْظَمَهَا وَ أَعْظَمَ رَزِیتَهَا فِی الْإِسْلامِ وَ فِی جَمِیعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ» متاثر نشود و نگرید، دچار آفتی بسیار عظیم گشته است. 👈شیطان تمام تلاش خود را می‌کند تا قلوب را دچار قساوت کند و اشک چشم ها خشک شود. چرا که اگر انسان نتواند اشک بریزد دیگر طراوت ندارد، حیات ندارد چون چشمش، عَینش، آبی ندارد که وجودش را جلاء دهد و به حیات بر ساند. در دعای کمیل می خوانیم: ✨ "يا مَنِ اسْمُهُ دَواءٌ، وَ ذِكْرُهُ شِفاءٌ، وَ طاعَتُهُ غِنىً، اِرْحَمْ مَنْ رَأسُ مالِهِ الرَّجاءُ، وَ سِلاحُهُ الْبُكاءُ ...". اي آن كه نامش دوا، و يادش شفا، و طاعتش توانگري است، رحم كن به كسي كه سرمايه‌اش اميد و سلاحش، اشك است ... 💠ترک ذکر الله و قساوت قلب ذکر الله قلب را اصلاح می‌کند و قلب را از هر آفتی دور نگه می‌دارد؛ لذا ترک ذکرالله باعث سختدلی و قساوت است. ✨ امام صادق(ع) می‌فرمايند: «خدا به حضرت موسی وحی كرد كه ترك كردن ذكر من، قلب را سخت و قسی می‌كند. 👈 رابطه مستقیمی میان اشک چشم و رقت قلب وجود دارد ، زیرا گریه و اشک چشم ناشی از سوز دل است و سوز دل تنها از قلب رقیق توقع می رود . کسی که دلش سخت شده و قساوت قلب دارد، متاثر نمی شود و به طور طبیعی سوز دل هم ندارد تا بتواند به راحتی گریه کند و اشک بریزد ✅ذکر مصائب اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) و بکاء علی الحسین همان ذکر اللهی است که می‌توان به مدد آن از قساوت قلب و آفات و عذاب آن در امان ماند؛ همان عذاب و خسرانی که حضرت قرآن ، آن را اینگونه بیان میفرماید: ✨ " فَوَیْلٌ لِلْقَاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِکْرِ اللّهِ أولئِکَ فِی ضَلالٍ مُبِیْنٍ "(۷) "ویل" (که جایگاهی در جهنم است) جایگاه کسانی است که دلشان دچار قساوت و غفلت از یاد خدا شده است ، ایشان در گمراهی آشکار هستند. امام باقر عليه السلام : ✨ "تَعَرَّضْ لِرِقَّةِ القَلبِ بكَثرَةِ الذِّكرِ".(۸) رقّت قلب را با ذكر بسيار بجوى. ✅شیعیان آخرالزمان اگر می خواهند از کید شیطان و شقاوت قساوت قلب در امان باشند می بایست ، با اقتدا به مولا و سرور خویش ، حضرت اباصالح المهدی (ارواحنا لهالفداء)، صباحا و مساءا، مانوس با بکاء و ذکر مصائب أباعبدالله الحسین(علیه‌السّلام) گردند ؛ ✨یا جداه! فَلَئِنْ أَخَّرَتْنِي‏ الدُّهُورُ، وَ عَاقَنِي عَنْ نَصْرِكَ المقدور ؛ فَلَأَنْدُبَنَّكَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً، وَ لَأَبْكِيَنَّ عَلَيْكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما»؛ (۱)الکافی: ج۳/ ص۷۱۲ (۲)علل الشرائع، ج‏۱، ص ۸۱. (۳) سوره مبارکه لقره ؛آیه ۷۴ (۴)الكافي ، ج‏۲، ص ۲۹۰. (۵)الجامع الصغير، ح ۳۱۵۶ (۶) مستدرک الوسائل، ج۱۲، ص ۹۴ /بحارالأنوار، ج ۶۵، ص ۳۳۷) (۷)سوره مبارکه زمر آیه۲۲ (۸) تحف العقول : ح۲۸۵ دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir
🔴دانش را هر جا بيابى فرا گير! ◽️خُذِ الْحِکْمَةَ أَنَّى کَانَتْ فَإِنَّ الْحِکْمَةَ تَکُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْکُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ الْمُؤْمِنِ 🌗دانش را فرا گیر هرجا باشد زیرا حکمت گاهی در سینه منافق است اما در سینه او آرام نمی گیرد تا از آن خارج شود و در کنار حکمت های دیگر در سینه مومن جای گیرد. 📚 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی @duzduzani_ir 👈🏼