eitaa logo
فداییان اسلام قم
221 دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
8.7هزار ویدیو
104 فایل
#انقلاب‌اسلامی به عنوان یک نقطه عطف درتاریخ اسلام، در طول حیات خود ازالگوهای برجسته چون #فداییان‌اسلام به رهبری #شهید‌نواب‌صفوی بهره برده است. امید است در #نظام‌انقلابی و تداوم آن ازنقش آگاهانه و خالصانه آنان درمقابل ظلم و استکبار الهام بگیریم. @Gorzin1
مشاهده در ایتا
دانلود
*««سلامٌ‌علیکم»»* *«بسم‌ٱللّٰه تعالیٰ شأنُه‌ٱلعزیز»* *«گناهان زود کیفر»* *بشیرنعمت و نذیرنقمت، رسول رحمت، حضرت محمّدبن‌عبدٱللّٰه صلّی‌ٱللّٰه علیه وآله وسلّم* می‌‌فرمایند: *ثَلَاٰثَةٌ مِنَ ٱلْذُّنُوبِ تُعَجَّلُ عُقُوبَتُهَاٰ، وَ لَاٰ تُؤَخَّرُ إِلَیَ ٱلْآخِرَةِ: عُقُوقُ ٱلْوَاٰلِدَیْنِ، وَ ٱلْبَغْیُ عَلَیَ ٱلْنَّاٰسِ، وَ کُفْرُ ٱلْإِحْسَاٰنِ.* سه گناه است که کیفر آن‌ها به قیامت نمی‌رسد، (در همین دنیا مجازات می‌شود): ۱- عاقّ والدین (آزردن) پدر و مادر، ۲- زورگوئی و ظلم و تجاوز به حقوق مردم، ۳- ناسپاسی در مقابل احسان و خوبی‌های دیگران. (بحارٱلأنوار، ج ۷۴، ص ۷۴) {تسبیحات‌ *حضرت‌زهراء سلامُ‌ٱللّٰه علیها* ازمصادیق ذکرکثیر} *«یا ربّ‌ٱلعالمین»*
🌴 . 🌱 سال ٦٣ یک شایعه پیچید که عراق و ضد انقلاب در حملاتی که داشتن، محمود کاوه فرمانده کار کشته سپاه کردستان را شهید کردند. کم کم شایعه قوت گرفت و ضد انقلاب از زن و مرد ریختن تو بازارها و خیابان‌ها به جشن و پایکوبی که کاوه کشته شده و عراقی ها هم که با دمشون گردو می‌شکستند، جشن عمومی گرفتند. 🌷جریان که به خود آقا محمود رسید، حسابی زخم و زار بود و مجروح. به زحمت از جای خود بلند شد لباس پوشید و گفت: بریم تو شهر ببینیم چه خبره!! با چند تا بسیجی بلند شد و رفت دید بله! بازار غلغله است و شهر شلوغ.... یک نفر آمد بهش شیرینی تعارف کرد، پرسید بابت چی؟ گفت: کاوه مرده! بفرما دهنت رو شیرین کن، خنده هم بکن! آقا محمود رفت وسط بازار شهر و ایستاد و صداشو بلند کرد و گفت: ایهاالناس گوش کنید!! برید به ارباب هاتون بگید محمود کاوه هنوز زنده است، نفس می‌ کشه و تا شما را با خاک یکسان نکنه ول‌کنتون نیست! 🔺 جماعت ضد انقلاب از ترس سرشون رو بالا نیاوردن که هیچ، نفس هم نکشیدن و از وحشت آب شدند رفتن تو زمین!! ا▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️ محمود کاوه، ١٨ سال بیشتر نداشت که فرمانده حفاظت از بیت‌ امام (ره) در جماران شد. او سپس به کردستان رفت جایی که عربده کشی های ضدانقلاب نفس همه را بریده بود. آنها بسیاری از مناطق را به تصرف خود در آورده و موجب ناامنی در کردستان و شمالغرب کشور شده بودند. در این اوضاع نابسامان شهید کاوه چنان در نبرد با گروهک ها درخشید که موجب حیرت بزرگان ارتش در آن زمان ش. شهید سرهنگ صیاد شیرازی می گفت: یک نوجوان ١٨ ساله در جبهه کردستان پیدا شده که وقتی در اتاق جنگ شرح عملیات می‌ دهد، آدم مات و مبهوت می‌ ماند و سرا پا گوش است. همان که در ١٩ سالگی برای زنده یا مرده سرش دو میلیون جایزه گذاشتند و تا سال ٦٥ قیمت سرش به چندین میلیون تومان رسید! (ده ها میلیارد تومان فعلی)!!! https://chat.whatsapp.com/BgXJnQTnhvj5IVCL6nRX5A
