کانون طه آبپخش
کتاب دوم «قاف» است. این کتاب حجیم که به تصحیح یاسین حجازی و توسط نشر شهرستان ادب منتشر شده، بازخوانی زندگی رسول مکرم اسلام از سه متن کهن است؛ سیرت رسولالله، شرف النبی و تفسیر سورآبادی. قاف زندگانی پیامبر را از زمان تولد تا هنگامه رحلت ایشان روایت کرده است.
ویژگی اول و مهم قاف، کتابهایی است که بر اساس آن زندگانی پیامبر را بازخوانی کرده است. هر سه کتاب جزو متون کهن و متقدم هستند. یاسین حجازی با انتخاب لحظههای دراماتیک زندگی پیامبر، گرچه همه سیره پیامبر را با ریز جزییات نیاورده، اما در تمام لحظات پیامبر را دنبال کرده است و روایتی زنده و جاندار از زندگانی پیامبر پیش چشم ما گذاشته است.
ویژگی دیگر خواندن قاف، آشنایی با نثر کهن ایرانی است بدون اینکه درگیر پیچیدگیهای فنی آن شویم. آشنایی با افعال و ترکیباتی که با تمام جذابیتشان در ذهن و زبان ما جایگاهی ندارند. اما با تمام این اوصاف، قاف بوی کهنگی نمیدهد. یاسین حجازی بسیاری از زوائد غیرضروری را پاک کرده است و توانسته متنی شستهرفته، پاکیزه و در همان حال، روایی و جاندار پیش چشم مخاطب بگذارد.
ویژگی سوم شکل داستانی این اثر است. قاف، خواننده را به درون میبرد. او را درگیر اتفاقات میکند. زندگانی پیامبر را بدون انقطاع، بدون تحلیلهای تاریخی، بدون یاد کردن جزییات حدیثی و تخصصی که در اغلب کتابهای مربوط به زندگانی پیامبر (صلیالله علیه و آله) وجود دارد، روایت کرده است.
در انتهای کتاب یک اتفاق هیجان انگیز و جالب افتاده است. اینکه ما با یک فرهنگ واژگان خُرد مواجهیم. واژگان و ترکیبات دشوار، برای مخاطب امروز سادهسازی شدهاند تا او هم از زیباییهای متون کهن ایرانی باز نماند هم بتواند آنها را درک کند و با کلماتی که امروزه برایش نامأنوس است ارتباط برقرار کند.
@Fahma_KanoonTaha
کانون طه آبپخش
«همنام گلهای محمدی» به قلم حسین سیدی سومین کتابی است که در این روزهای مهم، در این روزهای نزدیک به ولادت پیامبر (صلیالله علیه و آله) باید به آن پرداخت. کتابی روان و متنی ساده و سلیس. می توان گفت اگر مخاطب «سه کاهن» اهل ادبیات و داستان باشد، و مخاطبان «قاف» را علاقهمندان به متون کهن ایرانی تشکیل دهند، «همنام گلهای محمدی» برای مخاطبانی با دایره وسیعتر نوشته شده است.
مخاطبی از سن و سال جوانی تا بزرگسالی. مخاطبینی از سطح تحصیل پایین تا بالاترین مقطع تحصیلی.
مخاطبینی با هر جنسیتی و در هر شرایط و موقعیت اجتماعی. همنام گلهای بهاری قصد نشان دادن الگو را دارد. کتاب میخواهد «اسوه حسنهای» که قرآن آن را معرفی کرده است، برای جامعه امروز بگوید. آن اسوه حسنه ای که برای جامعه ما بهترین الگوی ممکن است.
به همین جهت، کتاب چهار محور اصلی دارد. رابطه با خود، رابطه با خدا، رابطه با دیگران و رابطه با محیط زیست. تلاش نویسنده برای بیان سیره و رفتار پیامبر در سطوح مختلف و در شرایط گوناگون، با زبانی رسا، آسان و شیوا، ستودنی است.
