eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
4.1هزار دنبال‌کننده
193 عکس
41 ویدیو
6 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
0⃣2⃣📌رابطه میان فقر و بی ایمانی چیست؟ ✍ پاسخ از ظاهر برخی روایات به دست می‌آید که فقر در بی دینی انسان ها تاثیر دارد. همین نکته، گاه سبب شده تا برخی از مردم، مشکلات اقتصادی را عامل دین گریزی معرفی کنند. در این باره توجه به چند نکته ضروری است: یک. در طول تاریخ، پیروان پیامبران بیشتر از طبقه مستمندان بوده اند نه اغنیا. دو. عملاً ملازمه ای میان فقر و بی دینی نیست. چنین نیست که دینداری موجب فقر شده باشد و اگر کسی بی دین شود، فقر او از میان رود. سه. کسی که بخاطر فقر، بی دین و ایمان می‌شود، عملا شعارش این است که تا وقتی خدا به من پول می‌دهد، به او اعتقاد می ورزم. یا آنکه اگر حکومت بتواند، مشکلات اقتصادی را برطرف کند، اعتقادم به خدا را حفظ می‌کنم!! این یعنی اینکه از ابتدا او ایمان ضعیفی داشته است. چهار. کسی که دارای ایمان ضعیف است، نه تنها با فقر بلکه با رفاه، با آمدن سیل و زلزله، با از دست دادن عزیزان و ... هم می‌تواند، بی دین شود؛ چه بسیار افرادی که وقتی ثروتمند شدند، از خدا رویگردان شدند. بنابراین، کسی که دارای ایمان قوی باشد، با هیچ چیزی ایمانش را از دست نمی‌دهد. کسی هم که ایمانش ضعیف باشد، ممکن است با هر بهانه ای بی ایمان شود و فقر یکی از این عوامل است‌‌ و هیچ‌ تضمینی نیست که او اگر ثروتمند هم می‌شد، از ایمان خارج نمی‌شد. https://eitaa.com/Faryab110
1⃣2⃣📌چرا خداوند کاری به ظالمان مانند اسراییل ندارد؟ ✍ پاسخ 👈یک. بر اساس آموزه های توحیدی، هیچ چیزی خارج از ارادۀ الهی در نظام هستی تحقق نمی یابد؛ چراکه در غیر این صورت، ربوبیت تکوینی الهی محدود و ناقص شده و چنین چیزی با کامل مطلق بودن او ناسازگار خواهد بود. 👈دو. سنت الهی آن است که خداوند متعال دنیا را بر اساس نظام اسباب و مسببات پیش می برد. ازاین رو، انسان ها نیز باید از طریق اسباب کار خود را پیش ببرند، هرچند باید معتقد باشند که با ارادۀ الهی است که سبب، سببیت دارد. برای نمونه، اگر کسی احساس تشنگی کرد، خداوند متعال برای رفع این تشنگی، آب را آفریده، تا فرد به جای آنکه بنشیند و دعا کند که خدایا تشنگی ام را برطرف کن، به سوی آب رفته و با نوشیدن آب، تشنگی اش را برطرف سازد. 👈سه. اگر خداوند خودش به جای اسباب وارد صحنۀ دنیا شود، سنگ روی سنگ بند نمی شود و این عالم نظم تکوینی خود را از دست می دهد. 👈چهار. خداوند متعال به انسان ها قدرت و اختیار داده تا بتوانند به بالاترین مرتبه انسانیت یا پایین ترین مرتبۀ حیوانیت برسند. چنین نیست که اگر کسی خواست با وحشی گری، از مرتبه حیوانیت نیز پایین تر برود، خداوند مانع او شود، زیرا با مختاربودن انسان ناسازگار است. 👈 پنج. بنابراین اساساً سنت خداوند متعال این نیست که خود به طور مستقیم در این دنیا داد مظلوم را از ظالم بگیرید، او به جای آنکه خود مستقیماً وارد صحنه شود که عملاً منجر به بی نظمی عالم می شود، اسباب مقابله با ظلم را قرار داده است و تأکید کرده که انسان ها خود باید بخواهند با ظلم مبارزه کنند و اینگونه ظلم را برطرف سازند. إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ‏؛ خداوند سرنوشت هيچ قوم (و ملّتى) را تغيير نمى‏دهد مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند.(رعد: 11) 👈شش. از آنچه گذشت و مبتنی بر مسئلۀ نظام اسباب و مسببات باید گفت که خداوند متعال، همانطور که به ظالمان قدرت و اختیار ظلم کردن را داده، به ظلم ستیزان نیز قدرت و اختیار مقابله با ظلم را داده است. اگر انسان های مدعی ظلم ستیزی، خود برای مقابله با ظالم برنخیزند، نمی توانند به خدا اعتراض کنند که چرا با ظالمان برخورد نمی کنی. دقیقاً مانند فرد تشنه که برای برداشتن آب برنمی خیزد، و از خدا می خواهد که او تشنگی اش را برطرف سازد. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال شبهه ای درباره بهشت. یک ششم کتاب‌های ادیان الهی وصف بهشت و جهنم و معاد است و در این یک ششم چیزی جز عذابهای وحشیانه جهنم و لذتهای احمقانه به چشم نمی خورد...! و یکی از دلایل بوجود آمدن بهشت اینه که اکثریت مردم دنیا را آدمهای سطح پایین و کم هوش تشکیل میدن. آدمهایی که خوردن و خوابیدن و سکس را بهترین لذات دنیا می‌بینند. یا اینکه بهشت سوای آن چیزی باشد اینها تعریف میکنند و فرضیه دوم اینکه آنجا وجود ما اینچنین که در این دنیا هستیم نخواهد بود. اراجیفی که قرنهاست دین فروشان برای چند صباحی که زنده هستند بتوانند راحت و بی دردسر و بی زحمت زندگی کنند به خورد انسانها داده اند. پاسخ چیست؟ تا فرداشب ...
هدایت شده از ارسال
🌺🍃🌺🌹🍃🌹 خجسته میلاد با سعادت یازدهمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام مبارکباد 🌺🍃🌺🍃🌺
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال شبهه ای درباره بهشت. یک ششم کتاب‌های ادیان الهی وصف بهشت و جهنم و معاد است و در این
2⃣2⃣📌آیا بهشت جایگاه انسانهای شهوت ران است؟ 👌 توضیح سوال: از برخی آیات قرآن دانسته می‌شود که روابط نامشروع در بهشت بسیار وجود دارد. ✍ پاسخ 👈یک. همانطور که اصل وجود بهشت و جهنم را از قرآن شناختیم، پس باید کیفیت بهشت را نیز از قرآن به دست آوریم، نه آنکه خودمان بر اساس ذهنیاتمان آن را شناخته و درباره اش داوری کنیم. 👈دو. بهشت غرق در انواع نعمتهاست و هیچگونه عذابی در آن نیست. 👈سه. بر اساس اعتقاد به معاد جسمانی، انسان هم نیازهای جسمانی دارد و هم نیازهای معنوی و روحی. 👈چهار. برخی نعمتهای بهشت، پاسخ به نیازهای جسمانی انسان و برخی دیگر از نعمتهای بهشت، پاسخ به نیازهای روحی انسان است. اگر در بهشت، نعمتهای مادی در کار نباشد، بهشتیان در عذاب خواهند بود، حال آنکه بهشت، برای پاداش بهشتیان است نه عذاب. 👈پنج. بهشت جای متقیان است و برای انسان متقی نعمتهای معنوی بسیار باارزش تر از نعمتهای مادی است؛ ازاین رو است که به تصریح قرآن کریم، بالاترین نعمتهای بهشتی، آن است که خدا از انسان راضی و انسان از خدا راضی باشد. 👈شش. انسان متقی در حالیکه امکان استفاده از نعمتهای مادی برای او فراهم است، ولی چنین نیست که نعمتهای معنوی مانند همنشینی با پیامبران و امامان علیهم السلام را فدای نعمتهای مادی کند و چنان به نعمتهای مادی مشغول شود که از نعمتهای معنوی غافل گردد. 👈هشت. بنابراین بر خلاف تصور شبهه کننده، بهشت جای انسان های هوسران و شهوتران و نعمتهای آنجا هم برای هوسرانی و شهوترانی نیست. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب، یک پرسش بر اساس ظاهر برخی روایات، گویا درباره امامت امام حسن عسکری علیه السلام، برای خداوند بدا و تغییر نظر حاصل شده است. بدین معنا که قرار بوده برادر بزرگتر امام عسکری، یعنی سیدمحمد، امام باشد، ولی ایشان وفات کرد. بدا لله فی ابی محمد بعد ابی جعفر(علیه السلام) مالم یکن یعرف له کما بدا له فی موسی بعد مضی اسماعیل. معنای حقیقی این قبیل روایات چیست؟ تا فرداشب...
