هدایت شده از هماهنگی قرارگاه
🕌 در محضر امام روح الله ( 383 )
✍ من در تمام این طول مدت از باب اینکه مقابله بین ما و دستگاه جبار و کفر و اینها بود نگرانی نداشتم، لکن حالا نگرانم. در وقتی که ما بنا داشتیم جمهوری اسلامی تحقق پیدا بکند و بحمدالله خیلی چیزهایش هم تحقق پیدا کرد، لکن نگرانی من از داخل خودمان است، از دو جهت که یک جهتش سبک است، یک جهتش سنگین. آن جهت سبک این کارهایی است که مخالفین، توطئه ها و دسته بندیهایی که مخالفین دارند؛ این چیز مهمی به نظر من نیست آنکه مهم است این ناسازگاری است که در ارگانهای اسلامی هست؛ هر جا بروی با هم توافق ندارند. هی دعوت به توافق می کنند همه، لکن خودشان هم توافق ندارند. این موجب نگرانی است.
📚 منبع: صحیفه امام؛ ج12، ص412 ـ 413
نشر این پیام صدقه جاریه است.
✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است.
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در ایتا 👇
https://eitaa.com/gharargahshayeat
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
هدایت شده از قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
رحیمپور ازغدی: فضاسازی اخیر از تهران هدایت و در قم اجرا شد/مخاطب بنده آیات مکارم و نوری نبودند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
🔹من احتمال قوی میدهم تمام سخنانی که بنده در مدرسه فیضیه داشتم مطالعه نشده و تمام فیلم سخنرانی را ندیدند.
🔹آنچه به عنوان پاسخ داده شد، اصلا چیزهایی نبود که ربطی به آنچه که من گفتم داشته باشد.
🔹من سوالی پرسیدم که آیا اگر کسی چهارتا حاشیه و شرح بخواند مرجع میشود؟ ولی دیدم دوستان آن را به صورت خبری نقل کردهاند، اینگونه که فلانی گفته کسی که چندتا حاشیه و شرح بخواند مرجع می شود!
🔹من راجع به اینها بحث کردم و اصلا من سوالی گفتم نه خبری! ما راجع به اینها بحث کردیم نه راجع به مراجع موجود، بعد اینکه من سؤالی مطرح کردم نه اینکه خبری، ولی متأسفانه اینگونه برداشت شده که این سخنان توهین به فلان چیز است.
🔹من اصلا معتقدم آنچه که گفتم و به آن معتقدم مبنای انقلاب اسلامی بوده و حرفهای صریح و تعابیری است که امام(ره) در سخنرانیهای مختلف و حتی در وصیتنامه خود گفته و سخنانی که امام در این باره داشته یکی دو تا نیست.
🔹امام حرفهایی را زده که من اصلا جرأت نمیکنم بگویم! امام میگوید افعیهای خوش خط و خال حوزه! چه کسی جرأت میکند این حرفها را بزند؟ خوب شد من این حرف را نزدم، وگرنه میگفتند فلانی گفته در حوزه افعی داریم.
🔹خیلی جالب است، اینها حرفهای امام است و ما جرأت نمیکنیم آنها را بگوییم! برخی از انتقادهایی که شهید بهشتی و شهید مطهری کرده را ما جرأت نمیکنیم بگوییم، ممکن است بگویند اینها توهین به حوزه، روحانیت و مراجع است.
🔹اصلا موضوع آن جلسه در مورد مبارزه با مفاسد اقتصادی بود، در مورد اینکه میگویند این طلبهها و آخوندها بردند و خوردند! در صورتی که شما میدانید این طلبهها همه با ۴۰۰ - ۵۰۰ هزار تومان در ماه زندگی میکنند.
🔹آنجا بحث عدالتخواهی بود، اینکه مسئولان فاسد باید مجازات شوند، دهها پلاکارد بود که هیچکدام از این پلاکاردها را هیچکس نشان نداد، یک پلاکارد که نمیدانم چه کسی بود و اصلا من هم آن را ندیدم و گفتند که قبل از جلسه شما بوده و جمع شده است، شد تمام جلسه و مابقی جلسه همه حذف شد.
🔹 سکولاریسم در حوزه را رهبری دو یا سه بار مطرح میکنند. اصلا مخاطب بنده آقایان نوری همدانی، آیت الله مکارم و اینها نبودند، کسان دیگری بودند، ولی یک عده با شیطنت خود و انتقال نادرست مطالب به آقایان طوری رفتار کردند که انگار ما به اینها داریم میگوییم.