رهبر انقلاب: پرچم جمهوری اسلامی همان پرچمی است که انبیا و ائمه برداشتند 🔹این پرچم جمهوری اسلامی همان پرچم ائمه است، پرچم انبیاء است. و نوشته‌ این پرچم هم همین دو کلمه است: «عدالت و معنویت». وقتی شما پرچم عدالت و معنویت را بلند می‌کنید طبیعی است در دنیایی که رفتارش مبتنی بر زور، و فکرش مبتنی بر مادّیت است، یعنی درست نقطه‌ی مقابل عدالت و نقطه‌ی مقابل معنویت، عکس‌العمل ایجاد میکند. بعضی‌ها به ما میگویند شما با فلان حرف و حرکت و تصمیم، دشمن‌تراشی کردید؛ نه، ما با برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی دشمن‌تراشی کردیم! ما با مطرح کردن احکام الهی دشمن‌تراشی کردیم! 🔹وقتی شما عدالت را مطرح میکنید، دنیا و تمدن مبتنی بر سلطه و استکبار قهراً با شما مخالف میشوند. وقتی شما معنویت را مطرح میکنید، دنیای مادی که همه چیزش مبتنی بر مادّیت است و همه‌ی مفاهیم عالم را برمیگرداند به پول، با شما مخالفت میکند، این طبیعی است. بنابراین معارضه و مقابله‌ی دنیای استکبار و دنیای سلطه با حرکت جمهوری یک امر طبیعی و قهری است.
‏عکس از A
‏عکس از A
🌹یادواره حجت الاسلام والمسلمین شهید محمدجواد باهنر نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران 🍃⚘زمان :سه شنبه ۱۵ شهریور ، ساعت ۱۷ 🍃⚘مکان :قم، منزل خواهر شهید 🍃⚘با توجه به‌ محدودیت مکان،بزرگواران در صورت تمایل جهت ثبت نام به شماره 09929116695 پیامک نمایند و آدرس خدمتشان ارسال می گردد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌http://eitaa.com/sayarimojtabas http://t.me/sayarimojtabas
*« نامه ای دردناک بعد از شلیک گلوله سیمینوف‏ »* در هشتمین روز کمین، گلوله تک تیرانداز دشمن نشست بالای دو ابروی رستمعلی و پیشانیش را شکافت. صدای یا زهرایش بلند شد و مغزش پاشید روی تنم و کیسه های کمین،.... با پشت سر آرام نشست روی زمین، سریع عکس گرفتم، به سه ثانیه نکشید که شهید شد. ناگهان از توی کانال یک نفر داد زد که رستمعلی!! نامه داری. فرمانده نامه را گرفت و باز کرد، از طرف همسرش بود: رستمعلی جان،امروز پدر شدی. وای ببخشید من هول شدم. سلام عزیزم، نمیدونی چقدر قشنگه، بابا ابوالقاسم اسم پسرت رو گذاشته مهدی، عین خودته، کشیده و سبزه، کی میای عزیزم ؟ از جهاد اومده بودن پی ات، می خوان اخراجت کنن، خنده ام گرفته بود.‏ مگه نگفتی بهشان که جبهه ای؟ تهدید کردند که به خاطر غیبت اخراج شدی! مهم نیست، آمدی دوباره سر زمین کار می کنی، این یه ذره حقوق کفاف زندگی مان را نمی دهد، همان بهتر که اخراجت کنند. عزیزم زود برگرد، دلم برایت تنگ شده ... ✅ما مدیون شهدایی چون شهید رستمعلی هستیم که جز به اسلام، خدمت و وطن‌دوستی نیندیشیدند.
