eitaa logo
🔰 گفتار های ماندگار🔰
391 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
190 فایل
تلگرام: https://t.me/GoftarHayeMandegar ارتباط مستقیم با استاد: @Omidvari_khorasani کانال 🔰 گفتارهای ماندگار 🔰 🔷ایجاد یاگزینش پست های مفید در موضوعات گوناگون و از شخصیت های مختلف سخنرانی ها ،و تدریس های استاد امیدواری خراسانی در حوزه علمیه قم.
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴🏴گرچه امروز خادمی نامهربان دارد بقیع ناله‌های سوزناک و بی امان دارد بقیع نیمه شب‌ها لیک در خاک غریبش ای خدا زائری چون مهدی صاحب زمان دارد بقیع https://eitaa.com/GoftarHayeMandegar
🔻امام سجاد علیه‌السلام: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‌ مُحَمَّدٍ المُصطَفى‌ .... وعَجِّل فَرَجَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَانصُر شيعَةَ آلِ مُحَمَّدٍ، وأَهلِك أعداءَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَارزُقني رُؤيَةَ قائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ، وَاجعَلني مِن أتباعِهِ وأَشياعِهِ، وَالرّاضينَ بِفِعلِهِ، بِرَحمَتِكَ يا أرحَمَ الرّاحِمينَ 🔻خدايا! بر محمّد مصطفى درود فرست .... و در فَرَج خاندان محمّد، تعجيل كن و شيعه خاندان محمّد را يارى و دشمنان خاندان محمّد را هلاك نما و ديدار قائم آل محمّد را روزى من كن و مرا از پيروان و شيعيان و خشنودان به كار حضرتش قرار ده، به رحمتت اى رحيم‌ترين رحيمان 📚 مهج الدعوات، ص۲۹ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
42.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴‼️پرسش های عاشورایی ؟؟ و پاسخ آن ❓🏴 چگونه عزاداری کنیم؟ 📅 محرم الحرام ۱۴۴۶ مطابق مرداد ماه ۱۴۰۳ 🎤استاد امیدواری خراسانی ‼️کوتاه و قطره ای https://eitaa.com/GoftarHayeMandegar
‼️❓ آسمانی ها چگونه به درگاه الهی تقرب می جویند؟ ...بَلْ يَتَقَرَّبُ أَهْلُ السَّماءِ بِحُبِّكُمْ، وَبِالْبَراءَةِ مِنْ أَعْدائِكُمْ، وَتَوَاتُرِ الْبُكاءِ عَلَىٰ مُصابِكُمْ، وَالاسْتِغْفارِ لِشِيعَتِكُمْ وَمُحِبِّيكُمْ ...بلکه اهل آسمان‌ها به خدا تقرّب می‌جویند، به ✓ دوستی شما و ✓ به بیزاری از دشمنانتان ✓ و پی در پی گریستن به مصیبت هایتان و ✓ آمرزش‌خواهی برای شیعیان ودوستانتان مفاتیح الجنان زیارت جامعة ائمة المؤمنین صلوات الله علیهم 📕  بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث جلد 99 صفحه 164 المزار (ابن المشهدی) صفحه 294 https://eitaa.com/GoftarHayeMandegar
21.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 بیان نکات طبی و بهداشتی(82) 💠 [ موضوع: ] 👈 درمان بدن از طریق پیشگیری بخش 2 👈 از مراجعه عجولانه به دکتر خودداری کنیم. 👈قدری درد را تحمل کنیم و زود خود را به دست دکتر و دارو نسپاریم، مگر در بیماری های خطرناک . 👈سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم 🔰کوتاه و قطره ای 🔰استاد امیدواری خراسانی 📱 کانال گفتارهای ماندگار @GoftarHayeMandegar
السلام علیک یا ابا عبدالله.✋
