eitaa logo
قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
19.6هزار دنبال‌کننده
29.6هزار عکس
5.5هزار ویدیو
431 فایل
✳️جهت ارسال شبهات، انتقادات و پیشنهادات: 🤝 جهت تبادلات: 🆔 @ جهت تبلیغ به لینک زیر مراجعه کنید: http://eitaa.com/joinchat/3871539209C854a9b5d53 آرشیو مطالب گذشته قرارگاه: https://eitaa.com/joinchat/342097931Cd6c0018429 .
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قرارگاه
شماره شبهه: 2338 🔆متن شبهه این که در روایاتی آمده که در آخر الزمان زنان موهاشون رو همانند کوهان شتر درست می کنن چقدر داره ❗️امروزه زنان مذهبی هم با این که موی پوشیده دارند اما احیانا از زیر مقنعه بسته شدن موهاشون معلوم میشه و آمده بالا 🔆پاسخ شبهه 1⃣نقل های در کتب اهل سنت به نقل از پیامبر گرامی آمده است که فرمود ؛ «زمانی که زنانی را دیدید که سر خود را مانند شتر درست میکنند به آنان بگویید که هیچ نمازی از آنها پذیرفته نمی شود » 📚کنزالعمال ج16 ص392 2⃣در نقل دیگر می آورند که فرمود ؛ « دو گروه از دوزخيان را هرگز نمى بينم گروهى كه تازيانه اى مانند دُم گاو در دست دارند و مردم را بدان مى زنند، و زنان پوشيده برهنه، كه ديگران را به شهوت مى اندازند و خود به سوى شهوتها ميل مى كنند. سرهاى آنان، مانند كوهان است. آنان، هرگز وارد بهشت نمى شوند و با آنكه بوى بهشت از فاصله هاى طولانى، استشمام مى شود، بوى بهشت را نيز استشمام نمى كنند.» 📚صحیح مسلم ج3 ص 1680 @GhararGahShayeat 3⃣این نقل ها در کتب روایی شیعه نیامده است و زیاد قابل اعتماد نمی باشد ، آنکه بر آمدگی موی زنان از پس پوشش ، به خودی خود ، اشکالی ندارد و حرام نمی باشد مگر آنکه مستلزم مفسده ای همچون انگشت نما شدن یا تحریک و ...باشد . به هر حال با توجه به آنکه در روایات ما آمده است که شایسته است زنان مومنه کاملا خود را از بپوشانند ؛ 📚وسائل الشیعه ج20 ص64 باب 24 4⃣شایسته زنان مومنه است که به گونه ای بگیرند که حتی برآمدگی های مو و سایر اعضای بدن از پس پوشش هم معلوم نباشد . شایسته مردان مومن هم است که به بر آمدگی های بدن بانوان نگاه نکنند چنان که از امام علیه السلام سوال شد ؛ 5⃣«آيا جايز است كه زن را از پشت سر، ورانداز كرد. امام فرمود: شما حاضريد كه مردى به شما اينگونه نگاه كند؟ پس هرچه براى خود مى پسنديد، براى ديگران هم بپسنديد. كسانى كه به پشت زنان نگاه مى كنند چه تضمينى وجود دارد كه به پشت زنان آنها نگاه نشود » 📚دعائم الاسلام ج2 ص202 📚مستدرک الوسائل ج14 ص273 نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از قرارگاه
شماره شبهه: 2339 🔆متن شبهه: فلسفه رویش موهای زائد بدن در چیست چرا خدا این موها را ایجاد کرده تا نیاز به آنها باشد آیا این کار لغوی در آفرینش خداوند محسوب نمی شود 🔆پاسخ شبهه: 🔮گرفتن موهای زائد بدن خصوصا موهای زائد زیر شکم و زیر بغل مورد توصیه و تاکید روایات قرار گرفته است ؛ 📚وسائل الشیعه ج2 ص66 باب 29_30_31 📚حلیه المتقین ، ص93 اما فلسفه رویش این موهای زائد در چه چیزی است ؟ در روایات اسلامی برای این سوال دو بیان شده است ؛ 1⃣فایده بهداشتی آن در این است که رویش و سپس گرفتن موهای زائد ، موجب دفع بسیاری از سموم بدن می شود و دیگر آنکه ، محل موهای زائد به دلیل رطوبت ، در معرض آلودگی است و شستشوی محل های مذکور ،سبب بهداشت بدن می شود . 2⃣فائده اخلاقی هم دارد زیرا انسان را مشغول به امور پست و گرفتن موهایی زائد می کند که این می تواند مقداری از تکبر و انسان را کاهش داده و انسان را متذکر به ضعف و ناتوانی خود کند . @GhararGahShayeat مفضّل مى گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم چه مى شد اگر خداوند ، موهای زائد را خلق نمی کرد تا آدمى به اصلاح و كوتاه كردن نيازمند نباشد ؟ 