eitaa logo
دانشگاه امامت
4.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
640 ویدیو
68 فایل
تلگرام: https://t.me/Emamat_u110 https://t.me/Emamatu110 آرشیو تلگرام https://t.me/Emamat110u_archive یوتیوب @UniversityOfImamat" rel="nofollow" target="_blank">https://www.youtube.com/@UniversityOfImamat اینستاگرام http://instagram.com/emamatu110 گروه ایتا https://eitaa.com/joinchat/29491317Cc099f53892
مشاهده در ایتا
دانلود
✧❁﷽❁✧ سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام 1️⃣ یکی از بزرگ ترین چالش های زنان در جوامع کنونی، مزاحمت ها و تجاوز های مردان شهوتران بر علیه آنها است. 2️⃣ این امر باعث صدمات جدی به کانون خانواده شده است. آمار ها، حکایت از رشد بی سابقه بیماری های عاطفی، افسردگی و اختلالات فکری دارد. 3️⃣ در سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام، زن حق فعالیت های اجتماعی در بیرون از خانه را دارد؛ ولی این فعالیت ها، باید به همراه ایمن سازی هایی باشد که چشم طمع مردان شهوت ران باعث آسیب زدن به جسم و روح ریحانه هستی _یعنی زنان_ نشود. بدین خاطر است که امام صادق علیه السلام می فرماید: 🔸لا يَنْبَغِي لِلْمَرْأَةِ أَنْ‏ تُجَمِّرَ ثَوْبَهَا إِذَا خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِهَا 🔹شایسته نیست که زن در حالی که لباسش را عطرآگین نموده است، از خانه خارج شود! 📚 الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏5 ؛ ص519 ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
✧❁﷽❁✧ 🔹متن شبهه مخالفان اهل بیت علیهم السلام: 🔸در ماجرای هجرت رسول خدا صلی‌الله علیه و آله از مکه به مدینه، آن حضرت ابوبکر را با خود برد و به حضرت علی علیه‌السلام دستور داد که در جایش بخوابد تا مبادا مشرکین مدینه از نقشه هجرت او مطلع شوند! این در حالی است که خطر شهادت و مرگ قطعی حضرت علی علیه‌السلام را تهدید می کرد. 👈این بدان معنی است که حفظ جان ابوبکر برای او از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و فضیلت همراهی او از فضیلت فداکاری حضرت علی علیه‌السلام بالاتر است. 🔹پاسخ: ✳️ پاسخ شبهه شامل پاسخ نقضی، پاسخ حلی سید مرتضی علم الهدی و ابن شهر آشوب مازندرانی و پاسخ بر اساس آیه مباهله است ... . ✍️ ادامه پاسخ ما را در سایت ولیعصر علیه السلام مطالعه کنید: https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=15351 ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ معراج برای فاطمه (س) 1️⃣ قرآن معراج رسول خدا (ص) را تسبیح توحیدی وصف کرده است: «سُبْحانَ الَّذي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ ...» 2️⃣ معراج اوج تقرب رسول خدا (ص) در محضر الهی است. جایی که از «جنة المأوی» و «سدرة المنتهی» بالاتر رفت و به «ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى. فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى» رسید.