🔹مخاطب من این آقایانی که میگویند نبودند، اصلا این آقایان در حوزههای خود به اندازه خودشان کار کردهاند، مخاطب من کسان دیگری بودند.
📡 قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
@GhararGahShayeat
📌 #یادداشت
#تلنگر_شایعه
🚫🚫اثرات تخریبی شایعه
🔺بعضی از شایعات میتواند اثرات تخریبی زیادی داشته باشند، و یک جریان و یا جامعه را از سیر طبیعی خودش خرج کنند.
🔻نمونه تاریخی:
در جنگ احد در حالی که چیزی به پیروزی مسلمانان نمانده بود ناگهان در میان معرکه جنگ کسی فریاد زد
🔴محمد کشته شد!
این شایعه دهان به دهان به سرعت در تمام جبهه جنگ پیچید و موجب تقویت روحیه دشمن و ضعف و ناتوانی سربازان اسلام گردید، آنچه که در تاریخ آمده این است که بیشتر مسلمانان بعد از شنیدن این شایعه فرار کردند و هرچه پیامبر(ص) فریاد زد: من رسول خدا هستم و کشته نشده ام گوش ندادند.
و فقط عده ای معدود تا آخر در کنار حضرت جنگیدند.
🔴🔴شایعه ها در زمان های حساس و تاریخی اثرات تخربی زیادی خواهند داشت.
در کشور ما بعد از انقلاب اسلامی که دست استکبار از ایران کوتاه شد دشمنان اسلام و انقلاب بارها از این حربه علیه ملت ایران استفاده کرده اند.
در ماهها و روزهای اخیر که کشور درگیر جنگ اقتصادی و تحریم های همه جانبه است این موضوع شدت بیشتری پیدا کرده است.
🔻شایعه گرانی و قحطی باعث سوء استفاده ی عده ای سودجو شده است که نتیجه آن احتکار و گرانی های کاذب در بازار است تا به مردم از لحاظ معیشتی فشار وارد شود و حاضر باشند برای هرچیزی بهای گزافی پرداخت کنند و یا عده ای معترض به خیابان ها بیایند و آرامش جامعه را بر هم بزنند
هرچند در این حوادث عوامل زیادی دخیل هستند.
مثل تحریم ها و یا بی تدبیری برخی مسئولین،
اما می شود این نتیجه را گرفت که
☆ بازار شایعات وقتی داغ می شود که جامعه برای دریافت اخبار به دنبال منبع موثق و صحت یک خبر نیست.
شایعه=دروغ🚫🚫
✍ص.حسینی
📡 قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
@GhararGahShayeat
هدایت شده از هماهنگی قرارگاه
شبهه شماره:2631
🔆متن شبهه:
با توجه به این که واقعه غدیر خم بعد از مراسم حج بود آیا برای اعلام خلافت امیرالمؤمنین بهتر نبود در مراسم حج که همه مردم حضود داشتند این اعلام انجام می شد؟
🔆پاسخ شبهه:
🔮به دلیل دو ضلعی بودن پرسش پاسخ در دو محور ارایه می شود:
@GhararGahShayeat
1⃣_ جایگاهی که برای ابلاغ پیام مزبور انتخاب شده بود، نقطهای بود که غیر از اهل مکه همه حجاج از آن عبور میکردند و در آن جا همه حجاج وجود داشتند.
در ضمن شاید طرح مسئله در مکه مخالفت بسیار جدی در پی داشت ، زیرا حضرت علی (ع) بسیاری از سران قریش و اهل مکه را کشته بود . اعلان ولایت و پذیرش در آن جا دشوار مینمود و خوف فتنه میرفت . این مسئله میتواند از پایان آیه ابلاغ"... والله یعصمک من الناس"(۱) خداوند تو را از (شر) مردم حفظ خواهد کرد ، به دست آید.
شاید انتخاب آن مکان به آن دلیل باشد که اگر در ضمن اعمال حج، این عمل انجام میشد، برجستگی لازم را پیدا نمیکرد و شکوه تاریخی آن محو میگردید. از همین رو مکان مستقل و زمانی جدا از دیگر اعمال انتخاب شد که در عین امکان اجتماع عظیم مسلمانان، این مطلب به عنوان خبری کاملاً تازه و نو، توسط حجاج به بلاد مختلف اسلامی پخش شود ، تا برجستگی و شکوه و طراوت آن بهتر حفظ گردد.
