eitaa logo
قراءات (اساتید و قاریان)
369 دنبال‌کننده
4هزار عکس
754 ویدیو
9 فایل
در این کانال تلاش بر این متمرکز است تا در حوزه علم قراءات ، موارد و مسائل مرتبط از منابع و مآخذ موثق و فعالیت اساتید معزز در این زمینه و همچنین منتخب تلاوت قاریان در این موضوع برای علاقمندان باز نشر گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
به روایت ورش از نافع مدنی از طریق الازرق
دیدگاه علماء پیرامون تواتر قراءات (قسمت دوم) : 🔹دیدگاه علمای شیعه پیرامون تواتر قراءات سبعه (بخش اول) 🔻 در اینجا اقوال بعضی از متقدمین و متاخرین دانشمندان تشیع را راجع به قراءات سبعه می‌آوریم: 🔸 ۱. سید محمد مجاهد (طباطبائی) در مفاتیح الاصول فرموده است: در تواتر قراءات سبع یا عدم تواتر آنها سه قول هست: ۲.۱ - تواتر قرائات اول آنکه: ▪️ مطلقا متواترند و همه آنها از مصادیق مما نزل به الروح الامین علی قلب سید المرسلین می‌باشند ▪️ و قائلین به این قول : علامه ابن مطهر، ابن فهد ، محقق ثانی ، شهید ثانی در کتاب «مقاصد العلیه» و شیخ حر عاملی و محکیا از فاضل جواد می‌باشد. ▪️ و سید صدرالدین در «شرح وافیه» فرموده است که : معظم مجتهدین از اصحاب ما به تواتر قراءات سبع حکم کرده‌اند و رازی در «تفسیر کبیر» گفته است: بیشتر علما رایشان به تواتر است. ۲.۲ - تفصیل دوم آنکه : قراءات سبع، ▪️ قسمتی از آنها از قبیل هیات کلمه است مثل: مدولین و تخفیف همزه و اماله و امثال اینها و اینها غیر متواترند و لکن تواتر آنها لازم و واجب نیست (مخل به تواتر قرائت نیست) ▪️ و قسمتی از آنها مثل جوهر لفظ است مانند «ملک» و «مالک» و اینها (که قرائت بر آنها صادق است) متواترند و این رای «شیخ بهایی و ابن حاجب و عضدی» است. ۲.۳ - عدم تواتر سوم آنکه: ▪️مطلقا متواتر نیستند (نه اینکه صحیح نیستند) هر چند که جوهر لفظ باشد و این رای شیخ طوسی در تبیان و نجم الائمه در شرح کافیه و جمال الدین خوانساری و سید نعمت الله جزایری و شیخ یوسف بحرانی و سید صدرالدین و محکی از ابن طاووس درکتاب سعد السعود و رازی و زمخشری است و کلام حرفوشی به این رای متمایل است. ادامه دارد .... منبع : ویکی فقه https://eitaa.com/GheraateQuran/3092
30M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حافظ و مقری ؛ استاد حاج مهدی حسنی مشهد مقدس 💠 جلسه اقراء ▪️ روایت : حفص از عاصم کوفی 👤 جناب آقای : دکتر مهدی رضایی 💻 Eitaa.com/eqrah_hassani https://eitaa.com/GheraateQuran/3093