‏ 3️⃣ در بالاترین منزلگاه های صعود و قرب الهی بود که مقدمات سفر زمینی فاطمه زهرا (س) آماده شد: ♦️ «... أتاني جبريل عليه الصلاة و السلام بسفرجلة من الجنة فأكلتها ليلة أسري بي فعلقت خديجة بفاطمة فكنت إذا اشتقت إلى رائحة الجنة شممت رقبة فاطمة» 🔸 «در شب معراج جبرئیل(ع) میوه ای بهشتی (سیب یا بِه) برایم آورد و آن را میل کردم که با آن میوه، وجود زمینی فاطمه (س) در وجود خدیجه (س) شکل گرفت. هر گاه مشتاق بهشت می شوم وجود فاطمه را استشمام می کنم»(رک: تصویر بالا) 4️⃣ این حدیث شریف با یازده سند در منابع اهل سنت نقل شده است. هر عالمی که اندک اطلاعی از علم رجال داشته باشد در صحت و صدور و قطعی بودن آن تردید نمی کند. ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ ✍️ فاطمه سلام الله علیها هدف از معراج رسول خدا صلی الله علیه و آله ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
❁﷽❁ ✍️ اولیات از فضائل امیرالمومنین علیه السلام # ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ ابر جاسوس یهودی 1️⃣ ابوهریره یهودی بود. بعد از فتح خیبر مسلمان شد و کمتر از سه سال، به صورت پاره وقت، پیامبر ص را درک کرد. مجموع روایت های او در منابع حدیثی اهل سنت 5374 حدیث است. 2️⃣ البته باید گفت که این حجم از روایت تنها از یک کاسه روایت او است. کاسه دیگر را از ترس کشته شدن افشاء نکرد: ♦️« ... عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ قَالَ حَفِظْتُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وِعَاءَيْنِ ، فَأَمَّا أَحَدُهُمَا فَبَثَثْتُهُ ، وَأَمَّا الآخَرُ فَلَوْ بَثَثْتُهُ قُطِعَ هَذَا الْبُلْعُومُ ...» ♦️ ابوهریره گفت: از رسول خدا ص دو کاسه حفظ نمودم. اما یکی را نشر دادم ولی اگر دیگری را نشر دهم گلوی من بریده خواهد شد! 📚 صحيح البخاري، ج1، ص: 56، ح: 120 3️⃣ در مقابل، حضرت علی علیه السلام که بیش از 33 سال _ آن هم مستمر و در همه احوالات چه جنگ چه خانواده چه عبادت و ... _ با رسول خدا ص بود، فقط 29 روایت در صحیح بخاری دارد. ⏹ ابوهریره در کمتر از هزار روز درک پیامبر ص 👈1045 حدیث از 7563 روایت صحیح بخاری. ⏹ حضرت علی بیش از یازده هزار و ششصد هشتاد روز 👈29 روایت از 7563 روایت صحیح بخاری. ⏹ ابوهریره نسبت به حضرت علی علیه السلام یازده برابر کمتر با پیامبر ص بود. ولی بیش از 36 برابر او روایت دارد! با این حساب او 396 برابر از حضرت امیر ع روایت نقل کرده است. بعلاوه اگر ابوهریره موفق به نشر کاسه دوم حدیثش می شد این نسبت بیش از 792 برابر می شد. ⏹ این آمار در قیاس صحابه دیگر مثل ابوذر و عمار و جابر، با کمی تفاوت مشابه است. 🔴 این تفاوت بزرگ در آمار روایت های حضرت علی علیه السلام و ابوهریره با سابقه یهودی و طرفدار بنی امیه شک بر انگیز نیست؟ آیا روایات او می تواند نشانگر سنت صحیح پیامبر ص باشد؟ کاسه دوم و کاسه های دیگر را چرا کتمان کرد؟ چه کسی گلوی او را می برید؟ ◀️ ابوهریره به دلیل مخالفت با نصب ولایت امیرالمومنین علیه السلام در روز غدیر راه دشمنی با آن حضرت را پیش گرفت! او علنا با سیاست لعن و نفرین اموی ضد حضرت علی علیه السلام همراهی کرد! 📚 مصنف ابن أبي شيبة، ج6، ص: 369 و شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ؛ ج‏4 ؛ ص67 ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
