eitaa logo
جستارهای روزانه
2.2هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
1.6هزار ویدیو
85 فایل
هدوا الی الطیب...و هدوا الی صراط الحمید ✍️ قلم‌نوشته‌ها و کیبورد نگاشته‌های یک بیش‌فعال سیاسی و فرهنگی ✅️ به همراه جمع پرآکنده ای از: جستارها،یادداشت‌ها،اخبار و تحلیل‌ها و بازنشرهای مفید از نویسندگان، اساتید، نخبگان ارتباط: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
7.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خدا لعنت کند ناهمرهان سست عنصر را فقط ارشاد مال مردم بدبخت پایین نیست فقط ارشاد را محدود در پوشش نباید دید فقط منکر که موی لخت یا پوشیدن جین نیست واکنش رهبری: مضمون یک سخنرانی یک ساعته ما را در چند بیت شعر گفتید، احسنت برشی دیگر از شعر خوانی «حسین خزائی» از کرمانشاه در دیدار شب گذشته شاعران با رهبر انقلاب 🆔@Dailynotes20
شخصی با ابویزید بسطامی گفت که مرا راه‌نمای به علمی که بدان تقرّب جویم به حق. بایزید گفت: اولیای خدا را دوست دار و خود را محبوب ایشان ساز تا تو را دوست دارند. حق تعالی هر شبانه‌روزی هفتادهزار بار نظر بر دل اولیای خویش می‌اندازد، شاید که تو در دل ولی‌ای از اولیاء او باشی و نظر تمام شود. (علاء‌الدوله سمنانی، رساله در فتوّت) 🆔@Dailynotes20
نقد دوباره عبدالکریم سروش به عریان شدن گلشیفته فراهانی: قدرت زن در هنر و دانش اوست نه در نمایش شرمگاه او/ درک و دانسته‌های این نافرهیختگان از فرنگستان سطحی و داوری ترازویشان سست است چندی پیش عبدالکریم سروش در انتقاد از رویه کسانی که خود را اپوزسیون جمهوری اسلامی معرفی می‌کنند، انتقاداتی مطرح و مشخصا گلشیفته فراهانی را به دلیل برهنگی مورد انتقاد قرار داد. تیغ تیز نقد سروش سوی کسانی بود که به نام تن‌مالکی و زنانگی و تنانگی، شرم و حیا و خانواده و اخلاق را از میان برمی‌دارند. در جانب دیگر گروهی به دکتر سروش تاختند که او حق زنان بر بدن خویش را به رسمیت نمی شناسد. سروش تا کنون دوبار به انتقادات آنها پاسخ داده است. وی در آخرین یادداشت خود دوباره به این موضوع پرداخته که خلاصه‌ای از آن را در ادامه می‌خوانید: ۱) دوران مدرن و پیشامدرن به ترتیب دوران حق‌مداری و تکلیف‌مداری است... تبدیل انسان تکلیف مدار به انسان حق مدار، ماحصل مدرنیته است. من، دینداری را یک حق، نه یک تکلیف می دانم. ۲) چالش بزرگ این دوره چالش حقوق و اخلاق است. شرم پایه اخلاق و بی‌شرمی بنیاد بی‌اخلاقی است. ۳) نقد من به دوران مدرن این است که توازن حق و تکلیف بهم خورده و غلبه مطلق حق بر تکلیف ایجاد شده. ۴) کسانی که از تنانگی‌ و فمینیزمی افراطی دفاع می کنند، دشمن شرم و شرف و اخلاق اند. گرفتار حسن و قبح مُدهای زمانه‌اند که گویی حقایقی ازلی و ابدی‌اند و همیشه درست بوده‌اند و درست خواهند ماند! عریانی و عورت‌‌نمایی که اکنون به گمان آنان بدل به فضیلت شده، تا چندی پیش یک رذیلت بود، و شاید فردا دوباره ورق برگردد و باژگونه رذیلت شود. گرفتار رسوم زمانه‌اند نه حقایقی جاودانه. نه مقدس اند، نه پایدار. ۵) می‌گویند این شرمگاه‌نمایی زنان، روح زمانه و رسم هنر مدرن است و نمی‌اندیشند که نه هر مدرنی نیکوست. فاشیسم هم پدیده‌ای بود کلاً و کاملاً مدرن! مارکسیسم هم... به‌علاوه دنیای مدرن حاوی گفتمان‌های گوناگون است. مگر ذاتی و گوهری دارد که به‌دست آنان افتاده و دیگر عقلا از آن بی‌خبرند؟ ازین گذشته اکنون که فیلسوفان دم از جامعه پست سکولار و مدرنیته های چندگانه (multiple modernities ) می‌زنند. ۶) می‌گویند حق آنان است که عریان شوند و بدن برهنه‌شان را به جنّ و انس و دیو و دد نشان دهند و نمی‌اندیشند که این هم حقّ آنان است که انتخاب دیگر کنند و آن را نشان ندهند. ۷) می‌گویند کسی حق قضاوت در باره برهنه‌شدنشان را ندارد و قضاوت‌گری را محکوم می‌کنند... نمی‌اندیشند که خود غرق در قضاوت‌اند و آن عمل را نیکو می‌شمارند و ملامتِ ملامت‌گران را بر نمی‌تابند. و با این قضاوت، درک ناقص خود از مقوله قضاوت نکردن را آشکار می‌کنند. ۸) می‌گویند برهنه‌شدن، تابوشکنی و سنت‌شکنی است و نمی‌اندیشند که نه هر تابوشکنی و سنّت‌شکنی نیکوست. اکنون کسی اگر بَرده شود یا برده‌گیری کند و آن را تابو شکنی بداند، محکوم به ملامت عقلاست. ۹) می‌گویند زن مالک بدن خویش است و حقّ هر‌گونه تصرّفی در آن را دارد و نمی‌اندیشند که این حق مالکیت، همچون حقوق دیگرست و محدود به حدودی است. هیچ‌کس حق ندارد به دلیل مالکیت بر بدن خویش، خود را به فروش برساند و بَرده دیگری شود و یا چشم خود را درآورد، یا تن به ذلّت بدهد. ۱۰) گفته‌اند عریان شدن بخشی از هنر مدرن است. به این می‌گویند مغالطه ارجاع معلوم به مجهول! عملی را که چند و چونش معلوم است، به مفهومی ارجاع می‌دهند، یعنی هنر، که هیچ تعریف ثابت و معینی ندارد، و بلکه از نظر بعضی دانایان مدرن و پسامدرن، دوران جدید دوران مرگ یا پایان هنر است ( از هگل گرفته تا آرتور دانتو و بسیاری دیگر) ۱۱) می‌گویند این کار مبارزه‌ای‌ست برای رهایی از مردسالاری و تبعیض جنسیتی. بلی، آن رهایی نیکوست، ولی راهش این نیست. می‌دانم بعضی از فمینیست‌ها بدن زن را قدرت زن انگاشته‌اند، و بدن‌نمایی و بی‌پروایی جنسی را از جنس قدرت‌نمایی شمرده‌اند (empowerment) اما این افسونی شیطانی است که باطلی را به حق می‌آمیزد و نشانی بهشت را از مسیر جهنم می‌دهد. قدرت زن در هنر و دانش اوست نه در نمایش شرمگاه او. ۱۲) درک و دانسته‌های این نافرهیختگان از فرنگستان سطحی و داوری ترازویشان سست است. چیزکی از ارتجاع و قرون وسطا شنیده‌اند. اغلب اینان نه یک‌روز به کلیسا رفته‌اند و نه یک‌بار به جدّ در کنفرانسی دینی با دانشمندان جهانی نشسته‌اند تا بدانند تاریخ و جامعه مغرب زمین تا چه اعماقی دینی‌ست. تاریخ آمریکا تاکنون یک رئیس‌جمهور آتئیست یا غیرمسیحی نداشته و کلیساها و دینداران، به جد و قوّت درکارند که چنین نشود. 🆔@Dailynotes20
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