در این جا میتوانست شواهد و قرائنی جمع شود که این مسئله را برجسته نماید، مانند اعلان تنها یک واقعه ، نه چیز دیگر ، نگه داشتن مردم در زیر آفتاب سوزناک ، برگرداندن کسانی که به جلو رفتند و منتظر ماندن برای کسانی که عقب ماندند ، فرصت کافی برای اعلان و بیعت کردن دیگران با علی (ع) ، در حالی که در ایام حج در مکه در روزهای اول که فرصت کافی وجود داشت ، حضرت علی در یمن بود و در مکه حضور نداشت . در روزهای آخر به مکه میرسد که اعمال حج به صورت فشرده بوده است.
البته در تاریخ دیدیم که چگونه با این همه تمهیدات ، اصل مسئله از مسیر خود منحرف شد. . کسانی این مسئله را انکار کردند که در آن جمعیت حضور داشتند ، پس اگر حتی در مکه انجام میشد ، چه فرقی در اصل مسئله داشت ؟ در حالی که امروز میبینیم با توجیهاتی چون "ولایت" به معنای دوستی است ، حقانیت ولایت و امامت حضرت علی (ع) را انکار میکنند، پس برای کسانی که نخواهند حقیقت را قبول نمایند، توجیهات ، در صورت اعلان در مکه نیز وجود داشت .
@GhararGahShayeat
2⃣_ درباره فراز دوم پرسش باید گفت:
🔮اولاً:به فرض کلمه مولا در حدیث غدیر از کلمات چند منظوره تلقی شود و هر کسی برداشت خاصی از آن بنماید، جای تردید نیست که این تعبیر در کلام حضرت متأثر از روش وحی و قرآن کریم است. در قرآن کریم در مسایل متعدد و مختلف برای بیان مقاصد الهی از کلماتی استفاده شده که چندین معنا برای آن وجود دارد ، ولی همان کلمات به دلیل اسراری که برای ما نهفته است، به کار گرفته شده، در این باره آیات فراوانی قابل طرح است .
در کلّ همان طور که قرآن کریم در بسیاری موارد از کلمات به اصطلاح متشابه استفاده کرده ، حقایقی را بیان داشته و سبب و حکمت آن برای کسی به خوبی روشن نیست، پیامبر(ص) نیز در برخی موارد از جمله جریان غدیر از این روش قرآنی استفاده کرده ، ولایت را با کلمه «مولا» بیان کرده است .
سرّ اصلی و حکمت واقعی آن شاید به خوبی برای کسی روشن نباشد . این هیچ گونه محذوری ندارد، بلکه در عرف حقایق وحیانی مطرح است.
@GhararGahShayeat
🔮دوم: پیامبر(ص) در مقام بیان ولایت امیرمؤمنان در روز غدیر از قرآن کریم تبعیت کرده است چون در قرآن کریم نیز جریان ولایت با واژه «ولی» بیان شده : «إنّما ولیّکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یؤتون الزکوه و هم راکعون؛(۲) ولی شما تنها خدا و پیامبر او است و کسانی که ایمان آوردهاند. همان کسانی که نماز برپا میدارند و در حال رکوع زکات میدهند».
بر اساس منابع شیعی و سنی این آیه در شأن امیر مؤمنان(ع) نازل شده مثلاً قوشجی که از علمای بزرگ اهل سنت است ،در شرح تجرید الاعتقاد تصریح نموده که به اجماع مفسران این آیه درباره علی(ع) نازل شده است.(۳) این آیه که نزد شیعیان معروف به آیة ولایت است، در مقام بیان ولایت علی(ع) از کلمه «ولی» استفاده کرده است.
بنابر این اگر در خطبة غدیر حضرت پیامبر در مقام اعلان ولایت امیرمؤمنان به عنوان سرپرست امت و جانشین بعد از خود از کلمه مولا استفاده کرده ،ممکن است به دلیل تأسّی به قرآن بوده باشد.