دیدگاه علماء پیرامون تواتر قراءات (قسمت دوم) : 🔹دیدگاه علمای شیعه پیرامون تواتر قراءات سبعه (بخش دوم) 🔸 ۲. علامه حلی رحمة‌الله‌علیه : قرائت قرآن با هر یک از قراءات هفتگانه جایز است؛ زیرا همه هفت قرائت متواتر است. 🔸 ۳. شهید اول رحمة‌الله‌علیه : خواندن قرآن با قرائت‌های متواتر جایز است ▪️ و گروهی قرائت «ابی جعفر و یعقوب و خلف» را که مکمل عشره قرائت‌ها می‌باشند، منع کرده‌اند ولی اصح آن است که قرائت این سه نفر نیز همانند قراءات هفتگانه به دلیل تواترشان جایز است. ▪️ بنابراین جناب شهید اول رحمة‌الله‌علیه از کسانی است که صریحا قراءات عشره را متواتر می‌دانند 🔸 ۴. شهید ثانی رحمة‌الله‌علیه در «شرح الفیه» می‌نویسد: مراد این نباشد که بگوییم تمامی قراءات واصله، متواتر هستند بلکه مقصود این است که قرائت متواتر در میان آن هفت قرائت هستند و حتی بعضی از آنها شاذ و نادر است چه رسد به دیگر قرائت‌ها و نتیجه ی تحقیق عده‌ای از اهل فن نیز همین مطلب را مؤید است. 🔸 ۵. میرزای قمی رحمة‌الله‌علیه می‌فرمایند: اگر مراد از تواتر، تواتر از سوی پیامبر باشد، اثبات این مطلب مشکل است و اگر مقصود تواتر از سوی امامان (عليهم‌السّلام) باشد، صحیح و یقینی است. پس تجویز قرائت به وسیله آنان و تشویقی که در این باره نموده‌اند بدون تواتر امکان ندارد. 🔸 ۶. شیخ طوسی رحمة‌الله‌علیه با اینکه خود از موافقان نیست، می‌فرماید: اما جمهور علمای شیعه، خواندن قرآن کریم مطابق معروف قرائت‌ها را در بین مردم جایز دانسته و گفته‌اند می‌توان قرآن را با هر یک از قرائت‌های هفتگانه تلاوت نموده و انتخاب قرائت خاصی که با اعتقاد بر عدم جواز دیگر قرائت‌ها باشد را مکروه دانسته‌اند و تلاوت قرآن طبق قرائت مجاز میان قراء و قرائتی را که از سوی آنان تحریم نشده باشد، ترخیص داده‌اند. ادامه دارد.... منبع : سایت ویکی فقه https://eitaa.com/GheraateQuran/3094
39.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ترتیل : استاد شیخ احمد معصراوی (مصر) تلاوت آیات ۱ تا ۵۱ سوره مبارکه مؤمنون ▪️ به روایت : رویس (راوی اول) یعقوب حضرمی بصری ▪️ از طریق : طیبة النشر (ط.ن) ▪️ اصول قرائت در این تلاوت : 🔸 هاء سکت در وقف جمع مذکر سالم (ط.ن) : (الْمُؤْمِنُونَ + ه‍ = الْمُؤْمِنُونَه) الْمُؤْمِنُونَ ، خَاشِعُونَ ، مُعْرِضُونَ ، فَاعِلُونَ ، حَافِظُونَ ، مَلُومِینَ ، الْعَادُونَ ، رَاعُونَ ، الْوَارِثُونَ ، خَالِدُونَ ، الْخَالِقِینَ ، لَمَیِّتُونَ ، غَافِلِینَ ، لَقَادِرُونَ ، الأوَّلِینَ ، کَذَّبُونِ ، مُغْرَقُونَ ، الظَّالِمِینَ ، الْمُنْزِلِینَ ، لَمُبْتَلِینَ‌ ، آخَرِینَ ، مُخْرَجُونَ ، بِمَبْعُوثِینَ ، بِمُؤْمِنِینَ ، نَادِمِینَ ، الظَّالِمِینَ ، آخَرِینَ ، عَالِینَ ، عَابِدُونَ ، الْمُهْلَکِینَ 🔺 در طيبة النشر براى يعقوب بِخُلفِ عَنْه 🔸 مدود : ۱_ مد منفصل (قصر) : ۲_ مد متصل (توسط) : فَأُولَئِکَ،أُولَئِکَ، طَرَائِقَ،السَّمَاءِ،مَاءً،سَیْنَاءَ،شَاءَ،مَلائِکَةً، أبَائِنَا،جَاءَ،غُثَاءً ، 🔸 اجتماع دو همزه : ۱_ متفق الحرکه (تسهیل همزه دوم) : جَاءَ أَمْرُنَا (جَاءَ اْمْرُنَا) ، جَاءَ أُمَّةً (جَاءَ اْمَّةً) 🔸 هاء سکت ضمیر منفصل در وقف : ۱_ هُوَ (هُوَ + ه‍) ، هِیَ (هِیَ + ه‍) 🔸 حرف یا حرکت مخالف حفص : تَنْبُتُ (تُنْبُتُ) ، نُسْقِیکُمْ (نَسْقِیکُمْ) ، کُلٍّ (کُلِّ) ، مِتُّمْ (مُتُّمْ) 🔸 ضم هاء ضمير جمع مذکر يا مؤنث يا مثنى بعد از ياء ساکنه : ۱_ فِیهِمْ (فِیهُمْ) 🔸 یاءات زواید: ۱_ در وصل٫وقف به اثبات یاء : کَذَّبُونِ (کَذَّبُونِ + ی) https://eitaa.com/GheraateQuran/3095
