eitaa logo
قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
19.6هزار دنبال‌کننده
29.7هزار عکس
5.5هزار ویدیو
431 فایل
✳️جهت ارسال شبهات، انتقادات و پیشنهادات: 🤝 جهت تبادلات: 🆔 @ جهت تبلیغ به لینک زیر مراجعه کنید: http://eitaa.com/joinchat/3871539209C854a9b5d53 آرشیو مطالب گذشته قرارگاه: https://eitaa.com/joinchat/342097931Cd6c0018429 .
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از شبهات
شماره شایعه:2129 🔆متن شایعه: « رژیم‌ غذایی مبتنی بر گروه خونی ، سلامتی را بهبود بخشیده و خطر بیماری را کاهش می‌دهند. هر گروه خونی در زمان متفاوتی از تاریخ تکامل بشری، شکل گرفته است و بنابراین ما باید رژیم‌های غذایی خود را مطابق با رژیم غذایی اجدادمان در زمان تکامل گروه خونی مشابه در بدن آن‌ها هماهنگ کنیم. اگر غذاهایی را بخورید که متناسب و سازگار با گروه خونی خودتان هستند، می‌توانید به راحتی آن‌ها را هضم کنید، وزنتان کاهش یابد و سلامت و شادی بیشتری را تجربه کنید… » 🔆 پاسخ شایعه: 1️⃣ رژیم‌ غذایی مبتنی بر گروه خونی نوعی رژیم غذایی تغذیه‌ ای است که در سال ۱۹۹۶ توسط دکتر «پیتر ج.د. آدامو»، در کتاب «بر اساس گروه خون خود تغذیه کنید» مطرح شد. طبق این نظریه، رژیم غذایی بر اساس نوع گروه خونی مهم‌ترین عامل در تعیین یک رژیم غذایی سالم است. دکتر آدامو رژیم غذایی مجزایی برای هر نوع گروه خونی توصیه می‌کند. 2️⃣ در سال ۲۰۱۳ نتیجه ۱۴۱۵ تحقیق مرتبط با این مساله را بازنگری و بررسی کردند اما حتی یک تحقیق معتبر علمی هم موید این موضوع نشد تا بتوان بر مبنای آن فرضیه رژیم غذایی مبتنی بر گروه خونی را تایید کرد. @GhararGahShayeat 3️⃣ واقعیت این است که تا به امروز هیچ شاهد علمی برای حمایت از فرضیه رژیم غذایی بر اساس گروه خونی وجود ندارد و هیچ شاهد بالینی وجود ندارد که نشان دهد این نوع رژیم غذایی، سلامتی را بهبود می بخشد و در کاهش خطر بیماری نیز موثر است. 📎 url.faranama.co/q4UHo 📎 url.faranama.co/CQMrU نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از شبهات
شماره شبهه:2130 🔆متن شبهه: های اخیر و !! (ع) فرمودند: "در و پر از که شرق و غرب زمین در اختلاف باشن منتظر فرج باشید! " 📚منبع: یوم‌الخلاص‌، ص‌543 و بیان‌ الائمه‌(ع‌) ج‌2، ص‌431. 🔆 پاسخ شبهه: 1⃣این در کتاب یوم الخلاص به این شکل یافت نمی شود نه در صفحه ای که اشاره شده و نه در سایر صفحات.ضمنا از دو منبعی که ذکر شده از منابع طراز اول نیستند. مخصوصا کتاب « بیان الائمه » که سرشار از دروغ و تحریف است و در همین سده اخیر نوشته شده و نباید به آن کرد. علامه جعفر مرتضی عاملی مطالبی در نقد این کتاب نوشته اند که خواندنی است. @GhararGahShayeat 2⃣ کتاب « یوم الخلاص » نیز یک نویسنده لبنانی معاصر به نام «کامل سلیمان» است و اگر حدیثی نقل کند حتما باید در پاورقی به یکی از منابع قدیم ارجاع بدهد. گفتیم که روایت مورد ادعا در این کتاب نبود. 3⃣منابع قدیم و معتبر را نیز جستجو کردیم و حدیثی که منطبق بر این ادعا باشد نیافتیم. صرفا در قرن هفتم ، سید ابن طاووس از کتاب سلیلی با سندی که دستکم برخی از راویانش از اهل سنت هستند از پیامبر(ص) نقل کرده که « اگر در ماه رمضان صیحه رخ بدهد و ... و در ذیحجه و محرم خونریزی شود و ... ، در شب جمعه ماه رمضان لرزشی همه جا را فرا می گیرد و این در سالی است که سرما و زلزله های بسیار دارد» بن طاوس، التشريف بالمنن في التعريف بالفتن، ص284 4⃣طبعا حتی روایتی که ابن طاوس نقل کرده چون به این شکل در کتب معتبر و قدیمی حدیث شیعه با سند معتبر یافت نمی شود ، به تنهایی قابل اتکا نیست. @GhararGahShayeat 5⃣ در مجموع باید متوجه باشیم که روایاتی که در فضای مجازی درباره « علایم ظهور » منتشر می شود احیانا به تحریف یا تقطیع دچارند و حتی اگر کاملا جعلی نباشند تشخیص صحت و سقم سند آنها بر عهده است. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از شبهات
