🔻 به یک وزیر امور خارجه مقاومت نیازمندیم/ جای خالی امیر عبداللهیان در روزهای حساس منطقه
🔹 در روز تشییع شهید امیر عبداللهیان، اسماعیل هنیه در دیدار با رهبر انقلاب ضمن تسلیت به ایشان بیان کرد: «بارها به آقای امیر عبداللهیان گفته بودم، شما فقط وزیر امور خارجه ایران نیستید، شما وزیر امور خارجه مقاومتی» این سخنان شاید بهترین تعریف از نحوه دیپلماسی حسین امیر عبداللهیان باشد.
🔹برای بررسی هنر دیپلماسی امیر عبداللهیان در یکپارچه ساختن محور مقاومت و همراهی مثبت میدان و دیپلماسی باید به فعالیتهای او پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی نگاه انداخت. کمتر از یک هفته از آغاز عملیات طوفانالاقصی حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم علیرغم فضای شدید امنیتی به لبنان، سوریه، عراق و قطر سفر کرد و با سران محورهای مقاومت دیدار داشت تا کشورهای مقاومت مواضعی یکسان و هماهنگ برای بهزانودرآوردن دشمن صهیونیستی داشته باشند.
🔹در کنار همه مسائل مهم سیاست خارجی کشور همچون پیوستن به بریکس و شانگهای، برقراری ارتباط با عربستان و مصر، امیر عبداللهیان مسئله غزه و مقاومت را به دغدغه اصلی وزارتخانه تبدیل کرده بود و به آن همچون ستون دستگاه دیپلماسی نگاه میکرد نه بهعنوان یک کارت برای امتیازگیری از کشورهای غربی!
🔹 پس از حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران و ترور شهید زاهدی نیز، تحرکات بالای او ادامه پیدا کرد. امیر عبداللهیان مانند یک فرمانده نظامی در عرصه دیپلماسی مجاهدت میکرد تا بتواند حق ایران را در سازمانهای بینالمللی بستاند. وزیر خارجه دولت شهید رئیسی نهتنها از بیان حمله انتقامی ایران واهمه نداشت؛ بلکه در گفتوگوهای دوجانبه با واسطههای اروپایی، با اتکا به قوانین بینالمللی از حق ایران دفاع میکرد.
🔹پس از بر روی کار آمدن دولت چهاردهم اما دستگاه دیپلماسی این دولت به شکل عجیبی دچار انفعال شده است. پس از شهادت شهید هنیه در روز تحلیف رئیسجمهور در تهران و وعده خونخواهی توسط رهبر انقلاب، همه منتظر انتقام این شهید بزرگوار بودند؛ اما دستگاه دیپلماسی پس از حدود دو ماه از گذشت شهادت شهید هنیه، ادبیات انتقام را به طور کلی کنار گذاشته است.
🔹عجیبتر اینکه پس از عملیات انفجار پیجرهای در لبنان و مجروح شدن سفیر ایران در این کشور، دستگاه دیپلماسی واکنش معمولی به این اتفاق نشان داد و وزیر امور خارجه کشورمان تنها به یک تماس تلفنی با همتای خود در لبنان بسنده کرد.در این روزهای حساس در منطقه که رژیم صهیونیستی افسار پاره کرده و به هیچ خط قرمزی پایبند نیست، جای خالی وزیر امور خارجه مقاومت بیشازپیش پررنگ است.
38.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
باز نشر مستند کلیپ # NSA
⚠️امنیت سایبری شوخی بردار نیست.
زیر ساختهای سایبری کشور هر چه سریعتر باید بومی شده و زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح قرار گیرد
همانطور که در بسیاری از کشورها از جمله امریکا اینگونه است.
📹 ببینید| مستند کلیپ NSA
🔸با سخنرانی استاد حسن عباسی - دانشگاه امیرکبیر - ۹۷/۱/۲۰
@jdale_ahsan
92.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 دکترین قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران
✅️ ایران به اقتدار دریایی 2500 ساله خود برگشته #ناوگروه_۸۶ نیروی دریایی مقتدر ارتش آرزوی فرماندهی کل قوا در اقیانوسی کردن قدرت دریایی ایران را محقق کرده، عملیات #اقتدار_360 با موتور های غیر اتمی اتفاق افتاد، شاهکاری که باور آن برای آمریکایی ها خیلی سخت بود
💬 #استاد_حسن_عباسی
۴ خرداد ۱۴۰۳
25.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♥️ سخنان آقای پزشکیان رئیس جمهور در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و مهمانان کنفرانس وحدت. ۱۴۰۳/۶/۳۱
89.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♥️ مشروح بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و مهمانان کنفرانس وحدت. ۱۴۰۳/۶/۳۱
🔹این ایام مجددا بحث FATF داغ شده است. سال ۹۸ که موضوع در دستور کار کمیسیون ویژه مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، طی یادداشتی با عنوان "سندروم تُنگ ماهی در فهم و حل مساله FATF" به بررسی آثار الحاق به دو کنوانسیون تکلیفی FATF پرداختم. این یادداشت را میتوانید از لینک زیر مطالعه فرمائید.