👌امام عليه السّلام فرمود: خداوند متعال در اين كار، نعمتهايى نهاده كه آدمى از آنها آگاه نيست تا سپاس گويد. آگاه باش ، دردهاى بدن با خروج مو از منافذ بدن و با خروج ناخن از سر انگشتان مى گردد؛ از اين رو به انسان فرمان داده شده كه هر هفته با نوره ماليدن و مو تراشيدن و كوتاه كردن ناخنها به اين كار اقدام كند. اين كار باعث مى شود كه موى و ناخن با شتاب بيشترى برويند و دردها و بيماريها را سريعتر خارج كنند. اگر شخص چنين نكند، رشد آنها كوتاه و اندك مى شود، در نتيجه، دردها در بدن مى ماند و بيماريهاى مختلف پديد مى آيد. نيز از رويش مو در چند جاى بدن كه وجود آن براى انسان مايه رنج و زيان است جلوگيرى شده ،اگر مو در ديدگان مى روييد آيا آدمى نابينا نمى شد؟ و اگر در دهانش مى روييد آيا خوردن و انسان دشوار و بى لذّت نمى گشت؟ اگر در كف دست رشد مى كرد آيا انسان از لمس درست اشيا و انجام برخى از كارها باز نمى ماند؟ يا اگر بر فرج زن و يا آلت مرد مى روييد آيا لذّت مجامعت از اينان نمى گرفت؟ پس نيك بنگر كه چگونه در جايى كه سود و مصلحتى در كار نيست نروييده. اينها مخصوص انسان نيست، بلكه در چهارپايان و درندگان و ديگر حيوانات توليد مثل كننده نيز چنين است؛ از اين رو با اينكه بدن آنها از مو پوشيده است و ليكن اين مناطق، دقيقا به خاطر آنچه كه ذكر شد، مويى بر آنها نيست. نيك انديشه كن كه چگونه آفرينش از هر خطا، زيان و ناهماهنگى به دور است و يكسره حكمت و تقدير است و و سود. 👌اصحاب «مانى» و ديگران كه خواستند بر آفرينش و هدفمندى آن اشكال گيرند، رويش مو در روى زهار و زير بغل را ناروا شمردند، غافل از اينكه رشد مو در اين مكانها با وجود رطوبت در آنها مرتبط است و چنان كه گياه در جاى مرطوب مى رويد، مو نيز در اين جايها رشد مى كند. آيا نمى بينى كه اين جايها براى پذيرش مواد زايد بدن از همه جا مناسبتر است؟ وانگهى اين امر باعث مى شود كه [گذشته از تدابير الهى] خود انسان نيز قدرى به بدن خود برسد و از رهگذر بهداشت و نظافت، تنى سالم داشته باشد. همچنين با كوتاه كردن موهاى زايد بدن، روحيه آتشين، تندى، سرمستى و خشم او شكسته شود و از پرداختن به گمراه كننده و بيكارى پرهيز نمايد. 📚شگفتيهاى آفرينش (ترجمه توحيد مفضل)، ص: 67 نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از قرارگاه
‍ شماره شبهه: 2340 🔆متن شبهه: چيز ديگری كه در ايران خيلی غريب است اين است كه يک قسمت عمده مردم كه تقريبن نصف اهل مملكت می شود، خودشان را سراپا توی "كيسه سياهی" می بندند و... حمامشان هم حمام مخصوصی است و در مجلس های عمومی جای مخصوصی دارند. بنظرم اين ها هم یک جور كشيش ايرانی هستند، اما کشیشی که مردم چندان احترامی به آن ها نمی كنند و حتی اسم آن ها را "ضعيفه"گذاشته اند که به معنی ناتوان و ناچيز است! (محمدعلی جمالزاده) 🔆پاسخ شبهه: 1⃣ نقد مذکور، یا به فرهنگ و باورهای یک جامعه، کشور و یا منطقه و ... مثل ایران؛ وارد شده است و یا به قواعد و قوانین کلیه اسلام. در این مختصر، قصد پاسخ به نقد های وارده بر اسلام را داریم: 2⃣خداوند متعال، نسبت به مخلوقات خود، هیچ برتری و فضیلتی نسبت به رنگ و نژاد و جنسیت و ... نداده است؛ بلکه معیار فضیلت و برتری در پیشگاه الهی، میزان عملکرد صحیح فرد فرد جامعه است. به بعبارت قرآنی: «بهترین شما، با تقوا ترین شماست» 3⃣در دین مبین اسلام، افراد، دارای وظایف مختلفی هستند، از جمله این وظایف، است، زنان و مردان باید حجاب رعایت کنند، و این حجاب یک حد و حدود شرعی دارد؛ برای مردان پوشاندن عورت است و برای زنان، پوشاندن تمام بدن بجز، قرص صورت و دست ها. اینکه علت این حکم شرعی چیست، بحثی است مفصل که در مطالب دیگر مورد اشاره قرار گرفته است.ولی آیا این حکم، بی اعتبار کردن جامعه زنان و بی احترامی به آنهاست یا خیر، هدف این مطلب می باشد. 4⃣همانطور که گذشت، معیار فضیلت و برتری افراد، عملکرد آنهاست؛ و از آنجا که حجاب یک دستور الهی است، یقینا زنانی که به حجاب پایبند باشند، از ارزش و فضیلت بالاتری نسبت به سایر زنان (در این مورد بخصوص) برخوردار هستند. چرا که آنان به یک وظیفه شرعی خود عمل کرده و با این عمل خود؛ به تعالی و تقوا دست پیدا می کنند. 5⃣پذیرش این مطلب غیر قابل هضم است که چطور زنان را به برهنگی دعوت کنیم و از طرف دیگر هدف این عملکرد را ارزش بخشیدن به زن بدانیم. چطور زنی که با روسری به سر کردن و پوشاندن زینت های خود، هدفی جز پذیرش حکم الهی و حفظ و صیانت از خود دربرابر چشم های پاک و ناپاک را دنبال نمی کند، با زنی که زینت های خود را به نمایش در خواهد آورد، ولو از این عمل قصد و نیت بدی هم نداشته باشد، ارزش و فضیلتی مساوی داشته باشد؟ 