eitaa logo
📚قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
19.8هزار دنبال‌کننده
28هزار عکس
5.2هزار ویدیو
421 فایل
✳️جهت ارسال شبهات، انتقادات و پیشنهادات: 🤝 جهت تبادلات: 🆔 @ جهت تبلیغ به لینک زیر مراجعه کنید: http://eitaa.com/joinchat/3871539209C854a9b5d53 آرشیو مطالب گذشته قرارگاه: https://eitaa.com/joinchat/342097931Cd6c0018429 .
مشاهده در ایتا
دانلود
2⃣ بله، به یک معنا ، فعال ما یشاء خداوند متعال است و هیچ حول و قوه‌ ای جز او وجود ندارد ؛ اما معنایش این نیست که العیاذ بالله، خداوند سبحان (مبرای از هر گونه نقص ، کاستی و نیستی) ، نمی‌داند ، یا خطا میکند یا ظلم می‌نماید ! بلکه یعنی او جهان و انسان را خلق نموده است. "قادر" است ، یعنی قدرها و اندازه‌ ها را او خلق و وضع نموده است، و بر اساس همان اندازه‌ها هدایت میکند ؛ (الأعلی، ۱ تا ۳) بنابراین اگر کسی جهت رشد و هدایت را پیش ‌گرفت ، او هدایتش میکند و اگر کسی جهت کفر و انحراف و ظلم را پیش گرفت، او گمراهش میکند. یعنی طبق اراده ، مشیت ، علم ، حکمت و قوانین و ربوبیت او، حتماً گمراه میشود. محال است که کسی با کفر و ظلم ، رشد کند ، به کمال و قرب الهی برسد و در بهشت فردوس جای گیرد. @GhararGahShayeat 3⃣ بنابراین انسان تا وقتی در دنیاست ، در برخی از امور [که مورد امر نهی پروردگار قرار گرفته است]، اختیار دارد ؛ برخی این اختیار را "انتخاب‌"های صحیح و کمال‌بخش به کار می‌برند و برای خود و جامعه‌ ی بشر مفید و پُر خیر و برکت میشوند ، اما برخی دیگر بر اساس جهل، غفلت ، تکبر ، خودپرستی (اومانیسم)، از قالب انسانیت خارج شده و "کالانعام بلهم اضل – حیوان بلکه پست‌تر" میگردند ؛ بالتبع حرص آنان نیز مانند حرص حیوانات، بلکه بدتر میشود و به یک دیگر ظلم میکنند و در نتیجه این فقر، بدبختی و فلاکت پدید می‌آید. 4⃣ و البته دشمنان خدا که به اوج انحراف رسیده‌ اند و برای توجیه و تطهیر خود ، عصیان ، طغیان و ظلمشان را متوجه خداوند سبحان میکنند! منبع∶ ویکی شبهه نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
‌ شماره شایعه: 734 🔆متن شایعه: کنار مودم وای‌فای سیب‌زمینی قرار دهید! این مانع به دلیل وجود آب و مواد غذایی شیمیایی در سیب‌زمینی، می‌تواند مثل بدن انسان سیگنال‌های رادیویی را به خود جذب کند.+ تصویر سیب‌زمینی و جذب امواج وای‌فای! 🔆پاسخ شایعه: 1⃣امواج الکترومغناطیسی با طول موج‌های مختلف تقریبا همه اطراف ما را در برگرفته‌اند. پرتوهای الکترومغناطیس به کمک نوسان‌سازی در میدان‌های الکترومغناطیسی به‌راحتی از هوا و خلأ عبور می‌کنند. امواج الکترومغناطیسی حتی از موانعی مثل دیوارهای بتنی و سیمانی تا حدودی عبور می‌کنند و در همه فضای اطراف ما وجود دارند. از طرفی جذب این امواج به کمک تقویت‌کننده، نوسان‌ساز و نصب آنتن‌های گیرنده ممکن است. @GhararGahShayeat 2⃣در این میان سیب‌زمینی نمی‌تواند نقشی در جذب یا تقویت این امواج داشته باشد. راه حل مناسب برای تقویت این امواج در محیط‌های کوچک، قرار دادن دستگاه فرستنده در فضای مرکزی است تا امواج همه نقاط را به یک میزان پوشش دهند. همچنین فرستنده باید جایی قرار داده شود که دیوارها مانعی برای انتشار امواج الکترومغناطیسی ایجاد نکنند. به همین ترتیب راه‌حل کاهش تاثیر امواج الکترومغناطیسی، استفاده محدود از آنهاست و با قرار دادن مانع نمی‌توان جلوی انتشار آنها را گرفت. @GhararGahShayeat 3⃣سیب‌زمینی، کاکتوس و مواد طبیعی دیگر نقشی در جذب یا انتشار امواج الکترومغناطیسی ندارند. حدود یک سال پیش نیز به موضوعی مشابه در باره قرار دادن گلدان کاکتوس مقابل دستگاه‌های الکترونیکی پرداخته شده بود. این شایعه حکایت از نقش گل کاکتوس در کم کردن امواج پارازیت دستگاه‌های الکترونیکی مجهز به سیستم وای فای داشت که پاسخ آن در لینک زیر قابل دسترسیست https://t.me/GhararGahShayeat/2285 4⃣ بهترین کار برای کاهش پارازیت امواج الکترومغناطیسی،‌ قرار دادن منبع جایی دور از محل استراحت و ترجیحا خاموش کردن دستگاه در مواقع غیرضروری است. تأثیر مخرب امواج وای‌فای بر سلامت انسان از حوزه‌های پرمناقشه در پزشکی است و برخی مطالعات، اثرات منفی آن را تائید کرده است. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
📚قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
شبهه 735
‌ شماره شبهه: 735 🔆 متن شــبهـه هرکسی رو توی قبر خودش میذارن عیسی بـه دین خود، موسی بـه دین خود به ما چه ربطی بقیه تو جامعه چیکار میکنن! "من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش هر کسی آن درود عاقبت کار، که کشت." 🔆 پاسخ شبهه: 1⃣حق با شماست اگر گناه شما ربطی به دیگران نداشته باشد کسی حق تذکر دادن به شما ندارد و قطعا هیچ کسی را در قبر دیگری نمیگذارند ؛اما خیلی واضح است که اگر گناه من به دیگران مربوط باشد آنها حق تذکر به من را دارند مثل اینکه من بد رانندگی کنم یا پیش دیگران سیگار بکشم یا حرفهای مستهجن بزنم و... 2⃣درنظر بگیرید تاثیر یک معتاد مجرد روی سرنوشت جامعه کمتر از موقعی ست که همان معتاد زن و بچه داشته باشد. @GhararGahShayeat 3⃣بیشتر رفتارها و تصمیم های ما روی دیگران اثر دارد ؛چون ما در یک محیط "ایزوله" نیستیم و با آدمهای دیگه در ارتباطیم پس با احتمال زیاد روی زندگی دیگران تاثیر داریم. نڪته/1 4⃣بیماری را تصور کنید که سردرد دارد، او به پزشک مراجعه می‌کند، پزشک با معاینه این شخص عنوان می‌کند که برای مثال سردرد شما ناشی از فلان بیماری واگیردار است و با تجویز دارو در بهبودی وی می‌کوشد؛ آیا بیمار می‌تواند با بی‌ملاحظگی و حضور در اجتماع و در مواجهه با دیگران در هنگام عطسه جلوی دهان خود را نگیرد، به این بهانه که من خود درد بیماری را می‌کشم؟! مسلم است اگر بیمار مراعات حال دیگران را نکند ممکن است دیگران را در معرض بیماری قرار دهد، چه سهوی چه عمدی فرقی ندارد؛ مثلا فردی که مقید به حجاب نیست را تصور کنید مانند همان بیمار ویروسی‌ست که حضورش در اجتماع می‌تواند زمینه‌ساز آلوده شدن به گناه دیگران باشد، درست است که عواقب اخروی بدحجابی گریبان گیر عامل آن است اما عقوبت دنیایی‌اش یقه افراد جامعه را خواهد گرفت و آنان را در منجلاب فساد خواهد انداخت! پسرجوان با دیدن چنین خانم بدحجابی به گناه آلوده می‌شود و زندگی‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ مردان و جوانان با دیدن سر و وضع نامناسب بدحجابان هر گناهی مرتکب شوند در نامه اعمال دختر و زن بدحجاب نیز ثبت می‌شود: «آن‌ها باید روز قیامت، بار گناهان خود را به‌طور کامل بردوش کشند؛ و همچنین سهمى از گناهان کسانی که به خاطر جهل، گمراهشان مى‌سازند. بدانید آن‌ها بار سنگین بدى بر دوش مى‌کشند![نحل ۲۵] نڪته/2 5⃣داستان نوشتن یک کتاب از آنجا آغاز شده که روزی در یکی از ایستگاه های مترو در آمریکا یک مرد، زنی را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهد و در تمام این مدت که زن از مردم کمک می‌خواسته است همه با بی اعتنایی کامل از این صحنه عبور می‌کردند و حتی یک نفر هم به این زن کمک نکرده بود. جامعه شناسان آمریکایی این مساله را یک معضل بزرگ در جامعه دانستند و دولت نیز بودجه ای را برای بررسی علت این اتفاق تصویب کرد. نویسنده کتاب می‌گوید در یکی از همایش‌ها، یک دانشمند مسلمان اندیشه ای را مطرح کرد که این اندیشه ایجاب می‌کند که افراد در جامعه نسبت به هم بی خیال نباشند و نوعی دغدغه عمومی را برای همه افراد در برابر کارهایشان در جامعه به وجود آورد. و بعد از این اتفاق مایک کوک  نوشتن کتاب (اندیشه امر به معروف و نهی از منکر در اسلام) را آغاز می‌کند . نڪته/3 6⃣در منطق قرآن کریم اعضای یک جامعه پیوند ناگسستنی با یکدیگر دارند و رفتار هر کسی می‌تواند بر جامعه تاثیر خاصی داشته باشد و به همین خاطر نسخه های طلایی قرآن در موارد زیادی افراد را از بی توجهی در مقابل اشتباهات دیگران منع و سبب سعادت جامعه دانسته است در اینجا با بسنده به چند آیه به موضوع اشاره میکنیم... ادامه مطلب 👇👇👇👇👇
7⃣ «باید از میان شما، گروهی - مردم را - به نیکی دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتی بازدارند، وآنان همان رستگارانند» [آل‌عمران۱۰۴] «شما بهترین امتی هستید که برای مردم پدیدار شده‌اید: به کار پسندیده فرمان می‌دهید، و از کار ناپسند بازمی‌دارید، و به خدا ایمان دارید. و اگر اهل کتاب ایمان آورده بودند قطعاً برایشان بهتر بود؛ برخی از آنان مؤمنند و-لی- بیشترشان نافرمانند» [آل‌عمران110] @GhararGahShayeat 8⃣پیامبـر اسلام میفرماید : یک فرد گنهکار، در میان مردم همانند کسی است که با جمعی سوار کشتی شود و به هنگامی که در وسط دریا قرار گیرد ،تبری برداشته به سوراخ کردن موضعی که در آن نشسته است بپردازد و هرگاه به او اعتراض کنند در جواب بگوید ؛من در سهم خود تصرف میکنــم! اگر دیگران او را از ایــن عمل خطرناک باز ندارند، طولی نمیکشد که آب دریا به داخل کشتی نفوذ کرده و یکباره همه ساکنان کشتی را به همراه کشتی در دریا غرق میکند. •تفسیرنمونه ،ج3 ،ص37• نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
‌ ‌ شماره شبهه∶ 736 🔆متن شبهه∶ اگر بر مسلمانان تکلیف شده بود که روزانه به جای هفده رکعت نماز ؛ هفده دقیقه مطالعه کنند؛ امروزه نه تنها هیچ مسلمان بی سوادی وجود نداشت؛ که اصلا " هیچ مسلمانی وجود نداشت. ( صادق هدايت) 🔆پاسخ شبهه: 1⃣ پایه و اساس دین ما بر تفکر و تعقل بنا شده است. تفکر و تعقل در موضوعی جز با علم داشتن بر آن، بی فایده است. 2⃣بنابراین، مطالعه و علم و تفکر استحکام بخش مسلمانی ماست. کتاب آسمانی مسلمین بیشتر از کتب سایر ، بر تفکر و تعقل و تدبر تاکید کرده است. برای مثال قران کریم بیش از 300 مرتبه انسانها را به تفکر،تعقل،و مشتقات آن دستور داده است. و بالاترین عبادت ها تفکر است. 3⃣ در هیچ دینی اندازه اسلام بر توصیه نکرده است. که این نشان از آن دارد که، آموزه های اسلامی پایه های حول محور علم آموزی میباشد. @gharargahshayeat چند نمونه: 👈 «طلب العلم فريضة علي كل مسلم»... علوم «فريضه» كه بر مسلمانان تحصيل و تحقيق در آنها واجب است منحصر به علوم اصول و و مقدمات آنها نيست، بلكه هر علمي كه برآوردن نيازهاي لازم جامعة اسلامي موقوف به دانستن آن علم و تخصص و اجتهاد در آن علم باشد بر مسلمين تحصيل آن علم از باب به اصطلاح «مقدمة تهيّوئي» (آمادگي يافتن) واجب و لازم است. بنابراين «طلب العلم...» بسياري از علوم دانشگاهي و غيردانشگاهي را نيز شامل ميشود. 👈 پیامبر رحمت(ص): فضلُ العالِمِ علَي الشَّهيدِ دَرجَهٌ و فضلُ الشهيدِ علَي العابدِ درجهٌ (عالم برتر از شهيد است و شهيد برتر از انسان عابد و اهل عبادت است)   4⃣ اسلام آمده است تا بشر را از جنگ و نزاع، به صلح رهنمون گرداند.تا آدمی بجای آنکه در اندیشه ی صلاح و جنگ باشد،قلم متعهدانه را در دست بگیرد. در اسلام این است که میکوشد تا علم را از اسارت فراموشی رها کند. اینها همه گوشه ای از ارزش علم و و در آموزه های اسلام است. 5⃣از نظر اسلام «علم »نه محدوديّت سنّي و زماني دارد و نه محدوديّت مكاني. 👈 پیامبر اکرم: اطلبوا العلم الی المهد الی اللحد (ز گهواره تا گور دانش بجوی) 👈 پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «اطلبوا العلم و لو بالصين (به دنبال دانش [تا دورترين نقطهها، حتي] چين هم برويد.) @Gharargahshayeat 6⃣همچنين طلب علم از نظر استاد و صاحب دانش نيز محدوديت ندارد و حتي دستور داده شده است كه دانش را اگر نزد بدترين افراد(حتي منافق) يافتيد آن را فراگيريد، چنان كه 👈اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ فرمود: « را هركجا كه باشيد فراگيريد، گاهي حكمت در سينه منافق است و بيتابي كند تا بيرون آمده و با همدمانش در سينة آرام گيرد» در جاي ديگر فرمود: 👈«الحِكمَةُ ضالَةُ المؤمِنِ فخُذْ الحكمةَ و لَو من اهل النفاق؛ حكمت گمشدة مؤمن است، حكمت را فراگيريد هر چند از منافقان باشد». 7⃣ اصوال کافی که یکی از معتبرترین کتب شیعه است اولین فصلش بحث درباره عقل وتفکر است نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
