eitaa logo
فقه و زندگی
6.2هزار دنبال‌کننده
336 عکس
29 ویدیو
2 فایل
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 💠 راه ارتباط : @a_gorji 🌸 تبادل و تبلیغ فعلا نداریم . 🌼 کانال دوممان : @ganjinenab 💐برداشت (با آدرس یا بدون آدرس) از هر دو کانالمون با ذکر صلوات بر ❤️محمد و آل محمد❤️ جایز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از علی گرجی
❤️محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای دام ظله العالی❤️ با توجه به محل ابتلا بودن سوال زیر خواهشمند است نظر مبارک خود را بفرمایید. 🤔 ❓آیا پولی که مستاجر ناچار است برای اجاره خانه به موجر قرض (رهن) دهد خمس دارد؟ 🌺 ✍️ اگر مستاجر توان پرداخت اجاره کامل را ندارد یا {موجر} صاحب خانه (مبلغی کمتر از اجاره کامل را) نمی‌پذیرد، به مقدار پولی که (برای اجاره مسکن مطابق شأن باید طبق قرارداد اجاره ) به موجر قرض داده شود خمس تعلق نمی‌گیرد. 👌 تبصره: 1. مسکن مطابق شأن یعنی مسکن در حد نیاز و مناسب با وضع او، یعنی از نظر مردم اسراف و زیادروی نباشد. 2. اجاره کامل یعنی اجاره بدون قرض (رهن). https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
سلام علیکم ✍️ قابل توجه اعضاء محترم کانال چند سوال از احکام غیبت مانده بود که ان شاء الله در این چند روز درج می‌گردد.
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔❓اگر شخصی بگوید زنان خیلی پرحرفند، این حرفش غیبت است؟ 🌺✍️ تحقیقات و مطالعات نشان داده که برترى زنان در توانایى كلامى، یكى از تفاوت‏هاى زن و مرد است دختران توانایى كلامى را با سرعت بیشتر و كیفیت بهترى در مقایسه با پسران كسب مى‏كنند، این توانایى‏ كلامى از زمانى كه كودكان شروع به صحبت مى‏كنند آغاز مى‏شود و این برترى دختران در طول زندگی ادامه دارد. 👌 لذا زنان بیشتر از مردان حرف مى‏زنند و قدرت گویندگى آنان نیز قوى‏تر است همچنین زن سریعتر تحت تأثیر احساسات خویش قرار مى‏گیرد و احساسات زن از مرد جوشانتر است به همین دلیل زن از مرد محتاطتر و پرحرف‏تر است و به گفت‏وگوى كلامى نیز بیش از مردان علاقه دارند 👌 زن در هر فرصت ممكن، با همسر و اعضاى خانواده، ارتباط كلامى و عاطفى برقرار می‌کند و‏ از صحبت‏ كردن با خانواده‌اش بیشتر لذت مى‏برد؛ بنابراین این یک توانایی است که در وجود زنان است و عیب محسوب نمی‌شود. ✍️ بنابراین اگر شخصی بگوید زنان خیلی پرحرفند غیبت نیست. 📚 امام، استفتائات ج2 ص619 س9 و13؛ آقا، رساله آموزشی ج2 درس17 تا 20؛ سیستانی، رساله ج1، م 2264 و 2266؛ تبریزی منهاج الصالحین ج1 م29؛ وحید، رساله م2078 و منهاج الصالحین ج2 م29؛ مكارم جامع المسائل و انوار الفقاهه، كتاب تجارت، العاشر- الأعمال المحرّمة التی قد یكتسب بها 14- الغیبة؛ بهجت، جامع المسائل ج‌2 ص 467‌ غیبت مؤمن؛ مطهری، مجموعه ‏آثار ج‏19 ص178؛ زهره خسروى، مبانى روان شناختى جنسیت ص50، افخم السادات، حسینى، دختران و نیازهاى پیش رو، ص 45 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔❓اگر شخصی بگوید آقایان معمولا فلان خصلت بد را دارن، این حرف غیبت است؟ 🌺✍️ چون در (عرف) نزد مردم کلمه معمولاً دلالت بر بعضی افراد نامشخص دارد نه همه افراد لذا غیبت محسوب نمی‌شود. 👌 تبصره: 🔹 اگر این جمله را به عنوان كنايه بر عيب فردي ذكر كنند که شنونده می‌شناسدش ولی نمی‌داند آن عیب را دارد مثلا در جمع خانوادگی مردی با همسرش بداخلاقی کند و خواهرزنش برای دلداری بگوید خواهر غصه نخور مردها معمولا بداخلاق هستند و با اشاره سر، دست یا چشم بفهماند منظورش مثلا شوهر خودش یا برادرش هست، غيبت محسوب مي‌شود. 🔸 اگر متكلم قصد بیان عیب شخصي را ندارد و شنونده خود به آن پي مي‌برد، غيبت نيست. 📚 امام، استفتائات، ج2 ص619 س9 و13؛ آقا، رساله آموزشی ج2 درس18؛ سیستانی، رساله ج1 م2264 و2266؛ تبریزی منهاج‌الصالحین ج1 م29 و استفتائات جديد ج2 س1010؛ وحید، رساله م2078 و منهاج‌الصالحین ج2 م29؛ مكارم استفتائات ج1 س552 وجامع المسائل و انوار الفقاهه، كتاب تجارت، العاشر- الأعمال المحرّمة التی قد یكتسب بها 14- الغیبة؛ بهجت، جامع المسائل ج‌2 ص 467‌ غیبت مؤمن. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
400-10-20 mohamadi ahkam shak dar vozu dashtan.mp3
2.36M
📖 🔘 شک در وضو ▫️حجت الاسلام و المسلمین ⏱20 دی 1400 🔷🔸💠🔸🔷
🤔❓اگرخانواده همسر به صفاتی بدی چون دروغگویی، غیبت، حسادت و غیره مبتلا هستند، آیا قطع رابطه كامل با آنها اشكال شرعی دارد یا خیر (برای من كه فرزند آنها نیستم)؟ 🌺✍️ خانواده همسر رحم محسوب نمی‌شود و نسبت به آنها تکلیف صله رحم را ندارید ولی باید دقت داشت که ممکن است از هر کسی در یک زمانی، دروغ، غیبت، تهمت و حسادت یا ظلمی سر بزند، اما این دلیل نمی‌شود که رابطه با خانواده همسر را قطع کرد باید با روشهای ملایم امر به معروف کرد و اگر کارساز نشد رابطه را محدود (نه قطع کامل) کرد. 👌 تبصره: اگر بترسید که بر فرزندانتان بگذارند چون هنگام صله رحم مسائل شرعی را رعایت نمی‌کنند مثلا بی‌حجاب هستند و محرم و نامحرم را مراعات نمی‌کنند و از رقص و موسیقی استفاده می‌کنند می‌توان موقتا رفت وآمد را ترک کنید در عین حال امر به معروف و نهی از منکر را با زبان خوش فراموش ننمایید. 📚 امام، رساله م2807 و استفتائات ج1 امر به معروف، س12و17 و18و19؛ خامنه‏اى، اجوبه، س1058و1071 ورساله آموزشی ج2 درس 82؛ سیستانى، رساله ج1 م2287 و2288؛ صافى، 570 مسئله س568 و570؛ مكارم، احكام ویژه ش141 واستفتائات ج1 س1155 و1156وج3 س1750 و1751 و جامع المسائل؛ تبریزى، استفتائات س 2227؛ بهجت، استفتائات، ج 4، س 5074 و 5403؛ فاضل، استفتائات، ج 1، س 940 و 941 و 942. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 👌مطابق نظر جدید مقام معظم رهبری فقط مس قران نیاز به وضو دارد و نسبت به نام خدا و ائمه معصومین علیهم السلام بهتر است وضو بگیرد.
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔❓اگر بیماری و مریضی کسی را به دیگران بگوییم غیبت محسوب میشود؟ در حالی که دیگران قصدشان جویا شدن از حال او و رفتن به عیادتش هست اما خود بیمار دوست ندارد آن بیماری‌اش فاش شود؟ 🌺✍️ یکی از گناهان و محرّمات در شریعت اسلام افشای اسرار مؤمن؛ اگر او دوست ندارند اسرارش فاش شود، گفتن بیماریش به دیگران حرام است. 👌 تبصره: در چند مورد گفتن بیماری فرد اشکال ندارد هر چند ناراضی باشد. 1. گفتن بیماری فرد به پزشک معالج. 2. ضرورت درمان و نجات جان او اقتضا مى‏كند كه‏ پزشک بيمارى او را براى بستگانش فاش کند. 3. جهت آموزش بالينى دانشجويان و انترن‏ها و رزيدنت‏ها در صورتی که به مصلحت بيمار بوده و يا براى آموزش دانشجويان مفيد باشد. 4. مشورت و تحقیقات در ازدواج خصوصا در بیماری‌های مسری. 📚 خامنه‏اى، سايت، استفتائات جديد، احکام پزشكى و رساله اموزشی ج 2 درس 17 و اجوبه س 1393؛ مکارم جامع المسائل پزشکی و استفتائات ج 1، س 1556 و 1558 و ج 3، 1426 و 1427؛ سیستانی توضیح المسائل ج 1، م ٢٢٢٤؛ تبریزی، صراط النجاة، ج‌9، ص 162 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🌺سلام علیکم ✍️خدمت اعضاء محترم کانال فقه و زندگی از امروز ان شاء الله احکام امر به معروف در کانال درج می‌گردد.
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔❓معروف و منكر به چه معنا است؟ 🌺✍️ معروف يعنى شناخته‏شده و منكر يعنى ناشناس؛ آنچه را كه دين به رسميت مى‏شناسد و قبول دارد، اين‏ها معروف است؛ آنچه را كه دين به رسميت نمى‏شناسد و انكار مى‏كند و نهى مى‏كند، اين‏ها منكر است؛ و به تعبير ساده‏تر، همه خوبى‏ها در حوزه دين، اين‏ها معروف است و تمام زشتى‏ها و بدى‏ها منكر است. 👌 تبصره: در اصطلاح فقهى به مجموعه واجبات و مستحبات، معروف گفته مى‏شود و محرمات و مكروهات، منكر است. گرچه در مرحله اول، امر به واجبات و نهى از محرمات و معاصى و گناهان مطرح است؛ اما امر به مستحبات و نهى از اعمال مكروه، آن هم مستحب و خوب است. 📚 خامنه‏اى، سايت، احكام موضوعى، امر به معروف؛ سيستانى، توضيح المسائل، ج 1، م 2201؛ تبريزى، استفتاءات، س 984؛ نورى، توضيح المسائل، امر به معروف. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
فقه و زندگی
#احکام_امر_به_معروف #شرایط_امر_به_معروف #احکام_نموداری https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc
‏ 💠 در صورت تحقق شرايط زیر امر به معروف و نهى از منكر واجب مى‏شود: 1. آمر به معروف بايد اینها را بداند: 1. 🌺معروف و منكر را بشناسد و بداند چیست. 2. 🌸بداند كه فاعل منكر هم معروف و منکر را می‌شناسد. 3. 🌼بداند كه فاعل منكر عمدا و بدون عذر شرعى مرتكب آن مى‏شود. تبصره: 🔹 لازم نيست اين شناخت به تفصيل و با جزئيات باشد بلكه اگر اجمالًا بدانيم كارى كه شخص ترك كرده است، واجب یا کاری را که انجام می‌دهد حرام است، امر به معروف واجب است. 🔸 اگر فردی در ترک واجب یا انجام حرام عذرى شرعى يا عقلى داشته باشد امر به معروف ونهى از منكرش واجب نيست. 2. 🌱احتمال دهد كه امر و نهى او در شخص خلافكار اثر دارد، خواه اثر فورى داشته باشد يا غير فورى، كامل يا ناقص، بنابراين اگر بداند هيچ اثر نمى‏كند واجب نيست. تبصره. 🔸طبق نظر آيت‏الله سيستانى: اگر كسى مى‏داند كه امر و نهى او اثر ندارد، احتياط واجب آن است كه كراهت و ناراحتى خود را از كارهاى ناشايسته خلافكار به هر طورى كه ممكن است (با گفتار يا رفتار يا نوشتار و مانند آن) اظهار نمايد؛ هرچند بداند كه در او اثر نخواهد داشت. 🔹طبق نظر آيت‏الله بهجت: در صورتى كه انسان مى‏داند سخن او تأثيرى در ديگرى ندارد، بر او لازم نيست امر به معروف نمايد، ولی مستحب است. 3. ‏ 🍀 شخص معصيت‏كار قصد ادامه منكر و يا تكرار منكر را داشته باشد ولى اگر بداند يا احتمال صحيح بدهد كه فرد خاطى قصد ندارد گناه خود را تكرار كند، نهى از منكر واجب نيست. 4. 🌿 در امر و نهى ضرر جانى، آبرويى و مالى (ضرر مالى قابل توجه نه جزئى) نباشد، پس اگر بداند يا خوف اين باشد كه امر يا نهى او، ضرر جانى يا آبرويى يا مالى نسبت به او يا بعضى از مؤمنين مى‏رساند، امر به معروف و نهى از منكر واجب نيست. 📚 امام، رساله م2791 و تحريرالوسيلة ج‌1 ص465 القول في شرائط وجوبهما؛ خامنه‏اى، اجوبه س1057 و سايت احكام موضوعى امر به معروف؛ بهجت، رساله م 1608؛ فاضل، رساله م 2124؛ وحيد، رساله م2069؛ نورى، رساله م 2789؛ صافى، رساله م 2862؛ سيستانى، رساله ج1 م2202 و 2205؛ مكارم، رساله، م 2414. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1