#گفتار_عصر (۱۸)
🎥 تحلیل التهابات اقتصادی اخیر اقتصاد ایران از منظر مکاتب منتقد #سرمایه_داری
سخنرانی آقای دکتر #مرتضی_مرتضوی در هیجدهمین نشست #گفتار_عصر
https://www.aparat.com/v/TkoJ2
@goftare_asr
#گفتار_عصر(۱۹)
#فرصتهای_جام_جهانی
🎥بازی دراماتیک
سخنرانی حجت الاسلام #محمد_محمدی
https://www.aparat.com/v/PRY42
🆔@Goftare_asr
#گفتار_عصر(۱۹)
#فرصت_های_جام_جهانی
🎥 دیمنتورها در آفساید
ارائه بحث #سعید_خورشیدی
https://www.aparat.com/v/bVum9
🆔@goftare_asr
#گفتار_عصر (۲۰)
💢 واقعه گوهرشاد؛ حماسه ای در دفاع از #سبک_زندگی_اسلامی
◀️ بازخوانی حماسه های تاریخی و بازتولید هویت: مهندس #مجید_عسگری
◀️ دیدگاه های متفاوت به مساله حجاب و پوشش در غرب: دکتر #میثم_ظهوریان
◀️ حجاب و مقابله با منافع نظام سلطه: خانم دکتر #رقیه_فاضل
⭕️ دوشنبه ۱۸ تیرماه ۹۷، ساعت۱۸
چهار طبقه، شهید مدرس۴ ، حسینیه هنر مشهد
@goftare_asr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢ارتقاء شخصیت ملی پس از #بازی_دراماتیک_ایران_و_اسپانیا
✅ گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام محمدی در نوزدهمین نشست #گفتار_عصر
🆔 @goftare_asr
✅ #حجاب و مقابله با منافع #نظام_سلطه
📽 سخنرانی خانم #رقیه_فاضل در #گفتار_عصر(۲۰)
https://www.aparat.com/v/24ang
♨️ طرح بحثی متفاوت در تبلیغ مساله حجاب و عفاف
✍پاسخی تئوریک به شبهه رایج «اصالت و اولویت داشتن مسائل اقتصادی و معیشتی نسبت به مساله حجاب و پوشش
🆔 @goftare_asr
✅ دیدگاه های متفاوت به مساله #حجاب در غرب
📽 سخنرانی آقای دکتر #میثم_ظهوریان در #گفتار_عصر (۲۰)
https://www.aparat.com/v/6jXx4
@Goftare_asr
#گفتار_عصر (۲۱)
بازخوانی پیام امام به مناسبت پذیرش #قطعنامه
تاریخ سازان چه کسانی هستند؟ #احسان_صفرزاده
مقایسه دو نظام محاسباتی #انقلابی و #عرفی در ماجرای قطعنامه: دکتر #مجید_بذرافکن
تاثیر پیام پذیرش قطعنامه بر روحیه رزمندگان: #علیرضا_دلبریان
دوشنبه ۲۵ تیرماه ساعت۱۷:۳۰
♨️مکان: بلوار پیروزی، پیروزی۱۷، شهید محدثی ۱۹، پلاک ۳۰، منزل برادر دلبریان، #سنگر_غواصان_شهید
🆔 @goftare_asr
#گفتار_عصر (۲۱)
🎥 بررسی نظام محاسباتی #انقلابی و #عرفی در موضوع #قطعنامه
دکتر #مجید_بذرافکن
https://www.aparat.com/v/LAhSt
🆔 @goftare_asr
#گفتار_عصر (۲۱)
✍ گزیده سخنرانی آقای #احسان_صفرزاده با عنوان «تاریخ سازان چه کسانی هستند؟»
بخش اول
جنگها را معمولا از منظر نظامي، اقتصادي، سياسي، روابط بين المللي، حقوق بين المللي و... بررسي مي كنند.
اين ها دانش هايي هم عرض هستند كه هر كدام با توجه به مباني خود سوژه را تحليل مي كند. براي درك كامل تر بايد به سراغ دانش هايي رفت كه از جايگاه بالاتري به سوژه نگاه مي كند. يكي از اين دانش ها #فلسفه_تاريخ است و ديگري #انسان_شناسي_فلسفي.
