eitaa logo
فقه و زندگی
6.2هزار دنبال‌کننده
342 عکس
29 ویدیو
2 فایل
راه ارتباط: @a_gorji 🧑‍🏫گروه آموزش احکام: https://eitaa.com/joinchat/3498377813Ce48e9cafcc 🌱کانال دوممان : @ganjinenab 🌐آدرس سایت: https://www.aparat.com/Feghh_Z 📃درباه ما: https://eitaa.com/FFeghh_Z
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه و زندگی
#غیبت_از_جمع #غیبت_قبایل_و_اقوام #احکام_نموداری https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
بسم الله الرحمن الرحیم 👌 توضیحات : دو تا جمع داریم 1. محصور 2. غیر محصور و دو حالت غیبت از جمع 1. غیبت از یک نفر جمع 2. غیبت از همه‌ی افراد جمع. 🔹 جمع محصور یعنی جمع محدودی که همه‎ی افراد آن مشخص و معلوم است مثل اعضاء یک خانواده. 🔹 جمع غیر محصور یعنی جمع کثیری که همه‎ی افراد آن مشخص و معلوم نیست مثل اهالي يك شهر، طایفه، قوم و یک بازار و یک هیئت و یک مدرسه و ... 🌸 🤔❓آيا صحبت كردن از يك يا چند نفر نامشخصّ از يك گروه کثیری (مثلا بگوید يك نفر از هيئت، ترسو است یا برخی‌ از بازاریها حریص و طماع هستند) غیبت محسوب می‌شود؟ ✍️ همه مراجع: اگر معلوم و مشخص نباشد منظور چه کسی است مانعي ندارد و غيبت نيست. 🌺 🤔❓آيا صحبت كردن از یک یا چند نفر نامشخص از جمع محدودی (مثلا بگوید یکی از فرزندان زید ترسو یا حریص و طماع است) غیبت محسوب می‌شود؟ ✍️ همه مراجع: اگر معلوم و مشخص نباشد منظور چه کسی است، غیبت نمی‌باشد؛ ولی گاهی ممکن است از جهت دیگری مثل توهین، تحقیر و تمسخر مؤمن حرام باشد. 👌 تبصره: طبق نظر آیات عظام خامنه‌ای و مکارم اینکار گرچه غیبت نیست ولی حرام است چون این افراد را در معرض تهمت قرار داده. 🍃 نتیجه: در غیبت، فرد غیبت شده باید معیّن و معلوم باشد و اگر طوری بگوید که مردد بین افراد باشد و معلوم نباشد منظور چه کسی است، غیبت نمی‌باشد. 🌺 🌱 اگر بیان عیب از جمع محصور باشد؛ مثل اینکه گفته شود این خانواده همه‎شان ترسو هستند، غیبت است. 🌸 🤔❓صحبت در مورد همه اهالي يك شهر، طایفه، قوم و مانند آن مثلا بگوید آدم‌هاى خسيس يا ساده هستند، آيا غيبت است؟ 🌿 ✍️ غیبت بیان عیب پنهان است كه مطابق واقع هم باشد یعنی واقعیت داشته باشد، و نسبت دادن عيب به همه اهالی يك شهر یا استان، غيبت نيست، چون محال است که تمام مردم یک شهر یا استان یک عیب مشترک پنهان داشته باشند و یک نفر بر این عیب آگاهی یابد، و این نسبت دادن چنانچه داخل عنوان دروغ و افترا و توهین و تحقیر یا استهزاء و تمسخر باشد، حرام است و اگر اینگونه نبود مانعى ندارد. 👌 تبصره: اینکه انسان ببیند اکثریت افرادی از قوم یا شهر خاصی که او با آنها برخورد داشته، دارای صفتی هستند، دلیل نمی‌شود که تمام اهالی آن شهر یا قوم اینگونه باشند. 