❁﷽❁ ⏺ عنوان شبهه: «کودک همسری» در اسلام ⏺ طراح شبهه: بهائیت و جریان های متاثر از حقوق بشر غربی، که توسط برخی سلبریتی های ورزشی _ آقای ظریف بازیکن سابق تیم ملی والیبال_ دامن زده شده است. ⏺ متن شبهه: آیا اسلام کودک همسری را جایز می داند؟ آیا ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها مصداق کودک همسری نیست؟ ✍️ پاسخ: کودک همسری یکی از مفاهیم جدید حقوق بشری در زمان ما است. برای روشن شدن دیدگاه اسلام درباره این موضوع، باید مفهوم آن را موشکافی کرد: 1️⃣ اگر مراد از کودک همسری ازدواج اجباری کودک نابالغ باشد، این قطعا در نظر فقهای اسلام غیر جایز و ممنوع است. این ممنوعیت فقط برای نابالغین نیست؛بلکه حتی زن و مردی که به سن بلوغ و رشد اجتماعی هم رسیده باشند، ازدواج اجباری آنها باطل است. 2️⃣ اگر مراد از کودک همسری ازدواج کودک بدون در نظر گرفتن مصالح او توسط سرپرست باشد، این ازدواج نیز در نظر اسلام ممنوع است. بر اساس ضوابط فقه اسلامی، حاکم شرع به جهت رعایت مصالح کودک، حتی در صورتی که پدر و مادر کودک نیز راضی بدان باشند، باید مانع از چنین ازدواجی گردد. 3️⃣ اگر مراد از کودک همسری صرف ازدواج دختران در سنین زیر رشد باشد، باید گفت: 🔸اگر دختر از نظر جسمی، روحی و اجتماعی قابلیت ازدواج داشته باشد، این ازدواج هیچ اشکالی از نظر شرعی و عقلایی ندارد. بلکه این ازدواج به نوعی تضمین حق آزادی و حقوق جنسی زوجین است. 🔻با وجود بلوغ جنسی زودرس _به دلیل تغییر در سبک زندگی اسلامی و تغذیه و ..._ در زمان ما، اعمال محدودیت در برآوردن شدن نیازهای جنسی به شیوه مناسب، باعث فسادهای زیادی در جامعه می شود. 🔻غربیها به جای اجازه دادن به ازدواج فضا را برای توسعه فحشا باز میکنند لذا غالب دختران غربی در سن 10-11 سالگی «لااقل» یکبار نزدیکی را تجربه کرده اند. مستندهای انقلاب جنسی در مصاحبه هایی که از دختران غربی گرفته شده، این امر را واضح کرده و مستندات در این باره در خود غرب کم نیست. 🔻در فرهنگ غربی، خیلی مادرها صبح در لیوان نوشیدنی صبحانه دخترانشان قرصهای ضدبارداری حل می کنند. در آن فرهنگ زنا دیگر تقریبا قبحی ندارد و روابط آزاد درصورتی که تجاوز نباشد کاملا امری عادی و متعارف است. در این فضا بجای تاکید بر خویشتنداری و تعهد در چارچوب خانواده، روابط خارج از چارچوب خانواده تجویز می شود. در آن نظام فرهنگی با توجه به این قضیه، تحریک و ارضا تقریبا در یک سطح پیش می رود. 🔻اما در کشور ما با توسعه ابزارهای ارتباطی غربی، فرهنگ غربی هم در حال بسط هست و تحریک هم حداکثری است اما عرف جامعه هنوز گرایش به تعهد دارد. لذا وقتی که کشش حداکثری بین دو جنس در حال توسعه است و مدل غربی هم قابل تجویز نیست، نبستن راه ازدواج و ساماندهی شهوت با نظارت والدین، اتفاقا یک پیشنهاد بسیار معقول تمدنی است و مخالفت با ازدواج دختری که به حدی از فهم و رشد رسیده اتفاقا عین اجحاف به این دختر هست چرا که تحریک ها حداکثری شده و راه ارضایی هم تجویز نشده؛ لذا شخص بطور طبیعی بسمت ارضا از راههای غیر متعهدانه و غیر عفیفانه می رود. 🔸در غیر این صورت، اگر عقد کودک به هر دلیلی مناسب شرایط روحی، جسمی و اجتماعی کودک نباشد، فقهای شیعه این ازدواج را حرام می دانند. آیه الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته در این باره می نویسد: 🔹« بل قد يحرم إذا كان سبباً لفساد أمرها في المستقبل؛ و الأحوط الترك في مثل هذه الأعصار، لا لتبدّل الحكم بل لتبدّل موضوعه، لأنّه فيه المفسدة غالباً، فلا يجوز للوليّ الإقدام عليه...» 