eitaa logo
فقه و زندگی
6.2هزار دنبال‌کننده
349 عکس
32 ویدیو
2 فایل
راه ارتباط: @a_gorji 🧑‍🏫گروه آموزش احکام: https://eitaa.com/joinchat/3498377813Ce48e9cafcc 🌱کانال دوممان : @ganjinenab 🌐آدرس سایت: https://www.aparat.com/Feghh_Z 📃درباه ما: https://eitaa.com/FFeghh_Z
مشاهده در ایتا
دانلود
400-08-28 mohamadi ahamiyat yadgiri ahkam eslami.mp3
2.24M
📖 🔘 اهمیت یادگیری احکام اسلامی ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی ⏱28آبان 1400 🔷🔸💠🔸🔷
۳۰ آبان ۱۴۰۰
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔❓اگر گوینده یا شنونده غیبت باشیم، باید از غیبت شونده حلالیت بطلبيم؟ 💠✍️ آيات عظام: امام، تبريزي، صافي، فاضل و سیستانی: لازم نيست. 👌 تبصره: آية الله سيستاني: اگر غیبت دارای توهین باشد بنابر احتیاط، لازم است حلالیت بگیرد با دو شرط 1. حلالیت جبران هتک حرمت و توهین را کند 2. حلالیت طلبیدن مفسده نداشته باشد. 💠✍️ آيات عظام: خامنه‌اي، مكارم، نوري، بهجت و وحید:‌ اگر امكان ندارد (مثلا آدرس غیبت شونده را ندارد یا وفات کرده) یا مفسده دارد (باعث ايجاد اختلاف، ناراحتي و تيرگي روابط، مي‌شود یا غیبت شونده نامحرم باشد) لازم نيست ولی در صورتیکه امكان دارد و مفسده ندارد بايد از غيبت شونده حلاليّت بطلبد. 👌 تبصره: 🔸 آية الله وحيد: بنا براحتياط واجب حلالیت بگیرد. 🔹 آیت الله مکارم: گوینده باید حلالیت بگیرد ولی شنونده مستحب است حلالیت بگیرد. 📚 امام، استفتائات ج2 ص620 س16 و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنه‌اي، رساله آموزشي ج2 درس 19؛ صافي، رساله م2826؛ تبريزي، رساله م2824 و استفتائات ج1 س1004 و 1006؛ فاضل،‌ استفتائات ج1 س982؛ نوري، استفتائات ج2 س530؛ بهجت، جامع المسائل ج2 ص471 و استفتائات ج4 س6475 و 6478؛ سيستاني، رساله ج1 م 2271؛ وحيد، رساله م 2078؛ مكارم، احكام ويژه م11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت ص292 و جامع المسائل، طلب حلالیت شنونده غیبت. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
۱ آذر ۱۴۰۰
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔❓ آيا غيبت علاوه بر حق الله، حق الناس هم هست؟ 💠✍️ در اینکه غیبت علاوه بر حق الله، آیا حق الناس هم هست، اختلاف است برخی آن را حق الله محض می‌دانند و برخی علاوه بر آن حق الناس هم می‌دانند، و لذا حلالیت طلبیدن را نیز لازم می‌دانند. 🤔❓اگر بخواهيم از فردي كه غيبتش را كرديم حلاليت بگيريم، ولي خجالت بكشيم چه كار كنيم؟ 🌺✍️ آيات عظام: امام، تبريزي، صافي و فاضل و سیستانی: حلاليت طلبيدن لازم نيست ولي بايد توبه و استغفار كنيد. 🌼 ✍️ آيات عظام: خامنه‌اي، مكارم، نوري، بهجت، سيستاني و وحيد:‌ خجالت عذر نيست و بايد رضايت او را به دست آوريد البته لازم نيست بگويد پشت سر شما غيبت كردم بلكه مى‌توانيد به صورت كلى حلاليت بطلبيد و اگر امكان جلب رضايت ندارد، براى آن‌ها استغفار كنيد. 