eitaa logo
اندیشکده فطرت
446 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
505 ویدیو
93 فایل
شبکه رسمی اندیشکدۀ فطرت اندیشکده فطرت با هدف فعالیت در حوزه اشاعه و تولید علوم انسانی ایرانی اسلامی تشکیل شده است. ارتباط با مدیر کانال: @MTFetrat اراک شهرک مصطفی خمینی خیابان نوید حسینیه شهدا
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دیدبان هنر و رسانه
1⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
هدایت شده از دیدبان هنر و رسانه
🦋🕯🦋🕯🦋🕯🦋🕯 ✨عمان سامانی✨ 🗓 (قرن ۱۴ ه.ق) کیست این پنهان مرا در جان و تن کز زبان من همی گوید سخن؟ این که گوید از لب من راز کیست بنگرید این صاحب آواز کیست؟ در من این سان خود نمایی می‌کند ادّعای آشنایی می‌کند کیست این گویا و شنوا در تنم؟ باورم یارب نیاید کاین منم! متصل‌تر با همه دوری به من از نگه با چشم و از لب با سخن! خوش پریشان با منش گفتارهاست در پریشان گوئیش اسرارهاست گوید او چون شاهدی صاحب جمال حسن خود بیند به سر حدّ کمال از برای خود نُمایی صبح و شام سر برآرد گه ز روزن گه ز بام با خدنگ غمزه صید دل کند دید هرجا طایری بسمل کند گردنی هر جا در آرد در کمند تا نگوید کس اسیرانش کمند لاجرم آن شاهد بالا و پست با کمال دلربایی در الست جلوه‌اش گرمی بازاری نداشت یوسف حسنش خریداری نداشت غمزه‌اش را قابل تیری نبود لایق پیکانش نخجیری نبود عشوه‌اش هرجا کمند انداز گشت گردنی لایق نیامد، بازگشت ما سوی آیینۀ آن رو شدند مظهر آن طلعت دلجو شدند پس جمال خویش در آیینه دید روی زیبا دید و عشق آمد پدید مدتی آن عشق بی نام و نشان بُد معلّق در فضای بیکران دلنشین خویش مأوائی نداشت تا درو منزل کند جایی نداشت بهر منزل بی‌قراری ساز کرد طالبان خویش را آواز کرد چون که یک سر طالبان را جمع ساخت جمله را پروانه، خود را شمع ساخت جلوه‌ای کرد از یمین و از یسار دوزخی و جنّتی کرد آشکار جنّتی خاطر نواز و دل‌فروز دوزخی دشمن گداز و غیر سوز 💐💫💐💫💐💫💐💫💐 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
هدایت شده از دیدبان هنر و رسانه
7⃣ ✨ خود اسلام از اول در یک قالب صد در صد هنری ارائه شده و آن قرآن است. قرآن از لحاظ زبان هنری یک چیز بی‌نظیر و استثنائی است. اهل زبان همه‌شان متّفقند، شعرا، فصحاء، بلغاء و کسانی که در ادبیات و هنر صاحب‌نظرند از اول تا امروز در مقابل اوج هنری قرآن اظهار عجز کرده‌اند. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
مشکل از ماست که بی‌خطر شده‌ایم... 😎 🆔 @FetratArak
✅ پایان شهید سید مرتضی آوینی سال 72 و در فکه نبود، تاثیری که آوینی بر تبیین عقلانیت انقلابی و تفکر امام داشت سبب شد بسیاری بعد از او تحت تاثیر آثارش باشند. تجلی هنری آوینی در "روایت فتح" شهود او بود و ابعاد نظری و معرفتی‌اش در کتاب‌ها و مقالات او بیان شده است که فهم آن‌ها اطلاعات قابل توجهی در حوزه فلسفه و حکمت و حتی عرفان می‌طلبد، مباحث پیچیده‌ای که در دوره تولیدش نظیر ندارند. آوینی در مسائلی که ما با آن‌ها درگیریم در حوزه فرهنگ، اقتصاد، انسان‌شناسی، مباحث سینما و رسانه و حوزه‌های دیگر مثل پارتیزان‌ها عمل می‌کند، یعنی سریعا به تحولات اطرافش واکنش نشان می‌دهد. بسیارند افرادی که جزء مخالفان او بودند اما بعد از شهادت شیفته‌اش شدند، آوینی دقیقا در زمانی زیست کرد که بزرگترین خطر برای انقلاب، اسلام آمریکایی بود با همه تجلیات آمریکایی و اروپایی‌اش یعنی جریان لیبرال مدرن وحشیِ ضد انقلاب. ✅ آوینی پیش از انقلاب متفکری کاملا غرب‌زده بود، معماری و هنر خوانده و سبک زندگی و ظاهری روشن‌فکرانه دارد، علقه‌ای هم به اسلام و انقلاب و قرآن ندارد، خودش می‌گوید که بعد از انقلاب شروع کرده به نقد فضایی که 10 سال در آن حضور داشته. در قرآن می‌فرماید کسی که به طاغوت کافر شود و به خدا ایمان آورد به محکم‌ترین دستگیره چنگ زده است. کامران آوینی قبل انقلاب و سید مرتضی آوینی بعد انقلاب کسی بود که اول به طاغوت کافر شد و سپس به الله ایمان آورد. و دقیقا به همین دلیل است که بهتر از دیگران می‌تواند تمدن غرب را به چالش بکشد. کتاب ماجرای فکر آوینی به قلم وحید یامین‌پور 🆔 @fetratarak
هدایت شده از دیدبان هنر و رسانه