شماره شبهه:2131 🔆متن شبهه: "تعارض فقه با اخلاق/نمونه یکم (رابطه جنسی با دختران خردسال)" ✍ عرف یکی ازمهم ترین قوانینی است که درفقه می تواند به فعالیت های گسترده ای دست بزند. وقتی از عرف سخن می گوییم، فهم درتفسیر یا قانونگذاری جامعه را مدّنظر داریم. به عبارت دیگر همانطور که «معروف» و«منکر» را مردم تشخیص می دهند وخود باید به امر و نهی آن اقدام کنند، حدّاقل احکامی که می تواند جنبه های اخلاقی/اجتماعی داشته باشد باید مورد پذیرش عرف قرار گیرد. به عنوان مثال، فرض کنید در یک جامعه «رابطه جنسی با دختران خردسال» به لحاظ قانونی و اخلاقی مورد نهی ومطرود بوده و داده های روانشناختی نیزچنین عملی را نمی پذیرند؛ اما متون دینی چنین مسئله ای را جایز دانسته اند. به نظر شما حقّ با «داده های علمی» و «عرف» است یا «فقه» و «متون دینی»؟ خبرهایی می شنوید که همسایه یا یکی از بستگان، دختر۹ساله یا خردسال خود را به شخص دیگری «عقد» کرده است. اولین واکنش شما چه خواهد بود؟ آیا عقیده دارید والدین دختر، عمل مثبتی را انجام داده اند؟ اگر چنین عملی مطابق با قوانین دینی باشد، چگونه فکر می کنید؟....... (متن خلاصه شده) 🔆پاسخ شبهه: 1⃣ببینید آنچه که اسلام به جواز آن حکم داده است این است که ازدواج سن خاصی ندارد و اولیاء انسان مسئول تشخیص سن و مورد مناسب برای ازدواج فرزندشان هستند، و اگر صلاح بدانند می توانند دخترشان را در خردسالی به ازدواج شخصی در بیاورند، که البته معمولا با اهدافی مثل محرمیت زن و مرد نامحرم با یکدیگر اتفاق می افتد. مثلا اگر مردی بخواهد با زنی محرم ابدی شود، کافیست برای مدت کوتاهی، دختر آن زن را صیغه کند، با پایان مدت عقد موقت یا طلاق دادن آن دختر خردسال در عقد دائم، مادر دختر برای همیشه به آن مرد محرم خواهد بود، چرا که محرمیت مادر زن، محرمیت ابدی است. پس اسلام به این امر توصیه نکرده است بلکه اجازه داده است اگر اولیائی مصلحت فرزندشان را در ازدواج فرزند خردسالشان دانسته اند می توانند به این امر اقدام کنند. 2⃣روشن است معمولا کسی به نیت کام جویی با دختر خردسال ازدواج نمی کند و صرفا برای امور دیگری چون محرم شدن و... است والا انسان اگر مشکل روانی نداشته باشد، در شرایط عادی از خردسال لذتی نمی برد و ملاک تشخیص این امر را خداوند بر عهده مورد اطمینان ترین اشخاص به آن کودک، یعنی پدر یا اجدادش که فرزندشان پاره تنشان است گذارده است، و تا جایی که ضرورتی ندارد از این کار نهی نموده است: هشام بن عبدالملک از امام صادق(ع) یا امام رضا(ع) نقل کرده که به حضرت(ع) گفته شد ما دخترانمان را در خردسالی به ازدواج همسرشان در می‌آوریم پس امام(ع) فرمودند: اگر در خردسالی به ازدواج آنها اقدام نمایید زندگی آنها از دوام و الفت مستمر دورتر خواهد بود)). الکافی، کلینی، ج5، ص398)) 3⃣اسلام حتی به این هم قانع نشده است و می گوید اگر پدری به خاطر اغراض شخصی و بدون در نظر گرفتن منافع دختر به ازدواج او رضایت دهد، چنین ازدواجی صحیح نیست و اجازه او نافع نخواهد بود، و باز هم به این قانع نشده است، و دستور داده حتی اگر ولی آن دختر به خاطر مصلحتی و به درستی با ازدواج موافقت کرده باشد باز هم شوهر علی رغم محرمیت اجازه رابطه جنسی با آن دختر را ندارد، و در صورت ارتکاب چنین عملی و وارد شدن آسیب به دختر با مجازات سنگینی روبرو خواهد شد: (تحریر الوسیلة، کتاب النکاح، مسئله 12) 1- تمام مخارج این دختر را تا پایان عمر باید بدهد، حتی اگر او را بعدها طلاق بدهد. 2- دیه کامل یک زن. 3- مهریه کامل او را نیز باید بپردازد. پس اسلام جز محدود کردن اختیارات پدر و مادر در مورد فرزندشان و نهی آنها از اقدام به ازدواج فرزندشان در خردسالی کاری نکرده است، و جواز آن را هم به خاطر برخی مصالح مانند محرمیت و... امضاء کرده است. 4⃣گواه کارآمدی این حکم اسلام همان ثمره عملی آن در جامعه است، اسلام عملا شرایطی گذاشته است که خود به خود این اتفاق در جوامع شیعه به صورت نادر اتفاق می افتد روشن است که پدر و مادرها به فرزندشان عشق میورزند و آن را در خردسالی به ازدواج یک انسان نامتعادلی که از ازدواج با کودکان به دنبال لذت جنسی است در نمی آورند، لذا این ازدواج به صورت نادر اتفاق افتاده، و همین موارد نادر هم برای فوائد جنبی چون محرم شدن و... میباشد. 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از شبهات
🔆ادامه پاسخ شبهه شماره 2131 5⃣از این پاسخ که بگذریم، اگر چه شما پرسشگر گرامی این سوال را از روی کنجکاوی پرسیده اید و طبیعی است که با دیدن چنین احکامی در ذهن انسان سوال ایجاد می شود، اما شبکه ها و سایت های غربی به شدت در ترویج امثال این شبهه ها میکوشند، به نظرم ما مسلمانان باید در قالب یک تهاجم به این شبهات پاسخگویی کرده و در عین دفاع، به مهاجم حمله کنیم. 6⃣همین غربی ها به احکام آشکار اسلام که ما با منطق و بدون ترس و واهمه بیان می کنیم حمله می کنند اما در مقام عمل به آن بر ما پیشی می گیرند. آمار تجاوز به کودکان در غرب را نادیده می گیرند و به ازدواجی که با این همه قیود و محدودیت ها از طرف اسلام فقط جایز دانسته شده است حمله می کنند، بگذریم از فرهنگی که در مقابل هم جنس بازی و ازدواج با حیوانات و... هم لب فرو بسته است. 7⃣به گزارش مرکز آمار تجارت کودکان و تجاوز به کودکان در آلمان Statistik Kindesmissbrauch in Deutschland) 10٪) از کلیه‌ی کودکان آلمانی مورد شکنجه‌های جسمی و تجاوز قرار می‌گیرند(http://www.bdkj-re.de/missbrauch/sta...missbrauch.php)" " نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از شبهات