در انتظار منجی بشریت🌹 ✳️ جابر جعفی از امام باقر(علیه السلام) نقل می‌کند که آن حضرت فرمودند: [حضرت ] مهدی در مکه موقع [نماز] عشاء ظهور می‌کند و پرچم و پیراهن و شمشیر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) با او خواهد بود، و نیز علامتی و نوری و بیانی با آن حضرت است. پس از آن‌که نماز عشاء را خواند با صدای بلند می‌گوید: ای مردم! من خدا را به‌یاد شما می‌آورم و آن زمانی را که مقابل او قرار می‌گیرید به شما خاطرنشان می‌کنم... من شما را به خداوند و رسولش(صلی الله علیه و آله) دعوت می‌کنم، و نیز به عمل کردن به کتاب الهی و از بین بردن باطل و احیای سنت.👇👇 ✍ حدّثنا سعید بن عثمان عن جابر [الجُعفي] عن أبي جعفر الباقر (علیه السلام): «یَظهَرُ المَهديُّ بِمَکَّةَ عِندَ العِشاءِ وَمَعَهُ رایَةُ رَسُولِ اللهِ وَقَمیصُهُ وَسَیفُهُ، وَعَلامَةٌ وَنُورٌ وَبَیانٌ. فَإذا صَلَّی الْعِشاءَ نادىٰ بِأَعلیٰ صَوتِهِ یَقُولُ : اُذَکِّرُکُمُ اللهَ أَیُّهَا النّاسُ وَمَقامَکُم بَینَ یَدَي رَبِّکُم... أَدعُوکُم إِلَی اللهِ وَرَسُولِهِ(صلی الله علیه و آله) وَالعَمَلِ بِکِتابِهِ وَإماتَةِ الباطِلِ وَإحیاءِ السُّنَّةِ. [سید ابن طاووس، الملاحم والفتن، ص ۶۴] 🏴🌺🍀🏴🌺🍀🌻🏴🌺🍀🏴🌺 چو خوش باشد که بعد از انتظاری به اميدی رسند اميدواران جمال الله شود از غيب طالع پديدار آيد اندر بزمِ ياران همی گويد منم آدم، منم نوح خليلِ داورم، قربانِ جانان منم موسی، منم عيسی بن مريم منم پيغمبرِ آخر زمانان تو موسی‌وار شمشيرِ خدایی بِکِش، وانگه بِکُش فرعون و هامان تو ای عَدلِ خدا، کن دادخواهی ز جا خيز ای پناهِ بی‌پناهان برون کن ز آستين دستِ خدا را به خون‌خواهی و از خونِ نياکان خبر داری که از سُمِّ سُتوران دگر جسمی نمانده از سواران 🌷🏴🍀🌷🏴🍀🌻🌷🏴🍀🌷 👈 یادآوری: اینک حدود ١١١۵ سال از غیبت کبرای امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) می‌گذرد که جهان در انتظار منجی عالم بشریت بسرمی‌برد. شاید این جمعه بیاید، شاید...!  (۱۴۰۳/۵/۱۲) برای سلامتی و تعجیل در ظهورش، صلوات بفرستید. ‼️👈 متن فوق👆 تصحیح شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تعدادی از شیعیان مظلوم به دست تکفیری‌ها در درگیریهای روزهای گذشته به شهادت رسیدند در درگیری تروریست های وهابی با شیعیان پاراچنار پاکستان ۳۵شیعه شهید و دست کم۱۶۶نفرمجروح شدند
32.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ ✔️✔️ بـارگـزاری دروس ☑️ 🗓ایام محــرم و صفــر: 🏴 (جلسۀ چهارم) ⬛️معرفی اجمالی برنامۀ پیــام هـای زیـارت عاشــورا: در این مجموعۀ 8 جلسه ای فراز هایی از معارف ناب شیعه دربارۀ اهمیّت عزاداری، معرّفی بعضی از کتب مقتل و پیام هایی از زیارت شریف عاشورا (صحت سند و اعتبارسنجی این حدیث شریف و...) خدمت بینندگان تقدیم می شود. ضمناً در ابتدای هر برنامه، حدیثی دربارۀ فضیلت عزاداری و گریستن بر مصائب حضرت سیّدالشّهداء سلام الله علیه بیان و در پایان هر برنامه نیز کتابی دربارۀ وجود نازنین حضرت سیّدالشّهداء سلام الله علیه معرّفی می شود. ◾️محل ارائه بحث : مدرسه علمیه مجازی امام صادق علیه السلام 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🌷▪️سرفصل