مبناي نظري ما براي اين تحليل، آموزه های #شهید_مطهری است. استاد مطهري صحبت از نبردي در درون انسان ها ميان دو قوه عقل و نفس مي كند.
امام اين نبرد را با عنوان عقل و جهل توصيف مي كند كه البته جهل نه به معني كم دانشي و كم اطلاعي بلكه به معني همان قوه دروني (نفس) معني شده است كه هر كدام از اين دو قوه، جنود (سربازان) خود را دارند و كشمكشي سخت را در روح بشر به راه انداخته اند. كتاب #شرح_حديث_عقل_و_جهل امام توصيف همين دو جبهه است به علاوه ارائه راهكارهاي عملياتي براي پيروزي جنود عقل.
استاد مطهري مي نويسد بازتاب اين نبردهاي دروني در درون انسان ها باعث ايجاد كشمكش هايي در اجتماع بشري مي شود. اين كشمكش ها گاهي در قالب جنگ هاي بزرگ خود را نشان ميدهد.
جنگ ها انواع مختلف دارند. گاهي دو طرف جنگ با تحريك نيروي نفس به ميدان آمده اند ولي موضوع اين بررسي جنگهايي است كه يك سو با تحريك نيروي نفس به ميدان آمده و در سوي ديگر انسانهايي هستند كه جنود عقل آنها را به ميدان جنگ كشانده است. شهيد مطهري از اين نبردها با عنوان «#نبردهاي_پيش_برنده_تاريخ» نام مي برد.
طبيعي است كه ماهيت جنگ كشتن و كشته شدن و خونريزي و آوارگي و... است. يعني رنج! ولي در كنار رنج بشر، كه در هر جنگي بيش و كم هست استاد مطهري مي نويسد نبردهاي اين دسته يك ويژگي ديگر دارند: اين نبردها انسانيت را به جلو برده و تكامل مي دهد. يعني اگر جنگ روز دهم محرم به وقوع نمي پيوست جلوه هايي از استعدادهاي بشر هيچ وقت ظاهر نمي شد.
شهيد مطهري مي گويد اين جنگ ها علاوه بر تكامل انساني، پيش برنده تاريخ هستند. يعني تاريخ را به سمت غايت خود نزديك مي كند كه بر اساس آموزه هاي اسلام، پايان تاريخ (مرحله پاياني جهان) حكومت و حيات صالحان است.
گزاره معرفتي شهيد مطهري در توصيف اين روند اين است: «نبردهاي بشر به مرور تاريخ جنبه ايدئولوژيك بيشتري پيدا كرده و خواهد كرد و انسان [با وجود نوسان ها به مرور] متكامل تر خواهد شد تا برسد به حكومت و جامعه ايده آل مهدوي.»
فراواني جنگ ها كه در دوره هايي از تاريخ متعلق به جنگهاي شاهان با هم بر سر رقابت هاي كشورگشايانه با انگيزه هايي در همين سطح بود به مرور زمان به سمت جنگ هايي رفته و خواهد رفت كه يك سوي آن نيروهايي با انگيزه متعالي (ايدئولوژيك) در برابر ظلم نيروهايي با انگيزه نفساني (كه آن هم مي تواند در قالب ايدئولوژي سامان يافته باشد) تصميم به مقاومت گرفته اند.به بيان ايشان طبق نظريه اسلام، اين نبردها درآمدي هستند براي نبرد نهايي كه به مرحله نهايي تاريخ (حيات و حكومت صالحان) خواهد انجاميد.
دفاع مقدس به مثابه «نبرد پيش برنده تاريخ يا نبردي تاريخ ساز» يعني رفتار انسان متعالي در روزها و ساعات دفاع مقدس تعيين كننده سرنوشت جهان بعد خود است. اين تحليل از دفاع مقدس و انسان انتخابگر اين ميدان، محور روايت مجموعه روايت فتح شهيد سيد مرتضي آويني بود...
امام در اسفند 67 در پيام به روحانيت جمله هايي در تحليل دفاع مقدس دارند كه نشان از تحليل غايت شناسانه است. مثلا يكي از گزاره هاي اين پيام اين است «جنگ ما فتح فلسطين را به دنبال خواهد داشت»
امام مي داند كه فتح فلسطين وعده قطعي است و دفاع مقدس به عنوان يكي از «نبردهاي پيش برنده تاريخ» بخشي از سلسله علل اين رويداد آخرالزماني خواهد بود.
