🔸آیا امام علی(ع) قاتل خویش را بیدار کرد؟
🔻و آیا از خاک محراب بر زخم سر ریخت؟
مرحوم آیتالله صالحی نجفآبادی میگوید:
"اما درمورد مثال دیگر كه چرا ما بحث كردهايم و گفتهايم: «امام علی(ع) شب 19 رمضان ابن ملجم را از خواب بيدار نكردند که بفرمايند: بلند شو! ميدانم چه چیزی در زیر جامه خود پنهان کردهای ـ یعنی شمشیرـ ، اين قضیه يك بحث پيش پاافتادهاي نيست. يك مسأله اصولي و بنيادي است، زیرا اگر اين ماجرا حقيقت داشته باشد به عصمت امام ضربه ميزند؛ به دلیل اینکه اگر علي(ع) قاتلش را از خواب بيدار كند يعني اقدام به خودكشي، و اين برخلاف اصول فقهي و اعتقادي ماست. عمل حضرت امير(ع) بايد براي ما الگو باشد كه ما از آن پيروي كنيم. حضرت علی قطعاً عملي خلاف شرع انجام نميدهند به اينصورت كه قاتل را بيدار كرده بگويد من آمدهام توي مسجد پاشو و بگوید میدانم چه چیزی زیر لباست پنهان کردهای! و ديگر اینکه، برخلاف بهداشت، امام خاكهاي زمين را برداشته روي زخم تازه سرشان بريزند! در عوض اینکه نگذارند خونريزي كند و روي آن را به قول امروزيها پانسمان كنند. اين عمل نميتواند الگو باشد. اين عمل و خطايي كه به امام(ع) نسبت دادهاند گمراهكننده است. حالا وظيفة ما چيست؟ وظيفة ما اين است كه اين قسمت تاريخ حضرت علي(ع) را از اين افسانههاي گمراهكننده نجات دهيم و در این راه بايد تحقيق كنيم"
مرحوم صالحی نجفآبادی از جهت سندی هم این دو شایعه را مورد کنکاش دقیق قرار داده است. در مقالهای در سال 1345 با عنوان "آیا علی قاتل خود را بیدار کرد؟" به تبار شناسی این دو نکته میپردازد. وی از قرن دوم، که در طبقات ابن سعد ماجرای ضربت خوردن بیان شده تا قرن چهاردم، قرن به قرن نام 25 منبع تاریخی را ذکر می کند که در این منابع تاریخی اثری از بیدار کردن قاتل و ریختن خاک بر زخم فرق از ناحیه علی(ع) وجود ندارد. این دو نکته اولین بار در کتاب ضعیف تاریخی ابن اعثم کوفی ذکر شده، پس از آن در کتاب مجهول المؤلف و التاریخ دیگری درج و توسط علامه مجلسی به عنوان یک داستان طفیلی بدون اعتماد به آن در بحار ج42 نقل می شود. در ادامه، مؤلف ناسخ التواریخ این دو شایعه را از ابن اعثم و بحار می گیرد و با قدری اصلاح، در این کتاب رایج شده میان ایرانیان، درج می کند. بنابر این این دو نکته (بیدار کردن ابن ملجم و ریختن خاک محراب بر زخم سر خود) از زمان انتشار ناسخ التواریخ شهرت یافت و در کتب تاریخی و مشهور مورد قبول اهل سنت و شیعه وجود ندارد. مرحوم شیخ عباس قمی هم گرچه همان قول غیر موثق و مشهور را در منتهی الامال آورده اما در کتاب تتمه المنتهی این نقل را باطل و همان مطلبی که صاحب طبقات ابن سعد در قرن دوم (هم عصر امام رضا(ع)) نوشته، پذیرفته و نوشته است.
(منابع: شوکران اندیشه،خاطرات صالحی نجف آبادی مجتبی لطفی، کویر/ مجموعه مقالات،صالحی نجف آبادی، ایران فردا)
✍️ صفحهی آوای خرد
#شب_قدر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🆔@Dailynotes20
🔲 #یادداشت | به بهانهی تحلیلهای متناقض از خودکشی یک سلبریتی؛
✅ جسارت هنرمندانه یا رهاورد زیست ناموزون؟!
