eitaa logo
کانال کنفرانس های ابرگروه فدائیان امام خامنه ای عزیز
447 دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
317 فایل
🌹 امام خامنه ای عزیز: چیزی که قدرتمندترین آدم تاریخ (امیرالمومنین علیه السلام ) را آن گونه مظلوم کرد ، نبود #تحلیل_سیاسی در مردم بود والّا همه ی مردم بی دین نبودن، تحلیل سیاسی نداشتند. #تحلیل_سیاسی #رشد_سیاسی_جامعه #بصیرت_افزایی_کنیم
مشاهده در ایتا
دانلود
انجمن حجتيه قبل از انقلاب اسلامى‏ مبارزه با بهائيت فلسفه وجودى انجمن را شكل مى‏داد، اين مبارزه تنها در بعد فكرى انجام مى‏گرفت و انجمن وارد فاز سياسى واقتصادى نمى‏شد، در حالى كه بهائيت يك پديده كاملًا سياسى بود و متقابلًا يكى از راه‏هاى مبارزه با آن، برخورد سياسى بود 49
انجمنى‏ها نه تنها در مبارزه امام با رژيم شاه شركت نكردند كه با آن مخالف بودند و مخالفت‏ها و موضع‏گيرى‏هاى انجمن در مقابل نهضت امام به‏طور عمده‏ناشى از همان جوهره فكرى‏شان بود يعنى در زمان غيبت امام‏عصر (عجل‏الله فرجه‏الشريف) ورود به عرصه سياست را اشتباه و موجب لطمه به دين مى‏دانستند و معتقد بودند كه فقط معصوم مى‏تواند وارد اين عرصه شود. بنابراين آن‏ها به‏طور مبنايى با شيوه مبارزاتى امام مشكل داشتند 50
انجمن به دليل مواضع غيرسياسى خود نه تنها مورد مخالفت رژيم نبود كه براساس برخى مدارك و شواهد، رژيم از آن ابراز رضايت هم مى‏نمود. در گزارش يكى از منابع ساواك در مورد انجمن چنين آمده است «اين انجمن يك سازمان سياسى نيست و دولت نيز آن را تأييد نموده و شاهنشاه آريا مهر هم از تشكيل آن ابراز رضايت فرموده‏اند و دليل اين حمايت هم به خوبى روشن است‏ 51
چون چنين تفكراتى موجب مى‏شد كه ذهن بسيارى از جوانان و افراد متدين بجاى معطوف شدن به مبارزه با رژيم به مبارزه با بهائيت متمركز شود و در عمل عده‏اى از مبارزين ‏از صحنه مبارزه خارج شوند. از طرفى اجازه فعاليت اين انجمن و صدور مجوز براى فعاليت اين انجمن توسط ساواك در شرايطى كه با گروه‏هاى اسلامى و فعاليت‏هاى مذهبى به شدت مخالفت مى‏شد به خوبى گوياى بى‏خطر بودن فعاليت اين انجمن براى رژيم مىباشد. در جريان قيام پانزده خرداد 42 در حالى كه امت مسلمان ايران به رهبرى امام مبارزه جدى خود را با رژيم فاسد شاه آغاز كرده بودند رهبر انجمن حجتيه، امام را مسئول خون‏هاى ريخته شده دانستند. و با تعبيرهاى تندى حركت اسلامى را محكوم نمود. جالب اين كه شاه هم همين سؤال را مطرح نمود كه اين خون‏هاى ريخته شده به گردن كيست؟ بدين‏ترتيب انجمن حجتيه در قيام 15 خرداد در كنار استعمار و شاه قرار گرفت و هم‏صدا با حزب توده، بهائيت و جبهه ملى اين قيام را محكوم كرد. 52
با توجه به همين تفكر با روند انقلاب به مخالفت برخاستند و در جريان مخالف حركت رهبرى انقلاب حركت مى‏كردند. به‏طور مثال، در نيمه شعبان سال 1357 حضرت امام فرمان دادند كه: «اكنون لازم است در اين اعيادى كه در سلطنت اين دودمان ستمگر براى ما عزا شده است بدون هيچ‏گونه تشريفات كه نشانگر عيد و شادمانى باشد، در تمام ايران، در مراكز عمومى مثلًا مسجد بزرگ، اجتماعات عظيم برپا كند و گويندگان شجاع و محترم مصائب وارده بر ملت را به ‏گوش شنوندگان برسانند. در حالى كه رژيم ستم‏شاهى براى مقابله با فرمان امام كوشش‏هاى فراوانى براى برگزارى جشن‏هاى نيمه شعبان مبذول مى‏داشت، انجمن حجتيه هم همراه با رژيم فرمان امام ايستاد و در تهران و شهرستان‏ها جشن‏هاى دلخواه خود را برگزار كرد. 53