8⃣ ✨هجرت هنری✨ ما اگر بتوانیم از راه صحیح بشریت را به سمت هنرمعقول ببریم و نیازهای هنر دوستانه آنها را تأمین کنیم، جامعه دیگر از ما توقّع هنر کاذب ندارد. اگر ما هنر صادق را ارائه کردیم، قطعاً این طور می‌شود. اگر بتوانیم جامعه را به سمت هنر دینی و معقول ببریم آن خلاء پر می‌شود. البته در مرحله انتقال از هنر حسّی به هنر عقلی، از هنر غیر دینی به هنر دینی، یک مقداری فاصله هست. باید این تلفات را تحمل کرد، ولی بنا باید بر این باشد که ما این هجرت و انتقال را داشته باشیم. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
به بهانه اجرای تئاتر «میان ماندن و رفتن» در اراک میان ماندن و رفتن... تئاتریست که از چند روز قبل اجرا، برایت شروع می‌شود. از آن جا که صلایت می‌زنند و تو می‌مانی که بروی یا نروی هنوز طعم گس تئاترهای تئاتر شهر تهران و اتلّوهای تکراری‌اش زیر زبانت است... با صد نهیب که اگر تئاتر پایتخت آن است، اینجا که... اما همچنان دل دل می‌کند دلت... میان ماندن و رفتن... شب اول ... نمی‌روی شب دوم... نمی‌روی شب سوم دیگر اما وقت رفتن است... می روی... با اکراه... با اما و اگر... رفتن... شاید اما برای دیدار عزیزی... تا دیدن تئاتری در گوشه‌ای از شهری صنعت‌زده و بی‌روح... اولش که می‌روی ... دوستی ... در پاسخ عذر دیرآمدنت می‌گوید باید خوانده شوی... و تو در دل چه ترکیبی از پاکی و ریا را می‌یابی... خدایا کدام را باور کنم... خواندن تو را؟ یا بوی گند ریای خود را؟ لختی که می‌نشینی... با همه تأخیرهای همیشگی همۀ برنامه‌های همه‌جا تئاتر شروع می‌شود و تو به ساعت که بسیار هم گذشته می‌نگری و به فکر فردای نیامده‌ای! کوتاه مدتی نمی‌گذرد که معلق می‌شوی در تعلیق داستان... که چقدرت جابر است؟ با جابر همراه می‌شوی... و داشته‌ها و دلهره‌هایت را یک‌یک کنار می‌گذاری... چیزی درونت به حرکت، تو را هل می‌دهد! که برو... میان ماندن و رفتن برو ... برو و نمان... عزم رفتن که کردی... می‌گذاردت سرِ سرِ دو راهی... که هر رفتنی که رفتن نیست و هر ماندنی که ماندن! رفتن به سوی حسین، رفتن است و دور شدن از حسین، ماندن ماندن در کنار حسین، ماندن است و رفتن از کنار حسین، رفتن می مانی که بروم یا نروم اگر بروم به کدام سو... و اگر بمانم در کدام مأمن؟ در گیر و دار رفتن و ماندن... راهنمایت صدای شش ماهۀ حسین(ع) می‌شود... دیگر تئاتر نیست... دیگر دیدن نیست... تو در بهشتی... چشمانت از دیدن آنچه بر صحنه می‌گذرد، خجل است... مسلم رفت و تو ماندی... جابر رفت و تو ماندی... علیِ اصغر رفت، تو ماندی... حسین هم رفت... نمی روی؟ هنوز چشمانت غرق خجلت است که... بازآفرینی گهواره! این بار برای مسلمِ نوزاد... راه را نشانت می‌دهد... و دست مریزاد بر این هنر هنری که اندیشه را ماندگار می‌کند هنری که از منبر بالاتر است و هنری که عقل را به حس تبدیل کرده است می‌دانی برادر... اگر دیده باشی تئاتر «میان ماندن و رفتن» را از هفت متعَلق ایمان پنج تایش درونت زنده می‌شود ایمان به الله، ایمان به غیب، ایمان به انبیا، ایمان به ملائکه و ایمان به آخرت کم است تا بگوئیم هنر یعنی این؟ «میان ماندن و رفتن» تئاتر صدر است و شغاف و قلب و فؤاد که هر چهارتای این ساحتهای وجودی انسان را... به سوی حضرت الله پرواز می‌دهد «میان ماندن و رفتن» تئاتر اسلام است و ایمان، ایقاظ و احسان همه اینها بماند، آخرش که خوشحال از بودنت در این شب و اینجا... قصد رفتن می‌کنی، به یاد حرف رفیقت می‌افتی خوانده شده بودی تا بدهی اشکهای محرمی‌ات را پرداخت کنی... دست مریزاد برادران و خواهرانم اجرتان با سیدالشهدا(ع) برادر کوچکتان مهدی تابنده مسئول اندیشکده فطرت 22 شهریور 1399 @FetratArak
هدایت شده از دیدبان هنر و رسانه
9⃣ ✨جهت سینما✨ اگر سینما را یک ماشین تصور کنیم، انسان غربی ماتریالیست دارد این ماشین را به طرف سراشیبی می‌راند و رو به حضیض است، لذا این ماشین در آنجا روان و راحت راه می‌رود. اما ما باید به سمت قلّه برانیم و طبعاً تلاش و انرژی بیشتری می‌خواهد. به این اعتبار است که به سینما می‌گوییم ابزار قطبی و جهت‌دار. سینما ابزاری نیست که به یک میزان از سهولت یا صعوبت در خدمت دو پیام متفاوت دینی یا غیر دینی قرار بگیرد. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🌸حضرت امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند: ✨و إِنَّ أَخَا اَلْحَرْبِ اَلْأَرِقُ✨ 🍃کسی که اهل مبارزه است،بیدار است🍃 @fetratarak