🖋سید مهدی موسوی، پژوهشگر عرصه رسانه
▪️آنچه واقعاً نگران کننده است این که برخی خودکشی پوراحمد در شانزدهمین روز از نخستین ماه سال جاری آن هم در ویلایی در بندر انزلی را با تعابیری عجیب بستایند و از شجاعت و جسارت او سخن گفته و آن را انتخابی خودخواسته عنوان کنند که باید به آن احترام(!) گذاشت.
▪️تلختر و نگران کنندهتر این است که عدهای در این روزها میخواهند ناهنجاری و گناه بزرگ خودکشی را با تعابیری چون مرگ خودخواسته، شجاعت و جسارت هنرمندانه برای پایان دادن به زندگی و ... توجیه کنند.
▪️زیست در فضای هنرمندانه فعلی با قرائت روشنفکرانه که متأسفانه رگههای مشهودی از نیهیلیسم در آن وجود دارد، نتیجهاش همین خودکشی هایی است که رخ میدهد.
🖇مطالعه یادداشت در سایت فکرت
🆔@Dailynotes20
final.mp3
46.28M
🎧 بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهان آرا»
👈🏼موضوع: رژیم صهیونیستی در بحران فراگیر
بررسی تحولات اخیر فلسطین
🔰صوت کامل گفتوگو با:
👤دکتر سعدالله زارعی
کارشناس مسائل غرب آسیا
◽️ شنبه ۱۹ فروردین ١٤٠١
🆔@Dailynotes20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
📌 تلاش مهدی نصیری برای خروج از عصر حیرت!
🎥 آموزش سواد رسانه در ۱۰۰ ثانیه و دیگر هیچ!
⛔️مهدی نصیری: چین به ایران درس سیاست داد🤔، شی جین پینگ به آقای رییسی گفت جناب پرزیدنت، ما میخواهیم ۵۰۰ میلیارد دلار در عربستان سرمایه گذاری کنیم، اینکه نمیشود که شما می خواهید سیاست منطقهای تان را داشته باشد به حوثی های یمن موشک و پهپاد بدهید آرامکو را بزند، منافع ما خطر بیافتد.😢
💯مهدی خانعلی زاده: این مطلب رو یک ماه پیش، عموی من هم برام فرستاده بود😊. ازش خواستم #منبع رو بگه گفت تحلیل خودمه😳.
👌یک برگ #سند بیاورند شی جین پینگ این حرف را زده، میرم وسط حیاط دانشگاه داد میزنم عذرخواهی میکنم. شبها می نشینند برای هم گروه های واتساپی می فرستند این چیزها را باور میکنند، #سندش_کو آقای نصیری.....
▫️فیک نیوز، بزرگ و کوچک نمیشناسد. روشنفکر و عوام و استاد و شاگرد هم ندارد. هرکسی به تناسب موقعیت خود در #تله_اخبارجعلی گیر میافتد. سوال بزرگ در آموزش سوادرسانه ای برای شناسایی خبر درست از غلط، همین پرسش از منبع پیام است.
▫️#معرفت_شناسی_خبر یک فرایند پنج مرحلهای دارد که میزان اعتبار پیام را راستی آزمایی میکند.این پنج سوال را #هارولد_لاسول، برای امنیت و سلامت خبری مطرح کرده است:1- چه کسی؟ (فرستنده یا منبع)، 2- چه می گوید؟ (پیام)،3- از چه کانالی ؟ (طریق)، 4-به چه کسی ؟ (گیرنده)،5-با چه تاثیری؟ (تاثیر)
#اندیشه #سیاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فیلم:#سرگیجه
#هیچکاک
این فیلم به زعم شهید آوینی و بسیاری از منتقدان اگر بهترین فیلم تاریخ سینما نباشد، جزو ۱۰ فیلم برتر تاریخ است. آقای فراستی جایی با یقین و به قطع میگوید که؛«"سرگیجه" فیلمی است که کمتر از همه ی فیلم های هیچکاک، سرگرمی و بیش از همه ی فیلم های هیچکاک، هنر [در آن موجود است]: سرگیجه به نظر من بهترین فیلم هیچکاک و بهترین فیلم تاریخ سینماست»
و اگر به طور اتفاقی با کتاب "عالم هیچکاک" نوشته شهید آوینی برخورد نمیکردم، "چی میگی بابا"یی جانانه تقدیم فراستی عزیز میکردم.(هرچند که نقدش را هم دوست داشتم).
