47.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حافظ و مقری ، استاد حاج مهدی حسنی
🔰 شرح اختلاف طرق
در روایت : حفص از عاصم
💠 جلسه دهم
🌐 Eitaa.com/eqrah_hassani
+++++
▪️ کلمه «ضَعْفٍ» آیه ۵۴ سوره روم
🔺 این کلمه به دو وجه خوانده شده است:
۱_ به فتح حرف «ض» :
«ضَعْفٍ» به معنی (ناتوانی عقلی)
اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفًا وَشَيْبَةً ۚ ...
۲_ به ضَمّ حرف «ض» :
«ضُعْفٍ» به معنی (ناتوانی جسمی)
اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ ضُعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ ضُعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضُعْفًا وَشَيْبَةً ۚ ...
🔹 طرق چهارگانه :
۱_ شاطبیه : به هر دو وجه خوانده است.
۲_ مصباح شهرزوری (ط.ن) : فقط به فتح
۳_ روضة المعدل فیل (ط.ن) : فقط به فتح
۴_ روضة المعدل ذُرعان (ط.ن) : فقط به ضمّ
▪️ کلمه «نَخْلُقْكُمْ» آیه ۲۰ سوره مرسلات :
أَلَمْ نَخْلُقْكُمْ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ
🔺 در این کلمه ؛ دو حرف «ق» و «ک» ، به دو وجه در هم ادغام می شوند :
۱_ ادغام کامل حرف «ق» در «ک» و مشدد شدن حرف «ک» : «نَخْلُقْكُمْ» _ «نَخْلُكُّمْ»
۲_ ادغام ناقص حرف «ق» در «ک» و مشدد شدن حرف «ک» ، بطوری یک لحظه زبان به طرف مخرج «ق» حرکت می کند و لیکن «ق» تلفظ نمی شود : «نَخْلُقْكُمْ» _ «نَخْلُقكُّمْ»
🔹 طرق چهارگانه :
۱_ شاطبیه : به هر دو وجه ادغام کامل وناقص با اولویت ادغام کامل خوانده است.
۲_ مصباح شهرزوری (ط.ن) : ادغام کامل
۳_ روضة المعدل فیل (ط.ن) : ادغام کامل
۴_ روضة المعدل ذُرعان (ط.ن) : ادغام کامل
https://eitaa.com/GheraateQuran/3058
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحقیق : استاد شیخ محمود علی البناء
تلاوت قسمتی از آیه ۷ سوره مبارکه اسراء
...فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ ...
به روایت : خلف از حمزه کوفی
از طریق : طیبة النشر
▪️ اصول قرائت در این تلاوت:
🔸 سکت برای تحقیق همزه :
الف ) شاطبیه :
۱_ موصول : الْآخِرَةِ
۲_ مفصول : _
ب ) طیبة النشر :
۱_ مد منفصل : _
۲_ مد متصل : جآءَ
🔸 همزه مفرده :
۱_ تسهیل : فَإِذَا
۲_ ابدال وقفاً : _
۳_ نقل و ادغام : لِيَسُوءُوا
🔸 اماله کبری :
۱_ جَاءَ (ج)
https://eitaa.com/GheraateQuran/3059
✅ دیدگاه علماء پیرامون تواتر قراءات (قسمت اول) :
▪️ عامه ی علمای شیعه و سنی از متقدمین و متاخرین به تواتر و یا لااقل صحت و موثق بودن قرائتهای قراء سبعه بخصوصه، در خواندن نماز، تلاوت قرآن و بعضا در صدور احکام و فتاوای فقهی نظر موافق دادهاند.
▪️ کثیری از علمای اهل تسنن و قلیلی از دانشمندان تشیع، قراء عشره را نیز موثق دانسته و اعمال نظر بر طبق آن را جایز میدانند.
✍ نگارنده تا آنجا که جستجو نموده، نظر هیچ یک از علما و دانشمندان تشیع را در مورد قراءات اربعه عشر ـ تصریحا ـ موافق یا مؤید ندیده و لکن قلیلی از علمای اهل تسنن بر قراءات چهار دهگانه، رای مساعد و موافق دارند.