هدایت شده از «عقلانیت»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 شاهکار جدید ابوذر روحی، خالق "سلام فرمانده" یه دست من تو دست بابا یه دست من تو دست مادر اربعین ، کربلا خانوادگی قشنگتره ...
هدایت شده از شبکه ملی وارثون
▪️۱۲ شهریور ، سالروز شهادت سردار مبارزه و قیام، و پرچمدار شجاعت و عزت، شهید رئیسعلی دلواری، در دوران خفت سلاطین ایران و ذلت حاکمان در برابر کفر و طاغوت، گرامی باد. @varesoon_com
💎 اولین همایش ملی؛ تقریب مذاهب اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی 🔵 محورهای همایش: 🔺 محور اول: مبانی نظری تقریب مذاهب و تمدن سازی نوین اسلامی 🔺 محور دوم: الزامات تقریب مذاهب و تمدن سازی نوین اسلامی 🔺 محور سوم: نقش ها و ظرفیت های موثر در تقریب مذاهب و تمدن سازی نوین اسلامی 🔺 محور چهارم: راهبردهای تقریب مذاهب و تحقق تمدن نوین اسلامی 🔺 محور ویژه: مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تقریب مذاهب و تحقق تمدن نوین اسلامی ⏳ مهلت ارسال مقالات: 30 آبان 1401 📆 اعلام نتایج: 30 دی 1401 📆 زمان برگزاری: بهمن ماه 1401 🔷 جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس: 🌐 csp.ihu.ac.ir و یا به کانال ها ی اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی زیر مراجعه نمایید: 🔸 https://eitaa.com/PISICSR 🔸 https://t.me/PISICSR 🔸 https://rubika.ir/PISICSR شماره تماس دبیرخانه: 02174188991 ، 09102249489
📖 *برگی از تاریخ فریب و خیانت به خلق کرد(قسمت پانزدهم)* ✒️ *شکست احزاب و آغاز انشعابات؛* 📝 پس از اینکه گروه های مسلح به دلیل فشار ارتش، پاسداران و پیشمرگان کُرد مسلمان، مجبور به ترک شهرهای کردستان شدند و از شدت در گیری ها کاسته شد، گروهک های درگیر در جنگ دچار انشعاب شدند.🤼‍♂️ 👈 اولین انشعاب در سازمان چریک های فدائی بود که به علت اختلاف در نقش محوری مبارزه مسلحانه و گذشته سازمان دو گروه به اقلیت و اکثریت تقسیم شدند. بعد از انشعاب، اقلیت در کردستان ماند و گهگاه در عملیات های نظامی، کومله و دمکرات را همراهی میکرد. آنها معتقد بودند نباید هیچ گروهی خلاف میل آنها تشکیل شود🤐 و مردم کردستان یا پیشمرگه آنها هستند و یا جاش و مستحق مرگ و سپس با کومله نیز اختلاف پیدا کردند. 👈دومین انشعاب گروههای مسلح در حزب دمکرات بود. در ۲۵ خرداد ۵۹ زمان جدائی غنی بلوریان و همفکرانش بود که نام "حزب دمکرات ایران پیروان کنگره چهارم" را بر خود گذاردند. آنها اعتقاد داشتند رهبری عبدالرحمن قاسملو از خط مشی مصوب کنگره منحرف شده است.👑 😓 *عرق شرم بر چهر اعضاء کمیته مرکزی حزب دمکرات* 🧐 ریشه ایجاد این اختلاف را می توان در گذشته و در زمان استقرار حزب در عراق و همکاری با حسن البکر جستجو کرد.