صادقالحسینی، یا راجع به چین مطالعه ندارد یا متأسفانه به کذبگویی متوسل شده است.
لطفا نوشتههای عکسِ صفحات کتاب را مطالعه بفرمایید.
👇👇
بخشهایی از مقدمه کتاب«چین چگونه از شوکدرمانی گریخت»
مشاهدههای حیرتانگیزی که ایشان (ایزابلا وبر، نویسنده) به صورت مستند ثبت کرده، نشان میدهد، در چارچوب اجماع واشنگتنی و در یک دوره زمانی بالغ بر چهاردهه، هر کشوری که با آن امیدهای واهی متوسل به این ابزار سیاستی(شوکدرمانی) شده است، رکود بسیار عمیق و طولانی را تجربه کرده است.
علاوه بر آن، موارد پر شمار دیگری را نیز از پیامدهای این تجربه عملی ذکر کرده که چگونه همه این کشورهایی که به شوکدرمانی متوسل شدند، دچار نابرابری و فقر کشنده، فسادهای گسترده و عمیق، وارد شدن ضربههای مهلک به تولید و پیوند زدایی در همه بخشهای مولد و در میان بخشهای مولد و سایر اجزاء پیکره حیات جمعی شدهاند.
نویسنده، این فهرست از پیامدها را تا افزایش بیسابقه نرخ مرگ و میر در کشورهای مجری شوکدرمانی جلو برده و سپس به وضوح به این پرسش حیاتی اقتصاد سیاسی میپردازد که چرا چین توانست از اغواگری های قدرتمند و فریبکاری های پرشمار مشوق شوکدرمانی مصون بماند، اما کشورهای بلوک شرق به طور کلی و روسیه به طور مشخص نتوانست این کار را بکند.
همچنین ارائه دادههای بسیار فوقالعاده از کارنامه متفاوت روسیه و چین که اولی تسلیم شوکدرمانی شد و دومی در برابر آن مقاومت کرد نیز دادههای بسیار حیرت انگیز و قابل اعتنایی است. (مقدمه دکترفرشاد مؤمن)
(چین چگونه از شوکدرمانی گریخت/ص۲۴,۲۵)
#کتاب_خوب
#ایزابلا_وبر
#نه_به_نئولیبرالیسم
@EghtesadeMardomi
«صادق الحسینی» درست میگوید یا «ایزابلاوبر» ؟
مقدمه دکتر فرشادمؤمنی برکتاب:
در این کتاب به اعتبار آن که تمرکز نویسنده دانشمند کتاب، به تجربه چین است، نشان میدهد که چینیها چگونه بر اساس واقعیتهای نهادی چین و آگاهی عمیق از زمانبری و هزینهبری شدید بازسازی و آثار پیامدهای فاجعهساز شوکدرمانی بر سرنوشت تولید فناورانه و معیشت مردم، توانستند علیرغم همه موانع داخلی و خارجی و البته با تحمل مشقتهای بسیار، یک بلوغ اندیشهای کم نظیر را به نمایش بگذارند و در این زمینه هم یک رمزگشایی منحصر به فرد از چرایی توانمندی چینیها برای پرهیز از شوکدرمانی مطرح کرده است.
خانم وبر در این کتاب خارقالعاده نشان داده که اهتمام بینظیر... چین در این که به جای تصمیمگیری آمرانه در این زمینه، بابی باز کند که از حداکثر ذخیره دانایی تاریخی چین و جهان استفاده بشود، نمونه مثال زدنی از پایمردی خارقالعادهای است که در تجربه فرار چین از شوکدرمانی به نمایش گذاشته شده است.
درکتاب نشان داده شده که چطور رهبران چینی از موضع مصالح مردم و آینده کشورشان همه ادعاها و دیدگاهها را به صورت انتقادی در معرض ارزیابی قرار داده و چگونه به جای تعصبورزی به سیاست اقتصادی، هوشمندانه و ابزارگرابانه به مسأله نگاه کردند.
...از جمله این که نشان داده که ماجرای دنگ شیائوپینگ به هیچ وجه خروج از آموزههای سوسیالیستی نبوده و بلکه درست مانند مائو، دنگ شیائوپینگ هم در واقع یک عملگرایی کم و بیش شایسته بوده که به واقعیتهای محیط کشور خود عمیقأ آگاه بوده.
