اینها 👆👆👆👆فقط نمونه ای از مراسم های متعارف مسیحیان است که شبیه آن و البته با شکوه تر در میان اهل تشیع نیز وجود دارد، اما هیچ یک از شبکه ها و رسانه های خارجی، حساسیتی روی آن نشان نمی دهند و به عنوان مثال هیچگاه درباره واقعی بودن یا نبودن ماجرای معبد فاتیما سوالی را مطرح نمی کنند اما در مقابل تلاش می کنند در مسائل مرتبط با فرهنگ عاشورا شبهه های مختلفی را مطرح کنند.
💥💥💥عزاداری بنی اسراییل برای حضرت موسی ع در تورات👇👇👇
❄️عزاداری بنی اسرائیل برای حضرت موسی ع
«و بنی اسراییل برای موسی در عریان موآب سی روز برای موسی ماتم و عزاداری گرفتند تا روزهای ماتم و نوحه گری برای موسی سپری گشت .»(تورات_سفر تثنیه۸:۳۴)
✍ع.محمدتبار
🏵️چگونگی مرگ حضرت موسی در کتاب مقدس
بنابر آیات کتاب مقدس، قبل از اینکه بنی اسرائیل به سرزمین موعود خود برسند، موسی فوت کرده و حضرت یوشع، جانشین او آنها را به سرزمین برد: «واقع شد بعد از وفات موسی بنده خداوند، یوشع بن نون خادم موسی را خطاب کرده گفت: موسی بنده من وفات یافته است پس الان برخیز و از این اردن عبور کن ... زمینی که من به ایشان ... میدهم. هر جایی که کف پای شما گذارده شود، به شما دادم، چنانکه به موسی گفتم»
(یوشع، 1: 1 – 3)
✍ع.محمدتبار
علاوه بر این، موسی خود گفته بود که عمرش کفاف رسیدن به سرزمین مقدس را نخواهد داد:
«موسی رفته و این سخنان را به تمامی اسرائیل بیان نمود ... من امروز صد و بیست ساله هستم دیگر طاقت ... ندارم. خداوند به من گفته است که از این اردن عبور نخواهی کرد».
(تثنیه، 31: 1- 2)
البته موسی قبل از مرگ سرزمین مقدس را با معجزه الهی دید:
موسی بالای کوهی رفت و در آنجا تمامی زمینها را دید «خداوند وی را گفت: این است زمینی که برای ابراهیم و اسحاق و یعقوب قسم خورده، گفتم که این را به ذریت تو خواهم داد، تو را اجازت دادم که به چشم خود آن را ببینی لیکن به آنجا عبور نخواهی کرد».
پس موسی بنده خدا در آنجا به زمین موآب برحسب قول خداوند مرد .
او را در زمین موآب... دفن کردند وتا امروز کسی جایگاه قبر او را نمی داند .
موسی چون وفات یافت صدو بیست سال داشت و نه چشمش تار و نه قوتش کم شده بود .(تثنیه، 34: 1 – 7)
✍ع.محمدتبار
🏵️عزاداری درادیان(۳)اسلام
◼️ سیره #رسول_خدا در #عزاداری ◼️
#ابن_مسعود صحابی #رسول_خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در کتاب شرح مسند ابی حنیفه می گوید:
وعن ابن شاذان من حديث ابن مسعود رضي الله عنه : ما رأينا رسول الله صلى الله عليه وسلم باكيا قط أشد من بكائه على حمزة رضي الله عنه ، وضعه في القبلة ، ثم وقف على جنازته ، وأنحب حتى نشغ ، أي شهق ، حتى بلغ به لغشي من البكاء يقول : يا حمزة يا عم رسول الله وأسد رسوله : يا حمزة يا فاعل الخيرات ، يا حمزة يا كاشف الكرب ، يا حمزة يا ذاب عن وجه رسول الله صلى الله عليه وسلم ، وكان صلى الله تعالى عليه وسلم إذا صلى على جنازة ....
ما نديديم که #پیامبر_اکرم صلی الله علیه و اله براي کسي #گریه کند، آن چنانکه براي #حمزه گريه ميکرد. وقتي نبي مکرم با جنازه #حضرت_حمزه علیه السلام مواجه شد:او را طرف قبله قرار داد و رو به روي جنازه، با سوز و آناله کرد، نبي گرامي صلی الله علیه و اله ز شدت گريه و مصيبت افتاد و غش کرد و ميفرمود: ای عموي رسول خدا صلی الله علیه و اله و شيررسول خدا صلی الله علیه و اله ، يا حمزه. ای انجام دهنده کارهای خیر ، ای برطرف کننده غم ها ،ای کسی که فدایی رسول خدا صلی الله علیه و اله بودی...
📚شرح مسند أبي حنيفة، ج1، ص526
👈🏼👈🏼 سوال⁉️ از وهابیت👤:
اگر گریه و عزاداری برای اموات شرک است ، پس چرا حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) برای عمویش عزاداری کرد؟
❄️حکم قمه زدن از دیدگاه مراجع شیعه❄️
نظر برخی از مراجع عظام شیعه درباره قمه زنی را نشر می کند تا باشد شاهد نشر گزارشهای خشن از اسلام خصوصا محبان اهل بیت و شیفتگان امام حسین(ع) از سوی رسانه های بیگانه نباشیم.