فرش الحروف آیات ۱ تا ۵۱ سوره مبارکه مؤمنون به روایت رویس از یعقوب حضرمی بصری (الدره) 👇
به روایت رویس از یعقوب حضرمی بصری (الدره)
دیدگاه علماء پیرامون تواتر قراءات (قسمت دوم) : 🔹دیدگاه علمای شیعه پیرامون تواتر قراءات سبعه (بخش سوم) 🔸 ۷. شیخ طبرسی رحمة‌الله‌علیه می‌فرماید: آنچه از مذهب امامیه جلب نظر می‌کند این است که علمای مذهب بالاتفاق و اجماعا قرائت قرآن را بر طبق قراءاتی که بین مسلمین معمول و معروف است جایز دانسته‌اند و از انتخاب یک قرائت بخصوصه (مثلا قرائت عاصم) با اعتقاد به عدم صحت دیگر قرائت‌ها را مکروه شمرده‌اند. 🔸 ۸. مرحوم محمد باقر خوانساری  رحمة‌الله‌علیه می‌گوید: در حجیت «قراءات سبع» و نیز در حجیت «قراءات عشر» اجمالا در میان علمای امامیه اختلافی وجود ندارد. ▪️و در قسمتی دیگر می‌فرماید: ما از طریق روایات اهل بیت (علیهم‌السّلام) نیز موظفیم قرآن کریم را همان گونه قرائت کنیم که مردم قرائت می‌کنند و مشهورترین قراءاتی که در میان مردم جایی برای خود باز کرده و قرائت آنان بر طبق آنها استقرار یافته، همین قراءات سبع است که به همان قراء سبعه منسوب بوده و مردم نیز بر قراءات آنها متکی هستند. 🔸 ۹. مرحوم محمد جواد عاملی  می‌فرماید: در کتاب «جامع المقاصد» مرحوم کرکی، اجماع علمای شیعه بر تواتر قراءات قراء سبعه جلب نظر می‌کند، چنان که درکتاب «الغریه» و «الروض» اجماع علما بر همین مطلب دیده می‌شود. و در کتاب «مجمع البرهان» نیز این حقیقت مطرح شده است تواتر این قراءات، قطعی و غیرقابل تردید می‌باشد چنان که به این حقیقت در «مجمع البرهان» اشاره شده است. 🔸 ۱۰. علامه شعرانی می‌فرماید: هم اکنون قراءات قراء سبعه در کتب تفسیر ذکر شده است و حتی در زمان ما این قراءات همواره به گوش می‌رسد که باید آن را بازده کوشش و تلاش علمای برجسته اسلامی دانست. ▪️ و نیز می‌فرماید: تمام مسلمین بالاتفاق می‌گویند: قراء در قراءاتشان به سماع و نقل و روایت موثق متکی هستند و این مبانی مطمئن تکیه گاه قراءات آنها را تشکیل می‌دهد. 🔸 ۱۱. از حاشیه مدارک تالیف مرحوم وحید بهبهانی رحمة‌الله‌علیه نقل شده که: مراد از تواتر، قرائتی است که در زمان امامان (عليهم‌السّلام) شایع بوده و منعی نفرموده‌اند و از این کشف می‌شود که آن بزرگواران، قرائت آنان را صحیح دانسته و در نماز تجویز کرده‌اند. ادامه دارد .... منبع : سایت ویکی فقه https://eitaa.com/GheraateQuran/3101
🔄 فهرست ....