(چین چگونه از شوکدرمانی گریخت/ص۲۹,۳۰)
#کتاب_خوب
#ایزابلا_وبر
@EghtesadeMardomi
مقدمه دکترفرشاد مؤمنی بر کتاب «چین چگونه از شوکدرمانی گریخت»
بر اساس مستندات گردآوری شده در این کتاب، روسیه که تن به شوکدرمانی داد، سهمش از GDP جهانی، از چیزی نزدیک به ۳.۷ درصد در سال ۱۹۹۰ یعنی آغاز شوکدرمانی به حدود ۲درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده، یعنی کشوری که میخواست ره صدساله را یک شبه طی کند در این دوره زمانی و کمتر از سه دهه سهمش از GDP جهان تقریبا نصف شده است.
در حالی که چین با زحمت بسیار زیادِ اهل خرد و دانایی و با تحمل فشارهای سیاسی و اجتماعی شدید ایشان، توانست خود را از این دام نجات دهد و در همین دوره زمانی سهمش از GDP جهانی تقریبا شش برابر شده و از حدود ۲.۲ درصد در سال ۱۹۹۰ به حدود ۱۳ درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده است.
بنابراین نویسنده درباره حکمت های معرفتی و اقتصاد سیاسی ملی و بینالمللیِ تن در دادن و یا مقاومت در برابر این مسأله(شوکدرمانی) بحثهای کم نظیر و خارقالعادهای را مطرح کرده که میتواند برای ارتقای آگاهیها در سرزمین گرامی ما هم منشأ خبرهای بزرگ و گفتگوهای سازنده و اعتلابخش و عالمانه باشد.
(چین چگونه از شوکدرمانی گریخت/ص۲۵,۲۶)
برای مثال ایشان توضیح داده که در تمام تجربههای شوکدرمانی یک بیتوجهی و حساسیتزدایی مشکوک نسبت به شرایط اولیه پرفساد، غیرشفاف و نابرابر وجود داشته و طبیعتاً فرض بر این بوده که میشود مناسبات را بازاری کرد، بدون اینکه به این مسائل دست زد.
شاید هم اندیشه طرفداران شوکدرمانی این است که به نام اصلاح امور نباید دست به ترکیب مناسبات پرفساد و نابرابرساز زد.
(همان/ص۲۸)
#کتاب_خوب
#ایزابلا_وبر
#نه_به_نئولیبرالیسم
@EghtesadeMardomi
18.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
راه حل مبارزه نرم و تدریجی با #بازارهای_متمرکز برآمده از #نظام_سرمایه_داری، راه اندازی بازارهای فراوان #غیرمتمرکز_رایگان است
🎞 گزیده ای از سخنان حجتالاسلام قاسم یزدانی (محقق الگوی پیشرفت اسلامی) در اجلاسیه مشترک #جریانهای_تمدنی با موضوع: ارتباط میان تورم و الگوی ساخت بازار/ یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - قم
❓ساخت بازارهای رایگان برای مردم، تجارت را عمومی تر می کند و قیمت تمام شده کالاها را کاهش می دهد.
🗞🗞📚مطالعه بیشتر: رفتارشناسی اَبَر اژدهای سرای ایرانی و حکومت طاغوتی اسنپ 👇
https://eitaa.com/besalamen_amenin/980
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
@besalamen_amenin
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اراضی متروک، کار نفت را میکنند!🔸
این منابع طبیعی، اراضی و جاهایی که در سراسر کشور متروک ماندهاند، کم از نفت نیستند!
بین دولت و مردم، حلقه مفقودهای وجود دارد که کافی است این حلقه پیدا شود؛ آنوقت است که منابع طبیعی، کار نفت را خواهد کرد! هرجایی که دولت خودش مستقیماً دخالت کرد، غیر اقتصادی شد. هرجا هم که کار را به خود مردم سپردیم [و کمک نکردیم]، مردم در آن ماندند!
@haerishirazi
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
جمعه ساعت ۲۲ اتاقی به طور مشترک در پلتفرم های مختلف برگزار خواهد شد
با موضوع " نئولیبرالیسم به مثابه ایده حکمرانی"
حضور همه عزیزان در این جلسه مغتنم خواهد بود . چون مباحثی در این جلسه مطرح میشود که شاید برای اولین بار در فضای ویراستی زده شده.
جمعه را فراموش نکنید ...
5.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 اموال بانکهای خصوصی را به نفع مردم مصادره کنید!
🎙 حجت الاسلام معصومینیا عضو اسبق کمیته فقهی بورس و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی:
🔹 بانکهای خصوصی را تعطیل کنیم. چه اتفاقی میافتد؟ اموال #بانکهای_خصوصی که با #خلق_پول به دست آمده، باید به نفع #ملت مصادره بشود! اینها با خلق پول به دست آمدهاند، مثل سرنگ از جان ملت، خون مکیدهاند. این مصداق بارز «اکل مال بالباطل» است!