شماره شبهه:2132 🔆متن شبهه: کمیته ملی المپیک واسه هواداران تیم وزنه‌برداری ایران تی‌شرت طراحی کرده که در نقشه ایرانش دریای خزر و خوزستان وجود نداره!! کاری که صدام یزید کافر نتوانست انجام دهد اما کمیته ملی المپیک توانست!! 🔆 پاسخ شبهه: 1⃣توضیح کمیته ملی المپیک ایران درباره طراحی عجیب تی شرت هواداران وزنه برداری: @GhararGahShayeat 2⃣در خبرها آمده بود که کمیته ملی المپیک برای هواداران وزنه برداری تی شرتی را طراحی کرده است که بر روی این تی شرت نقشه ایران به صورت ناقص و بدون دریای خزر و استان خوزستان چاپ شده است! 3⃣باور پذیر نبود که کمیته ملی المپیک به عنوان یک ارگان رسمی و عظیم ورزشی چنین اشتباه فاحشی را مرتکب شده باشد. اما اینستاگرام رسمی کمیته ملی المپیک با انتشار عکسی مطلبی را در این خصوص یادآور شد. 4⃣در پست اینستاگرام رسمی کمیته ملی المپیک نوشته شده: «به گزارش المپیک ایران، صبح امروز (مورخ۱۳۹۶/۹/۱۱) عکسی از طرح تیشرت هواداران ایرانی مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان در آمریکا منتشر شد که نقشه ایران روی آن نقش بسته بود که توسط رایزن فرهنگی دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران در آمریکا و با هدف ساماندهی ایرانیان علاقمند به این رشته طراحی و به تعداد ۵۰۰ عدد آماده شده است. 5⃣با انتشار این عکس و مشخص شدن ایراداتی در طرح( کامل نبودن بخش شمالی خلیج فارس و نقطه تلاقی با جنوب خوزستان) موضوع سریعا به این دفتر در آمریکا اعلام شد تا نسبت به اصلاح طرح روی تیشرتها اقدام شود. @GhararGahShayeat 6⃣کمیته ملی المپیک هیچ نقشی در طراحی این تیشرت نداشته و تنها در راستای اطلاع رسانی مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان و پوشش فعالیتهای دفتر حافظ منافع این خبر را منتشر کرده است. دفتر حافظ منافع کشورمان در توضیحی که به کمیته ملی المپیک داد، گفت: ایرادات مربوط به طراحی اصلاح و تیشرت هایی با طراحی صحیح بین تماشاگران ایرانی در امریکا توزیع خواهد شد.» http://fa.alalam.ir/news/3189056/توضیح-کمیته-ملی-المپیک-ایران-درباره-طراحی-عجیب-تی-شرت-هواداران-وزنه-برداری--عکس نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از شبهات
شماره شبهه:2133 🔆متن شبهه: ایا این صحت داره👇 فضیلت خوردن پس مانده غذا توسط زنها😳 هر کس از زنها،نیم خورده و ته مانده آب ظرف مومنی را بخورد و بدان تبرک جوید،خداوندبین آن دو تن یک فرشته بیافریند که تا روز قیامت برای آنها طلب آمرزش کند! 🔆پاسخ شبهه: ◀️پیش از بررسی این دسته از روایات توجه به دو نکته لازم است: 1⃣روایاتی که از امامان معصوم(ع) به ما رسیده است، در صورتی که از نظر سند و دلالت صحیح باشند، به‌ کارگیری آنها در زندگی، آثار مثبت مادی و معنوی خوشایندی دارد؛ زیرا امامان(ع) جانشینان پیامبر اسلام(ص) و معصوم از خطا هستند؛ لذا گفتار و اعمال آنان برای ما حجت است و همان‌گونه که به تصریح قرآن کریم پیامبر(ص)، هرگز از روى هواى نفس سخن نمى‌گوید! آنچه مى‌گوید چیزى جز وحى که بر او نازل شده نیست،[1] امامان معصوم(ع) نیز این‌گونه هستند. 2⃣اگرچه برخی از دستوراتی که از ناحیه اولیای الهی به ما رسیده، فلسفه‌اش برای ما روشن نیست -و ما به صورت تعبّد بدان پایبند می‌شویم- اما این بدین معنا نیست که دلیل عقلی برای آن وجود ندارد؛ زیرا معتقدیم: تمام احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد است و ما قبول نداریم که احکام فقهی چرا ندارد. 🔺 هیچ حکمی از احکام اسلامی بدون جهت، حلال، و یا حرام و یا واجب و ... نشده است و این طور نیست که چرایی در آن راه نداشته باشد. کسانی که پایه توحید خود را محکم ساخته‌اند و طبق دلایل قطعی عقیده دارند که قانون‌گذار اسلام؛ یعنی، خداوند متعال، بی‌نیاز مطلق و دارای علم و حکمت بی‌پایان است، هیچ‌گونه تردیدی نخواهند داشت که تمام احکام و مقررات و دستورهای اسلامی که پیامبر اسلام از طرف خدای متعال برای بشر آورده است، دارای مصالح و فوایدی می‌باشد؛ زیرا علم و حکمت خدای بزرگ ایجاب می‌کند که هیچ فرمانی را بدون رعایت مصالح بندگانش صادر نکند و چنین افرادی همیشه در صدد پیروی از دستورهای الهی هستند و دانستن و ندانستن جزئیات فلسفه و چرایی احکام در روحیه آنان اثری نخواهد داشت. 🔴توضیح روایت «سؤر المؤمن»👇 ◀️روایاتی درباره خوردن «سؤر المؤمن» نقل شده است،[2] از جمله این‌که؛ 💠امام صادق(ع) می‌فرماید: «سُؤْرُ الْمُؤْمِنِ شِفَاءٌ مِنْ سَبْعِینَ دَاء»؛[3] نیم‌خورده و ته‌مانده غذای مؤمن درمان [و امان] از هفتاد نوع درد است. 