دیدگاه علماء پیرامون تواتر قراءات (قسمت دوم) : 🔹دیدگاه علمای شیعه پیرامون تواتر قراءات سبعه (بخش چهارم و پایانی) 🔸 ۱۲. مرحوم شهید اول علاوه بر آنچه بیان شد در «البیان» آورده‌اند: باطل می‌شود نماز اگر حمد و سوره را با قرائت شاذه ـ نه به سبعه و عشره ـ بخوانند. 🔸 ۱۳. مرحوم سید محمد کاظم طباطبائی ، صاحب عروه در همان کتاب می‌فرماید: احوط این می‌باشد که حمد و سوره ی نماز با قرائت یکی از قرائت‌های هفت نفر معروف خوانده شود، اگر چه اقوا این است که غیر سبعه نیز کفایت می‌کند، البته ر صورتی که با اسلوب عربی مطابق باشد. ۱۴. حضرت امام خمینی ـ قدس سره ـ فرموده است: احتیاط آن است که از یکی از قراءات سبعه تخلف ننماید... بلکه بعید نیست که قرائت بر طبق یکی از قرائت‌های دیگر غیر از سبعه نیز جایز باشد. ▪️ و نیز آن حضرت در حاشیه عروه مرقوم فرموده است: ترک نشود قرائت به یکی از قراءات سبعه. ▪️ و نیز در جواب استفتائی که شده فرموده است: خواندن نماز به قرائت یکی از قراء معروف، مانع ندارد.(متن استفتاء در پایان کتاب بخش ضمایم آمده است.) 🔸 ۱۵. حضرت آیت‌الله خوئی رحمة‌الله‌علیه می‌فرماید: ظاهر، جایز بودن اکتفا به هر قرائتی که نزد مردم متعارف است می‌باشد اگر چه از غیر سبعه باشد. 🔸 ۱۶. علامه حسن حسن زاده آملی در این باره چنین می‌نگارد: قرائت قرآن طبق هفت قرائت، متواتر است، برخلاف قرائت‌های غیر معمول. ▪️ و در جای دیگر می‌فرماید: مسلمین، قرآن را به قراءات سبعه متواتره می‌خوانند نه با قرائت‌های افراد تکروی که خود را از اجتماع جدا ساخته‌اند. ▪️ و همچنین می‌گوییم علاوه بر اینها ، ائمه ما (عليهم‌السّلام) هم با این قرائت‌ها موافقت نموده‌اند؛ چون در عصر ایشان رایج بوده و ایشان مردم را از عمل به آن قراءات منع نمی‌نمودند و همه جا قراءات امامان، موافق یکی از هفت قرائت است و اینکه قرائتی از ایشان روایت شود که غیر از قرائت‌های متواتر باشد بسیار کم است و این مسائل، با دقت برای متبحر علوم قرآنی واضح می‌گردد. ▪️ ممکن است این سؤال پیش آید که اگر قرآن به یک قرائت نازل شده و خواندن آن به بیشتر از یک قرائت جایز نیست، پس آیا وجود قرائت‌های متعدد  تحریف  و  بدعت‌ نیست؟ پاسخ این است که: اختلاف قرائت‌ها موجب تغییر و تحریف قرآن نمی‌گردد؛ زیرا با تغییر قرائت‌ها در قرآن، زیادت یا نقصانی در آن به وجود نمی‌آید؛ چون تخالف آنها در اعراب و صداها و عود ضمیر و کیفیت تلفظ و خطاب و غیبت و مفرد و جمع و مانند اینها در کلماتی است که شایستگی این تغییرات را دارند و قرآن با هر کدام از قرائت‌ها که خوانده شود قرائت اصلی آیات و کلمات مصون و دست نخورده باقی می‌ماند. پایان منبع : ویکی فقه https://eitaa.com/GheraateQuran/3104
تلاوت ترکیبی قراءات در آیات ۱۸ تا ۲۴ سوره مبارکه حشر به روایات : قالون ، ورش ، دوری ، هشام و خلف از حمزه 👇
حشر ترکیبی منشاوی.mp3
6.12M
تحقیق : استاد محمد صدیق منشاوی تلاوت آیات ۱۸ تا ۲۴ سوره مبارکه حشر ▪️نوع تلاوت : ترکیب قراءات ▪️ به روایات : قالون ، ورش ، ابن کثیر ، دوری ، هشام ، خلف از حمزه ▪️ از طریق : شاطبیه و طیبة النشر ▪️ به شیوه : جمع وقفی 🔻 به ترتیب : قالون تا خلف ❇️ تجزیه نسبی قراءات و روایات در این تلاوت به تفکیک فرازها در دو قسمت : قسمت اول : فراز ۱ تا ۱۸ : https://eitaa.com/GheraateQuran/3107 قسمت دوم : فراز ۱۹ تا ۴۰ : https://eitaa.com/GheraateQuran/3108 https://eitaa.com/GheraateQuran/3106
