eitaa logo
مسائل‌شرعی‌واعتقادی
2.6هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
90 فایل
گروه تبلیغی *زَینا* پاسخگویی مسائل شرعی و اعتقادی زیر نظر دفتر تبلیغات اسلامی قم 🔰 #کانالمون : 👇 https://eitaa.com/EAhkam 🔰 #گروهمون:👇 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100 ✔ارتباط : 🆔️ @Moeensherafaty ✔تبليغات : 💎 @tablighat_zaina
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 گفتن الفاظی مانند من سگ حسینم 💠 سوال : آیا استفاده از برخی از الفاظ مانند من سگ حسینم در عزاداری اشکال دارد؟ ✍🏻 پاسخ : ❇️ پاسخ : گفتن این الفاظ شایسته نیست ، و در هر حال بهتر است مؤمنین مراعات شؤون عزاداری معصومین «علیهم السّلام» به ویژه سیّد و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین «علیه السّلام» را بنمایند . 💢 سایت آیت الله خامنه ای - احکام عزاداری 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe
💬 سوال: آيا زن مى تواند زيورآلاتى را كه شوهر برايش خريده ، بدون اجازه او بفروشد؟ ✅ پاسخ : 🔹 آيات عظام امام ، بهجت ، خامنه اى ، صافى و فاضل : اگر شوهر آن را به زن تمليک كرده و يا بخشيده است ، مى تواند بدون اجازه او بفروشد ؛ ولى اگر به عنوان تأمين نفقه باشد ، حقّ ندارد . 🔹 آيات عظام تبريزى و سيستانى : اگر شوهر آن را به زن تمليک كرده و يا بخشيده و يا به عنوان نفقه برايش تهيه كرده است ، مى تواند بدون اجازه او بفروشد . 🔹 آيه الله وحيد : اگر شوهر آن را به زن تمليک كرده و يا بخشيده است ، مى تواند بدون اجازه او بفروشد . امّا اگر به عنوان تأمين نفقه باشد ، بنابر احتياط واجب ، حقّ ندارد . 📓 منابع : [1]. امام ، تحرير الوسيلة ، ج 2 ، النفقات ، م 15 ؛ خامنه اى ، استفتاء ، س 353 ؛ صافى ، هدايه العباد ، ج 2 ، النفعات، م 15 ؛ فاضل ، تفصيل الشريعة ، النكاح ، النفقات ، م 15 و دفتر : بهجت . [2]. سيستانى ، منهاج الصالحين ، ج 2 ، م 425 ؛ تبريزى ، منهاج الصالحين ، ج 2 ، م 1408. [3]. منهاج الصالحين ، ج 3 ، م 1408. 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe
🔺نذر چهل روز نماز برای خانم ها •┈┈••✾❀✿🌼✿❀✾••┈┈• 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe
⚫️اگر بعضی از واجبات به سبب شرکت شخص در مجالس عزاداری از او فوت شود (مثلاً نماز صبح قضا شود) ، وظیفه او نسبت به شرکت و یا عدم شرکت در اینگونه مجالس چیست؟ •┈┈••✾❀✿🌼✿❀✾••┈┈• 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe
🔳خوردن تخمه و آجیل در ایام عزاداری 🔻سؤال : حکم خوردن و در ایّام و و کلّاً اهل بیت(علیهم السّلام) چیست؟ 🔺جواب : اگر نباشد ، فی نفسه اشکال ندارد ؛ ولی مناسب است حرمت ایّام (علیهم السّلام) مراعات گردد . •┈┈••✾❀✿🌼✿❀✾••┈┈• 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe
☑️حضور زنان در مجالس عزاداری 🔻سؤال : آیا در مجالس عزاداری در ، که در کوچه و برگزار می شود ، جایز است؟ 🔺جواب : حضور بانوان در مراسم عزاداری با رعایت اشکال ندارد . مقام معظّم رهبری •┈┈••✾❀✿🌼✿❀✾•• 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe
آیا صد سلام زیارت عاشورا واجب است؟ ∞═┄༻•✾✿🌼✿✾•༺┄═∞ 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️▪️▪️پویش روضه خانگی 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
السلام علی علی بن الحسین شب هشتم ▪️گفته شد بیمار دلی و سنگ دلی سبب بی تأثیر بودن سخن و نفس و دعوت امام زمان می‌شود و این نکته را در واقعه کربلا به وضوح می بینیم که عمر سعد ها و ابن حرها نه تنها تأثیری از کلام امام نگرفتند بلکه در مقابل امام هم ایستادند. البته این نکته را هم در نظر بگیریم که هرچه بیشتر در آخرالزمان زندگی می کنیم و فاصله میگیریم از عصر حضور ائمه، این بیماری دل فراگیرتر می شود تا جایی که گویا همگانی شده است. پس باید همه توان و تلاش را کرد که به بیماری دل دچار نشویم و نجات پیدا کنیم. امام رضا علیه السلام می فرماید: منْ جَلَسَ مَجْلِساً یُحْیی فیهِ أمْرُنا لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ یکی از مهمترین وظایف فرد منتظر شرکت در مجالس اهل بیت علیهم السلام است. مجالس اهل بیت در اصل حضور در محضر ائمه است و همین حضور است که