📚 امام، مكاسب محرمه، ج‌1 ص 476‌ و استفتائات ج3 ص587 س 58 و59؛ خامنه‌اي، رساله آموزشي ج 2 درس19؛ فاضل،‌ استفتائات ج1 س982 و 1889 و ج‌2، س 310؛ مكارم، احكام ويژه م11 و انوار الفقاهه كتاب تجارت ص289 و 292؛ بهجت، جامع المسائل ج2 ص 471 و استفتائات، ج4 س 6475 و 6478؛ صافي، توضيح المسائل، م 2826؛ تبريزي، توضيح المسائل م 2824 و استفتائات، ج 1، س 1004 و 1006؛ نوري، استفتاءات، ج 2، س 530؛ سيستاني، توضيح المسائل، ج 1، م 2271؛ وحيد، توضيح المسائل، م 2078. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
۲ آذر ۱۴۰۰
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔❓اگر ما فقط شنونده غیبت باشیم و به شنیدن آن به هیچ وجه راضی نباشیم، آیا از فردی كه غیبتش شده، باید حلالیت بگیریم؟ 🌺✍️ آیات عظام: امام، تبریزی، مکارم، صافی، فاضل و سیستانی: حلالیت طلبیدن لازم نیست ولی باید توبه و استغفار كنید. 🌼✍️ آیات عظام: خامنه‌ای، نوری، بهجت و وحید:‌ باید توبه و استغفار كنید و اگر امكان دارد و باعث پیامدهای بدی مانند ایجاد اختلاف، ناراحتی و تیرگی روابط نمی‌شود باید از غیبت شونده حلالیت بطلبید. 🤔❓ گاهی اوقات از فردی غیبت می‎شنویم وقتی که پیش فرد غیبت شونده میرویم و حلالیت می‌طلبیم، در ظاهر قبول می‌كند ولی از آثار چهره و رفتارش معلوم است كه ناراحت و دلگیر است، در این صورت چه کنیم؟ 💠✍️ به طور طبیعی انسان دوست ندارد غیبتش را بکنند و دیگران عیب و نقصش را بفهمند و اگر بداند عیوب او در جای بیان شده ناراحت می‌شود، ولی با حلال كردن غیبت دیگر چیزی به عهده شما نیست. تبصره: 🔹 1. اگر حلالیت طلبیدن سبب اختلاف و ناراحتی می‌شود، لازم نیست اینكار را انجام دهید و فقط توبه و استغفار نماید. 🔸 2. طبق نظر آیات عظام: امام، تبریزی، صافی، فاضل و سیستانی: حلالیت طلبیدن لازم نیست ولی باید توبه و استغفار كند. 📚 امام، استفتائات، ج 2، ص 620، س 16 و 21 و ج 3، ص 588، س 58 و59؛ خامنه‌ای، رساله آموزشی، ج 2، درس 19؛ صافی، توضیح المسائل، م 2826؛ تبریزی، توضیح المسائل، م 2824 و استفتائات، ج 1، س 1004 و 1006؛ فاضل،‌ استفتائات، ج 1، س 982؛ وحید، توضیح المسائل، م 2078؛ مكارم، احكام ویژه، م 11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت، ص 292 و جامع المسائل، طلب حلالیت شنونده غیبت؛ نوری، استفتائات، ج 2، س 530؛ بهجت، جامع المسائل، ج 2، ص 471 و استفتائات، ج 4، س 6475 و 6478؛ سیستانی، توضیح المسائل، ج 1، م 2271. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
۳ آذر ۱۴۰۰
❤بسم الله الرحمن الرحیم❤ 🤔❓ اگر شخصی كه از او غیبت كردیم یا شنیدیم، نامحرم باشد، لازم است از او حلالیت بگیریم؟ 🌺✍ آیات عظام: امام، تبریزی، صافی، فاضل و سیستانی: لازم نیست ولی باید توبه و استغفار كنید. 🌼✍ آیات عظام: خامنه‌ای، مكارم، نوری، بهجت و وحید:‌ اگر موجب مفسده‌اى مانند ارتباط با نامحرم شود، لازم نیست ولی باید توبه و استغفار كنید. 🤔❓ غیبت فردی را کردم و رفتم از او حلالیت گرفتم و مرا بخشید، اما بعد از مدتی می‌گوید كه از من راضی نیست و به من حلالیت نمی‌دهد، تكلیفم چیست؟ 