تحقیق : استاد محمد صدیق منشاوی تلاوت آیات ۱۸ تا ۲۴ سوره مبارکه حشر ▪️نوع تلاوت : ترکیب قراءات ▪️ به روایات : قالون ، ورش ، ابن کثیر ، دوری ، هشام ، خلف ▪️ از طریق : شاطبیه و طیبة النشر ▪️ به شیوه : جمع وقفی 🔻 به ترتیب : قالون تا خلف +++++ ❇️ تجزیه نسبی قراءات و روایات در این تلاوت به تفکیک فرازها (قسمت اول) : فراز (۱) : یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ... ﴿١٨﴾ 🔸مدود : ۱_ قالون مد منفصل را به دو وجه خوانده : ۱٫۱_ به قصر : یَا أَیُّهَا ۱٫۲_ به توسط : _ ▪️ قالون ، راوی اول نافع مدنی 🔻 موافق با : ابن کثیر (بزی٫قنبل) ، سوسی راوی دوم ابوعمرو بصری، ابوجعفر مدنی (ابن وردان٫ابن جمّاز) ، یعقوب حضرمی بصری (رویس ٫روح) ، حفص از طریق طیبة النشر (مصباح٫روضة المعدل فیل و ذُرعان) فراز (۲) : ... وَاتَّقُوا اللَّهَ ﴿١٨﴾ ▪️ قالون 🔻 موافق با : همه قراء عشره و راویان آنها فراز (۳) : ... إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿١٨﴾) ▪️ قالون 🔺 موافق با : همه قراء و راویان آنها به جز ورش 🔹 اختلاس (ویژه منشاوی) : ۱_ تَعْمَلُونَ _ در دو حرف «ع» و «م» 🔺 این اختلاس جزو اصول قراءات نیست فراز (۴) : یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ... ﴿١٨﴾ 🔺 تکرار فراز اول فراز (۵) : ... وَاتَّقُوا اللَّهَ ﴿١٨﴾ 🔺 تکرار فراز دوم فراز (۶) : ... إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ﴿١٨﴾) 🔺 تکرار فراز سوم فراز (۷) : وَلا تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ﴿١٩﴾ 🔸 مدود : ۱_ مد متصل (توسط) : أُولَئِکَ ▪️ قالون (وجه بدون صله میم جمعی) 🔻 موافق با : ابن کثیر ، ابن عامر دمشقی ، عاصم ، ابوجعفر مدنی ، یعقوب حضرمی بصری فراز(۸) : لا یَسْتَوِی أَصْحَابُ النَّارِ وَأَصْحَابُ الْجَنَّةِ ... ﴿٢٠﴾ 🔸 مدود : ۱_ مد منفصل به دو وجه : ۱٫۱_ به قصر : لا یَسْتَوِی أَصْحَابُ ۱٫۲_ به توسط : _ ▪️ قالون 🔻 موافق با : ابن کثیر (بزی٫قنبل) ، ابوجعفر مدنی (ابن وردان٫ابن جمّاز) ، یعقوب (رویس ٫روح) ، حفص از طریق طیبة النشر (مصباح٫روضة المعدل فیل و ذُرعان) فراز(۹) : ... أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفَائِزُونَ ﴿٢٠﴾ 🔸 مدود : ۱_ مد متصل (توسط) : الْفَائِزُونَ ▪️ قالون 🔻 موافق با : ابن کثیر، ابوعمرو بصری ، ابن عامر، عاصم کوفی ، ابوجعفر مدنی ، یعقوب ، خلف العاشر فراز(۱۰) : لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ ..‌. ﴿٢١﴾ ▪️ قالون 🔻 موافق با : ابوعمرو بصری ، ابن عامر، عاصم ، یعقوب ، خلف العاشر فراز(۱۱) : وَتِلْکَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ ﴿٢١﴾ 🔸 میم جمعی به دو وجه : ۱_ بدون صله : لَعَلَّهُمْ ۲_ با صله (قصر) : لَعَلَّهُمْ _ (لَعَلَّهُمُو) ▪️ قالون (وجه بدون صله میم جمعی) 🔻 موافق با : سوسی ، ابن عامر ، عاصم ، کسائی کوفی ، ابوجعفر مدنی ، یعقوب ، خلف العاشر فراز(۱۲) : وَتِلْکَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ ﴿٢١﴾ 🔸 اماله کبری: ۱_ لِلنَّاسِ (ن) ▪️ دوری ابوعمرو بصری فراز (۱۳) : لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْأَنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ ..‌. ﴿٢١﴾ 🔸 حرف یا حرکت مخالف حفص: ۱_ الْقُرْأَنَ (از ریشه قرء _ همه قراء و راویان آنها به جز ابن کثیر) ۲_ (الْقُرآنَ _ از ریشه قرن _ فقط ابن کثیر ▪️ ابن کثیر مکی (بزی٫قنبل) فراز (۱۴) : وَتِلْکَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ ﴿٢١﴾ 🔸 صله میم جمعی : ۱_ لَعَلَّهُمْ _ (لَعَلَّهُمُو) ▪️ بزّی راوی اول ابن کثیر 🔻 موافق با : قنبل راوی دوم ابن کثیر، قالون (به وجهی) ، ابوجعفر مدنی فراز(۱۵) : لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ ..‌. ﴿٢١﴾ 🔸 نقل و حذف : ۱_ مفصول : لَوْ أَنْزَلْنَا ▪️ ورش فراز(۱۶) : وَتِلْکَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ ﴿٢١﴾ 🔸 نقل و حذف : ۱_ موصول : الأمْثَالُ ▪️ ورش فراز(۱۷) : لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ ..‌. ﴿٢١﴾ 🔸 سکت : ۱_ مفصول : لَوْ أَنْزَلْنَا 🔸 همزه مفرده : ۱_ تسهیل : لَرَأَیْتَهُ (لَرَاْیْتَهُ) ۲_ نقل و ادغام وقفاً : الْقُرْأَنَ (الْقُرآنَ) ▪️ خلف از حمزه کوفی 🔺 موافق با : خلاد فراز(۱۸) : وَتِلْکَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ ﴿٢١﴾ 🔸 سکت : ۱_ موصول : الأمْثَالُ ادامه دارد... https://eitaa.com/GheraateQuran/3107
تحقیق : استاد محمد صدیق منشاوی تلاوت آیات ۱۸ تا ۲۴ سوره مبارکه حشر ▪️نوع تلاوت : ترکیب قراءات ▪️ به روایات : قالون ، ورش ، ابن کثیر ، دوری ، هشام ، خلف ▪️ از طریق : شاطبیه و طیبة النشر ▪️ به شیوه : جمع وقفی 🔻 به ترتیب : قالون تا خلف +++++ ❇️ تجزیه نسبی قراءات و روایات در این تلاوت به تفکیک فرازها (قسمت دوم) : فراز (۱۹) : هُوَ اللَّهُ ... ﴿٢٢﴾ ▪️ قالون 🔺 موافق با : همه قراء و راویان آنها فراز(۲۰) : هُوَ اللَّهُ ... ﴿٢٢﴾ 🔺 تکرار فراز ۱۹ فراز(۲۱) : هُوَ اللَّهُ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ ﴿٢٢﴾ هُوَ اللَّهُ ... ﴿٢٣﴾ 🔸 مدود : ۱_ مد منفصل به قصر : لا إِلَهَ ▪️ قالون (وجه اول) 🔻 موافق با : : ابن کثیر (بزی٫قنبل) ، سوسی راوی دوم ابوعمرو بصری، ابوجعفر مدنی (ابن وردان٫ابن جمّاز) ، یعقوب (رویس ٫روح) ، حفص از طریق طیبة النشر (مصباح٫روضة المعدل فیل و ذُرعان) فراز (۲۲) : هُوَ اللَّهُ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ ﴿٢٢﴾ هُوَ اللَّهُ ... ﴿٢٣﴾ 🔸 مدود : ۱_ مد منفصل به توسط : لا إِلَهَ ▪️ قالون (وجه دوم) 🔻 موافق با : دوری ابوعمرو بصری ، ابن عامر ، شعبه ، حفص(شاطبیه) ، کسایی ، خلف العاشر فراز (۲۳) : ... لا إِلَهَ إِلا هُوَ ... ﴿٢٢﴾‌ 🔸 مدود : ۱_ مد منفصل به طول : لا إِلَهَ ▪️ ورش 🔺 موافق با : حمزه کوفی فراز (۲۴) : هُوَ اللَّهُ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ ﴿٢٢﴾ هُوَ اللَّهُ ... ﴿٢٣﴾ 🔸 سکت : ۱_ مد منفصل (طیبة النشر) : لا إِلَهَ ▪️ خلف از حمزه کوفی 🔺 موافق با : خلاد فراز(۲۵) : ... لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ ﴿٢٢﴾ هُوَ اللَّهُ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْمَلِکُ... ﴿٢٣﴾ 🔸 سکت : ۱_ مد منفصل (طیبة النشر) : لا إِلَهَ ▪️ خلف از حمزه کوفی 🔺 موافق با : خلاد فراز(۲۶) : هُوَ اللَّهُ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ ... ﴿٢٣﴾ 🔸 سکت : ۱_ مد منفصل (طیبة النشر) : لا إِلَهَ ▪️ خلف از حمزه کوفی 🔺 موافق با : خلاد فراز(۲۷) : .. سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ ﴿٢٣﴾ ▪️ خلف از حمزه کوفی 🔻 موافق با : همه قرّاء و راویان آنها فراز(۲۸) : هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ ... ﴿٢٤﴾ 🔸 قالون 🔻 موافق با : همه قرّاء و راویان آنها (به جز هشام از ابن عامر ، حمزه (خلف٫خلاد) و دوری کسائی) فراز (۲۹) : هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ .. ﴿٢٤﴾ 🔸 اماله : ۱_ الْبَارِئُ (ب) ▪️ دوری از کسائی کوفی فراز (۳۰) : .. لَهُ الأسْمَاءُ الْحُسْنَى ..‌. ﴿٢٤﴾ 🔸 مدود : ۱_ متصل (توسط) : الأسْمَاءُ ▪️ قالون 🔻 موافق با : ابن کثیر ، عاصم ، ابوجعفر ، یعقوب فراز (۳۱) : ... لَهُ الأسْمَاءُ الْحُسْنَى ..‌. ﴿٢٤﴾ فراز(۳۲) : ... لَهُ الأسْمَاءُ الْحُسْنَى ..‌. ﴿٢٤﴾ 🔸 مدود : ۱_ متصل (توسط) : الأسْمَاءُ 🔸 اماله : ۱_ الْحُسْنَى (ن) ▪️ کسائی کوفی (ابوحارث٫دوری) فراز(۳۳) : ... لَهُ الأسْمَاءُ الْحُسْنَى ..‌. ﴿٢٤﴾ 🔸 نقل و حذف: ۱_ لَهُ الأسْمَاءُ ▪️ ورش فراز (۳۴) : ... یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ... ﴿٢٤﴾ ▪️ قالون 🔻 موافق با : فراز(۳۵) : ... یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ... ﴿٢٤﴾ 🔸 نقل و حذف : ۱_ موصول : وَالأرْضِ ▪️ ورش فراز(۳۶) : ... وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿٢٤﴾ 🔸 اسکان هاء ضمیر منفصل : ۱_ وَهُوَ ▪️ قالون 🔻 موافق با : ابوعمرو بصری، کسائی ، ابوجعفر مدنی فراز(۳۷) : ... وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿٢٤﴾ ▪️ ورش 🔻 موافق با : ابن کثیر ، ابن عامر ، عاصم ، حمزه ، خلف العاشر فراز(۳۸) : هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الأسْمَاءُ الْحُسْنَى یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿٢٤﴾ 🔸 سکت : ۱_ موصول : وَالأرْضِ ۲_ مد متصل (طیبة النشر) : الأسْمَاءُ 🔸 اماله : ۱_ الْحُسْنَى (ن) ▪️ خلف از حمزه کوفی 🔺 موافق با : خلاد فراز(۳۹) : هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ ... ﴿٢٤﴾ 🔸 همزه مفرده : ۱_ وقفا ابدال (به یاء خالص) : الْبَارِی ▪️ هشام از ابن عامر 🔻 موافق با : خلف٫خلاد از حمزه کوفی فراز(۴۰) هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الأسْمَاءُ الْحُسْنَى یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿٢٤﴾ 🔺 تکرار فراز ۳۹ پایان لطفاً اساتید محترم پیشنهادات اصلاحی و تکمیلی خود را در مورد این فرازها اعلام فرمایند. https://eitaa.com/GheraateQuran/3108
28.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ تحقیق : هادی اسفیدانی نماینده ج.ا.ا در چهلمین دوره مسابقات بین المللی‌ قرآن _ تهران ٫ سالن اجلاس سران ٫ ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ه.ش https://eitaa.com/iqnanews/39395 ▪️ تلاوت آیات ۳۵ تا ۴۱ سوره مبارکه روم 🔺 به روایت : حفص از عاصم کوفی 🔻 از طریق : طیبة النشرموافق با روایات : ۱_ مصباح شهرزوری ۲_ روضة المعدل (فیل) ۳_ روضة المعدل (ذُرعان) 🔻 اصول قرائت در این تلاوت : 🔸 مدود : ۱_ مد منفصل (قصر) : وَإِذَا أَذَقْنَا ، وَمَا آتَیْتُمْ ، فِی أَمْوَالِ ۲_ مد متصل (توسط) : یَشَاءُ ، وَأُولَئِکَ ، فَأُولَئِکَ ، شُرَکَائِکُمْ 🔺ملاحظه : به نظر می رسد که کشش مدود متصل در تلاوت ، بیشتر به فوق توسط (شاطبیه) و طول (ورش٫حمزه) نزدیک است. https://eitaa.com/GheraateQuran/3109
فرش الحروف آیات ۳۵ تا ۴۱ سوره مبارکه روم به روایت حفص از عاصم کوفی از طریق طیبة النشر 👇
به روایت حفص از عاصم کوفی از طریق طیبة النشر _ فیل از مصباح
