هدایت شده از بسوی گام دوم
شبهات سیاسی:
روی هر شبهه بزنید جواب نشون داده می شود
1.چرا نظام رفراندوم نمیکنه؟روی هر شبهه بزنید جواب نشون داده می شود
2.دورباطل انتخاب رهبری و شورای نگهبان
3.مقایسه رهبری با رهبران جهان
4.علت عقب ماندگی کشورهای اسلامی
5.چرا برف باران برای کفار و بیحجابان بیشتره؟
6.مولوی عبدالحمید:پیرمرد80ساله نمیتونه برا بقیه تصمیم بگیره!
7.دین باید از سیاست جداباشه!
8.از دری که فقر بیاد دردیگه ایمان میره!
9.هم مسجد باشه هم شرابخونه؛هرکی هر جا میخاد بره!
10.امام خمینی هندی بودند!
11.ما 12 امام داریم،چرامیگید امام خمینی؟
12.امام خمینی: اقتصاد مال خره؟
13.امام خمینی:آب و برق مجانی برای همه!
14.چراکشور اسلامی قطر پیشرفته،ولی ایران عقب مانده؟
15.چرابختیار امام خمینی رانکشت؟
16.شاه رفت تا مردمش کشته نشن!
17.زمان شاه مردم دیندارتر بودن!
18.اثبات ولی فقیه از عقل
19.ولایت فقیه در قرآن و روایات بوده یا ساختگیه؟
20.زمان شاه ارزونی بوده!
21.جمهوری اسلامی طبق روایات طاغوته!
22.راهپیمایی در قران هست
23.اینقدر مرگ بربقیه میگیم بلا به خودمون برمیگرده!
24.مرگ باد بر دیگران،در قرآن اومده
25.شاه هم بوداین قد پیشرفت داشتیم!
26.بجای کمک به فلسطین به فقرا برسید!
27.چرا اختلاسگران و دزدان آزادن و دست دزد قطع نمیشه!
28.انقلاب شد دستبوسی نباشه!
29.چراپلیس زنان را کتک میزنه؟
30.رئیسی 6کلاسیه-دلار 60هزاری!
31.فرصت 100روز رئیسی برای حجاب!
32.مطالبه دوم برای بدحجابی!
33.بیزاری از بی حجاب یا بی حجابی؟
34.نقد دولت و مسئولین نقد نظامه؟
35.توافق باعربستان خوب یا بد؟
36.چارشنبه سوری رسمی غیرایرانی!
37.مسئولین و شیخا عامل دین گریزی جوانان!
38.نه شرقی نه غربی،پس چرا چین و روسیه؟
39.نگاه رئیس جمهور به زنان سوری اشکال نداره!
۴۰.انقلاب اسلامی ایران در روایات
۴۱.حفظ نظام جمهوری از جان امام زمان مهمتره
۴۲.سهمیه خانواده شهدا،پارتی بازیه
۴۳.ایا رهبری دیکتاتوره؟توهین فرخ نژاد به رهبری
۴۴.چرا رهبری با اختلاسگران و دزدان برخورد نمیکنه
۴۵.آقای خامنه ای دیکتاتور نیست؟
۴۶.بجای طلاکاری حرم ، پول را به فقرا دهیم؟
۴۷.دادگاه معترضین بصورت نمایشی و طنز
۴۸.بیانیه انجمن مردان سبیلکلفت درباره آزادی زنان
۴۹.آخوند نقویان برعلیه گشت ارشاد
۵۰.مسابقه سلبریتی کشون درباره مهسا امینی و حجاب اجباری
۵۱.علت حمایت از فلسطین (1و2)
۵۲.رد علل حق تاریخی یهود در فلسطین
۵۳.دفاع شیخ حسین انصاریان از بیحجابها
۵۴.رهبری مخالف رفراندوم
۵۵.رهبری اقتصاددان نیست
۵۶. ولایتفقیه معصوم نیست ، چرا باید ازش اطاعت مطلق کرد؟
۵۷.بجای کمک به سوریه فلسطین به فقرا بدید
۵۸.بجای موشک؛ اقتصاد و شکم مردمو سیرکنید
۵۹.به حجاب گیر میدید به اختلاس نه
۶۰.بیست برتری رضاخان بر امامخمینی
👆👆👆
روی هر شبهه بزنید جواب نشون داده می شود
#جهاد_تبیین
هدایت شده از سلوک شیدای حسین(ع)
ای دست تو، دستگیر عالم
وی در رخ تو علی مجسم
دریای عمیق مهربانی
تمثال علی، علی ثانی
مرآت حسین مظهر عشق
گل واژه ناب دفتر عشق.
