eitaa logo
اقتدار ولایی
929 دنبال‌کننده
15هزار عکس
21.5هزار ویدیو
249 فایل
مباحث سیاسی فرهنگی اجتماعی اقتصادی تاریخی ادبیات فارسی و تفسیر و احادیث اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 👤 توییت استاد ✍ ۲۰ شهریور ۱۳۸۰ پس از حادثه ۱۱ سپتامبر در ایران چه گذشت؟ 🔹این جماعت بی‌خبر از آینده و خوش‌خیال را ببینید، کسی نمی‌دانست چه چیز در انتظار خاورمیانه است. 🔸پس از آنکه سازمان ملل به پیشنهاد صلح‌جویانه ایران (از سه سال قبل) سال ۲۰۰۱ را سال گفت‌وگوی تمدن‌ها معرفی کرد، صهیونیست‌ها این حمله تروریستی را طراحی کردند تا به بهانه آن خاورمیانه جدید را بسازند. 🔹کمتر کسی فکرش را می‌کرد به بهانه حمله تروریستی که از مجموع ۱۹ نفر هواپیماربایان، ۱۵ نفر تبعه عربستان سعودی، ۲ نفر از آن‌ها تبعه امارات، ۱ نفر مصری و ۱ نفر لبنانی بودند؛ به دو کشور دیگر (افغانستان و عراق) حمله شود! 🔸دو روز قبل (۹ سپتامبر) احمدشاه مسعود احتمالا توسط القاعده از سد راه برداشته شد و یک ماه بعد آمریکا به افغانستان حمله کرد. 🔹صدهاهزار نفر به خاک‌وخون کشیده شدند و آمریکا پس از ۲۰ سال دوباره افغانستان را به طالبان تقدیم کرد و عراق را درگیر داعش و در آستانه تجزیه! 🔸اظهارات ژنرال وسلی کلارک (۲۰۰۷) فرمانده پیشین نیروهای ناتو در اروپا؛ گزارش مؤسسه بروکینگز در سال ۲۰۰۹ یا اسناد افشاشده ویکی‌لیکس سال ۲۰۱۰ نشان می‌داد پس از عراق و افغانستان بارها گزینه حمله به ایران مطرح شده است. 🔹حالا یک بار دیگر فیلم این شمع ‌به ‌دست‌های خوش‌خیال را ببینید.
29.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻بدترین نان، سبوس‌‌دار کنجدی 🔹دکتر ایلخانی متخصص طب‌سنتی: کنجدهای روی نان که به صورت خام و سفید رنگ هستند برای خانم های باردار و کم خونی بسیار مضرند همچنین استفاده از سبوس گندم خارج از خمیر نان توصیه نمی‌شود.
11.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اینجا ایران است | سرزمین زیبایی‌ها
7.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اینجا ایران است | چرمهین - برداشت گل محمدی
⭕«غربزدگی؛ به همان تازگی»؛ معرفی کتاب غرب زدگی 🔹کتاب غرب‌زدگی جلال آل‌ احمد یکی از آثار تأثیرگذار ادبیات معاصر ایران است که به نقد عمیق فرایند مدرنیزاسیون در ایران و پیامدهای آن پرداخته است. آل‌احمد با نگاهی انتقادی به تقلید کورکورانه از غرب و غفلت از هویت ملی، به بررسی چالش‌های فرهنگی و اجتماعی ناشی از این فرایند پرداخته است. 🔸غرب زدگی آفتی است که ار غرب می‌آید و ما کشورهای جهان سومی و از پیشرفت وامانده را مانند طاعون گرفتار و بیمار می‌کند. آدم غرب زده ریشه و بنیادی ندارد، هرهری مآب و سرتاپا از آداب و سنن و فرهنگ غرب تقلید می‌کند. جلال در این باره می‌گوید: «غرب زدگی می‌گویم همچون وبازدگی. و اگر به مذاق خوشایند نیست، بگوییم همچون سرمازدگی یا گرمازدگی. اما نه، دست کم چیزی است در حدود سن زدگی». و در جای دیگر: «آدم غرب زده هرهری مذهب است به هیچ چیز اعتقاد ندارد اما به هیچ چیز هم بی‌اعتقاد نیست. یک آدم التقاطی است و نان به نرخ روز خور است همه چیز برایش علی‌السویه است. خودش باشد و خرش از پل بگذرد، دیگر بود و نبود پل هیچ است.» 