کشف نسخه خطی جدید قرآن متعلق به سال ۲۹۹ هجری قمری توسط آستان مقدس کربلا ▪️ قسمت هابی از آیات ۵ و ۶ سوره مبارکه الاسراء : فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُوا خِلالَ الدِّیَارِ وَکَانَ وَعْدًا مَفْعُولا ﴿٥﴾ ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ وَأَمْدَدْنَاکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَجَعَلْنَاکُمْ أَکْثَرَ نَفِیرًا ﴿٦﴾ https://eitaa.com/GheraateQuran/3112
نکته شاخص در تلاوت طرق چهارگانه حفص از عاصم کوفی : ▪️یکی از شاخصه های مهم تشخیص طرق روایات حفص از عاصم کوفی در شاطبیه و طیبة النشر ؛ موضوع میزان کشش در مدود منفصل و متصل است . 🔻 چنانچه تالی هنگام تلاوت ، مد منفصل را به قصر و مد متصل را به توسط بخواند ؛ تبعیّت از طرق سه گانه : مصباح ، روضة المعدل (فیل) و روضة المعدل (ذُرعان) در طیبة النشر کرده است 🔻 و در صورتی که هر دو مدّ منفصل و متصل را به توسط بخواند ؛ طریق شاطبیه را انتخاب کرده است. 🔺 ظاهراً گفته شده است که : قاریان محترم قبل از انجام مسابقات با روایت حفص از عاصم ، بایستی طرق تلاوت خود را به مجریان اعلام نمایند. ▪️ مع الاسف و عموما به جهت عدم حضور در آموزش و برنامه های اقراء و اخطاء ؛ قاریان محترم آشنایی کافی با طرق چهارگانه روایت حفص از عاصم کوفی و همچنین سایر قرائت های مشهور سبعه و عشره نداشته و غالبا نیز به جهت غلبه لحن و نغمات موسیقی بر کلیت تلاوت ؛ کشش مدود را به صورت خلط از طرق و روایات و قراءات و حتی خارج از اصول قراءات می خوانند. 🔻 برای اطلاع بیشتر در مورد مدود طرق چهارگانه روایت حفص از عاصم کوفی به لینک ذیل مراجعه نمایید. https://eitaa.com/GheraateQuran/2926 +++++++++++++++++ https://eitaa.com/GheraateQuran/3113
33.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ تحقیق : مصطفی برانون (تایلند) (چهلمین دوره مسابقات بین المللی‌ قرآن _ تهران ٫ سالن اجلاس سران٫ ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ه.ش ) https://eitaa.com/iqnanews/39461 ▪️ تلاوت آیات ۱۹ تا ۲۵ سوره مبارکه عنکبوت 🔺 به روایت : حفص از عاصم کوفی 🔻 از طریق : شاطبیه 🔻 اصول قرائت در این تلاوت : 🔸 مدود : ۱_ مد منفصل (توسط) : یُعِیدُهُ إِنَّ ، وَمَا أَنْتُمْ ، إِلا أَنْ ۲_ مد متصل (توسط) : یَشَاءُ ، السَّمَاءِ ، لِقَائِهِ ، أُولَئِکَ https://eitaa.com/GheraateQuran/3114
فرش الحروف آیات ۱۹ تا ۲۵ سوره مبارکه عنکبوت به روایت حفص از عاصم کوفی از طریق شاطبیه 👇
به روایت حفص از عاصم کوفی از طریق شاطبیه
حفص از عاصم کوفی از طریق طیبة النشر در رشته حفظ کل قرآن کریم توسط حافظ کشور نیجر 👇
40.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ ترتیل : عبیدالله بوبکرانغو (نیجر) (چهلمین دوره مسابقات بین المللی‌ قرآن _ تهران ٫ سالن اجلاس سران٫ ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ه.ش ) https://eitaa.com/iqnanews/39456 ▪️ رشته حفظ کل ▪️ پاسخ به سوالات با تلاوت آیات : الف ) ۵ تا ۷ سوره مبارکه مائده ب ) ۱۰۲ تا ۱۱۶ سوره مبارکه طه ج ) ۴۶ تا ۵۳ سوره مبارکه فصلت 🔺 به روایت : حفص از عاصم کوفی 🔻 از طریق : طیبة النشر ➕ موافق با روایات : ۱_ مصباح شهرزوری ۲_ روضة المعدل (فیل) ۳_ روضة المعدل (ذُرعان) 🔺 اصول قرائت در این تلاوت : 🔸 مدود : ۱_ مد منفصل (قصر) ۲_ مد متصل (توسط) https://eitaa.com/GheraateQuran/3119