تقریبا تمام دو ساعت ُ هشت دقیقه فیلم در ریلی یکنواخت پیش میرفت، به قول آقای فراستی «آویزان ماندن اسکاتی از ساختمان در ابتدای فیلم یعنی شروع تعلیق.»
فیلم با تعلیقی بسیار قوی شروع میشود(آویزان ماندن اسکاتی)، در تعلیق نیز می مانَد( مرگ جعلی مادلین و پریشان حالی اسکاتی) و با تعلیق هم پایان می یابد (مرگ واقعی جودی و ایستادن بین زمین وآسمان اسکاتی).
اما کتاب" عالم هیچکاک" همانطور که از اسمش معلوم است، شهید آوینی آن را(یعنی سینمای هیچکاک)را در خلاصهترین حالت ممکن شکافته و مختصاتش را بیان کرده است. بعد از خواندن این کتاب بود که توانستم بفهمم حرف حساب "استاد مطلق" یعنی آقای هیچکاک چی هست، سینما چیست و اصلا هنر یعنی چه.
پیشنهاد میکنم قبل از خواندن کتاب عالم هیچکاک، فیلم های هیچکاک را ببینید و بعد شروع به خواندن کتاب کنید، البته اگر علاقمند به دنیای سینما و هنر با دیدگاه شهید آوینی هستید.
🆔@Dailynotes20
24.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام خمینی: ما از شر رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم؛ اما از شرّ تربیتیافتگان غرب و شرق به این زودیها نجات نخواهیم یافت.
مصاحبه فردوسی پور با علیرضا جهانبخش را در بینید. چیز عجیب و باور نکردنیست..
آقای فردوسی شما استاد بازیگری هستید و قطعا در جامعه ای که بازیگر و شوآف را به هر کنش مسئولانه ای ترجیح می دهد، همیشه بر صدر نشانده خواهید شد.
اما آقای فردوسی پور شما که از اول این مصاحبه سعی کردید ادای آدم خوب و دردمند قصه را دربیاورید، چرا به دروغ متوسل می شوید؟ شما گفتید که هفت ماه است حوصله فوتبال نداشتید اما در همین مدت تهیه کنندگی برنامه فوتبال ۱۲۰ را در شبکه ورزش صدا وسیمای جمهوری اسلامی برعهده داشتید و هر هفته ۱۲۰ دقیقه در ستایش انگلستان و لیگش از کودکان طرفدار فوتبال این کشور هم تصویر رمانتیک به مخاطبانتان ارائه دادید.
آقای فردوسی پور شما به گونه ای بازیکن تیم ملی را مقابل خود نشانده و مشغول بازجویی او هستید که انگار ناراحتید که چرا پس از دریافت ۶ گل از انگلیس با پرچم آن کشور به شادی و پایکوبی نپرداخته اند!
آقای فردوسی پور شما که هر چه دارید، همه از صداوسیماست، شما دیگر چرا این اداهای حال بهمزن را درمیاورید.
باور کنید این اداها حداقل به شما سلبریتی های تلویزیون و سینما و فوتبال نمی آید.