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب، یک پرسش بر اساس ظاهر برخی روایات، گویا درباره امامت امام حسن عسکری علیه السلام، برای خداوند
3⃣2⃣📌 آیا عقیده‌ی خدا درباره امامت امام یازدهم تغییر یافت؟ 👈یک. اعتقاد به «بدا» یکی از اعتقادات راستین شیعه است. 👈دو. «بدا» به معنای روشن شدن است. 👈سه. اهل سنت، شدیداً در این باره، عقیده‌ی شیعه را باطل دانسته‌اند، چرا که تفسیری نادرست از این عقیده داشته‌اند. 👈چهار. هر تفسیری از «بدا» که مستلزم نسبت جهل به خدا باشد، مردود است. بنابراین «بدا» به معنای «روشن شدن امری برای خدا» نیست. 👈پنج. تفسیر صحیح از «بدا» همان «روشن ساختن» امری پنهان برای مردم از سوی خدا است. بدین معنا که چون شیعیان انتظار داشتند که پسر بزرگتر به عنوان امام معرفی شود، درباره امام عسکری علیه السلام، با وفات فرزند بزرگ امام هادی _ یعنی سیدمحمد _، خداوند برای مردم این حقیقت را روشن ساخت که امام راستین، سیدمحمد نبوده، بلکه امام عسکری بوده است. 👈شش. بنابراین، برای خدا تغییر عقیده رخ نداد، بلکه خداوند، اعتقاد حقیقی و صحیح را برای مردم روشن و آشکار ساخت. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب، یک سوال معنای دقیق «لا اکراه فی الدین» چیست؟ آیا می‌توان بر اساس این آیه، از حجاب قانونی و اجباری سخن گفت؟
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب، یک سوال معنای دقیق «لا اکراه فی الدین» چیست؟ آیا می‌توان بر اساس این آیه، از حجاب قانونی و
4⃣2⃣📌با وجود «لا اکراه فی الدین»، اصرار بر حجاب قانونی چه معنایی دارد؟ 👈یک. گاه موضوع بحثمان، الزام یک عقیده بر قلب است، در اینجا می‌گوییم، هیچ عقیده‌ای را نمی‌توان بر کسی الزام کرد. لااکراه فی الدین، مربوط به اینجاست. خواه آن عقیده، مربوط به یک عقیده کلی مثل اصل دین باشد یا یک عقیده جزیی، مثل حجاب. 👈دو. گاه موضوع بحثمان، الزام بر رفتار است، خواه قلب آن را بپذیرد یا نپذیرد. الزامات رفتاری، منشأ قانونی دارند. در اینجا اگر رفتار خاصی، قانونی شد، رعایت آن بر همگان، چه موافقان و‌ چه مخالفان، لازم است. مانند قوانین راهنمایی و رانندگی و سایر قوانین اجتماعی. 👈سه. قوانین اجتماعی گاه منشأ وحیانی و الهی دارند و گاه فقط قراداد اجتماعی است. روشن است که اگر یک قانون، منشأ الهی داشته باشد، اعتبار دوچندانی پیدا می‌کند. 👈چهار. حجاب، یک قانون اجتماعی است که منشأ الهی دارد. افراد در پذیرش قلبی این قانون الهی، آزادند و نمی‌توان آنها را وادار به پذیرش قلبی این امر الهی کرد، ولی از آنجا که این قانون الهی، تبدیل به قانون اجتماعی شده، ازاین‌رو، نمیتوان به بهانه «لااکراه فی الدین» از رعایت آن شانه خالی کرد، چنانکه نمی‌توان از قوانین راهنمایی و رانندگی به بهانه «لااکراه‌ فی الدین» از آنها سرپیچی کرد. https://eitaa.com/Faryab110