💰 👈رژیم بعث عراق از ایده برخی اعضای حزب برای مذاکره و نزدیک شدن حزب دمکرات به نظام جمهوری اسلامی ناراضی بود و به همین دلیل قاسملو را که سرسپرده حزب بعث بود به بغداد فرا خواند. 📝 غنی بلوریان با یادآوری توافقی که با جلال طالبانی و ابوجمیل داشت، با سفر قاسملو به بغداد مخالفت کرد ولی قاسملو اعتقاد داشت نمی توان با حزب بعث عراق دشمنی کرد.💵 👈 پس از گفتگوهای فراوان عبدالله حسن زاده به جای قاسملو به حاجی عمران رفت تا با نماینده حزب بعث عراق دیدار کند. حسن زاده را با هلیکوپتر به کرکوک بردند، غنی بلوریان معترضانه به حسن زاده گفت نباید به کرکوک میرفتی و او جواب داد، مجبور بود!🤑 🎙️بلوریان می گوید: عبدالله حسن زاده هنگام برگشت نامه ای در دست داشت و بیان داشت این مطالب را حزب بعث برای قاسملو فرستاده است و خواسته است به تصویب حزب برسد.😯 خواسته های حزب بعث عبارت بود از؛ ۱. دو تن از افسران ما باید برای رساندن کمک و تحویل پول و لوازم جنگی پیش شما باشند.💶 ۲. باید دو تن از اعضای دفتر سیاسی حزب شما پیش ما بیایند تا در مواقع لزوم مورد مشورت قرار بگیرند. ۳. حزب دمکرات لازم است اطلاعاتش را درباره نیروهای ارتش ایران که به مرزهای ما نزدیک می شوند و یا به پادگانهای مرزی منتقل می شوند به ما بدهد و آمار سرباز و نوع اسلحه و تعداد آنها را برای ما مشخص بکند.👀 ۴. لازم است ما را از مشخصات هواپیماها و هلیکوپترهای ارتش ایران مطلع سازند و بگویند تجهیزات آنها از کدام کشور تامین می شود.👁️ ۵. حزب دمکرات باید شعار سرنگونی جمهوری اسلامی را اعلام کند. ۶.حزب دمکرات باید جلوی کردهای شمال(قیاده موقت تحت رهبری بارزانی ها) را بگیرد و نگذارد آنها به مرز عراق نزدیک شوند و از خاک ایران استفاده کرده و با حکومت عراق بجگند. ۷.حزب دمکرات باید چگونگی رابطه رژیم ایران با دیگر کشورها را برای ما روشن کند ونام کشورهایی را که برای ایران اسلحه تهیه می کنند به ما بگوید و نوع اسلحه را هم مشخص بکند. 🫣 غنی بلوریان اظهار داشت تصویب این هفت ماده "خیانت و خود فروشی"😡🤑 است. غنی بلوریان سالها در زندان بود و نمی دانست که حزب، مزدور حزب بعث است و از آنها جیره و مواجب دریافت می کند💰💰💰 👈 ولی برخلاف نظر ایشان اعضای کمیته مرکزی حزب تمام هفت ماده را چشم و گوش بسته تصویب کرده🙆‍♂️ و غنی بلوریان و تعدادی دیگر در اعتراض به این اقدام قاسملو، ارتباط خود با حزب را قطع کرد.👏 *✍️ ایران/کردستان/سنندج/شهریور ۱۴۰۱/ع.م🇮🇷🇮🇷🇮🇷*
🌏 اقتصاد در رژیم پهلوی و واکنش مردم فرشاد مومنی اجازه دهید در این مورد خاطره‌ای را نقل کنم؛ تقریبا پنج سال پیش تعدادی از دانشجویان بنده مراجعه کردند تا به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب، جلسه‌ای تشکیل دهم و در مورد ریشه‌های اقتصادی انقلاب صحبت کنم. البته این دانشجویان با یک تصویرسازی به این نتیجه رسیده بودند که گویی نسل ما از فرط خوشی دست به انقلاب