💠همچنین در روایتی از امام علی(ع) آمده است: «مَنْ شَرِبَ سُؤْرَ الْمُؤْمِنِ تَبَرُّکاً بِهِ خَلَقَ اللَّهُ بَیْنَهُمَا مَلَکاً یَسْتَغْفِرُ لَهُمَا حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ»؛[4] هرکس نیم‌خورده و ته‌مانده آب ظرف مؤمنى را بخورد و بدان تبرّک جوید، خداوند بین آن دو تن یک فرشته بیافریند که تا روز قیامت براى آنها طلب آمرزش کند. ✅همانطور که مشاهده کردید ذکر شده« مَنْ شَربَ» به معنی 👈هرکس👉نه زنها و از همینجا قصد جعل کننده حدیث مشخص میشود.😏 🔆ادامه پاسخ در پست بعدی👇 نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از شبهات
🔆 ادامه پاسخ شبهه شماره :2133 👈اما در مورد سؤر👇 ❌«سؤر»؛ در لغت به معنای باقی مانده هر چیزی[5] و ته‌مانده آب در ظرف[6] است. طریحی گوید: «سُؤر، به معنای باقی مانده آب در ظرف یا حوض است که از باب استعاره در باقیمانده غذا نیز کاربرد دارد».[7] 👈بنابراین، معنای «سؤر المؤمن» در روایت به معنای نیم‌خورده و ته‌مانده آب و غذای مؤمن است. ◀️فقهای بزرگوار نیز به این روایات اعتماد کرده و فتوا به استحباب خوردن نیم‌خورده و ته‌مانده آب یا غذای مؤمن داده‌اند.[8] ◀️قیدهایی در روایات «سؤر المؤمن» آمده است که لازم است به آنها توجه شود👇 1⃣ایمان و تبرّک: از این دو قید می‌توان فهمید که این کار به صورت مطلق مستحب نیست؛ زیرا آنچه به آن سفارش شده، خوردن یا آشامیدن نیم‌خورده غذا یا آب فرد با ایمان، آن هم به قصد و نیّت تبرّک است؛ لذا برخی از فقها در ذیل این روایات تعبیر «استحباب التبرک بسؤر المؤمن»[9] را دارند؛ یعنی مستحب است تبرک جستن به ته‌مانده غذای مؤمن. 2⃣شفاء: از این قید هم به دست می‌آید که خوردن یا آشامیدن ته‌مانده غذا یا آب فرد با ایمان، به قصد و طلب شفاء و درمان(استشفاء)[10] باشد. پس، اگر به این‌کار به نیت تبرّک و شفا انجام شود، به جهت معنوی، ممکن است برخی آثار و ضررهای مادی بی‌اثر شوند. 📚پی نوشتها👇👇 [1]. نجم: 3-4. «وَ مَا یَنطِقُ عَنِ الهَوَى * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌ یُوحَى». [2]. ر.ک: شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، «بَابُ اسْتِحْبَابِ الشُّرْبِ مِنْ سُؤْرِ الْمُؤْمِنِ تَبَرُّکاً»، ج 25، ص 263. [3]. شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 151. [4]. شیخ مفید، الاختصاص، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، محرمی زرندی، محمود، ص 189. [5]. فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین، محقق و مصحح: مخزومى، مهدى، سامرائى، ابراهیم، ج 7، ص 292؛ ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 4، ص 339. [6]. بستانی، فؤاد افرام، مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی-فارسی، ص 472. [7]. طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق: حسینی اشکوری، سید احمد، ج 3، ص 322. [8]. عراقی، عبد النبی، المعالم الزلفی فی شرح العروة الوثقی، ص 245، المطبعة العلمیة، قم، چاپ اول، 1380ق؛ بصرى بحرانى، زین الدین محمد امین، کلمة التقوى، ج 1، ص 26. [9]. موسوی خویی، سید ابو القاسم، التنقیح فی شرح العروة الوثقی، مقرر: غروی‌، میرزا علی، کتاب الطهارة، ج 1، ص 440. [10]. «یستحب استعمال سؤر المؤمن للاستشفاء»؛ کاشف الغطاء، جعفر بن خضر، کشف الغطاء عن مبهمات الشریعة الغراء، ص 191. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از شبهات
‍ شماره شبهه:2134 🔆متن شبهه: حقیقت دین اسلامه ..یعنی الان واقعا یهودیت و مسیحیتی که الان هستن هیچ کدوم وارد بهشت نمیشن؟ 🔆پاسخ شبهه: 1⃣بر اساس آموزه هاي ديني سرنوشت و سعادت هر كس در گرو ايمان و عمل صالح و باور و پذيرش دين حق در زمان خود او است . (1) 2⃣همه اديان الهي تا وقتي كه دين الهي بعدي نيامده، دين حق محسوب مي شوند . افرادي كه قبل از ظهور حضرت مسيح (ع) به دين حقيقي موسي (ع) باور داشته و به آموزه هاي وحياني آن عمل نموده اند، از نظر قرآن مؤمن محسوب مي شوند. همچنين مسيحياني كه قبل از بعثت پيامبر اسلام (ص) به دين عيسي مسيح (ع) باور داشته و طبق دستورات او عمل نموده اند، مؤمن اند و رستگار. 3⃣تفاوتي از حيث درجه با مؤمنان ساير اديان در زمان حقانيت دين خودشان ندارند ، بلكه ملاك و ميزان ايمان و تقوا و عمل صالح، و پيروي از دين حق مي باشد . 