مباحث: ☑️ادامۀ حدیثی از حضرت امام رضا علیه السلام به جناب ریان بن شبیب و برداشتی از این حدیث. ☑️ اهمیت برائت و تبری در زیارت عاشورا. ☑️نیروی جاذبه (تولی) و دافعه (تبری) ☑️نظر حضرت امام صادق علیه السلام درباره ی غاصب اول و دوم. ☑️معرّفی کتاب سحاب رحمت. 🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 🕰زمان تقریبی: 28 دقیقه🕰 📥حجم تقریبی فایل تصویری: 31 مگابایت📤 ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ 📢🌺دوسـتان خـود را جـهـت اسـتفـاده از معـارف ناب علیهـم السـلام بـه کانـال دعوت نمایید✅ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 🆔https://eitaa.com/OmidvariKhorasani
قال الإمام الكاظم (عليه السلام) : مَن زار الحسين (عليه السلام) عارفاً بحقه غفر الله له ما تقدّم مِن ذنبه وما تأخّر . 📚 ثواب الأعمال - الشيخ الصدوق - الصفحة ٨٥ https://eitaa.com/GoftarHayeMandegar
جدول پخش برنامه های شبکه جهانی بیت العباس علیه السلام شنبه ۱۳ مرداد ماه ۱۴۰۳ ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ لینک پخش اینترنتی https://beitolabbas.tv/live/ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از طریق لینک زیر ارسال بفرمایید @Beitolabbas_media
برنامه های استاد درشبکه بالا👆❌ انشاء الله تعالی ، تا روز ۳۰ محرم ، همه روزه ساعت (۱۵/۱۵) ۳/۱۵ بعد ازظهر به وقت ایران و باز پخش آن ، در روز بعد ساعت ۹ صبح‌خواهد بود.
34.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ ✔️✔️ بـارگـزاری دروس ☑️ 🗓ایام محــرم و صفــر: 🏴 (جلسۀ پنجم) 5 ⬛️معرفی اجمالی برنامۀ پیــام هـای زیـارت عاشــورا: در این مجموعۀ 8 جلسه ای فراز هایی از معارف ناب شیعه دربارۀ اهمیّت عزاداری، معرّفی بعضی از کتب مقتل و پیام هایی از زیارت شریف عاشورا (صحت سند و اعتبارسنجی این حدیث شریف و...) خدمت بینندگان تقدیم می شود. ضمناً در ابتدای هر برنامه، حدیثی دربارۀ فضیلت عزاداری و گریستن بر مصائب حضرت سیّدالشّهداء سلام الله علیه بیان و در پایان هر برنامه نیز کتابی دربارۀ وجود نازنین حضرت سیّدالشّهداء سلام الله علیه معرّفی می شود. ◾️محل ارائه بحث : مدرسه علمیه مجازی امام صادق علیه السلام 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🌷▪️سرفصل مباحث: ☑️ادامۀ حدیثی از حضرت امام رضا علیه السلام به جناب ریان بن شبیب و برداشتی از این حدیث. ☑️رزق و روزی در زیارت عاشورا. ☑️عوامل افزایش و یا کاهش رزق و روزی. ☑️روزی هایی که در زیارت عاشورا از خداوند می خواهیم. ☑️معرّفی کتاب فاجعة الطّف مرحوم آیت الله سید محمد کاظم قزوینی. 🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 🕰زمان تقریبی: 30 دقیقه🕰 📥حجم تقریبی فایل تصویری: 33 مگابایت📤 ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ 📢🌺دوسـتان خـود را جـهـت اسـتفـاده از معـارف ناب علیهـم السـلام بـه کانـال دعوت نمایید✅ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 🆔https://eitaa.com/OmidvariKhorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گفتار دلنشین حدیث