✍ادامه مطلب در پست بعدی
⚜👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
⚜در تلگرام 👇
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
⚜در ایتا 👇
https://eitaa.com/gharargahshayeat
⚜در سروش
http://sapp.ir/gharargahshayat
قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
شبهه شماره:2631 🔆متن شبهه: با توجه به این که واقعه غدیر خم بعد از مراسم حج بود آیا برای اعلام خلاف
ادامه پاسخ شبهه شماره:2531
3⃣ دلایل و شواهدی بسیاری در روز غدیر رخ داده که هر کدام برای کسی که در پی دانستن حقیقت باشد ،نشانه هدایت و دلیل روشن به معنا مولا در کلام پیامبر است، مثلاً هیچ عاقلی نمیپذیرد که حضرت پیامبر آن همه مردم مسافر را آن مدت در آفتاب گرم نگاه دارد تا دوستی علی(ع) را به آن ها اعلان کند. از نحوه رخداد غدیر به خوبی معلوم است که حضرت در خطبه غدیر مرادش اعلان سرپرستی امت و جانشین بعد از خود بوده است، و گرنه برای بیان محبت و دوستی آن همه مقدمات لازم نبود ،به خصوص آن که این رخداد در حجةالوداع و روزهای آخر عمر حضرت پیش آمده است.
@GhararGahShayeat
🔮از این گذشته در همان خطبه غدیر حضرت پیامبر قبل از اعلان خلافت و ولایت امیر مؤمنان با تعبیر «من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه» این جمله را خطاب به مردم فرمود:
«ألست أولى بکم من أنفسکم؛ آیا من در حق تسلط و ولایت و سرپرستی بر شما از خودتان سزاوارتر نیستم؟» همه گفتند: بلى یا رسول الله؛ آری شما سزاوارتر هستید.
آن گاه حضرت فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست».
@GhararGahShayeat
🔮از این معلوم میشود که کلمه مولا در کلام حضرت به معنای سرپرستی است و نه دوستی.(۴)
همان طور که کلام پیشین حضرت به معنای سرپرستی است.
4⃣: خلافت و جانشینی امیر مؤمنان(ع) غیر از جریان غدیر در چند مورد دیگر نیز از سوی پیامبر ابلاغ شده است، مثلاً در جریان یوم الدار، حدیث یوم الدار و حدیث منزلت، حدیث ثقلین و مانند آن ها درباره جانشینی امیر مؤمنان سخن گفته شده ، این روایات غیر از منابع شیعی در کتابهای اهل سنت نیز به صورت متواتر نقل شده است.
پس به دلایل گوناگون کلمه مولا در حدیث غدیر مفهوم روشنی دارد . هرگز نمیتوان آن را به معنای دوستی در آن رخداد تلقی کرد. پیامبر در مکه و در عرفات و منی نیز خواست که مسله ولایت را ابلاغ کند ، ولی بر اثر سر و صدای عده ای موفق نشد .
یکی از دلایل این که مولا به معنای پیشوایی است ، این که در شعر حسان که به مناسبت عدیر سروده ، مولا به همین معنا آمده است. (۵)
📚پینوشتها:
۱.مایده(۵) آیه۶۷.
۲. همان، آیه ۵۵.
۳. سیمای اهل بیت در عرفان امام خمینی، ص ۲۰۸، نشر مؤسسه آثار امام خمینی ۱۳۸۷ش.
۴. مرتضى مطهری، مجموعه آثار، ج ۴، ص ۸۶۸، نشر صدرا ۱۳۷۴ش.
۵.الغدیر ،ج۲ ،ص۳۴ نشر دارالکتب الاسلامیه ،تهران ۱۳۶۶ ش؛
محمد سعیدی مهر، آموزشی کلام اسلامی، ج۲ ،ص۱۶۵ ، طه ،قم،۱۳۸۳ ش.
⚜👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
⚜در تلگرام 👇
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
⚜در ایتا 👇
https://eitaa.com/gharargahshayeat
⚜در سروش
http://sapp.ir/gharargahshayat
هدایت شده از قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
📢 گذری بر شایعه صیغه زنان ایرانی توسط عراقی ها
✍ در این زمینه برخی رسانههای و چهرههای شناخته شده نیز مواضعی گرفتهاند و گزارشهایی دادهاند مبنی بر اینکه چنین اخباری صحّت دارد و گاهی برخی از #زائرین یا گردشگران ایران و عراقی، در کشورهای یکدیگر با روشهایی مثل #ازدواج_موقت با یکدیگر رابطه دارند.
✍ حسن شمشادی هم که در ماجرای «#تناول_گوشت_گربه» دچار حاشیههای فراوانی شد در این باره طی یادداشتی در یک پست اینستاگرامی نوشته است:
✍ رونق گردشگری خوب است؛ اما نه به قیمت به حراج گذاشتن #ناموس_ایرانی!