🔹نگاه جلال به مقوله ی غرب‌زدگی نگاهی‌ آسیب‌شناسانه است. غرب و شرق برای او در قدم اول نه سیاسی است و نه فلسفی و نه حتی جغرافیایی، بلکه بیشتر مفهوم اقتصادی و اجتماعی دارد. «غرب شامل همة ممالکی است که قادرند به کمک ماشین، مواد خام را به صورت پیچیده‌تری درآورند و همچون کالایی به بازار عرضه کنند.» به نظر او این مواد خام، فقط سنگ آهن نیست، یا نفت یا روده یا هم هست وبه طور کلی نثر جلال آل احمد تلگرافی، شلاقی، عصبی، پرخاشگر، حساس، دقیق، تیزبین، صریح، صمیمی، منزه طلب، حادثه آفرین، فشرده، کوتاه، بریده، و در عین حال بلیغ است. نثر وی به طور خاص در مقالات، سنگین گزارشی و روزنامه‌نگارانه است. جلال آل احمد دارای نثری برون‌گرا است یعنی نثرش بر خلاف نثر صادق هدایت در خدمت تحلیل ذهن و باطن شخصیت‌ها نیست. جلال آل احمد با استفاده از دو عامل نثر کهن فارسی و نثر نویسندگان پیشرو فرانسوی به نثر خاص خود دست یافته است. 🔸جلال آل احمد از تشبه به غربی ها گریزان است، او ما را صاحب فرهنگی عظیم می داند که غرب زدگی با هجوم فرهنگ مصرف زدگی در میان ما در مقابل آن ایستاده تا آن را به نابودی بکشاند او می گوید: «اکنون ماییم و تشبّه به قومی بیگانه و به سنتی ناشناس و به فرهنگی که نه در آب و هوای زمین ما ریشه دارد و نه به طریق اولی شاخ و برگی می کند. ملتی از خود بیگانه که همه چیزش ناقص است. چنین ملتی از خود بیگانه چون عروسکی می ماند در دست غرب که هر چه بخواهد بر تنش می پوشانند. ملتی مصرف کننده که هیچ اراده ای از خود ندارد.» 🔹او غرب را به حق، نه مدافع زنان که عامل تضییع حقوق زنان می داند. معتقد است غرب زن را به تظاهر و خودنمایی کشانده تا آن وجه اعلی او به حاشیه رانده شود: «در واقع به زن فقط حق تظاهر و خودنمایی داده شده است. زنی که حافظ سنت و خانواده و نسل و خون بوده است را به ولنگاری کشیده ایم و در واقع به او مقام و مسئولیت و شخصیتی نداده ایم بلکه مصرف کننده جدیدی ساخته ایم برای لوازم آرایشی و پوششی و هر چیزی که به تظاهر و خودنمایی مربوط شود.». 🔸اما راه حل چیست؟ جلال راه حل را چند وجهی می داند او معتقد است که گرچه غرب به واسطه دیو بزرگ استعمار خویش توانسته مظهر رشد و پیشرفت شود و به واسطه آن هر آنچه پسماند هم دارد به دیگران منتقل کرد اما می شود ایستاد به قول جلال می شود ماشین سوار شد اما به شرط آنکه تا آخر مصرف کننده نمانیم، می شود از دستاورد ها استفاده کرد و حتی می شود و باید آن ها را مال خود کرد و ساخت اما نباید دربندش شد، نباید گرفتارش شویم زیرا ماشین هدف نیست، وسیله است «باید ماشین را داشت و ساخت؛ اما در بندش نباید ماند. گرفتارش نباید شد. چون ماشین وسیله است و هدف نیست. » 