‌ ‌ شماره شبهه: 737 🔆پاسخ شبهه: ائمه معصومین(ع) گاهی در مهمانی‌ها مجبور به خوردن اموال خلفای زمان خود می‌شدند و با توجه به داستان عقیل برادر حضرت علی(ع) و مراجعه او به معاویه، مشخص می‌شود مال خلفا کاملاً حلال نبوده است. آیا می‌توان گفت ائمه سهم خود از بیت المال را می‌خوردند؟ 🔆پاسخ شبهه: 🔮برای این پرسش، پاسخ‌های متعددی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می‌شود. 1⃣. مشخص نبود که تمام اموالی که در اختیار حاکمان جور بوده حرام باشد، چه بسا آنان اموال شخصی حلالی هم داشتند. @GhararGahShayeat 2⃣. هنگام اجبار و یا تقیه، یا مصالحی دیگر، غذای حرام نیز حلال خواهد شد. على بن یقطین که از اصحاب امام کاظم(ع) و وزیر هارون الرشید بود، به امام(ع) نوشت، دلم از این کارگزارى سلطان می‌گیرد، اگر اجازه دهید از او بگریزم. امام کاظم(ع) جواب داد، به تو اجازه نمی‌د‌‌هم از کارشان خارج شوی، اما تقواى خدا را پیشه کن.[1] 3⃣ . هر حکومت - چه عادل و چه ظالم - درآمدهایی دارد که به مناسبت‌هایی آن اموال را در جامعه تزریق می‌کند و اگر بخواهیم آن اموال را به صورت مطلق حرام بدانیم، نظام جامعه در معرض متلاشی شدن قرار خواهد گرفت. بر این اساس، توصیه‌ای از امامان وجود ندارد که هر دریافتی از حکومت ظالم را رد کنید بلکه امام على(ع) می‌فرماید: خسرو (پادشاه ایران) براى رسول خدا(ص) هدیّه فرستاد و آن‌حضرت پذیرفت. همچنین قیصر روم براى رسول خدا(ص) پیشکشى فرستاد و ایشان نیز قبول فرمود، و پادشاهان اگر چیزى براى آن‌حضرت به ارمغان می‌فرستادند ایشان می‌پذیرفتند.[2] مقوقس،[3] قاطری به پیامبر(ص) بخشیده بود که «دلدل» نام داشت و به آن «شهباء» نیز می‌گفتند که حضرت آن‌را به امام علی(ع) بخشید بعد، به امام حسن(ع) بعد از آن‌حضرت، به امام حسین(ع) رسید، سپس آن قاطر پیر و کور شد.[4] امام حسن و امام حسین(ع) با آنکه در نهان و آشکار از معاویه انتقاد می‌کردند، اما هدایای او را می‌پذیرفتند.[5] 4⃣. دریافت و مصرف بیت المال مسلمانان در واقع در حوزه اختیارات امامان معصوم بود و آنچه آنان از خلفا می‌گرفتند، اموالی غصبی بود که به صاحبان اصلی‌اش برمی‌گشت. @GhararGahShayeat 5⃣ . در همین راستا، شیعیان نیز می‌توانند در مواردی، از پرداختی‌های حکومت‌های ظالمانه بهره‌مند شوند. امام باقر(ع) فرمود: اشتغال در بخش‌هایی از کارهای موجود در نظام حکومتی ظالمان را مجاز دانستیم که دستمزدش نیز بر شیعیان ما حلال است، اما آن کارهایی که اجازه‌اش را نداده‌ایم، دستمزدش نیز حرام خواهد بود. [6] منابع [1]. حمیری، عبدالله بن جعفر، قرب الإسناد، ص 305 - 306، قم، مؤسسة آل البیت ع ، چاپ اول، 1413ق. [2]. صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفارى، على اکبر، ج 3، ص 300، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ دوم، 1413ق. [3]. حاکم مصر در زمان پیامبر اسلام(ص) بود. [4]. ابن شهر آشوب، محمد، مناقب آل أبی طالب ع، ج 1، ص 169، قم، علامه، چاپ اول،، 1379ق. [5]. قرب الإسناد، ص 92. [6]. طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الأحکام، محقق، مصحح، خرسان، حسن الموسوى، ج 4، ص 138، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
📚قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
شبهه 738
‌ شماره شبهه: 738 🔆متن شبهه: برخی گفته اند که اسلام در نماز و روزه از اقتباس کرده و تاثیر گرفته و حتی خود را خوانده و موعود عیسی نامیده؟ 🔆پاسخ شبهه: 1⃣ یکی از افرادی که در فاصله میان مسیحیت و ظهور اسلام ادعای پیامبری کرد مانی «پسر پاتک» یا «فاتک» بود @GhararGahShayeat 2⃣ مانی مدتی در دوران شاپور اول به تبلیغ دین خود پرداخت، ولی موبدی (روحانی زرتشتی) نزد شاه آمد مدعی شد که این مرد دین شاه را تباه ساخته است و او حاضر است با مانی در مجلسی مناظره کند. این جلسه با دستور پادشاه انجام گرفت و موبد با دلیل برهانی پیروز شد و باعث شد که شاپور از کیش مانوی به زرتشتی برگردد و به کشتن مانی تصمیم گیرد. مانی به کشمیر گریخت ... 3⃣ اما این که او خود را (فارقالیط یا فارقلیط) یعنی موعود حضرت عیسی می داند، باطل بودنش روشن است، چون حضرت عیسی علیه السلام پیامبری کسی را که مردم را به دوگانه پرستی دعوت کند وعده نداده است. 4⃣و از طرفی چطور پیامبری است که در مناظره یک روحانی زرتشتی شکست می خورد و یا حداقل به اندازه روحانی زرتشتی به حقانیت خود ایمان ندارد که از سوختن می ترسد. و نیز در اصطلاح کتاب مقدس آخرین پیامبر خدا است که دین او تا آخر الزمان باقی خواهد بود. در حالی که آیین مانویت منقرض شده و از بین رفته است. 5⃣ اما این که می گویند دین مبین اسلام نماز یا روزه اش را از آیین مانی اقتباس کرده است، حداقل به دو علت سخن باطلی است، چون: اولاً: دین اسلام کامل کننده ادیان قبل از خود مثل دین حضرت موسی ودین حضرت عیسی است وکسی منکر این ارتباط نیست واگراشتراکتی وجود دارد به خاطر تقلید های ناقص دین مانی از ادیان الهی است. ثانیاً: و روزه اسلام با نماز و روزه ای که برای مانویت نوشته اند فرق اساسی دارد. در همه اذکار نماز دین مقدس اسلام خداوند را احد و واحد می دانند و حال آن که در اذکار نمازهای مانویت مورد خطاب عابد، خورشید یا نور خورشید یا ماه است که از خدای احد و واحد خبری نیست. @GhararGahShayeat 6⃣ پس هیچ شباهتی در اعمال عبادی هم بین اسلام و مانویت وجود ندارد. این سخنان ساخته یک عده ایران پرستان است که امروزه در بعضی سایت ها و وبلاگ ها به آن می پردازند. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
‌ ‌ شماره شبهه∶ 739 🔆متن شبهه∶ مرگ بر همه کشورا میگیم .....بعد برنج هندی را با گوشت برزیلی در ظروف ایتالیایی روی اجاق گاز آلمانی می پزیم و با قاشق استیل فرانسوی در لباس ترکیه ای و با ژست انگلیسی با نوشابه اسرائیلی و دسر مکزیکی، زیر چادر سیاه ژاپنی در منزلی با اجناس چینی، کنار مبل لهستانی و تلویزیون کره ای، با نگاه به بی بی سی میخوریم و دعا را عربی میخانیم 🔆پاسخ شبهه∶ 1⃣ اینکه به جای اجناس تولید داخل،برخی از مردم ما اجناس وارداتی مصرف می کنند،متاسفانه صحیح و مذموم است... اما اینکه این ها را به دخالت ها و توطئه های آشکار برخی دشمنان خود ارتباط دهیم،عجیب و غیرمنطقی است! 2⃣ نویسنده تلاش کرده دو مسئله غیر مرتبط با هم یعنی: استفاده از واردات خارجی را به توطئه ها و اقدامات خرابکارانه ی دشمنان مقایسه کند و موذیانه نتیجه بگیرد که دومی واقعی نیست و این ما هستیم که به آن ها نسبت ناصحیح می دهیم...! (و احتمالا" توهم توطئه داریم)...! حال آن که این دو موضوع هیچ ارتباط منطقی با یکدیگر ندارند... ضمن آن که،هر کشوری وارداتی از سایر کشورها دارد و آنچه مذموم است واردات بی رویه و بر هم خوردن توازن واردات و تولیدات (صادرات) یک کشور است... @gharargahshayeat 3⃣ متن مزبور تلاش کرده،از هر کشوری مثالی بزند تا (با تکثر نمایی) چنین وانمود کند که ما همه ی کشورها را دشمن خود می دانیم از لبنان و پاکستان تا اسرائیل