🔴 کوچ علم از دانشگاه
✍ دکتر چشمه سهرابی
🔹 چرا کانادا، فرانسه، استرالیا، انگلستان، ژاپن و ... همانند ایران آمار تولید علم خود را منتشر نمی کنند؟ محال است آمار تعداد مقالات منتشر شده ژاپن را بیابید. چرا؟ چرا فقط کشورهایی مانند پاکستان، برزیل و هند عطش آمار مقالات دارند؟
🔹جالب است بدانیم که ما تنها کشوری هستیم که رشته علم سنجی در ان دایر است؛ چراکه فقط ما سرگرم علم سنجی خودمان هستیم. ما بالاترین انتشار مقالات در این حوزه را در اختیار داریم.
🔹 هدف علم سنجی که از حوزه کتابداری آمده است، در واقع مجله سنجی است نه حقیقت علم. علم سنجی قدرت تحلیل محتوای علم را ندارد. مبدع این اصطلاح اصلاً چنین منظوری نداشته است. علم سنجی صرفاً بیانگر شاخص های کمّی است نه کیفی.
🔹در سنت های اصیل علمی، تولید مقاله هیچ گاه نشان دهنده تولید علم نبوده است. راجرز کتابی نوشته به نام اشاعه نواوری. تا به حال 2500 مقاله در خصوص این کتاب منتشر شده است. این مقالات تولید علم نیست، یک مناقشه علمی است. این نبردهای علمی زمینه ساز تولید علم است نه الزاما خود علم.
🔹اگر ایین نامه ارتقا تا ده سال دیگر همین باشد، ما علاوه بر سرآمدی در تولید مقاله، بیشترین استاد تمام دنیا را نیز خواهیم داشت!
🔹کشوری مثل انگلستان بیش از سی سال است که از سنت publish or perish گذشته است.
🔹حدود 400 جایزه علمی در دنیا وجود دارد که هیچ یک از شاخص های ISI استفاده نمی کنند.
🔹در سنت پژوهشی انگلستان اصلاً به شاخص های ISI، ضریب تأثیر و مانند آن توجهی نمی شود. آنها مجدد به ارزیابی مقالات به شیوه خودشان مبادرت می کنند و به پرداخت پژوهانه و مانند آن .. اقدام می کنند.
🔹نظام رتبه بندی دانشگاه های ایران بر اساس نظامی است که خارج از ایران برنامه ریزی می شود و ما بین المللی کار کردن را با اعمال این شاخص ها اشتباه گرفته ایم در حالی که خود آمریکا که واضع ISI است، به طور ناچیز از این نظام استفاده می کند.
🔹ایران از بیانیه سانفرانسیسکو که هشداری به همه بود درس نگرفت. در این بیانیه بیش از چند هزار دانشمند و پژوهشگر و حدود 800 مجله علمی معتبر دنیا اعلام کردند که مبنا را در ارزیابی ها بر اساس مجلات قرار ندهید.
🔹از یکی از اساتیدی که 400 مقاله بین المللی داشتند سوال کردم فقط یکی از مشکلاتی را که در کشور حل کرده اید نام ببرید؟ پاسخ سکوت بود.
🔹از مدیران کشور 97% از مقالات ISI استفاده نمی کنند، 93% نیز مجلات داخلی را نه می شناسند و نه از آنها استفاده می کنند؟! برای چه کسی می نویسیم؟
🔹وقتی شاخص ارزیابی اچ اندیکس شد، پژوهشگر با چه انگیزه ای روی پروژه ملی کار کند!؟
🔹دلیل عمده این اتفاق این است که وزارت علوم ارزیابی ها را به سیاست گره زده است و افراد تنها به فکر ارتقای خویش هستند نه کشور...
#علم_ مقالات
#پژوهش_ مدرسه علمیه_سلیمانیه
۱۷ اسفند ۱۳۹۹
#علما_و_پاسخ_به_شبهات
۱۶. قاضی نورالله شوشتری (م. ۱۰۱۹ق)
قاضی شوشتری کتابی به نام «احقاق الحق فی نقض ابطال الباطل» دارد، او این کتاب را در ردّ کتاب «ابطال نهج الباطل» تالیف قاضی فضل بن روزبهان نوشت و به سبب تالیف همین کتاب در زمان جهانگیر در هند به شهادت رسید. (الذریعة الی تصانیف الشیعة، ج۱، ص۲۹۰)
نشانی: کتاب مبانی و مهارتهای پاسخگویی به پرسشها و شبهات دینی حجتالاسلام و المسلمین دکتر #مجید_خاموشی
نویسنده پیام: علیرضا خوئینیان
#شبهات
#پاسخگویی
#سیره_علمی_عالمان_شیعه
#واحد_مطالعات_و_پاسخ_به_شبهات
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
۱۷ اسفند ۱۳۹۹
#علما_و_پاسخ_به_شبهات
۱۷. میرحامد حسین (م.۱۳۰۶ق)
♨️یکی از علماء اهل سنت هند به نام مولوی عبدالعزیز دهلوی(۱۲۳۹ق) معروف به «سراج الهند» دست به تالیف کتابی زد به نام «التحفة اثنا عشریة»؛ در این کتاب بدون در نظر گرفتن حقیقت، انصاف، واقعیتهای تاریخی و بدون در نظر گرفتن مصالح امّت اسلامی، عقائد، افکار و آراء شیعه و به خصوص شیعه اثنا عشری را در اصول، فروع، اخلاق و آداب؛ با عبارتی خارج از نزاکت و ادب؛ مورد انتقاد و اعتراض قرار داد و باعث نو شدن کینهها و کدورتها شد.