🌺✍ بعد از عفو و بخشش دیگر حقی به عهده شما ندارد و به حرفش گوش نكنید. 👌 تبصره: در حقوق بعد از بخشیدن (ابراء ذمه) دیگر نمى‌تواند مطالبه نماید و حق بازگشت (رجوع) ندارد. 🤔❓ اگر بگویم فرزند فلان شخص آدم بدی است باید از پدرش حلالیت بگریم یا از خود فرزند؟ 🌺✍ از خود فرزند باید حلالیت گرفت نه از پدرش البته اگر غیبت باعث اذیت و آزار پدرش شود مثلا باعث بی‌آبروی پدر شود، باید از پدرش هم بخاطر اذیت و آزار رضایت طلبید. 👌 تبصره: 🌱 1. اگر در واقع ذکر عیب فرزند ذكر عیب از خود پدر است مثلا گفته شود این فرزند خوب تربیت نشده یا پدر بالای سرش نبوده غیبت پدر محسوب می‌شود و از پدر هم باید رضایت طلبید. 🍃 2.اگر این بدی و عدم تربیت علنی باشد و همه آن را بدانند گفتنش غیبت نیست. 🌿 3. طبق نظر حضرت امام، تبریزی، صافی، فاضل، حلالیت طلبیدن برای غیبت لازم نیست. 📚 امام، استفتائات ج2 ص288 س22و23 و ص620 س16و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنه‌ای، رساله آموزشی ج2 درس19؛ صافی، رساله م2826 و جامع الاحكام ج2 س2083؛ تبریزی، رساله م2824 و استفتائات جدید ج1 س1004 و1006 و ج2 س2044؛ فاضل،‌ استفتائات ج1 س982 و ج2 س864؛ مكارم، احكام ویژه م11 و انوار الفقاهه كتاب تجارت ص292؛ نوری، استفتائات ج2 س530؛ وحید، رساله م 2078؛‌ سیستانی، رساله ج1، م2271 و منهاج الصالحین ج1 م29؛ بهجت، استفتائات ج3 س4522 و 4523 و ج4 س6478. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
۷ آذر ۱۴۰۰
هدایت شده از علی گرجی
❤ بسم الله الرحمن الرحیم❤ (رد غیبت) 🔷🌺 رد غیبت یعنی رد کردن کلامی که غیبت کننده به غیبت شونده نسبت می‌دهد؛ مثلا وقتی گفته می‌شود: " فلانی مال ناحق خورده " بگوییم "از کجا معلوم ، شاید معامله کرده یا شاید حلال بوده است." 👌✍ نکته اساسی این کار در این است که چون زندگی‌ بر پایه روابط اجتماعی‌ است، بدبینی و بدگمانی های افراد باعث تیره و تار شدن فضای جامعه، خوار و کوچک شدن مردم در نظرها تولید نفاق و دودستگی و رفتن محبت از دلهای مؤمنین نسبت به یکدیگر می‌شود. از این رو باید رد غیبت کرد و اصل را بر صحت عمل افراد گذاشت. بسیار است و آن را کسی می‌فهمد که می‌خواهد آبروی خودش در نبودنش نزد أهل ایمان محفوظ باشد. 👌 تبصره: 🍃۱- طبق نظر اکثر مراجع رد غیبت واجب است ولی طبق نظر آیات عظام امام، مکارم سیستانی: مستحب است. 🌿۲_ رد غیبت غیر از نهی از منکر است رد غیبت دفاع از غیبت شونده است ولی نهی از منکر منع کردن از ادامه دادن کار حرام (غیبت کردن) است. 🍀۳- رد غیبت واجب فوری است و نمی‌توان آن را بعدا (مثلا بعد از گذشت چند ساعت) انجام داد. 🌼 ۴- در مواردی که غیبت حلال است، رد غیبت لازم نیست. 📚 امام مکاسب محرمه ج ۱ ص۴۶۷ تا ۴۷۱؛ خامنه‌ای رساله آموزشی ج ۲ درس ۱۹؛ مکارم انوار الفقاهه کتاب تجارت ص ۲۹۳ و ۲۹۴؛ سیستانی رساله ج ۱ م ۲۲۷۰؛ وحید منهاج ج ۲م ۲۹؛ تبریزی منهاج ج۱ م ۲۹ و صراط النجاه ج۶ س ۱۱۹۲ و ۱۱۹۴ و استفتائات جدید ج۱ س ۱۰۰۳ و ج ۲ س ۱۹۸۷؛ بهجت استفتائات ج۲ س ۲۱۶۵ و ج ۴ س ۵۰۳۶ و جامع المسائل ج ۲ ص ۴۷۰ https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