مسأله دیگر، جنبههای تاریخی، علمی و حدیثی این کتاب است. در چنین کتابهایی، انتخاب احادیث و روایات حساسیت بالایی دارد. نویسنده کتاب نیز به سراغ منابع معتبر شیعه و سنی رفته است. آن دسته از احادیثی که موافق نظر شیعه نبوده کنار گذاشته است و کتابی که نگارش یافته است موافق نظر شیعه و عامه است.
@Fahma_KanoonTaha
کانون طه آبپخش
#معرفی_کتاب
📗 آنک آن یتیم نظر کرده، محمدرضا سرشار، به نشر
این کتاب روایتی از زندگی پیامبر(ص) از زمان تولد تا هجرت به حبشه است که با نثری تاریخی که به فارسی دری نزدیک است نگاشته شده است.
این رمان به زبانهای عربی، ترکی استانبولی و انگلیسی نیز منتشر شده است.
@Fahma_KanoonTaha
♨️ با رای نمایندگان؛
نماینده دشتستان رئیس گروه دوستی پارلمانی کشورهای روسیه و عراق شد
🔹 دکتر ابراهیم رضایی نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس گروه دوستی پارلمانی کشورهای روسیه، عراق، کویت و نیجر انتخاب شد.
🔹 گروه دوستی پارلمانی کشورهای روسیه، عراق، کویت و نیجر از مهمترین گروههای دوستی پارلمانی است. پیش از این، سیدامیرحسین قاضیزاده هاشمی ریاست این گروه دوستی را بر عهده داشت که با استعفای وی از نمایندگی مجلس و انتصاب به عنوان رئیس بنیاد شهید، مجدداً انتخابات هیات رییسه گروه دوستی برگزار شد.
🔹 در این انتخابات با رای قاطع نمایندگان، دکتر رضایی به عنوان رئیس گروه دوستی پارلمانی کشورهای روسیه، عراق، کویت و نیجر انتخاب شد.
@Fahma_KanoonTaha
کانون طه آبپخش
✨زیارت حضرت صاحب الزّمان(عج) در روز جمعه ✨السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ، السّ
✨زیارت حضرت رسول اکرم(ص) در روز شنبه
أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیک لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّک رَسُولُهُ وَ أَنَّک مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِاللَّهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّک قَدْ بَلَّغْتَ رِسَالاتِ رَبِّک وَ نَصَحْتَ لِأُمَّتِک وَ جَاهَدْتَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِالْحِکمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ أَدَّیتَ الَّذِی عَلَیک مِنَ الْحَقِّ وَ أَنَّک قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنِینَ وَ غَلُظْتَ عَلَی الْکافِرِینَ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصا حَتَّی أَتَاک الْیقِینُ فَبَلَغَ اللَّهُ بِک أَشْرَفَ مَحَلِّ الْمُکرَّمِینَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی اسْتَنْقَذَنَا بِک مِنَ الشِّرْک وَ الضَّلالِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْ صَلَوَاتِک وَ صَلَوَاتِ مَلائِکتِک وَ أَنْبِیائِک وَ الْمُرْسَلِینَ وَ عِبَادِک الصَّالِحِینَ وَ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ وَ مَنْ سَبَّحَ لَک یا رَبَّ الْعَالَمِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِک وَ رَسُولِک وَ نَبِیک وَ أَمِینِک وَ نَجِیبِک وَ حَبِیبِک وَ صَفِیک وَ صِفْوَتِک وَ خَاصَّتِک وَ خَالِصَتِک وَ خِیرَتِک مِنْ خَلْقِک وَ أَعْطِهِ الْفَضْلَ وَ الْفَضِیلَةَ وَ الْوَسِیلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الرَّفِیعَةَ وَ ابْعَثْهُ مَقَاما مَحْمُودا یغْبِطُهُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ اللَّهُمَّ إِنَّک قُلْتَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوک فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابا رَحِیما إِلَهِی فَقَدْ أَتَیتُ نَبِیک مُسْتَغْفِرا تَائِبا مِنْ ذُنُوبِی، فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اغْفِرْهَا لِی یا سَیدَنَا أَتَوَجَّهُ بِک وَ بِأَهْلِ بَیتِک إِلَی اللَّهِ تَعَالَی رَبِّک وَ رَبِّی لِیغْفِرَ لِی، آنگاه سه بار بگو إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ سپس بگو: أُصِبْنَا بِک یا حَبِیبَ قُلُوبِنَا فَمَا أَعْظَمَ الْمُصِیبَةَ بِک حَیثُ انْقَطَعَ عَنَّا الْوَحْی وَ حَیثُ فَقَدْنَاک فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ یا سَیدَنَا یا رَسُولَ اللَّهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیک وَ عَلَی آلِ بَیتِک [الطَّیبِینَ] الطَّاهِرِینَ هَذَا یوْمُ السَّبْتِ وَ هُوَ یوْمُک وَ أَنَا فِیهِ ضَیفُک وَ جَارُک فَأَضِفْنِی وَ أَجِرْنِی فَإِنَّک کرِیمٌ تُحِبُّ الضِّیافَةَ وَ مَأْمُورٌ بِالْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِی وَ أَحْسِنْ ضِیافَتِی وَ أَجِرْنَا وَ أَحْسِنْ إِجَارَتَنَا بِمَنْزِلَةِ اللَّهِ عِنْدَک وَ عِنْدَ آلِ بَیتِک وَ بِمَنْزِلَتِهِمْ عِنْدَهُ وَ بِمَا اسْتَوْدَعَکمْ مِنْ عِلْمِهِ فَإِنَّهُ أَکرَمُ الْأَکرَمِینَ السَّلامُ عَلَیک یا رَسُولَ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ السَّلامُ عَلَیک یا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِاللَّهِ السَّلامُ عَلَیک یا خِیرَةَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیک یا حَبِیبَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیک یا صِفْوَةَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیک یا أَمِینَ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّک رَسُولُ اللَّهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّک مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِاللَّهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّک قَدْ نَصَحْتَ لِأُمَّتِک وَ جَاهَدْتَ فِی سَبِیلِ رَبِّک وَ عَبَدْتَهُ حَتَّی أَتَاک الْیقِینُ فَجَزَاک اللَّهُ یا رَسُولَ اللَّهِ أَفْضَلَ مَا جَزَی نَبِیا عَنْ أُمَّتِهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَفْضَلَ مَا صَلَّیتَ عَلَی إِبْرَاهِیمَ وَ آلِ إِبْرَاهِیمَ إِنَّک حَمِیدٌ مَجِیدٌ.
@Fahma_KanoonTaha
کانون طه آبپخش
🔔 زشتى سستى و سخن چينى 🌿🌸🌿 🌸🌿 (اخلاقی، اجتماعی) وَ قَالَ(عل
🔔 غضب و ویرانی
🌿🌸🌿
🌸🌿
(اقتصادی، سیاسی)
وَ قَالَ(عليه السلام): الْحَجَرُ الْغَصِيبُ فِي الدَّارِ رَهْنٌ عَلَى خَرَابِهَا.
قال الرضي: و يروى هذا الكلام عن النبي (صلى الله عليه و آله) و لا عجب أن يشتبه الكلامان لأن مستقاهما من قليب و مفرغهما من ذنوب.
و درود خدا بر او، فرمود: سنگ غصبى در بناى خانه، مايه ويران شدن آن است.
(اين سخن از رسول خدا نقل شده است، و اينكه سخن پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و على عليه السّلام شبيه يكديگرند جاى شگفتى نيست براى اينكه هر دو از يك جا سر چشمه گرفته و در دو ظرف ريخته شده است).
💕 #نهج_البلاغه_حکمت_۲۴۰
@Fahma_KanoonTaha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
📺سخنرانی استاد عالی
✍️موضوع: بن بست
【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】
@Fahma_KanoonTaha