روز حدیث ۱۱۶ 🔰 نتیجۀ سکوت در برابر ظلم ظالم 🔰 امام حسین(علیه السلام) می‌فرمایند: 👈 ای مردم! رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: کسی که سلطان ستمگری را بنگرد که او حرام خدا را حلال کرده و پیمان خدا را شکسته و با سنت رسول خدا ؛(صلی الله علیه و آله)مخالفت کند و در میان مردم راه گناه و ظلم را می‌پیماید، هرگاه در برابر او با عمل یا گفتار اقدام نکند(و با اعتراض ننماید)، بر خدا واجب است که او را در جای عذاب آن سلطان بیفکند. 👈 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۴، ص ۳۷۲ 👈وقعة الطف ج ۱، ص ۱۷۲ 👈 عوالم العلوم و المعارف و الأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال ج ۱۷، ص 👈مقتل خوارزمی جلد ۱ صفحه ۲۳۴ عن الامام الحسین(علیه السلام): 👈 أيُّهَا اَلنَّاسُ ؛ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ قَالَ : «مَنْ رَأَى سُلْطَاناً جَائِراً مُسْتَحِلاًّ لِحُرَمِ اَللَّهِ ؛ نَاكِثاً لِعَهْدِ اَللَّهِ ؛ مُخَالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اَللَّهِ ؛(صلی الله علیه و آله) يَعْمَلُ فِي عِبَادِ اَللَّهِ بِالْإِثْمِ وَ اَلْعُدْوَانِ فَلَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ بِفِعْلٍ وَ لاَ قَوْلٍ، كَانَ حَقّاً عَلَى اَللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ مُدْخَلَهُ » @GoftarHayeMandegar
اول ماه صفر👇 با استفاده از کتاب وقایع الأیام مرحوم محدث قمی ، آقای حاج شیخ عباس👇 (( شروع جنگ صفّین )) ( اول ماه صفر )شروع به جنگ صفّین شد و داستان جنگ صفّین طویل است و در این جنگ از لشکر امیرالمؤ منین (علیه السلام) و لشکر معاویه بسیار کشته شد و در عدد ایشان اختلاف است. مسعودى گفته که صد و پنجاه هزار سوار به غیر از خدم و اتباع کشته گشت و با ایشان سیصد هزار. در این جنگ از لشکر امیرالمؤ مین (علیه السلام) عمار یاسر، هاشم مرقال، خزیمة بن ثابت، صفوان، سعد پسران حذیقة بن الیمان و عبدالله بن حارث برادر اشتر نخعى به قتل رسیدند و از طرف معاویه، ذوالکلاع و عبیدالله بن عمر و حوشب ذى ظلیم. در این جنگ واقع شد لیلة الهریر و آن شب جمعه بوده و در آن شب چندان جنگ مغلوبه شد که مردم یکدیگر را نمى شناختند و آلات حرب تمام شد و در پایان کار، لشکر همدیگر را در بر مى گرفتند و مشت و سیلى بر هم مى کوفتند. امیرالمؤ منین (علیه السلام) پانصد و بیست و سه تن از ابطال رجال را به خاک افکند و هر که را مى کشت، تکبیرى مى گفت و آن شب تا روز دیگر، جنگ ادامه داشت و از بسیارى غبار، هوا تار شده بود و مواقیت نماز معلوم نبود. اشتر جنگ نمایانى نمود و در آن روز که روز جمعه بود، نزدیک شد که لشکر امیرالمؤ منین (علیه السلام) فتح کنند که مشایخ اهل شام فریاد کشیدند شما را به خدا قسم ملاحظه زنان و دختران نمایید که تمام بیوه و یتیم مى شوند. معاویه، عمروعاص را گفت که هر حیله که در نظر دارى، به کاربر که هلاک شدیم و او را نوید ایالت مصر داد. عمروعاص که ضمیر مایه خدیعت و مکیدت بود، لشکر را ندا کرد که: ایّها الناس! هر که را قرآنى باشد، بر سر نیزه کند. پس قریب به پانصد قرآن