6⃣نویسنده این مطلب، زنان جامعه اسلامی را مورد تمسخر قرار داده است، ولی از ارزش زنان و حق انتخاب آنها صحبت می کند. این تناقض گویی آشکار خود دلیلی واضح بر بطلان سخنان نویسنده است. 7⃣در جایی از متن، به داشتن محل های مخصوص، برای اشاره می کند، و این مطلب را معیار نقد به حجاب می داند، در حالی که داشتن محل و مکان و جایگاه مخصوص، نشانه اهمیت دادن به بانوان می باشد. در جوامعی که زنان ارزشی کمتر از مردان دارند، غالبا بانوان حق حضور در هیچ مراسم و مجالسی نخواهند داشت، در حالی که در کشورهای اسلامی، برای زنان محل های مخصوص در نظر گرفته شده است تا آسودگی آنها را فراهم آورند. باید از نویسنده این متن سوال نمود که چه هدفی را از حمام های مختلط و یا مجالس دیگر دنبال می کند که طرفدار این نظریه است؟ آیا او به فکر زنان است یا به فکر شهوترانی خویش؟ 8⃣ در تعریف حجاب اسلامی در منابع فقهی آمده است، پوشاندن تمام بدن زنان بجز قرص صورت و دست ها (از مچ به پایین) آن هم دربرابر نامحرم. و سخنی از رنگ، جنس و ... لباس ها به میان نیامده است؛ پس تعبیر از حجاب به کسیه های مشکی، تعبیری بدون آگاهی از مبانی فقهی است. هر چند در جامعه کنونی ایران، چادر مشکی، بیشتر شایع بوده و هست، همانطور که در افغانستان چادر آبی رنگ، در لبنان و اروپا لباس های رنگی و در دوران های گذشته انواع دیگر البسه، به عنوان لباس زنان (با حجاب) شیوع داشته است. 9⃣احترام به در منابع فقهی و اخلاقی مکررا سفارش شده است، اسلام برای زنان حقوقی را وضع کرده است که تا پیش از این وظیفه زنان قلمداد می شد، اسلام حتی شیر دادن و تربیت فرزند را وظیفه مادر نمی داند، او می تواند برای این موارد از پدر فرزندش، طلب مزد کند. پر واضح است که مزد برای موردی است که عمل انجام شده وظیفه شخص نباشد. زن حتی می تواند برای دوران بارداری خود نیز از همسرش طلب هزینه و غرامت کند. 9⃣نکته پایانی آنکه: هر چند زنان از لحاظ عمومی، نسبت به مردان نیروی کمتری داشته و قوت مردان را ندارند؛ ولی تاریخ اسلام، شاهد زنانی بوده است که هیچ مردی به جایگاه آنان نمی رسد، تا جایی که در روایات متعددی، علت خلقت هستی، فاطمه زهرا سلام الله علیها، یک زن می باشد. که هیچ مردی به جایگاه و مقام ارزشمند ایشان نخواهد رسید. 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/277538
هدایت شده از قرارگاه
شماره شبهه: 2341 🔆متن شبهه: پنج دقیقه پس از تولدتان، اسم، و شما را تعیین میکنند!! بقیه عمرتان شما مدافع دینی خواهی بود که هیچ نقشی در انتخاب آن نداشتید. 🔆پاسخ شبهه: 1⃣در زندگی بشری ما، برخی مسائل، به خواست و ماست، و برخی مسائل، از حیطه اختیارات ما خارج. مثلا یک انسان، تاریخ تولدش، مرگش، و مبتلا به وبا و سرخک شدنش، دست خود او نیست. و در مقابل، شیوه زندگی، انتخاب محل زندگی، صاحب خانواده شدن یا نشدن و ... در دست خود او و به اختیارش است. 2⃣اما مساله دین، و انتخابش، یکی از مسائلی است که به دست خود شخص و با اختیار او معنا می گیرد. اساسا، دین و انتخاب دین، اگر اجباری باشد، خاصیت دین بودن آن ایدولوژی را از بین می برد. چرا دین یعنی پذیرش، و پذیرش از روی ، اعتبار ندارد. 3⃣اما ادیان آسمانی، پذیرش آنها بعد از سن بلوغ جنسی و فکری معنا می پذیرد. بنابراین به طور قطع، تا قبل از سن بلوغ، اگر فرزندی به دینی، باور پیدا کند، احکام آن دین به صورت ظاهری بر او جاری است نه به طور قطع و یقین. بنابراین، اگر کودکی که فرزند مسلمان است، اگر قبل از سن کافر شود. احکام مرتد بر او جاری نیست. و اگر بعد از بلوغ کافر شود، احکام ملی بر او جاری است نه فطری. 4⃣اما چطور دین اجباری نیست، ولی اکثریت قاطع افراد، به دین پدر و مادرشان خواهند شد؟ 