📌سوالی برای اندیشیدن در روایات به زیارت چند امام خاص، توصیه اکید شده است: امیرالمومنین، امام حسین، امام کاظم و امام رضا علیهم السلام. همچنین حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها. دلیل این همه تاکید بر زیارت خاص این بزرگواران چیست؟
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌سوالی برای اندیشیدن در روایات به زیارت چند امام خاص، توصیه اکید شده است: امیرالمومنین، امام حسین،
5⃣2⃣📌چرا زیارت برخی امامان بیشتر از سایرین مورد تأکید قرار گرفته است؟ 👈یک. گاهی تصور می‌شود که هر امامی که تاکید بیشتری بر زیارت ایشان است، نشان از افضلیت و برتری او بر دیگران است. این تصور نادرست است، چراکه امام علی علیه السلام برتر از دیگر امامان است، حال آنکه بیشترین روایات درباره امام حسین علیه‌السلام است و البته در روایتی نیز، فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام بیشتر از زیارت امام حسین علیه‌السلام معرفی شده است. 👈دو. در این میان، تاکید فراوان بر زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها نیز در خور توجه و تامل است، در حالیکه مقام امامان معصوم علیهم السلام از ایشان بالاتر است. 👈سه. به نظر می‌رسد در تحلیل این مسأله می‌توان به سه نکته مهم توجه کرد. الف. شیعه به عنوان مذهبی که اسلام حقیقی به شمار می‌رود، همواره در اقلیت بوده و بقای آن نیاز به تدابیر صحیح اجتماعی داشت. ب. یکی از آن تدابیر، ایجاد پایگاه های مردمی در نقاطی بود که می‌توانست به بقای تشیع کمک کند. ج. توصیه اکید به زیارت این بزرگواران می‌توانست منجر به شیعی شدن مناطق یادشده، حفظ و گسترش تشیع از حجاز به عراق و ایران و نیز تأسیس حوزه های علمیه جهت تربیت نیرو جهت انتشار این مکتب به نقاط مختلف شده است. بنابراین، این تاکیدها را می‌توان در این راستا تحلیل کرد. شایان ذکر است که تحلیل یادشده در کنار سایر تحلیل ها، می‌تواند مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد و با یافتن شواهد و قراین متعدد تاریخی و روایی تقویت گردد. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال آیا در حکومت مهدوی، همگان بر دین اسلام هستند؟ آیا کسی حق دارد، دینی جز اسلام را بپذیرد؟ این سوال از جانب اعضای کانال مطرح شده است
6⃣2⃣📌آیا در حکومت مهدوی، همگان بر دین اسلام هستند؟ یک. آنچه قطعی است، برپایی حکومت مهدوی بر مبنای قوانین دین اسلام است. دو. در هیچ یک از قوانین دین اسلام، الزام بر مسلمان بودن وجود ندارد، و کسی را نمیتوان وادار به پذیرش عقیده ی خاصی کرد. سه. طبیعی است که وقتی کسی با ندای عدالت خواهی، دنیای پر از ظلم را آکنده از عدل کند و حکومتش را بر مبنای تعالیم دین اسلام در جامعه پایه ریزی کند، و مردم دستاوردهای مادی و معنوی آن را ببینند، اشتیاقشان برای گرویدن به این دین مضاعف می‌گردد. چهار. بر این اساس، یقیناً اغلب مردم در آن دوران طلایی زندگی بشر، مسلمان خواهند بود و دین اسلام بر تمام ادیان چیره خواهد شد، چنان‌که خداوند متعال فرمود: هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺩﻳﻦ ﺣﻖ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﺗﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﺍﺩﻳﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﻛﻨﺪ ، ﻭ ﻛﺎﻓﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ [ ﺑﺮ ﻭﻗﻮﻉ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ] ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺎﺷﺪ .(فتح، ٢٨) پنج. حاصل آنکه، اغلب مردم در آن دوران مسلمان هستند، در عین حال، اگر کسی خواست بر دین دیگری باشد، نمیتوان او را وادار به پذیرش اسلام کرد. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب، یک سوال 👈در بعضی از واجبات بلوغ شرط است. حالا سوال اینه این شرط را در حضرات معصومینی که در سن کودکی به پیامبری یا امامت رسیده اند چطور ثابت می کنید؟ تا فرداشب...
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب، یک سوال 👈در بعضی از واجبات بلوغ شرط است. حالا سوال اینه این شرط را در حضرات معصومینی که
7⃣2⃣📌 احراز شرط بلوغ در امامانی که در کودکی امام شدند، چگونه است؟ یک. بلوغ جنسی مشروط به سن خاصی نیست. چنین نیست که همه افراد در سن خاصی بالغ شوند. دو. وقتی کسی بلوغ عقلی داشته باشد، امور خاصی بر او واجب می‌شوند، هرچند به بلوغ جنسی نرسیده باشد، چنانکه بر افراد ممیز هم اموری که به عقل آنها می‌رسد واجب است. سه‌. پیامبر یا امامانی که در سن کودکی به نبوت یا امامت رسیده اند، یقیناً در اوج کمال عقلی هستند، همچنین، از آنجا که وظیفه هدایت و رهبری معنوی و اخلاقی جامعه را بر عهده دارند، روشن می‌گردد که انجام این واجبات بر آنها واجب است و آنها بیش از سایرین مقید به انجام امور دینی هستند، خواه با بلوغ جنسی یا بدون آن. (یادآوری: امام زمان علیه السلام در پنج سالگی بر پدر خود نماز میت خواند) چهار. ممکن است گفته شود که بنا بر آنچه گفتیم، بر هر فردی که قوه ی عاقله ی بالایی دارد، قبل از بلوغ جنسی هم این واجبات، باید واجب باشند. پاسخ آن است که خداوند متعال و حکیم، برای تسهیل بر بندگان، احکام شرعی را به طور یکسان واجب ساخته است و برای افراد خاص، حکم خاصی وضع نکرده است. برای نمونه، شهادت دو شاهد زن به اندازه شهادت یک شاهد مرد برای قاضی اعتبار دارد، هرچند ممکن است زنی باشد که قوه ی عاقله اش بیش از بسیاری از مردان، کار کند. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال منظور از اینکه امام زمان علیه السلام دین جدید می آورند، چیست؟ تا فرداشب ... دعا برای مردم غزه فراموش نشود
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال منظور از اینکه امام زمان علیه السلام دین جدید می آورند، چیست؟ تا فرداشب ... دعا بر