و انگلیس و آمریکا... حال آنکه چنین نیست...! دشمن اصلی ما اسرائیل،آمریکا و استعمار پیر انگلستان است که در خباثت علیه ملت ایران،از هیچ کاری دریغ نکرده اند... از تحریم علمی،اقتصادی و پزشکی کشورمان گرفته تا ترور عزیزان و دانشمندان مان... تا تحریک و تجهیز صدام های عفلقی و وهابی های جمود اندیش و ریگی های دیوانه زنجیری در ایران... ما هرگز دشمن اصلی خود را که به فرموده رهبرمان،اسرائیل است گم نخواهیم کرد... 4⃣ علی رغم وجود برخی مفاسد اقتصادی در بین کارگزاران کشور،بدبینی به همه ی مسئولان نظام،ظلم و گزافه است... در بسیاری از دستگاه های دولتی،نیروهای مومن و متعهدی حضور دارند که به کشور خدمت می کنند و نباید خوب و بد را به یک چشم دید... اگر مسئولی تخلف می کند،مسئول دیگری هم وجود دارد که تخلف او را کشف و مجازات می کند و این نشانه "سلامت کلی" نظام اسلامی است... نباید اجازه دهیم،تخلف و فساد چنان فراگیر شود که مسئولین متعهد،برای مقابله و پاکسازی سیستم،تحت فشار قرار بگیرند... بایدکاری کرد که بتوانند به راحتی حق مردم را از مفسدان بگیرند... این وظیفه ماست...! نه نق زدن و ناله ی یاس و ناامیدی سر دادن...! @gharargahshayeat 5⃣ عبادت هم وظیفه و تکلیف دینی ماست... بخشی از انسانیت ماست نه برای بهشت رفتن... بلکه برای اینکه فطرت ما نیازمند مناجات با رب العالمین است... برخلاف القائات متن،عبادت،باعث غفلت نیست... عبادتی فردی که باعث غفلت و بی خبری از دیگران شود،دیگر عبادت نیست! بلکه عبادت،مایه هشیاری و تزکیه فرد و جامعه است... 6⃣ ضمنا"عبادت فقط بعد فردی (نماز،روزه و...) ندارد و عمل به دستورات اجتماعی و سیاسی اسلام (زکات،خمس،نماز جماعت،حج،امر به معروف،نهی از منکر،جهاد،تولی،تبری و...) هم عبادت محسوب می شوند... نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
📚قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
شبهه 740
‌ شماره شبهه: 740 🔆متن شبهه: قیامت روزى است که دادگاه الهى برپا میشود... پرسشى براى هر اندیشمندى پیش مى آید: مگر الله از آینده خبر نداشته؟ اگر نداشته که زیر سوال میرود؛ اما اگر داشته پس چه لزومى به برپایى قیامت بوده است؟ 🔆 پاسخ شبهه: 1⃣خداوند متعال، بعد از خلقت انسان ها، به آنها موهبت هایی چون عقل و ادراک و فهم و علم و … را اعطاء کرده است، از جمله این موهبت ها، اختیار را نیز می توان برشمرد. @GhararGahShayeat 2⃣خداوند انسان را با عقل، اختیار و شعور و غریزه و هوس و علاقه و …. آزمون می کند و مورد امتحان قرار خواهد داد، و نتیجه این آزمون در روز قیامت اعلام خواهد شد. 3⃣اما سوالی مطرح می شود که چرا خداوندی که از روی علم وآگاهی، از آینده خبر دارد، چنین آزمونی را برپا می کند تا در قیامت نتیجه آن اعلام شود؟ 4⃣در پاسخ این سوال، پرسشی از مخاطب و نویسنده شبهه می پرسیم که فرض کنید، استادی در دانشگاه، از شیوه درس خواندن دانش آموزان خبر دارد، و می داند کدام دانشجو، درس را متوجه شده و کدام درس را متوجه نشده است، اما با این حال، یک آزمون و امتحان تدارک دیده و درصد فهم مطلب علمی در کلاس را نسبت به دانشجویان، بررسی می کند. آیا جا دارد تا به استاد ایراد گرفته شود که این امتحان بدون خاصیت است و استادی که از نتیجه امتحان خبر دارد چرا امتحان می گیرد؟ 5⃣پاسخ همه یکی است: خیر، این امتحان باید گرفته شود تا برای دیگران و برای خود شخص دانشجو، مشخص شود که این دانشجو چه مقدار از درس را متوجه شده است. 6⃣بنابراین خود بخود پاسخ شبهه درباره علم خداوند و آزمون داده می شود که علت اساسی این آزمون در دنیا و نتیجه در آخرت، مشخص کردن نتیجه برای دیگر مخلوقات و خود شخص می باشد، به طوری که حق هیچگونه اعتراضی برای هیچ یک از افراد نباشد. 7⃣پس مشخص شد که علم خداوند متعال دلیل بر عدم اتمام حجت و صلب اختیار از مخلوقات نیست. 8⃣اینکه آیا علم خداوند، مانع اختیار ماست یا خیر، مطلبی است ساده که با تاملی کوتاه حل می شود، برای فهم بیشتر همان مثال استاد و دانشجو را در ذهن تجسم کنید، آیا اینکه استاد می داند که کدام دانشجو چه مقدار از درس را متوجه شده است، صلب اختیار از دانشجوست؟ آیا دانشجو فقط می توانسته همین مقدار که استاد می داند را بفهمد یا بیشتر و شاید کمتر؟ بنابراین، مشخص می شود که علم خداوند نیز مانع اختیار ما نیست، بلکه فقط صرف اطلاع است. @GhararGahShayeat 9⃣با این توضیحات مشخص می شود که: ۱_ انجام افعال از روی اختیار ما، دلیلی برای اینکه علم خدا دچار اشتباه شود نیست، چرا که آن فعل نهایی در علم خداوند قرار دارد. ۲_ و همچنین علم خداوند نیز اختیار ما را تحت تاثیر قرار نمی دهد. چرا که خداوند با شناخت تمام ابعاد ما، می داند که ما چه چیزی را اختیار و انتخاب می کنیم.و اینطور نیست که خداوند چیزی را تصور کند و ما آن تصور خدا را اختیار کنیم. ۳_ برپایی قیامت به جهت رسیدگی به افعال آدمی است، و برای رسیدگی به افعال هر شخص، نیاز به دلیل می باشد و بهترین دلیل اعتراف خود شخص و یا اعضاء اوست. همانطوری که در قیامت گنهکار بودن یا بلعکس، پاک بودن افراد؛ به آنها و دیگران ثابت می شود و اگر خداوند به صرف علم خود اکتفا می نمودند، مورد رضایت هیچ کس نمی شد. و اعتراض صورت می گرفت که: «اگر ما خلق می شدیم، و با اراده خود عمل می کردیم، شاید با علم خداوند متفاوت بود» ولی با فراهم آمدن امتحان و آزمون این مساله به طور کلی منتفی می شود. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از قرارگاه پاسخ به شبهات
شبهه 741
هدایت شده از قرارگاه پاسخ به شبهات