https://www.mehrnews.com/news/4784271/
@syjebraily
🔴استراتژی «اجتناب از افتادن در تلهی جنگ» خود میتواند به تلهای مبدّل شود که دشمن با دستان نامرئی در مسیر حریف خود کار میگذارد/ ما در تلهی موهوم «تلهیجنگ» گرفتار آمدهایم
▪️دشمن اگر بتواند دستگاه محاسباتی حریف خود را به دقّت شناسایی و مورد ارزیابی قرار دهد، قادر خواهد بود که با حداقل جهد و هزینه، و از طریق دستکاری دستگاه شناختی طرف مقابل، دادههای معیّنی را برای جهت دادن به محاسبات ثانوی و مابعدی معارض خود، به طرق مختلف وارد سیستم تحلیلی و تصمیمگیری آن کند.
▪️دشمن با ایجاد اخلال در سیستم ادراکی خصم خود، حساسیت او نسبت به درهمشکسته شدن و نقض خطوط قرمز حریف را به حداقل رسانده و از بین میبرد.
▪️این انعطاف ضدّاستراتژیک در برابر دشمن، با «تلهی تنش»، «تلهی جنگ» و انواع ترسهای مرضی توجیه و با روکش «عقلانیت» و «احتیاط داهیانه» قابل هضم میشود. از خطوط قرمزمان چه باقی مانده؟
▪️اگر به استراتژی دشمن حمله نکنید، دشمن در استراتژیتان نفوذ میکند.
▪️در بزنگاههای تاریخساز، تنها برخی ملّتها این اقبال را مییابند که نقشی در ساخته شدن تاریخ برعهده بگیرند.
آنها انتخاب میکنند که «بازیگر» باشند یا «بازیساز». در میدانی که دیگران چیدهاند نقش ایفا کنند، یا خود میدان را بچینند.
▪️اما حالت سومی هم وجود دارد، و آن این که ملّتی نه خویشتن را درست بشناسد و نه به تواناییها و ظرفیتهای خود اِشراف و ایمان داشته باشد. چنین ملّتی نام خود را به عنوان «بازیخور» ثبت میکند و نفرین ابدی تاریخ را برای خود میخرد...
✍پریسا نصر آبادی
📌حکمرانی، تئاتر نیست؛ اعمال اقتدار مشروع و مقبول برای تحصیل غایات و تحقق آرمانهاست.
@syjebraily
💫آیا حکومت اسلامی حق قیمتگذاری روی کالاها را ندارد؟
یکی از مباحث جدی این ایام که محل منازعه فکری دو جریان اقتصاد اسلامی و اقتصاد لیبرال است، بحث قیمتگذاری است. سوال این است که آیا حکومت اسلامی حق دارد به یک فروشنده تکلیف کند که کالای خود را به چه قیمتی بفروشد؟
لیبرالها برای آزادسازی قیمتها از مداخله دولت، به ادبیات شرعی و دینی هم متوسل می شوند و میگویند تسعیر یا تعیین قیمت در هر شرایطی حرام است و اقتضای مالکیت خصوصی این است که هر کس مختار باشد کالای خود را به هر قیمتی که میخواهد، به فروش برساند.
قبل از نقد این ادعا، طرح یک مقدمه، ضروری است.
در اندیشه اقتصاد اسلامی ما یک مفهوم مهم با عنوان «مالکیت الهی» داریم. وقتی میگوییم مالکیت اصلی و واقعی ازآن خداست، این یک حرف تشریفاتی نیست. امتداد عملی این سخن آن است که پذیرش مالکیت خصوصی در اسلام، بدین معنی نیست که انسان مالک، بتواند هر کاری که نفسش اراده میکند، با مایملک خود انجام دهد. چنانکه انسان مالکیت تام جسم خود را هم ندارد و اجازه ندارد به خود آسیب بزند و حتی تکالیفی نسبت به جسم خود دارد، درباره مال هم همین است. اگر خدای متعال برای جسم انسان برنامه دارد و انسان مکلف است این جسم تحت مالکیت خود را طبق برنامهای که از سوی خدای متعال ارائه شده اداره کند، مال که در نسبت با جسم در مرتبه نازلتری قرار دارد و تبعیتش از برنامه الهی بدیهیتر است.