8⃣2⃣‌📌 آیا امام زمان علیه‌السلام دین جدیدی ارایه می‌کند؟ 👈یک. امام باقر علیه السلام فرمود: «یقوم القائم بامر جدید و کتاب جدید و قضاء جدید...»؛ «امام قائم که قیام کند، امری نو و کتابی نو و قضاوتی نو خواهد داشت». (الغیبه نعمانی، ص۲۳۳) 👈دو. بر پایه روایت فوق و دیگر روایات، امام زمان علیه السلام دین جدید، کتاب جدید و سبک قضاوت جدیدی خواهند آورد. 👈سه. روشن است که اسلام دین خاتم است و دینی پس از آن نخواهد آمد. 👈چهار. در آخر الزمان، بدعتهای فراوانی در دین در دنیای اسلام به وجود می‌آید. در این میان، اختلافات در برداشت از دین نیز در نوع خود، قابل توجه خواهد بود. 👈پنج. قرآن کریم هم به تحریفات معنوی فراوانی مبتلا خواهد شد که نمونه‌هایی گسترده از آن در دنیای اسلام، در حال حاضر نیز قابل مشاهده است؛ چنانکه فرقه های مختلف اسلامی برداشتهای گوناگونی از آن ارایه و آن را به سود خود تفسیر می‌کنند. 👈شش. وقتی امام معصوم ظهور می‌کند و احکام حقیقی اسلام و برداشت صحیح از قرآن را ارایه می‌فرماید، فاصله میان اسلامی که ایشان ارایه می‌فرماید با اسلامی که میان مسلمانان دنیا رایج بوده، چنان زیاد است که گویی دینی جدید و قرآنی نو آمده است. 👈هفت. ناگفته پیداست که این مسأله را باید در مقیاس جهان اسلام تحلیل کرد. ازاین‌رو منافاتی ندارد که در همان دوران آخر الزمان، مکتبی از مکاتب اسلامی از بدعتها و انحرافات مصون باشد یا آنکه کمترین بدعتها را به خود دیده باشد و در نتیجه فاصله میان اسلام ارایه شده از سوی امام زمان علیه السلام با اسلام موجود در آن مکتب، اندک باشد. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال قرآن: مرد حق کتک زدن همسرش را دارد!!! آیا چنین چیزی با کرامت زن، سازگار است؟؟ تا فرداشب... دعا برای مردم غزه فراموش نشود
📌سلام و عرض ادب خدمت همراهان گرامی. 👈پذیرای شبهات و پرسش‌های اعتقادی شما عزیزان در پی وی هستم. برخی از این پرسش‌ها در کانال و برخی نیز در پی وی پاسخ داده می‌شود. 🌹🌹
9⃣2⃣📌آیا جواز زدن زن در دین اسلام با کرامت زن سازگار است؟ 👈در آیه ۳۴ سوره نساء، از جواز زدن زن از سوی شوهر پرده برداشته شده است. در این باره، توجه به چند نکته ضروری است: یک. از نظر اسلام، با توجه به ویژگی های مرد و زن، مرد به عنوان مدیر خانه معرفی شده است. دو. اصل مجازات فرد خاطی یک اصل عقلایی در تمام دنیاست. سه. در اسلام، زدن زن با شرایط و هدفی خاص تجویز شده که توجه به این شرایط و هدف، پرده از حکمت صحیح این کار برمی‌دارد. شرایط: الف. زن حقوق همسری را ادا نکرده باشد، ب. در این وضعیت، مرد به عنوان مدیر خانه، برای حل این مشکل، که می‌تواند به گناه یا خیانت کشیده شود، باید چند گام بردارد: موعظه، ترک خوابگاه و در مرحله آخر، زدن. ج. زدن، اولا باید ملایم باشد، به گونه‌ای که اثری از آن روی بدن پیدا نباشد، ثانیاً به قصد یادآوری و مطیع ساختن زن نسبت به حقوق همسری باشد. چهار. بر این اساس، زن در این شرایط، خاطی و خلافکار به شمار می‌رود. در این صورت، به جای آنکه، مرد از زن در دادگاه شکایت کند که خود موجب فاش شدن مسایل خصوصی خانواده و بروز مشکلات جدی تری می‌شود، قرآن کریم، در وهله نخست، از مرد که مدیر خانواده است، می‌خواهد با سه راهکاریادشده این مسأله را حل و فصل کند، ضمن آنکه زدن زن، پیش از انجام دو گام اول، به هیچ وجه جایز نیست. پنج. زن از طریق بندکی خدا که یکی از مصادیق مهم آن، رعایت حقوق همسری است، کرامت اصیل خود را پیدا می‌کند و راهکارهای سه گانه برای توجه دادن به همین مسأله است. 