‌ شماره شبهه:741 🔆متن شبهه: کدام است که توانسته باشد پنج دقیقه از شرارت بشر بکاهد؟ برعکس میبینیم همیشه تعصب ,خرافات و بشر را برای پیشرفت مقاصد خود دستاویز قرار داده و یک میانجیِ کشیش یا آخوند لازم دارد که کلاه مردم را به امیدِ بهشت و بیمِ دوزخ بردارد و به ریششان بخندد... (صادق هدایت) 🔆پاسخ شبهه: 1⃣بر فرض پذیرش این مطلب که این سخن از شخصیت صادق هدایت می باشد، می گوییم: تنها کافی است کمی در تاریخ صدر اسلام جستجو کنیم تا تاثیرات شگفت انگیز اسلام را در عرصه های مختلف مشاهده کنیم. که یکی از این موارد، کاهش شرارت ها بوده است. 2⃣اسلام پس از ظهور، تمام مسائل غیراخلاقی را نهی کرد؛ دزدی، قتل، غارت، تجاوز و ... همگی از مسائلی بودند که اسلام با آنها مخالفت کرد و برای هر کدام نسبت به نوع و مرحله و شکل انجام، مجازات وضع کرد. تا جایی که عده ای از مردم به جهت ترس از مجازات، برخی به جهت ایمان و برخی نیز برای مقاصد دیگر به رعایت آن خود را ملزم کردند. 3⃣تا جایی که اعراب جاهلی آن دوران، در کمتر از چند دهه، به اعرابی متمدن و صاحب مکتب و مسلک تبدیل شدند. اعرابی که برای نزول باران، موجودات جاندار را زنده زنده آتش می زدند و دخترانشان را زنده زنده به گور می سپردند، سرانجامشان به جایی رسید که خرافات از اعتقاداتشان به طور کلی خارج شد و دختران را از پسران نیکوتر می پنداشتند. 4⃣این اسلام و بالاخص مذهب تشیع بود که در عرض کمتر از 14 قرن، توانسته اقبال عمومی بشر را به خود جلب کند و مرز های خود را از شبه جزیره عربستان، به عمق قاره آمریکا و اروپا و تا آخرین جزایر آسیا نیز بکشاند. یقینا این اقبال عمومی، از جانب صاحبان عقول بوده است و نه تنها افرادی عامی و ساده که بتوان انها را گمراه کرد و یا به اصطلاح نویسنده، سرشان را کلاه گذاشت. 5⃣اساسا رسالت مذهب تشیع و اسلام، مبارزه با خرافات بوده است؛ این را تاریخ گواهی خواهد داد که اسلام چه خرافاتی را منسوخ کرده و چه خدماتی به بشریت داشته است. اگر تنها و تنها به این فرضیه فکر کنیم که اگر اسلام ظهور نمی کرد، سرنوشت جهان بالاخص آسیا (قطب نفت خیز دنیا کنونی و منطقه بسیار حیاتی در اقتصاد جهانی) چه می شد؟ اداره این حکومت ها به دست چه انسان های بدون تمدنی بود؟ و چطور با زندگی سراسر خرافه خود، باعث شروع جنگ های بزرگ و برهم زدن نظم جهانی می شدند؟! 6⃣در پایان، کلاه برداری آخوند در اسلام باید ترجمه شود، که منظور چیست! چرا که در اسلام همه چیز به اعتقادات برخواهد گشت و شخص معتقد (مسلمان) باید اعتقادش را از سر تحقیق کسب کند و تقلید در اعتقادات ممنوع است، بنابراین یک آخوند (روحانی) هیچ دخل و تصرفی در شکل گیری اعتقادات مسلمانان ندارند جز در مساله تصحیح و تکمیل اعتقادات (که آن هم بسته به استدلال خود اوست و شخص مسلمان می تواند استدلال روحانی را در مساله اعتقادی نپذیرد). 7⃣بنابراین: اولا: دین اسلام مبارزه گری خود را با خرافات و شرارت ها به اثبات رسانده است. دوما: هیچ مسلمان معتقدی، اقدام به شرارت نمی کند، چرا که مسلمان معتقد، شرارت را حرام می داند. سوما: روحانیت هیچ دخل و تصرفی در سوء استفاده از اعتقادات مسلمانان ندارند و خود مسلمانان اند که این اعتقاد را پذیرفته اند. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از قرارگاه پاسخ به شبهات
شبهه 742
هدایت شده از قرارگاه پاسخ به شبهات
‌ شماره شبهه∶ 742 🔆متن شبهه∶ یه سوال از مسلمونا داشتم. قسمتی از نماز تون میگه:اشهد ان محمد الرسول الله.حالا سوال اینجاست: وقتی خود محمد موقع نماز خوندن به این قسمت می رسید چی می گفت؟... 🔆پاسخ شبهه∶ 1⃣ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، را می توانیم از دو حیث مورد بررسی قرار داد: 1_ شخص محمد بن عبدالله (ص) 2_ شخصیت رسول خدا ١_ عبارت «اشهد ان محمد الرسول الله» در اذان و عبارت «اشهد ان محمدا عبده و رسوله» در نماز، شهادت دادن به شخصیت پیامبر است نه شخص پیامبر. ۲_ شخص پیامبر آن انسان صاحب روح و اعصاب و دست و پایی است که در سال 567 میلادی در مکه بدنیا آمدند. و شخصیت پیامبر آن شخصیتی است که از سال 610 میلادی (آغاز بعثت پیامبر) شکل گرفت و به عنوان پیامبر معرفی شدند. @gharargahshayeat 2⃣ آیا پیامبر در نمازشان به نبوت خود شهادت دادند؟ 👈 می گوییم که بله و برای این مساله استناد می کنیم به روایت صحیح نبوی بر اینکه : «صَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِي أُصَلِّي»[1] (نماز خود را آنگونه بخوانید که من نماز می خوانم) بنابراین شهادتین و اذانی که ما آن را استعمال می کنیم، باید شرع وضع کرده باشد و پیامبر اکرم به عنوان شارع مقدس، اذان و تشهد را اینگونه وضع کرده اند. همانگونه که خودشان عمل می کردند. 👈 پس مشخص می شود که پیامبر عبارات دال بر تصدیق نبوت خودشان را در استفاده می کردند. 3⃣ معنی شهادت دادن پیامبر به خوشان چیست؟ 👈 مشخص شد که شهادت پیامبر، نسبت به نبوت خودشان؛ شهادت به شخصیت خودشان است نه به شخص خودشان و به قول دیگر به شخصیت حقوقی خودشان نه به شخصیت حقیقی خودشان.. 4⃣ مثال جهت تقریب به ذهن آن است که استادی، در کلاس به استاد بودن خودش شهادت می دهد که من استاد هستم. و یا اینکه شهادت دادن یک متهم به پوشیدن لباس روحانیت در دادگاه؛ مبنی بر اینکه: من روحانی بوده و تحصیلات حوزی داشته ام. @Gharargahshayeat 5⃣ در شهادتی که پیامبر اکرم، به نبوت خودشان می دهند؛ می خواهند وظیفه و تکلیف شرعی خودشان را در قبال بیان اعتقاداتشان به خداوند انجام دهند. و از آنجا که حکمی که خداوند وضع بکند اولا به پیامبر واجب و یا حرام شرعی می شود، پیامبر می خواهند وظیفه شهادت دادن به پیامبری، پیامبر وقت را انجام دهند. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از قرارگاه پاسخ به شبهات
‌ شماره شبهه:743 🔆متن شبهه: متنی در فضای مجازی منتشر شده است که حاوی 13 بند می باشد، این بند ها با عنوان «من کافرم» منتشر شده است که در 3قسمت متوالی به بررسی هر 13 بند به صورت مختصر می پردازیم (قسمت اول): 1⃣من به خدايى كه نوبت همخوابگى پيامبرش مهمتر از نفى برده دارى است، كافرم... 🔮پاسخ بند 1 برده داری، یکی از قوانین و قواعد حساب شده خداوند، برای رسیدگی به امور اسیران است، در مطلبی جدا و مفصل، به اثبات این ادعا پرداخته این که «قوانین برده داری اسلام، بهترین راه ممکن در نگهداری و رسیدگی به اسیران است» اما منظور از نوبت همخوابی در متن، احتمالا روایات و آیاتی است که اشاره به عدالت بین همسران است؛ خداوند متعال در آیاتی، رعایت عدالت بین همسران متعدد را گوشزد کرده و حتی پیامبر اکرم نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند. این خود دلیلی برعدالت خداوند و حقانیت اسلام و پیامبر آن است. 2⃣ من به خدايى كه دستور كشتن ناباورانش را ميدهد، كافرم... 🔮پاسخ بند 2 خداوند متعال، هیچگاه دستور قتل کافران را نداده است، بلکه تنها جرم کسانی که مسلمان زاده اند (پدر و مادر آنها مسلمان است) ولی خودشان اظهار به کفر می کنند، حکم اعدام وضع شده است. و علت وضع این حکم نیز، اهمیت دادن به کافر شدن یک مسلمان است به طوری که این مسلمان حق اظهار کفر خود را ندارد، بلکه صرفا می تواند در درون خود کافر باشد ولی در ظاهر باید اسلام را رعایت کند و بین مسلمانان زندگی کند تا اینکه شبهاتش برطرف شده، و به اسلام برگردد. 