بالاى نیزه ها رفت و صیحه از لشکر معاویه بلند شد که کتاب خدا، حاکم باشد ما بین ما و شما. لشکر امیرالمؤ منین (علیه السلام) چون این مکیدت بدیدند، بسیارى از ایشان فریب خوردند و خواهان موادعه شدند و با آن حضرت گفتند: یاعلى! معاویه حق مى گوید. تورا به کتاب خدا خوانده، او را اجابت کن. اشعث بن قیس از همه در این کار شدیدتر بود. امیرالمؤ منین (علیه السلام) فرمود: این کار از روى خُدعه و مکر است. گفتند: ما را ممکن نیست که به سوى قرآن خوانده شویم و اجابت نکنیم. آن حضرت فرمود: واى بر شما! من با ایشان جنگ مى کنم که به حکم قرآن متدیّن شوند و ایشان نافرمانى کردند و کتاب خدا را طرح کردند. بروید به جنگ دشمنان خودتان و فریب ایشان مخورید. همانا معاویه، عمروعاص، ابن معیط، حبیب بن سلمه و بنى النابغة اصحاب دین و قرآن نیستند و من ایشان را بهتر از شماها مى شناسم و از این نوع کلمات بسیار گفته شد و هر چه امیرالمؤ منین (علیه السلام) آن بدبختان را نصحیت فرمود، نپذیرفتند و بالاخره اشعث و اصحاب او حضرت را تهدید کردند که با تو چنان مى کنیم که مردم با عثمان کردند؛ یعنى تو را به خوارى تمام مى کشیم و گفتند: کس بفرست و اشتر را از جنگ باز خوان. آن حضرت به نزد اشتر فرستاد که دست از جنگ بدار و باز آى. اشتر پیغام داد که این وقت روا نیست که من باز آیم، چه در این ساعت نسیم نصرت بورزد و سپاه شام هزیمت شود. چون رسول این پیغام آورد، آن جماعت گفتند: اگر اشتر را باز نخوانى، تو را چنان بکشیم که عثمان را کشتیم و اگر نه به دشمن بسپاریم. لاجرم، رسول نزد اشتر رفت و گفت: که تو رضا مى دهى که فتح کنى و چون بازشوى، امیرالمؤ منین (علیه السلام) را کشته یا به دست دشمنى گرفتار ببینى. اشتر در خشم شده دست از جنگ برداشت و باز شتافت و ما بین اشتر و ایشان کلمات بسیارى رد و بدل شد و چاره ایشان نشد. لاجرم امیرالمؤ منین (علیه السلام) فرمود: (لقد کنت امس امیرا فاصبحت الیوم مامورا)"1" من پیش از امروز امیر بودم؛ ولکن امروز مأمورم و کس اطاعت امر من نمى کند. پس اشعث به نزد معاویه رفت و گفت: چه اراده دارى؟ معاویه گفت: مى خواهم ما و شما پیروى کتاب خدا کنیم. یک مردى را شما اختیار کنید و یک نفر را ما اختیار مى کنیم و از ایشان عهد میثاق مى گیریم که از روى قرآن عمل کنند و یک تن را برگزینند که امر امت از براى او باشد. اشعث این مطلب را پسندید. پس بناى انتخاب شد. اهل شام ، عمروعاص را براى تحکیم انتخاب کردند و اشعث و کسانى که رأى خوارج داشتند، ابوموسى اشعرى را اختیار کردند. امیرالمؤ منین (علیه السلام) فرمود که شما در اول نافرمانى من نمودید. الحال نافرمانى من ننمایید. من ابوموسى را براى این کار نمى پسندم. اشعث و اصحاب او گفتند: ما هم جز او را نمى خواهیم. حضرت فرمود که او موثّق نیست و از من مفارقت جست و بر طریق خذلان من رفت و چنین و چنان کرد. عبدالله بن عباس را اختیار کنید. اشعث و اصحابش قبول نکردند. فرمود: اگر ابن عباس را نمى پسندید، اشتر را اختیار کنید. گفتند: ما جز ابوموسى، کس دیگر را نمى پسندیم . لا جرم امیرالمؤ منین (علیه السلام) از روى لاعلاجى فرمود: هر چه خواهید بکنید.