با اوج‏گيرى حركت اسلامى در سال‏هاى 56- 57 انجمن در يك بن‏بست قرار گرفت و برخى از نيروهاى درون انجمن نيز انجمن را براى پيوستن به نهضت اسلامى زير فشار قرار دادند. اما انجمن حتى بيانيه‏اى هم در پشتيبانى از تظاهرات انقلابى صادر نكرد و به سبب همراه نشدن با حركت مردم، انجمن با يك فروپاشى تشكيلاتى مواجه گرديد، چون بخشى از بدنه انجمن به انقلاب پيوست. انجمن حجتيه پس از پيروزى انقلاب اسلامى‏; به‏ دنبال پيروزى انقلاب اسلامى كه به نوعى پيروزى مذهبى‏هاى سياسى بود. انجمن به موضع انفعال افتاد و وادار به عقب‏نشينى شد و چاره‏اى جز اين كه با يك تغيير موضع تاكتيكى دوباره بتواند عرض اندام كند، نديد و از طرفى از درون تحت فشار بود كه مواضع خودش را تغيير دهد و با انقلاب اسلامى هماهنگ شود. 54
انجمن پنج ماه پس از پيروزى انقلاب اسلامى، مبادرت به تجديدنظر و اصلاحاتى در اساسنامه‏اش و افزودن تبصره‏ها و متمم‏هايى نمود كه در شرايط انقلاب قادر باشد دو پهلو موضع بگيرد به‏عنوان مثال اگر در مواردى از آن‏ها انتقاد مى‏شد، فوراً شاهد خود را كه متمم اساسنامه است به رخ مى‏كشيدند كه ما مطابق اساسنامه‏مان مطيع و فرمانبردار رهبر و معتقد به ولايت‏فقيه و آماده خدمت به ارگان‏ها و نهادها و ... هستيم. بعد از پيروزى انقلاب اسلامى انجمنى‏ها سعى كردند در مراكز مهم دولتى نفوذ كنند. در زمان حاكميت دولت موقت اكثر افراد نفوذى انجمن كه از نظر فكرى و عملى هماهنگ با بازرگان بودند، در پست‏ها مستقر شدند و به‏تدريج توسط خودشان افراد ديگر انجمن را وارد ارگان‏ها و نهادهاى انقلاب، حزب جمهورى اسلامى، جهاد، سپاه، دادگاه‏هاى انقلاب، فرماندارى‏ها، آموزش و پرورش و ... نموده و آنان نيز براى القاء طرز تلقى‏شان از اسلام، تلاش مى‏كردند. 55
از مراكز مهم ديگرى كه به‏ طور چشم‏گير افراد انجمن توانستند در آن نفوذ كنند مراكز اطلاعاتى كشور بود. كليه مدارك و اسنادى كه پرده از ماهيت واقعى و روابط انجمن با ساواك برمى‏داشت، سريعاً نابود شد و بقيه اسناد جمع‏آورى شده را هم در اختيار ديگر ارگان‏ها نمى‏گذاشتند. آيت ‏الله جنتى در اين رابطه گفت: «علت اصرار شما داير بر اين بود كه در مراكز اطلاعاتى نفوذ كنيد و اطلاعات جمع‏آورى شده را به مراكز بهره‏ ورى و به ارگان‏هاى انقلابى نمى‏دهيد چيست؟ چرا؟ مگر سپاه يا ارگان‏هاى مشابه نبايد داراى آن اطلاعات باشند تا ضدانقلاب را پى‏گيرى نمايند؟ چرا با سپاه به صورت كامل همكارى نداريد؟ با نفوذ انجمن حجتيه در مراكز اطلاعاتى، به ‏خصوص مركز اسناد ملى، امام متوجه اين خطر شده و خود شخصاً در سال 1362 مسئول مركز اسناد ملى را تعويض نمودند. در همين سال، انتشار كتابى با عنوان «در شناخت حزب قاعدين» ضربه سختى بر انجمن وارد كرد. اين كتاب پيش از آن، به صورت پاورقى و بخش ‏بخش در روزنامه اطلاعات به چاپ مى‏رسيد و پس از آن در قالب كتاب در تيراژى بالغ بر هشتاد و هشت هزار جلد به چاپ رسيد. 56