۱) آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله)
سـؤال ۱۴۶۰: در روز عاشورا مراسمى مانند قمه زنى و پابرهنه وارد آتش و ذغال روشن شدن برگزار مىشود که علاوه بر اینکه باعث بدنام شدن مذهب شیعه اثنى عشرى در انظار علما و پیروان مذاهب اسلامى و مردم جهان مىشود، ضررهاى جسمى و روحى هم به این اشخاص وارد مىکند و همچنین موجب توهین به مذهب مىگردد، نظر شریف حضرتعالى در اینباره چیست؟
پاسـخ: هر کارى که براى انسان ضرر داشته و یا باعث وهن دین و مذهب گردد حرام است و مؤمنین باید از آن اجتناب کنند و مخفى نیست که بیشتر این امور باعث بدنامى و وهن مذهب اهل بیت(علیهمالسلام) مىشود و این از بزرگترین ضررها و خسارتهاست.
سـؤال ۱۴۶۱: آیا قمه زدن بهطور مخفى حلال است یا اینکه فتواى شریف حضرت عالى عمومیت دارد؟
پاسـخ: قمه زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمىشود و سابقهاى در عصر ائمه(علیهمالسلام) و زمانهاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم(علیهالسلام) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مىشود بنا بر این در هیچ حالتى جایز نیست.
۲) آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)
سـؤال: حکم ضرب و جرح بدن در عزاداری اباعبدا... چیست؟ لطفا نظر خود را راجع به سینه زنی ، زنجیر زنی و قمه زنی به طور مجزا و شفاف بیان کنید.
پاسـخ: عزاداری خامس آل عبا از مهمترین شعائر دینی و رمز بقای تشیع می باشد ولی بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب می گردد و یا آسیبی به بدن آنها وارد می کند خودداری کنند
۳) آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره)
سـؤال ۲۱۷۳: آیا قمه زنى جایز است؟ چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، وظیفه چیست؟
پاسـخ: با توجه به گرایشى که نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامى به عنوان امّ القراى جهان اسلام شناخته مى شود، و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام، مطرح است لازم است در رابطه با مسایل سوگوارى و عزادارى سالار شهیدان حضرت ابى عبدالله الحسین (علیه السلام)به گونه اى عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقمندى شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وى گردد. پیداست در این شرایط، مسأله قمه زدن نه تنها چنین نقشى ندارد، بلکه به علّت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شیعیان علاقمند به مکتب امام حسین (علیه السلام) از آن خوددارى کنند. و چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد نیست.
۴) آیت الله العظمی سیستانی (مدظله)
سـؤال: نظر آیت الله سیستانی نسبت به قمه زنی چیست؟
پاسـخ: باید از کارهایی که عزاداری را خدشهدار میکند اجتناب شود.
۵) آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)
سـؤال ۵۹۷: آیا قمه زدن جایز است چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد وظیفه چیست؟
پاسـخ: اشکال دارد.
۶)آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله)
سـؤال: قمه و زنجیر چاقویی زدن و تیغ کشیدن در مجلس عزای اهلبیت چه حکمی دارد اگر خصوصی باشد و عمومی چه حکمی دارد؟
پاسـخ۱: چیزی که در شرایط کنونی مایهٴ وهن اسلام است مانند قمه زدن و.. جایز نیست.
پاسـخ۲: چیزی که مایهٴ تعظیم شعائر اسلام یا سبب هتک نیست مانند زنجیر زدن جایز است.
۷) آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)
سـؤال: آیا قمه زنى در زمان حاضر جایز است یا خیر؟
پاسـخ: جایز نیست. والله العالم
۸) آیت الله العظمی مظاهری (مدظله)
سـؤال: آیا می شود در خفا و دور از چشم بقیه قمه زد؟
پاسـخ: چون در جمهوری اسلامی ممنوع است باید عمل نشود.
سـؤال: قمه زدن از نظر فقهی چه حکمی دارد؟
پاسـخ: چون ولایت فقیه نهی از آن کردهاند همه باید از این کار پرهیز کنند گر چه مقلّد کسی باشند که جایز بداند.
۹) آیت الله صافی
قمه زنی به خودی خود اشکال ندارد، لیکن اگر موجب وهن به مذهب حساب شود و یا از جهات دیگری مفسده داشته باشد و یا موجب ضرر مهمی بربدن باشد جایز نیست.
۱۰)علامه امینی
ایشان در خصوص قمه زنی میگوید: « قمه زنی واعمالی دیگر از این قبیل در مراسم عزاداری حسینی به حکم شرع وعقل حرام است و زخمی ساختن سر که نه سود دنیوی دارد ونه اجر اخروی ، ایذاء نفس است که خود در شرع حرام است ودر مقابل این عمل، شیعه اهل بیت را درانظار دیگران مورد تمسخر قرار داده وآنها را وحشی قلمداد میکنند . شکی نیست که این اعمال ناشی از وساوس شیاطین بوده وموجب رضایت خدا وپیامبر (ص) واهل بیت اطهار علیهم السلام نیست.
خوب عزیزان اگه در مورد کنفرانس امشب سوال دارید بفرمایید.
استاد ؛ این رسم عزاداریشون هنوز هم اجرا میشه توسط یهودیان؟
بله توسط« مسیحیان »هر سال اجرا می شود .
مخصوصا عزاراری در سالروز به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح که بسیار پر رنگ برگزار می کنند.
در مورد آیین های تدفین یهود ، کتابی هست برای خواندن و اینکه این آیین ها چگونه وارد ایران قبل از اسلام شدند ؟!
استاد؛
در مورد تدفین و خوردن غذا و نماز و دعا و روزه و.... یهودیان و مسیحیان اجازه بدید در جلسات آینده مفصلا بحث کنیم.