📚 امام، مكاسب محرمه، ج‌1، ص 412 و 413 و استفتاءات، ج‏2، ص 619، س 10 و 13؛ خامنه‌اي، رساله آموزشي، ج 2، درس 18؛ سيستاني، توضيح المسائل، ج 1، م 2268 و منهاج الصالحين، ج 1، م 29؛ تبریزی، منهاج الصالحين، ج 1، م 29 و استفتاءات جدید، ج 1، س 1001 و ج 2، س 1008؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 2، م 29؛ بهجت، جامع المسائل، كتاب تجارت، ج‌2، ص 467‌ و استفتاءات، ج 4، س 6515؛ مكارم، انوار الفقاهه، كتاب تجارت، ص 275 و استفتائات، ج 1، س 556 و جامع المسائل https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔❓اگر از كسي در غياب او تعريف كنيم و او از تعريف كردن ما راضي نباشد، غيبت محسوب مي‌شود؟ ✍️ همه مراجع: خير، غيبت بيان عيوب است و تعريف كردن و گفتن خوبی‌ از شخصي كه راضى نباشد، غيبت نيست. 👌تبصره: 🔹 1. بیان خوبیها هرچند بقصد عیبجویی، غیبت نیست مانند اینکه بگوید : « فلانی هر چه داشت، به فقرا داد و جیب خودش را خالی کرد». 🔸 2. اگر تعريف كردن باعث اذیّت و آزار يا ايجاد دردسر و مزاحمت براي فرد شود، یا باعث برملا کردن اسراری که دوست ندارد دیگران بفهمند شود، حرام است. 🤔❓اگر پشت سر كسي هم بديهاي و هم خوبيهاي او را بگوييم،‌ آيا مرتكب غيبت شده‌ايم؟ ✍️ همه مراجع: اگر عيوب پنهان او را بيان كنيد مرتكب غيبت شده‌ايد، اگر چه در كنار آن خوبيهاي او را هم بگويد. 👌 تبصره: نقد و بررسي كارهاى مسئولين و سوابق نامزدهاي انتخاباتي حكم جداگانه‌ي دارد كه در بحث انتخابات ذکر شد. 📚 خامنه‌ای، رساله آموزشی، ج 2، درس 17؛امام، استفتاءات، ج 2، ص 619، س 9 و 13؛ تبريزي، استفتاءات جدید، ج 1؛ س 1001؛ سيستاني، توضيح المسائل، ج1، م 2264 و 2266؛ مكارم، استفتاءات، ج1، س 552؛ وحيد، توضيح المسائل، م 2078؛‌ بهجت، استفتاءات، ج 4؛ س 6467؛ https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔❓ درآوردن ادای حركات و رفتار ديگران در جمع با قصد خنديدن، غيبت است؟ 🌺✍️ همه مراجع: غیبت بیان عیب پنهان است و بیان امور ظاهر و آشکار، مثل ادای حركات و رفتار دیگران غیبت نیست البته اینکار اگر به قصد عيب جويى و تمسخر باشد يا موجب آزار و اهانت شود، شرعاً جايز نيست و اگر اینگونه نباشد اشکال ندارد. 👌تبصره: درآوردن ادای برخی از افراد نامعین یک صنف مثلا برخی تاکسی داران یا برخی گدایان خیابانی و ... اشکال ندارد. 🤔❓ تقليد صداي ديگران، غيبت محسوب مي‌شود؟ 🌸✍️ همه مراجع: تقلید صداي افراد و لهجه‌‌های مناطق مختلف، غيبت نيست، چون این صدا و لهجه‌ی خاص، امر پنهانی نیست علاوه بر اینکه اصلا عیب نیست؛ ازاین ‌رو غیبت نیست. 👌تبصره: 1.🔹 تقلید صداي و لهجه‌های افراد اگر از روی تمسخر باشد، حرام است و فرقی هم نمی‌کند که لهجه‌ی عمومی منطقه‌‌ای را تقلید کند یا شخص خاصی را. 2.🔸تقليد صداى جنس مخالف اگر سبب فساد گردد، جايز نيست. 