5⃣در پاسخ می گوییم: این استقراء ناقص، دلیل نمی شود که قاعده کلی ای برداشت شود که دین اجباری است. مگر در همین اکثریت قاطع، همگی به اجبار و اکراه دینی که پدرانشان به آن اعتقاد داشته اند را پذیرفته اند؟ اگر این سخن درست باشد، پس آنها دیگر نباید فرزندی به دین خود داشته باشند، در حالی که اینطور نیست و این قاعده به طور سلسله وار در حال اجراست. @GhararGahShayeat 6⃣پس ماجرا چیز دیگری است. در مساله دین شناسی، مطلبی مورد بررسی قرار می گیرد که: دین فطری است، و انبیاء و ادیان، برای برانگیختن این فطرت آمده اند. اگر این مطلب را بپذیریم، خانواده نیز می توانند، برانگیخته گر این فطرت باشند. به عبارت دیگر، در خانواده ای که از توحید، معاد و قیامت و ... سخن گفته شود، این خانواده فطرتی توحیدی پیدا خواهد کرد، و به همین جهت است که اکثریت قاطع خانواده های موحد و متدین، فرزندانی موحد و متدین تربیت می کنند. 7⃣ضمن آنکه، پذیرش هر آئین و دینی، اجباری نیست، بلکه شخص می تواند بعد از پذیرش دینی، آن را انکار، رد و یا نقد کند. همانطور که شایع است افراد از دین های مختلف به دین دیگری در می آیند و یا کافرانی که به ادیان توحیدی می پیوندند. 9⃣اگر سیر و نمودار گرایش جمعیت بشری را به سمت و ادیان توحیدی را در طول تاریخ بشریت، ملاحظه کنیم؛ در خواهیم یافت که ادیان توحیدی، توانسته اند با برهانشان، جمعیت بشری را به خود جلب و جذب نمایند. 🔟 بنابراین، دین از مسائل اجباری نیست که پدر و مادر در اجبار به آن نقش داشته باشند. ضمنا نویسنده باید جوابی برای توهین به تشخیص والدین نیز داشته باشد چرا که صراحتا، تشخیص آنان را محکوم به اجبار و اشتباه می کند. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از قرارگاه
شماره 2342
هدایت شده از قرارگاه
شماره شایعه: 2342 🔆 متن شایعه: « سمت چپ آنگلا مرکل (نخست وزیر المان) سمت راست ترزا می (نخست وزیر انگلستان) وسطی جینا هسپل (رئیس جدید سیا) ، چقدر احتمال تصادفی بودن هست !!! دنیا رو کی رهبری میکنه ؟!! » 🔆پاسخ شایعه: 1⃣ انتساب افراد حاضر در این تصویر به برخی از سیاست مداران مشهور دنیا یک شایعه ی بین المللی است و صحت ندارد. 2⃣ این تصویر، خانم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان را در سال ۱۹۷۲ و در سن ۱۸ سالگی همراه با دو نفر از همکلاسی هایش در یک مهمانی شب سال نو در شهر برلین آلمان نشان می دهد. این عکس پس از انتخاب خانم مرکل بعنوان شخصیت سال، توسط مجله تایم و در مقاله ای در ارتباط با زندگی ایشان و در بین چند عکس دیگر از مقاطع مختلف زندگی وی منتشر شد. هرچند در مقاله تایم به هویت همراهان خانم آنگلا مرکل در این تصویر اشاره نشده است و بعنوان دوستان وی نامبرده شده اند، اما قطعا آنها سیاستمداران فعلی یا گذشته ی بریتانیا، لیتوانی یا آمریکا نیستند و تطابق تصاویر این اشخاص در سنین نوجوانی با افراد حاضر در این تصویر موید این موضوع می باشد. 📎 جهت مشاهده منابع اینجا و اینجا را کلیک کنید. 3⃣ در نسخه ی برون مرزی این شایعه هویت افراد حاضر در تصویر از چپ به راست خانم ها آنگلا مرکل، ترزا می (نخست وزیر بریتانیا) و دالیا گریبائوسکایته (رییس جمهور فعلی کشور لیتوانی) معرفی شده است. اما در نسخه ی درون مرزی شایعه هویت نفر سوم به خانم جینا هسپل (رییس فعلی سازمان اطلاعات آمریکا) تغییر یافته است. منبع:ویکی هوآکس نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از قرارگاه
شماره شبهه:2343 🔆متن شبهه: یکی از اخیرا گفته است که در روایات آمده شیطان جز با شیعیان با کس دیگری اصلا کاری ندارد ، پس نتیجه سخن ایشون اینه که سایرین رفته آند دنبال رفاه و آبادانی آزادی و استقلال و ما فقط بدنبال راندن شیطان از آیا چنین مطلبی معقول است 🔆پاسخ شبهه: 1⃣در این شکی نیست که یکی از بزرگترین دشمنان انسان که قسم به کردن تمام انسانها خورده است ، ابلیس و شیاطین تحت امر او هستند چنان که قرآن از زبان او نقل می کند که می گفت ؛ « نعمتهاى مادى را در زمين در نظر آنها تزيين مى دهم و همگى را گمراه خواهم ساخت ، مگر بندگان مخلصت را » (حجر 39_40) «گفت به عزتت سوگند همه آنها را خواهم كرد ، مگر بندگان خالص تو از ميان آنها» (ص82_83) 2⃣شیطان گمراهی خود را مختص به افراد خاصی نکرده است ، بلکه طبق دو آیه مذکور ، قسم به گمراه کردن انسانها خورده است . 