فرهادقنبری
#بی_شرفی
#خود_تحقیر
#غربگدایان
@cafe_fekr
🆔@Dailynotes20
ShabeGhadr__1400_02_011.mp3
15.01M
🔶 بیانات استاد عابدی درباره شب قدر و امیرالمومنین علیه السلام:
💠 امیرالمومنین علیه السلام، سمبل توحید
💠 شب قدر و روز قیامت
💠 اعمال شب قدر
💠 بیشترین دعای پیامبر صلی الله علیه و آله در طول حیات مبارکشان
💠 معانی کلمه «حسنه» در آیه مبارکه ۲۰۱ سوره بقره
💠 خصوصیت انحصاری امیرالمومنین علیه السلام
بت شکنی های حضرت امیر(ع)
💠 شعر دور گنبد حضرت علی علیه السلام
🆔@Dailynotes20
#پیوند_نامبارک دراویش گنابادی با جریان مکی زاهدان!
پس از انتشار تصاویر زنان بیحجاب در مسجد مکی زاهدان، این بار انتشار تصویر ملاقات «محمداسماعیل صلاحی» قطب خود خوانده دراویش گنابادی با «عبدالحمید اسماعیلزهی» امام جمعه مسجد مکّی زاهدان، پرده دیگری از رفتار سیاسی جریان مکّی را آشکار کرد.
این ملاقلات و انتشار تصاویر آن در حالی صورت گرفته، که سالها در دارالعلوم اهلسنت مکی، اندیشه صوفیه مذمت و گاه تکفیر میشد.
صلاحی با انتشار تصویر دیدارش با عبدالحمید در تلاش برای القای «همگرایی جریانهای ضد انقلاب اسلام با یکدیگر» به افکار عمومی جامعه است، در حالی که این ظاهر ماجرا است. زیرا صلاحی در حقیقت به دنبال تثبیت جایگاهش به عنوان قطب دراویش بوده و عبدالحمید نیز در سودای رهبری اهلسنّت ایران است.
همآوایی سران این دو جریان به ظاهر مخالف، از هدف مشترکی در پیش روی آنان حکایت دارد و این هدف چنان مهم است که دو جریان مذکور میتوانند با یکدیگر به تقسیم نقش بپردازند.
ملاقات مذکور و روند پیش روی آن، نشان میدهد که احتمالاً در آیندهای نزدیک میتوان نشانههای بیشتری از این قرارداد و همکاری پنهانی تصوف فرقهای و جریان مکّی زاهدان را شاهد بود.
💯 #ما_صدای_رسای_حوزهایم
🆔 @rasanewsagency
♦️عدالت خواهی عالمانه و عدالت خواهی عامیانه
عدالت خواهی عالمانه کلان نگر و کل نگر است
اما عدالت خواهی عامیانه خرد و جزءنگر است.
عدالت خواهی عالمانه به مجموع نمرات عنایت می کند و معدلی نمره می دهد
اما عدالت خواهی عامیانه به یک نمره از نمرات عنایت دارد و همان را بولد می کند!
عدالت خواهی عالمانه زمانه شناس و اولویت شناس است
اما عدالت خواهی عامیانه اصلا متوجه اولویت ها نیست!
عدالت خواهی عالمانه در پی اصلاح و توام با دلسوزی است
اما عدالت خواهی عامیانه در پی مچ گیری است و مثل مگس دنبال زخم ها میگردد و آنقدر روی آنها وزوز می کند که آنرا به دمل چرکین تبدیل می کند!
عدالت خواهی عالمانه فساد یک فرد و یک مجموعه خاص را به حساب کل سیستم نمی نویسد و فساد را سیستمی نمی داند
اما عدالت خواهی عامیانه با دیدن چند فساد حکم کلی صادر می کند و فساد را سیستماتیک می خواند!
عدالت خواهی عالمانه حب و بغض جناحی ندارد و حواسش به سوء استفاده های دشمن هست
اما عدالت خواهی عامیانه...
عدالت خواهی عالمانه اهل تحقیق و فحص و جستجو و اطمینان خاطر است و اول از طریق دستگاه های مربوط وارد می شود
اما عدالت خواهی عامیانه یک صفحه اینستاگرامی می زند و در قامت یک آخوند عدالتخواه...