باعث زنده ماندن دل می‌شود. در یک قانون گفته شده است: من أحب شیئا أحب آثاره و من أحب شیئا أحب ذکره: هر کس چیزی را دوست بدارد، آثار و یادکردن آن را هم دوست می‌دارد. پس کسی که امام زمان را، امام حسین را، ائمه را، پیامبر و حضرت زهرا صلوات الله علیهم را دوست دارد باید یاد آنها را هم دوست داشته باشد. در زندگی حضرت ابراهیم علیه السلام آمده است که وی از جایی عبور می کرد شنید فردی می گوید: سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ اَلْمَلاَئِکَهِ وَ اَلرُّوحِ ، ابراهیم بت شکن عاشق خداست از این رو ذکر خدا را دوست دارد به این دلیل دوان دوان خود را به شخص ذاکر رساند گفت یک بار دیگر آن ذکر را بگویی یک سوم اموالم را به تو می دهم. شخص ذاکر گفت سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ اَلْمَلاَئِکَهِ وَ اَلرُّوحِ، باز حضرت ابراهیم گفت اگر بار دیگر بگویی نیمی از اموالم برای تو میشود. گفت. برای بار سوم ابراهیم گفت اگر یکبار دیگر بگویی تمام اموالم را به تو می بخشم، فرد ذاکر ذکر را گفت. در ادامه حضرت ابراهیم گفت من دیگر مالی ندارم اما اگر یک بار دیگر بگویی خودم را هم خادم تو قرار می دهم. کار که به اینجا رسید آن شخص گفت من جبرئیل هستم و نیازی به اموال تو ندارم. آمده بودم ببینم تو چقدر ذکر پروردگارت را دوست داری. ما چقدر ذکر امام حسین را ذکر امام زمان را دوست داریم و حاضریم برای آن خرج کنیم؟ بیاییم همدیگر را به خاطر حسینی بودن ببخشیم. از قهرها و کینه ها بگذریم. ▪️در آخرالزمان دل بیشتر بندگان، مرده است؛ یعنی ثمره ندارد. بهشت ندارد. نزدیکی و خشنودی خدا را دارا نیست. همراهی با امام زمان خود نمی کند. اما شرکت کنندگان در محافل و مجالس اهل بیتی استثناء هستند، قلبشان زنده است؛ ادارک ومعرفت دارد؛ می‌فهمد و به مراحل قرب و ملکوت و بهشت نزدیک خواهد شد. فضیل بن یسار می‌گوید: در مجلسی با چند نفر شیعه در حال گفتگو بودیم که امام صادق علیه السلام آمود و از ما پرسید: دور هم می نشینید از احادیث و احوال ما می گویید؟ گفتم بله فدایت شوم. حضرت فرمودند: إنَّ تلکَ المَجالِسَ اُحِبُّها فَأَحْیُوا أَمْرَنَا یَا فُضَیْلُ فَرَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَحْیَا أَمْرَنَا، من این مجالس را دوست دارم. امر ما را زنده کنید خداوند رحم می کند به کسی که امر ما را زنده نگهدارد. اینجا دو نکته در سخن امام صادق علیه السلام هست اول اینکه فرمودند من این جلسات را دوست دارم. دوم دستور دادند به برپایی این جلسات. وقتی حیات اسلام ناب وابسته به این مجالس باشد، اصل تشکیل این گونه محافل مستحب نیست بلکه به عنوان یک تکلیف و واجب الهی مطرح می‌شود. کسی که خود را برای یاری امام زمان آماده می کند باید اهل این مجالس و محافل باشد، اهل مسجد و روضه و منبر باشد. وگرنه دل او می میرد. پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمود: المؤمن فی المسجد کالسمک فی الماء، مؤمن در مسجد مانند ماهی در آب است. مراقب باشیم جدایی از این جلسات حیات معنوی انسان را می گیرد. ▪️وظیفه ما علاوه بر حضور، لزوم اشتیاق به مجالس حسینی نیز هست. اگر کسی حضور در این مجالس را واجب بداند و نسبت به آن هم مشتاق باشد دیگر به راحتی از کنار آن بی تفاوت نمی گذرد. هرجا علم و سیاهی می بیند دلش راهی کربلا میشود. اشک می ریزد. شبهه ها نمی تواند او را از این محافل جدا کند. به چیز دیگری هم اهمیت نمی دهد. از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: اَلْمُشْتَاقُ لاَ یَشْتَهِی طَعَاماً وَ لاَ یَلْتَذُّ شَرَاباً و لا یَأْوِی دَاراً وَ لاَ یَسْکُنُ عُمْرَاناً وَ لاَ یَقِرُّ قَرَاراً مشتاق اینگونه است آرام و قرار ندارد. این مجالس نقطه مقابل اهداف شیطان است. از امام مهدی عجل الله فرجه - پرسیدند: « آقا! از مردم ایران راضی هستید؟ » فرمودند: «بله؛ راضی ام. به خاطر عاشورا که با همه ی وجود به میدان می‌آیند، راضی ام». نگذاریم این رضایت حضرت را از ما بگیرند. ▪️ارباً ارباً هر كجا مينگرم جسم تورا ميبينم صد علي اكبر ِ ديگر به خدا ميبينم @EAhkam
شب هشتم محرم.aac
29.58M
▪️▪️▪️منبر شب هشتم محرم 1443 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