🤔❓ جوك‌ها و لطيفه‌هايي كه در خصوص قوميت‌هاي مختلف ( لر، عرب، ترك ...) مي‌گويند، حكم غيبت را دارد يا خير؟ 🌼✍️ همه مراجع: غيبت بيان عيب پنهان مومن است، و اكثر جك‌ها‌ و لطيفه‌ها دربارۀ اقوام، غيبت نيست، چون يا عيب نيستند يا عيب پنهان نيستند بلكه برخی صرفا كذب‌اند و بعضا واقعيت‌های همراه با غلو هستند و بسيار نادر است كه تمام يك قوم يك عيب پنهان مشترك داشته باشند و يك فرد بر اين عيب اطلاع پيدا كند. البته نقل كردن جوكهايى دربارۀ اقوام اگر موجب تحقير و تنقيض همه‌ي آنها شود از جهت اهانت و توهین و اذیت و استهزاء مؤمن حرام است. 👌تبصره: 1.🌻نسبت دادن عيبى به برخي افراد نامشخصّ از يك قوم در حاليكه معلوم نباشد منظور چه کساني هستند، غیبت نمی‌باشد. 2. 🌻چنانچه بخاطر نقل آن جوك شخص معينى يا تمام طائفۀ خاصى را مضحكه كنند و لو گويندۀ جوك قصد اهانت نداشته باشد، نقل آن جايز‌ نيست. 📚 امام، استفتائات ج 2 ص 619 س10 و 11 و مكاسب محرمه، ج 1، ص 412؛ آقا، رساله آموزشي ج2 درس 17 و اجوبه س1220؛ سيستاني رساله ج1 م2265 و 2268 و منهاج الصالحين ج1 م 29؛ مكارم استفتائات ج1 س556 و ج3 س1688، 1725 و1726و احكام ويژه م274 وانوار الفقاهه كتاب تجارت ص275؛ بهجت جامع المسائل ج2 ص469 و 470 واستفتاءات ج4 س6515؛ تبريزي استفتائات جديد ج1 س1001 وج2 س1009، 1010، 1034، 2042 و 2043 و منهاج الصالحين ج1 م 29؛ نوري استفتائات ج1 س471؛ فاضل جامع المسائل ج1 س2245؛ وحيد، رساله م 2078 و منهاج الصالحين ج2 م29 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
فقه و زندگی
#احکام_غیبت #غیبت_و_کودک #احکام_نموداری https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔❓آیا غیبت كودكان جایز است؟ 🌺✍️ همه مراجع: اگر طفل ممیّز باشد (یعنی اگر بفهمد از او بدگویی می‌کنند از این بدگویی ناراحت شود و چنانچه از او تعریف و ستایش کنند، خوشحال شود) ، بدگویی از او غیبت و حرام است. امّا طفل غیرممیّز، مثلاً بچۀ دو ساله‌ای که ملتفت نیست و از غیبت ناراحت نمی‌شود، غیبت او حرام نیست. 👌تبصره: 1.🍃 اگر غیبت از كودك باعث اذیت و آزار پدر و مادرش شود یا عیبی بر پدر و مادرش باشد، جایز نیست. 2.🌱ممیز کودکی است كه قدرت تشخیص خوب و بد را داشته باشد. 🤔❓اگر در كودكی پشت سر شخصی حرف زده باشیم آیا غیبت محسوب می‌شود؟ 🌸✍️ همه مراجع: كودك نابالغ در این امور تكلیفی ندارد و گناهی بر او نوشته نمی‌شود. 👌تبصره: 1.🌻 نسبت به حقوق مالی، نابالغ هم تکلیف دارد مثلا اگر مال کسی را دزدید و یا تلف کرد و یا به اموال کسی ضرر زد ضامن است و باید از صاحب مال رضایت و حلالیت بطلبد و در صورت راضی نشدن صاحب مال جبران كند. 2. ❌ بعضى از گناه‌هان در كودكی حرمت ازدواج با بعضى افراد را در پى دارد. 