عدالت خواهی عالمانه هیچ وقت پمپاژ حس ناامیدی نمی کند
اما عدالت خواهی عامیانه آنقدر ناامیدی را پمپاژ می کند که کم کم علی را عامل بی عدالتی می دانند و شمشیر بر فرق اسوه عدالت و عدالتخواهی، فرود می آورند!
مراقب باشیم که یاران علی نشوند قاتلان علی!
🆔@Dailynotes20
◀️رسانهای به نام شیخ حسین انصاریان
🔰سهگانهای که میتواند الگو شود
⭕️در ایام نوجوانی، شهر ما میزبان یک واعظ تازه به شهرت رسیده شد. مسجد جامع شهر یعنی محل سخنرانی همان واعظ جای سوزن انداختن نبود. در نبود رسانههای همنشین آدمها و در دورانی که شنیدهها کار هزاران شبکه و پیامرسان اجتماعی را میکرد، مردم شهر از لسان گروههای مرجع شهر وصف واعظ را شنیده بودند. میگفتند دوره شیخ حسین انصاریانها تمام شده و دوره این آقایان رسیده. سیدی و ویدئوی واعظ دست به دست میچرخید. او بر شوق مردم به نوگرایی و موج رسانههای جدید سوار شد و اتفاقاً همین شوق و موج زمینش زد. او رفته و شیخ حسین انصاریان مانده، در ذهن و یاد و بیان مردم شهر ما و چه بسا همه کشور.
⭕️شیخ حسین انصاریان، یک رسانه است و نه حتی یک «انسان رسانه» که وصف اینفلوئنسرهای پرفالوئری است که هر یک در رسانهای مشغول به کارند، و آنانند که به محل کارشان وزن و اعتبار و شهرت میدهند، در ایران و جهان. اما شیخ حسین همه ویژگیهای یک رسانه را دارد. رسانه، با سهگانه بستر یا ابزار، مخاطب و پیام تعریف میشود و البته انواع و اشکالی همچون یکسویه یا دوسویه، انبوه و غیرانبوه دارد. مهمتر از تعریف رسانه یا تمجید از شیخ حسین و تطبیق کاری که او میکند، بر ارکان رسانه، این است که یک بار بهتر ببینیم و بدانیم که او چه میکند.
⭕️امسال و پارسال، دعاهای شیخ حسین برای معتادها و زنان بدکاره در شبکههای اجتماعی دیده شد. او به دنبال دیده شدن است؟ او از روی عمد به دنبال ویژگی یا وجه متمایزی است که ترند شود؟ شاید. اما چرا دیگر وعاظ و روحانیون چنین فکری به ذهنشان نرسیده است؟ دو ویژگی شیخ حسین کمک کرده است تا او از این حیث، بر هملباسهایشان تقدم داشته باشد. او مردمی است و البته بیش از مردمی بودن، لوطی است، عیار است، جوانمرد است، مشتی است. این بیان، تقدیر از شیخ حسین نیست، تلاشی است برای توضیح رویکرد او به مسائل. امسال او پس از دعا برای زنان بدکاره، دو نکته میگوید: اولاً بدکارهها را جدا نمیکند و بر دعایش تخصیص نمیزند که بگوید منظورم زنانی است که به خاطر معیشت و از روی اجبار دامان خود را آلودهاند. بلکه میگوید بدکارهها، چه آنانی که از روی اجبار دست به چنین کاری میزنند و چه آنانی که اسیر هوای نفسند. این نگاه، یعنی بهرهمندی از نوعی شفقت نبوی که روحانیت را در خدمت مردم قرار میدهد، و نه فراتر و برتر از ایشان، شیخ حسین را رسانه کرده است.