زده بودیم، منتها به دلیل حفظ حریم استاد و دانشجویی آن را بیان نمی‌کردند که البته بنده متوجه منظور آنها بودم. به هر روی، بنده این جلسه را برگزار و حتی آن را به عنوان یک فصل از کتاب «اقتصاد سیاسی توسعه در ایران امروز» منتشر کردم. در پایان جلسه وقتی از حضار خواستم تا نکات و ابهامات خود را بیان کنند، حتی یک نفر هم حاضر نشد. جالب آن‌که یکی از هم‌سن و سالان بنده که از مقامات جمهوری اسلامی هم است،هم گفت که من هم به نوبه‌ی خود تحت تأثیر این فضا بودم و همیشه تصور می‌کردم که زمان پهلوی «گل و بلبل» بوده‌است. فقر و نابرابری در ۱۳۵۵ تکان‌دهنده بود. من برای اینکه سوءتفاهمی وجود نداشته باشد و تنها متر و معیار، داوری علمی باشد در تهیه این گزارشِ مقایسه‌ای، چند قید برای خود گذاشتم؛ به هیچ‌یک از مخالفان رژیم پهلوی استناد نکردم، به هیچ‌یک از اسناد جمهوری اسلامی مراجعه نکردم و مستندات بنده مبتنی بر اظهارات خود شاه، خاندان سلطنتی، مقامات، گزارش‌های سازمان برنامه وبانک مرکزی وگزارش‌های خارجی‌ها در دوره‌ی پهلوی بودتا تصویر واقعی را نشان دهم.برای نمونه داده‌های سرشماری سال ۱۳۵۵ از فقر و نابرابری، چنان تکان‌دهنده بود که افراد همفکر بنده نیز آن را فراموش کرده بودند.بنابراین حالا که دولت قادر به فهم و حل مشکلات نیست، بسیاری [به اشتباه] باور دارند که آن دوران بسیار عالی بوده است. یکی از استنادات بنده به روزنامه کیهان مورخه ۳ آبان ۱۳۵۵، یعنی یک روز مانده به ۴ آبان که طبق روال معمول مصاحبه‌ای رابا دو روزنامه کیهان یااطلاعات انجام می‌داد تابه اصطلاح تحلیلی از شرایط کرده و چشم‌انداز آینده رانیز نشان دهد.در آنجا، خبرنگار کیهان از شاه پرسیده بود؛ برخی برآوردهانشان می‌دهدکه باردیگر شاهد جهش در قیمت نفت خواهیم بود،آیا اعلی‌حضرت برنامه‌ای برای این مسئله تدارک دیده‌اند؟ و شاه پاسخ داده بود:اگرباردیگرچنین فرصتی نصیب ما شود،دیگر پول‌های خود را «آتش» نخواهیم زد. شما ببینیدکه طرز اداره‌ی کشور درآن دوران چگونه بوده که فرد شماره‌ی یک کشور اعتراف می‌کند پول‌های کشور پس از «جهش بزرگ» به آتش کشیده شده است. درداده‌های سرشماری سال ۱۳۵۵، بیش از ۳۵ درصدازجمعیت خانوارهای ایران تنهایک سقف برای زندگی داشتند که اگراین راتشریح کنیم،حساب کار دست مامی‌آید. از لحاظ ضریب جینی در کل دوره ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۷ همواره این شاخص بالای ۰/۵۱ بود که از منظر اقتصاد سیاسی هرگاه این ضریب بین۴/ تا ۵/ باشد به معنی قرارگرفتن در آستانه انفجار و بالای ۵/ شرایط انفجار اجتماعی را گوشزد می‌کندوگروه مهندسین‌ «ست ایران» نیز بامشاهده‌ی این داده‌ها به شاه هشدار داده بودند که بقای شما درخطر است وبایدانرژی خود راصرف حفظ خود کنیدو دروازه‌های تمدن بزرگ پیشکش. اما نکته‌ی کلیدی که بنده به دانشجویانم گفتم این بود که وقتی٪۹۰ یک جامعه اعلام می‌کنند که خواستار تغییر رژیم هستند،دیگرنمی‌توان ادعاکرداین٪۹۰ احساساتی شده‌اند. مثلا فردوست در خاطرات خود به شکلی و اسدالله اعلم به شکلی دیگر بیان می‌کنندکه مشروعیت رژیم پهلوی در دوره‌ی ۵۴ تا ۵۵، باضریب بالای٪۷۰ درمیان خودِ درباریان فروریخته بود.