3⃣ من به خدايى كه راهى بهتر از قطع عضو براى اصلاح جامعه ندارد، كافرم... 🔮پاسخ بند 3 خداوند متعال در اسلام شریف، دستوراتی وضع کرده است که مردم از روی اختیار اقدام به خرابکاری در جامعه نکنند و در نتیجه جامعه ،گرفتار بحران نخواهد شد؛ اما همیشه هستند افرادی که نه اعتقادی به آخرت و کلام الهی و نه اعتقاد به مسائل امنیتی و اخلاقی و قوانین حکومت ها دارند. بنابراین راهی جز مجازات و برقراری جزاء اعمال وجود نخواهد داشت؛ به همین خاطر خداوند متعال جزائی دنیایی و اخروی برای اعمال اشتباه وضع کرده است؛ از جمله همین قوانین، حکم قطع چهار انگشت دست برای کسی که دزدی نماید. (البته تمام دزدی ها چنین مجازاتی را ندارد) و همچنین جزاء قتل که اعدام است و جزاء اعمال تروریستی نیز به همین شکل... با وضع چنین جرایمی، افراد با روحیه فوق، از ترس ضررهای دنیایی (قطع انگشتان) اقدام به دزدی را رها می کنند. 4⃣من به خدايى كه منبع تنفر است و حتى از مخلوقات خودش، سگ و خوك متنفر است، كافرم... 🔮پاسخ بند 4 خداوند متعال، از ظلم، زشتی، پلیدی و هر چه به آن بد اطلاق شود، بیزاری جسته و آن را از خود نمی داند؛ چرا که خداوند خالق نور است و تاریکی عدم نور می باشد؛ خداوند خالق زیبایی است و زشتی عدم زیبایی است، خدا، خالق خوبی هاست و بدی ها، عدم خوبی ها می باشند. بنابراین خداوند خالق زشتی ها و بدی ها و پلیدی ها نیست، بلکه این مخلوقات خداوند اند که با استفاده از اختیار خود، این موارد را برای خود پیش می اورند. اما سگ و خوک، دو موجود از موجودات خداوند هستند که خداوند آنها را به دلایل مختلف خلق کرده است؛ و هیچگاه از آنها تنفر نجسته و آنها را دور نرانده؛ بلکه برای آنها احکامی وضع کرده است؛ از جمله نجاست و ... که ارتباطی به ذات آنان ندارد. و اگر اینچنین بود، اگر جان آنها در خطر می افتاد، هرگز انها را حفظ نمی کرد و به آنها روزی اعطاء نمی نمود و از ابتدا خلقشان نمی کرد. 5⃣من به خدايى كه در تدارك جهنم است و خود را مهربان مينامد، كافرم.... 🔮پاسخ بند 5 خداوند متعال، انسان ها را برای آتش نیافریده است؛ ولی عدل او اقتضاء می کند؛ به ظلم های ظالمان که در دنیا پاسخ داده نشده، پاسخ دهد، آنها را مجزات نموده، حق مظلومان را از آنها بستاند. همانطور که باید به عادلان و نیکوکاران، اجر کار آنها را بدهد. بنابراین توقع اینکه خداوند نسبت به ظالمان بی توجه باشند؛ توقع ظالمان است و خداوند شایسته چنین ظلمی نیست. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از قرارگاه پاسخ به شبهات
شبهه 743
هدایت شده از قرارگاه پاسخ به شبهات
قسمت دوم شبهه 743 6⃣ من به خدايى كه دينش زير كمر و بهشتش فحشا خانه است، كافرم... 🔮پاسخ بند 6 خداوند متعال، قوانین جامعی را برای زندگی بشر وضع کرده است که ما به آن اسم دین را می گذاریم؛ این قوانین از کوچکترین عمل های زندگی روزانه یک بشر شروع و تا بزرگترین معضلات یک جامعه و کشور تمام می شود؛ از یک آب خوردن ساده تا معضلات اقتصادی حکومت ها. اما مسائل جنسی نیز یکی از این موارد است؛ کسانی که مدعی هستند اسلام تمام احکامش مربوط به مسائل جنسی است، کمتری مطالعه ای در اسلام نداشته اند. و اما مساله بهشت، خداوند متعال بهشتی را وعده داده است که تمام طیبات و طاهرات در آن حلال و بدون هیچ قید و شرطی در اختیار بهشتیان قرار گرفته است؛ یکی از این نعمت ها، مسائل جنسی است که به بهترین نوع خواست افراد بشر (بهشتیان) مورد استفاده قرار خواهد گرفت. و این بهره برداری از نعمت های بهشت، بسته به نوع سلیقه و میل افراد مختلف است. شاید برخی از بهشتیان علاقه ای مسائل جنسی نداشته باشند و از سایر نعمت های الهی استفاده نمایند. 7⃣من به خدايى كه تقليد را به تفكر، و باور را به حقيقت ترجيح ميدهد، كافرم... 🔮پاسخ بند 7 قواعد و قوانین اسلام، به دو دسته: فروع و اصول دین تقسیم می شود؛ اصول دین آن مسائل اعتقادی است که تقلید در آن باطل، و شخص باید در اعتقادات خود با عقل و فهم و درک و همچنین منابع اسلامی، به یک اعتقاد دسترسی پیدا کند؛ اما در مسائل فروع (مسائل عملی) دین نیز می تواند خود اینچنین باشد (با استفاده از منابع و عقل خود حکم خداوند را دریابد) و یا از متخصصی تقلید کند. تقلید از متخصص را هر عقل سلیمی تجویز می کند. رفتن به دکتر، درخواست از یک دامپزشک، مهندس ساختمان، ریاضی دان، شیمی دان و ... برای رفع مشکلات و معضلات در حیطه کاری آنان، از جمله رجوع به متخصص است. اما حقیقت و باور، بنابر اعتقادات مسلمانان، حقیقت همان باور آنهاست؛ بنابراین اگر خلاف باور مسلمانان مطلبی مطرح شود، و حقیقت جلوه داده شود، مسلمانان آن را نمی پذیرند. برای مثال، اگر اسلام به کروی بودن زمین رای می دهد و تمام دانشمندان عالم، به مسطح بودن آن رای بدهند، مسلمانان به باور خود اعتماد میکنند نه به حرف دانشمندان (مانند واقعه تاریخی نظام بطلمیوسی و سخنان امام صادق علیه السلام) 8⃣من به خدايى كه نميداند خورشيد به دور زمين نميچرخد و شبها در بركه گِل فرو نميرود، كافرم... 🔮پاسخ بند 8 خداوند متعال، در آیاتی از قرآن کریم، به بیان حقایقی روی آورده است که ممکن است علوم تجربی هنوز به کشف آنها نرسیده باشد؛ از جمله مساله چرخش زمین به دور خورشید؛ این مساله تا صد ها سال پیش، مساله ای اشتباه قلمداد می شد، تا اینکه دانشمندان از چرخش زمین به دور خورشید پرده برداشتند؛ آنها گفتند که زمین نیز به دور خوشید می چرخد، هر چند با سرعتی بسیار آهسته و غیر قابل درک. بنابراین این ایرادی به قرآن کریم و خداوند متعال نیست که از حقایقی پرده برداشته است که علوم تجربی بشری را محدود نشان می دهد. 9⃣من به خداى داعش و طالبان، ملّا و بوكوحرام، كافرم... 🔮پاسخ بند 9 داعش، طالبان، بوکوحرام، مجاهدین خلق، القاعده و ... همگی گروه هایی هستند که خود را اسلامی می دانند، ولی با مبانی اسلام و دستورات آن همخوانی ندارند؛ ما شیعیان دوازده امامی نیز از دینی که داعش، طالبان و ... به عنوان دین حق معرفی می کنند، قبول نخواهیم داشت و خدای آنها را نیز قبول نداریم، خدایی که جسم است، ظلم می کند و دگراندیشان را خواهد کشت... با یک بررسی دقیق تاریخی، متوجه نکته ظریفی خواهیم شد و آن اینکه: «تمام گروههای تندروی اسلامی، همه از فرقه های منحرف اسلامی غیر از شیعه دوازده امامی هستند» و از دیدگاه ما و روایات نبوی و اسلامی؛ تمام فرقه های اسلام بجز شیعه اثنی عشری؛ باطل و منحرف اند. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از قرارگاه پاسخ به شبهات