3⃣امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « برای تمام افراد بشر دو ندا است ، که یک ندا توسط ملک ( و فطرت ) صورت می گیرد که انسان را دعوت به نیکی ها می کند و ندای دیگر ، ندای شیطان است که او را دعوت به می کند » 📚الکافی ج2 ص266 4⃣در روایت دیگر آمده است ؛ « هر فرزندی که برای انسان به دنیا می آید ، در مقابل آن دو فرزند برای شیطان به وجود می آید ،و شیاطین همانند جاری شدن خون در رگ ، به بنی آدم نفوذ دارند » 📚بحار الانوار ج60 ص220 @GhararGahShayeat 5⃣روشن می شود که شیطان تنها اختصاص به شیعیان ندارد ، اما باید توجه کرد که وسوسه هاى شيطان هرگز اختيار و آزادى اراده را از انسان نمى گيرد بلكه او يك كننده بيش نيست، و اين انسانها هستند كه با اراده خودشان دعوت او را مى پذيرند ، قرآن در رابطه با وضعیت روز قیامت می گوید ؛ « شيطان هنگامى كه كار مى شود مى گويد خداوند به شما وعده حق داد و من هم به شما وعده (باطل) دادم و تخلف كردم، من بر شما تسلطى نداشتم جز اينكه دعوتتان كردم و شما پذيرفتيد، بنا بر اين مرا سرزنش نكنيد، خود را كنيد، نه من فريادرس شما هستم، و نه شما فريادرس من...» ( ابراهیم 23) 6⃣بنابراین دعوت و القای شیطان است و همه بنی بشر را شامل می شود ، اگر چه شکل و کیفیت این دعوت ، نسبت به افراد مختلف فرق می کند و دیگر آنکه این دعوت از انسان سلب اختیار نمی کند و انسان با اختیار خودش می تواند در برابر شیطان مقاومت کند و کند ، یا در برابر آن شود و در جا بزند. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از قرارگاه
شماره شبهه: 2344 🔆متن شبهه: اخیرا کلیپی در کانال های ضد دین منتشر می شود که یک می گوید در بهشت آدم و حوا با هم دعوا کردند و خداوند فاطمه را به آنها نشان داد و آدم با دیدن فاطمه حوا را فراموش کرد این حرفا سندیتی دارد؟ 🔆پاسخ شبهه: 🔮روایتی است که علامه مجلسی از کتابی به نام کتاب آلال از ابن خالویه می کند که پیامبر گرامی فرمود ؛ « وقتى خداوند آدم و حوا را آفريد در بهشت از روى تبختر و راه رفتند آدم بحوا گفت خداوند موجودى از ما نيكوتر نيافريد خداوند بجبرئيل دستور داد كه آدم را بفردوس اعلى ببرد همين كه وارد فردوس اعلى شدند چشم آنها به دخترى افتاد كه بر فرشى مرصع از فرشهاى بهشت نشسته است و بر سر تاجى از نور و بر گوش دو گوشواره از نور دارد از زيبائى او بهشت درخشان شده ، آدم به جبرئيل گفت اين دخترك كيست كه از نور جمالش بهشت درخشان شده گفت اين فاطمه دختر محمّد يكى از فرزندان تو است كه پيامبر آخر الزمان است گفت اين تاج چيست كه بر سر دارد گفت شوهرش علي بن ابى طالب است پرسيد اين دو گوشواره گفت دو فرزندش حسن و حسين هستند. 👌گفت آيا قبل از من آفريده شده اند جبرئيل پاسخ داد كه آنها در علم غامض خدا چهار هزار سال پيش از خلقت تو وجود داشتند. بحار الانوار ج25 ص5 حال توجه به نکاتی لازم است ؛ 1⃣این روایت بدون سند و به صورت و مرفوع از امام عسکری و ایشان از پیامبر گرامی نقل شده است . 2⃣دعوایی در کار نبوده است ، بلکه آدم و حوا به توجه ویژه خداوند به آنها احساس می کردند که برترین خداوند هستند . @GhararGahShayeat 3⃣این که گفته می شود آدم با دیدن فاطمه مرضیه سلام الله علیهما ، حوا را فراموش کرد ، کذب است و در روایت نیامده است . 4⃣این جریان اشاره به خلقت نورانی اهل بیت و فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد که قبل از بنی بشر بوده است. 5⃣تعابیر و داشتن حضرت فاطمه سلام الله علیها ، تعابیر مجازی و غیر حقیقی هستند و در روایت مذکور آمده که تاج و دو گوشواره تعابیری کنایه ای بوده که اشاره به خلقت نورانی علی و حسنین علیهم السلام می باشد که چون تاج و گوشواره مایه پشت گرمی و زینت فاطمه سلام الله علیها بودند. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از قرارگاه