🔹او به مخاطبش می فهماند که از سختی راه آگاست و می داند که غرب خیلی هم راحتمان نمی گذارد و از تمام اعوان و انصارش بهره می برد تا نگذارد به هدف نائل شویم اما اولا را دیگری نیست دوما اگر آسان طلب نباشیم دست یافتنی است. «رسیدن به این هدف که خود صاحب و تولیدکننده ماشین باشیم و از چنگ اسارت غرب بگریزیم ایده زیبا و گوش نوازی است اما در مقام عمل به این سادگی نیست. چرا که غرب و استعماری که روزی اش از این راه حاصل می شود به این راحتی این چنین اجازه ای نمی دهد و تنبلی و شکم بارگی ما و دولتی که به فروش نفت خو کرده است و همه چیز را می خواهد از راه آسانش به دست آورد هم مزید بر علت است. » ✅ روزنامه عصر ایرانیان
⭕جلال، فوکو،غزه و دیگران....؛ «غربزدگی»؛شصت سال بعد 🔹 اصطلاح «غربزدگی» را اگرچه دکتر فردید-فیلسوف مغلق گوی معاصر- وضع کرد ؛ اما با کتاب آل احمد در ادبیات نخبگانی و رسانه ای ایران جا باز کرد و تثبیت شد. فردید گلایه داشت که عمق مفهومی که او به روشنفکران ایرانی نسبت داده بود با ادبیات روزنامه نگارانه جلال ،تقلیل پیدا کرده و انحطاط معنوی و معرفتی منطوی در واژه «غربزدگی» به درستی درک نشده است. جلال در روشنفکری ایرانی نوعی ذوق زدگی و نوکیسگی می دید که به انفعال فرهنگی و سیاسی در برابر محصولات سخت افزاری و نرم افزاری غرب منجر شده است و فردید؛ روشنفکران را به پذیرش ولایت غرب متهم می کرد که فراتر از یک موضع سیاسی یا فرهنگی و معادل ذوب در طاغوت زمان و فنای وجودی در غرب استیلاطلب و فلسفه مدرنیته بود. 🔹خمینی و امتش اما فارغ از آن چه در دیالوگ بین آکادمیسین ها و ژورنالیست ها در جریان بود ،از غرب و ولایتمدارانش عبور کردند و بنیانی تازه گذاشتند . انقلاب خمینی، میشل فوکو-فیلسوف مغلق گوی غرب- را دوبار در سال ۵۷ از پاریس به خیابان های تهران کشید تا شاید بفهمد : « ایرانی ها چه رویایی در سر دارند» . او تلاش کرد به رفقای اروپایی و آمریکایی اش حالی کند که آنچه در غرب آسیا آغاز شده با نرم افزار قبلی، قابل تحلیل نیست. عمرفوکو کفاف نداد واجلش در همان سال هایی رسید که فرانسه تلاش می کرد با میراژ و اگزوسه و سوپراتاندارد معنای واقعی مدرنیته را برای ایرانی ها آشکار کند. هر چقدر فوکو در شیرفهم کردن رفقای ماتریالیستش برای درک «معنویت سیاسی»ایران جدید ناکام ماند ،میتران در پرده برداری از توحش مدرنیته ؛کامیاب بود. 🔹دهه ها بعد از مرگ جلال و فردید و فوکو و میتران ؛ امروز دوباره غرب مدرن؛ در غزه مشغول ورق زدن کارنامه «بی نظیر» مدرنیته است. بشریت در هیچ دوره ای از تاریخ خود، قتل عام چهل هزار انسان در برابر چشم های ۸میلیارد نفر را تجربه نکرده بود و این رکورد فقط مخصوص غرب متمدن و بنیان گذار حقوق بشر است. همزمان اما غربزده های ایران هم –اگر چه کارنامه شایانی در تقدیس غرب دارند- مشغول ثبت رکورد های تازه ای هستند. اگر کنگره آمریکا ۵۹ بار به احترام نتانیاهو قیام می کند و با دست افشانی تاریخی اش حقوق بشر مدرن را جشن می گیرد ،روشنفکری ایرانی با عربده یا سکوت؛ مشغول هو کردن حماس یا تبریک گفتن ترور موفق مهمانِ مظلومِ تمدن ایرانی است. 