4⃣قرآن كريم هم به همين واقعيت تصريح دارد و مي فرمايد: كسانى كه (به پيامبر اسلام) ايمان آورده‏اند، و كسانى كه به آئين يهود گرويدند و نصارا و صابئان [پيروان يحيى‏] هر گاه به خدا و روز رستاخيز ايمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداش شان نزد پروردگارشان مسلم است . هيچ گونه ترس و اندوهى براى آن ها نيست. (هر كدام از پيروان اديان الهى، كه در عصر و زمان خود، طبق وظايف و فرمان دين عمل كرده‏اند، مأجور و رستگارند.) (2) 5⃣اين آيه اعلام مي كند كه هر كسى كه در عصر خود به پيامبر بر حق و كتاب آسمانى زمان خويش ايمان آورده و عمل صالح كرده ، اهل نجات است، و جاى هيچ گونه نگرانى نيست.بنا بر اين مسيحيان مؤمن قبل از ظهور پيامبر اسلام اهل نجات و بهشتند . (3) @GhararGahShayeat 6⃣وظيفه هر كس در هر زمان تحقيق و يافتن دين حق و باور عمل طبق آموزه هاي آن دين است . برهمين اساس ملاک بهشتی و جهنمی بودن افراد پيروي از دين حق و حقیقت جوئی و حق طلبی انسان ها و تسلیم بودن در مقابل آن، و یا در مقابل نتيجه انکار آن حقیقت است. 7⃣اما در مورد مسيحياني كه پس از ظهور اسلام زندگي كرده اند و اكنون زندگي مي كنند ،بايد به اين نكته توجه كرد كه افرادي كه حقانيت دين اسلام بر آن ها آشكار و واضح گشت، ولي از روي تعصب و يا عناد و يا هواي نفس و يا عوامل ديگر از حق پيروي نكردند ،آن ها قطعا در قيامت در عذاب خواهند بود و حتي اگر اعمال صالحي هم در دنيا انجام داده باشند، چون بر اساس ايمان حقيقي و باورديني درست نبوده و در راستاي اهداف دنيائي و جلب نظر مردم و یا فريب بوده ،براي آن ها مفيد نخواهد بود . 8⃣اما كساني كه در كشف حقيقت كوتاهي نكردند، ولي دين حق را نيافتند و يا اصلا در محيطي بودند كه امكان دسترسي به دين حق نداشتند و يا خوب به آن ها معرفي نشده، به آنان منكر و مخالف اطلاق نمي شود كه مستحق عقوبتي باشند. 9⃣شهید مطهرى (ره) در این باره مى‏گوید: «اگر کسى در روایات دقت کند، مى‏یابد که ائمه (ع) تکیه ‏شان بر این مطلب بوده که هر چه بر سر انسان مى‏آید، از آن است که حق بر او عرضه بشود و او در مقابل حق، تعصب و عناد بورزد و یا لااقل در شرایطى باشد که مى‏بایست تحقیق و جستجو کند نکند اما افرادى که ذاتاً و به واسطه قصور فهم و یا به علل دیگر در شرایطى به سر مى‏برند که مصداق منکر و یا مقصر به شمار نمى‏روند، آنان در ردیف منکران و مخالفان نیستند. ائمه اطهار بسیارى از مردم را از این طبقه مى‏دانند. این گونه افراد داراى استضعاف و قصور هستند و امید عفو الهى درباره آنان مى‏رود». 🔟وی از مرحوم علامه طباطبایى نقل مى‏کند: «همان طورى که ممکن است منشأ استضعاف، عدم امکان تغییر محیط باشد، ممکن است این جهت باشد که ذهن انسان متوجه حقیقت نشده باشد و به این سبب از حقیقت محروم مانده باشد». (4) 1⃣1⃣این گروه در فرهنگ دين به عنوان مستضعفان فکری و فرهنگي شناخته می شوند. اگر واقعاً و حقیقتاً به دنبال حقیقت و دین حق بودند، اما به دلایلی بر آن دست نیافتند ،ولی بر اساس باورهای فطری و عقلی و یا دینی که داشتند ،مؤمن بودند و انسان های درستکار بودند ،مورد عفو الهی اند. در قرآن هم خداوند می فرماید: ما از هر کس بیش از اندازه وسع و توانش تکلیف نمی خواهیم (5)، پس محاسبه اعمال آنان، و بهشتي بودن يا نبودن و رتبه آنها در بهشت بر پایه عدل خداوندى به نسبت توان شان و ميزان مطابقت اعمال و كردار آنها طبق علم و باورهاي ديني آن ها صورت می گیرد . 📚پى نوشت‏ها: 1. عصر (103) آيه 3 . 2. بقره (2) آيه 62 . 3. آيت الله مكارم شيرازي ،تفسير نمونه،دار الکتب الإسلامیه ، تهران، چاپ اول، 1374 ش، ج‏1، ص 285 . 4. مرتضى مطهرى، مجموعه آثار، نشر صدرا، تهران 1374 ش، ج 1، ص 320 به بعد. 5. بقره (2) آیه 282 . 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از شبهات
شماره شبهه:2135 🔆متن شبهه یعنی یا ، یا از خودش کنه. در مجموع غیرت جزئی از فرهنگ مردسالارانه است 🔆 پاسخ شبهه: 1⃣ما باید سعی کنیم که در هیچ امری، به ویژه در مباحث "شناختی"، سطحی‌نگر نباشیم و با برخوردهای شعاری، راه معرفت را نبندیم ◀️- یکی از اسامی خداوند متعال، "غیور" است، حال مگر او العیاذ بالله زن دارد؟ ◀️- اسماء الله در انسان تجلی می‌یابد و هر چه این تجلی بیشتر باشد، انسان کامل‌تر می‌گردد. "غیور" نیز مانند علیم، حکیم، رحمان، رحیم، مالک، رازق، جواد، کریم، یکی از اسمای الهی است که در بندگانش تجلی می‌یابد. 2⃣جهان‌بینی زن مداری: یکی از ابتلائات افراد، «جهان‌بینی زن مداری» است، یعنی همه چیز را از زاویه‌ی "زن"، و آن نیز محدود شده در مسائل جنسیتی نگاه می‌کنند! تا از امر به معروف و نهی از منکر سخن بگویی، یاد زن و حجابش می‌افتند؛ در حالی که "ولایت حق" بالاترین معروف است و "ولایت باطل" بدترین منکر می‌باشد – تا می‌گویی: "فساد و فحشا"، به یاد "زن و مفاسد جنسی و شهوانی" می‌افتند، در حالی که فساد یعنی "تباهی" و "فحشا" نیز کار بد است [چنان که به بدکلامی و ناسزا، فحش می‌گویند] و نمود آن در سیاست، اقتصاد، قضا و ... در تمام دنیا، به مراتب بیشتر از فساد جنسیتی می‌باشد و ... . 