دیگرموضوع مربوط به احساسات عده‌ای نبود،بلکه شدت نابهنجاری‌هاونابرابری‌هابه‌گونه‌ای غیرِ قابل تحمل شده بودندکه به ندرت سراغ داریم که بیش از ۹۰ درصد جمعیت ایران دریک موضوع اتفاق نظرداشته باشند. رژیم پهلوی در دوره ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ از نظر شاخصِ «دست‌نشاندگی» به آستانه‌ی بحران رسیده بود. کتابی باعنوان سیاست خارجی آمریکاو شاه توسط «مارک کازروسکی» یک ایرانشناس لهستانی الاصل آمریکایی نوشته شده است.او در این کتاب بااستفاده از استانداردهای دست‌نشاندگان، شاخصی را تهیه کرده است و با محاسبات خود،نشان می‌دهدکه رژیم پهلوی در دوره‌ی ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ از نظر شاخصِ «دست‌نشاندگی» هم به آستانه‌ی بحران رسیده بود. مطالعاتِ جناب بایزید مردوخی در اواسط دهه‌ی ۶۰ نشان می‌دهد که کل صادرات صنعتی ایران در سال‌های ۵۵ تا۵۶ قادر بودحداکثر نیازهای ارزی سه روز بخش صنعت ایران را تامین کند.... ✍فرشاد مومنی 🟣 شده است. @iranian_thinkers
🌏 اقتصاد در رژیم پهلوی و واکنش مردم فرشاد مومنی اجازه دهید در این مورد خاطره‌ای را نقل کنم؛ تقریبا پنج سال پیش تعدادی از دانشجویان بنده مراجعه کردند تا به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب، جلسه‌ای تشکیل دهم و در مورد ریشه‌های اقتصادی انقلاب صحبت کنم. البته این دانشجویان با یک تصویرسازی به این نتیجه رسیده بودند که گویی نسل ما از فرط خوشی دست به انقلاب زده بودیم، منتها به دلیل حفظ حریم استاد و دانشجویی آن را بیان نمی‌کردند که البته بنده متوجه منظور آنها بودم. به هر روی، بنده این جلسه را برگزار و حتی آن را به عنوان یک فصل از کتاب «اقتصاد سیاسی توسعه در ایران امروز» منتشر کردم. در پایان جلسه وقتی از حضار خواستم تا نکات و ابهامات خود را بیان کنند، حتی یک نفر هم حاضر نشد. جالب آن‌که یکی از هم‌سن و سالان بنده که از مقامات جمهوری اسلامی هم است،هم گفت که من هم به نوبه‌ی خود تحت تأثیر این فضا بودم و همیشه تصور می‌کردم که زمان پهلوی «گل و بلبل» بوده‌است. فقر و نابرابری در ۱۳۵۵ تکان‌دهنده بود. من برای اینکه سوءتفاهمی وجود نداشته باشد و تنها متر و معیار، داوری علمی باشد در تهیه این گزارشِ مقایسه‌ای، چند قید برای خود گذاشتم؛ به هیچ‌یک از مخالفان رژیم پهلوی استناد نکردم، به هیچ‌یک از اسناد جمهوری اسلامی مراجعه نکردم و مستندات بنده مبتنی بر اظهارات خود شاه، خاندان سلطنتی، مقامات، گزارش‌های سازمان برنامه وبانک مرکزی وگزارش‌های خارجی‌ها در دوره‌ی پهلوی بودتا تصویر واقعی را نشان دهم.