۱۰ آذر ۱۴۰۰
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔❓برای کنترل غیبت در منزل جریمه تعیین شد که هر کس به ازای هر غیبت ۵۰۰ تومان در ظرفی بگذارد که بسیار موثر بود، حالا با این پول جمع شده چه بکنیم؟ 🌾✍ اگر برای مصرف خاصی معین نکردید می‌توانید آنرا به هر مصرفی که خواستید برسانید و اگر برای مصرف‌ خاصی در نظر گرفته شد مثلاً جهت فقرا باید به همان مصرف برسانید. 🤔❓اگر شرط کنیم که هرکس غیبت کرد باید هزینه یک وعده غذای بقیه را بپردازد، شرط بندی و حرام است؟ 🌺✍ بله شرط بندی است و شرط بندی تنها در مورد تیراندازی و اسب سواری حلال است و در مواردی دیگر جایز نیست. 👌 شرط بندی مطلقاً جایز نیست حتی برای اعضای خانواده مگر در مسابقات اسب سواری و تیراندازی آن هم در بین مسابقه دهندگان نه تماشاچیان و دیگر افراد. 📚خامنه‌ای، اجوبه س ۱۱۲۴؛ سیستانی، سایت پرسش و پاسخها؛ مکارم، پیک احکام م ۵۵۶ و استفتائات جدید جلد ۳ سوال ۱۸۴۳؛ صافی، ۳۰۰ پرسش جلد ۱ سوال ۲۶۴؛ تبریزی، استفتائات جدید جلد دو سوال ۱۷۵۰؛ فاضل، استفتائات جلد یک سوال ۱۵۶۴ https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
۱۲ آذر ۱۴۰۰
🤔❓اگر شخصی در حضور ما غیبت کند و ساکت شود یا بحث عوض شود آیا نیاز است از غیبت شونده دفاع کنیم با توجه به اینکه احتمال می‌دهیم در صورت دفاع او دوباره غیبت کردن را از سر می‌گیرد؟ 🌻✍اگر در موردی بدانید یا احتمال عقلایی بدهید که امر به معروف تاثیر نمی گذارد بلکه نتیجه عکس می‌دهد و باعث اصرار آن فرد بر گناه می شود امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. 🤔❓گوش دادن به غیبتهای فردی که از نظر روحی در شرایط خوبی نیست و دفاع از غیبت شونده یا گوش نکردن به آن باعث بدتر شدن حال غیبت کننده و ایجاد نزاع می‌شود، چه حکمی دارد؟ 🍃✍اگر شنونده در وضعیتی است که نمی‌تواند از مجلس بلند شود یا رد غیبت کند بخاطر اینکه مفسده دارد یا بسیار دشوار است مانند جایی که باعث ایجاد ‌‌‌نزاع می‌شود، در این صورت شنیدن اشکالی ندارد. 👌تبصره اگر غیبتهای این فرد از موارد جواز باشد مثلاً در دل و شکایت نزد شما آورده که می‌توانید مشکل او را حل کنید یا برای مسئله مهمی مانند مشورت و اصلاح ذات البین باشد شنیدن اشکالی ندارد. 📚توضیح المسائل مراجع مسئله ۲۷۹۱؛ امام استفتائات جلد ۲ صفحه ۶۱۸ سوال ۶ و تحریر الوسیله امر به معروف، گفتار در شرایط وجوب، شرط دوم مسئله ۱۷؛ خامنه ای احکام موضوعی امر به معروف و رساله آموزشی جلد ۲ درس ۱۹؛ سیستانی توضیح رساله جلد ۱ مسئله ۲۲۷۰ https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
۱۶ آذر ۱۴۰۰