قسمت سوم شبهه 743 🔟من به خداى پنهان شده كه جرات نشان دادن و اثبات خودش را ندارد، كافرم... 🔮پاسخ بند 10 خداوند متعال، واجب الوجودی است که قابلیت دیدن را ندارد، چرا که جسمیت ندارد و همچنین وجود خود را به روش های مختلفی اثبات نموده اند؛ از جمله: براهین عقلی محض، براهین علمی، معجزات و ... کسانی که وجود خداوند را منکر می شوند، یقینا مصداق آیات قرآن کریم هستند که خود را کور و کر کرده اند. و این براهین حتمی را نمی بینند. 1⃣1⃣من به خدايى كه چشم خود را بروى جنايتى كه بنامش ميشود بسته است، كافرم... 🔮پاسخ بند 11 در جهان کنونی ما، ظلم ها و جنایات بسیاری صورت می گیرد که برخی به اسم خداوند محقق می شود؛ در حالی که حقیقتا این ظلم ها منشایی غیر خداوند است. چرا که خداوند ظالم نیست و ظلم را دوست ندارد. اینکه چرا خداوند مانع ظلم ظالمان نمی شود نیز ریشه در اختیار افراد دارد؛ خداوند نمی تواند مانع از اختیار افراد بشود، چرا که در این صورت دیگر ظلمی تحقق نمی یافت و دیگر آزمون و خطا مطرح نبود. و این کار مناسبی برای خداوند متعال نیست. فرض کنید شخصی قصد قتل دیگری را دارد، خداوند می تواند مانع شود، و باعث بشود این شخص موفق به قتل نشود؛ که این کار با اختیار قاتل منافات دارد. و همچنین می تواند به اختیار او خللی وارد نکند و جزاء او را در دنیا و یا آخرت از او مطالبه نماید. یقینا کفار در این مساله دچار تحیر اند که چطور خداوندی وجود داشته باشد و ظلمی را ببیند ولی کاری نکند؛ در حالی که موحدان با اعتقاد به آخرت، دنیا را پایان حیات بشری نمی دانند. 2⃣1⃣ من به خداى اسلام، كه خود هم ديكتاتور است و هم شيطان، كافرم... 🔮پاسخ بند 12 دیکتاتوری با اختیار افراد بشر، مخالفت دارد؛ چطور می شود خداوند متعال به دیگران اختیار بدهد، سپس از عواقب کارها نیز ایشان را با خبر کند؛ و سپس به آنها دیکتاتوری نماید؟ 3⃣1⃣ من به خداى تو كافرم، به همه خدايان ساخته ذهنِ بيمار انسان عهد عتيق، كافرم... 🔮پاسخ بند 13 کسانی که منکر وجود خداوند متعال بشوند، یا وجود او را قبول کنند ولی به آن کفر بورزند، بیانگر جهل، نادانی و بی خردی خود هستند. وقتی عقل، فطرت، معجزات علمی و تاریخی و ... همگی به وجود خداوندی قادر و عالم نشانه اند؛ چطور می توان منکر عقل و فهم و درک و فطرت شد؟ یقینا چنین افرادی از درک عقلی، بی بهره اند. و به همین خاطر است که ما به این افراد می گوییم کافر، چرا که کافر کسی است که چیزی را بپوشاند، در حالی که به وجود آن علم دارد. کسانی که می دانند خداوندی هست، ولی آن را مخفی می کنند. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از قرارگاه پاسخ به شبهات
شبهه 744
هدایت شده از قرارگاه پاسخ به شبهات
‌ شماره شبهه:744 🔆متن شبهه: فلسفه این که مسافر می تواند در مکه و مدینه و کوفه و کربلا نمازش را بخواند چیست؟ 🔆پاسخ شبهه: 1⃣آنچه در روایات در این رابطه بیان شده است ، آن است که چون این چهار مکان دارای و شرف هستند و نشانه های توحید و نبوت و زمامداری و ولایت و امامت و شهادت در این اماکن یعنی مسجد الحرام و مسجد النبی و مسجد کوفه و حرم امام حسین علیه السلام هویدا است ، نماز در این چهار مکان به سبب شرافت و عظمت این مکان ها دارای بیشتری است و مسافر وقتی وارد این ها می شود می تواند نمازش را تمام بخواند تا در برابر تعداد رکعات بیشتری که می خواند بیشتری کسب کند . @GhararGahShayeat 2⃣امام علیه السلام در جواب نامه علی بن مهزیار در مورد اتمام نماز در حرمین فرمود ؛ « تو نسبت به فضیلت نماز در حرمین نسبت به غیر آن آگاهی داری ، من دوست دارم زمانی که وارد بر آن دو مکان می شوی را تمام بخوانی ( و ثواب بیشتری دریافت کنی )» 📚 ج5 ص428 @GhararGahShayeat 3⃣امام علیه السلام نیز فرمود ؛ « اگر در مسجد الحرام نمازت را شکسته بخوانی ، تکلیفت را انجام داده ای اما اگر کامل بخوانی این خیر است و زیادی خیر هم است و پاداش دارد » وسائل_الشیعه ج8 ص527 و خطاب به زیاد قندی فرمود ؛ « آنچه برای خودم دوست دارم برای تو هم دوست دارم و آنچه برای خودم مکروه دارم برای تو هم مکروه دارم ، نماز را در و و حرم تمام بخوان ( که فراوان دارد )» التهذیب ج5 ص430 نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از قرارگاه پاسخ به شبهات
‌ شماره شبهه∶ 745 🔆متن شبهه∶ حدیث داریم که امام صادق میفرماید، هر کس بعد از نماز صبح و ظهر بگوید، اللهم صلی علی محمد و آل محمد (و عجل فرجهم) نمی میرد تا امام زمان را درک نماید. و در حدیثی دیگر میفرمایند: اگر مهدی را درک میکردم ، تمام عمر به او خدمت میکردم. 1_ منظور از درک کردن در دو حدیث بالا چیست؟ معنی درک کردن در هر دو حدیث یکی است؟ 2_ اگر منظور این است که در زمان ظهور باشیم ؛ مگر ممکن است یک انسان سالهای طولانی تا ظهور امام زمان زنده بماند و نمیرد؟ 🔆پاسخ شبهه∶ 1⃣ از امام صادق علیه السلام منقول است: «قال علیه السلام: من قال بعدصلاة الفجر و بعد صلاة الظهر أللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم لم یمت حتی یدرک القائم»[1] یعنی: هر کس پس از نماز صبح و نماز ظهر بگوید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ، نمی‌ میرد تا حضرت قائم (عج) را درک نماید». 2⃣ همچنین از حضرت صادق علیه السلام منقول است: «...و لو ادرکته، لخدمته ایام حیاتی» یعنی: اگر من او را (حضرت مهدی علیه السلام) درک می کردم، همه عمر را با خدمت گزاری او سپری می کردم»[2] @Gharargahshayeat 3⃣ می توان برای کلمه «درک» دو معنی ارائه نمود: 👈 1_ درک به معنی دیدن و رویت کردن می باشد. (مثلا در فارسی می گویند: «شیخ مفید، محضر شیخ صدوق را درک کرده است» به این معنا که شیخ مفید، در کلاس درس شیخ صدوق شرکت کرده، و از ایشان کسب علم نموده است) 👈 2_ درک به معنی شناخت و معرفت نسبت به شخص و یا شیئی. (مثال این مورد در فارسی: «ابوذر غفاری، هیچگاه سلمان فارسی را درک نمی کرد...» به این معنا که ابوذر غفاری، نتوانست سلمان فارسی را آنطور که باید، درک کند و بشناسد و به ذات او پی ببرد؛ در حالی که هر دو در یک عصر و منطقه و حتی ناحیه زندگی می کردند.) 