برای نمونه داده‌های سرشماری سال ۱۳۵۵ از فقر و نابرابری، چنان تکان‌دهنده بود که افراد همفکر بنده نیز آن را فراموش کرده بودند.بنابراین حالا که دولت قادر به فهم و حل مشکلات نیست، بسیاری [به اشتباه] باور دارند که آن دوران بسیار عالی بوده است. یکی از استنادات بنده به روزنامه کیهان مورخه ۳ آبان ۱۳۵۵، یعنی یک روز مانده به ۴ آبان که طبق روال معمول مصاحبه‌ای رابا دو روزنامه کیهان یااطلاعات انجام می‌داد تابه اصطلاح تحلیلی از شرایط کرده و چشم‌انداز آینده رانیز نشان دهد.در آنجا، خبرنگار کیهان از شاه پرسیده بود؛ برخی برآوردهانشان می‌دهدکه باردیگر شاهد جهش در قیمت نفت خواهیم بود،آیا اعلی‌حضرت برنامه‌ای برای این مسئله تدارک دیده‌اند؟ و شاه پاسخ داده بود:اگرباردیگرچنین فرصتی نصیب ما شود،دیگر پول‌های خود را «آتش» نخواهیم زد. شما ببینیدکه طرز اداره‌ی کشور درآن دوران چگونه بوده که فرد شماره‌ی یک کشور اعتراف می‌کند پول‌های کشور پس از «جهش بزرگ» به آتش کشیده شده است. درداده‌های سرشماری سال ۱۳۵۵، بیش از ۳۵ درصدازجمعیت خانوارهای ایران تنهایک سقف برای زندگی داشتند که اگراین راتشریح کنیم،حساب کار دست مامی‌آید. از لحاظ ضریب جینی در کل دوره ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۷ همواره این شاخص بالای ۰/۵۱ بود که از منظر اقتصاد سیاسی هرگاه این ضریب بین۴/ تا ۵/ باشد به معنی قرارگرفتن در آستانه انفجار و بالای ۵/ شرایط انفجار اجتماعی را گوشزد می‌کندوگروه مهندسین‌ «ست ایران» نیز بامشاهده‌ی این داده‌ها به شاه هشدار داده بودند که بقای شما درخطر است وبایدانرژی خود راصرف حفظ خود کنیدو دروازه‌های تمدن بزرگ پیشکش. اما نکته‌ی کلیدی که بنده به دانشجویانم گفتم این بود که وقتی٪۹۰ یک جامعه اعلام می‌کنند که خواستار تغییر رژیم هستند،دیگرنمی‌توان ادعاکرداین٪۹۰ احساساتی شده‌اند. مثلا فردوست در خاطرات خود به شکلی و اسدالله اعلم به شکلی دیگر بیان می‌کنندکه مشروعیت رژیم پهلوی در دوره‌ی ۵۴ تا ۵۵، باضریب بالای٪۷۰ درمیان خودِ درباریان فروریخته بود.دیگرموضوع مربوط به احساسات عده‌ای نبود،بلکه شدت نابهنجاری‌هاونابرابری‌هابه‌گونه‌ای غیرِ قابل تحمل شده بودندکه به ندرت سراغ داریم که بیش از ۹۰ درصد جمعیت ایران دریک موضوع اتفاق نظرداشته باشند. رژیم پهلوی در دوره ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ از نظر شاخصِ «دست‌نشاندگی» به آستانه‌ی بحران رسیده بود. کتابی باعنوان سیاست خارجی آمریکاو شاه توسط «مارک کازروسکی» یک ایرانشناس لهستانی الاصل آمریکایی نوشته شده است.او در این کتاب بااستفاده از استانداردهای دست‌نشاندگان، شاخصی را تهیه کرده است و با محاسبات خود،نشان می‌دهدکه رژیم پهلوی در دوره‌ی ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ از نظر شاخصِ «دست‌نشاندگی» هم به آستانه‌ی بحران رسیده بود. مطالعاتِ جناب بایزید مردوخی در اواسط دهه‌ی ۶۰ نشان می‌دهد که کل صادرات صنعتی ایران در سال‌های ۵۵ تا۵۶ قادر بودحداکثر نیازهای ارزی سه روز بخش صنعت ایران را تامین کند.... ✍فرشاد مومنی 🟣 شده است. @iranian_thinkers