🔘 شگفتی های سوره قدر... 1️⃣خواندن در نماز : امام صادق(ع) فرمودند: «هرکه سوره قدر را در نماز واجب قرائت کند، منادى او را صدا زند که اى بنده خدا گناه گذشته تو بخشیده شد، عمل را از سر بگیر» 📚 وسائل الشیعه ج ۶ ص ۱۴۹ 2️⃣ برای تسریع در پرداخت بدهی : امام باقر علیه السلام در جواب شخصی که توان ادای قرض را نداشت فرمودند: زیاد استغفار کن و سوره قدر را فراوان بخوان. 📚 الکافی، ج۵ ص۳۱۷ 3️⃣خواندن هنگام وضو : امام رضا علیه السلام می فرمایند: هر مؤمنی که هنگام وضو گرفتن سوره قدر را بخواند از گناهانش خارج می شود مانند آن روزی که از مادر زاده شد. 📚فقه الرضا ص ۷۰ 4️⃣ نزد قبور اموات: امام رضا(علیه السلام)فرمودند: هر مؤمنى که قبر برادر مؤمنش را زیارت کند و هفت مرتبه (انا انزلنا فى الیلة القدر) را بخواند، خداوند او و صاحب قبر را مى آمرزد. 📚من لا يحضره الفقیه، ج ١ ، ص ١٨١ 5️⃣ هنگام سوار شدن بر وسیله نقلیه : امام سجاد علیه السلام فرمود:هر كسی به هنگام سوار شدن مركب«انا انزلنا» بخواند سالم و آمرزيده از مرکب پياده شود. 📚مکارم الاخلاق ج۱ص۲۴۲ 6️⃣ برای دفع چشم زخم و بلاها : امام صادق علیه السلام بـراى حفظ و نگهدارى (از چشم و بلاها) فرمود: كوزه ی تازه ای بردار و آن را پر از آب كن و بر آن سوره (انا انزلناه فى ليلة القدر) را سى بـار بـخوان سپس آن را آويزان كن و از آن بياشام و وضو بگير و هر چه بخواهی می توانی به آن آب بیفزایی. 📚كافى ج ۴ ص ۴۳۰ ح ۱۹ 7️⃣ در عصر جمعه : امام کاظم علیه السلام می فرماید: برای خداوند در روز جمعه هزار نفحه رحمت است که به هر بنده که بخواهد مقداری از آن عطا می کند و هر کس سوره ( انا انزلناه ) را بعد از ظهر جمعه صد بار قرائت نماید خداوند همه آن هزار نفحه رحمت را به او خواهد داد. 📚الامالی للصدوق ۱ ص۶۰۶ 8️⃣ بعد از نماز عصر : امام جواد علیه السلام فرمودند: هر کس ده مرتبه سوره «انا انزلناه» را بعد از نماز عصر، بخواند، به مقدار اعمال خلائق در آن روز ثواب خواهد داشت. 📚 المصباح للکفعمی ج ۱ ص ۳۳ 🔰راز سوره قدر : از امام صادق(ع) درباره تفسیر «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» پرسیده شد، آن‌حضرت فرمود: «معناى "لیلة" فاطمه است و معناى کلمه "قدر" یعنى خدا، پس کسى که فاطمه را آن‌طور که باید بشناسد لیلة القدر را درک نموده است» 📚تفسير فرات كوفي ٥٨١ ✍🏼 قدر سوره قدر را بدانيم @HOWZAVIAN
7.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بعد از تاکید مجدد رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرام شرعی و سیاسی بودن و جدی‌تر شدن عزم مردم و حاکمیت برای خاتمه دادن به این سناریوی دشمن خبیث، رصدها حاکی از فعالیت بیشتر توپخانه‌ی رسانه‌‌های دشمن و تلاش برای مهمات‌‌گیری از سوی عناصر داخلی است؛ لذا پیشنهاد میکنم کلیپ فوق را ببینید و انتشار دهید تا غافلگیر نشوید و بدون هرگونه ترس و واهمه‌ای وظیفه‌ی همگانی را انجام دهید! البته تاکید میکنم که در غالب موارد، اگر تذکر بدهید و عبور ‌کنید مشکلی پیش نخواهد آمد؛ اگر هم چهارتا حرف ناسزا شنیدیم نباید دلسرد شویم وقتی اسلام با غلتیدن شهدا در خونشان به ما رسیده است و ما هم امروز موظف به پاسداری از وصیت شهدا در موضوع حجاب هستیم... 🖌محمد جوانی 🆔@Dailynotes20