💢 عزاداری و زیارت و وهن مذهب 💠 سؤال : اگر انسان در حرم ائمّه (علیهم السّلام) خود را به زمین بیندازد و به صورت سینه خیز وارد شود ، اشکال دارد؟ ✍🏻 پاسخ : ❇️ این اعمال که به عنوان اظهار حزن و عزاداری سنّتی و محبّت ائمّه(علیهم السّلام) محسوب نمی شوند از نظر شرعی اعتباری ندارند ، بلکه اگر منجر به ضرر بدنی قابل توجّه و یا وهن مذهب شوند ، جایز نیست . 💢 سایت آیت الله خامنه ای مدّ ظلّه العالی 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe
💢 کار کردن در ایّام عزاداری 💠 سؤال : آیا کار کردن در روز عاشورا و تاسوعای حسینی اشکال دارد؟ اگر کسی به خاطر نیاز مجبور به کسب و کار شود ، حکم مسئله چیست؟ ✍🏻 پاسخ : ❇️ کار در این دو روز حرام نیست امّا شایسته است در این ایّام ، به خصوص در روز عاشورا به عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السّلام) اشتغال داشته باشند و خود را از ثواب بزرگ آن محروم نسازند . 💢 سایت آیت الله خامنه ای مدّ ظلّه العالی 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe
السلام علی قمر العشیرة شب نهم ▪️ یک نفر نزد امام صادق علیه السلام ادعای محبت کرد. امام از او پرسید تو از کدام نوع از انواع دوستان ما هستی؟ فرد ساکت ماند. سدیر عرض کرد آقا محبان شما چند دسته هستند؟ حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: سه دسته 1⃣طَبَقَةٌ أحَبّونا فِي العَلانِيَةِ ولَم يُحِبّونا فِي السِّرِّ اینها بدترین افرادند چون بازبان ادعای دوستی دارند اما در نهایت با شمشیر علیه ما می ایستند. 2⃣وطَبَقَةٌ يُحِبّونا فِي السِّرِّ ولَم يُحِبّونا فِي العَلانِيَةِ اینها نماز شب خوان ها، زاهدان هستند که از ترس مخالفان مجبورند اینگونه عمل کنند 3⃣وطَبَقَةٌ يُحِبّونا فِي السِّرِّ والعَلانِيَةِ هُمُ النَّمَطُ الأَعلى این از همه بهتر هستند. بعد در ادامه فرمودند الفَقرُ و الفاقَةُ و أنواعُ البَلاءِ أسْرَعُ إلَيهِم مِن رَكْضِ الخَيلِ ، مَسَّتْهُمُ البَأساءُ و الضَّرّاءُ و زُلْزِلوا و فُتِنوا ، فمِن بَينِ مَجْروحٍ و مَذْبوحٍ مُتَفرِّقينَ في كُلِّ بلادٍ قاصِيَةٍ فقر و ندارى و انواع بلا، شتابانتر از دويدن اسب به سويشان بشتابد و سختى و تنگدستى، آنان را فرا گيرد و دچار تزلزل شوند و به فتنه در افتند و يكى زخم بردارد و ديگرى سرش بريده شود، و [اينان ] در هر شهر دور دستى، پراكنده باشند. ▪️امتحان خدا سنتی است که همه مردم با آن روبرو می‌شوند. در قرآن کریم آیه ایتدایی سوره عنکبوت داریم: أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ ۖ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ آیا مردم فکر کردند همینکه به زبان بگویند ایمان آوردیم کافی است و دیگر امتحان نمی‌شوند؟ نه حتماً امتحان میشوند تا معلوم شود چه کسی راست می گوید و چه کسی دروغ. خداوند با سنت امتحان دنبال جدا سازی اهل ادعا و اهل صدق است. آزمون های الهی هم در زندگی ما تنیده شده است. امام صادق علیه السلام فرمود خدا مردم را با جان ها و دارایی ها امتحان میکند. یُبْتَلَوْنَ فِی أَنْفُسِهِمْ وَ أَمْوَالِهِم بلا به جان هاشان می افتد. بلا به دارایی هاشان می افتد. ▪️امام رضا علیه السلام می فرماید آنچه که انتظارش را می کشید فرا نمی رسد مگر اینکه آنقدر امتحان شوید که تعداد اندکی از شما باقی بماند لا یَکُونُ مَا تَمُدُّونَ إِلَیْهِ أَعْنَاقِکُمْ حَتَّی تُمَیَّزُوا وَ تُمَحَّصُوا فَلَا یَبْقَی مِنْکُمْ إِلَّا الْقَلِیل بعد فرمودند فرج وقتی اتفاق می افتد که بین دومسجد پانزده نفر از فلان قبیله عرب را به قتل برسانند عصر غیبت، عصر امتحان الهی است. قرار است بهترین انسان ها برای یاری بهترین مخلوقات خدا انتخاب شوند. مگر بدون امتحان میشود. ▪️سرگذشت قوم بنی اسرائیل بعد از وفات موسی و هارون و رفتن پیش اشموئیل پیامبر و سپاهیان طالوت که فرد فقیر و غیر مشهوری بود برای نجات از جالوت و کشته شدن جالوت به دست داوود، حاوی نکات مهمی است چون این جنگ از جنگ های دینی است برای مال دنیا جنگ نبوده بلکه بر سر حق و باطل بوده است. در این جنگ ما شاهد امتحان خدا هستیم. مسئله فرماندهی طالوت یک فرد عادی، مسئله آب و ترس از دشمن و تعداد بالای آنها به هنگام رویارویی. عده ای که در این امتحانات مردود شدند از خیل همراهان ولی خدا جدا شدند و به فیض جهاد نرسیدند. جالب است امتحان ابالفضل با امان نامه شمر سخت تر بود یا آن امتحان؟ رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله: وَ اللَّهِ لَلْفَقْرُ أَسْرَعُ‏ إِلَی‏ مُحِبِّینَا مِنَ‏ السَّیْلِ إِلَی بَطْنِ الْوَادِی. سیل وقتی در دره به راه می‌افتد، با سرعت پیش می‌رود. حضرت می‌فرماید: سرعت حرکت فقر به سوی کسی که ما را دوست دارد، از سرعت سیلی که از بالای قله به ته دره می‌آید، بیشتر است بله باید حواس ما جمع باشد و مراقب امتحانات الهی باشیم. اگر مرد میدان هستیم آماده باشیم و کسب آمادگی کنیم! در روایت دیگری امام حسین علیه‌السلام می‌فرماید: وَاللَّهِ لَلْبَلَاءُ وَ الْفَقْرُ وَ الْقَتْلُ أَسْرَعُ‏ إِلَی‏ مَنْ‏ أَحَبَّنَا مِنْ‏ رَکْضِ الْبَرَاذِینِ وَ مِنَ السَّیْلِ إِلَی صِمْرِهِ؛ بلا، فقر و کشتار به سوی دوستان ما سریع‌تر از اسب‌های بارکش و سیلی که به ته دره می‌رود، حرکت می‌کند ▪️یک‌بار امیرالمؤمنین آمدند محضر رسول خدا، حضرت فرمودند که علی جانم من از دیشب تا الان هزار چیز از خدا برای امّتم و برای تو خواستم و همه را خدا مستجاب کرد اما یک دعا کردم خدا مستجاب نکرد. دعا کردم که خدایا امّت من بعد از من اختلاف نکنند؟ فرمود: نه نمی‌شود، آنها باید امتحان بشوند و دچار اختلاف می‌شوند. یعنی صریحاً فرمودند که این دعای من را خدا مستجاب نکرد ▪أَنْتَ صَاحِبُ لِوَائِي جز تو به فکر خیمه گاهم هیچ کس نیست بعداز تو آب آور بخواهم هیچ کس نیست پای شریعه لشکرم را دادم از دست جز یک حرم زن، در سپاهم هیچ کس نیست @EAhkam
شب تاسوعا .aac
49.05M
▪️▪️▪️منبر شب تاسوعا محرم 1443 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 🏴 مراقبات شب دهم محرّم 🏴 ◾️ شب دهم محرّم، شب عاشورا و شبی است که امام حسین علیه‌السّلام و یارانش آن را احیاء داشته و تا صبح به قرائت قران و دعا و مناجات پرداختند. لذا احیاء این شب فضیلت فراوان دارد. در فضيلت احياء اين شب روايت كرده‌اند: 👇👇👇 ▫️مانند آن است كه عبادت كرده باشد به عبادت جميع ملائکه، و عبادت در آن، برابر هفتاد سال عبادت است، و اگر كسى را توفيق دست دهد در چنين شبى در كربلا باشد و امام حسين عليه السّلام را زيارت كند و نزد آن حضرت تا صبح بيتوته كند، خدا او را آغشته به خون امام حسين عليه السّلام در زمرۀ شهدا با آن حضرت محشور فرمايد. سيّد بن طاووس در كتاب «اقبال‌الاعمال» براى اين شب دعاها و نمازهاى بسيار، با فضيلت‌هاى فراوان روايت كرده است، از جمله: 🔘 ۱- صد ركعت نماز که در هر رکعت بخواند: ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️سوره «توحيد» سه مرتبه ▫️و بعد از پايان صد ركعت، هفتاد مرتبه بگويد: ▪️«سبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ» ▫️و در روايت ديگر پس از العلى العظيم استغفار هم ذكر شده است. 🔘 ۲- چهار ركعت نماز در آخر شب، كه در هر ركعت بخواند: ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️«آية الكرسى» ده مرتبه ▪️سوره «توحيد» ده مرتبه ▪️سوره «فلق» ده مرتبه ▪️سوره «ناس» ده مرتبه ▫️و پس از سلام: ▪️صد مرتبه سوره «توحيد» را قرائت كند. 🔘 ۳- چهار ركعت نماز، که درهر ركعت بخواند: ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️سوره «توحيد» پنجاه مرتبه ▫️و اين نماز برابر است با نماز اميرالمؤمنين عليه السّلام كه فضيلت بسيار دارد. و پس از نماز، بسيار ذكر خدا كند و صلوات بسيار بر رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرستد، و هر چه می‌تواند بر دشمنان ايشان لعن كند. ♻️🔰 پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
✨﷽✨ 💠مراقبات 🏴 روز دهم محرّم، روز شهادت حضرت سيّدالشهدا عليه‌السّلام، و روز مصيبت و حزن ائمه طاهرين عليهم‌السّلام و شيعيان ايشان است. ▪️در اين روز سزاوار است شيعيان مشغول كارى از كارهاى دنيا نگردند و براى خانه خود چيزى ذخيره نكنند، و مشغول گريه و نوحه و مصيبت باشند، و عزادارى حضرت امام حسين عليه‌السّلام را بر پا كنند و اشتغال به ماتم داشته باشند به صورتى كه در ماتم عزيزترين اولاد و اقوام خود اشتغال می‌ورزند، ▪️شايسته است كه شيعيان در اين روز امساک كنند از خوردن و آشاميدن، بى آنكه قصد روزه كنند و در آخر روز بعد از عصر افطار كنند به غذايى