🔻« ... بلکه این ازدواج اگر باعث فساد امر زوجه [کودک نابالغ] در آینده شود، حرام است. در زمان ما احوط ترک این نوع از ازدواج است. این حرمت ازدواج به دلیل تغییر حکم نیست بلکه به دلیل تبدل و تغییر موضوع حکم است. زیرا در این نوع از ازدواج ها، غالبا مفسده وجود دارد لذا ولی و سرپرست کودک نمی تواند اقدام به چنین ازواجی برای فرزند خود کند ...» 📚 العروة الوثقى مع التعليقات، ج‌2، ص: 756‌ 📢تبصره: ازدواج صدیقه طاهره سلام الله علیها با امیرالمومنین علیه السلام با برکت ترین ازدواج، در تمام عالم هستی است. بین این دو حجت الهی، هیچ درگیری و ظلمی نبوده است. صدیقه طاهره سلام الله علیها، هر روز، بارها مثل خورشید به خانواده و همسرش محبت می کرد. ثمره این ازواج را می توان در تشکیل خانواده ای دانست که باعث احیای حقیقت اسلام شد و تمام ارزش های اخلاقی انسان را به تجلی و ظهور رسانید. ⚠️تذکر: برخورد های پلیسی با شبهات فرهنگی در عرضه اجتماعی، صحیح نیست و نتیجه عکس می دهد. باید طراح شبهه را دعوت به گفتگو نمود و حقایق دقیق دینی را برای او توضیح داد. ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
❁﷽❁ سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام 🔷سوال شما از امام رضا علیه السلام: ✍️ آیا نگاه کردن به یک تار موی دختران و زنان نامحرم جایز است؟ ♦️پاسخ: شیخ صدوق از امام رضا علیه السلام روایت می کند: 🔹«... حُرِّمَ‏ النَّظَرُ إِلَى شُعُورِ النِّسَاءِ الْمَحْجُوبَاتِ بِالْأَزْوَاجِ وَ إِلَى غَيْرِهِنَّ مِنَ النِّسَاءِ لِمَا فِيهِ مِنْ تَهْيِيجِ الرِّجَالِ وَ مَا يَدْعُو التَّهْيِيجُ إِلَيْهِ مِنَ الْفَسَادِ وَ الدُّخُولِ فِيمَا لَا يَحِلُّ وَ لَا يَجْمُلُ‏ وَ كَذَلِكَ مَا أَشْبَهَ الشُّعُور» 🔸« نگاه کردن به موهای زنانی که دارای همسر هستند و نیز زنانی که همسر ندارند، حرام است. زیرا این نگاه باعث تهییج میل جنسی مردان می شود و این تحریک جنسی، باعث فساد و افتادن به ورطه هایی می شود که حلال و شایسته یک انسان نیست. همچنین نگاه کردن به چیزهای شبیه موهای زن [مثل کلاه گیس] همین حکم را دارد» 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص97 ✅ برادر و خواهر گرامی! زندگی خود را با دستورات چه کسی تنظیم می کنی؟ امام رضا علیه السلام یا عفریته های اینستاگرامی و ... ؟ ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
❁﷽❁ سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
❁﷽❁ ✍️ جستاری در قابلیت استعمال «اشتراک» در زبان ها و ثمره آن در فهم حدیث غدیر 🔺پژوهش های زبان شناسی نشان می دهد که تمام زبان های دنیا، دارای ویژگی های مشترکی هستند. برای مثال؛ در همه زبان ها اسم، فعل، حرف وجود دارد. باید خاطر نشان کرد که وجود «اشتراک» اعم از لفظی و معنوی، از ویژگی های جهانی و مشترک تمام زبان ها است. 🔻در این میان، زبان عربی، به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که در اشتقاق کلمات از ریشه مشترک دارد، دارای قدرت واژه سازی و انتقال معنای فوق العاده ای است. این امکان باعث شده است که شاهد وفور «مشترک معنوی» در استعمالات عرب فصیح باشیم. 