میلاد اباالفضل (ع)، ماهتاب شبهای غریبی حسین (ع)
و اسوه باشکوه جانبازی مبارک باد. ❤️❤️❤️
خروش یک دهه نودی!
✊ نه تبلت
✊ نه گوشی
✊ فقط آبجی-داداشی
#⃣ #ایران_ما
#جهاد_فرزند_آوری
هدایت شده از بچه های مسجد-اصفهان
13.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نحوه ثبتنام اعضا در سامانه بچههای مسجد،
ویژه شرکت در طرح «باشگاه بچههای مسجد»
#یاوران_مسجد
#بچههایمسجد_اصفهان
#کانونهایفرهنگیهنریمساجد
🕌 بچههای مسجد استان اصفهان
🆔 @Fahma_Esf
در قرآن سه بار جمله «لا أُقْسِمُ» به كار رفته است و اهل تفسير آن را دو گونه معنا كردهاند.
گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مىخورم) معنا كردهاند و گروهى آن را (سوگند نمىخورم) ترجمه كردهاند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست.
منظور از «بلد»، مكّه است كه قبل از اسلام هم مورد احترام بوده است. مكّه حَرَم امن الهى و اولين خانهاى است كه براى انسان قرار داده شد.
ِ 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍
آیه ۲ سوره بلد
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَٰذَا الْبَلَدِ(۲)
و حال آنکه تو (ای رسول گرامی) در این بلد منزل داری.(۲)
معانی کلمات
حل: مصدر است به معنى نازل شدن. گويند: «حل به حلا و حلولا: نزل» آن در آيه به معنى فاعل «نازل- مقيم» است. در مجمع فرموده «الحل: الحال و هو الساكن».[۱]
===============================
تفسیر آیه
تفسیر نور (محسن قرائتی)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ «1» وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ «2» وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ «3» لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ «4» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ «5» يَقُولُ أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً «6» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ «7»
«1» به اين شهر (مكّه) سوگند. «2» در حالى كه تو در اين شهر ساكن هستى. «3» به پدر، و فرزندى كه پديدآورد، سوگند. «4» همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفريديم. «5» آيا مىپندارد كه هرگز احدى بر او قدرت ندارد؟ «6» مىگويد: مال فراوانى تباه كردم «7» آيا گمان مىكند احدى او را نديده است؟
نکته ها
در قرآن سه بار جمله «لا أُقْسِمُ» به كار رفته است و اهل تفسير آن را دو گونه معنا كردهاند.
گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مىخورم) معنا كردهاند و گروهى آن را (سوگند نمىخورم) ترجمه كردهاند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست.
منظور از «بلد»، مكّه است كه قبل از اسلام هم مورد احترام بوده است. مكّه حَرَم امن الهى و اولين خانهاى است كه براى انسان قرار داده شد.
جمله «وَ أَنْتَ حِلٌّ» چند گونه تفسير شده است كه يك معنى را در ترجمه آورديم و معناى دوم آن است كه مردم مكّه اهانت تو را در آن حلال مىدانند، پس به شهرى كه اهانت تو را
جلد 10 - صفحه 484
حلال مىشمرند سوگند نمىخورم. «1» و معناى سوم آن است كه دست تو در مورد اين شهر باز است و در فتح مكّه هر تصميمى كه درباره مخالفان بخواهى مىتوانى بگيرى.
«كَبَدٍ» به معناى سختى و «لبد» به معناى پشم متراكم است. البتّه بعضى كبد را به معناى راست قامت و معتدل گرفتهاند. «2»
اينكه انسان در دل رنج و سختى آفريده شده، يعنى كاميابىهاى دنيوى آميخته با رنج و زحمت است. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» حضرت على عليه السلام مىفرمايد: دنيا خانهاى است كه با سختىها عجين شده است. «دار بالبلاء محفوفة» «3»
گرچه بعضى مفسران به مناسبت عبارت «بِهذَا الْبَلَدِ» كه مكّه است، مراد از «والِدٍ وَ ما وَلَدَ» را حضرت ابراهيم و فرزندش حضرت اسماعيل دانستهاند، ولى همان گونه كه در تفسير مجمع البيان آمده است، مراد از آن، حضرت آدم و اولياء از نسل او است.