🤔❓اگر پیش کودکی عیب فردی را بگوییم، غیبت محسوب می‌شود؟ 🌼✍️ همه مراجع: در صدق غیبت، وجود شنونده شرط است؛ اگر شنونده وجود دارد، امّا وجودش کالعدم است، مانند انسان ناشنوا یا کودکی که چیزی نمی‌فهمد، غیبت محسوب نمی‌شود مانند اینکه مادری نزد بچۀ شیرخواره‌اش از مادر شوهرش یا خواهرشوهرش بدگویی کند، ولی اگر شنونده کودک ممیز است و می‌فهمد، غیبت محسوب می‌شود. 📚 امام استفتائات ج1 ص78 س188 و ج2 ص621 س14 و ج3 ص204 س18؛ آقا رساله آموزشی ج 2 درس 18؛ بهجت استفتائات ج1 س386 و ج‌4 س6476 و جامع المسائل ج2 ص470؛ تبریزی استفتائات جدید ج2 س2044 و صراط النجاة ج10 س1362؛ مکارم سایت جامع المسائل؛ فاضل مناسك حج ص26 م 11؛ سیستانی توضیح المسائل ج1، تكلیف و بلوغ و سایت، استفتائات، بلوغ؛‌ مكارم، توضیح المسائل، م 1. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
فقه و زندگی
#احکام_غیبت #گفتن_مستقیم_و_با_کنایه #احکام_نموداری https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🌾 فرقی در حرام بودن غیبت، بین گفتن بصورت کنایه و گفتن مستقیم نیست. 🤔❓اگر بگوییم فلاني كار ناشايستي انجام داد اما آن كار بد را نام نمي‌بریم، غیبت کردیم؟ ✍️ بله در غیبت فرقی ندارد به صورت کُلی بگوید یا جزئیات را هم بیان کنید. 🌺 اگر اسم فرد را نبرد ولی کار بد و عیب او را طوری بگوید که به شنونده بفهماند منظور کیست ، مثلا بگوید برخی که نزد ما سجاده آب می‌کشند مرتکب چنین کارهای شدن و شنونده بفهمد منظور کیست، غیبت محسوب می‌شود. 🌸 اگر حرفی بزند که با کنایه دلالت بر عیب شخصی کند هر چند اسمی از او و عیب او نبرد، مثلا با دیدن شخصی بگوید خدا به کسی فرزند بد ندهد یا خدا ما را عاقبت به خير كند و همه بفهمند منظورش آن شخص است، غیبت محسوب می‌شود. 🌼 اگر گوینده غيبت شونده را معين نكند نه با گفتار مستقیم و نه با کنایه و نه با رفتار و غيره ولي خود شنونده بفهمد كه منظور كيست، مثلا بگوید برخی افراد که دنبال مواد مخدر رفتن زندگی خود را تباه کردن و شنونده خود بفهمد منظور او کیست غيبت نیست. 📚 امام، استفتائات ج2 ص619 س9 و 13؛ آقا رساله آموزشي ج2 درس18؛ سيستاني رساله ج1 م 2264 و 2266؛ مكارم استفتائات ج1 س552؛ بهجت استفتائات گناهان س1914 و جامع المسائل كتاب تجارت، آنچه حرمت نفسي دارد، غيبت؛ تبريزي استفتائات جديد ج2 س1010 و منهاج الصالحين، ج1 م 29 و صراط النجاة ج6 ص340 س1200؛ وحيد رساله م2078 و منهاج الصالحين ج2 م 29. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔❓اگر هنگام صحبت کردن ناخواسته از كسی غیبت كردی ولی همان لحظه به خودت آمدی و پشیمان شدی، آیا غیبته؟ 🌺✍️ همه مراجع: در غیبت فرقی ندارد، از قبل قصد غیبت كردن را داشته باشید یا بدون برنامه‌ریزی قبلی غیبت كنید در هر دو صورت مرتكب غیبت شده‌اید. 