eitaa logo
کانال کنفرانس های ابرگروه فدائیان امام خامنه ای عزیز
446 دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
317 فایل
🌹 امام خامنه ای عزیز: چیزی که قدرتمندترین آدم تاریخ (امیرالمومنین علیه السلام ) را آن گونه مظلوم کرد ، نبود #تحلیل_سیاسی در مردم بود والّا همه ی مردم بی دین نبودن، تحلیل سیاسی نداشتند. #تحلیل_سیاسی #رشد_سیاسی_جامعه #بصیرت_افزایی_کنیم
مشاهده در ایتا
دانلود
3. اعتقاد به عدم دخالت در سياست‏ انجمن معتقد به عدم دخالت در سياست بود. در تبصره دوم اساسنامه اين انجمن تأكيد شده بود كه انجمن به هيچ وجه در امور سياسى مداخله نخواهد داشت و نيز مسئوليت هر نوع دخالتى را كه در زمينه‏هاى سياسى از طرف افراد منتسب به انجمن صورت گيرد، برعهده نخواهد داشت اين مسئله بعدها باعث چالش اعضاى انجمن با نيروهاى انقلابى در جريان مبارزات بر عليه رژيم ستمشاهى شد. 43
انجمن براى توجيه سكوت و كنار گذاردن مبارزه عملى به بحث تقيه نيز استناد مى‏نمود. در حالى كه حضرت امام فرمودند: «تقيه براى حفظ اسلام و مذهب بود كه اگر تقيه نمى‏كردند مذهب را باقى نمى‏گذاشتند. تقيه مربوط به فروع دين است اما وقتى اصول اسلام، حيثيت اسلام، در خطر است، جاى تقيه و سكوت نيست». 44
4. تمركز بر مرجعيت به جاى ولايت‏فقيه‏ انجمن مدعى آن است كه به ولايت‏فقيه معتقد مى‏باشد ليكن ولايت‏فقيه مورد تأييد انجمن در حقيقت همان ولايت عامه مراجع است يعنى همه مجتهدان‏ ولايت دارند و اينكه اعلم در ميان آنان وظيفه‏اش نظارت بر جريان امور است بر اين اساس ولايت‏فقيه در ديدگاه اين انجمن به معناى ولايت عامه مراجع مى‏باشد. 45
در حالى كه حضرت امام مبارزه خود را با اساس رژيم استوار نموده بود، انجمن حجتيه نه تنها با امام همراه نشد كه عملًا در مسيرى حركت كرد كه مورد رضايت و حمايت طاغوت قرار گرفت. حضرت امام مى‏فرمود: «ما مكلفيم در امور سياسى دخالت كنيم و مكلفيم همان‏طور كه پيغمبر مى‏كرد 46
5. دشمن‏شناسى ناقص انجمن‏ انجمن در تشخيص دشمن و دشمن‏شناسى دچار انحراف و اشتباه بود زيرا پيش از انقلاب اسلامى بجاى اينكه مبارزه خود را معطوف به مبارزه با رژيم ستمشاهى و استعمار نمايد، مبارزه با بهائيت را در اولويت خويش قرار داد. يكى ديگر از اهداف انجمن، مسئله اهل تسنن بود، آن‏ها براى ايجاد دافعه نسبت به آنان برنامه‏ريزى مى‏كردند. 47
از آنجا كه انجمن، سياست را نفى مى‏كرد با اين ويژگى بهائيت درگير نشد و فقط از پايگاه ايدئولوژيك به نقادى آن مى‏پرداخت به همين دليل هنگامى كه با هويدا نخست‏وزير معدوم شاه، دكتر ايادى، دكتر ثابتى، يا يزدانى‏ها و غيره كه از مسئولان و متنفذان حكومت استبداد بودند برخورد مى‏كرد، با وجودى كه آن‏ها بهائى بودند، انجمن باز هم به ديده بى‏تفاوتى به آنان مى‏نگريست زيرا درگيرى با آنان اگر چه بهائى بودند جنبه سياسى پيدا مى‏كرد. 48
انجمن حجتيه قبل از انقلاب اسلامى‏ مبارزه با بهائيت فلسفه وجودى انجمن را شكل مى‏داد، اين مبارزه تنها در بعد فكرى انجام مى‏گرفت و انجمن وارد فاز سياسى واقتصادى نمى‏شد، در حالى كه بهائيت يك پديده كاملًا سياسى بود و متقابلًا يكى از راه‏هاى مبارزه با آن، برخورد سياسى بود 49