▪️ علما و دانشمندان نحوی برای تایید نظریه خویش به قرائت هر یک از قراء (چه سبعه و چه عشره و یا اربعه عشر و یا بالاتر از آن) که قرائت آنان موافق نظریه نحوی اینان باشد، تمسک میجویند و شاهد مثال میآورند.
▪️ و اما همان گونه که از بیان علامه حسن زاده آملی آشکار شد، این قراء همزمان با ائمه (علیهمالسّلام) بودهاند و آن عزیزان با قرائت ها موافقت نمودهاند چرا که برای نمونه در هیچ حدیثی نداریم که صراحتا و یا کنایتا از قرائت به روش قراء مشهور باز داشته باشند و یا از طریق اخبار آحاد به ما مطلبی رسیده باشد ، بلکه همه جا قراءات امامان، موافق با قرائت یکی از قراء بوده و لااقل از طریق اخبار آحاد ، مؤیدی برای این قراءات از بیانات امامان (عليهمالسّلام) داریم.
🔺 با توجه به مطلب فوق، دانشمندان و فرزانگان تشیع یا قائل به متواتر بودن قرائت قراء (طبق شرایط این گونه اخبار) بودهاند و یا نظرشان به صحت این قراءات بوده است.
✍ تا آن جا که بر ما معلوم گشته از علما و فقیهان بزرگوار شیعه، فقط بعضی از متاخرین و نه متقدمین، مثل: شیخ اعظم انصاری رحمةاللهعلیه و عدهای و نیز مثل حضرت آیتالله خوئی رحمةاللهعلیه و شاگرد ایشان آیتالله معرفت ، در مورد تواتر قراءات، نظر موافق ندارند، لکن در صحت و جواز این قراءات متفق القول می باشند ؛ عنایت زیادی به قراءات ولو به صحت آنان ندارد....
ادامه دارد...
منبع : ویکی فقه
https://eitaa.com/GheraateQuran/3065
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ تحقیق : شیخ ابوالحجاج المناعی
▪️ تلاوت آیه ۶۶ (۶۹)سوره مبارکه زمر
وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ الْكِتَابُ وَجِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَالشُّهَدَاءِ وَقُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ
▪️ به روایت : سوسی از ابوعمرو بصری
🔺 اصول قرائت در این تلاوت:
🔸 ادغام کبیر :
۱_ متماثلین : بِنُورِ رَبِّهَا _ (بِنُور رَّبِّهَا) با مدّ اشباع
۲_ متقاربین : _
🔸 مدود (به روایت سوسی) :
۱_ منفصل (قصر) : _
۲_ متصل (توسط) : وَجِيءَ ، وَالشُّهَدَاءِ
++++++
🔹 الحان و مقامات موسیقی :
🎶 | مقام رست
https://eitaa.com/GheraateQuran/3066
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت خاشعانه :
ترتیل : مرحوم حضرت آیت الله علامه سید محمد حسین طباطبایی صاحب تفسیر المیزان
تلاوت آیات ۲۶ تا ۵۰ سوره مبارکه مریم (س)
▪️ به روایت : حفص از عاصم کوفی
▪️ از طریق : طیبة النشر
▪️ اصول قرائت در این تلاوت:
🔸 مدود :
۱_ مد منفصل (به قصر)
۲_ مد متصل (به توسط)
🔺 نکته قابل توجه آنکه ؛ حضرت علامه طباطبایی در پایان این تلاوت ، از جمله «صَدَقَ اللَّهُ الْعَظِیمُ» استفاده می کنند.
https://eitaa.com/GheraateQuran/3070
فرش الحروف آیات ۲۶ تا ۵۰ سوره مبارکه مریم (س) به روایت حفص از عاصم از طریق طیبة النشر (فیل از مصباح) 👇
✅ پیرامون جملات پایانی تلاوت قرآن مجید :
🔸 «صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم»
🔸 «صَدَقَ اللهُ العَظیم»
الف ) در بین قرّاء چهارده گانه:
🔺 علیرغم آنکه برای آغاز تلاوت قرآن و یا چگونگی وصل سوره ها در قرآن مجید در همه اصول و قواعد قراءات مشهور سبعه(هفتگانه) ، عشره (ده گانه) و اربعة العشره (چهارده گانه) ؛ در مورد یسمله () و بعضا استعاذه () قبل از آن ، موارد مختلفی نقل شده است و لیکن پیرامون پایان تلاوت ها در منابع و مآخذ دانشمندان علوم قرآنی و نحویون متقدم ، مطلبی در اصول و قرائت این قرّاء نقل نشده است.