چند برداشت شیرین از یک دیدار درباره سخنان رهبرانقلاب در دیدار با مسوولین باید مفصل تر نوشت؛ اما چند برداشت اجمالی از این جلسه برایم شیرین بود. یکم. دعوت و حضور چهره های مختلف سیاسی از اصولگرا تا اصلاح طلب هایی که مسئولیتی هم ندارند جالب بود. از مسجد جامعی و جهانگیری تا بادمچیان و غیره. بعد هم سخنان رهبری انقلاب اینطور شروع شد که این جلسه با حضور مسوولین کشوری مهم و استثنائی است و این حضور متنوع سیاسی موجب نزدیک شدن دلها می شود. دوم. بیش از 90 درصد زمان جلسه به توصیه های اقتصادی گذشت. هم از پیشرفت ها گفتند و هم از نقص ها. اما ضعف ها را صریح و بی پرده گفتند... و اینکه اگر الزامات مطرح شده رعایت شود مردم در پایان سال احساس آرامش می کنند. سوم. مسئولین را دعوت به همدلی و همکاری و کسب اطلاع از عملکرد یکدیگر کردند و برای بار چندم و با مزاح به تورگردشگری مسئولین برای آشنائی با توفیقات انقلاب اشاره کردند. چهارم. در میان توصیه های اقتصادی بر یک مورد تاکید ویژه داشتند و آنهم جلب مشارکت مردم به عنوان نسخه قطعی رشد تولید. همچنان اشاره کردند در این رابطه عقب مانده ایم. پنجم. اقتصاد و معیشت را به عنوان اولویت اول معرفی کردند و توضیح دادند خیلی وقت ها ریشه مشکلات فرهنگی در نقص اقتصادی و کسری معیشت مردم است. ششم. از نظم نوین جهانی گفتند که زودتر از پیش بینی ها به نفع مردم ایران رقم می خورد و از بحران امروز آمریکا و اسرائیلی گفتند که زودتر از موعد 25 ساله زمین گیر شده و می شود.... هفتم. از اصلاح وضعیت معیشت مردم و کاهش محسوس تورم گفتند و اما مردم را صمیمانه دعوت به صرفه جوئی کردند. هشتم. به نقش ذکر در پیشرفت کشور اشاره کردند و اینکه مسئولین باید قدر این فرصتی که خدا در اختیار آنها قرار داده است در خدمت به خدا بدانند و خدمت به خدا چیزی نیست جز خدمت به خلق. نهم. از انتخابات پایان سال گفتند و اینکه راهبرد مسئولین باید مشارکت و سلامت و رقابت باشد. دهم. از حجاب گفتند آنهم متفاوت از بسیاری که یا لکنت دربیان حق دارند و یا تحلیل ها ناقص ارائه می کنند. اولا مساله حجاب را با تهاجم به غرب طرح کردند. اینکه اینها با بلائی که بر سر هویت و شخصیت زن آورده اند حق ندارند درباره جایگاه بلند زن ایرانی اسلامی سخن بگوید. دوم صریح و روشن است از حرام شرعی و حرام قانونی گفتند. تاکید کردند این یک اقدام دولتی نیست و قانون است. تعبیر حرام سیاسی داشتند. به سخن دیگر قانون یعنی خواست مردم، نه دولت. قانون یعنی انتخاب و حقوق اکثریت. سوم نیز تاکید داشتند همین ها که کشف حجاب کردند نیز اهل دین اند و اگر آگاه شوند اصلاح می کنند. عبور کنیم؛ اما پس زمینه همه این سخنان یک پدرانه صریح و دلسوزانه بود. با این نخ تسبیح فرصت کردید مجدد این ده محور را مرور کنید. محسن مهدیان 🆔@Dailynotes20