4⃣ یقینا منظور از «درک» در روایت دوم، معنی دوم از درک است، یعنی رویت و دیدن حضرت با چشم، چرا که حضرت امام صادق علیه السلام، به عنوان امام، یقینا حضرت مهدی علیه السلام را به طور تام و تمام، درک کرده اند (از لحاظ معنای اول = شناخت) 5⃣ اما در روایت دوم، هر دو معنا قابل انطباق می باشد. یعنی می توان گفت، با چشم سر حضرت را ببیند و هم می توان گفت: ایشان را به طوری کاملتر بشناسد و به معرفت ایشان نائل آید. برای روشن تر شدن پاسخ، به روایت دیگری استناد می کنیم: 👈 امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: «هر کس قبل از خواب، همه سوره‌های مسبّحات را بخواند نمی‌میرد تا این‌که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را درک کند و هر گاه بمیرد در کنار پیامبر صلی الله علیه و آله خواهد بود».[3] 6⃣ از مفهوم این آیه مشخص می شود که، چنین شخصی در زمان حیات خود، به درک امام زمان نائل می آید. و از آنجا که این روایت در زمانی نقل شده است که امام زمان به دنیا نیامده اند (زمان امام باقر علیه السلام) بنابراین نمی تواند معنای درک، دیدن و رویت باشد. بلکه منظور شناخت و معرفت به ایشان است. به طوری که این شخص بدون معرفت به حضرت مهدی علیه السلام (آخرین امام مورد اعتقاد خود) نخواهد مرد. و بعد از مرگ نیز، در کنار رسول خدا خواهد بود در برزخ، قیامت و بهشت. @gharargahshayeat 7⃣ می توانیم معنای درک با چشم ظاهری (معنای دوم درک) را نیز بر این روایات بار کرد؛ به این صورت که، شخص در زمان حیات خود، به درک باطنی و معرفتی خواهد رسید، و در زمان ظهور حضرت حجت علیه السلام، بنابر قاعده رجعت، دوباره زنده شده و حضرت را درک می کنند با چشم ظاهری. 8⃣ برخی از بزرگان به صراحت گفته اند: «مراد از درک ایشان، رسیدن به درجه علم و یقین و درک نمودن امامت آن‌حضرت از عمق جان و وجود است»[4] که بیانگر معنای اول درک در همین مختصر است. [1] مصباح المتهجد (شیخ طوسی): صفحه 368، باب "التعقیب بعدالظهر من یوم الجمعه" (نشر: بیروت، موسسه فقه الشیعه، ۱۴۱۱ق) [2] بحار الانوار: ج 51، ص 148. [3] کافی: ج 2، ص 620. [4] شرح الکافی(الاصول و الروضة): ج 11، ص 49. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از قرارگاه پاسخ به شبهات
‌ شماره شبهه:746 🔆متن شبهه: از آخوندا پرسیدم میگن تقلب در امتحانات حرام است . واسم سوال پیش اومد که مگر در زمان پیامبر و امامان امتحان بود و افراد تقلب می کردن که معصومین گفته باشن حرام است اگر همچنین چیزی نبوده است پس از کجا میگید حرام است 🔆پاسخ شبهه: 1⃣تمام مراجع فتوا به حرام بودن تقلب داده اند حتی در صورتی که طرف مقابل راضی به تقلب کردن از او باشد . ص302 @GhararGahShayeat 2⃣مستند اصلی مراجع در بیان این فتوا ، ادله حرمت دروغ_گویی می باشد . امام علیه السلام فرمود ؛ « خداوند برای بدی ها ، قفل هایی قرار داده و کلید آن قفل ها را شراب قرار داده است و از شراب بدتر است » ج69 ص238 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « تمام زشتی ها و بدیها در اتاقی قرار داده شده ( که درب آن بسته است ) و کلید آن است » ج69 ص263 3⃣ تقلب کردن چون نوعی دروغ است لذا حرام است زیرا دانش آموز یا دانشجو هنگام تحویل برگه ، آن را به نام خود تحویل می دهد که قاعدتا بایستی معلومات خودش باشد در حالی که چنین نیست و او مطالب را از جای دیگری فراهم ساخته است و این نوعی عملی است . @GhararGahShayeat 4⃣از سوی دیگر ، تقلب کردن نوعی تضییع حقوق دیگران است ، زیرا انسانی که از برگه دیگری ، تقلب می کند ، بدون رضایت او معلومات او را به نام خود بر روی برگه می نویسد و این نوعی تجاوز به دیگران است که طبق روایات تجاوز به حقوق دیگران است . وسائل_الشیعه ج16 ص46 باب 77 نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از قرارگاه پاسخ به شبهات
‌ شماره شبهه:747 🔆متن شبهه ❔طبق آیه ای از قرآن زن بعد از فوت شوهر باید ۴ ماه و ده روز از پوشیدن لباسهای و زینت انداختن پرهیز کنه ❗️ خب این یک نا عدالتی نیست که زن برای مرد باید اینکارو کنه ولی برای زن نه 🔆 پاسخ شبهه: 1⃣زن پس از فوت همسر موظف است تا مدت چهار ماه و ده روز عده نگه دارد و در این مدت از پوشیدن لباس های زینتی و کشیدن در چشم و کارهای دیگری که زینت حساب می شود خود داری کند . 🔮امام علیه السلام فرمود ؛ « زن باید در فوت شوهر چهار ماه و ده روز عده نگه دارد و در این مدت از استعمال چشم و بوی خوش و لباس های رنگی و زینتی پرهیز کند » ج6 ص112 🔮امام علیه السلام فرمود ؛ « زن در عده وفات همسر نباید برای زینت از سرمه استفاده کند و عطر و بوی خوش استعمال کند ، و لباس های زینتی و بپوشد » ج22 ص233 2⃣حال فلسفه این حکم چیست چرا زن باید در فوت همسر این موارد را رعایت کند و خود را زینت نکند و بوی خوش استعمال نکند اما مرد به رعایت کردن این امور نمی باشد 3⃣احیانا جواب داده میشود که این حکم در مورد زن جهت حفظ زوجیت و احترام همسر سابق است . با این پاسخ اشکال برطرف نمی شود چرا زن باید موظف به حفظ حریم زوجیت و احترام شوهر باشد اما شوهر چنین وظیفه ای را نداشته باشد و کردن برایش آزاد باشد . @GhararGahShayeat 4⃣نهایتا باید تصریح کرد که حتما این حکم دارای حکمت و فلسفه ای است اگر چه عقول ناقصه ما متوجه به این حکمت و نمی باشد . 🔮امام علیه السلام فرمود ؛ « از آنجایی که می دانیم خداوند حکیم است ، تصدیق می کنم که تمام دستوراتش از روی حکمت و است اگر چه فلسفه آن روشن نباشد » ج52 ص91 🔮امام علیه السلام نیز فرمود ؛ « دین خداوند با ناقصه درک نمی شود » ج1 ص324 5⃣البته شاید بتوان به صورت احتمال بیان کرد که پس از فوت شوهر از آنجایی که زنان وابستگی و رابطه احساسی نسبت به همسر دارند ، تحت تاثیر از دست دادن همسر وضعیت روحی بدی دارند . در این مدت اگر نه به قصد خود نمایی و شادی ،زینتی نیز داشته باشند ، ممکن است مورد خواستگاری افراد مختلف قرار گیرند و احساساتشان دار شود ، لذا دستور به ترک زینت داده شده است تا این مشکل پیش نیاید . 6⃣اما از آنجایی که مردان معمولا مورد خواستگاری افراد قرار نمی گیرند ، رعایت امور مذکور برای آنان لازم نشده است . @GhararGahShayeat 7⃣البته این بیان تنها به صورت یک احتمال مطرح شد و نمی تواند علت این حکم را بیان کند . نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634