او همچنین میگوید: صدای شکسته شدن خیلی چیزها میآید...
✍ این محاورات اما اعتراضاتی را هم از سوی برخی کاربران خاص فضای مجازی موجب شده است که طی آنها شاهد اعتراضات شدید به مردم عراق، کنایه انداختن به مدیریت سیاسی در شهر مشهد و غیره هستیم.
✍ صد البته حاکمان کشورها موظف هستند به نوامیس حساس باشند و جلوی مضحکه شد آبروی یک کشور را بگیرند.
این مسئله بدیهیست و جمهوری اسلامی ایران نیز درباره آن کارنامه روشنی دارد.
✍ از طرف دیگر این حقیقت مهم را نیز باید دانست که در هر کجا که چیزی به نام «تعامل انسانی» وجود داشته باشد، همانطور که منصههای زیبایی مثل مودت، احساس نوعدوستی، کمک و حتی بذل جان شکل میگیرد؛ ممکن است رفتارهایی مثل فساد مالی و روابط جنسی هم شکل بگیرد و این اصلا عجیب نیست. (اگرچه باید با آن به مقابله برخاست)
✍ معالوصف، اعتراضات افراد اشاره شده به مسئله روابط برخی زائران و گردشگران عراقی و ایرانی اما به چند دلیل معقول به نظر نمیرسند...
1⃣ چرا این اعتراضات هنگامی که مثلاً یک خبرنگار خارجی در سال 88 به ایران آمد و تصاویری از حضور در چند پارتی و ارتباط با چند دختر ایرانی را منتشر کرد شنیده نشد؟!
🔹از این دست مثالها بسیار است... و جملگی نشان میدهد که قرار است هر مستمسکی مورد بهانه قرار گیرد تا صرفا کشور عراق بعنوان یکی از اصلیترین متحدین منطقهای ایران مورد هجوم قرار گیرد و گرنه علیالظاهر از نظر برخی معترضین، ارتباط با اتباع آمریکایی و انگلیسی و هلندی و غیره مشکلی ندارد...
2⃣ برخی رسانههای در حالی به این مسئله واکنش نشان داده و اخبار مربوط به استفاده جنسی از #زنان_ایرانی را منتشر میکنند که پیش از این گزارشی پرطمطراق درباره «حق مالکیت بر بدن» برای دختران ایرانی منتشر کردهاند.
🔸در واقع این مسئله نشان میدهد که بیشتر از یک #فساد یا رفتار دون شأن، پای چیزی به نام «عراق» در میان است.
3⃣ اعتراضات به خبرهای مورد اشاره از ناحیه کسانی مطرح میشود که اشارهها و تأکیدات سفت و سختی به لزوم آزاد بودن #حجاب در مناطق آزاد و مثلا در جزیره کیش، لزوم آزادی حجاب برای گردشگران خارجی، به رسمیت شناختن #ازدواج_سفید و لزوم اختیار خارج شدن بانوان و دختران از کشور بدون اذن ولی دارند.
🔹این تناقض آشکار، مؤید حقایق بسیاری درباره « #شوآف دلسوزی برای ناموس ایرانی» در مقابل زائران و گردشگران عراقی است!
4⃣ کشور عراق در هنگام تحریمها یکی از بزرگترین متحدان اقتصادی و امنیتی ایران بوده و هست.
🔹از طرفی، روابط و عواید اقتصادی گردشگری میان ایران و عراق و بزرگترین منصه آن یعنی رخداد « #پیادهروی_اربعین »، دشمنان زیادی دارد که در سادهترین حالت؛ انتفاع فراوانی از ضربه خوردن اقتصاد دو کشور میبینند.
✍ به نظر میرسد برخی اعتراضات این روزها به یک رخداد محدود که صدر و ساقه اخبار مربوط به آن هیچ صراحتی ندارد؛ به دنبال انکسار همین انتفاع و خارج کردن دو کشور همسایه از حیطه معاهدات مطلوب بینابینی هستند و گرنه از نظر صاحبان این اعتراضها داشتن #رابطه_جنسی آزاد، هیچ اشکالی ندارد و بلکه باید حتی به رسمیت هم شناخته شود! ضمن اینکه اگر با اتباع اروپایی و آمریکایی باشد و یا بتواند زنان و دختران ایرانی را برای این کار به خارج از مرزها بفرستد؛ بهتر هم هست شاید!
📡 قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
@GhararGahShayeat