#کنترل_ذهن_در_مسیر_تقرب (ج۹) – قسمت دوم
🌀 چگونه ذهنمان را به امور خوب متوجه کنیم؟
🌀 متمرکزشدن بر یادِ خدا دشوار است اما «مکرّر به یادِ خدا افتادن» آسان!
🔹برای تربیت ذهن، دو نوع عملیات باید انجام شود: یکی منصرفکردنِ ذهن از امور بد و دیگری متوجّهکردنِ ذهن به امور خوب؛ که در رأس امور خوب، خود پروردگار است!
🔹خدا با آن عظمت، خودش را وسیلۀ تربیت ما قرار میدهد؛ از بس ما را دوست دارد! وقتی میخواهد به ما قوّت ذهن بدهد، میگوید: به من فکر کن؛ به قدرت من، به علم من، به مهربانی من، به اینکه همهچیز دست من است...
🔹اگر انسان نمیتوانست به امور خوب-خصوصاً به خدا- توجّه پیدا کند، خدا دستور نمیداد که او را زیاد یاد کنیم (اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيراً) حتی نمیفرمود: کسی که از یاد خدا خودداری کند مجازات میشود! (مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا) پس ما حتماً میتوانیم!
🔹توجه به خدا را از کم شروع کن؛ اول سعی کن یکلحظه به یاد خدا بیفتی، وقتی ذهنت منصرف شد، دوباره آن را برگردان و بعد، این کار را ادامه بده و تعدادش را زیاد کن؛ یعنی تعدادِ «بهیاد خدا افتادن» را در زندگیات زیاد کن، تا مقدارِ یاد خدا افزایش پیدا کند.
🔹متمرکزشدن روی یادِ خدا، بسیار دشوار است اما «مکرّر به یاد خدا افتادن» بسیار آسان است. لذا توصیه کردهاند که تسبیح بهدست بگیرید. همانطور که نخ تسبیح نمیگذارد دانهها پراکنده شوند، ذکرگفتن با تسبیح هم نمیگذارد ذهن تو پراکنده شود. مثلاً ده تا را بدون توجه میگردانی، یکدفعهای در یازدهمی یادت میافتد و توجه پیدا میکنی.
@Etr_Meshkat
#آیات_امامت_و_ولایت
۳۱مدثر
وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَائِكَةً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَانًا وَلَا يَرْتَابَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَلِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْكَافِرُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلًا كَذَلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ وَمَا هِيَ إِلَّا ذِكْرَى لِلْبَشَرِ (۳۱)
محمد بن فضیل، از ابو الحسن ماضی علیه السلام نقل میكند: به ایشان عرض كردم: منظور از: «لِیَسْتَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْكِتَابَ»، چیست؟ فرمود: یقین افزونتری داشته باشند كه خداوند عزّ و جلّ و رسولش و وصیّ آن بر حق هستند. عرض كردم: منظور از: «وَیَزْدَادَ الَّذِینَ آمَنُوا إِیمَانًا» چیست؟ فرمود: نسبت به ولایت جانشین و وصیّ پیامبر، ایمان افزونتری پیدا كنند.
- تفسیر قمی، ج ۲، ص ۳۸۵.
@Etr_Meshkat
🌷 الهی به اذن تو ، عهدی میبندیم با غدیر تا ظهور و بلند میگویم یا علی که فرشتگان بنویسند ناممان را در زمره محبان و شیعیانش و در این شادباش ایام میزبان منتظران مهدوی لبیک گوی غدیر هستیم...🌷
✅ زمان : دوشنبه ۲۸ مرداد ماه از ساعت ۱۷
✅ مکان : خیابان فرعی باباطاهر ، حسینیه بیت العباس (علیه السلام )
🔷 شما نیز با انتشار این خبر،میهمانان را دعوت کنید به رسم محبت علی( علیه السلام )
موسسه طلیعه عطر مشکات همدان و واحد خواهران بنیاد بین المللی غدیر،نمایندگی استان همدان
@Etr_Meshkat
#غیبت_نگار
امروز ۴۱۹۱۶۸ روز است که عدالت در فراقت اشک ماتم می ریزد و کودکان اسیر غربتت این بقیه الله سر می دهند.
#مهدی_جان
آقا ببخش ...
در ورق خیس زندگیم
خطم بدست و باز ...
شمـ❤️ـا را نوشته ام❗️...
سرتاسر ...
حروف الفبات عشـ❤️ـق بود
آقا نگو ...
بدون الفبا نوشته ام❗️...
❤️ مولا جان!فدای نام زیبایت..
#تعجیل در فرج #پنج صلوات
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@Etr_Meshkat
🌾☘☘🌾☘☘🌾☘☘
#بانوان_تاریخ_ساز
🌹ازدواج مادر امام جواد عليه السلام
قسمت چهارم👇
درباره جريان ازدواج حضرت امام رضا عليه السلام با حضرت خيزران، اطلاعات دقيقى نداريم، ولى با بررسى برخى منابع، به اين نكته پى مى بريم كه اين دوشيزه پاك سيرت، در مدينه متولد شده و احتمالاً با پدر و مادرش - از نوبه يا مغرب و در اثر فتوحات - به شهر پيامبر (ص) قدم گذاشته است.
ابن فتال نيشابورى (متوفاى ۵٠٨ ه. ق) نيز در اين زمينه چنين مى نويسد: هشام بن احمر از ياران امام كاظم عليه السلام نقل مى كند: روزى آن حضرت با من سخن مى گفت و پرسيد: هشام! آيا به تازگى شخصى از مغرب [سرزمين هاى غرب خلافت اسلامى]، وارد مدينه شده است؟ هشام مى گويد: عرض كردم، خير، گمان نمى كنم چنين باشد! امام فرمود: اشتباه مى كنى، بلكه به تازگى، شخصى كه چند كنيز همراه اوست به مدينه آمده است.
☘🌾🌾☘🌾🌾☘🌾🌾
@Etr_Meshkat