در حديث آمده است كه گوينده اين كلام «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» عمرو بن عبدود در جنگ خندق بوده كه گفت: سرمايه زيادى را در مبارزه با اسلام تباه كردم ولى موفق نشدم. «4»
پیام ها
1- سرزمينها مىتوانند داراى قداست باشند و شهر مكّه نيز از قديم مورد احترام و سوگند بوده است. «لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ»
2- تكرار گاهى نشانه عظمت و عنايت است. بِهذَا الْبَلَدِ .... بِهذَا الْبَلَدِ 3- ارزش زمينها به ارزش ساكنان آنهاست. «وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ» (سوگند به مكّه «1». اين معنا در حديثى در كتاب بحار، ج 24، ص 284 آمده است.
«2». لسان العرب (به نقل از تفسير راهنما).
«3». نهجالبلاغه، خطبه 226.
«4». تفسير نور الثقلين.
جلد 10 - صفحه 485
به خاطر حضور پيامبر)
4- در مقام فرزندى، دختر يا پسر تفاوتى ندارد. «وَ ما وَلَدَ»
5- زندگى بشر در متن مشقتها و سختىها قرار دارد. «فِي كَبَدٍ»
6- هر مالى كه در مسير حق صرف نشود مايه حسرت است. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً»
7- انسان تحت سيطره قدرت و علم الهى است. أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ ... أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ
8- نتيجه هر محاسبهاى كه جاى خدا در آن خالى باشد، پوچى و زيانكارى است. أَ يَحْسَبُ ... أَ يَحْسَبُ
9- خود بزرگ بينى در برابر خدا چه معنايى دارد؟ «أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ»
10- كسانى كه در انفاق به راه درست نروند يا مصرف آنها نابجا باشد يا نيّتشان خالص نباشد و همراه با ريا و خودنمايى و دروغ باشد، در آينده شرمنده و پشيمان خواهند شد. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً»
دانشنامه اسلامی
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
سلام
ایام و عاقبتتان بخیر
میلاد زینت عابدان ، سید الساجدین ،حضرت علی ابن الحسین علیهم السلام ،میراث دار کربلا و هادی امت در یکی از سخت ترین دورانها بر همه رهروان راه حق و آزادگان جهان مبارک باد.
«سجاد! ای به گوشِ ملائک، دعای تو
شب، خوشهچینِ خلوت تو با خدای تو
ای چشم آسمان و زمین مانده خیرهوار
بر شور و جذبههای تو در سجدههای تو
ای دیدن قتال غمانگیز کربلا
حُزنِ همیشه ساخته از ماجرای تو
یک روز بود واقعۀ کربلا، بلی
یک عمر وقفه داشت ولی کربلای تو
ای وارثِ پیمبر و حیدر که اَختران
بر آفتاب فخر کنند از ولای تو
محراب را به وقت مناجات تو، همه
افتاده لرزهها به تن از هایهای تو
ای یک نیای تو به نَسَب، مفخر عرب
وی محور عجم به حَسَب یک نیای تو
ای زینت تمامی پرهیزیان به زهد
وی زیور تمام دعاها، دعای تو
در مدح تو، ترانۀ توحید سر دهد
هرچند نیست زمزمۀ من، سزای تو»
حسین منزوی
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
«وَالِدٍ وَ مَا وَلَدَ»: اشاره به هر پدر و فرزندی است، اعم از انسان و حیوان. چرا که مسأله توالد و تناسل انسان و دیگر جانداران در طول ادوار مختلف، به گونه تساوی تقریبی نر و ماده، از شگفتانگیزترین مسائل خلقت است.
ِ 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
جمعه ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍
آیه ۳ سوره بلد
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ(۳)
و قسم به پدر (بزرگوار انسان، آدم صفی) و فرزندان (خدا پرست) او.(۳)
معانی کلمات
«وَالِدٍ»: پدر. «وَلَدَ»: به وجود آورد. مرجع ضمیر فاعلی (والد) است. «وَالِدٍ وَ مَا وَلَدَ»: اشاره به هر پدر و فرزندی است، اعم از انسان و حیوان. چرا که مسأله توالد و تناسل انسان و دیگر جانداران در طول ادوار مختلف، به گونه تساوی تقریبی نر و ماده، از شگفتانگیزترین مسائل خلقت است.
===============================
تفسیر آیه
تفسیر نور (محسن قرائتی)
لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ «1» وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ «2» وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ «3» لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ «4» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ «5» يَقُولُ أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً «6» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ «7»
«1» به اين شهر (مكّه) سوگند. «2» در حالى كه تو در اين شهر ساكن هستى. «3» به پدر، و فرزندى كه پديدآورد، سوگند. «4» همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفريديم. «5» آيا مىپندارد كه هرگز احدى بر او قدرت ندارد؟ «6» مىگويد: مال فراوانى تباه كردم «7» آيا گمان مىكند احدى او را نديده است؟
نکته ها
در قرآن سه بار جمله «لا أُقْسِمُ» به كار رفته است و اهل تفسير آن را دو گونه معنا كردهاند.
گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مىخورم) معنا كردهاند و گروهى آن را (سوگند نمىخورم) ترجمه كردهاند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست.
منظور از «بلد»، مكّه است كه قبل از اسلام هم مورد احترام بوده است. مكّه حَرَم امن الهى و اولين خانهاى است كه براى انسان قرار داده شد.
جمله «وَ أَنْتَ حِلٌّ» چند گونه تفسير شده است كه يك معنى را در ترجمه آورديم و معناى دوم آن است كه مردم مكّه اهانت تو را در آن حلال مىدانند، پس به شهرى كه اهانت تو را
جلد 10 - صفحه 484
حلال مىشمرند سوگند نمىخورم. «1» و معناى سوم آن است كه دست تو در مورد اين شهر باز است و در فتح مكّه هر تصميمى كه درباره مخالفان بخواهى مىتوانى بگيرى.
«كَبَدٍ» به معناى سختى و «لبد» به معناى پشم متراكم است. البتّه بعضى كبد را به معناى راست قامت و معتدل گرفتهاند. «2»
اينكه انسان در دل رنج و سختى آفريده شده، يعنى كاميابىهاى دنيوى آميخته با رنج و زحمت است. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» حضرت على عليه السلام مىفرمايد: دنيا خانهاى است كه با سختىها عجين شده است. «دار بالبلاء محفوفة» «3»
گرچه بعضى مفسران به مناسبت عبارت «بِهذَا الْبَلَدِ» كه مكّه است، مراد از «والِدٍ وَ ما وَلَدَ» را حضرت ابراهيم و فرزندش حضرت اسماعيل دانستهاند، ولى همان گونه كه در تفسير مجمع البيان آمده است، مراد از آن، حضرت آدم و اولياء از نسل او است.
در حديث آمده است كه گوينده اين كلام «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» عمرو بن عبدود در جنگ خندق بوده كه گفت: سرمايه زيادى را در مبارزه با اسلام تباه كردم ولى موفق نشدم. «4»
پیام ها
1- سرزمينها مىتوانند داراى قداست باشند و شهر مكّه نيز از قديم مورد احترام و سوگند بوده است. «لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ»
2- تكرار گاهى نشانه عظمت و عنايت است. بِهذَا الْبَلَدِ .... بِهذَا الْبَلَدِ
3- ارزش زمينها به ارزش ساكنان آنهاست. «وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ» (سوگند به مكّه
«1». اين معنا در حديثى در كتاب بحار، ج 24، ص 284 آمده است.
«2». لسان العرب (به نقل از تفسير راهنما).
«3». نهجالبلاغه، خطبه 226.
«4». تفسير نور الثقلين.
جلد 10 - صفحه 485
به خاطر حضور پيامبر)
4- در مقام فرزندى، دختر يا پسر تفاوتى ندارد. «وَ ما وَلَدَ»
5- زندگى بشر در متن مشقتها و سختىها قرار دارد. «فِي كَبَدٍ»
6- هر مالى كه در مسير حق صرف نشود مايه حسرت است. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً»
7- انسان تحت سيطره قدرت و علم الهى است. أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ ...
أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ
8- نتيجه هر محاسبهاى كه جاى خدا در آن خالى باشد، پوچى و زيانكارى است. أَ يَحْسَبُ ... أَ يَحْسَبُ
9- خود بزرگ بينى در برابر خدا چه معنايى دارد؟ «أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ»
10- كسانى كه در انفاق به راه درست نروند يا مصرف آنها نابجا باشد يا نيّتشان خالص نباشد و همراه با ريا و خودنمايى و دروغ باشد، در آينده شرمنده و پشيمان خواهند شد. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً»
دانشنامه اسلامی
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
💢 صدای چندین انفجار شدید در كريات شمونه در شمال فلسطین اشغالی شنیده شد
🔸پنج پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در بخش غربی مرز لبنان با فلسطین اشغالی به صورت همزمان با شهر اشغالی کریات اشمونا موشک باران شدند.
🔸حزب الله: در واکنش اولیه به کشتار نبطیه و السوانه در لبنان و حمایت از مردم فلسطین در غزه و حمایت از مقاومت آنها، با ده ها موشک «کاتیوشا» به شهرک «کریات شمونه» حمله کردیم.
┅✿💠❀🇮🇷❀💠✿┅
✍ به کانال #آتشنیوز بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/1891631134C179be8c225
🔴 شاخصههاي مديران و مسئولان بر اساس آموزههای مهدوی (۴)
4️⃣ تقوا، تقوا، تقوا
🔸امام زمان(ع) «تقوا را پيشه خود ميسازد و با بصيرت و هدايت گام برميدارد» (۱)
🔹و به شیعیان و یاران خود میفرماید: «هر يک از شما آن کاري را انجام بدهد که به وسیله آن کار، به ما نزديک ميشود» (۲)
🔹 پس «هر کس ميخواهد از ياوران حضرت قائم باشد، بايد انتظار کشد، و در همين حال، خود را به تقوا و سجاياي اخلاقي بيارايد» (۳)
🔹به نقل سيد بن طاووس از صحف ادريس پیامبر نیز خداوند چنین افرادی را برای یاری امام مهدی(ع) برگزیده و فرموده است: «و براي اين زمان (ظهور) بندگاني را برگزيدم که دلهاشان را به ايمان آزمودم و آنان را از ورع، اخلاص، يقين، تقوا، خشوع، راستي، صبر، شکيبايي و وقار، پرهيز و زهد، سرشار کردم» (۴)
🔺 انتخاب مهدوی یعنی انتخاب کسی که به رعایت تقوا ملزم باشد. تقوای در گفتار، تقوای در رفتار، تقوای در سیاست، تقوای در مسئولیت، تقوای در کار، تقوای در تبلیغات، تقوای در رقابت، تقوای در رفاقت و ...
😭 و امان از مدیران بیتقوا......
📚 منابع :
(۱) بحارالانوار، ج ۵۲ ص ۲۶۹
(۲) احتجاج، ج ۲ ص ۵۹۹
(۳) غيبت نعماني، ص ۲۰۰
(۴) بحارالانوار، ج ۵۲ ص ۳۸۴
#انتخابات
#امام_زمان
#انتخاب_مهدوی
#وظایف_منتظران
🌷@emam_zmn🌷
«كَبَدٍ» به معناى سختى و «لبد» به معناى پشم متراكم است. البتّه بعضى كبد را به معناى راست قامت و معتدل گرفتهاند.
اينكه انسان در دل رنج و سختى آفريده شده، يعنى كاميابىهاى دنيوى آميخته با رنج و زحمت است. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» حضرت على عليه السلام مىفرمايد: دنيا خانهاى است كه با سختىها عجين شده است. «دار بالبلاء محفوفة» «3»
ِ 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍
آیه ۴ سوره بلد
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ(۴)
که ما انسان را به حقیقت در رنج و مشقّت آفریدیم (و به بلا و محنتش آزمودیم).(۴)
معانی کلمات
كبد: (بر وزن شرف) سختى و رنج. «الكبد: شدة الامر» و بر وزن كتف به معنى جگر است. راغب گويد: بر وزن فرس، به معنى درد جگر و بر وزن كتف به معنى جگر است.[۱]
نزول
شأن نزول آیات 4 و 5:
کلبى و مقاتل گویند: این آیات درباره مردى از طائفه جمح آمده به نام اسید بن کلدة مکنى به ابوالاشدین که بسیار قوى و زورمند بود که اگر بر روى گلیمى مى ایستاد ده نفر مرد قوى قادر نبودند گلیم را از زیر پاى او بیرون آورند و اگر چنین قصدى مینمودند گلیم مزبور پاره میشد ولى او بر جاى خود ایستاده بود و علامت پاى وى نیز در آن به جاى میماند.[۲]
===============================
تفسیر آیه
تفسیر نور (محسن قرائتی)
لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ «1» وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ «2» وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ «3» لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ «4» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ «5» يَقُولُ أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً «6» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ «7»
«1» به اين شهر (مكّه) سوگند. «2» در حالى كه تو در اين شهر ساكن هستى. «3» به پدر، و فرزندى كه پديدآورد، سوگند. «4» همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفريديم. «5» آيا مىپندارد كه هرگز احدى بر او قدرت ندارد؟ «6» مىگويد: مال فراوانى تباه كردم «7» آيا گمان مىكند احدى او را نديده است؟
نکته ها
در قرآن سه بار جمله «لا أُقْسِمُ» به كار رفته است و اهل تفسير آن را دو گونه معنا كردهاند.
گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مىخورم) معنا كردهاند و گروهى آن را (سوگند نمىخورم) ترجمه كردهاند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست.
منظور از «بلد»، مكّه است كه قبل از اسلام هم مورد احترام بوده است. مكّه حَرَم امن الهى و اولين خانهاى است كه براى انسان قرار داده شد.
جمله «وَ أَنْتَ حِلٌّ» چند گونه تفسير شده است كه يك معنى را در ترجمه آورديم و معناى دوم آن است كه مردم مكّه اهانت تو را در آن حلال مىدانند، پس به شهرى كه اهانت تو را
جلد 10 - صفحه 484
حلال مىشمرند سوگند نمىخورم. «1» و معناى سوم آن است كه دست تو در مورد اين شهر باز است و در فتح مكّه هر تصميمى كه درباره مخالفان بخواهى مىتوانى بگيرى.
«كَبَدٍ» به معناى سختى و «لبد» به معناى پشم متراكم است. البتّه بعضى كبد را به معناى راست قامت و معتدل گرفتهاند. «2»
اينكه انسان در دل رنج و سختى آفريده شده، يعنى كاميابىهاى دنيوى آميخته با رنج و زحمت است. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» حضرت على عليه السلام مىفرمايد: دنيا خانهاى است كه با سختىها عجين شده است. «دار بالبلاء محفوفة» «3»
گرچه بعضى مفسران به مناسبت عبارت «بِهذَا الْبَلَدِ» كه مكّه است، مراد از «والِدٍ وَ ما وَلَدَ» را حضرت ابراهيم و فرزندش حضرت اسماعيل دانستهاند، ولى همان گونه كه در تفسير مجمع البيان آمده است، مراد از آن، حضرت آدم و اولياء از نسل او است.
در حديث آمده است كه گوينده اين كلام «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» عمرو بن عبدود در جنگ خندق بوده كه گفت: سرمايه زيادى را در مبارزه با اسلام تباه كردم ولى موفق نشدم. «4»
پیام ها
1- سرزمينها مىتوانند داراى قداست باشند و شهر مكّه نيز از قديم مورد احترام و سوگند بوده است. «لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ»
2- تكرار گاهى نشانه عظمت و عنايت است. بِهذَا الْبَلَدِ .... بِهذَا الْبَلَدِ
3- ارزش زمينها به ارزش ساكنان آنهاست. «وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ» (سوگند به مكّه
«1». اين معنا در حديثى در كتاب بحار، ج 24، ص 284 آمده است.
«2». لسان العرب (به نقل از تفسير راهنما).
«3». نهجالبلاغه، خطبه 226.
«4». تفسير نور الثقلين.
جلد 10 - صفحه 485
به خاطر حضور پيامبر)
4- در مقام فرزندى، دختر يا پسر تفاوتى ندارد. «وَ ما وَلَدَ»
5- زندگى بشر در متن مشقتها و سختىها قرار دارد. «فِي كَبَدٍ»
6- هر مالى كه در مسير حق صرف نشود مايه حسرت است. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً»
7- انسان تحت سيطره قدرت و علم الهى است. أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ ...
أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ
8- نتيجه هر محاسبهاى كه جاى خدا در آن خالى باشد، پوچى و زيانكارى است. أَ يَحْسَبُ ... أَ يَحْسَبُ
9- خود بزرگ بينى در برابر خدا چه معنايى دارد؟ «أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ»
10- كسانى كه در انفاق به راه درست نروند يا مصرف آنها نابجا باشد يا نيّتشان خالص نباشد و همراه با ريا و خودنمايى و دروغ باشد، در آينده شرمنده و پشيمان خواهند شد. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً»
دانشنامه اسلامی
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