🔺 اینکه از چه زمانی این جملات پایانی در فرهنگ تلاوت قرآن مجید و در بین مسلمانان رایج شده است ، مباحث مختلفی مطرح است و لیکن به نظر می رسد تا دوران آخرین جمع آوری قراءات و حدود قرن هفتم هجری قمری ، ظاهرا این فرهنگ مشهور نببوده و در اصول این قراءات ثبت و ضبط نشده است.
🔺 و شاید اهمیت این موضوع اختلافی در دوران های اخیر بیشتر شایع و رایج شده است.
ب ) اهل سنت :
🔺 این موضوع در میان اهل سنت اختلافی است ، بطوری که ؛
▪️گروهی از عالمان سَلَفی گفتن تصدیق را به دلیل آنکه می گویند : «خداوند ما را از گفتن آن نهی نکرده است» ، جایز دانستهاند ،
▪️ و در مقابل، برخی وهابیان و عالمان اهلسنت با این بیان که : «روایتی از پیامبر(ص) و دیگر صحابه در منابع حدیثیشان نیامده است» ، به بِدعت و حرام بودن تصدیق ، حتی با گفتن عبارت «صَدَقَ اللهُ العَظیم» حکم دادهاند.
ج ) شیعیان :
🔺 در بین علمای شیعه نیز این موضوع خیلی پر رنگ نبوده است و ظاهراً به همان شیوه علمای اهل سنت از جمله استفاده کرده اند ، اما شاید بعضا تعصبات و اختلافات مذهبی بین شیعیان و اهل سنت در بین متأخرین ، این موضوع را پر رنگ تر کرده است.
🔺 در روایات و همچنین سخنان عالمان دینی شیعیان نیز عبارات متفاوتی در این زمینه توصیه شده است که در پایان تلاوت قرآن بیان شوند ، که برخی از اینها به شرح زیر است :
۱_ صَدَقَ الله العَلیُّ العَظیم :
▪️ علامه مجلسی در بحارالانوار روایتی از پیامبر(ص) نقل کرده که طبق آن، شخصی از وی در خصوص چگونگی شروع تلاوت قرآن و پایان آن میپرسد و پیامبر پاسخ میدهد: «ابتدای قرآن «بسمِ الله الرَّحمن الرَّحیم» و انتهای آن «صَدَقَ الله العَلی العَظیم» است.»
▪️ آیتالله سیستانی از مراجع تقلید شیعه معتقد است : گفتن تصدیق به این صورت بهتر است ، زیرا دو صفت «علی» و «عظیم» در قرآن، در کنار یکدیگر بکار رفتهاند. همچنین به کار بردن این دو با هم تعظیم بیشتر اسم خداوند است.
۲_ صَدَقَ اللهُ العَظیم :
▪️ شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان پس از ذکر اعمال اُمّ داوود از امام صادق (ع) نقل میکند که : «به گفتن «صدق الله العظیم» پس از تلاوت سورهها در اعمال امداوود سفارش کرده است».
۳_ «صدق اللهُ و صَدَق رَسولُه» :
▪️ شیخ طوسی در تهذیبالاحکام از امام صادق(ع) نقل میکند که : «او به کسانی که سورهٔ شمس را تلاوت میکردند، سفارش میکند آن را با عبارت: «صدق اللهُ و صَدَق رَسولُه» پایان دهند.»
۴_ صَدَقَ اللهُ عزّوجل :
بهنقل از کلینی در کتاب کافی ، امام سجاد(ع) بعد از تلاوت آیهٔ ابتدایی سورهٔ قدر، عبارت «صدق الله عَزَّوَجَلّ» را بهعنوان تصدیق آن آیه تلاوت کرد.
۵_ صَدَق اللهُ العَلّی العَظیم و بَلَغ رسولُه الکریم اللّهم انفَعنا به و بارِک لنَا فیه و الحَمدُلله ربِّ العالَمین :
▪️ نراقی در جامعُ السَّعادات این عبارت را برای پایاندادن به تلاوت قرآن آورده و آن را از آداب تلاوت قرآن برشمرده است.