شماره شبهه:2345 🔆متن شبهه: برخی از مدعیان مهدویت و امامت، با استناد به روایت لوح حضرت زهرا (س) قصد دارند تا تعداد واقعی امامان را 13 نفر معرفی کرده و خودشان را نفر سیزدهم قرار دهند. در مطلبی مفصل به رد این استدلال پرداخته شده است. از جمله کسانی که به این استدلال تمسک کرده است است. 🔆پاسخ شبهه: 1⃣حضرت زهراء سلام الله علیها در پاسخ جابر از اینکه این لوح سبز که گویی زمرد است و می‌بینم که در آن کتابی است سفید و نورانی مانند نور خورشید چیست فرمودند: «این لوح، لوحی است که خداوند متعال آن را به حضرت رسول صلی الله علیه و آله هدیه داده است و در آن نام پدرم و نام همسرم و نام دو پسرم و نام اوصیاء از فرزندان من در آن است. پدرم آن را به من عطا کرد برای اینکه بواسطه‌ی آن به من بشارت دهد.» @GhararGahShayeat 2⃣سپس جابر نقل می‌کند که حضرت سلام الله علیها آن را به من عطا کردند و من آن را خواندم و از آن نسخه‌ برداری کردم. جابر آن را بر امام محمد باقرعلیه السلام عرضه نمود و حضرت فرمودند ای جابر بر روی نسخه ای که از لوح نوشته ای نگاه کن تا من آن را برای تو قرائت کنم. پس از قرائت حضرت علیه السلام جابر مشاهده نمود که هیچ حرف آن با آنچه حضرت قرائت می‌فرمودند متفاوت و مخالف نبود. سپس جابر گفت شهادت می دهم به خداوند که این است و جز این نیست که آنچه من در لوح دیدم همین است و سپس کل متن حدیث را در روایت ذکر می کند... که در آنجا به نام امیرالمومنین علی علیه السلام تصریح نشده است و از حضرت با عنوان وصی رسول خدا صلی الله علیه و آله یاد شده است. 3⃣بنابراین متن حدیث لوح خود روشنگر و مبین و رسوا کننده تمامی دعویات باطل این جماعت است. بر این اساس زمانی که جابر عنوان می‌کند «ثلاثه منهم علی» طبق نص، با عنوان وصی از حضرت علی علیه السلام یاد کرده است بدون محاسبه نام ایشان در میان ائمه‌ای که هم نام ایشان هستند و زمانی که «اربعه منهم علی» می‌آورد نام حضرت را نیز در شمار ائمه‌ ای که نامشان علی می‌باشد آورده است. @GhararGahShayeat 4⃣تعداد ائمه‌ای که (نام ایشان) در این حدیث عنوان شده است12 نفر می‌باشد. 🔸 هیچ نام مخفی و سری در این روایت مطرح نشده است چراکه نام تمامی 12نفر به تصریح ذکر شده است. 🔸 اولین این 12 وصی امام علی علیه السلام می‌باشد و آخرین آنان حضرت مهدی عج فرزند امام حسن عسکری علیه السلام می‌باشند. 🔸 وجود اختلاف در برخی نسخه های حدیث لوح، دلیل بر وجود امام 13 ام نیست، چرا که این ادعا، مخالف روایات صحیح و متواتری است که عدد ائمه را 12 نفر ذکر کرده اند. این اختلاف به جهت های مختلفی اعم از اشتباه در انتساخ، اشتباه در نقل و ... می باشد، این در حالی است که روایت لوح (با هر دو نسخه آن) هرگز دلیل بر وجود امام 13 ام نیست. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از قرارگاه
شماره شایعه: 2346 🔆 متن شایعه: افشای علت اصلی کشته شدن پزشک سرطان شناس اردبیلی دکتر اصغر پیرزاده گزارش از ایران: دکتر اصغر پیرزادە مدتها بود در مورد آلوده بودن آب بخش هایی از سبلان به رادیو اکتیو به مقامات کشوری و استانی هشدار داده که پیگیری های وی برای جلوگیری از این فاجعه انسانی که شاید تا صد سال دیگر اثرات آن باقی بماند به قیمت جانش تمام شد. نیمی از مردم اطراف سبلان سرطان دارند و انتشار هرگونه خبر مربوط به آلودگی آبهای منطقه به مواد رادیواکتیو و افزایش میزان مبتلایان به سرطان در میان مردم منطقه شدیداً از سوی نهادهای انتظامی- امنیتی در داخل کشور،کنترل و سانسور شده و می شود. فاجعه هم اندازه چرنوبیل در اردبیل و اطراف سبلان با آلوده شدن آب های منطقه به رادیو اکتیو بر اثر استخراج اورانیوم توسط سپاه با مشارکت شرکت های روسی.. (متن شایعه خلاصه شده) 🔆پاسخ شایعه : 1️⃣ برخلاف ادعای متن شایعه، آب شرب و دریاچه های این استان، هیچگونه آلودگی میکروبی و شیمیایی و اتمی ندارد و تحقیقات متعددی در این زمینه توسط محققان در ژورنالهای علمی ارائه شده است. http://l1l.ir/4p8b http://b2n.ir/95434 2️⃣ بالاترین آمار در کشور مربوط به است، نه اردبیل! http://b2n.ir/83438 همچنین در شمال کشور، سرطان مری و معده و در جنوب و غرب کشور سرطان روده بزرگ رایج است. http://b2n.ir/47448 رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مصرف بی رویه نمک، گوشت قرمز، سیگار و مصرف کم میوه و سبزیجات را از مهمترین عوامل موثر بر ابتلا به سرطان گوارش در ایران و اردبیل می داند http://b2n.ir/27568 بنابراین اردبیل نه تنها در خاورمیانه حتی در ایران هم بالاترین رتبه سرطان ندارد. 