🤔❓ در صحبت با افراد به طور ناخودآگاه حرفی را می‌زنند كه غیبت است در این صورت كه ناخواسته غیبتی را می‌شنویم چه تکلیفی داریم؟ 🌸✍️ همه مراجع: در بیشتر اوقات انسان هنگام صحبت با دیگران نمی‌داند او درصدد غیبت كردن است و وقتی كلام منعقد شود و جمله تمام شد می‌بیند كلامش غیبت است، در حالیكه قبل از تمام شدن جمله معلوم نبود قصد غیبت دارد، و این زیاد اتفاق می‌افتد، به هر صورت گوش دادن تا زمانی که غیبت نكند اشكال ندارد ولی هنگامی كه مرتكب غیبت شد، نهی از منکر با وجود شرایط آن واجب است. 👌تبصره: 1. 🌻 نهی از غیبت فقط زبانی نیست و روشهای مختلفی دارد، بحث نهی از غیبت و روشهای آن ان شاء الله در ادامه ذکر می‌شود. 2. 🌻 بین سماع (به گوش خوردن) و استماع (گوش کردن) غیبت فرق است که توضیحات آن ان شاء الله در ادامه مطالب خواهدآمد. 📚 امام، استفتاءات، ج 2، ص 619، س 9 و 13؛ آقا، اجوبه، س 1430 و رساله آموزشي، ج 2، درس 19؛ سيستاني، توضيح المسائل، ج1، م 2264 و 2266؛ ؛ مكارم، انوار الفقاهه، كتاب تجارت، ص 294 و استفتاءات، ج1، س 552؛ وحيد، توضيح المسائل، م 2078؛‌ بهجت، استفتاءات، گناهان، س 1914؛ تبريزي، استفتاءات جديد، ج 2، س 1010؛ دفتر مراجع. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» مسئله‌ی وحدت بین مسلمان‌ها به معنای دست برداشتن آنها از عقایدشان یا عمل به فقه دیگران نیست؛ بلکه مسئله‌ی وحدت مسلمین، وحدت بر سر یک‌سری مسائل اصلی و اصولی و مشترک موجود بین آنها برای مقابله با دشمنان مشترک است. معنای وحدت این است: با هم نزاع نکنند به وسوسه‌ی دشمن گوش نکنند، به جان هم نیفتند، با هم دشمنی نکنند و نسبت به هم کارشکنی نکنند با هم متحد و پشتیبان یکدیگر باشند. وقتی که دشمن مشترکی به یکی از کشورهای اسلامی حمله می‌کند، همه دست به دست هم بدهند و در مقابل او بایستند. وحدت بین مسلمین و پرهیز از تفرقه یک امر واجب است و ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان که به نفع دشمنان و به نفع استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی است، حرام است. به فتوای همه‌ی مراجع معظم تقلید، انجام کارهایی که بر ما واجب نیست -ولو مستحب هم باشند- اگر انجام آن کارها موجب سوء استفاده‌ی دشمنان علیه مکتب اهل بیت علیهم‌السلام شود تا به پیروان مکتب اهل بیت علیهم‌السلام توهین کنند یا موجب اختلاف بین مسلمانان باشد جایز نیست. تفرقه بین مسلمانان کار حرامی است و توهین به مقدسات سایر مسلمین حرام شرعی است. وحدت مسلمین حکم شرعی است. مسلمانان، باید به تدریج این اختلافات مذهبی و طایفه‌ای را کم کنند و از بین ببرند چون اینها خدمت به دشمنان است و خدمت به دشمنان هم حرام است. بحث علمی، بین شیعیان و اهل سنت به صورت محترمانه، نقادانه و