👌روشن است که راهکار قرآن، بسیار حکیمانه و روشن‌فکرانه است. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال اگر مردی، اقدام به قتل یک زن کند، وقتی قاتل اعدام میشود که اولیای دم، نصف دیه مرد را پرداخت کنند. چنین حکمی، چگونه با عدالت الهی سازگار است؟ تا فرداشب ... دعا برای مردم غزه فراموش نشود
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال اگر مردی، اقدام به قتل یک زن کند، وقتی قاتل اعدام میشود که اولیای دم، نصف دیه مرد را
0⃣3⃣📌دیه زن، نصف دیه مرد است. آیا این حکم با عدالت سازگار است؟ یک. عدالت به معنای مساوات و برابری نیست، بلکه به معنای آن است که هر چیزی سر جای خود قرار گیرد، بر همین اساس است که خداوند با همه به مساوات برخورد نمی‌کند. نیکوکار را پاداش و بدکار را عذاب می‌دهد. همچنین تمام احکام جزایی و حقوقی اسلام بر پایه عدالت وضع شده است. دو. اسلام برای رساندن انسان به سعادت حقیقی، برنامه ای جامع دارد. در این برنامه، هر چیزی سر جای خود قرار دارد. جایگاه مرد و زن در این برنامه مشخص است و به تناسب این جایگاه مسوولیت ها و حقوق نیز تعیین شده است. سه. مطابق با این برنامه که از سوی خداوند فرستاده شده، نان آوری به عهده مرد گذاشته شده و زن در این باره، هیچ وظیفه و مسوولیتی ندارد. چهار. بر همین اساس، سهم مرد و زن، و نیز خواهر و برادر از ارث متفاوت است؛ چراکه مسوولیت آنها با یکدیگر فرق دارد. پنج. به همین قاعده، و با توجه به جایگاه مرد و زن، اگر مقتول مرد باشد یا زن، دیه نیز متفاوت خواهد شد و دیه مرد دو برابر دیه زن خواهد بود. با توجه به آنچه گذشت، اگر مردی، زنی را بکشد، طبیعی است که باید نصف دیه مرد پرداخت گردد تا بتوان او را اعدام کرد. شش. گفتنی است نصف بودن دیه زن نسبت به دیه مرد، مربوط به مسأله قتل است و شامل هر جراحتی نمی‌شود. https://eitaa.com/Faryab110
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
0⃣3⃣📌دیه زن، نصف دیه مرد است. آیا این حکم با عدالت سازگار است؟ یک. عدالت به معنای مساوات و برابری ن
📌هر شب یک سوال امروزه شرایط جامعه بسیار تغییر کرده. زنان سرپرست خانوار فراوانی داریم. اگر صرف نان آوری، موجب تعلق دیه بیشتری می‌شود، آیا درباره این قبیل زنان نیز نباید دیه ای همچون دیه مردان درنظر گرفته شود؟
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال امروزه شرایط جامعه بسیار تغییر کرده. زنان سرپرست خانوار فراوانی داریم. اگر صرف نان آ
با سلام خدمت همراهان گرامی با عرض پوزش و شرمندگی بسیار فراوان، از آنجا که این سوال نیازمند بررسی بیشتری بود، نتوانستم امروز انجام وظیفه کنم و پاسخ را بفرستم. ان شاءالله فردا قبل از ظهر پاسخگو خواهم بود. دعا برای مردم غزه فراموش نشود. 🌹🌹