پس کس فرستادند به نزد ابوموسى و از براى تحکیم او را طلبیدند و در سنه 38ه‍، در (دومة الجندل) حکمین تلاقى کردند و داستان حکمین و فریب دادن عمروعاص ابوموسى را و خلع امیرالمؤ منین (علیه السلام) و نصب معاویه مشهور است و مقام گنجایش ذکر ندارد. ‼️🏴👈((( وارد کردن سر مقدس سید الشهدا ، امام حسین علیه السلام را به شهر شام )) در این روز( اول صفر) به قول کفعمى و بهایى و فیض سر مبارک سیدالشهدا(علیه السلام) را وارد دمشق (شام)کردند و بنى امیه آن روز را عید قرار دادند."2" ‼️🏴👈 روز شهادت زیدبن علی بن الحسین علیهم السلام در این روز و به قولى روز سوم درسنه 131ه‍، زید بن على بن الحسین شهید شد. بدان که زید بعد از برادر خود، امام محمد باقر (علیه السلام) از بقیه برادران خویش افضل و اشرف بود و به عبادت و ورع و تقوا و فقه و سخاوت و شجاعت معروف و موصوف بودو با شمشیر خروج کرد. بسیارى از مردم در حق او اعتماد امامت نمودند و چنین گمان کردند که خروج او با شمشیر به جهت ادعاى امامت است؛ ولکن چنین نبوده و بلکه غرض او امر به معروف و طلب خون حضرت سیدالشهدا(علیه السلام)وخواندن مردم به سوى آل محمد(علیهم السلام) بوده و زید اجل شأن بوده از آن که نداند که او مستحق امامت نیست و امر امامت با حضرت باقر و حضرت صادق(علیهم السلام) است. روایات بسیار وارد شده در باب اخبار به شهادت زید و گریستن ائمه (علیهمت السلام) براى او و روایت شده که رسول خدا(صلی الله علیه و آله)وقتى نظر فرمود به زید بن حارثه و فرمود هم نام این است آن که شهید خواهد شددرراه خدا و به دار کشیده شود درامت من و مظلوم باشد از اهل بیت من.پس به زید اشاره کرده نزدیک بیا، همانا اسم تو زیاد کرد نزد من محبت تورا و تو هم نام حبیب اهل بیت من مى باشى. إخبار على بن الحسین(علیه السلام)از مصایب زید به ابوحمزه ثمالى و گریستن آن حضرت براى او در(فرحة الغرى) مسطور است نیز گریستن حضرت صادق (علیه السلام)برزیدواخبار او حمزة بن حمران را به آنچه بر زید گذشته بود از مصایب در روایت شیخ صدوق مذکور است. واقعه شهادت او به نحوى که مسعودى در (مروج الذهب)ذکر فرمود،چنان است که چون زید اراده خروج کرد، با برادر خود حضرت امام محمد باقر(علیه السلام) مشورت کرد. حضرت فرمود: اعتماد بر اهل کوفه نشاید؛چه ایشان اهل غدر و مکر مى باشند و در کوفه شهید شد جدّ تو، امیرالمؤ منین(علیه السلام)و زخم زده شد بر عمّ تو حسن بن على(علیه السلام) و شهید شد پدرت حسین بن على (علیهم السلام)و در کوفه و اعمال آن، ما اهل بیت را شتم کردند. پس إخبار فرمود زید را به مدت دولت بنى مروان و آن چه متعقب مى شود ایشان را از دولت بنى عباس. زید اباکرد از قبول نصیحت آن حضرت و پیروى عزم خود نمود در مطالبه حق از بنى مروان. حضرت باقر(علیه السلام)فرمود: همانا من مى ترسم بر تو اى برادر! که تو را در کناسه کوفه به دار کشند. پس با او وداع کرد و خبر داد که دیگر همدیگر را ملاقات نخواهیم نمود. آغاز خروج زید از آن شد که در رصافه که از اراضى قنسرین است، بر هشام وارد شد. در مجلس جایى از براى خود نیافت که بنشیند و هم از براى او جایى نگشودند. لا جرم در پایین مجلس بنشست و رو به هشام کرد و گفت: لیس احدیکبر عن تقوى الله و لا یصغردون تقوى الله . هشام گفت: ساکت باش! (لاام لک)؛ تویى آن کسى که به خیال خلافت افتاده اى و حال آن که تو فرزند کنیزى مى باشى. زید گفت: از براى حرف تو جوابى است، اگر مى خواهى بگویم و اگر نه ساکت باشم. گفت: بگو. گفت: ان الامهات لایقعدن بالرجال عن الغایات . پس فرمود: مادر اسماعیل (علیه السلام) کنیزى بود از براى مادر اسحق (علیه السلام) و با آن که مادرش کنیز بود، حق تعالى او را مبعوث به نبوت فرمود و قرار داد او را پدر عرب و بیرون آورد از صلب او پیغمبر خاتم، خیر البشر - صلوات الله علیه و آله - اینک تو مرا به مادر طعن مى زنى و حال آن که من فرزند على و فاطمه (علیهماالسلام) مى باشم. پس به پا خواست و اشعارى خواند که صدرش این بیت است: شرده الخوف وازرى به کذاک من یکره حر الجلاد"3" پس از نزد هشام بیرون شد و به جانب کوفه برفت. قرآء و اشراف کوفه با او بیعت کردند. پس زید خروج کرد و یوسف بن عمر ثقفى عامل عراق از جانب هشام حرب او را آماده گشت. زمانى که تنور حرب تافته شد، اصحاب زید ، بناى غدر نهادند و نکث بیعت نموده، فرار کردند و باقى نماند با زید مگر جماعت قلیلى و پیوسته قتال سختى کرد تا شب داخل شد و لشکریان دست از جنگ کشیدند و زید زخم بسیار برداشته بود و تیرى هم بر پیشانیش رسیده بود. پس حجامى را از یکى از قراى کوفه طلبیدند تا پیکان تیر را از جبهه او بیرون کشد. همین که حجام آن تیر را بیرون آورد، زید دنیا را وادع کرد. پس جنازه او را برداشتند و در جوى آبى دفن نمودند و قبر او را از خاک و گیاه پر کردند و آب بر روى آن جارى نمودند و از آن حجام نیز پیمان گرفتند که این مطلب را آشکار نکند.
چون صبح شد، حجام به نزد یوسف رفت و موضع قبر زید را نشان او داد. یوسف قبر زید را شکافت و جنازه او را بیرون آورد و سر مبارکش را جدا کرد و براى هشام فرستاد. هشام او را مکتوب کرد که زید را برهنه و عریان بر دار کشد. یوسف او را در کناسه کوفه برهنه بردار آویخت و به همین قضیه اشاره کرده بعض شعراى بنى امیه - لعنهم الله -و خطاب به آل ابوطالب و شیعه ایشان نموده و گفته: صبلنا لکم زیدا على جذع نخلة و لم ارمهدیا على الجذع یصلب "4" آنگاه بعد از زمانى، هشام براى یوسف نوشت که جثه زید را به آتش بسوزاند و خاکسترش را به باد دهد و ابوالفرج روایت کرده که زید بر دار آویخته بود تا ایام خلافت ولید بن یزید. پس همین که یحیى بن زید خروج کرد، ولید نوشت براى یوسف: اما بعد؛ فاذااتاک کتابى فانزل عجل اهل العراق فاحرقه وانسفه فى الیم نسفا والسلام یوسف بر حسب آن مکتوب حراش بن حوشب را امر کرد تا زید را از دار به زیر آورده، و سوزانیده و خاکسترش را در فرات به باد داد. در جمله اى از روایات است که چهار سال بر دار آویخته بود، پس از آن ، او را فرود آوردند و سوزانیدند و هم روایت است که شخصى در خواب دید رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را که تکیه بر دار زید کرده بود و با مردم مى فرمود: آیا با فرزند من چنین مى کنید؟ "1-نهج البلاغه،ص323. 2-مصباح الکفعمی،ص509. 3-مقاتل الطالبین،ص156. 4-مستدرک الوسایل ج5،ص259"
👈 بخش احکام شرعی👇 ❓« غیبت » چیست و چه حُکمی دارد ؟ پاسخ : «غیبت»، حرام است و منظور از غیبت، این است که انسان عیب پنهانی شیعۀ دوازده امامی را در غیاب و پشت سرش، نزد دیگری یاد کند، چه به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیّت او باشد و چه بدون این قصد و اگر به قصد اهانت و توهین، عیب وی را اظهار نماید، دو گناه مرتکب شده است https://eitaa.com/GoftarHayeMandegar