🔸 در اقتصاد ایران بانک های خصوصی یک #اشتباه_بزرگی بود. ۷۰درصد خلق پول زیر سر این هاست!
حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد
@HokmranOnline
📍تحلیل شهید صدر از اقتصاد سرمایه داری/ آزادی اقتصادی نقطه تمایز اصلی اقتصاد اسلامی و غربی
🔻 حجت الاسلام و المسلمین معصومی نیا در درسی با عنوان «اندیشه اقتصادی شهید صدر» بیان داشت:
▫️اساس و بنیان نظام اقتصاد سرمایهداری دئیسم و اومانیسم است. دئیسم به معنای انکار ربوبیت خداست. نتیجه انکار ربوبیت خداوند، اومانیسم است و انسان، محور میشود. وقتی انسان، محور شد به طور طبیعی هر کسی باید به فکر خودش باشد پس تفکر اصالت فرد شکل میگیرد. نتیجه طبیعی اصالت فرد، آزادی اقتصادی نامحدود، مالکیت خصوصی نامحدود، رقابت داروینیستی و عدم مداخله دولت است
▫️در فضای نظری اقتصاد غرب، از ابتدای پیدایش، شعار آزادی مطلق اقتصادی را سر دادهاند و هر زمان که بحران رخ داده است، آن را تعدیل کرده و بعد دوباره آن را گسترش دادهاند. کلاسیکها، شعار آزادی مطلق را سر میدادند. این شعار در مقام تئوری، با آمدن موج مارکسیسمها و سوسیالیستها محدود میشود. بعد نئوکلاسیکها میآیند و همان شعارهای آزادی اقتصادی کلاسیکها مطرح میشود. بعد بحران 1930 به وجود میآید که در آن کینز میآید آزادی اقتصادی را محدود میکند. بعد مکتب شیکاگو و ادامه این روند تا امروز
▫️شهید صدر (ره) در تبیین تفکر سرمایهداری چنین بیان میکند که یکی از نتایج آزادی اقتصادی که مبتنی بر اصالت فرد است مالکیت اقتصادی نامحدود است که در تفکر اسلامی به مالکیت اسلامی محدود تبدیل میشود
🌐 متن کامل : https://B2n.ir/s93835
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#اقتصاد
🔎@fiqhenezam_com
1580288923_اقتصاد سرمایه داری و ما.pdf
822.3K
پرفسور درخشان:
با توجه به آنچه گذشت میتوان نتیجه گرفت که بومیسازی نظریات و سیاستگذاریهای رایج اقتصادی که نوعاً
از سوی دانشگاهها و مراکز علمی مغرب زمین و با توجه به مقتضیات نظام سرمایهداری صنعتی ساختهو پرداخته
شده و توسط نهادهای این نظام همچون بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول به کشورهای درحال توسعه دیکته میشود از اهمیت زیادی برخوردار است.
خاطرنشان میکنیم که فرآیند بومیسازی نبایستی صرفاً محدود به
تصرفات روبنایی در نظریهها و سیاستگذاریهای اقتصادی شود، بلکه ضروری است بومیسازی مبنایی را که نظر به تصرفات زیربنایی در نظریهها و سیاستگذاریهای اقتصادی دارد در اولویت قرار دارد.
تبیین دقیق و نقد متدولوژیهای رایج در نظریهپردازیهای اقتصاد سرمایهداری و تبیین دقیق فراز و نشیبها و چرخش دیدگاهها در شکلگیری نظریات اقتصادی در این نظام شرط لازم برای توفیق در بومیسازی مبنایی است.
دکتر مسعود درخشان
اسفند ۱۳۸۹
#نه_به_نئولیبرالیسم
@EghtesadeMardomi
هدایت شده از رهام مدیا
9.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤝 همکاری حین رقابت
🔸️ ما در اقتصاد به شدت نیازمند ریلگذاری برای حرکتهای جمعی هستیم.
🔸️ اقتصاد ما در گذشته، ماهیتا یک اقتصاد جمعی بوده است.
🔸️ راسته بازارها در ایران از قدیمالایام در کنار مسجد 🕌 و حوزه علمیه بنا شدهاند.
🤔 مگر تجار در راستهبازار رقیب نبودند؟ پس چگونه کنار هم کار میکردند⁉️
▫️سلسله مباحث اقتصاد مردمی | دکتر روح الله ایزدخواه
#اقتصاد #بازار #حرکت_جمعی #اقتصاد_مردمی #دکتر_ایزدخواه
⚜️ رهام، رسانه اقتصاد مردمی
🎬 @raham_media