«تاريخ سازان چه كساني هستند؟» يكي از قسمت هاي روايت فتح به همين نام است و مسئله شهيد سيد مرتضي آويني در آن قسمت پاسخي انسان شناسانه به همين سوال است.
در دو قسمت قبل ترش كه موقعيت شب عمليات #والفجر_هشت را در زمستان 1364 نمايش مي دهد با شماري از رزمندگان گفتگو مي كند و پس از آن است كه چند هفته بعد با سوال تاريخ سازان چه كساني هستند به پشت جبهه آمده تا شخصيت رزمندگان آن شب را دقيق تر بررسي كند. مصاحبه شوندگان شب عمليات، مشهدي بوده اند و سيد مرتضي آويني نشان يكي از آنها را پي مي گيرد تا به مغازه اي لبنياتي در مشهد مي رسد. آويني مي گويد اين لبنيات فروش يكي از تاريخ سازان است.
@goftare_asr
#گفتار_عصر (۲۱)
✍ گزیده سخنرانی آقای #احسان_صفرزاده با عنوان «تاریخ سازان چه کسانی هستند؟»
بخش دوم
يكي از منابع دست اول در شناخت تاريخ سازان كتابي از مرحوم #نادر_ابراهيمي است با عنوان «با سرودخوان جنگ در خطه نام و ننگ» اين كتاب هرچند كم حجم برآمده از سفر نويسنده به جبهه و توصيف شخصيت هايي است كه در اين سفر ديده است. در جايي از كتاب مي نويسند «شبي در چادر بي چراغ مردي به نام «صادقي» مي مانيم در اردوگاه كوثر. و اين صادقي هم حكايت غريبي است واقعا. انگار كن كه به عصر تذكره الاولياي عطار، انسان الكامل عزيزالدين نسفي، و مقامات ژنده پيل محمد غزنوي بازگشته ايم. عصر ابوسعيد و منصورهاي نو. عصر آدم هايي كه اگر اراده معطوف به قدرت حق كنند بر سطح درياها به آسودگي راه مي روند در اعماق آسمان ستاره مي شوند و در قلب كوير خشك، تشنه مي ميرند حال آنكه به يك اشاره مي توانند برهوت را به جنگل چشمه تبديل كنند.» و در ادامه نويسنده رفتار و گفتار آن «بسيجي» را توصيف مي كند.
وقتي سطح تحليل، تاريخ سازان و نقش نبردشان در رسيدن به مراحل غايي و نهايي آخرالزماني است ديگر بحث از نژاد و مليت و قوميت بي معني مي شود. اين دسته چارچوب ها از #نژادپرستي گرفته تا #ملي_گرايي، متغيرهايي اعتباري هستند. به عنوان نمونه وطن و مليت در مفهوم امروزي آن برآمده از نشست چند نفر در منطقه وست فاليای آلمان در سال 1648 است. از آن جا بود كه نظام دولت ملت مدرن به مرور به يك مد جهاني تبديل شد.
#انسان_رزمنده_بسيجي كه از يك سو خود را در ادامه نهضت چند هزار ساله پيامبران مي داند و از ديگر سو مسئول در برابر غايت تاريخ و رساندن بشر به نقطه نهايي، دليلي نمي بيند كه بخواهد خود را در حصارهاي تنگي از اين دست محدود كند. پس طبيعي است كه «انسان رزمنده بسيجي» انگيزه اش را «امام حسيني» مي داند (آنگونه كه در مجموعه روايت فتح آويني ديده مي شود و در توصيف و تحليل حكيمانه نادر ابراهيمي نيز آمده است) نه «آب و خاك و...»
وقتي اين مرزبندي هاي محدود كننده كنار رفت دعوت جهاني مي شود. يعني بسيجي رزمنده در ضمن نبرد خود را دعوتگر مي داند. در مجموعه روايت فتح و ديگر مستندها و اسناد دفاع مقدس به ويژه وصيتنامه هاي شهدا مشهود است كه او ايده هاي جهاني دارد. ايده هايي كه مرتبط با خيزش و انقلاب جهاني است. يعني او براي مردم جهان پيام دارد و انگار چون چنين پيام و رسالتي دارد به جبهه آمده است. گویی به باور او جبهه محمل يا مقدمه اي است براي جهاني شدن پيامش.
🆔 @Goftare_asr