🔸مراجعه به آیات قرآن این ادعا را ثابت می کند؛ زیرا مشاهده می کنیم که در امور کلیدی مرتبط با توحید، نبوت، امامت و مباحث مهم فقهی و مبتلا به، خداوند در بیان مراد خود از الفاظ مشترک معنوی استفاده کرده است که می توان به ریشه هایی مثل: «حبب»، «شکر»، «قوی»، «ظلم»، «خفی»، «عبد»، «أمر»، «أمن»، «صلی»، «حجج»، «بدع»، «ربب»، «شرک»، «صمد»، «خلق» و صدها مورد دیگر اشاره کرد. 🔹توجه کنید؛ مشتقات هر کدام از اصول و ریشه های فوق، در مواضع متعدد قرآن کریم استعمال شده است. پژوهشگر گرامی می تواند با مراجعه به «معجم مقائیس اللغة» اثر ابن فارس، موارد متعدد دیگر را مشاهده نماید. 🔺این ظرفیت بالای زبان عربی فصیح _ خصوصا ادبیات قرآنی و نبوی آن که در اوج فصاحت و بلاغت است_ باعث شده است که اندیشمندان زبانی و ادبا، اقدام به جمع آوری موارد و مصادیق مشترک معنوی و لفظی در قالب کتاب هایی به نام «وجوه و نظائر» و «اشباه و نظائر» کنند. خواننده گرامی می تواند به کتاب های «الأشباه والنظائر» اثر ابن نجيم حنفي و «الوجوه والنظائر في القرآن الكريم» اثر سليمان بن صالح القرعاوي و «الأشباه والنظائر» سیوطی مراجعه کنند. 🔻متکلم فصیح و بلیغ، برای روشن شدن مراد جدی خود از لفظ مشترک معنوی، قرائن متعدد فعلی، حالی، مقامی، لفظی متصل ومنفصل استفاده می کند که شنوده با در نظر گرفتن آنها قطع به مراد جدی کلام ببرد و ظهور الفاظ برای معنای مورد نظر متکلم نص صریح _بدون هیچ احتمال خلاف در معنا_ شود. 🔶رسول خدا صلی الله علیه و آله در ماجرای غدیر، از ظرفیت مورد بحث استفاده نموده و از کلمه «مولی» استعمال کرده و برای روشن کردن مراد جدی خود، ده ها قرینه اقامه کرده است. خواننده گرامی برای دیدن برخی از این قرائن می توان به کتاب «دلائل الصدق لنهج الحق» ج‏4؛ ص: 314 الی ص: 351 مراجعه کند. 🔷 بی شک اندک توجهی به قرائن موجود در کلام باعث روشن شدن معنی «مولی» در اولویت در تصرف و ولایت سیاسی است. بدین خاطر بوده است که بزرگان اهل سنت همواره از توجه به قرائن حدیث غدیر واهمه داشتند و سعی در مجمل و مبهم انگاری آن می نمودند. برای مثال احمد بن حنبل، از هر گونه دقت در قرائن به جهت فهم معنای مولا، نهی می کند: 🔸«وأخبرني زكريا بن يحيى أن أبا طالب حدثهم أنه سأل أبا عبد الله عن قول النبي صلى الله عليه وسلم لعلي: «من كنت مولاه فعلي مولاه» ما وجهه؟ قال: لا تكلم في هذا دع الحديث كما جاء» 🔹«ابوطالب روایت می کند که از احمد بن حنبل درباره روایت رسول خدا صلی الله علیه و آله که فرمود: هر کس من مولای او هستم پس علی مولای او است سوال کردم که مراد از این روایت چیست؟ احمد بن حنبل پاسخ داد: درباره مراد حدیث سخن نگو! حدیث را همانگونه که وارد شده است، رها کن» 📚 خلال، ابوبکر احمد بن محمد، السنة، ج 2 ص 346، وفاة: 311 هـ، دار الراية، الرياض، 1410 هـ - 1989 م، چاپ اول، تحقيق: د.عطية الزهراني ✅ ترس و واهمه بزرگانی مثل احمد بن حنبل از توجه به قرائن واقعه غدیر برای فهم منظور جدی از کلمه «مولی» حاکی از نص بودن آن در ولایت سیاسی و اولویت در تصرف است. چرا که اگر در حدیث غدیر، «مولا» معنای دیگری _مثل دوستی و ..._ داشت، هیچ لزومی به نهی از توجه به قرائن وجود نداشت. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence