کتاب اسلام و مسئله ملیت
به قلم✍ شهید مرتضیمطهری
پارت هفدهم🌱🇮🇷
داعیه جهانى اسلام
اجازه بدهید من مقدمتاً بعضى از مطالب را عرض کنم تا کمکم وارد این مبحث بشویم. یکى از مسائل این است: دین اسلام از اوّلى که ظهور کرد چگونه داعیهاى داشت؟ آیا داعیه دین اسلام از ابتدا یک داعیه محلى بود یا از همان روز اولِ ورود و ظهور، داعیه جهانى بود؟
بعضى از مستشرقین نوشتهاند که اسلام در ابتدا یک دین محلى بود و داعیه جهانى نداشت. ابتدا که پیغمبر ظهور کرد به عنوان یک پیغمبرِ مخصوص قوم قریش بود، بعد کمکم که دید پیشرفت مىکند، دامنهاش را از قریش اندکى توسعه داد به غیر قریش، به عرب. کمکم که دید عرب هم پذیرفت، دعوت خودش را توسعه داد به غیر عرب.
این یک تهمت بسیار بسیار ناجوانمردانه است. نه تنها هیچگونه دلیلى بر این مطلب وجود ندارد، تمام دلایل برخلاف این مطلب است و بلکه یکى از آثارعظمت اسلام همین است که پیغمبر اسلام در یک سرزمین محدودى مثل سرزمین عربستان، در میان یک مردم و تمدن ناچیزى [1] ظهور کرد، در عین حال پیغمبر اسلام در همان محیط بسیار بسیار محدود، ندایى که سر داد یک نداى جهانى بود. دلیلش آیاتى از قرآن است که این دعوت را یک دعوت جهانى اعلان میکند.
#سیر_مطالعاتی🌱
#استاد_مطهری✨
#اسلام_و_مسئله_ملیت
کتاب اسلام و مسئله ملیت
به قلم✍ شهید مرتضیمطهری
پارت هجدهم🌱🇮🇷
اکثر این آیات در مکه نازل شده است نه در مدینه و نه سال آخر مدینه؛ یعنى در همان وقتى که پیغمبر بود و محیط محدود مکه، و پیغمبر را آنچنان احاطه کرده بودند که هرکسى نگاه مىکرد، روى قاعده مىگفت این دعوت در همان نطفه و در حالت نطفگى خفه خواهد شد، در همان وقت اسلام ندا مىداد که من یک دعوت جهانى هستم. خود همین، انسان را به تأمل وادار مىکند.
آیاتى که در قرآن در این زمینه هست زیاد است. مثلا یکى آیهاى است در سوره اِذَا الشَّمْسُ کوِّرَتْ که از سُوَر قصار قرآن و سوره مکیه است و ظاهرآ نوشتهاند بعد از چند سوره از سورههاى کوچک قرآن یعنى در اوایل بعثت نازل شد. در این سوره مىفرماید: «اِنْ هُوَ اِلّا ذِکرٌ لِلْعالَمین» [1] نیست این جز یک تذکر، تنبّه، بیدار باش براى تمام جهانیان. در آیه دیگر که در سوره سبأ است مىفرماید: وَ ما اَرْسَلْناک اِلّا کافَّةً لِلنّاسِ بَشیراً وَ نَذیراً وَ لکنَّ اَکثَرَ النّاسِ لایعْلَمون[2] تو را نفرستادیم مگر بشارتدهنده و بازدارنده براى تمام مردم ولکن اکثر مردم نمىدانند.
در سوره انبیاء که آن هم یک سوره مکیه است این جور مىفرماید: «وَ لَقَدْ کتَبْنا فِى الزَّبورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکرِ اَنَّ الاَْرْضَ یرِثُها عِبادِىَ الصّالِحونَ. اِنَّ فى هذا لَبَلاغاً لِقَوْمٍ عابِدینَ. وَ ما اَرْسَلْناک اِلّا رَحْمَةً لِلْعالَمین» [3] تو رحمت هستى براى تمام جهانیان. آیه دیگرى در سوره اعراف است (گو اینکه سوره اعراف خیال نمىکنم مکى باشد، اکثر آیاتش مکى است نه همهاش): قُلْ یا اَیهَا النّاسُ اِنّى رَسولُ اللهِ اِلَیکمْ جَمیعاً[1] . به طور کلى اصلا خطابات قرآن خودش حکایت مىکند.
قرآن هرگز یک خطاب ندارد که به قوم عرب خطاب کرده باشد. شما در کجاى قرآن «یا ایها العربى» پیدا مىکنید؟ یا «یا قریشى» پیدا مىکنید؟ چنین چیزى را هرگز پیدا نمىکنید. قرآن یا «یا اَیهَا النّاسُ» دارد یا «یا اَیهَا الَّذینَ آمَنوا». گاهى براى کسانى که پیغمبر اکرم بر آنها مبعوث شده است صحبت مىکند، و گاهى مخاطبش آنهایى هستند که گرایش پیدا کردهاند، یعنى صحبتى است خصوصى با اتباع خودش. بنابراین اسلام از اول ظهور، داعیهاش یک داعیه جهانى بوده است. این یک مطلب.
#سیر_مطالعاتی🌱
#اسلام_و_مسئله_ملیت
#استاد_مطهری✨
هدایت شده از فرزند ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجتهدی که حمله به تبریز را جنگ با امام زمان میدانست!
🔹 ۲۱ آذر سالروز درگذشت فقیه، سیاستمدار و مرجع تقلید، آخوند خراسانی
تلگرام | اینستاگرام | روبیکا | ایتا | بله | سروش | توییتر | آپارات | یوتیوب
🇮🇷 @farzandeIRAN_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دولت سیزدهم
در راستای جوانگرایی و استفاده از ظرفیت دانشگاهها
برای مدیریت کشور
چه اقــــــــــدامــــــــــــــاتـــــی
انجام داده است؟ 🧐♨️
#سخنگوی_دولت🎙 ¦ #علی_بهادری_جهرمی🌿
@GORDAN313
#شب_شعر 🌎/🌵
تَن دُو روزی بیشتـَر، پیراهَنِ روحِ تـُو نــیسـت!
هرچه کمتَـر خـو بهایـن پیکر بگیری بهتر است!
[فاضلنظری]
@GORDAN313
هدایت شده از 🌷💔داداشابــراهـــیـــم 🇵🇸
به یكی از جانبازانی كه روشندل بود گفتم:
دوست نداشتی یک بار دیگر دنیا را ببینی؟!
حداقل انتظار داشتم بگوید:
چرا یک بار دیگر میخواستم دنیا را ببینم،
اما او پاسخ داد: نه!!
پرسیدم : چطور؟!
گفت: در مورد چیزی كه به #خدا دادم و معامله كردم نمیخواهم فكر بكنم.!
بدنم می لرزید ، فهمیدم كه عجب آدم هایی در این دنیا زندگی میكنند.
ما كجا، اینها کجا...
#شهید_سید_مرتضی_آوینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فاطمی ها همه هستن،فقط پای علی!
هدایت شده از مُشْــتيخٰاك🇵🇸
-
در قسمتی از
کتابکشتیِپهلوگرفته
نویسنده از
زبانِ امیرالمونین مینویسه!
فرمودند:
- گاهی احساس میکردم
که فاطمه اصلا دل ندارد .
وقتی میدیدم ؛
به هیچچیز دل نمیبندد
با هیچ تعلقی زمینگیر نمیشود
هیچ جاذبه ای او را مشغول نمیکند ؛
یقین میکردم که او جسم ندارد !
متعلق به اینجا نیست...
روحِ محض است ، جانِ خالص است |🌱
گاهی احساس میکردم که ...
فاطمه دلی دارد که هیچمردی ندارد -
استوار چون کوه؛
با صلابت چون صخره ؛
تزلزل ناپذیر چون ستونهایمحڪم و
نامرئی ِ آسمان !
یکّه و تنها در مقابل یک حڪومت ایستاد و
دلش از جا تکان نخورد.
من مامور به سکوت بودم و
حرفهایدلِمرا هم او میزد ((:
هدایت شده از •سیودو | فیاض•
میگفت:
-چرا محبتِ خدا رو حس نمیکنم؟
+دیدی آدمی که سـرماخـورده
مزه غذارو نمیفهمه؟ داستان همینه!
#اونویس
کتاب اسلام و مسئله ملیت
به قلم✍شهید مرتضیمطهری
پارت نوزدهم 🌱🇮🇷
تعزّز قرآن در مقابل عرب
مطلب دوم: یکى از چیزهایى که به نظر مىآید خیلى اعجابآور است این است: گذشته از این که داعیه اسلام از اول یک داعیه جهانى بوده است، آیاتى در قرآن است که بالخصوص به اعراب طعن مىزند. حالااگر کلمه «طعن» هم درست نباشد، یعنى در مقابل عرب تعزّز مىورزد، بىاعتنایى مىکند و خود را مستغنى نشان مىدهد. مىگوید اى مردم عرب ایمان بیاورید، ولى خیال نکنید اگر ایمان نیاوردید اسلام بىپیرو مىماند. شما اگر به اسلام روى نیاورید اقوام دیگرى در دنیا هستند که آنها به اسلام گرایش پیدا مىکنند.
این خود یک مطلب را مىرساند: قطعنظر از اینکه قرآن یک وحى آسمانى است لحن این کتاب مىرساند که پیغمبر اسلام چه پیغمبر باشد و چه نعوذبالله پیغمبر نباشد، کتابش نشان مىدهد که این مرد از روز اول چشمش به یک قوم مخصوص که قوم عرب باشد نبوده است؛ امیدوار بوده، آرزو داشته و اصلا مطمئن بوده است که این دعوت یک دعوت جهانى است. طرف سخنش جهان بوده است. در این زمینه که اسلام در مقابل قوم عرب تعزّز مىورزد و به آنها مىگوید شما ایمان بیاورید به نفع خودتان است، اگر ایمان نیاورید هستند مردم دیگرى که در دنیا ایمان بیاورند یا در آینده خواهند بود مردم دیگرى که براى اسلام بهتر از شما باشند و به اسلام ایمان بیاورند، در این زمینه هم آیات زیادى داریم [1]. یکى این آیه در سوره انعام است، مىفرماید: «فَاِنْ یکفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَکلْنا بِها قَوْمآ لَیسوا بِها بِکافِرینَ»[2] اى پیغمبر اگر این مردم کفر مىورزند و از پذیرش دعوت اسلام سرپیچى مىکنند تو خیالت راحت باشد، تو ناراحت نباش، اسلام بدون پیرو نمىماند؛ ما قوم دیگرى را که آن قوم هرگز کفر نخواهد ورزید و اسلام را خواهد پذیرفت مأمور حفظ اسلام کردیم. یعنى ما حفظ اسلام را به قوم دیگرى سپردیم.
#سیر_مطالعاتی
#اسلام_و_مسئله_ملیت
#استاد_مطهری
کتاب اسلام و مسئله ملیت
به قلم✍شهید مرتضیمطهری
پارت بیستم🌱🇮🇷
آیه دیگرى در این زمینه در سوره نساء داریم: اِنْ یشَأْ یذْهِبْکمْ اَیهَا النّاسُ وَ یأْتِ بِآخَرینَ [1] . باز هم بىاعتنایى مىکند: اى مردم! خدا اگر بخواهد، تمام شما را از بین مىبرد و قوم دیگرى به جاى شما مىآورد. این آیه فقط از این نظر که اجمالا به اینها بىاعتنایى نشان مىدهد[قابل توجه است.]
آیه دیگرى که در این زمینه داریم آخرین آیه از سوره اَلَّذینَ کفَروا (سوره محمد (ص)) است. در آنجا این جور مىفرماید: وَ اِنْ تَتَوَلَّوْا یسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیرَکمْ ثُمَّ لایکونوا اَمْثالَکمْ اى مردم اگر شما به اسلام پشت کنید اسلام شُل نخواهد شد، خدا به جاى شما قوم دیگرى را خواهد آورد که آنها از شما بهتر باشند. (نه فقط قوم دیگرى مثل شما جاى شما را مىگیرند بلکه قوم دیگرى خواهند آمد، اسلام خواهند آورد، خدا قوم دیگرى را خواهد آورد که آنها اسلام را بپذیرند و مثل شما هم نباشند، عیبهاى شما را هم نداشته باشند.)