⭕️منبر شیخ حسین، پیام دارد، اما پیچیده نیست. پر از شعر و ضربالمثل و حکایت است، اما سرراست و مستقیم است. بیسواد و باسواد، پیر و جوان، زن و مرد، میفهمندش. برخی روحانیون تصور میکنند برای حل مسائل پیچیده جهان، تکلیف دارند و باید الزاماً به شکلی سخت و صعب در یک منبر، در یک دهه، در یک ماه همه چیز را حل کنند یا برای همه خط و نشان بکشند. از سویی دیگر، هستند عدهای هم که پردازش نمیدانند و همه حرف و بیانشان در یک خط و چند دقیقه تمام میشود و سناریو و طراحی و تعلیق و تفسیر و تبیین و توضیح نمیشناسند. ممکن است مخاطب ماجرایی یا آیه و حدیثی از زبان روحانی یا آخوندی شنیده باشد، اما وقتی شیخ حسین از آن میگوید، در جان او مینشیند. هنر همین است که یک پیام را به شکلی طراحی و تزئین کنید که اقناعساز باشد نه تنفرزا.
⭕️شیخ حسین، فقه را لاغر نمیکند، از شریعت نمیزند، پایبند و ملتزم به اصول شرعی است و مرزهای حلال و حرام را محو نمیکند. اهل غش نیست. گفتگو با مردم، ارتباط با آنان، شهرت، سخن گفتن برای جمعیت میلیونی، برخورداری از پامنبری و طرفدار، سبب نشده او از وجوب حجاب و حرمت مشروبخواری، نهی از ارتکاب گناهان کبیره و اهمیت شعائر دینی بکاهد. او به واقع پاسبان مرزهای غیرت دینی است. اما در ضمن مراقبت دارد که وزن و ضریب پیامهایش متناسب با اهمیت احکام در فقه باشد. تصویر شیخ حسین از دین، کاریکاتوری نیست؛ درختواره است. در نظر او، ریشه و مبنا، بازگشت به سوی خداست، بندگی الله است. از این جهت است که او به دعا اهمیت بسیار میدهد. اگر مرتضی مطهری فیلسوف فطرت بود، حسین انصاریان مبلغ فطرت است.
⭕️این سهگانه یعنی نگاه نبوی و دلسوزانه به مردم، طراحی سناریوی اقناعی برای پیامهای ساده دینی و وزندهی به احکام و دستورات مبتنی بر یک درختواره، سهگانه تبلیغی شیخ حسین انصاریان است. آیا او و روش و منش تبلیغی او اشکال و ایرادی ندارد؟ آیا او نمیتوانسته در همه سالیان گذشته بهتر عمل کند؟ حتماً جای اصلاح و ارتقاء و پیشرفت هست، اما حسین انصاریان، وزین و معتبر است و واعظهای رسانهمحور، شیوخ توئیتری و اینستاگرامی نباید گمان برند که برای اصلاح جامعه باید دست به هر کاری بزنند که امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمود: «کن فیالناس و لاتکن معهم»
🆔@Dailynotes20
✅ اخیراً آقای فرخ نژاد یک استوری منتشر کردن که تصویر یکی از نویسندگان ما در مجموعه طلبگی تا اجتهاد هست.
پاسخ آقای اسماعیلی (صاحب عکس)👇
بسم الله
سلام آقای بازیگر
با این عکس یادی از خاطرات دانشجویی ما رو زنده کردید. بعض وصفها درست بود
موتور ۱۲۵
پیراهن تو شلوار
انگشتر عقیق
سفر اربعین
اما چند سوال:
چطور ما مزدوریم و تو سرما موتور ۱۲۵ سوار میشیم و ماشین آنچنانی زیر پای شماست؟
و چطور ما مزدوریم و سفر خارجیمون فقط زیارت اربعینه؟ مگه مزدور شدن مال کیف بردن از پولش نیست؟!
ما از دیوار سفارت عربستان بالا نرفتیم، ولی اگر اول انقلاب بودیم از دیوار لانه جاسوسی آمریکا بالا میرفتیم تا نگذاریم از بین بازیگرهامون برای خودش جاسوس و مزدور تربیت کنه!
این عکس به نظرم مربوط به اعتراض ماست به توهین به پیامبر (ص).