❌این کتاب ابتکاری نبود بلکه سرقتی علمی از کتاب «صواقع»؛ تالیف خواجه نصرالله کابلی بود.
💢در مقابل علامه میرحامد حسین کتاب وزین «عبقات الانوار فی مناقب الائمة الاطهار» را در بیش از ۲۰ جلد نوشت و فلسفه امامت را روشن ساخت. او در این کتاب تمام حقائقی که دهلوی در باب امامت منکر شده بود با بهرگیری از اخباری که از طریق اهل سنت نقل شده، ثابت کرد.(برگرفته از کتاب«میرحامد حسین»)
نشانی: کتاب مبانی و مهارتهای پاسخگویی به پرسشها و شبهات دینی حجتالاسلام و المسلمین دکتر #مجید_خاموشی
نویسنده پیام: علیرضا خوئینیان
#شبهات
#پاسخگویی
#سیره_علمی_عالمان_شیعه
#واحد_مطالعات_و_پاسخ_به_شبهات
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
۱۸ اسفند ۱۳۹۹
#علما_و_پاسخ_به_شبهات
۱۸. شیخ میرزا حسین نوری (م.۱۳۲۰ق)
از جمله کتابهای ایشان که در پاسخ به شبهات نوشته شده است، کتاب «اکمال المنة فی نقض منهاج السنة» است که کتاب «منهاج السنة» نقض ابن تیمیه بر کتاب «منهاج الکرامة» علامه حلی است.(الذریعة الی تصانیف الشیعة، ج۲، ص۲۸۳)
نشانی: کتاب مبانی و مهارتهای پاسخگویی به پرسشها و شبهات دینی حجتالاسلام و المسلمین دکتر #مجید_خاموشی
نویسنده پیام: علیرضا خوئینیان
#شبهات
#پاسخگویی
#سیره_علمی_عالمان_شیعه
#واحد_مطالعات_و_پاسخ_به_شبهات
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
۱۹ اسفند ۱۳۹۹
#علما_و_پاسخ_به_شبهات
۱۹. حضرت امام خمینی (م.۱۳۶۸ش)
حضرت امام خمینی(ره) در پاسخ به شبهههای حکمی زاده در کتاب «اسرار هزار ساله»، کتاب ارزشمند «کشف الاسرار» را نوشت و برای این کار؛ دو ماه همه فعالیتهای علمی و فقهی خود را تعطیل کردند.(مستدرکات اعیان الشیعه، ج۳، ص۸۲)
نشانی: کتاب مبانی و مهارتهای پاسخگویی به پرسشها و شبهات دینی حجتالاسلام و المسلمین دکتر #مجید_خاموشی
نویسنده پیام: علیرضا خوئینیان
#شبهات
#پاسخگویی
#سیره_علمی_عالمان_شیعه
#واحد_مطالعات_و_پاسخ_به_شبهات
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
۲۳ اسفند ۱۳۹۹
دانشپژوهان گرامی
اعیاد فرخندهٔ رجب و شعبان بر شما عزیزان مبارک.
برای آنکه زمان کافی برای نگارش مقالهای با کیفیت مطلوبتر داشته باشید، مهلت ارائه مقاله به استاد محترم راهنما برای بازبینی اولیه، تا دهم فرودین (۰۱/۱۰/ ۱۴۰۰) تمدید شد.
امیدواریم با مدیریت زمان به خوبی از پس نگارش مقاله در فرصت تعیین شده برآیید.
پژوهش مدرسه آماده ارائه مشاوره و خدمات پژوهشی به طلاب محترم است.
@mkh_57
@GhasemZarif
#اطلاعیه_پژوهشی
#مقاله
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
۲۳ اسفند ۱۳۹۹
۲۳ اسفند ۱۳۹۹