🤔❓اگر به همکلاسی خود بگویم استاد این مطلب درسی را اشتباه گفت، غیبت است؟ 🌺✍غیبت بیان عیوب پنهان است و تصحیح مطالب درسی غیبت محسوب نمی شود. مقایسه دو استاد 🤔❓اگر بگوییم درس فلان استاد کجا و درس این استاد کجا و منظورمان تعریف و مقایسه کردن باشد آیا غیبت است؟ 🌾✍ مقایسه بین دو استاد از حیث روش‌ تدریس و ضعف و قدرت در ارائه درس و تدریس غیبت محسوب نمی‌شود. 📚 فاضل اجوبه السائلین صفحه ۷۱ تبریزی صراط النجاه جلد ۵ صفحه ۲۳۰ سوال ۷۵۵ و استفتائات جدید جلد ۲ سوال ۱۰۰۷ صافی ۳۰۰ پرسش جلد ۱ سوال ۲۸۶ مکارم استفتائات جلد ۴ سوال ۴۱۵ بهجت استفتائات جلد ۴ سوال ۶۴۶۷ . https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
۲۰ آذر ۱۴۰۰
هدایت شده از 𝑹𝒆𝒛𝒂
400-09-20 mohamadi ahkam nafagheh.mp3
2.12M
📖 🔘احکام ▫️حجت الاسلام و المسلمین ⏱20 آذر 1400 🔷🔸💠🔸🔷
۲۴ آذر ۱۴۰۰
🤔❓اگر برای حل مشکلات و اختلافات بین من و همسرم با یک بزرگتر مشورت کنم تا از او راهکار بخواهم در صورتی که شوهرم راضی نباشد غیبتش را کردم؟ 🌺✍ اگر برای حل اختلافات باشد جایز است هر چند شوهر راضی نباشد ولی لازم است به مقدار ضرورت اکتفاء کنید و از گفتن عیب هایی که احتیاج به آن نیست خودداری کنید. 👌 تبصره: مشورت کردن برای حل مشکلات و اختلافات است و نباید این کار باعث اختلافات بیشتر شود بهتر است مشورت با فرد خیرخواه و به صورت پنهانی صورت گیرد. 📚 تبریزی منهاج جلد یک سوال ۱۳ و استفتائات جدید جلد یک سوال ۱۰۰۲؛ سیستانی جلد ۱ صفحه ۱۸ و توضیح المسائل جلد یک مسئله ۲۲۷۲؛ وحید توضیح المسائل مسئله ۲۰۷۸ مکارم احکام ویژه مسئله ۸ و ۱۰ و استفتائات جلد یک سوال سوال ۵۵۲؛ صافی ۳۰۰ پرسش جلد یک سوال ۲۸۶؛ بهجت جامع المسائل جلد ۲ صفحه ۴۶۸ https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
۲۴ آذر ۱۴۰۰
🤔❓به خاطر اختلافات با همسرم حرفهایی در مورد ایشان زده‌ام البته دروغ نبود و در دفاع از خود بود آیا مرتکب غیبت شدم؟ 🌺✍ اگر این حرف ها را به خاطر مشورت یا رفع مشکلات پیش کسی که می‌تواند مشکل شما را حل کند گفتید اشکال ندارد. 👌 دفاع از آبرو لازم است ولی غیب حرام است برای دفاع لازم نیست غیبت کنید و می توانید با نفی حرف طرف مقابل و توضیح دادن حقایق از خود دفاع کنید. 🤔❓اگر دلیل جدایی و طلاق را بپرسند یا به خاطر حرفهایی که طرف مقابل بعد از طلاق زده مجبور شوم مشکلات را بیان کنم غیبت محسوب میشود؟ 🌾✍ اگر بیان عیب پنهان باشد غیبت است و اگر پنهان نباشد مثلا صحبت کردن درباره بد اخلاق بودن او که نزد همه آشکار بود یا شامل عیب نباشد مثلا به درد هم نمی خوردیم یا با هم تفاهم نداشتیم و نمیخواستمش ازش متنفر بودم غیبت نیست. 📚 امام مکاسب محرمه ج ۱ ص ۴۱۳ و استفتائات ج ۲ ص ۶۲۰ س ۱۱؛ خامنه‌ای رساله آموزشی ج ۲ درس ۱۷؛ مکارم احکام ویژه م ۸ و ۱۰ و استفتائات ج ۱ س ۵۵۲؛ سیستانی رساله ج ۱ م۲۲۶۵ و ۲۲۷۲ و منهاج الصالحین ج ۱ ص ۱۸؛ وحید رساله م ۲۰۷۸؛ صافی ۳۰۰ پرسش ج ۱ س ۲۸۶؛ تبریزی منهاج الصالحین ج ۱ ص ۱۳ و استفتائات جدید ج ۱ س ۱۰۰۲؛ بهجت جامع المسائل ج ۲ ص ۴۶۸ و ۴۷۰؛ تبریزی استفتائات جدید ج ۱ س ۱۰۰۲ و ج ۲ س ۱۰۰۷ و ۱۰۰۹. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
۲۷ آذر ۱۴۰۰