💢 برهان، مبنای مناظرات امام رضا علیه السلام
علّامه طهرانی:
حضرت امام رضا عليه السّلام مباحثاتشان در مبارزه با علماى خارج از اسلام و دانشمندان مسلمان عامّى مسلک، همه و همه روى پايه برهان و عقل بوده است؛
نه اينكه به آنها بگويند: قلبت حكايت مى كند كه خداوند موجود است، ديگر چه مى گویی؟!
اگر چنين مى فرمود، آنان مى گفتند: قلب شما حكايت مى كند، براى شما مفيد است؟ به ما چه مربوط؟!(«الله شناسی» ج۳، ص۲۸۸)
#برای_آگاهی
🆔 @Eshraqii_Kerdari
🔴شرط «فهم درست» و «اقامه» دین در حدیث پیامبر اکرم(ص)
✍️احمدحسین شریفی
🔶به تعبیر منقول از #پیامبر_اکرم(ص): لا يَقُومُ بِدِينِ اللهِ إلّا مَن حاطَهُ مِن جَميعِ جَوانِبِهِ؛ دین خدا را بر پا نمیدارد مگر کسی که از همة جوانب بر آن احاطه داشته باشد.
🔹تکبعدی بودن در مطالعات دینی، از مهمترین عوامل «نقدگریزی» و «ناقدستیزی» «نفرینگرایی» و «تکفیر» مخالفان و حتی ناقدان است. افرادی که فقط در یک حوزه خاص علمی تخصص دارند، نه تنها از درک حقیقت دین ناتواناند بلکه حتی از درک حقایق همان رشته تحصیلی خودشان هم ناتوانند.
به تعبیر انگلیسیها "کسی که فقط لندن را دیده باشد، لندن را هم نمیشناسد."
کسی که فیالمثل فقط «فقه متعارف» را خوانده باشد، (آن هم «فقه فردی» و «عرفپایه» و نه «فقه جامعهپرداز» و «عرفساز») و آن را هم صرفاً در «جمع محدود یاران» و «حلقه بسته مریدان» گفتگو کرده باشد، و از نظامات و مکاتب حقوقی و فقهی رایج و معاصر دنیا (صرف نظر از درستی یا نادرستیشان) آگاهی و درکی نداشته باشد، از درک حقایق فقه اسلامی نیز ناتوان است؛ چه رسد به حقایق اخلاقی و فلسفی و عرفانی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی اسلام.
#برای_آگاهی
🆔 @Eshraqii_Kerdari
💥تلنگر💥
☄اگر با سرعت نور(۳۰۰ هزار کیلومتر بر ثانیه) حرکت کنیم؛ ۱ ثانیه بعد به ماه میرسیم؛ ۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه بعد به خورشید میرسیم؛ ۲۰۰۰ سال زمان لازم است تا از کهکشان راه شیری خارج شویم ...
💫 ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سال طول میکشد تا به «آندرومیدا»، نزدیک ترین کهکشان مارپیچی به راه شیری برسیم !
👈 به راستی آیا ما در این جهان منظم، باعظمت و نامتناهی بیهوده قرار گرفته ایم؟!🤔
#برای_آگاهی
🆔 @Eshraqii_Kerdari
💢آیت الله جوادی آملی:
"از جناب بهمنیار نقل شده است كه می گوید ما روزانه منتظر ورود بوعلی بودیم كه ایشان تدریس كنند و ما تَدَرّس كنیم و فرا بگیریم، روزی استاد آمد و ما در كنار شمع وجودش جمع شدیم و پروانه وار نشستیم كه ایشان تدریس بكنند، وقتی شروع به تدریس كردند از چشمان ما و رخسار ما فهمیدند كه ما درس دیروز را نفهمیدیم....كم كم به عرضش رسید یا برای او معلوم شد که ما دیشب گعده داشتیم...
آنگاه اشك از چشمان بوعلی سرازیر شد، گفت طناب بازهای شهر ـ این سیرك ها ـ می كوشند در رشته شان متخصص بشوند، شما كه در رشته علمی و علوم الهی تلاش و كوشش می كنید تلاش و كوششتان این نیست كه در رشته تان متخصص بشوید؟!"
#برای_آگاهی
🆔 @Eshraqii_Kerdari
10.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🪐عظمت هستی:
در یک چشم بهم زدن(یک چهارم ثانیه) چه اتفاقاتی در جهان هستی می افتد...
🆔 @Eshraqii_Kerdari
33.mp3
18.98M
🌱جلسه هجدهم (آخرین جلسه)
🔷 اثباتِ انسان یعنی چی؟
🔸 منظور از روح در اینجا؟
🔷 دستهبندی براهین اثبات بُعد غیر مادی؟
🔸 اثبات منحصر نبودن انسان در بدن!
🔷 جایگاه روح در طبقات وجودی؟
🔸 تفاوت نظر ابن سینا و ملاصدرا؟
✨ ما یه منِ سه طبقه داریم:)
🔷 مرگ، خروجِ روح نیست؛ قطع اتصالِ!
🔸 بدنِ مومن به صرف انتصاب، حرمت داره!
🔷 چشم برزخی و قیامتی؟
🔸 اخبار غیبی دو جوره!
🔷 آینده، تحقق علمی داره؛ نه عینی!
🔷 اشرف مخلوقات بودن واسه نوع انسانِ؛ نه شخص انسان!
🔷 قوس صعود و نزول؟
🔸 برزخ و قیامت صعودی و نزولی؟
🔷 آینده قطعی، جبر نمیاره!
🔷 آیا منِ حقیقی، قابل امتداد و عوض شدنِ؟
🔸 رشد امور غیر مادی به توسعه است؛ نه تکثیر!
▪️ سهشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
#تربیت_مربی_رضوان_دخت
🆔 @Eshraqii_Kerdari
1_6693352502.mp3
19.57M
جلسه یازدهم
۲۲ شهریور ۱۴۰۲
#عرفان_عملی
💢سلسله جلسات هیئت سیدالشهدا (ع)
🆔 @Eshraqii_Kerdari
1_6703787226.mp3
24.42M
جلسه دوازدهم
۲۳ شهریور ۱۴۰۲
#عرفان_عملی
💢سلسله جلسات هیئت سیدالشهدا (ع)
🆔 @Eshraqii_Kerdari
1_6784262869.mp3
20.18M
جلسه سیزدهم
۲۴ شهریور ۱۴۰۲
#عرفان_عملی
💢سلسله جلسات هیئت سیدالشهدا (ع)
🆔 @Eshraqii_Kerdari
1_6842434976.mp3
14.87M
جلسه چهاردهم
30 شهریور ۱۴۰۲
#عرفان_عملی
💢سلسله جلسات هیئت سیدالشهدا (ع)
🆔 @Eshraqii_Kerdari
🟢تحلیلی از شکاف نظری و عملی برخی از دینداران
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به اعتقاد #شهید_مطهری، دین و دینداری زمانی میتواند میوههای مخصوص خود و سبک زندگی ویژه خود را داشته باشد که از ریشه، یعنی از عقیده و ایمان، شروع شود. و الا
اولاً، میوهها و محصولات آن جنبه «تصنعی» خواهد داشت؛ یعنی شاخهها و میوهها فیالواقع مربوط به دین نخواهد بود؛ بلکه پیوندی و تصنعی و همراه با کلفت و زحمت خواهد بود. «بايد كارى كرد كه اخلاق حسنه و اعمال ما ثمره طبيعى عقيده و ايمان بوده باشد. اگر ثمره طبيعى بود، ديگر زحمت و تكلف نخواهد بود.»
و ثانیاً، شاهد شاخهها و میوههای متناقض و متضاد خواهیم بود. هم به زیارت امام حسین(ع) میرود و هم کارهای یزیدی میکند! هم مسجد میرود و هم ربا میگیرد! هم شراب مینوشد و هم گلاب نذر حرم میکند!:
یک دست به مصحفیم و یک دست به جام
گه نزد حلالیم و گهی نزد حرام
ماییم در این گنبد فیروزهی فام
نه کافر مطلق نه مسلمان تمام
اما اگر #سبک_زندگی و اخلاقیات ما محصول باورها و عقاید ما باشد، هرگز شاهد چنین تناقضات و تضادهایی نخواهیم بود. «ممكن نيست يك درخت كه از ريشه و اصل معين مايه مىگيرد، هم ثمرهاش گلابى باشد و هم زال زالك.»
#برای_آگاهی
🆔 @Eshraqii_Kerdari