د ) عبارات در آیات قرآن :
۱_ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ :
«اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ... وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ » (بقره ۲۵۵)
«مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ» (شوری ۴)
۲_ صَدَقَ اللَّهُ :
«قُلْ صَدَقَ اللَّهُ ۗ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» (آل عمران ۹۵)
«وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ۚ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَانًا وَتَسْلِيمًا» (احزاب ۲۲)
«لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيَا بِالْحَقِّ ۖ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُءُوسَكُمْ وَمُقَصِّرِينَ لَا تَخَافُونَ ۖ فَعَلِمَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِنْ دُونِ ذَٰلِكَ فَتْحًا قَرِيبًا (فتح ۲۷)
منبع : استفاده از سایت ویکی شیعه
https://fa.wikishia.net/view/%D8%AA%D8%B5%D8%AF%DB%8C%D9%82_%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA
https://eitaa.com/GheraateQuran/3074
✅ پاسخ برخی از فقهای شیعه پیرامون گفتن جمله : «صدق الله العظیم»
▪️ سئوالات :
۱_ پایان دادن به قرائت قرآن با گفتن «صدق الله العظیم» چه حکمی دارد؟
۲_ ختم قرائت قرآن با گفتن صدق الله العظیم چه حکم دارد؟
🔻 پاسخ برخی مراجع عظام :
پاسخ برخی از مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤالات چنین است :
▪️ حضرت آیت الله العظمی سید علی حسینی خامنه ای (مد ظله العالی):
🔺 اشکال ندارد.
▪️ حضرت آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
🔺 بر طبق معمول شیعه باید بگویید.
▪️ حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
🔺همانطوری که در آیه شریفه (آیة الکرسی) قرآن می فرماید: و هو العلی العظیم. لذا شما هم درختم قرآن بگویید صدق الله العلی العظیم موفق باشید.
▪️ حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته):
🔺 مانعی ندارد مگر این که عنوان ثانوی خاصی مانند تأیید مذهب باطل بر آن صدق کند.
منبع : سایت اسلام کوئیست
https://www.islamquest.net/fa/archive/id21365
https://eitaa.com/GheraateQuran/3078
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحقیق : شیخ العزب سالم
تلاوت آیات ۱_۴ سوره مبارکه صافات
به روایت : خلف از حمزه کوفی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَالصَّافَّاتِ صَفًّا ﴿۱﴾
فَالزَّاجِرَاتِ زَجْرًا ﴿۲﴾
فَالتَّالِيَاتِ ذِكْرًا ﴿۳﴾
إِنَّ إِلَهَكُمْ لَوَاحِدٌ ﴿۴﴾
▪️اصول قرائت در این تلاوت :
🔸 سکت برای تحقیق همزه :
۱_ ذِكْرًا إِنَّ
🔸 ادغام کبیر (متقاربین) :
(موافق با سوسی از ابوعمرو بصری)
۱_ وَالصَّافَّاتِ صَفًّا _ وَالصَّافَّات صَّفًّا
با مد اشباع (ت × ص)
۲_ فَالزَّاجِرَاتِ زَجْرًا _ فَالزَّاجِرَات زَّجْرًا
با مد اشباع (ت × ز)
۳_ فَالتَّالِيَاتِ ذِكْرًا _ فَالتَّالِيَات ذِّكْرًا
با مد اشباع (ت × ذ)
🔺 خلاد (راوی دوم حمزه)👆 این مورد را به دو وجه ادغام و اظهار روایت کرده است.
https://eitaa.com/GheraateQuran/3079
فرش الحروف آیات ۱ تا ۴ سوره مبارکه صافات به روایت حمزه کوفی و سوسی از ابوعمرو بصری 👇
🟧6⃣ اصول قرائت حمزه کوفی :
🔶 ادغامات (قسمت اول) :
🔸 تنوين و نون ساکنه :
الف ) ادغام
۱_ حمزه ؛ ادغام تنوین و نون ساکنه را در حروف «لِ» و «رِِ» بدون غنه خوانده است .
۲_ حمزه ؛ ادغام تنوین و نون ساکنه را در حروف «ن» و «م» با غنه (مانند همه قراء) خوانده است.
۳_ خلف (راوی اول) : ادغام تنوين و نون ساکنه در حروف «و» و «ى» بدون غنه خوانده است.