3⃣غیرت: غیرت، یعنی "تعیین کردن و شناختن مرزها" و نپذیرفتن "غیر" برای نفوذ، ورود و هجمه به حریم. خداوند غیور است، یعنی هیچ غیرتی در الوهیت، ربوبیت، مالکیت و خدایی خود را نمی‌پذیرد، ولو به اندک مقدار. اگر بگویی 99 درصد این عبادت، یا این کار برای خدا، 1 درصد برای دیگری، این شرک است و او 99 درصد را نمی‌پذیرد. لذا فرمود: دین خود را خالص کنید، "خالص" کردن، یعنی "غیریت" را از آن جدا کنید، مثل جدا کردن آلیاژهای دیگر از طلا، تا خالص شود: « هُوَ الْحَيُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ » (غافر، 65) ترجمه: اوست [همان‌] زنده‌اى كه خدايى جز او نيست. پس او را در حالى كه دين [خود] را براى وى بى‌آلايش گردانيده‌ايد بخوانيد. سپاس‌[ها همه‌] ويژه خدا پروردگار جهانيان است. @GhararGahShayeat 4⃣نکته: دقت شود که ابتدا می‌فرماید: او حیّ است و إلهی جز او نیست، سپس می‌فرماید: حال که الهی جز او وجود ندارد، پس شما نیز از هوای نفس گرفته تا مصادیق بیرونی، هیچ کدام را به دورغ برای خود إله نگیرید و دین خود را برای او خالص گردانید. 5⃣بنابراین، انسان غیور، نسبت پدر، مادر، فرزندان، همسر، همسایه، شغل، وطن و تمامی نوامیس مادی و معنوی‌اش "غیور" است، یعنی نفوذ غریبه به حریمش را نمی‌پذیرد. جهان استکبار، بسیار مایل است که مردم [اعم از زن و مرد]، "بی‌غیرت" شوند، بالتبع بی‌تفاوت باشند و با نفوذ، غارت و سلطه‌ی آنان مقابله نکنند. آیا این «فرهنگ مردسالاری» می‌باشد؟! 6⃣مرد سالاری: این مردسالاری نیز از آن شعارهایی است که فرهنگ فمینیستی آن را نشر می‌دهد. آیا اگر زن متأهلی (به قول شما) نتواند جلوی خودش را بگیرد و همسر او این بی‌بند و باری، لاابالی‌گری و اباحه‌گری را نپذیرد، اسمش "مردسالاری" است؟! حال اگر بی‌غیرتی بپذیرد، اسمش چیست؟! نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از شبهات
شماره شبهه:2136 🔆متن شبهه: جنگ باید سال ۶۱ تمام می‌شد میتوانستیم خسارت بگیریم نباید وارد خاک عراق میشدیم پس ۶سال جنگ اضافی وصدها هزار قربانی مسئولش کیه ؟ ناگفته‌های ناخدا هوشنگ صمدی 🔆پاسخ شبهه: 🔮اگر صلح را مجموعه ای از آتش بس، عقب نشینی، تعیین متجاوز، تامین خسارت های وارده و ... بدانیم، باید بگوییم که در آن زمان، هیچ گونه پیشنهاد صلحی ارائه نشد و شورای امنیت و دیگران، تنها آتش بس و در واقع حالت نه جنگ نه صلح را توصیه می کردند . در آن زمان طرحی که متضمن صلح واقعی باشد و شناسایی متجاوز و پرداخت غرامت را نیز شامل شود و تضمین برای عدم تعرض مجدد داشته باشد، وجود نداشت و پیشنهادهای ارائه شده، تنها در حد آتش بس و مذاکره طرفین بود . این امر با توجه به پشتیبانی یک طرفه و آشکار دولت های بزرگ و نهادهای بین المللی از عراق، هیچ گاه نمی توانست شرایط ایران را برای یک صلح واقعی و شرافت مندانه محقق سازد . به این ترتیب ایران، دلایل منطقی و عقلانی برای ادامه جنگ داشت . این دلایل عبارت بود از: 1⃣شرایط ایران برای صلح (شناسایی و تنبیه متجاوز و پرداخت غرامت از سوی عراق) . @GhararGahShayeat 2⃣مرزهای ایران تامین نداشت و نقاطی در شلمچه، طلائیه، فکه و قصر شیرین در اشغال عراق بود و نیز شهرهای سومار، نفت شهر و مهران عملا در اشغال دشمن بود و امکان آزادسازی این نقاط از راه مذکور، غیرمعقول به نظر می رسید و راهی جز ادامه جنگ وجود نداشت . 3⃣در حالی که نیروهای خودی، پیروزی های زیادی کسب می کردند، توقف جنگ و چانه زنی در پشت میز مذاکره، برای آزادی نقاط مرزی آزاد شده، صحیح نبود . 4⃣شهرهای آزاد شده همچون خرمشهر، به علت حضور دشمن در شلمچه، همچنان مورد تهدید بود . 5⃣توانایی کمی ارتش عراق ترمیم شده و با کمک های همه جانبه دولت های بزرگ افزایش هم یافته بود . 6⃣تنها چیزی که ارتش عراق از دست داده بود، روحیه بود که با توجه به روحیه فرماندهی آن (شخص صدام)، این مسئله نیز پس از مدتی قابل ترمیم بود . @GhararGahShayeat 7⃣در حالی که نیروهای جمهوری اسلامی در نوار پیروزی قرار داشتند، آتش بس و صلح ناپایدار در هنگام قدرت و دادن فرصت مجدد به عراق، زیان هایی به بار می آورد . اگر آن روز جنگ متوقف می شد و تجربه ای چون مذاکرات سوریه و اسرائیل، بر سر ارتفاعات جولان، فراروی ما قرار می گرفت و ما ناچار می شدیم بر سر سایر مناطق تحت اشغال، پشت میز مذاکره با عراق چانه زنی بی حاصل کنیم; امروز جامعه، مسئولان وقت را شماتت می کرد . 