. 🔰 «کتاب‌نا»؛ سرگذشت شهید محمد باقر صدر(ره) 🔸کتاب نا، نوشته مریم برادران، روایتی نه‌چندان بلند، اما واقع‌نما، مستند و پرجزئیات از شهید صدر است که با دوری از زیاده‌پردازی و اغراقگری در شانزده فصل به شرح زندگی او پرداخته است. 🔸«نا» یادآورِ سه‌گانۀ شهید صدر است که بیشتر، ایشان را به آنها می‌شناسند: فلسفتنا، اقتصادنا و مجتمعنا. 🔸مریم برادران، ساعت‌ها و روزها، خوانده و دیده و شنیده و سپس با قلمی روان و صمیمی به روایتِ خوانده‌ها و دیده‌ها و شنیده‌هایش از زندگی مردی پرداخته که او را تنها با نام دو کتابش فلسفتنا و اقتصادنا می‌شناخته. 🔸نویسنده در طول نوشتن این کتاب با خانوادۀ شهید صدر به‌ویژه همسر بزرگوار شهید در ارتباط بوده و از دقت و سخنان آنان بهره برده است. 🔸او در مقدمه کتاب می‌نویسد: متن را برای فاطمه صدر فرستادم. روز بعد زنگ زد. شماره را که روی صفحۀ گوشی دیدم، همۀ بدنم یخ کرد، جواب ندادم، اضطراب عجیبی بود. خودم را دلداری دادم و چند دقیقه بعد شماره‌شان را گرفتم. گوشی را برداشت و بعد از سلام و احوالپرسی، با همان صدای گرم پر از انرژی و امید همیشگی و سخاوت ذاتی این خانواده، تشکر کرد و با مهربانی گفت: «وقتی می‌خواندم، با شما حرف می‌زدم که انگار همه‌جا حضور داشتید.» 🔻 خواندن «کتاب‌نا» را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟ 🔗 راه‌اندازی صفحه‌ی «دوستانِ کتاب» @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️شاه بیت جلسه چالشی مدیر اجرایی با نمایندگان کنگره این جمله است: "حزب کمونیست چین می‌تواند با جمع‌آوری اطلاعات، ذهن آمریکایی‌ها را دستکاری کند!" 📍ببینید چقدر شبکه‌های اجتماعی در عصر موثر و خطرناک‌اند؛ حال خدا می‌داند تلگرام و اینستاگرام چه بسیار مغزهای ایرانی را به سقوط کشیدند! 👤محمد جوانی 🆔@Dailynotes20
61.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستندکوتاه / فروپاشی لانه از درون! 🔷 اگر می خواهید بدانید "در اسرائیل چه می گذرد"، حتما این مستند کوتاه را تا انتها ببینید و برای دیگران نیز ارسال کنید! 🆔@Dailynotes20
🔸آیا امام علی(ع) قاتل خویش را بیدار کرد؟ 🔻و آیا از خاک محراب بر زخم سر ریخت؟ مرحوم آیت‌الله صالحی نجف‌آبادی می‌گوید: "اما درمورد مثال دیگر كه چرا ما بحث كرده‌ايم و گفته‌ايم: «امام علی(ع) شب 19 رمضان ابن ملجم را از خواب بيدار نكردند که بفرمايند: بلند شو! مي‌دانم چه چیزی در زیر جامه خود پنهان کرده‌ای ـ یعنی شمشیرـ ، اين قضیه يك بحث پيش پاافتاده‌اي نيست. يك مسأله اصولي و بنيادي است، زیرا اگر اين ماجرا حقيقت داشته باشد به عصمت امام ضربه مي‌زند؛ به دلیل این‌که اگر علي(ع) قاتلش را از خواب بيدار كند يعني اقدام به خودكشي، و اين برخلاف اصول فقهي و اعتقادي ماست. عمل حضرت امير(ع) بايد براي ما الگو باشد كه ما از آن پيروي كنيم. حضرت علی قطعاً عملي خلاف شرع انجام نمي‌دهند به اين‌صورت كه قاتل را بيدار كرده بگويد من آمده‌ام توي مسجد پاشو و بگوید می‌دانم چه چیزی زیر لباست پنهان کرده‌ای! و ديگر این‌که، برخلاف بهداشت، امام خاك‌هاي زمين را برداشته روي زخم تازه سرشان بريزند! در عوض این‌که نگذارند خون‌ريزي كند و روي آن را به قول امروزي‌ها پانسمان كنند. اين عمل نمي‌تواند الگو باشد. اين عمل و خطايي كه به امام(ع) نسبت داده‌اند گمراه‌كننده است. حالا وظيفة ما چيست؟ وظيفة ما اين است كه اين قسمت تاريخ حضرت علي(ع) را از اين افسانه‌هاي گمراه‌كننده نجات دهيم و در این راه بايد تحقيق كنيم" مرحوم صالحی نجف‌آبادی از جهت سندی هم این دو شایعه را مورد کنکاش دقیق قرار داده است. در مقاله‌ای در سال 1345 با عنوان "آیا علی قاتل خود را بیدار کرد؟" به تبار شناسی این دو نکته می‌پردازد. وی از قرن دوم، که در طبقات ابن سعد ماجرای ضربت خوردن بیان شده تا قرن چهاردم، قرن به قرن نام 25 منبع تاریخی را ذکر می کند که در این منابع تاریخی اثری از بیدار کردن قاتل و ریختن خاک بر زخم فرق از ناحیه علی(ع) وجود ندارد. این دو نکته اولین بار در کتاب ضعیف تاریخی ابن اعثم کوفی ذکر شده، پس از آن در کتاب مجهول المؤلف و التاریخ دیگری درج و توسط علامه مجلسی به عنوان یک داستان طفیلی بدون اعتماد به آن در بحار ج42 نقل می شود. در ادامه، مؤلف ناسخ التواریخ این دو شایعه را از ابن اعثم و بحار می گیرد و با قدری اصلاح، در این کتاب رایج شده میان ایرانیان، درج می کند. بنابر این این دو نکته (بیدار کردن ابن ملجم و ریختن خاک محراب بر زخم سر خود) از زمان انتشار ناسخ التواریخ شهرت یافت و در کتب تاریخی و مشهور مورد قبول اهل سنت و شیعه وجود ندارد. مرحوم شیخ عباس قمی هم گرچه همان قول غیر موثق و مشهور را در منتهی الامال آورده اما در کتاب تتمه المنتهی این نقل را باطل و همان مطلبی که صاحب طبقات ابن سعد در قرن دوم (هم عصر امام رضا(ع)) نوشته، پذیرفته و نوشته است. (منابع: شوکران اندیشه،خاطرات صالحی نجف آبادی مجتبی لطفی، کویر/ مجموعه مقالات،صالحی نجف آبادی، ایران فردا) ✍️ صفحه‌ی آوای خرد @HOWZAVIAN 🆔@Dailynotes20
🔲 | به بهانه‌ی تحلیل‌های متناقض از خودکشی یک سلبریتی؛ جسارت هنرمندانه یا رهاورد زیست ناموزون؟! 🖋سید مهدی موسوی، پژوهشگر عرصه رسانه ▪️آنچه واقعاً نگران کننده است این که برخی خودکشی پوراحمد در شانزدهمین روز از نخستین ماه سال جاری آن هم در ویلایی در بندر انزلی را با تعابیری عجیب بستایند و از شجاعت و جسارت او سخن گفته و آن را انتخابی خودخواسته عنوان کنند که باید به آن احترام(!) گذاشت. ▪️تلخ‌تر و نگران کننده‌تر این است که عده‌ای در این روزها می‌خواهند ناهنجاری و گناه بزرگ خودکشی را با تعابیری چون مرگ خودخواسته، شجاعت و جسارت هنرمندانه برای پایان دادن به زندگی و ... توجیه کنند. ▪️زیست در فضای هنرمندانه فعلی با قرائت روشنفکرانه که متأسفانه رگه‌های مشهودی از نیهیلیسم در آن وجود دارد، نتیجه‌اش همین خودکشی هایی است که رخ می‌دهد. 🖇مطالعه یادداشت در سایت فکرت 🆔@Dailynotes20