اگر ما تمایلات انسان را منشأ و ریشه آزادی و دموکراسی بدانیم همان چیزی به وجود می‌آید که امروز در مهد آزادی‌های غربی در دنیا می‌بینیم. در مهد آزادی‌ها و دموکراسی غربی، مثلا در انگلستان، مبنای وضع قوانین در نهایت امر چیست؟ خواست اکثریت.... چند سال پیش در انگلستان رسما همجنس بازی بر مبنای دموکراسی و آزادی و به حکم این که دموکراسی باید وجود داشته باشد قانونی می‌شود. چرا قانونی می‌شود؟ می‌گویند لازمه دموکراسی است. چرا لازمه دموکراسی است؟ می‌گویند ملت ما عملا این را پذیرفته است. اگر از اینها بپرسیم آیا انسان و تکامل انسان صراط مستقیم و راهی دارد که باید مراقب بود از این راه برود؟ می‌گویند هر طور بخواهد، همان راه است، نه این که راهی هست و انسان باید آن راه را تشخیص بدهد، انتخاب کند و برود. آنچه که اکثریت رفت راه همان است. این مطلب تئوری معروف ملانصرالدینِ خود ما را به یاد می‌آورد. ملا سوار قاطر بود و می‌رفت. گفتند کجا می‌روی؟ گفت هر جا که میل قاطر باشد. این جامعه دموکراتیک کجا می‌رود؟ آنجا که در نهایت امر میل‌ها و خواست‌های اکثریت ایجاب کند، معیاری وجود ندارد.... از نظر اسلام اینها آزادی نیست، سقوط است نه آزادی، رهایی حیوانیت و زندانی شدن انسانیت است. به تعبیر قرآن اینها خود را فراموش کرده‌اند.... چرا خود را گم کرده‌اند؟ قرآن می‌گوید چون خدا را فراموش کرده‌اند. 📚آینده انقلاب اسلامی ایران، ص 270 https://chat.whatsapp.com/KpbcPG21TzW3Pk7o3pXjRd 👈واتساپ https://twitter.com/Mortezamotahar?s=08 👈توییتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ببینید چقدر اوضاع خرابه که اینها جرأت کردند تو bbc از این حرفها بزنند 🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صدای زیبای این معلم ادبیات را گوش کنید! ، معلم اصفهانی بچه های کلاس درسش را برای درس ادبیات به بیرون از مدرسه برده است و با نوای خوشش چنان درسی به فراگیرانش داد تا عمر دارند یادشان نرود هنر چیست! ارغنون ساز فلک رهزن اهل هنر است چون از این غصه ننالیم و چرا نخروشیم! درود بیکران نثار آموزگار واقعی باد زنده باشی 😍👏👏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️☝️☝️ این انیمیشن موزیکال اربعینی کار مسلمانان انگلیس است، هنوز فارسی زیر نویس نشده است. 🌹 *خیلی خیلی زیبا و دیدنی* ☝️
https://www.instagram.com/p/CiHQecsqLD3/?igshid=MDJmNzVkMjY=