8⃣عراق در نظر داشت با برگزاری اجلاس سران جنبش غیر متعهد در بغداد و کسب ریاست دوره ای این جنبش، برای تحقق خواسته های نامشروع خود، به ایران فشار آورد; ولی ایران با حمله به داخل خاک عراق در عملیات رمضان، این امتیاز مهم و حیاتی را از عراق گرفت . @GhararGahShayeat 9⃣به همین منظور در 20 خرداد 1361ش . جلسه ای در حضور امام خمینی در جماران تشکیل گردید و موضوع به شور گذاشته شد . از نظر نظامیان شرکت کننده در آن جلسه، امکان پدافند با توقف روی خط مرزی وجود نداشت; زیرا در اغلب نقاط مرزی هیچ گونه مانع طبیعی وجود نداشت و ایجاد استحکامات جدید نیز یک سال به طول می انجامید و طی این مدت احتمال حمله مجدد عراق جدی بود . مهم تر این که با تکیه بر اصل متعارف نظامی «تعقیب دشمن » هرگونه توقف پس از فتح خرمشهر یک حرکت غیراصولی بود . به همین دلیل امام خمینی (ره) پس از تردید اولیه در مورد تداوم جنگ در خاک عراق با استماع دلایل نظامیان و نا امیدی از پذیرش شرایط ایران توسط دولت عراق، با ادامه جنگ و ورود نیروهای ایران به خاک عراق موافقت نمودند . نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از شبهات
شماره شبهه:2137 🔆متن شبهه: جنگ باید سال ۶۱ تمام می‌شد میتوانستیم خسارت بگیریم نباید وارد خاک عراق میشدیم پس ۶سال جنگ اضافی وصدها هزار قربانی مسئولش کیه ؟ ناگفته‌های ناخدا هوشنگ صمدی 🔆پاسخ شبهه: 🔮اگر صلح را مجموعه ای از آتش بس، عقب نشینی، تعیین متجاوز، تامین خسارت های وارده و ... بدانیم، باید بگوییم که در آن زمان، هیچ گونه پیشنهاد صلحی ارائه نشد و شورای امنیت و دیگران، تنها آتش بس و در واقع حالت نه جنگ نه صلح را توصیه می کردند . در آن زمان طرحی که متضمن صلح واقعی باشد و شناسایی متجاوز و پرداخت غرامت را نیز شامل شود و تضمین برای عدم تعرض مجدد داشته باشد، وجود نداشت و پیشنهادهای ارائه شده، تنها در حد آتش بس و مذاکره طرفین بود . این امر با توجه به پشتیبانی یک طرفه و آشکار دولت های بزرگ و نهادهای بین المللی از عراق، هیچ گاه نمی توانست شرایط ایران را برای یک صلح واقعی و شرافت مندانه محقق سازد . به این ترتیب ایران، دلایل منطقی و عقلانی برای ادامه جنگ داشت . این دلایل عبارت بود از: 1⃣شرایط ایران برای صلح (شناسایی و تنبیه متجاوز و پرداخت غرامت از سوی عراق) . @GhararGahShayeat 2⃣مرزهای ایران تامین نداشت و نقاطی در شلمچه، طلائیه، فکه و قصر شیرین در اشغال عراق بود و نیز شهرهای سومار، نفت شهر و مهران عملا در اشغال دشمن بود و امکان آزادسازی این نقاط از راه مذکور، غیرمعقول به نظر می رسید و راهی جز ادامه جنگ وجود نداشت . 3⃣در حالی که نیروهای خودی، پیروزی های زیادی کسب می کردند، توقف جنگ و چانه زنی در پشت میز مذاکره، برای آزادی نقاط مرزی آزاد شده، صحیح نبود . 4⃣شهرهای آزاد شده همچون خرمشهر، به علت حضور دشمن در شلمچه، همچنان مورد تهدید بود . 5⃣توانایی کمی ارتش عراق ترمیم شده و با کمک های همه جانبه دولت های بزرگ افزایش هم یافته بود . 6⃣تنها چیزی که ارتش عراق از دست داده بود، روحیه بود که با توجه به روحیه فرماندهی آن (شخص صدام)، این مسئله نیز پس از مدتی قابل ترمیم بود . @GhararGahShayeat 7⃣در حالی که نیروهای جمهوری اسلامی در نوار پیروزی قرار داشتند، آتش بس و صلح ناپایدار در هنگام قدرت و دادن فرصت مجدد به عراق، زیان هایی به بار می آورد . اگر آن روز جنگ متوقف می شد و تجربه ای چون مذاکرات سوریه و اسرائیل، بر سر ارتفاعات جولان، فراروی ما قرار می گرفت و ما ناچار می شدیم بر سر سایر مناطق تحت اشغال، پشت میز مذاکره با عراق چانه زنی بی حاصل کنیم; امروز جامعه، مسئولان وقت را شماتت می کرد . 8⃣عراق در نظر داشت با برگزاری اجلاس سران جنبش غیر متعهد در بغداد و کسب ریاست دوره ای این جنبش، برای تحقق خواسته های نامشروع خود، به ایران فشار آورد; ولی ایران با حمله به داخل خاک عراق در عملیات رمضان، این امتیاز مهم و حیاتی را از عراق گرفت . @GhararGahShayeat 9⃣به همین منظور در 20 خرداد 1361ش . جلسه ای در حضور امام خمینی در جماران تشکیل گردید و موضوع به شور گذاشته شد . از نظر نظامیان شرکت کننده در آن جلسه، امکان پدافند با توقف روی خط مرزی وجود نداشت; زیرا در اغلب نقاط مرزی هیچ گونه مانع طبیعی وجود نداشت و ایجاد استحکامات جدید نیز یک سال به طول می انجامید و طی این مدت احتمال حمله مجدد عراق جدی بود . مهم تر این که با تکیه بر اصل متعارف نظامی «تعقیب دشمن » هرگونه توقف پس از فتح خرمشهر یک حرکت غیراصولی بود . به همین دلیل امام خمینی (ره) پس از تردید اولیه در مورد تداوم جنگ در خاک عراق با استماع دلایل نظامیان و نا امیدی از پذیرش شرایط ایران توسط دولت عراق، با ادامه جنگ و ورود نیروهای ایران به خاک عراق موافقت نمودند . نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از شبهات