🔹بیش از شصت سال گذشته است و مرور دوباره جملات جلال در شاهکار ماندگارش ؛نشان می دهد همان قدر که روشنفکر ایرانی قدمی پیش نیامده ؛ آل احمد زنده است و گویی همین امروز با ما حرف می زند : « غرب زدگی می گویم همچون وبازدگی. و اگر به مذاق خوش نیست بگویم همچون گرمازدگی یا سرمازدگی. اما نه، دست کم چیزی است در حدود سن زدگی. دیده اید که گندم را چطور می پوساند؟ از درون پوسته ی سالم برجاست. امّا فقط پوست است. عین همان پوستی که از پروانه ای بر درختی مانده. به هر صورت سخن از یک بیماری است.... غرب زدگی آفتی است که ار غرب می‌آید و ما کشورهای «جهان سومی و از پیشرفت وامانده» را مانند طاعون گرفتار و بیمار می‌کند. » ✍وحيد جلیلی
15.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک وقت نسبت به عبادت یا خدمت و یا کارهای خوبی که انجام می دهیم غره نشویم و خود را بهتر و بالاتر از دیگران نپنداریم .. پندی آموزنده و تکاندهنده از استاد علامه جعفری رضوان الله تعالی علیه
♻️ وقتی از یک پروژ‌بگیر حرف می‌زنیم، دقیقا یعنی چنین چیزی! واقعا لعنت خدا بر همه نفوذی‌های تپه‌ صهیون ✍ حمید رسایی
♻️ دو حدیث تقدیم به آقای پزشکیان! 🔰 حمید رسایی: در مراسم بدرقه امروز آقای پزشکیان در سفر به عراق، دو اتفاق تلخ در حالی که میکرفون وی وصل بود و به صورت زنده پخش می‌شد، رخ داد: ۱🔸. رئیس جمهور بعد از سخنرانی خطاب به حجت‌الاسلام قمی می‌گوید: "خیلی خراب نکردم که؟" ۲🔸. وی پس از قرائت متن هم دوباره می‌گوید: "ما را به دیپلماسی وادار می‌کنند که بلد نیستیم!" جناب آقای پزشکیان ‼️ ♦️رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله در مذمت افرادی که در این موقعیت‌ها قرار می‌گیرند و درحالی که می‌دانند شایستگی ندارند، مسئولیتی را قبول می‌کنند، فرمود: «مَنْ تَوَلّی عَمَلا وَ هُوَ یعْلَمُ أنَّهُ لَیسَ لَهُ بِأهْلٍ، فَلْیتُبَّوَءُ مَقْعَدُهُ مِنَ النّارِ» یعنی هر که ریاست و مسئولیتی را بپذیرد و بداند که اهلیت آن را ندارد، در قبر و قیامت جایگاه او پر از آتش خواهد شد. ♦️چنین هشداری بدیهی است چرا که قبول مسئولیت در چنین حالتی سبب بروز مشکلات اساسی برای جامعه و مردم می‌شود و اگر فرد با ظاهری موجه و دینی باشد، حتما پذیرش این مسؤلیت به وجه دین هم لطمه می‌زند. برای همین در روایات دیگر چنین رفتاری، خیانت به خدا، رسول خدا و مسلمین معرفی شده است. ♦️رسول خدا (ص) در روایتی دیگر فرمود «مَنْ تَقَدَّمَ عَلی قَومٍ مِنَ الْمُسْلِمینَ وَ هُوَ یَری أَنَّ فیهِمْ مَن هو افضلُ منه فقد خانَ اللَّه‏ و رسولَه و المُسلمیِن» یعنی هرکه جلودار - مسئول- عده‏‌ای از مسلمانان شود، در حالی که می‌‏داند در بین مسلمین ‏فردی بهتر از او وجود دارد، پس خائن به خدا، رسولش و مسلمانان خواهد بود. آقای پزشکیان! خود دانید.