هنوز هم شعار مرگ بر آل سعود سر جاشه. آخه انقلاب با اونها -که شما تا دیروز علیهشون فیلم بازی میکردید و پولش رو میگرفتید و حالا هم بهشون پناهنده شدید و احتمالا پولش رو میگیرید- تا دست از ظلم برندارند آبش توی یک جوب نمیره گرچه با تعامل باهاشون از مشکلاتی مثل ادامه جنگ یمن اگر بتونه جلوگیری میکنه.
آقای بازیگر! شما بین دفاع از مظلوم و ظالم رفتید طرف ظالم و زیر پرچمش دارید سربازی میکنید. شما شهر رو برای مردمتون مدتی ناامن کردید که اربابهاتون رو راضی کنید.
شما بین شرافت و مزدورشدن انتخابتون رو کردید پس اگر قضاوتتون میکنند صبور باشید و پولش رو بگیرید. حرف مردم چه اهمیتی داره؟!
ما و شما انتخابمون رو کردیم؛ ما چفیه و دفاع از انقلاب، شما مزدوری و ضدیت با انقلاب.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⛔️ آنچه شما نباید بدانید!!!
ادامه از بالا👆
👈دقت کنید،
تایمز به نکته دقیقی اشاره میکند:
✅ «سانفرانسیسکو در هر مایل مربع بیش از هر جای دیگری در ایالات متحده میلیاردر دارد. همچنین تعداد بی خانمان های بیشتری دارد».
یعنی نظام #اقتصاد_سرمایهداری حاکم بر آمریکا همچنان که اقلیتی را روز به روز پروارتر و ثروتمندتر میکند، اکثریت مفلوکی را نیز بیشتر و بیشتر زیر بار فشار اقتصادی له میکند.
🔹 و این دقیقا نتیجه پیادهسازی تئوریهای علمی #اقتصاد_نئولیبرال است، علمی که در دانشگاههای آمریکا با سفارش و تأمین مالی اقلیت سرمایهدار(و عمدتا صهیونیست) تولید شده و هدف آن نه تدبیر معاش عموم مردم بلکه تئوریزهکردن راهبردهایی است که به افزایش ثروت اغنیا به قیمت فقیرتر شدن فقرا، منتهی میگردد.
👈و این همان علمی است که غربشیفتگان ایرانی بیش از ۳۰ سال است تلاش میکنند در اینجا هم پیاده کنند و هرجا که موفق به اجرای آن شدند، جز افزایش شکاف طبقاتی و کوچکتر شدن سفره اکثریت مردم در برابر فربهتر شدن اقلیت ثروتمند، نتیجهای در بر نداشته است.
همان تئوریهایی که اساساً تبعیض را عادلانه و عدالت را توزیع فقر برمیشمرد و لهشدن بخشی از جامعه زیر چرخهای توسعه را امری طبیعی تلقی میکند.
❓حال اگر جامعه ایرانی واقعیتهای امروز جامعه غربی در حوزه مسکن، بهداشت، گرسنگی و ... را بداند و متوجه شود که نئولیبرالهای داخلی (دانسته یا ندانسته) با الهام از اندیشههای اقتصاد سرمایهداری و تبعیت از سازمانهای تبهکاری چون بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول، چه بلایی بر سر کشور میآورند و چه آیندهای را برای مردم رقم میزنند، آیا باز هم به ایشان اعتماد خواهد کرد؟
👈پس از نگاه غربزدههای داخلی، هرگونه آگاهی مردم ایران از واقعیتهای فاجعهبار زندگی غربی، بسان سمی مهلک در مسیر پیادهسازی سیاست های توسعهای و تعدیل اقتصادی تلقی شده، لذا با تمام توان رسانهای خود سعی در سانسور، انکار و توجیه آن را دارند.
پ.ن: برای آشنایی کلی با سایر ابعاد زندگی فلاکتبار غربی، مطالبی که با هشتگ #سقوط_۳۰۰ساله در همین کانال قرار گرفته است را مطالعه بفرمایید.
💠 احمد نبویان 🇮🇷
@ahmad_nabavian
🆔@Dailynotes20