انجمنى‏ها نه تنها در مبارزه امام با رژيم شاه شركت نكردند كه با آن مخالف بودند و مخالفت‏ها و موضع‏گيرى‏هاى انجمن در مقابل نهضت امام به‏طور عمده‏ناشى از همان جوهره فكرى‏شان بود يعنى در زمان غيبت امام‏عصر (عجل‏الله فرجه‏الشريف) ورود به عرصه سياست را اشتباه و موجب لطمه به دين مى‏دانستند و معتقد بودند كه فقط معصوم مى‏تواند وارد اين عرصه شود. بنابراين آن‏ها به‏طور مبنايى با شيوه مبارزاتى امام مشكل داشتند 50
انجمن به دليل مواضع غيرسياسى خود نه تنها مورد مخالفت رژيم نبود كه براساس برخى مدارك و شواهد، رژيم از آن ابراز رضايت هم مى‏نمود. در گزارش يكى از منابع ساواك در مورد انجمن چنين آمده است «اين انجمن يك سازمان سياسى نيست و دولت نيز آن را تأييد نموده و شاهنشاه آريا مهر هم از تشكيل آن ابراز رضايت فرموده‏اند و دليل اين حمايت هم به خوبى روشن است‏ 51
چون چنين تفكراتى موجب مى‏شد كه ذهن بسيارى از جوانان و افراد متدين بجاى معطوف شدن به مبارزه با رژيم به مبارزه با بهائيت متمركز شود و در عمل عده‏اى از مبارزين ‏از صحنه مبارزه خارج شوند. از طرفى اجازه فعاليت اين انجمن و صدور مجوز براى فعاليت اين انجمن توسط ساواك در شرايطى كه با گروه‏هاى اسلامى و فعاليت‏هاى مذهبى به شدت مخالفت مى‏شد به خوبى گوياى بى‏خطر بودن فعاليت اين انجمن براى رژيم مىباشد. در جريان قيام پانزده خرداد 42 در حالى كه امت مسلمان ايران به رهبرى امام مبارزه جدى خود را با رژيم فاسد شاه آغاز كرده بودند رهبر انجمن حجتيه، امام را مسئول خون‏هاى ريخته شده دانستند. و با تعبيرهاى تندى حركت اسلامى را محكوم نمود. جالب اين كه شاه هم همين سؤال را مطرح نمود كه اين خون‏هاى ريخته شده به گردن كيست؟ بدين‏ترتيب انجمن حجتيه در قيام 15 خرداد در كنار استعمار و شاه قرار گرفت و هم‏صدا با حزب توده، بهائيت و جبهه ملى اين قيام را محكوم كرد. 52
با توجه به همين تفكر با روند انقلاب به مخالفت برخاستند و در جريان مخالف حركت رهبرى انقلاب حركت مى‏كردند. به‏طور مثال، در نيمه شعبان سال 1357 حضرت امام فرمان دادند كه: «اكنون لازم است در اين اعيادى كه در سلطنت اين دودمان ستمگر براى ما عزا شده است بدون هيچ‏گونه تشريفات كه نشانگر عيد و شادمانى باشد، در تمام ايران، در مراكز عمومى مثلًا مسجد بزرگ، اجتماعات عظيم برپا كند و گويندگان شجاع و محترم مصائب وارده بر ملت را به ‏گوش شنوندگان برسانند. در حالى كه رژيم ستم‏شاهى براى مقابله با فرمان امام كوشش‏هاى فراوانى براى برگزارى جشن‏هاى نيمه شعبان مبذول مى‏داشت، انجمن حجتيه هم همراه با رژيم فرمان امام ايستاد و در تهران و شهرستان‏ها جشن‏هاى دلخواه خود را برگزار كرد. 53
با اوج‏گيرى حركت اسلامى در سال‏هاى 56- 57 انجمن در يك بن‏بست قرار گرفت و برخى از نيروهاى درون انجمن نيز انجمن را براى پيوستن به نهضت اسلامى زير فشار قرار دادند. اما انجمن حتى بيانيه‏اى هم در پشتيبانى از تظاهرات انقلابى صادر نكرد و به سبب همراه نشدن با حركت مردم، انجمن با يك فروپاشى تشكيلاتى مواجه گرديد، چون بخشى از بدنه انجمن به انقلاب پيوست. انجمن حجتيه پس از پيروزى انقلاب اسلامى‏; به‏ دنبال پيروزى انقلاب اسلامى كه به نوعى پيروزى مذهبى‏هاى سياسى بود. انجمن به موضع انفعال افتاد و وادار به عقب‏نشينى شد و چاره‏اى جز اين كه با يك تغيير موضع تاكتيكى دوباره بتواند عرض اندام كند، نديد و از طرفى از درون تحت فشار بود كه مواضع خودش را تغيير دهد و با انقلاب اسلامى هماهنگ شود. 54