3️⃣ سازمان انرژی های نوین ایران موسوم به‌ وابسته به است نه انرژی ! بنابراین هیچ ارتباطی به این مباحث ندارد. http://b2n.ir/99738 4️⃣ ادعاهایی که در شایعه مطرح شده، بی پایه و اساس است زیرا هچ منبعی ارائه نشده! مثلاٌ اینکه به زودی فاجعه انسانی رخ خواهد داد، اکنون حدود 2 سال از قتل می گذرد، کدام فاجعه انسانی در سبلان رخ داده؟ هشدار به مقامات استانی و کشوری درمورد آلودگی آب، در کجا مطرح شده ؟ و... با وجود رسانه ها، شبکه های مجازی، کانال ها و دیگر وسایل ارتباطی چرا گوشه ای از این اطلاعات را منتشر نمیکنند که مردم آگاه شوند؟ چرا برای آمارها و ادعاها هیچ سندی ارائه نمی شود؟ 5️⃣ انگیزه قتل دکتر کاملا شخصی بوده و قاتل 23 ساله وی پسر جوانی است و انگیزه او انتقام از او به جرم مسافرت رفتن دکتر درحین بدحالی مادر فوت شده اش (بیمار دکتر) بوده است! قاتل به جرم خود اعتراف کرده و حکم اعدام او نیز جاری شده است! http://b2n.ir/65735 از پخش شایعات و ایجاد تنشهای روانی برای مردم کشورمان بپرهیزیم. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از قرارگاه
شماره شبهه: 2347 🔆متن شبهه: مردم عجیبی هستیم! حتی هندوانه را به شرط چاقو می‌خریم که مبادا کال باشد و کلاه سرمان برود، اما در افکار و عقایدی که خانواده و جامعه از بدو تولد به ما تحمیل کرده‌اند، ذره‌ای تأمل و نمی‌کنیم و همچون هندوانه‌ای دربسته با ایمان به شیرین و سرخ بودنش می‌پذیریم. 🔆پاسخ شبهه: 1⃣متن فوق هر چند در نقد اسلام نگاشته شده است، اما یکی از دستورات و اعتقادات دین اسلام است. دین اسلام در اولین گام خود، دستور می دهد که تحقیق کنید. کافی است به قرآن کریم رجوع شود: «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ» (آیا تدبر نمی کنید در قرآن؟) 🔹 «أَفَلَا تَعْقِلُونَ» (آیا تعقل نمی کنید؟) 🔹 «أَفَلَا تُبْصِرُونَ» (آیا بصیریت ندارید؟) 🔹 «أَفَلاَ تَتَفَكَّرُونَ» (آیا تفکر نمی کنید؟) 🔹 «أَوَلَمْ یَتَفَکَّرُوا فی أَنْفُسِهِمْ ما خَلَقَ اللَّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما» (آنان با خود نیندیشیدند که خداوند، آسمان ها و زمین و آنچه را میان آن دو است خلق کرده است) 🔹 «أَفَلَمْ یَسیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ کانَ...» (آیا در زمین سیر وسفر نمی کنید که ببینید چگونه است...) 🔹 ... و صدها آیات دیگر. 2⃣همه این آیات، دعوت به ، و است. چگونه چنین دینی، که دعوت به فکر و تدبر می کند، باطل باشد. چرا که باطل باید از افشاء شدن وجه بطلانش، بترسد؛ چگونه است چنین دعوت به و ... می کند؟ 3⃣ضمن اینکه با پذیرش اعتقادات به جهت فضا و زمان و مکان و ... نهی می کند و حتی اگر آن اعتقاد صحیح هم باشد مورد پذیرش نیست. به عبارت دیگر اگر کسی از روی عواملی مثل تقلید، زمان، مکان، اجبار و ... به چیز صحیحی اعتقاد پیدا کند، مثلا یگانگی خدا، در قیامت خداوند از او این اعتقاد صحیح را نخواهد پذیرفت. 4⃣ اساس پذیرش اعتقادات در اسلام، تحقیق است و در اینگونه امور ممنوع می باشد. پس متن فوق، کاملا اسلامی است. که اگر حقیقتا مسلمانان از روی تحقیق به حقانیت اسلام برسند، هیچ شبهه ای بر ایمانشان کارساز نخواهد بود. 5⃣بنابراین: 1_ اسلام دعوت به تفکر و تعقل می کند. 2_ اعتقاداتی که ناشی از تفکر و تعقل و تحقیق نباشد، مورد پذیرش نیست حتی اگر صحیح باشند. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از قرارگاه