۴_ خلاد (راوی دوم) ؛ ادغام تنوين و نون ساکنه در حروف «و» و «ى» با غنه را از حمزه روايت کرده است.
ب ) اظهار:
۱_ حمزه ؛ نون ساکنه بعد از حروف «و» و «ى» در کلمه واحده مانند : «الدنيا» ، «بنيان» ، «صنوان» ، «قنوان» ، و در حروف مقطعه در : (حرف «ن» يس و در «و» بعد آن يس ﴿۱﴾وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ ﴿۲﴾ _ یاسین و) ، و (حرف «ن» در «ن وَالْقَلَمِ» ؛ موافق با روایت حفص از عاصم و به اظهار خوانده است.
۲_ حمزه ؛ حرف «ن» در حروف مقطعه «طسم»(طا سین میم) (شعرا ـ قصص) را در نزد ميم به اظهار خوانده است.
ج ) اخفاء :
۱_ حمزه ؛ حرف «ن» در حروف مقطعه «طس» _ (طا سین) (نمل) را به اخفاء خوانده است .
ادامه دارد ...
https://eitaa.com/GheraateQuran/3084
🟧6⃣ اصول قرائت حمزه کوفی :
🔶 ادغامات (قسمت دوم) :
🔸 ادغام صغیر :
۱_ حمزه ؛ حرف «ذ» ساکنه را فقط در حروف «ت» و «د» ادغام کرده است مانند : «اِذ تَّخلُقُ» _ «اِذ دَّخَلُوا»
۲_ حمزه ؛ حرف «ذ» ساکنه را در حرف «ت» در کلمات : «عُذتُّ» ، «فَنَبَذتّها» ، «و اتَّخَذتُّ» و ساير صيغ آن ادغام نموده است.
۳_ خلاد (راوی دوم) ، کلمه «اذ» را در ۵ حرف : ( ت _ ز ـ ص ـ د ـ س ) ادغام نموده است ، مانند : «اِذ صَّرَفنا» ، «اِذ سَّمعتَمُوهُ» ، «اِذ زَّينَ» ...
۴_ حمزه ، حرف «د» کلمه «قد» را در هشت حرف : ( ج ـ ذ ـ ز ـ س ـ ش ـ ص ـ ض ـ ظ ) ادغام کرده است.
۵_ حمزه ، حرف «د» ساکنه را در حرف «ث» مانند : «يرد ثَّوابَ الدُّنيا» (آل عمران) ادغام کرده است .
۶_ حمزه ؛ «د» ملفوظه از حروف مقطعه «صاد» _ «کهيعص» را در «ذ» کلمه «ذِكْرُ» در (كهيعص ﴿۱﴾ ذِّكْرُ رَحْمَتِ رَبِّكَ عَبْدَهُ زَكَرِيَّا ﴿۲﴾) سوره مريم را ادغام کرده است .
۷_ حمزه ؛ «تاء» تأنيث را در شش حرف ( ث ـ ج ـ ز ـ س ـ ص ـ ظ ) ادغام نموده است ، مانند : «کَذَبَت ثَّمودُ» ، «نَضِجَت جُّلُودُهُم» ، «خَبَت زّدْناهُمْ» ...
۸_ حمزه ؛ «ل» ساکنه در کلمات «بل» و «هل» را که در مقابل هشت حرف قرار گرفته است را :
۸٫۱ _ در سه حرف (ت ـ ث ـ س) ادغام کرده است ، مانند : «هَل تَّرى» ، «بَل تَّأتيهُم» ، «هَل ثُوِّبَ» ، «بَل سَّوَّلتْ» ...
۸٫۲ ـ از خلاد (راوی دوم) ؛ بِخُلف عَنه در «بَل طّبَعَ» ادغام روايت شده است
۸٫۳ خلف (راوی اول) ؛ آنرا 👆 باظهار آورده است.
۹_ حمزه ؛ حرف «ث» را در حرف «ت» کلمات : «اُورِثتُمُوها» (اعراف ـ زخرف) و «لَبِثتَّ» ، ـ«کَم لَبِثتُّم» و دیگر صيغ آن ادغام کرده است.
۱۰_ حمزه ؛ حرف «ث» را در «يلْهَث ذّلک» (اعراف) ادغام نموده است
۱۱_ حمزه ؛ حرف «ب» را در «م» کلمه «اِرکَب مَّعَنا» (هود) ادغام کرده است.