رهبر حکیم انقلاب اسلامی در بحث مفصلی که پیرامون «آزادی اقتصادی» دارند، میفرمایند «اگر آزادى فعّالیّتهاى اقتصادى را اینجور معنا کنیم که آن کسانى که قدرت فعّالیّت و مانور اقتصادى دارند اینها آزادنند هرچه خواستند تولید کنند، هر جور خواستند عرضه کنند، هروقت خواستند توزیع کنند، هر جور خواستند بفروشند، هر جور خواستند مصرف کنند، این یقیناً نظر اسلام نیست».
ایشان در جایی دیگر میفرمایند «در اقتصاد جامعه اسلامى اگرچه مردم در فعّالیّتهاى اقتصادى میدان باز و وسیعى دارند و آزادىهاى زیادى دارند و هرکسى این حق را دارد که فعّالیّت و تلاش اقتصادى بکند، امّا در کنار این حق و اختیار براى مردم، یک اختیار و حقّى هم براى دولت اسلامى و قدرت حاکم بر جامعه اسلامى قرار داده شده است و آن حقّ کنترل و نظارت و مراقبت است؛ زیرا اگر این حق براى حاکم اسلامى نباشد و مردم بدون نظارت دولت و بدون رعایت سیاستهاى دولت تلاش اقتصادى را شروع کنند و انجام بدهند این یقیناً در جامعه به طغیان، به ظلم، به بغى، به فساد منتهى خواهد شد و همان وضعى پیش خواهد آمد که در دنیاى سرمایهدارى هست».
بنابراین، در اندیشه اسلامی، آزادی در برخورد با مال، اطلاق ندارد و اعمال مالیکت انسان بر ال خود، تحت ضوابطی صورت می گیرد که از سوی حکومت اسلامی تعیین می شود.
حال سوال اینجاست که در رابطه با قیمتگذاری، آن ضوابط اسلامی چیست؟
امیرالمومنین علی (ع) در نامه معروف خود به مالک اشتر نخعی میفرمایند: «وَ لْیَکُنِ الْبَیعُ بَیْعاً سَمْحاً بِمَوازینِ عَدْل وَ اَسْعار لا تُجْحِفُ بِالْفَریقَیْنِ مِنَ الْبایِعِ وَ الْمُبْتاعِ فَمَنْ قارَفَ حُکْرَةً بَعْدَ نَهْیِکَ اِیّاهُ فَنَکِّلْ بِه وَ عاقِبْهُ فى غَیْرِ اِسْراف»؛ باید معاملات با شرایط آسان صورت گیرد؛ با موازین عدل و نرخهایى که نه به فروشنده زیان برساند و نه به خریدار! و هرگاه کسى پس از نهى تو از احتکار، به چنین کارى دست بزند، او را کیفر کن! و در مجازاتش بکوش، ولى زیاده روى نکن.
این مفهوم «نرخی که نه فروشنده زیان ببیند و نه خریدار» بسیار حیاتی است؛ به نحوی که مولای متقیان، این مفهوم را از مصادیق «عدالت» ذکر کردهاند.
مرحوم حجت الاسلام سید عباس موسویان، رئیس فقید شورای فقهی بانک مرکزی، در همین موضوع یک مقاله مهم علمی نوشتهاند که مستند آن، کتاب «البیع» حضرت امام خمینی(ره) است.
آقای موسویان در این مقاله با استناد به ادله فقهی، استدلال کردهاند که «1. در شرایط عادی، کسی حق قیمت گذاری ندارد و قیمت را بازار تعیین میکند؛ 2. در شرایط احتکار، انحصار و تبانی، محتکر و انحصارگر به عرضه کالا موظف میشود؛ 3. در صورت امتناع محتکر و انحصارگر از قیمت عادلانه، به کاهش قیمت وادار میشود؛ 4. در صورت امتناع از قیمت عادلانه، برای او قیمت تعیین میشود؛ 5. در موارد تعیین قیمت، با مراجعه به دیدگاه کارشناسی، قیمتها به گونهای (عادلانه) تعیین میشود که به هیچیک از فروشنده و خریدار اجحاف نباشد».
بنابراین، این ادعای لیبرالهای مذهبی و غیرمذهبی که حکومت اسلامی حق قیمتگذاری روی اجناس مردم را ندارد، نه تنها باطل، بلکه خلاف عدالت است و اگر در جامعه اسلامی، دولت بخواهد قیمتها را رها کند، همان وضعیتی پیش میآید که حضرت آقا فرمودهاند، یعنی ظلم و فساد و بغی و طغیان.
@syjebraily