شماره شبهه: 2348 🔆متن شبهه: با وجود زحمات فراوان در امر تربيت، چرا قرآن او را در موقع از بچه بي‌بهره مي‌كند؟ 🔆پاسخ شبهه: 🔮قرآن كريم به صورت كلي به آن پرداخته و در تشريح، احكام آن نيازمند مراجعه به معصومين ـ عليهم السّلام ـ و در زمان غيبت كبراي حضرت حجة ـ عجل الله تعالي و فرجه الشريف ـ به نوّاب عام و مراجع عظام تقليد مي باشد. قبل از هر چيز لازم به ذكر است كه ظاهراً در قرآن مطلبي كه در سؤال ادعا شده است وجود ندارد؛ هر چند از آية 233 بقره، در مورد حضانت مطالبي استفاده مي‌شود كه به اختصار بيان مي شود. 1️⃣. مادر و پدر هر دو به يك اندازه در به وجود آمدن فرزند شريكند، و او فرزند هر دوي آنهاست، اين مطلب از جملة «أوْلادُهُنَّ» كه فرزندان را اولاد زنان به شمار آورده و از جملة «مولود له بولده» كه فرزند را منسوب به پدر كرده و گفته فرزند پدر، به خوبي استفاده مي‌شود. اين حكم و نسبت دادن از نظر تكويني و حقيقي مي‌باشد. و براي هميشه است و طلاق و ... در آن تأثيري ندارد. 2️⃣. به علت اين كه تمام مخارج زندگي و لوازم تربيت و از آن جمله خوراك و پوشاك و نفقة مادري كه او را شير مي‌دهد به عهدة پدر است، فلذا از نظر اسلام (از نظر تشريعي) فرزند ملحق به پدر مي‌شود. اين مطلب نيز از اطلاق «مولود له» بر پدر، استفاده مي‌شود؛ چرا كه معني جمله اين است كه فرزند براي پدر متولد شده است. 3️⃣. حضانت و پرورش كودك و شير دادن به او تا دو سال حتي در صورت طلاق حقّ زن است و مي‌تواند از اين حق بگذرد. اين مطلب نيز از جملة «لِمَن ارادَ أنْ يُتِمَّ الرَّضاعَةَ» استفاده مي‌شود. جملة قبل از اين به اين صورت است:«و الوالداتُ يُرْضِعْنَ اولادُهُنَّ حولين كاملين» يعني مادران بچه‌هاي خود را مي‌توانند (حق دارند) دو سال كامل شير بدهند، بعد جملة «لمن اراد ....» آمده يعني اين شير دادن تا دو سال حق زن است و هر زني كه بخواهد تا دو سال بچه پيش او مي‌ماند. 🔮مطالب ذكر شده از قرآن استفاده مي‌شود، اما در فقه مطالب زيادي دراين مورد بيان شده كه در نوشتار به بعضي اشاره مي‌شود: 1️⃣. حضانت كودك ولو بعد از طلاق تا دو سالگي (در پسرها) و تا هفت سالگي (در دخترها) حق زن بوده و بنابراين مي‌تواند از اين حق بگذرد و يا اينكه، حتي براي اين حضانت همانند شيردادن از مرد تقاضاي پول بكند. البته اگر بعد از طلاق ازدواج مجدد صورت بگيرد اين حق او ساقط نمي‌شود. 2️⃣. بعد از اتمام مدت حق حضانت زن، حضانت «وظيفه مرد» است نه «حق انحصاري» او. 3. كودكان (دختر يا پسر) بعد از بلوغ و رشد، مدت حضانتشان پايان يافته و كسي بر او حق حضانت ندارد، بلكه اختيارش به دست خود اوست. گذشته از مطالب ياد شده، ازدواج مجدد براي زني كه فرزند همراه اوست مشكل بوده و كمتر مردي قبول مي‌كند با چنين زني ازدواج بكند. هم‌چنين تأمين مخارج خودش براي او سخت است چه برسد به تأمين زندگي كودك. البته با وجود تمام مطالب ياد شده بايد دانست، علل همة احكام بر ما به طور كامل روشن نيست؛ و ما بعد از آنكه اسلام عزيز را به عنوان دين انتخاب كرديم، مي‌بايست احكام و دستورات او را از آنجا كه از طرف خدايي حكيم و عليم و عادل مي‌باشد اجرا بكنيم. آنچه ذكر شد مشخص شد كه، فرزند بين پدر و مادر مساوي بوده و او فرزند هر دوي آنهاست. بعد از طلاق نيز هر دو در حقوق والدين نسبت به فرزند يكي هستند. و همان‌گونه كه قبل از طلاق زن، مادر او بوده بعد از طلاق هم همين گونه بوده و وظايف و حقوق مادري باز بر گردن فرزند مي‌باشد و در صورت عدم توجه فرزند به مادر، مادر حقّ عاق كردن او را دارد، و همين طور است پدر. و تنها فرق اين است كه بعد از طلاق فرزند پيش پدر مي‌ماند تا زن در مضيقة تأمين مخارج او قرار نگيرد و صرف اينكه فرزند پيش پدر است حقي اضافي بر پدر ثابت نمي‌شود. اين مطلب همانند اين است كه زن و مرد از هم با طلاق جدا نشده باشند، ولي فرزند بخواهد به مسافرتي چندين ساله (مثلاً براي تحصيل) برود، در اينجا هم، زن مادر و مرد پدر فرزند است، منتهي مخارج فرزند بر عهدة پدر خواهد بود. 🔮نتايج بدست آمده به قرار زير خواهد بود: 1️⃣. زن و مرد در حق نسبت به فرزند مشتركند. 2️⃣. ماندن فرزند نزد پدر «وظيفه آور» براي مرد و حق انحصاري براي مرد نيست. 3️⃣. زن مي‌تواند براي حضانت اجرت بگيرد. 4️⃣. حقوق مادري تا آخر عمر بر گردن فرزند بوده و فرق از اين جهت، بين قبل و بعد طلاق نيست. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634