۱۱/۱_ 👆 در تيسير به اظهار آمده است ،
۱۱٫۲_👆و از خلاد ؛ بخلف عنه آمده است.
۱۲_ حمزه ؛ «يعَذِّب مَّنْ يشاء» (بقره) را به سکون حرف «ب» قرائت و حرف «ب» را در «م» ادغام کرده است.
۱۳_ حمزه ؛ در کلمه «نَخلُقُکُّم» (مرسلات) ، حرف «ق» را در حرف «ک» ادغام کرده است .
۱۴_ به روايت از خلاد ، حمزه ؛ حرف «ب» را در حرف «ف» که در پنج موضع قرآن کريم نزد هم قرار گرفته اند، ادغام کرده است : اِنْ تَعْجَبْ فَّعَجَبٌ (رعد) وَ مَنْ لَمْ يتُبْ فّاولئک (حجرات)، اِذْهَب فَّمَن تَبِعَکَ (اسراء) فَاذْهَب فَّاِنَّ لَکَ (طه) اَو يغْلِب فَّسَوْفَ (نساء)
۱۴٫۱_ و به روايت خلف ؛ تمام پنج مورد فوق 👆 را به اظهار خوانده است .
۱۵_ حمزه ؛ «بَيت طّائفةٌ» (نساء) را به ادغام حرف «ت» در حرف «ط» خوانده است .
۱۶_ حمزه ؛ «اَتُمدُونِّن بمالٍ» (نمل) را به ادغام حرف «ن» در حرف «ن» و با مد اشباع حاصله خوانده است.
🔸 ادغام کبیر :
۱_ حمزه ؛ در کلمات وَ الصّافّات صَّفّاً ـ فَالزّاجرات زَّجراً ـ فَالتّاليات ذّکراً (صافات) وَالذّاريات ذَّرواً (ذاريات) ، حرف «ت» را در (ص _ ز _ ذ) به ادغام کبير و با سوسى موافقت نموده است
۲_ روايت خلاد از حمزه ، ادغام حرف «ت» در (ذ _ ص) «فَالمُلقيات ذِّکراً» (مرسلات) و «فَالمُغيرات صُّبْحاً» (عاديات) ، به دو وجه ادغام و اظهار ذکر شده است .
https://eitaa.com/GheraateQuran/3085
15.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحقیق : استاد محمود علی البناء
تلاوت آیات ۲۳ تا ۳۴ سوره مبارکه طه
به روایت : ورش از نافع مدنی
از طریق : الأزرق
🔺 اصول قرائت در این تلاوت :
🔸 نقل و حذف :
۱_ موصول : _
۲_ مفصول : اذْهَبْ إِلَى ، مِنْ أَهْلِی ، کَثِیرًا إِنَّکَ
🔸 مدود :
۱_ مد منفصل (طول) : فِی أَمْرِی
۲_ مد متصل (طول) : _
۳_ مد صله میم جمعی (طول) : _
۴_ مد صله هاء ضمیر (طول) : بِهِ أَزْرِی
۵_ مد لازم (اشباع) : _
۶_ مد لین در وصل٫وقف(توسط٫طول) : _
۷_ عارض به سکون (قصر٫توسط٫طول) :
۸_ مد بدل٫ تثلیث (قصر٫توسط٫طول) : _
🔸 تقلیل :
۱_ طَغَى (غ)
🔸 ترقیق راء :
۱_ وَزِیرًا ، کَثِیرًا ، بَصِیرًا
🔸 یاءات اضافه :
۱_ وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی _ (وَیَسِّرْ لِیَ أَمْرِی)
🔺 ياء ضمير که دلالت بر متکلم دارد، و به فعل و اسم و حرف اضافه مى شود، آنرا ياء اضافه گويند .
🔺 ياء متکلم که بعدش همزه قطع آمده ؛ در قرآن ۱۷۶ مورد است که نافع مدنی ۱۵۸ مورد آن را به فتح خوانده است .
https://eitaa.com/GheraateQuran/3087
فرش الحروف آیات ۲۳ تا ۳۴ سوره مبارکه طه به روایت ورش از نافع مدنی از طریق ابویعقوب الأَزرَق 👇