انجمن در ابتدا كه عراق به ايران حمله كرد هيچ‏گونه عكس ‏العملى از خود نشان نداد و پس از مدتى با همان دلايلى كه عليه نظام رژيم شاه مبارزه نكردند و حتى با آن سازش و در مواردى همكارى داشتند، شروع به محكوم نمودن جنگ در زمان غيبت نمودند و آقاى حلبى در سخنرانى خود گفت: «اول شما يك افسر و يك پيشوا و رهبر معصوم پيدا كنيد. رهبرى كه بتواند اداره اجتماع كند روى نقطه عصمت نه عدالت، ديشب گفتم اول او را پيدا كنيد او را اقامه به ‏كار بكنيد. طرح داشته باشيد، نقشه صحيح طبق نظر دين، رهبر معصوم داشته باشيد .. از من هم واجب است منبر را ول كنم. هفت تير به كمر ببندم، بروم جلو ... اين كلمات على جايش آنجاست نه هر جايى، نه به هر هدف غلطى و هر راه كجى و معوجى و خلافى ... بايد جنگ روى موازين دين به رهبرى معصوم نه عادل، عادل كافى نيست ... عادل گاهى اشتباه مى‏كند. انجمن حجتيه كه در اين زمان چهره‏اى منافقانه از خود به نمايش گذاشته بود به‏رغم سخنان صريح سردمدار خود، براى آن كه در مقابل سيل علاقه‏مندان به امام امت و ولى ‏فقيه تاب مقاومت داشته باشد، هميشه خود را حامى انقلاب معرفى مى‏كرد 57
تعطيلى انجمن‏: با بروز اختلافات ميان اعضاى انجمن و طرفداران دولت در سبزوار و بوشهر و اصفهان و كرمانشاه و درگيرى‏هاى خيابانى و ادامه كارشكنى‏ها و تبليغات مغرضانه آنان، امام در عيد فطر سال 1362 خطاب به انجمن فرمودند: «يك دسته ديگر هم كه تزشان اين است كه بگذاريد معصيت زياد بشود تا حضرت صاحب بيايد، مگر حضرت صاحب براى چى مى‏آيد؟ حضرت صاحب مى‏آيد معصيت را بردارد ما معصيت مى‏كنيم كه او بيايد؟! اين اعوجاجات را برداريد، اين دسته‏ بندى‏ها را براى خاطر خدا اگر مسلميد و براى خاطر كشورتان اگر ملى هستيد، اين دسته ‏بندى ‏ها را برداريد. در اين موج خودتان را وارد كنيد و برخلاف اين موج حركت نكنيد كه دست و پايتان خواهد شكست داد. به ‏دنبال سخنان امام، انجمن به‏طور رسمى با صدور بيانيه‏اى تعطيلى فعاليت‏هاى خود را اعلام نمود. «3» البته همان طور كه پيش‏بينى مى‏شد، هرچند انجمن به ظاهرفعاليت‏هاى خود را تعطيل اعلام نمود ولى تلاش‏هاى اين گروه به صورت آشكار و پنهان ادامه يافت. يكى از تحركات اخير انجمن حجتيه دامن زدن به اختلاف بين شيعه و سنى بود. 58
ترويج نمايندگى امام زمان (عجل‏الله فرجه‏الشريف) و ملاقات با ايشان، ضرورى دانستن دعاى تعجيل در فرج امام زمان مثل نمازهاى يوميه و گناه كبيره دانستن ترك آن، از ديگر افكار انحرافى اين انجمن مى‏باشد. لازم به ذكر است گرايش‏هاى مشابه با تفكرات اين گروه در برخى جريانات به ظاهر مذهبى گسترش يافته است به‏گونه‏اى كه فردى هم‏چون سيدحسن ابطحى (پدر محمدعلى ابطحى رئيس دفتر رئيس دولت اصلاحات) كه گرايشاتى مشابه با اين تشكيلات داشت دست به اقداماتى در زمينه جذب مريدان و ايجاد تشكيلات نمود كه در خرداد 1385 به همراه فرزندش و عده‏اى از مريدان فريب‏خورده توسط نهادهاى ذى‏ربط بازداشت گرديد و از اقدامات خود اظهار ندامت نمود. 59
اما جمع بندی دوستان در مقام جمع‌بندی ما امشب دو جریان سنتی و مدرن مخالف اسلام سیاسی را توضیح دادیم جریان مدرن در حقیقت ادامه و دنباله جریان عالم مسیحیت بود که توضیح دادیم و الان سردمداران افرادی مانند عبدالکریم سروش بسیاری از متفکران اصلاح‌طلب و بسیاری از غربزده ها هستند. و مخالفین در حقیقت سنتی یا مذهبی اسلام سیاسی هم همین جریان انجمن حجتیه ای است که به طور خلاصه ۱ تاریخچه ای از آنها را بیان کردم دوستان این مطالبی که درباره انجمن حجتیه بیان شد کاملا مستند و معتبر است و توسط نهادهای مسئول و ارگان‌های مطلع و شخصیت‌های پژوهشگر تولید شده است. 60