۱۴۰۳۰۴۱۳-نقش علم و عمل در حکمت بر اساس اخلاق ناصری.mp3
12.44M
🌱 چیستی حکمت عملی بر اساس متن نگاشت اخلاق ناصری
💠 قسمت اول: نگاهی به نقش علم و عمل در تحقق حکمت واقعی
🎙 همراه با: حجت الاسلام دکتر زهیر انصاریان
🔸 حكمت در عرف اهل معرفت عبارتست از دانستن چيزها چنانكه باشد و قيام نمودن بكارها چنانكه بايد بقدر استطاعت، تا نفس انسانى بكمالى كه متوجه آنست برسد؛
🔸 و چون چنين بود حكمت منقسم ميشود بدو قسم: يكى علم، ديگرى عمل.
علمْ تصور حقايق موجودات بود و تصديق باحكام و لواحق آن، چنانكه فى نفس الامر باشد، بقدر قوت انسانى.
و عملْ ممارست حركات و مزاولت صناعات از جهت اخراجِ آنچه در حيز قوه باشد بحد فعل، بشرط آنكه مؤدى بود از نقصان بكمال بر حسب طاقت بشرى.
🔸 و هركه را اين دو معنى در او حاصل شود حكيمى كامل و انسانى فاضل بود و مرتبۀ او بلندترين مراتب نوع انسانى باشد چنانكه فرموده است عز من قائل «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشٰاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً».
#مَدْرَسْ
#چیستی_حکمت_عملی
#زهیر_انصاریان
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
#کتیبه
#شهید_مطهری
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
🔰 سلسله مباحث روش شناسی امتداد فلسفه به ساحت امور اجتماعی
🎙 ارائه: دکتر سید مهدی امامی جمعه
🏢 مکان: مشهد مقدس، دانشگاه رضوی
📆 زمان: نهم مردادماه - صبح و بعد از ظهر
🔗 لینک شرکت در جلسه:
https://de.lms2.hozehkh.com/ws/oa
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
معرفی کتاب الادب الکبیر
در بخش نخست از فیلسوف الدوله، مروری بر زندگی نامه و آثار عبدالله بن مقفع داشتیم. در ادامه نیز مروری تفصیلی بر کلیله و دمنه داشتیم که به قلم توانای ابن مقفع از پهلوی به عربی ترجمه و ابوابی نیز بدان افزوده شده بود.
در این بخش و بخش های آتی به معرفی تالیفات وی در حوزه حکمت عملی می پردازیم. یکی از این آثار، الادب الکبیر نام دارد. در ادامه بیشتر با این اثر آشنا خواهیم شد.
#مداد_الحکما
#ابن_مقفع
#إنسانیات
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
معرفی کتاب الادب الکبیر (بخش اول)
بخش اول: دربارۀ کتاب
الادب الکبیر، پندنامه ای مختصر (حدود ۵۰ صفحه) درباره آیین کشورداری و آداب و رسوم اجتماعی است که به زبان عربی به خامه تحریر درآمده.
الادب الکبیر مشتمل بر دو بخش عمده است: اصول و فصول.
ابن مقفع در بخش اصول، نکاتی کلی پیرامون دین، اصلاح بدن، جود و بخشش، پیش رو بودن، سخن گفتن و معیشت بیان کرده است. فصل های کتاب نیز درباره آداب سرپرستی امور (ولایت)، آداب سلطنت و آداب معاشرت با دوستان هستند.
ابن مقفع در طلیعه کتاب می گوید: پیشینیان ما دارای جثه ای بزرگ، خردهایی افزون تر و نیرویی سخت تر بوده و عمری درازتر داشته اند؛ با آن عمر دراز تجربه اندوزی کرده اند، از این روی دیندارانشان به علم و عملی فراوان تر از ما آراسته بودند و دنیا دارانشان نیز در سخن آرائی و فضل فزونی داشتند. ایشان این تجربیات را برای ما نیز بجا گذاشته اند. در این زمان تنها کوشش دانشمندان ما، باید بهره بردن و پیروی از سیره ایشان باشد.
ابن مقفع مطالب گذشتگان را بدین صورت دسته بندی می کند: تعظیم خداوند متعال، واداشتن به توجه به او و درخواست از او، کوچک شمردن دنیا و بی اعتنایی به آن، نگارش اصناف علم، جداکردن اقسام آن و دسته بندی اجزاء هر علم، بیان روش علوم، توضیح مبانی و مآخذ هر علم، بیان صورت های ادب و انواع اخلاق.
در بخش های دیگر، مروری بر ترجمه ها و محتوای اصول و فصول الادب الکبیر خواهیم داشت.
#مداد_الحکما
#ابن_مقفع
#إنسانیات
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
۱۴۰۳۰۴۱۳-تقسیم حکمت به نظری و عملی بر اساس اخلاق ناصری.mp3
9.55M
🌱 چیستی حکمت عملی بر اساس متن نگاشت اخلاق ناصری
💠 قسمت دوم: جستاری در دوگانه حکمت عملی و حکمت نظری
🎙️ همراه با: حجت الاسلام دکتر زهیر انصاریان
🔶 و چون علمِ حكمت دانستن همه چيزها است چنانكه هست و قيام نمودن بكارها چنانكه بايد، پس باعتبار انقسام موجوداتْ منقسم ميشود بحسب آن اقسام؛
و موجودات دو قسمند:
يكى آنكه وجود آن موقوف بر حركات ارادى اشخاص بشرى نباشد.
ديگرى آنكه وجود آن منوط بتصرف و تدبير اين جماعت بود؛
پس علم بموجودات نيز دو قسم بود:
يكى علم بقسم اول و آن را حكمت نظرى خوانند
و ديگرى علم بقسم دوم و آن را حكمت عملى خوانند.
#مَدْرَسْ
#چیستی_حکمت_عملی
#خواجه_طوسی
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2