كه اهل مصيبت مى‏‌خورند مثل ماست يا شير و امثال آنها، نه مثل غذاهاى لذيذه. ▪️جامه‏‌هاى پاكيزه بپوشند و بندها را بگشايند و آستين ‏ها را بالا كنند به هيئت صاحبان مصيبت‏. ▪️آن حضرت را به زيارت عاشورا زيارت كنند. ▪️در نفرين و لعن بر قاتلان آن حضرت سعى نمايند و هزار مرتبه بگويد : ▫️اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ‏ ▪️يكديگر را در مصيبت آن وجود مقدّس به اين جملات تعزيت گويند: ▫️أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلامُ وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلامُ. ▫️خداوند امر و مزدهاى ما را به خاطر سوگواری‌‌مان براى حسين که درود بر او باد، بزرگ گرداند، و قرار دهد ما و شما را از خون خواهانش به همراه ولیّ‌اش امام مهدى ارواحنافداه از خاندان حضرت محمّد که درود بر ايشان باد. ▪️و سزاوار است در اين روز مقتل [كتاب‌هايی كه پيرامون واقعه كربلا نگاشته شده است] بخوانند، و يكديگر را بگريانند. ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
یا حسین شب دهم محرم ▪️گفتیم که قیام امام مهدی علیه السلام در روز عاشورا است اما قیام با ظهور متفاوت است وقت برای ظهور بیان نشده و حتی ممکن است یک روز به ظهور تمام علائم حتمی رخ دهد و ظهور اتفاق بیافتد. همه ما مأمور به انتظار فرج هستیم. امام رضا علیه السلام فرمودند: مَا أَحْسَنَ الصَّبْرَ وَ انْتِظَارَ الْفَرَجِ چه قدر شکیبایی و بردباری و چشم به راه گشایش و کامیابی بودن، خوب و زیباست! » انتظار فرج آنقدر زیباست که این جمله را با تعجب از شدت زیبایی امام رضا علیه السلام فرمودند. یک شاخه زیبایی آن به این است که خداوند متعال، همه پیامبران را در مقام انتظار نشانده و همراهی خود را هم با آنان اعلان فرموده است: فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ(سوره یونس آیه ۲۰) وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ (سوره انبیاء آیه ۱۰۵) کسی که به انتظار امام مهدی است توحید، نبوت، امامت، عدل، معاد، همه اصول دین را پذیرفته تا به مرحله انتظار رسیده است. نه تنها اصول دین بلکه تمام زیبایی ها در انتظار فرج است. أَیْنَ جامِعُ الْکَلِمَهِ عَلَی التَّقْوی؟ ایْنَ الْمُنْتَظَرُ لِاقامَهِ الْامْتِ وَاْلعِوَجِ؟ ▪️دو حدیث از امام صادق علیه السلام مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَکُونَ مِنْ اَصْحابِ اْلقائِم علیه السلام فَلْیَنْتَظِرْ وَلْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَمَحاسِنِ الاخلاق اولین قدم صحابی امام مهدی شدن انتظار است. بعد عمل پرهیزکارانه و بعد حسن خلق. تَوقع اَمر صاحِبک لَیلَک و نَهارِک یعنی شبانه روزت را به انتظار امام زمانت باش. نه سالی یک بار؛ نه هفته ای یک بار؛ نه روزی یک بار؛ هر لحظه و هر آن. به طور دائمی انسان باید منتظر امام زمانش باشد. در مجلس روضه ای حضرت آیت الله بهجت حاضر شدند. وقت خروج که بلند شدند، یکی از حضار صدا زدند راه را برای آقا باز کنید. ایشان یک دفعه لرزیدند به خودشان و گفتند کجاست؟ آقا آمده، کو؟ یعنی انقدر منتظر حضرت هستند که لفظ آقا را هم خیال کردند امام زمان را می گویند. یکی از بزرگان از سادات هستند هم خودشان هم همسرشان، حضرت آیت الله گنجی نقل می کنند که خدمت ایشان رسیدیم گفتند در قطار بچه نیاز به شیر خوردن پیدا کرد و مادرش هم شیر نداشت. بچه و مادر هر دو از فرط گریه خوابشان برد. در خواب مادر امام زمان را دید که می فرمایند بلند شو بچه را شیر بده درضمن من چهارده سال دیگر ظهور می کنم. مادر سراسیمه بلند شد دید بله شیر دارد و بچه سیر شد. بعد قضیه را برای شوهرش نقل کرد و شوهرش گفت ان شاء الله این چهارده سال به چهارده ماه و هفته یا چهارده روز تعبیر شود و ظهور زودتر باشد. در خواب امام زمان به او فرمودند تو عاشق نیستی اگر عاشق ما بودی می گفتی چهارده لحظه. ▪️ شیخ رجبعلی خیاط متصل به غیب است متوجه میشود که قیام سید حسنی از خراسان نزدیک است و به همین جهت، به مشهد کوچ می‌کند و بیش از یک سال در آن جا می ماند تا این که امام رضا علیه السلام به ایشان فرمودند: « آن امر که به خاطرش به مشهد آمده ای، به تأخیر افتاد؛ به تهران بازگرد». بله ظهور همچنانکه تعجیل پذیر است تأخیر پذیر هم هست. ▪️مثال انسان منتظر مثل نمازگزار در حال تجافی است. نیم خیز منتظر است نه وظیفه نشستن دارد و نه وقت قیام شده است. البته این با ارزش ترین کار است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله فرمودند در مکاشفه ای حمزه و جعفر طیار که هر دو شهید هستند را دیدم و گفتم: بابی أنتما؟ ای الأعمال أفضل؟: پدرم به فدای شما! چه کاری از همه ی کارها ارزشمندتر و بالاتر است؟ گفتند: " پدر و مادر مان به فدای شما نفر یارسول الله! با فضیلت تر از دیگر کارها و به درد بخورتر از دیگر اعمال دیدیم؛ یکی الصلاة علیک؛ دیگری سقئ الماء و سومی حب علی بن ابی طالب در حدیث دیگری هم وارد شده که «مَا فِی اَلْمِیزَانِ شَیْءٌ أَثْقَلَ مِنَ اَلصَّلاَهِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند چه کاری بهتر و با فضیلت تر است؟ فرمودند:الصَّلاةُ لوقتِها، و بِرُّ الوالدیْنِ و الجِهادُ فی سبیلِ اللهِ. پیامبر هم فرموده أَفْضَلُ اَلْعِبَادَهِ اِنْتِظَارُ اَلْفَرَجِ حال از بین این اعمال کدامیک واقعاً افضل است‌؟ ملاک برتر بودن در بین تمام این خوب ها این است که بگوییم هر کدام آثار بهتری دارد با فضیلت تر است. دقت در روایات به ما می‌فهماند که انسان اهل انتظار، اهل نور و دانش و بینش و دید باطنی ست. پس معلوم می‌شود که انتظار، تماماً اثرش، سازندگی است. چگونه می‌شود من در انتظار فرد عادل مطلق الهی بسر ببرم اما خودم. ظلم و ستم کنم؟! چشم به راه آمدن انسانی کامل که مظهر حق است باشم ولی خودم را نسازم؟! انتظار ظهور و قیام امام زمان را داشتن، جنبه سازندگی دارد فقط ▪️یا دهر اف لک من خلیل @EAhkam
شب دهم محرم.aac
43.83M
▪️▪️▪️منبر شب عاشورا محرم 1443 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
🏴 اجر گریه و اندوه در روز عاشورا 🔻امام رضا (علیه‌السلام): مَن كانَ يَومُ عاشوراءَ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ و بُكائِهِ ، يَجعَلُ اللّه ُ يَومَ القيامَةِ يَومَ فرحِهِ و سُرورِهِ ◻️ هر كه عاشورا روز مصيبت و اندوه و گريه‌اش باشد، خداوند روز قيامت را روز شادى و سرورش می‌گرداند. 📚 ميزان الحكمه، ح 13011 ‌ ♻️🔰 پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
السلام علی الشیب الخضیب شام غریبان ▪️ سراسر زیارت عاشورا بحث افرادی است که با حسین بن علی علیه السلام همراهی کردند و افرادی که ایشان را ترک کردند. تمام افتخار شهدای کربلا معیت با امام حسین است. به صورت دعا هم ملتمسانه می خواهیم اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ یا در زیارت جامعه کبیره داریم فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لاَ مَعَ غَيْرِكُمْ این دو زیارت خیلی مورد توجه امام زمان علیه السلام است خیلی سفارش به خواندن آن کردند. عاشورا عاشورا عاشورا، جامعه جامعه جامعه. درس این دو زیارت هم همین لزوم معیت با امام است. اما یعنی چه؟ این همراهی مطمئناً معیت جسمانی نیست. چرا چون اولا محدودیت دارد چرا که منحصر در زمان حیات ذوات مقدسه است. برای ما ممکن نیست از نظر جسمانی با امام حسین علیه السلام همراه شویم به علاوه اینکه چیز مهمی هم نیست. شمر و عمر سعد معیت جسمانی با امام خود پیدا کردند ولی آخر چه شد؟ بله آنکه اهمیت دارد معیت معنوی است و اگر معیت جسمانی منتهی به معیت معنوی شود آن هم ارزش دارد. این معیت معنوی یعنی مطیع بودن، تابع بودن، در عقیده در نظر هم رأی بودن‌. یک نوع از معیت هم هست که آنها با ما دارند‌‌. از جنس همراهی خداست. وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ و هر جا باشيد او با شماست. اين معيّت به معناى احاطه است اهل بيت عليهم السلام بر ما احاطه دارند. چه متوجه باشیم چه نباشیم. چون آنها همان عین الله الناظره هستند. چه غايب باشند، چه حاضر و شاهد، چه آن ها را بينيم و چه آن ها را نبينيم. بله ما به خدمت امام زمان عليه السلام نمى رسيم، اما اولا او ما را بیند و آگاهی به اعمال و کردار ما دارد و در ثانی مهم در خدمتشان بودن است و این منافات با ندیدن ندارد. يعنى چه؟ يعنى با اطاعت و پيروى از آن بزرگوار در خدمتشان باشيم. بسيارى از مردم با ائمه عليهم السلام در يك شهر زندگى مى كردند، شايد هر روز مكرر آن حضرت را مى ديدند، امّا آنان فرسنگ ها با ائمه عليهم السلام دور بودند. پس اگر ما راست مى گوييم بايستى در فكر و عقيده، در اعمال و اخلاق و روش با آن ها باشيم. چون تشخيص داديم كه حق اين جاست و جز اين، باطل است و ما مى خواهيم طرفدار حق باشيم. ▪️این معیت با اهل بیت انقدر مهم است که خداوند تقوا به تنهایی را کافی نمی داند يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقينَ‏(توبه/119) اینجا خدا می فرماید ایمان آوردید خب، تقوا دارید خب، باید با صادقان هم همراه شوید. تقوا به تنهایی کافی نیست. بلعم باعورا از این دسته افراد است قرآن می گوید حتی او علم آیات الهی را داشت اما جداشدن از حضرت موسی و همراه نشدن با سپاه او لغزشی بود که جبران شدنی نبود. اعراف، ۱۷۵: «وَ اتْلُ عَلَیهِمْ نَبَأَ الَّذِی ءَاتَینَاهُ ءَایاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّیطَانُ فَکاَنَ مِنَ الْغَاوِین؛ و بر آنها بخوان سرگذشت آن فرد را که آیات خود را به او دادیم اما خود را از آن تهی ساخت و شیطان در پی او افتاد، و از گمراهان شد. در زيارت جامعه کبيره می خوانیم «قَلْبِي‏ لِقَلْبِكُمْ‏ سِلْمٌ‏ وَ أَمْرِي لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ» آن وقت بعد از اين دو تا است که می فرماید: «وَ نُصْرَتِي‏ لَكُمْ‏ مُعَدَّةٌ»، زمانی امکانات انسان در خدمت امام هست و به نصرت امام موفق مي شود که «قَلْبِي‏ لِقَلْبِكُمْ‏ سِلْمٌ‏ وَ أَمْرِي لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ» آنگاه «وَ نُصْرَتِي‏ لَكُمْ‏ مُعَدَّةٌ»، پس اين همراهي با امام؛ معنايش اين است ما ظل امام و سايه امام باشيم و تابع باشيم. ▪️عمربن‌ابان گوید: شنیدم امام صادق (علیه السلام) فرمود: «امام خود را بشناس که چون او را شناختی زیانی به حال تو نخواهد داشت که این کار [فرج حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)] پیش بیفتد یا پس؛ زیرا خدای عزّ‌وجلّ می‌فرماید: یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ پس هرکس امام خود را شناخت مانند کسی است که در خیمه قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد». فَمَنْ عَرَفَ إِمَامَهُ کَانَ کَمَنْ کَانَ فِی فُسْطَاطِ الْمُنْتَظَرِ خداوند همه ما را از نور اهل بیت خلق کرده از فاضل طینت اهل بیت خلق کرده، یعنی معیت نوری با آنها داریم. اما می ماند معیت ولایی و حبی و حشری که فرد محبت امام را در دل داشته باشد و صدق در این محبت داشته باشد. و از آن‌جا که هر فردی با محبوب خود محشور است، چنین فردی هم با باطن امام محشور بوده و یاد و نام و ذکر امام در دل او به‌طور مدام حضور دارد و به تبع آن امام نیز هم‌نشین او خواهد بود. در حدیث قدسی می‌خوانیم: «فَأَوْحَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِ یَا مُوسَی أَنَا جَلِیسُ مَنْ ذَکَرَنِی»؛ خدا هم‌نشین کسی است که او را یاد می‌کند. وقتی خدا همنشین ذاکر خود است امام حسین همنشین ذاکر خودش نمی شود؟! ▪️علیکنَّ بالفرار خیمه ها می سوزد و شمع شب تارم شده @EAhkam
شام غریبان حسینی.aac
25.32M
▪️▪️▪️منبر شام غریبان محرم 1443 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
29.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم | بیانات استاد احمد عابدی درباره شهادت امام سجاد علیه السلام 💠 توجه امام سجاد علیه السلام به مسائل اخلاقی 💠 صدقات مخفیانه امام 💠 ترویج علم و دانش توسط امام علی بن الحسین علیه السلام 💠 جلسات تفسیر قرآن کریم 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی🍀🌷 ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
شب دوازدهم محرم ▪️خیلی از ضررهایی که ما در زندگی می کنیم به خاطر جهل نیست. اتفاقا اطلاعات خیلی بالایی هم داریم، ولی مشکل اینجاست که این علم ها همراهی با عمل نمی کند. مصداق فراوانی هم دارد. چیستی و چگونگی خوش خلقی، اهمیت وفای به عهد، لزوم لقمه حلال، لزوم دستگیری از نیازمندان و کمک به همنوع، نماز اول وقت، واجبات دینی و اجتماعی. یک علم بلا عمل حتی می تواند محبت قلبی بدون تبعیت عملی از امام حسین علیه السلام باشد. یعنی حب حسینی داریم ولی رفتار ما رنگ و بوی حسینی نمی دهد. فرزدق کوفیان را زه امام حسین علیه السلام اینگونه معرفی می کند: قلوب الناس معك و سيوفهم مع بني امية قلب حسینی است اما شمشیرها برای بنی امیه کار می کند. نتیجه این را در عصر عاشورا دیدیم. می دانید اولین زائر امام حسین علیه السلام کیست؟ همه خیال می کنند جابر بن عبدالله انصاری است در حالی که او زائر اربعینی سید الشهدا است. اولین زائر حسینی همان شخصی که خیلی از او گفتیم، عبیدالله ابن حر جعفی. تازه شاعر هم بود کنار قبر شهدای کربلا ایستاد شعر گفت و گریه کرد تا آخر عمر هم گربه می کرد. کسی که به خود امام حسین علیه السلام گفته من تو را یاری نمی کنم چون جانم را دوست دارم. اما کمک مالی در خدمتم آنقدر امام را دوست دارد که تا آخر عمر کارش شعر گفتن است و گریه کردن. باید خودمان را از دایره اینگونه افراد بیرون بکشیم و حسینی شویم با تمام وجود، نه تنها قلب و زبان. ▪️جالب است بدانید همه دشمنان حسین بن علی از کوفه بودند از شام نبودند. چرا؟ پاسخ به این سوال از آنجا مهم است که بدانیم ممکن است فردای ظهور و قیام مهدوی، ممکن است کار دشمنی با امام زمان به مردم اروپا و آمریکا دشمنی نرسد بلکه همه دشمنان از حجاز و عراق و یمن و ایران باشند. ببینید در عصر حسینی جهان دو بلوک داشت حجاز و عراق که با اهل بیت آشنایی داشتند مراوده داشتند می شناختند. از آنها برای رفع قحطی و خشکسالی کمک گرفته بودند. حتی حسین بن علی در مسیر از یک فرد خواست با او همراه شود. او قبول نکرد ولی گفت حالا که اینجایی دعا کن این چاه آب پر برکت شود. امام هم قدری از آب خوردند و قدری به چاه برگرداندند و پر برکت و گوارا شد! بلوک دوم شام بود. حکومت بنی امیه افرادی که بویی از اسلام ناب نبرده بودند و بر اساس آن تربیت نکرده بودند. خب روی کاغذ باید دشمنان حسینی از شامیان باشند اما کوفیان نگذاشتند کار به آنجا برسد که از شام نیاز به دشمنی باشد خود کوفیان کار را تمام کردند. اگر جان امام زمان علیه السلام از طرف خودی ها ایمن نباشد هیچ وقت قیام مهدوی رخ نمی دهد چون بنا نیست کربلا تکرار شود. البته در بین کوفیان بودند افرادی مانند کوه، کالجبل الراسخ. اعتقادات مستحکم، اعتقادات و احساسات قلبی که تبدیل به عمل جوارح شده است. حبیب بن مظاهر، بریر، مسلم بن عوسجه پلی اینها تعدادشان کم است. سوالی که مطرح است چرا از هجده هزار امضا و دعوتنامه، سی هزار قاتل بیرون آمد؟ آنها علم داشتند که حق با حسین بن علی است او را هم دوست داشتند اما نتوانستند ساحت شناختی خود را تبدیل رفتار کنند. ▪️علم و عمل دو بال است دو وظیفه است که همراستای با هم باشد. البته این جدایی علم و عمل سابقه داشته است در قرآن کریم آمده است: بقره، آیه ۱۴۶: الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ ۖ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ اهل كتاب همچنان كه فرزندان خود را مى‌شناسند او را مى‌شناسند، ولى گروهى از ايشان در عين آگاهى حقيقت را پنهان مى‌دارند. علم بى عمل موجب نابودى و از بين رفتن علم نیز است؛ در روايتى از رسول گرامی چنين آمده است: «اِنَّ العِلمَ يَهْتِفُ بِالعَمَلِ فَاِن اَجَابَهُ وَ اِلَّا اِرتَحَلَ عَنه؛ علم، عمل را ندا مى كند اگر جواب داد كه هيچ وگرنه از وجود آن عالِم كوچ مى كند. امام علی علیه السلام نیز فرمودند: اِنَّكُم اِلَى العَمَلِ بِمَا عَلِمتُم أَحوَجَ مِنكُم اِلَى تَعَلُّمِ مَالَم‌تَكُونُوا تَعْلَمُونَ؛ شما به عمل به آنچه مى دانيد محتاج تريد تا يادگيرى آنچه ياد نگرفته ايد. یکجایی انسان باید بگوید که تا الان اینهمه مطلب یاد گرفته چه فایده ای برایش داشته است؟ در روايتى آمده كه امام سجاد علیه‌السلام فرمودند: مَكتُوبٌ فِى الاِنجِيلِ: لَاتَطلُبُوا علِمَ مَا لَاتَعلَمُونَ وَ لَمَّا تَعمَلُوا بِمَا عَلِمتُم فَاِنّ العِلمَ اِذَا لَم يَعمَل بِهِ لَم يَزَدْ صَاحِبَه اِلَّا كُفْراً وَ لَم يَزْدَد مِنَ اللَّهِ تَعَالَى اِلَّا بُعْداً؛ در انجيل نوشته شده كه دانستن آنچه نمى دانيد را طلب نكنيد، در حالى كه هنوز به آنچه مى دانيد عمل نكرده ايد؛ زيرا علم هنگامى كه به آن عمل نشود، صاحبش را غیر کفر اضافه نمی کند و دور می سازد. ▪️بسته راه چاره دید و گریه کرد طفل بی گهواره دید و گریه کرد @EAhkam
شب دوازدهم محرم.aac
30.24M
▪️▪️▪️منبر شب دوازدهم محرم 1443 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100