شماره شبهه:2138 🔆متن شبهه یک مهربان، به خود اجازه می‌دهد که در صورت شدن دوباره تلاش کرده و بدهد، نه اینکه راه پیشرفت را برای به روی او ببندد. آیا به تلاش مجدد می‌دهد؟ 🔆پاسخ شبهه: 1⃣مگر تا کنون که زنده هستیم و امکان تلاش مجدد داریم، مردود نبوده‌ایم و کارنامه‌ی قبولی گرفته‌ایم؟! چه بد مثالی است وقتی مخلوق با خالفش قیاس می‌شود و فضیلتی از اسماء الله که مقداری در او تجلی یافته به رخ کشیده شده و سؤال می‌شود: آیا خالق او نیز از چنین فضیلیتی برخوردار است؟! گویی آن معلم، خودش خویشتن را خلق نموده، و به خود اخلاق و مهربانی داده، و رب شاگرد مردودش می‌باشد؟! « وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِيَ خَلْقَهُ ... - و براى ما مثلى آورد و آفرينش خود را فراموش كرد ...» (یس، 78) اولا :معلم کیست؟ علمش را از کجا کسب : کرد؟ مهربانی چیست و معلم، مهربانی را از کجا آموخت و در خود ایجاد نمود؟! چکاره است که به شاگرد مردود خود اجازه‌ی تلاش مجدد بدهد؟ اگر قانونگذار در قانون اجازه ندهد، از دست او چه کاری بر می‌آید؟ و اگر او به واسطه‌ی قانون اجازه تلاش دوباره بدهد، اما شاگرد اراده‌ی چنین تلاش مجددی نداشته باشد، مهربانی معلم به چه کار او می‌آید؟! پس این چه سخن بی‌جا، ناهمگون و بی‌ربطی است؟! دوما:حال آیا این معلم مهربان، عقل، درایت و حکمت هم دارد یا ندارد، آیا خبیر، بصیر و مدبرالامور هم هست یا فقط مهربانی دارد؟ دوستی و مهربانی بدون علم، حکمت، خبر، بصیرت، تدبیر و سایر کمالات که "همان خاله خرسه" می‌شود! اگر شاگرد مردود گردنکشی کند، چه می‌کند؟ اگر مزاحم تحصیل بقیه شود چه می‌کند؟ اگر پس از گذشت ده یا بیست سال از تحصیل، باز در کلاس اول بماند و مردود شود، چه می‌کند؟! اگر به رغم مهربانی، دانش آموز کاملاً به معلم و کتاب پشت کند، چه می‌کند؟ اگر هر چه به او تعلیم و تذکر داده می‌شود را به سخره بگیرد، معلم مهربان چه می‌کند؟! 2⃣آیا خداوندی که رحمان، رحیم، خالق، ربّ و غفار است، و در عین حال رحمتش عین حکمت، حکمتش عین جود و کرم، و کرمش مطابق با عدل و فضل است، با مخلوقی که گاه لطفش بدون بصیرت و مهربانی‌اش عین ظلم (ترحم بر پلنگ تیز دندان) است، و اگر نباشد نیز بسیار سطحی و محدود است، مقایسه می‌شود؟! پس چه مثال نسجیده و بی‌ربطی است! 3⃣اندازه و سررسید: در نظام حکیمانه‌ی خلقت، هر چیزی اندازه‌ای دارد « لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا – برای هر چیزی اندازه‌ای هست»، هم آب از آسمان بر اساس اندازه‌ها نازل می‌گردد « وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ - و از آسمان آبى به اندازه [معين] فرود آورديم / المؤمنون، 18»، و هم ارزاق مادی (متاع دنیا) و معنوی (درجات و فضیلت‌های) انسان‌ها بر اساس اندازه‌های معین می‌باشد 4⃣نظام هدایت الهی نیز منطبق با نظام خلقت اوست، و بالتبع خارج از اندازه‌هایی که او قرار داده نمی‌باشد. پس، بر اساس اندازه‌های معینی خلق نمود، و بر همان اساس هدایت می‌کند اندازه، هر چقدر هم که زیاد باشد، باز هم محدود است، لذا هر چیزی [فرد، جامعه، کار، ضرر، منفعت و ...] پایانی دارد. « [ما] آسمان‌ها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است جز به حق و [تا] زمانى معين نيافريديم و كسانى كه كافر شده‌اند از آنچه هشدار داده شده‌اند رويگردانند. » (الأحقاف، 3) 5⃣اندازه‌ی مغفرت: رحمت، مغفرت، جود، کرم و لطف خداوند سبحان واسعه است و اندازه و محدودیتی ندارد، اما اندازه‌ی فرصت و امکان بندگان خدا، در اخذ و جذب این رحمت و مغفرت محدود است. چنان که علم محدود نیست، اما زمان، امکان و شرایط کسب علم محدود است، یا جمال، قدرت و سایر کمالات محدود نیستند، اما ظرفیت وجودی مخلوقات برای اخذ و متجلی شدن محدود است. لذا اگر فرصت و امکان برای دانش‌آموز از دست برود، او دیگر نمی‌تواند کسب علم نماید، و مهربانی معلم، سود و فایده‌ای به حال او ندارد. - اندازه‌ای که از مغفرت خداوند منّان و غفّار به انسان می‌رسد، به مراتب بیش از آن است که انسان خودش طلب نموده و جذب می‌نماید؛ چه بسیارند گناهانی که انسان برای آنها هیچ استغفار و توبه‌ای ننموده، اما خداوند می‌بخشد و اگر قرار بود فرصت ندهد، هر جنبده‌ای، با اولین گناه و ظلم به خودش و دیگران، مستحق عذاب بود و هلاک می‌شد، اما خداوند مهربان، با بخشش خود، تا زمان معینی به او فرصت می‌دهد 🔮ادامه در پست بعدی👇 نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634