در ذیل این آیه است که امام صادق(ع) و امام باقر(ع) ، هر دوى این بزرگواران، این افتخار را براى مردم ایران معین و معرفى کردند. امام باقر فرمود: «اِنْ تَتَوَلَّوا» یا مَعْشَرَ الْعَرَبِ... یعْنِى الْمَوالى. آن وقت به ایرانیان «موالى» مىگفتند. امام صادق در آن روایت قسم خورد: والله به خدا قسم که این شرط جزا محقق شد. قرآن مىفرماید اگر شما به حقیقت اسلام پشت کنید خدا قوم دیگرى را خواهد آورد که آنها از شما بهتر اسلام را بپذیرند. اما در قرآن «اگر» است. امام صادق فرمود که این «اگر» تحقق پیدا کرد، قوم عرب به اسلام پشت کرد و خداوند موالى (ایرانیان) را فرستاد و آنها از جان و دل اسلام را پذیرفتند و به اسلام خدمت کردند.
آیه دیگر در سوره مائده است که مىفرماید: مَنْ یرْتَدَّ مِنْکمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یأْتِى اللهُ بِقَوْمٍ یحِبُّهُمْ وَ یحِبّونَهُ... [1] 1
من از نظر تطبیق فعلا کارى ندارم که کدام قوم مقصود است. اجمالا این مطلب را مىخواهم عرض کنم که در قرآن این موضوع پیدا مىشود که به قوم عرب با نظر بىاعتنایى نگاه مىکند، نه بىاعتنایى که علاقه ندارد آنها مسلمان بشوند. از نظر اسلام عرب و قوم عرب مطرح نیست. اسلام عرب و غیر عرب همه را یکسان دعوت مىکند، ولى خودش را به یک قوم خاص نمىبندد، آن قوم مىخواهد عرب باشد یا غیر عرب، و به اعراب مخصوصاً این مطلب را مىفهماند که شما چه ایمان بیاورید چه ایمان نیاورید اسلام پیشرفت مىکند، زیرا اسلام یک دینى است که اختصاص به یک قوم مخصوص و معین ندارد.
#استاد_مطهری
#سیر_مطالعاتی
#اسلام_و_مسئله_ملیت
﴿ لشــــکـر مجاهدون✌🏻﴾
کتاب اسلام و مسئله ملیت به قلم✍ شهید مرتضیمطهری پارت هجدهم🌱🇮🇷 اکثر این آیات در مکه نازل شده است
#کتابخونامون✨
این شمـــا و اینهمــــ قسمتهای جدیدِ کتــاب👆🏻
Poyanfar - Salam Fateme.mp3
3.91M
#سلام_فاطمه
"محمدحسینِپویانـفر"
@GORDAN313
﴿ لشــــکـر مجاهدون✌🏻﴾
#سلام_فاطمه "محمدحسینِپویانـفر" @GORDAN313
¹▫️سایـه چـادرت..:)
#سلامفاطمه🖤 [دوخــَطْروضه]
²▫️یهتـارِ مو از سـرِ مـادرمـ کم نشـه..
#سلامفاطمه🖤 [دوخـَطْروضه]
﴿ لشــــکـر مجاهدون✌🏻﴾
³▫️سـلام کشــته دفـاع از حــرم.. #سلامفاطمه🖤 [دوخـَطْروضه]
⁴▫️سـلام لشکـــرِ تنــها:)
#سلامفاطمه🖤 [دوخـَطْروضه]
﴿ لشــــکـر مجاهدون✌🏻﴾
⁴▫️سـلام لشکـــرِ تنــها:) #سلامفاطمه🖤 [دوخـَطْروضه]
⁵▫️زیـرِ چـادرتْ، حالم بهتــره:)
#سلام_فاطمه🖤 [دوخـَطْروضه]
﴿ لشــــکـر مجاهدون✌🏻﴾
⁵▫️زیـرِ چـادرتْ، حالم بهتــره:) #سلام_فاطمه🖤 [دوخـَطْروضه]
⁶▫️چـادر/شـــعله/مــادر../💔
#سلامفاطمه🖤 [دوخـَطْروضه]
﴿ لشــــکـر مجاهدون✌🏻﴾
¹⁰▫️دعاکن برای ظهـورِ امام زمـان:) #سلامفاطمه🖤 [دوخـَطْروضه]
¹¹▫️خاکِ چادرت، ضمـانتِ محشــره!
#سلامفاطمه🖤 [دوخَـطْروضه]