عالمانه، در مجامع علمی، که موجب اختلاف و تفرقه و فتنه‌انگیزی بین مسلمان‌ها نباشد، اشکالی ندارد. حفظ عقاید حق واجب است. رفت‌وآمد با دیگران اگر برای عقاید و اخلاق انسان ضرری نداشته باشد، اشکالی ندارد. هدیه گرفتن و هدیه دادن به اهل تسنن اگر مفسده‌ای (موجب انحراف اعتقادی) بر آن مترتب نباشد، اشکالی ندارد. گوشت ذبح‌شده توسط مسلمانان از هر فرقه‌ای که باشند -البته فِرَق شناخته شده- اشکالی ندارد و حلال و پاک است. مسلمین همه پاک هستند بجز خوارج و ناصبی‌ها. ورود اهل سنت به مساجد و حرم معصومین علیهم‌السلام و امامزاده‌ها، اشکالی ندارد. ازدواج مسلمانان با یکدیگر اگر مفسده‌ای نداشته باشد اشکالی ندارد، اما اگر مفسده‌ داشته باشد، حتی هم‌مذهب هم باشند، جایز نیست. و معامله با اهل سنت اشکالی ندارد. اهل سنت مسلمانند و هم‌سفره شدن با آنها اشکالی ندارد و غذای آنها حلال است. کار کردن نزد اهل تسنن اگر خلاف شرع نباشد، اشکالی ندارد و مزدش هم حلال است. 📚 امام، استفتائات، ج 2 ص 495 س 6؛ آقا، ویژه‌نامه احکام مذاهب؛ فاضل جامع المسائل ج‌2، س 129 و 139؛ بهجت استفتاءات ج‌4س 5928؛ مكارم، جامع المسائل و استفتاءات جديد ج‌2،س 1192 و 1193؛ صافى جامع الأحكام ج‌2، س 1495؛ تبریزی صراط النجاة ج‌6،س 1632 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ (شرط هشتم) 🤔❓یکی از شرایط غیبت شناختن فرد است، منظور از شناختن فرد در غیبت چیست؟ دانستن اسم و فامیل یا شناخت بیشتر؟ 🌿 ✍️ همه مراجع: در غیبت، منظور از شناختن و فرد آشنا یعنی فردی كه معیّن و معلوم باشد و شنونده بفهمد منظور چه کسی است، حتی اگر آن فرد غریبه باشد و برای اولین بار او را می‌بینید. مثلا شما و دوستتان در اتوبوس نشسته‏اید و شخص غریبى وارد مى‏شود، اگر شما به دوستتان عیب او را (كه آشكار نیست) بگوید غیبت است. 👌 تبصره: 1. آشنا در مقابل غریبه نیست بلكه به معنای معلوم و در مقابل فرد مجهول است،‌ پس اگر انسان بگوید: در شهر با یك نفر بداخلاق روبرو شدم و معلوم نباشد منظور چه کسی است، غیبت نیست. 2. صرف دانستن اسم یا فامیلی شناخت (در غیبت) نیست مثلا شما شنیده باشید فردی به این نام که در آن اداره کار می‌کند دارای چنین عیبی است. این غیبت نیست. 3. اگر شخص مشخص و معلوم باشد حتی اگر اسم و فامیلش را ندانید باز هم غیبت است مثلا در خانه عیب پنهان همسایه‌ را بگوید گرچه اسم و فامیلش را نمی‌دانید، این غیبت است. 📚 امام، استفتائات، ج2، ص 620، س10 و 12؛ خامنه‌ای، رساله آموزشی، ج 2، درس 17 و 18؛ سیستانی، توضیح المسائل، ج1، م 2268؛‌ وحید، استفتائات، احكام كسبهای حرام و بعضی گناهان، س 21؛ مكارم، استفتائات، ج 3، س 488 و انوار الفقاهه،‌ كتاب تجارت، ص 276؛ دفتر مراجع. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1